![](https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2019/01/nvidia-geforce-g-sync-compatible-adaptive-sync-freesync-20190115.jpg)
NVIDIA ilmoitti odottamatta CES 2019 -messuilla lisäävänsä näytönohjainajureihinsa tuen VESA:n Adaptive-sync-teknologialle, joka tunnetaan kenties paremmin nimellä AMD FreeSync. Nyt luvatut ajurit, GeForce 417.71:t on julkaistu ja käyttäjät pääsevät testaamaan ominaisuutta myös käytännössä.
NVIDIA on brändännyt Adaptive-sync-tuen G-Sync Compatibleksi. Ominaisuus on tuettuna virallisesti tällä hetkellä 12 eri näytön kanssa, mutta tuki laajenee sen mukaan, kun NVIDIA testaa uusia näyttöjä, olettaen että ne selviävät läpi yhtiön vaatimuksista G-Sync Compatible -leimalle. Muiden FreeSync- tai Adaptive-sync-näyttöjen omistajat voivat ottaa teknologian käyttöön manuaalisesti, mutta tällöin kokemus ei välttämättä vastaa NVIDIAn vaatimaa tasoa.
Adaptive-sync toimii NVIDIAn Pascal-arkkitehtuuriin perustuvilla ja sitä uudemmilla näytönohjaimilla. Toistaiseksi sen käyttö on lisäksi rajoitettu vain yhteen näyttöön kerrallaan. Monen näytön kokoonpanot toimivat luonnollisesti edelleen normaalisti, mutta Adaptive-sync-tuen voi ottaa käyttöön vain yhdessä kerrallaan vaikka kaikki käytetyt näytöt tukisivat teknologiaa.
Tulemme testaamaan io-techissä ainakin joitain saatavilla olevia Adaptive-sync-/FreeSync-näyttöjä yhdessä GeForce-näytönohjaimen kanssa.
Adaptive-sync-tuen lisäksi ajurit tuovat mukanaan tuen CES 2019 -messuilla julkaistuille GeForce RTX 2060 -näytönohjaimille. Mukana on myös uudet tai päivitetyt 3D Vision -profiilit Shadow of the Tomb Raiderille (Not recommended) ja Darksider 3:lle (Fair).
Tuttuun tapaan uudet GeForce 417.71 -ajurit korjaavat myös aiempien ajureiden ongelmia. Korjattujen bugien listalta löytyy muun muassa GeForce GTX 1080:n liian korkeat kellotaajuudet työpöydällä kolmen näytön konfiguraatioissa, joidenkin DisplayPort-näyttöjen jumittaminen mustaan ruutuun unitilasta herättyään sekä Shadow of the Tomb Raider -pelin satunnaiset kaatumiset DirectX 12 -rajapinnalla. Ajureissa on myös tiedossa olevia bugeja, kuten Shadow of the Tomb Raider -pelin välkyntä SLI-kokoonpanoilla, kun käytössä on sekä HDR-väriavaruus että G-Sync-teknologia, Ni no Kuni 2:n kaatuminen käynnistykseen kun HDR-tila on käytössä ja hiiren kursorin korruptoituminen tiettyjen linkkien päällä Firefox-selaimessa.
Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).
Tässä vaiheessa voin jo todeta, että AMD:n Windmill-demon mukaan FreeSync ei ole tuettuna eikä siten sitä täppää voi pistää päälle tai pois, mutta näytön mukaan virkistystaajuus oli vaihteleva eikä repeilyä näkynyt eli homma näytti toimivan siitä riippumatta (Samsung C32HG70, FreeSync Ultimate-mode)
Amd:n windmill demo on ehkä paskin demo. 😀
Sitä ei ole tarkoitettu laajempaan käyttöön vaan amd:n messuilla käytettäväksi demoksi. Ymmärtääkseni siinä on vaikka kuinka kaikenlaisia ongelmia.
Paras demo on peli/testiohjelma, jossa säätää asetukset riittävän raskaaksi omalle koneelle.
Juu, se oli vain nopea ja helppo tapa testata ylipäätään toimivuutta koska repeilyt sun muut on helppo havaita. Tää näyttö näyttää OSD:ssa reaaliaikaisen virkistystaajuuden mistä tiesi että homma pelaa sanoi softa mitä sanoi
Testasin MG279Q:tä Mankind Divided DX12 benchmarkilla. Jumitti näytön 57 Hz ja kun suljin pelin, niin koko kone jumittui siihen.
Myös RTSS OSD välkkyi hyvin epämiellyttävästi.
Jensenin toteama "Freesync is broken" pitää siis paikkansa ainakin Nvidian ajureilla..
Itse sain omani toimimaan ainakin PUBG:ssa ilman mitään ongelmia. Pakotin ensin CRU:lla Freesyncin toimimaan 60-140Hz alueella, jonka jälkeen toimi oikein (vakiona näyttö tukee 35-90Hz taajuutta).
@Kaotik uutiseen olisi varmaan hyvä listata tuetut näytöt?
oho, siitä jäi linkki pois, käynpä lisäämässä
Siis voiko tätä käyttää näytössä jossa ei ole kumpaakaan sync
Ei, näin ollen oma XL2411:nenkin tulee jäämään tän ulkopuolelle. Tosin näyttiksenäkin vielä Maxwell joten sekään ei auta asiaa yhtään, koska tuki vain 10 ja 20 sarjalle.
Toimiiko Freesync Standard?
Tuossa näytössä ultimate on 70-144Hz ja Standard 90-144Hz.
Itseasiassa Ultimate on 48 – 144 Hz kunhan käytössä on 1016.2 tai uudempi firmware, pääset pian lukemaan kokemukset
Pitääkö tuon kanssa nyt peleissä olla vsync päällä vai pois? 38UC99 toimii ainakin vihdoin 75Hz kun vsync on päällä, vanhoilla ajureilla 60Hz oli maksimi Nvidian korteilla ilman Freesync tukea.
Onko kukaan ehtinyt kokeilla näitä ajureita Acerin XF270HUA:n kanssa? Jos on, niin minkälainen FreeSyncin toimivuus on?
Pitäiskö toimia läppärilläkin? Näytönohjain GTX1050Ti, päivitin ajurit, kone kytketty hdmi-johdolla Acer Nitro VG01-näyttöön, jossa freesync päällä. NVIDIA:n Valikkoon ei ilmaantunut tuota set up G-Sync-valintaa. Toimiiko vain displayportin kautta vai eikö näyttöni ole tuettuna vielä?
Vaatii displayportin käytön ja tuo näyttöhän ei sitten ole yhteensopivien listalla, eli tuo pitää "pakottaa" päälle.
How to enable "Adaptive-Sync" (Freesync) if you have the latest driver (417.71) : nvidia
Ei löydy mun halpisromuista displayportteja. HDMI-tuki vissiin tulossa jossain vaiheessa. Acer Nitro VG0 oli siis monitorin malli.
juuu, tos tuli testattua 10 matsia bo4:sta ja toimi täysin ongelmitta.
Pikaisella testauksella toimii Acerin XF270HUA näytöllä. G-Sync päälle ja sen jälkeen bootti niin lähti toimimaan. Testattu muutama min Dota2, ei sen enempää.
Hienoa! Kiitokset tiedosta kummallekin. Erittäin hyvä, että toimii noin hyvin.
XF270HUA:lla ja Chrome selaimella Testufon VRR testistä näkee selkeästi, että range toimii n. 40-144hz kuten pitäisikin ( TestUFO: Vrr ) :tup:. Nvidian ohjauspaneelista G-Sync päällä fullscreen + Windowed. Miksihän tämä näyttö ei ole virallisesti tuettu.
Päivitys testilabrasta: GeForce GTX 1060 ja G-Sync Compatible eli Adaptive-sync – io-tech.fi
Redditin puolella näytti olevan jo listaa näytöistä joissa sync ilmeisesti toimii.
Nvidia Freesync Monitor Testing Master List : nvidia
uutisen innoittaman hommasin viime viikolla AOC Q3279VWFD8.
Hyvin tuntuu freesync toimivan mitä nyt nopeasti ajurit asens ja amd windmill testillä ajelin (ilman freesyncciä repeili perkeleesti, ajureista ku päälle ni smoothia on)
Jotain hyvää tästä on näemmä AMD:n omistajillekin. En tiennytkään, että näyttöni MG279Q Freesync rangea voi muutella sopivilla softilla. Tämähän on oikein ilon ja onnen päivä.
Tuopas on mielenkiintoista, mulla on ihan sama näyttö, näyttiksenä 1070 ja Win10 1809 versio.
Latasin sen AMD_FreeSync_Demo_0_9_1_setup.exen ja tuo näyttää oikeasti ihan kauhealta paskalta kun laittaa FreeSyncin päälle, ilman sitä näyttä normaalilta. Siis FreeSync päällä repeilee ihan saatanasti.
Testasin muutamilla eri asetuksilla siinä Windmill testissä mutta ainakin 60 fps + Animation 2 oli ihan kauhean näköistä FreeSync päällä, ja ehkä parhaiten sen huonoiden näki kun oli Test Pattern päällä.
Onks kellään muilla vastaavia kokemuksia? Mulla oli päällä MSI Afterburner ja siinä normaali ylikellotus jos tuolla nyt mitään merkitystä on.
Alustavasti vaikuttaisi toimivan ihan hyvin Asus MG279Q:n kanssa. Säädin näytön adaptive sync rangen 57-144Hz:iin 30-90Hz:n oletuksen sijaan CRU:lla. Niin ja näytöstä itsestään piti ensin muistaa aktivoida FreeSync. 😀
Ennen tällaista tekniikka kokeilemattomana muutos löi ällikällä. Insurgency: Sandstorm muuttui nykivästä täysin sulavaksi, War Thunderkin parani luultavasti täydellisyyteen. Assassin's Creed Odysseyssa ero ei ollut niin iso alemman ruudunpäivitysnopeuden ja yleisen pelin nykimisen takia. Varsinkin CPU-renderöintiajat heittelevät tuossa pelissä villisti kaupunkialueilla.
En huomannut mitään merkittävää muutosta input lagissa. Mieli voi toki vielä muuttua, kunhan uuteen sulavuuteen tottuu, mutta tavallinen vsync tuntui joka kokeilulla heti paskalta.
Spotifyn ikkunan avatessa hiiri alkoi nykiä ja näyttö vaihteli virkistystaajuuttaan jatkuvasti, kuten pelatessa. Tämä onneksi ratkesi laittamalla hardware accelerationin pois päältä. Insurgency: Sandstormin valikoissa on sama ongelma ja lisäksi kartan ja scoreboardin avaaminen painamalla tabulaattoria pelin aikana toimii isolla viiveellä entisen välittömyyden sijaan. Tuossa pelissä on kyllä aina ollut jonkinlainen feikki-fullscreen, sillä alt+tabatessa se käyttäytyy kuin olisi borderless fullscreen läytössä (vaikka se on vaihtoehto erikseen). War Thunderin sammuttaminen alt+F4:llä myös aiheutti vähäksi aikaa nykimistä työpöydällä.
Jos tämä toimii jatkossakin näin hienosti, ei voi kuin katua, etten hommannut G-Syncillistä versiota näytöstäni melkein kolme vuotta sitten. Monta satasta tässä toki säästi, mutta mieluummin olisin nauttinut sulavuudesta jo pitkään.
Kun muuttelet sitä rangea niin oo tarkkana ettei rupee skippaa frameja tai sekoilemaan muuten. Noissa on ollu vaikka mitä sekoilua kun sitä rangee tarpeeksi venyttelee, siis yleisesti ottaen.
Sama näyttö, suunnilleen samat kokemukset. Tuolla modatulla rangella toimii mulla jopa selvästi paremmin kuin alkuperäisellä, en ole vielä nähnyt vilkkumista mutta en kovin montaa peliä ole testannutkaan.
Mulla myös mg279q, cru:lla vaihdoin rangen 57-144hz, toimii ilmeisesti ok, vaikka oma silmä ei erottanut peleissä mitään eroa 😀 PUBG ei jostain syystä käynnisty, mutta liekö missä vika…
Täähän ei vissii toimi HDMI kautta et vois unelmoida että toimis samsung Q9F TV:ssä? 🙂
Ei ainakaan tällä hetkellä
Asus MG279Q + 1070. FO76 fps putosi puoleen ja kaikinpuolin huonompi pelata. Laitoin näytön toimimaan 90Hz koska harvoin käy sen yli muutenkaan.
OAC G2560VQ6 (halppis) + 1070Ti Toimii ainakin windmill demolla. Päivitän tietoa kunhan tulee jotain pelattua.
Onkos porukalla mennyt näytönohjain takaisin normaaleille idlekelloille Adaptive-sync käytössä? Täällä näyttäisi olevan jumissa jotkut lowpower 3D-kellot tms (9xx MHz + ylikellotukset) ja mietin onko random härö vai tuosta johtuva
Kun äsken pelasin, nuo ongelmat olivat kaikki poissa. Johtuikohan siitä, että pelasin nyt käyttäen kuulokkeita. HDMI:llä kytketty vahvistin kun näkyy tietokoneelle näyttönä, mikä aiheuttaa monenlaisia ongelmia. Ehkä tämä on yksi niistä, pitää testata huomenna.
Itselläkin ekalla kertaa freesync toimi hyvin, sitte otin sen pois päältä että sai katottua et toimiko se oikeesti (ja sitten repeili aivan saatanasti) sit ku freesync takasin päälle, ni ei meinannu pelaa. Reboot ja sit toimi taas jebasti.
Ei sitä AMD:n demoa kannata käyttää, kun NVIDIAlta löytyy ihan oma: Download Cool NVIDIA Demos | NVIDIA Cool Stuff
1080 Ti jäi eilen jumiin rasituksessa 1899/5500 kelloille, normisti 2050/6000. Vasta uudelleen käynnistys korjasi. Jotain vikaa kyllä ajureissa adaptive syncillä kelloissa.
Kiitos! Pitää kokeilla illalla uudestaan.
Jep. Osa peleistä toimii ongelmitta, mutta G-Sync ja FreeSync näyttöcombolla on jopa työpöydän välkkymistä idle kelloilla. Taitaa mennä osittain RTX 2080 piikkiin, koska vastaavaa on esiintynyt joillakin aiemmillakin ajureilla.
Pakko käyttää tuota oikeata G-Sync näyttöä vielä toistaiseksi. Ehkä ajurien kypsymisen myötä uskaltaa jo ottaa MG279Q päänäytöksi.
Omassa MG279Q:ssa esiintyy näytön välkkymistä ja artifakteja pelien valikoissa jos CRU:lla säätää rangen 57-144 Hz (kokeilin myös esimerkiksi löysempiä välejä 70-120 Hz ja sama homma). Tuo 57-144 Hz toimi ongelmitta AMD:n näyttiksellä aikanaan, mutta vuosi sitten päivitin 1080 Ti näyttikseen. Itse pelatessa adaptive sync kyllä pelittää mainiosti, ja artifakteja esiintyy vain todella harvoin (pari kertaa puolen tunnin pelisessiossa). Taidan jättää toistaiseksi tämän asetuksen pois päältä ja odotella seuraavia ajureita josko tulisi vähän parannusta.
Samat kokemukset omalla MG279. CRU:lla 57-144 Hz muutettu rangeksi. Pelatessakin satunnaisesti välkkyy, jos lotota pitäisi niin tapahtuu kun menee ulos FreeSyncin alueelta. Kokeillut rajoittaa RivaTunerilla 141 FPS global mutta jos tipahtaa tuon 57 alapuolelle niin välkkyy ja tulee artifakteja.
Aika jännä, että minulla niin erilaiset kokemukset samalla näytöllä. Voiko tällaisissa asioissa esim. paneelin laatu vaikuttaa asioihin (vaikka onkin malliltaan sama näyttö), vai onko kyse puhtaasti siitä, mitä peliä sattuu pelaamaan. Pelasin tosiaan eilen ainakin pari tuntia PUBGia ja en huomannut yhtäkään artifaktia ja peli toimi todella sulavasti. FPS heilui kaikkea 50-180 välillä (testailin eri kuvanlaatuasetuksia) ja paneelin taajuus sen mukana. Voiko eri näytönohjaimella tai peräti DisplayPort kaapelin laadulla olla vaikutusta? Toivotaan, että tulevat ajurit parantavat hommaa entisestään.
Kun ruudunpäivitys menee alle tuon alarajan niin se pitäisi näytölle näkyä tuplataajuutena (esim. 55fps -> 110Hz). Näin mulla myös toimii tuon näytön kanssa, enkä eilen muutaman tunnin aikana nähnyt mitään välkkymistä vaikka ruudunpäivitys pyöri tuon alarajan ympärillä ison osan ajasta.
Jos välkkymistä esiintyy niin koittakaa auttaako jos rajaatte max fps:n maksimi taajuuden alle, ettei G-Sync kytkeydy välillä pois päältä kun fps ylittää maksimi taajuuden.
Nii, voihan tuo välkkyminen johtua jostain muustakin. Se tuossa nyt tuli ensimmäisenä mieleen kun sitä tapahtuu kun FPS pyörii siellä 60 ja alle.
Tuli sieltä jotain ylimääräisiä pörinöitä ruudulle 144+ myös ennen kuin rivatunerilla rajoitin max fps.
Pitää vielä jatkaa tuon CRU:n kanssa kikkailua myöhemmin jos saisi pelittämään ilman vilkkumisia ja välkkymisiä.
Eihän tuo mikään oikea testi ole? Sivulla lukee, että "This test simulates variable refresh rate technologies".
Ei vieläkään toiminut tuo AMD demo mutta Nvidian Pendulum demo näytti toimivan. Ei kyllä nyt mitenkään ihmeellisesti vakuuttanut tuo mutta kaipa se jees on.
Tuleeko tuo kohta tuonne control paneliin vasta kun on tuettuja näyttöjä kytkettynä?
Jep. Muista myös kytkeä FreeSync päälle näytön itsensä asetuksista, tai muuten tuo G-Sync -valikko ei ilmesty.
Siirsin vahvistimen integroidun näytönohjaimen huoleksi ja aiemmin mainitsemani ongelmat poistuivat samaan tapaan kuin kuulokkeita käytettäessä. Täten 3/3 pelin kanssa Adaptive-sync on toiminut moitteetta!
Tuettu näyttö ja vain displayport kaapelilla.
Muistaakseni tällä samsungilla ilmestyi jo ennen kuin pisti päälle