Meta on julkistanut odotetusti uuden sukupolven Quest 3 -virtuaalilasit. Yhtiön mukaan laseja on paranneltu käytännössä joka suhteessa edeltäjiinsä. Quest 3 -VR-lasit saapuvat myyntiin tulevan syksyn aikana.
Quest 3 -virtuaalilasit on varustettu yhtiön tiedotteen mukaan korkeamman resoluution näytöllä, selvästi tehokkaammalla järjestelmäpiirillä, uudella Meta Reality -teknologialla ja olevan vielä samaan aikaan sirommat ja mukavammat, kuin edeltäjänsä. Tarkkoja teknisiä yksityiskohtia ei kuitenkaan paljastettu käytännössä lainkaan.
Lasien sisällä tulee sykkimään Qualcommin seuraavan sukupolven XR-sarjan järjestelmäpiiri, jonka kerrotaan muun muassa kaksinkertaistavan GPU:n suorituskyvyn XR2:een verrattuna. Meta Reality -teknologia puolestaan mahdollistaa tosi- ja virtuaalimaailmojen yhteensovittamisen entistä paremmin, osin kiitos VR-lasien uusien värillisten kameroiden. Kokonsa puolesta itse lasien kerrotaan kutistuneen syvyyssuunnassa jopa 40 % ohuemmiksi, kun vaahtomuovipehmusteita ei lasketa mukaan.
Metan Quest 3 -lasien mukana toimitetaan täysin uudelleen suunnitellut Touch Plus -ohjaimet, joiden luvataan olevan nyt selvästi aiempaa ergonomisemmat. Näkyvin muutos on ohjaimesta lähtevän sen sijainnin tarkkailuun käytetyn kehän katoaminen, kiitos aiempaa paremman paikannusteknologian. Lisäksi ohjaimissa on haptinen TruTouch -palaute. Saataville tulevat myös Meta Quest Touch Pro -ohjaimet, jotka eivät tarvitse mitään ulkopuolista apua liikkeittensä tarkkailuun.
Uudet Meta Quest 3 -VR-lasit tulevat saataville 500 dollarin verottomaan suositushintaan. Yhtiö kertoi samaan syssyyn myös laskevansa edeltävän sukupolven Quest 2 -lasien hintaa. 4. kesäkuuta lähtien. 128 Gt:n Quest 2:n suositushinta tulee tippumaan verottomana 300 dollariin ja 256 Gt:n malli 350 dollariin.
Lähde: Meta
Tuhnu tuli
Höpöhöpö. Lähestulkoon kaikki ominaisuudet tuli mitä pitikin.
Meta Quest 3
Vissiin pieni käännösvirhe.
Q3 lasit menevät kyllä day 1 ostoon. Just ne parannukset mitä tarvitaankin eikä mitään ylimääräistä nostamaan hintaa. Q2 lasit ovat jo erinomaiset, varsinkin kun alussa niitä sai 350€ hintaan Gigantista. Ainoastaan pieni IPD säätö sekä surkeat linssit kaipaavat parannusta ja Q3 näyttäisi fyysisellä IPD säätönappulalla + Pancake linsseillä korjaavan nämä ongelmat. Ja toki ohjaimista tuon "käden ympräin menevän kehän" katoaminen on plussaa koska usein ampumapeleissä Q2 ohjaimet osuvat toisiinsa tai laseihin sen rinkulan takia.
Ei ole käännöskukkanen vaan ajatusvirhe, muistelin yöllä että menisi käden "yli" se isohko kehämäinen häkkyrä mikä ohjaimessa on
Ehkä parin päivän päästä mahdollisesti julkaistavat Apple VR lasit pääsisivät sellaiseen, koska huhujen mukaan 4x tarkempi kuin vaikka Meta Pro -lasit
Hinnankin noilla Applen laseilla arveltu olevan 3000$:n kieppeillä (eli suomessa ALV:n kanssa varmaan lähempänä 4k€), että sen puolesta ei voi oikein näihin verrata.
Ei tietenkään suoraan verrata, mutta onhan se ollut päiväuni, että vr-lasien sisällä vois tehdä kaikki hommat ja fyysisiä lisänäyttöjä ei tarvitse. Virtual desktop ollut ihan ok ja voi olla vaikka animoidun avaruusaluksen sisällä. Quest Pro oli jo melkein siellä Immersed-ohjelmalla.
Saa nähdä mitä Applelta tulee, mutta Bigscreen Beyond vaikuttaa myös mielenkiintoiselta vaihtoehdolta tähän käyttötapaukseen ihan vaan kun ovat tähänastisista laseista selvästi pienimmät. Plussaa myös se että toimivat suoraan tietokoneen kanssa. Tosin designissa on kyllä varmaan huonotkin puolensa koko päivän käyttöön kun istuvat niin tiiviisti silmille.
Olis nyt ollut kiva saada oikeat speksit, tai edes tietoa milloin ne kerrotaan, tai myyntiintulopäivä. Hinta on kohtuu korkea, mutta jospa sille saisi katetta, että mieluummin satanen enemmän ja laadukkaampi laite.
Näyttöpaneeleissa tai linsseissä ei ole valitettavasti mitään uutta kilpailijoihin nähden.
Displayweek messuilla viime kuussa esiteltiin prototyyppejä VR-näytöistä, joissa resoluutio on ~4000×4000 per silmä ja ilmeisesti pikseleitä ei erota enää lainkaan.
Myöskin väriavaruus ja tummien sävyjen esitys oli huomattavasti paremmalla tolalla kuin monessa nykyisessä mallissa.
Joko näissä on OLED? Jos ei, niin pitäydyn vielä Quest 1:ssä.
Ei ole OLEDia. Ihan ymmärrettävistä syistä. Kuva sumenee liikaa.
Taitaa oled olla aika kuollut vr-puolella poislukien sonyn psvr2. Oculuksen quest pro:ssa olisi lcd + local dimming. Local dimming taitaa olla suunta mihin mennään. Pannukakkulinssit syövät valovoimaa. Aikalailla tarvii olla lcd-paneeli, että kuvan saa kirkkaaksi pannukakkulinssin kanssa.
Huhuttu resoluutiolisäys quest2 vs. quest3 vaikuttaa marginaaliselta. Kuvanlaatuparannusten täytyy tulla muualta kuin resoluutiosta.
Resoluutiomielessä applen pian julkaistavat lasit ovat kiinnostavat. Huhuissa 2x4k linssit ja iso hdr:n mahdollistava valovoima. Applen laite huhutun hinnan pohjalta(3000$) niin kallis ettei kilpaile millään tavalla quest3:en kanssa.
Kenen päiväuni tuo on ollut? Ehkä ollut kuitenkin painajainen?
Näissä peleissä hyvä, mutta huolestuttaa käsien puolesta mitä tapahtuu jossain Gorn tyylisissä mäiskintäpeleissä. Nuo "kehät" on useamman kerran pelastaneet kovemmilta osumilta kun on huitaissut jotain huonekalua.
Epäilen kyllä vahvasti että Apple olisi puskemassa markkinoille uutta tuotekategoriaa edes lähimaillakaan tuota hintaluokkaa. Jos nuo lasit on aivan vallankumouksellisia ja seuraava iPhone niin ehkä 1500e luokassa voitaisiin olla.
Ainostaan laskentateho ei tule riittämään jotta suurta iloa saisi peleissä
Riippuu aika pitkälti siitä, että mille markkinoille nuo on suunnattu. Jos ne on suunnattu lähinnä ammattimaiseen AR -käyttöön, niin eipä tuo 4k€ hinta ole mitään.
Sinänsä ihan totta, mutta mitään vakavasti otettavaa ammatti AR-markkinaa ei ole olemassa. Apple on perinteisesti myynyt tuota top-end pro kamaa tuotekategorioissa joissa heillä on laajalti eri hintaluokassa vastaavia tuotteita kuten tietokoneet. (Macbook Air, Pro, Mac Pro jne.)
Olisi aika mieletön riski avata AR-peli 3-4 tonnin laseilla joiden kysynnälle ja menekille ei ole mitään takeita. Pitäisin tuota strategiaa jopa melkein aivan varmana floppina ellei Apple sitten oikeasti ole tuomassa markkinoille jotain aivan käsittämättömän hyvää tuotetta joka ampuu meidät suoraan vuoteen 2100. Tosin Applen sisältä on kuulunut huhuja että insinöörien mielestä tuote ei todellakaan ole valmis, mutta salkkumiehet työnsivät insinöörit syrjään ja aikovat silti julkaista tuotteen:
data-unfurl="true" data-result-id="471053" data-url="https://wccftech.com/apple-ceo-tim-cook-wanted-ar-headset-launch/" data-host="wccftech.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Apple’s AR Headset Was Not Ready For Launch But The CEO Demanded Its Release, Causing Major Rifts In The Company
data-onerror="hide-parent"/>
wccftech.com
499 usd on veroton hinta. 499 usd = 466.32 eur * 1,24 (alv) = 578 eur.
Juuri näin. Nyrkkisääntönä (Yhdysvaltain) dollarihinnat ovat aina verottomia, eurohinnat verojen kera (joissain tapauksissa jonkun tietyn maan verokannan mukaan, joskus ei)
Tämä voisi olla lahja itselle että pojalle, nyt Quest 2 taloudessa ja paljon on käytetty tosin tähän modattu parempi pääpanta ja lisätty toinen akku
On siellä myös lento- ja ajosimulaattoreita.
Juu, ajosimuja ainakin suunnitellut pelaavani, kun ratti, polkimet ja vaihdekeppi jo löytyy, mutta kokonaisuudessaan aika vähän tulee ajopelejä pelattua suhteessa muihin genreihin. Half Life: Alyx ja Horizon Call of the Mountain (jos/kun tulee joskus PC:lle) tyyliset kasuaalit seikkailu/räiskinnät kiinnostaa enemmän.
Ei taida sellaista tuotetta olla maailmassa jonka tarkoitus on että se myisi vähän. Taidat nyt tarkoittaa että tuote olisi suunnattu enemmän yrityksille ja varakkaille eli pienempi menekki hyväksytään korkeammalla hinnalla? Sinänsä ihan pätevä logiikka, mutta Apple ei ole varsinaisesti tainnut koskaan tähdätä yksinoikeudella tuollaiseen markkinaan. Noissa on niin ohuet tuotot ettei se Apple:n kaltaiselle firmalle kannata ellei tässä ole sitten jotain eksoottisempaa strategiaa taustalla.
Istualtaan voi käytännössä pelata lento- ja ajopelejä ja joitain yksinkertaisia pelejä. Kaikki muut enemmän tai vähemmän vaatii huoneessa liikkumista.
Mä olen itse joskus noita pelaillut ihan toimistotuolilla, kun ottaa sen asenteen että pitää hauskaa eikä ole tekemässä uusia ennätyksiä…
katso liitettä 1109905
Selvä parannus kyllä edelliseen sukupolveen. Selkeästi pienempi koko, pancake, ohjaimiin parannuksia jne. Akun kokoa joutuvat varmaan kasvattamaan, että kestää saman kuin edeltäjä, mutta voihan tuo uusi siru olla toki pihimpi energiankulutukseltaan.
Parempaa on ehkä luvassa myös tuohon langattomaan PC streamaukseen lasien prosessoritehon noustessa selvästi ja wifi speksien parantuessa tai ainakin toivon niin.
Aikamoisia harppauksia on muutaman vuoden sisällä VR puoli ottanut. Vielä tarvittaisiin sitä laadukasta pelitarjontaa myös PC puolelle. Standalone puolella tarjontaa onkin jo todella mukavasti ja siellä ne isommat rahat pyöriikin tällähetkellä.
Eiköhän Applella ole myös suunnitelmissa massoille tarkoitetut lasit kun saavat pään avattua high-end tuotteellaan.
Satulatuolia voisin ehdottaa Charun:lle. Kuulemma ihan ok multiplayer fps reflexihipassa, joten varmaan toimii rauhallisemmissakin peleissä.
Kyllä, merkittävästi. Laseissa on käytössä uudenlaiset pancake linssit jotka löytyy jo Quest Pro laseista. Linssien ns. edge-to-edge tarkkuus on mielettömän kova verrattuna Quest 2:n tarjoamaan. Toisin sanoen, kuva on terävää lähes laidasta laitaan, siinä missä Quest 2:lla se terävä alue piirtyy siihen pieneen spottiin keskellä, kuten melkein kaikissa VR-laseissa tähän asti. Tässä vaiheessa huomattavasti tärkeämpi askel kuin pelkkä resoluution nostaminen.
Voi vitsit, hyppy Quest 1:stä 3:iin on kuvanlaadullisesti merkittävä. Hyvät mustat riittää vain tiettyyn rajattuun pisteeseen asti. Seuraavana tulee micro-OLED, joskin niiden pulmana on toistaiseksi ollut aika nihkeä FoV, joten varauksin sekin.
Onnistuiskohan tuota pelkkää ohjainta käyttämään PC:llä yksinään?
Konsolista joskun kun siirryin PC pelaamaan, en koskaan opetellut käyttämään näppistä vaan hiiri + puolikas padi. Frag shark FX ollut pitkään käytössä mutta aika kökkö laatu eikä saa mistään jos hajoaa.
Oikean köden padiohjaus + hiiri on kuin ”best from both worlds” ratkaisu.
aina tää hintavertailu…. taas ei saanu mielipidettä et onko hyvät vai ei. guest2 ei kiinnosta
mutta onko "PELIKÄYTTÖÖN"
Varmaan ihan jees staattisen kuvan katseluun. Se n. 90FPS minkä useimmat käyttäjhät tarvitsee ettei ala yököttämään vaatii sitten pelin kanssa kohtuullista rautaa koneeseen. Ellei insinööit ole onnistuneet tätä ongelmaa ratkaisemaan.
Olispa noita prototyyppejä jo myynnissä. Ihan sama mitä tulevaisuuden malleina esitellään, niitä voi korkeintaan vertailla muihin prototyyppeihin.
Näytön tarkkuudella ei ole merkitystä kuvan laajuuteen. Toki jos näytön fyysinen koko on pieni niin se vaikuttaa tarvittavien linssien ominaisuuksiin. Mutta toki täysin maallikkona ajattelisi että mitä pienempi fyysinen koko sitä helpompi on kuva saada niistä levitettyä.
Eipä Q2:n ohjaimet kovin kestäviä ole, thumbstickit alkavat driftaamaan. Prossa käsittääkseni toteuttu samalla palikalla.
Jos Q3:ssa sama tikku, niin kannattaa varautua huoltamaan ja lopulta vaihtamaan.
Eipä Q2:n ohjaimet kovin kestäviä ole, thumbstickit alkavat driftaamaan. Prossa käsittääkseni toteuttu samalla palikalla.
Jos Q3:ssa sama tikku, niin kannattaa varautua huoltamaan ja lopulta vaihtamaan.
Okei. Toimiiko nuo kuitenkin PCllä ilman laseja? Saako erikseen ostettua
En ole törmännyt netissä tuollaiseen käyttöön (tosin en ole etsinyt).
Siis teoriassa ohjaimen napit ja tikun voisi saada jollain virityksellä toimimaan kun ei tarvitse lasien kameraa niihin, mutta epäilen suuresti.
Q2:n ohjain 90€/kpl Meta.comissa
Irtona kuitenkin myydään, voisinkin selveitellä. Kiittis.
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä