NVIDIA on julkaissut uudet GeForce 496.13 -ajurit näytönohjaimilleen. Kyseessä on ensimmäiset Release 495 -sarjan ajurit, joiden myötä NVIDIA on tiputtanut kyydistä Windows 10:iä vanhemmat käyttöjärjestelmät ja Kepler-arkkitehtuuriin perustuvat näytönohjaimet. Kepler-näytönohjaimille julkaistaan jatkossa vain kriittisiä tietoturvapäivityksiä.
GeForce 496.13 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat virallinen Game Ready -leima Back 4 Blood -pelille, sekä viimeisimmät päivitykset ja tuet Crysis Remastered Trilogy-, Baldur’s Gate 3-, The Riftbreaker- ja Sword and Fairy 7 -peleille sekä Rise- ja Shadow of the Tomb Raider- sekä Chivalry 2 -pelien DLSS-päivityksille. Valitettavasti mahdollisista suorituskykyeroista aiempiin ajureihin verrattuna ei ole mainintoja.
Release 495 -sarjan uudistuksia on ensimmäisessä kappaleessa mainittujen tuen karsimisten ohella mahdollisuus hallita varjostinvälimuistille varattua tilaa Shader Cache Size -option kautta, jonka lisäksi Optimus-kannettavien Vertical Sync -toiminto vastaa nyt työpöytänäytönohjaimia. Release 495 -sarjan myötä heitetään lisäksi hyvästit NvIFR OpenGL -tuelle.
Tuttuun tapaan uudet ajurit merkitsevät myös vanhemmista julkaisuista tuttujen bugien korjaamista. Tällä kertaa ongelmalistalta on pyyhitty esimerkiksi GeForce GTX 960 -näytönohjaimen ensisijaisen näytön hukkaaminen unitilassa tai tietokoneen sammutuksen myötä, RTX 3080 -mallien käynnistysongelmat kahdella Samsung Odyssey G70A 28” -näytöllä sekä Anselin ja Freestylen aiheuttamat epätarkat hahmot eri sovelluksissa. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan muiden muassa Doom Eternal -pelin pimeneminen HDR- ja FSR-ominaisuudet käytössä, Rise of the Tomb Raiderin katoavat hahmot ja taustat SSAA-reunojenpehmennyksellä, Division 2:ssa esiintyvät artifaktit sekä Deathloopin kaatuilu HDR-päällä ja Sonic & All-Stars Racingin kaatuilu hahmojen ajaessa veden läpi.
Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF) sekä NVIDIAn Game Ready -artikkelissa.
Vain DCH ajurit julkaistu. Mahtaako standard versiota tulla edes?
Onko tarvetta kun vanhat käyttäjärjestelmät eivät ole enää tuettuna?
Joo, luin toiselta foorumilta tällaisen
Difference is in new Windows style of device drivers installer and inf-files. DCH-style offers more customization to OEMs. Actual device drivers are the same.
Control Panels are not the same from binary point of view – DCH-style has UWP (aka MS Store) app for the control panel – but design of the UI is the same.
Oletuksena 1Gt.
Käsittääkseni tilan loppuessa tuo rupeaa kirjoittamaan vanhojen päälle, eli jos pelaa useita eri pelejä niin pelit voi stutteroida, jos shader cachea enää löydy ja se joudutaan luomaan uudestaan. Viisaammat korjatkoon/lisätköön jos tämä on puuttellinen selitys.