NVIDIAn uudet Quadro RTX -näytönohjaimet tuovat mukanaan uuden säteenseurannan kiihdytykseen keskittyvän yksikön päivitettyjen Tensor- ja CUDA-ydinten rinnalle.

NVIDIA julkaisi viime yönä SIGGRAPH-messuilla uuden Turing-arkkitehtuurin ja esitteli ensimmäisen siihen perustuvan, toistaiseksi nimettömän grafiikkapiirin. Uusi Turing-arkkitehtuuriin perustuva grafiikkapiiri tullaan näkemään Quadro-sarjassa vuoden viimeisellä neljänneksellä.

NVIDIAn uusi grafiikkapiiri on kooltaan 754 neliömillimetriä, mikä kertoo sen suuntaavan suoraan markkinoiden tehokkaimpaan ja kalleimpaan päätyyn. Transistoreja piirissä on peräti 18,6 miljardia ja grafiikkapiiri valmistetaan edelleen TSMC:n 12 nanometrin valmistusprosessilla. Grafiikkapiiri on varustettu 4608 CUDA-ytimellä, 384-bittisellä GDDR6-muistiväylällä, 576 Tensor-ytimellä ja täysin uudella säteenseurantalaskuihin keskittyvällä RT Core -yksiköllä. L2-muistia piirissä on 6 megatavua. NVLink-liitännän avulla näytönohjainten muistimäärä on periaatteessa kaksinkertaistettavissa ja näytönohjainten väliseen kommunikaatioon on varattu kaistaa 100 Gt/s. Samsung on ehtinyt jo ilmoittautua uusien Quadrojen GDDR6-muistien toimittajaksi.

Turing-grafiikkapiirin näyttöohjaimessa on odotetusti tuki hiljattain esitellylle VirtualLink-näyttöliittimelle. VirtualLinkin lisäksi ainakin Quadro-malleissa näyttöliittimiksi on valittu neljä DisplayPort-liitäntää, mutta toistaiseksi ei ole tiedossa onko tämä grafiikkapiirin määräämä ratkaisu, vain yksinkertaisesti valinta NVIDIAn toimesta.

NVIDIAn mukaan markkinoille tullaan tuomaan kolme eri mallia, jotka perustuvat samaan grafiikkapiiriin: Quadro RTX 8000, RTX 6000 ja RTX 5000. Lippulaivamalli Quadro RTX 8000 on varustettu 48 gigatavulla GDDR6-muistia ja sen hinta on 10000 dollaria. Kokosimme oleellisimmat tiedossa olevat tekniset ominaisuudet yllä olevaan taulukkoon.

Nyt julkaistu arkkitehtuuri ja Quadro-näytönohjaimet nostivat pinnalle luultavasti enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Turing-arkkitehtuurin oli pitkään spekuloitu olevan nimenomaan pelikäyttöön suunnattu arkkitehtuuri, mutta ainakin ensimmäiset julkaistut näytönohjaimet ovat ammattikäyttöön suunnattuja. Erikoista on myös Turingin vertailu Voltan sijasta Pascal-arkkitehtuuriin, vaikka tämän hetken nopeimmat Quadrot perustuvat nimenomaan Voltaan ja GV100-grafiikkapiiriin.

NVIDIAn samaan syssyyn julkaisema kiusoitteluvideo viittaisi, että ensi viikolla julkaistavat GeForce-näytönohjaimet perustuisivat mahdollisesti samaan arkkitehtuuriin ja ne käyttäisivät NVIDIAn hiljattain rekisteröimää GeForce RTX -nimeä perinteisen GTX:n sijasta. Numeroinnin on vihjattu myös olevan 20-sarjaa eikä aiemmin kesällä esimerkiksi Lenovon vinkkaamaa 11-sarjaa. Samalla jää avoimeksi kysymys, mihin käyttöön useamman ohjelman viimeisimpien päivitysten listaamat GV102- ja GV104-grafiikkapiirit on tarkoitettu.

Mahdollisia selityksiä ristiriitaisuuksille on useita. Yksi spekuloitu mahdollisuus on GeForce RTX 20 -sarja aivan näytönohjainten terävimpään kärkeen, jonka alapuolelle sijoittuisivat Volta-arkkitehtuuriin perustuvat hieman hitaammat mallit perinteisemmällä GTX-nimellä – tämä teoria voisi tukea myös vertailua Voltan sijasta Pascal-arkkitehtuuriin. Toinen vaihtoehto on luonnollisesti koko GTX-sarjan vaihto RTX-sarjaksi ja virheelliset tiedot eri ohjelmien päivityksissä piirien koodinimistä. Lisää asiasta saamme kuulla 20. päivä, kun NVIDIA tulee esittelemään uudet GeForce-näytönohjaimet.

Lähteet: NVIDIA, AnandTech

This site uses XenWord.