Pelien pyörittäminen palvelimilla ja striimaaminen esimerkiksi puhelimeen tai muuhun vastaavaan laitteeseen yleistyy hitaasti mutta varmasti. Markkinoilta on kadonnut monia toimijoita, mutta myös uusia on saatu mukaan ja tarjolla on sekä pilvipohjaisia ratkaisuja, että omalla tietokoneella pyöriviä vaihtoehtoja.
NVIDIA on nyt julkaissut virallisesti jo pidempään olemassa olleen GeForce Now -striimauspalvelunsa, mutta tähän asti palvelu on ollut beetavaiheessa ja pääsy siihen on ollut tavalla tai toisella rajattua. Palvelu on jatkossa avoin kaikille halukkaille ja tarjolla on sekä ilmaisjäsenyys että kuukausimaksullinen vaihtoehto. Pelattavana ovat kaikki tuetut käyttäjän muista pelikirjastoista löytyvät pelit. Palvelun verkkosivuilta löytyy erillinen hakutyökalu, jolla voi tarkistaa onko tietty peli pelattavissa GeForce Now:n kautta. Lisäksi palveluun kuuluu tällä hetkellä yli 30 ilmaispeliä.
Ilmaisjäsenyydellä käyttäjä voi joutua jonottelemaan ja palvelu sallii maksimissaan tunnin kestävät pelisessiot kerrallaan. Maksullinen versio on hinnoiteltu Suomessa 5,49 euroon kuukaudessa rajallisen tarjousajan. Tarjoushinta on voimassa enintään vuoden, jonka jälkeen hinta muuttuu sen hetkisen GeForce Now Premium -tilauksen tasolle. Maksulliseen versioon kuuluu prioriteettipääsy palveluun ruuhkatilanteissa, 90 päivän ilmaisjakso ennen maksullisen tilausjakson alkua, peli-istuntojen maksimipituus on yhden sijasta neljä tuntia ja peleissä voidaan käyttää säteenseurannan kiihdytystä.
GeForce Now -palvelu vaatii 720p60-resoluutiolla 15 Mbps:n ja 1080p60-resoluutiolla 25 Mbps:n edestä kaistaa. Lisäksi verkkoyhteys on toteutettava joko suoraan verkkojohdolla tai 5 GHz:n Wi-Fi-verkossa. Pavelu toimii Windows- ja Mac -tietokoneissa, Android-puhelimissa ja yhtiön omassa Shield-mediajatkeessa. Tarkemmat laitteistovaatimukset löydät palvelun sivuilta.
Lähde: NVIDIA
Vaikuttaa kaikin puolin paremmalta kuin stadia. itselle ainakin massiivinen plussa, että toimii muualta ostetuilla peleillä, joten ei menetä lisenssejään jos sulkeutuu, ja ei tarvitse ostaa samoja pelejä uusiksi pelatakseen pilvessä.
Itse en aiankaan pääse pelaamaan mitään tolla ilmaisversiolla, vaan tunkee sitä ”osta jäsenyys” sivua. Oli peli omassa kirjastossa tai ei. Varmaan tulee suomeen tarjolle vasta vähän myöhemmin.
Kokeilin ja taistelun jälkeen pääsin sisään tolla 3kk ilmaisella kokeilulla. Ainut peli mitä pääsin edes kokeilemaan oli Fortnite, eikä siinä ole grafiikoissa kehumista. Omia pelejä olisi mitä voisi tällä testata, niin eipä toimi. Sniper Elite 4 ajattelin testata, kun se jo koneelta löytyykin, niin palvelu loggaa Steamiin ja käskee asentamaan sen C: asemalle, kun itselläni asennettuna D: asemalle. Esim. Batman pelit olisi Epicissä, mutta palvelu haluaa niitä käynnistäessä taas mennä Steamiin ja käskee ostamaan ne. Antaa olla tämänkin palvelun jos näin hankalaa on. Jos mun pitää pelit kuitenkin koneelle ostaa ja asentaa, niin voin tehdä sen ilman GFN:kin. Vai teenkö jotain ihan päin pyllyä?
Se on virtuaalinen pc mikä sulle sieltä eteen rätkästään joten joudut asentamaan esim sen fortniten uusiksi sinne tietysti. Se kyllä asentaa ne pelit aika nopeeta, ainakin betassa se meni ihan hujahtamalla. Pelit on vähän rajattu mitkä toimii, yleisesti ottaen suurinosa steamin peleistä asentuu ihan ok
Pitääkin tätä testata ihan huvikseen kun kerran voi ilmatteiksi kokeilla 😀
Ja tiedä vaikka jos tekis lyhyen testi videonkin tästä.
Muuten aluksi kun en koko otsikkoa nähnyt niin oletin että Nvidia tätä kuoppaamassa kun en ollut tästä kuullut mitään pitkiin aikoihin 😀
No mites toi Epicin homma ratkaistaan? Teknisesti sen pitäis jotenkin toimia, kun kerta Fotnite lähti ilman asenteluja pyörimään, mutta batmania ei saa käyntiin Epicista vaan pitäis ostaa se Steamista. Niin Batmanit kuin Sniper Elite on tuettujen pelien listalla.
Mutta kun Steam login ei näytä mitä kirjoitat salasana ikkunaan joten vaikea on todeta mikä hommassa kusee.
Epiciin pääsiin kirjautumaan ihan hienosti ja tuossa World War Z testailin ja input lag on kyllä niin pieni etten ainakaan itse huomannut sitä ollenkaan. Mutta ongelmaksi muodostui yllätys yllätys tämä mahtavan paska 4G yhteys.
Ja laittelinkin Twitteriin pienen videon pätkän tuosta:
SP’s Tech Lab on Twitter
Mutta pitää katsella jos sais Steamin kirjautumaan niin vois kasan pelejä tuota testailla huomenissa ja tehdä ensivaikutelma videon Youtube puolelle.
Tosta näppäinasettelusta en tiedä, mutta paljon on kritisoitu sitä kun ei käyttiksen puolelta pysty copypastaamaan salasanaa, niin on aika hanurista joka kerta pelin avatessa koittaa näppäillä jollain generaattorilla tehtyä salasanaa.
Joo sitähän mä ensin yritinkin
Ja minunkin Steam salasana on generaattorilla luotu sekamelska, että oli oikein kivaa niitä erikoismerkkejä kirjoitella.
Ja on sitten ensimmäinen tämän tyyppinen videoni ja sen kyllä huomaa
Ootko spiikannut TV-Shoppia? odotin koko ajan "eikä siinä vielä kaikki, jos tilaat nyt saat kaupan päälle…"
Mulla on vähän erilaiset fiilikset palvelusta vaikka omassa 400 megan kaapeliyhteydessä ei valittamista olekkaan. Tietokoneen ruudulla pelatessa kuvanlaatu surkea (en tarkoita max. resoluutiota), et voi valita avaatko pelin Epicin vai Steamin kautta jolloin saatat joutua ostamaan pelin kuitenkin uudestaan, vaikka palvelu onkin muuten tuettu. Eilen illalla kävi niin että Epicissä avattavat pelit kaatui aina vaan erroriin yms. Lisäksi pelivalikoima on surkea, enkä ole varma onko yhtäkään säteenseurantaa tukevaa peliä saatavilla tällä hetkellä, mikä nyt ei kiinnostakaan kun kuvanlaatu muutenkin surkea. Ehkä jonkin vuoden kuluttua vastaavat palvelut alkaa olemaan ajankohtaisia, toki riippuen monesta muustakin seikasta.
Voi sieltä valita avataanko peli Epicin vai Steamin kautta.
Hae vaikka Metro Exodus niin löytyy kaksi eri versiota eli Steam sekä Epic versio joka on merkattu Epicin logolla.
Ja kyseinen peli muuten myös tukee RTX:ää
Tosin itselläni on vaan tuo ilmatteinen joten en pystynyt sitä testaamaan.
Pelivalikoimasta että suurista nimistä ainakin RDR2 uupuu, kuten muutenkin suurin osa Epic storen peleistä.
Just tota kyseistä peliä en omista, vaan muilla testasin palvelua, enkä mä löytänyt peleistä mitään eri versioita vaan just sen minkä tarjosi haulla.
Tähän mennessä merkittävimmät tapahtumat lienevät NVIDIAn antama ilmoitus miljoonasta rekisteröityneestä tunnuksesta, Activision-Blizzardin pelien poisto palvelusta ja nyt tuoreimpana Bethesdan pelien poisto palvelusta (poislukien Wolfenstein Young Blood)
Siinähän ne suurimmat hitit sitten aikalailla ovatkin. Kun nuo puuttuvat, niin pelaajamäärät jäänevät vähäisiksi
Jotain juttua kuulin/luin että siksi nuo ovat vetäneet pelinsä pois, koska haluavat Nvidialta rahaa. Kun sehän ei tietenkään riitä että palvelussa pelaava on niistä jo kerran maksanut.
Tuolla verukkeella voisi vaatia että jos peli on useammassa palvelussa sitä voisi pelata kaikissa palveluissa ostamalla lisenssin yhden kautta, se ei ole ihan niin yksinkertaista siis enää nykypäivänä.
Ilmeisesti julkaisijoiden logiikka on, että pelilisenssit ovat alustakohtaisia ja GeForce Nown käyttö välissä tekee siitä erillisen alustan.
Toinen vaihtoehto on tekijänoikeuskiekurat, koska ellei joka käyttäjä saa joka käyttökerralla käyttöönsä samaa (virtuaali)konetta, johon joutuu itse asentamaan omistamansa pelit, on NVIDIAn palvelimilla olevat kopiot peleistä laittomia.
Tuollahan ne sitä vissiin perustelivatkin. Olen vaan niin pettynyt kun Remedykin on tuossa paskassa mukana.
On vaan varsin ikävää että tämmösellä paskalla pilataan kerrankin oikeasti hyvä striimaus palvelu.
Vaikka Nvidiasta en firmana tykkää yhtään, mutta tämä Geforce NOW on… tai no oli hyvä systeemi.
2K Games ja nyt uusimpina Warner Bros, Codemasters, Klei Entertainment ja Microsoftin Xbox Game Studios ovat vetäneet niin ikään pelinsä pois GeForce Nowsta
data-unfurl="true" data-result-id="28780" data-url="https://www.theverge.com/2020/4/20/21228792/nvidia-geforce-now-microsoft-xbox-game-studios-warner-bros-remove-games" data-host="www.theverge.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Nvidia’s GeForce Now will lose access to titles from Xbox Game Studios and Warner Bros.
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.theverge.com
Lisenssit ovat alustakohtaisia ja ilmeisesti pois vetäneet valmistajat tulkitsevat tilanteen siten, että vaikka siellä pyöriikin lisenssin perusteella oikea versio pelistä, GeForce Now on erillinen palvelu ja siten alusta.
Todennäköisimmin se perimmäinen ongelma on että NVIDIA tekee tällä rahaa myymällä maksullista versiota palvelustaan, eihän noilla kellään ollut mitään ongelmia pelien mukanaolon suhteen niin kauan kuin palvelu oli ilmainen beetassa.
Sitä siis lähinnä mietin että saan pelata Steam pelejäni ihan millä tahansa koneella kun vaan kirjaudun sisään, niin miksi nvidian serveri nyt olisi joku erityistapaus? Kai nVidian pitää alkaa myymään puhtaita virtuaalikoneita ja jos joku nyt sattuu sinne koneeseen steamin asentamaan ja pelaamaan, niin ei ole nVidian vastuulla.
sulta ei voi vaatia rahaa jos asennat mummon vanhan läppäriin pelisi mutta Nvidialta voi?
Sen, minkälisia kauppoja teen kenenkin kanssa teen saadakseni pelikoneen käyttööni ei pitäisi kuulua steamille tai pelin julkaisijalle millään tapaa. Ja kummasti ei julkaisijaa tunnu kiinnostavan jos pelaan leasatulla/vuokratulla koneella. Mutta kun kyse on nvidialta maksua vastaan käyttöön saadusta virtuaalikoneesta niin yhtäkkiä asia onkin iso ongelma?
Näitä streamattavia "tyhjiä" virtuaalikoneita alkaa löytyä jo maailmalta, esim. Shadow, joka toimii Jenkiessä ja muutamissa Euroopan maissa. Luulen kuitenkin, ettei Nvidia ole ihan heti vuokraamassa virtuaalikonetta Xeon-prossulla ja Tesla-kortilla GeForce Now:n tapaan vitosella kuussa, koska noista laitteista saa varmaan paljon kovempaa vuokraa ammattikäyttäjiltä etenkin nyt korona-aikana.
näin tuntuu olevan, veikkauksia kauanko menee ennenkuin nähdään isojen pelitalojen yhteistyönä toteuttama kilpailija
oma 4g kyllä läpäisi vaatimukset ja näytti vihreää valoa.. mutta kun lyötiin arkusta vähän mausteita karttoihin ja sellanen raikas end-gamebuildi tulille niin jopa Teslat kyykkäs
e: siis FPS laski/jäätyi kuin GTX 660:lla.. erona toki graffat kaakossa tällä kertaa
Itselle palvelu on ollut kyllä loistava ja mm. Witcher 3, Civ VI ja Apex Legends ovat pyörineet oikein mainiosti MacBook Prolla. Apexissa suurimmiksi ongelmiksi muodustuivat ennemminkin pieni näyttö ja näppäimistö, joka ei oikein ollut pelaamiseen sopiva.
Controllia olen vähän katsellut sillä silmällä, että hankkisin sen pelkästään GeForce Now:n vuoksi. Nyt tosin en oikein tiedä uskaltaako mitään enää ostaa, jos "alustalta" lähtevät kaikki pelit. Luulisi ainakin RTX pelien pysyvän palvelussa.
Tuskin sellaista tulee. Menee muutama kuukausi hermopeliä, jonka jälkeen pelit palaa takaisin geforce now palveluun ja Nvidia alkaa maksaa 20-30% tuloista pelijulkaisijoille. Pelitaloilla on varaa istua peliarkistojen päällä, koska ne ei nykyisellään saa nvidialta mitään ja jos siellä ei ole pelattavaa, kauppa käy nykyiseen tapaan steamissa/muualla.
Voi olla, että tulevaisuus on, että maksat kuukausimaksua pelistudioille ja saat niiden koko arkiston käyttöön kotikoneelle/verkkoon ja korkeammalla kuukausimaksulla molemmille.
Path of Exilessa on 3.10:ssä ollut suuria suorituskykyongelmia (siis normaalia suurempia, kyseessä on vähän arkkitehtuuriongelmista kärsivä peli) huolimatta minkälaista rautaa on alla. Itsellä tilanne heikon CPU:n kanssa on sellanen että eipä ole tarvinnut edes pelata kun jo kampanjassa CPU-ytimet on tapissa ja FPS putoaa yksinumeroiseski ajoittain. Samaan aikaan GPU makoilee lähes idlenä.
Ja kyse on nimenomaan CPU-puolesta muutenkin, GPU ei ole ollut varsinainen ongelma aiemminkaan (1050Ti oli ihan riittävä pelaamiseen) kuin ihan maksimiruuturoskan kanssa. CPU tai serveri ottaa vastaan sitä ennen.
Siinä nimenomaan tuntuu olevan se ongelma, kenelläkään ei ollut ongelmia antaa pelien olla GeForce Nown kautta pelattavissa niin kauan kuin se oli ilmaisessa beetavaiheessa, mutta nyt kun palvelu on julki virallisesti ja NVIDIA ottaa siitä kuukausimaksua (on siellä ilmainenkin rajoitetumpi versio) lähti julkaisijoita kävelemään.
Ei se RTX:stä ole kiinni vaan julkaisijasta, osa RTX-peleistä on jo lähtenytkin julkaisijoidensa mukana.
data-unfurl="true" data-result-id="30327" data-url="https://mobiili.fi/2020/04/23/pelikadosta-karsinyt-nvidian-geforce-now-pilvipelipalvelu-nyt-ilmainen-kesakuuhun-asti/" data-host="mobiili.fi" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Pelikadosta kärsinyt Nvidian GeForce Now -pilvipelipalvelu nyt ilmainen kesäkuuhun asti
data-onerror="hide-parent"/>
mobiili.fi
Mitään perusteltua syytä sille kävelemään lähdölle ei kuitenkaan ole.
Eikös syyksi ole ilmoitettu yksinkertaisesti että muista palveluista jää enemmän rahaa pelintekijöiden käteen?
Joo, kun ostan pelin Steamista ja pelaan sitä Geforce Now:ssa, niin saman verran siitä jää tekijälle käteen kuin jos pelaan sitä kotikoneella.
Että ainakin minun näkökulmastani se perustelu on ihan bullshittiä.
Onhan se, mutta ainakin jotkin pelifirmat selitelleet asiaa noin. Harmi sinänsä, kyseessä paras palvelu näistä pelistriimaus-palveluista.
Tarkoitin, että jos NVIDIA ottaa siivun itselleen julkaisijoilta jotka haluavat pelinsä palveluun, niin jotenkin ymmärrän tuon lähdön.
En ymmärrä miksei tässäkään nähdä, että jos palvelu lyö isosti läpi, niin pelien myynti Steamissa, Epicissa, Originissa, Uplayssa, Battle.netissa yms. kasvaa. Itsekin ajattelin ostaa ainakin kaksi peliä (Control ja Disco Elysium), joita en ilman Geforce Nowta hankkisi. Pelijulkaisijat ottavat siis mieluummin multa sen varmat 0€ kuin mahdolliset 60-80€ kahdesta pelistä? Tätä en vaan ymmärrä.
Control vasta julkaistiin alustalle ja ainakin Epic suhtautuu palveluun todella myönteisesti omien ja kauppansa exclujen kannalta (vaikka julkaisijat pelin pysymisen palvelussa lopulta päättivätkin) Sen suhteen on toivoa, että ei ihan heti ole palvelusta lähdössä.
Eiköhän tuossa ole kyse megatrendeistä. Jos pelien streamaaninen lyö läpi, niin tuolla nvidia saisi lopulta monopolin. Ne ei maksaisi peleistä mitään ja rauta tulisi omasta talosta, joten kustannusrakenne olisi aika ylivoimainen. Pelitalot jotuisivat ostamaan raudan ihan markkinahintaan, joten ne ei siinä kilpailussa pärjäisi, elleivät rajaisi omien palveuiden ulkopuolella olevaa pelitarjontaa.
Kuluttajan kannaltahan tuo on ikävää nyt, pidemmästä tähtäimestä en tiedä. Rahaa peleistä pelistudioille nostaisi geforce now:n hintaa, mutta toisaalta se ylläpitäisi kilpailua steamauspalveluiden kesken.
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä