NVIDIA pyrkii lisäämään tuotantoaan vastatakseen nykyiseen kysyntään ja palauttaakseen hintatasot normaaleiksi.

NVIDIA on pitänyt fiskaalivuoden 2018 viimeisen neljänneksen osavuosikatsauksensa. Osavuosikatsauksen yhteydessä toimitusjohtaja Jensen Huang sekä finanssijohtaja Colette Kress kertoivat myös yhtiön näkemyksiä muun muassa näytönohjainten saatavuudesta ja suunnitelmista pelipuolella.

NVIDIAn mukaan näytönohjainten kysyntä on erittäin korkealla tasolla parhaillaan paitsi erinomaisten pelien, myös kryptovaluutan louhinnan vuoksi. Yhtiö kertoo etenkin kryptolouhinnan kasvun ylittäneen sen odotukset, vaikka sen onkin vaikeaa arvioida tarkasti, kuinka suuri osa näytönohjaimista menee louhintakäyttöön. NVIDIA uskoo, että kryptovaluutan louhinnan tuottama kysyntä tulee jatkumaan suurin piirtein nykyisellä tasollaan myös lähitulevaisuudessa.

Huangin mukaan yhtiö neuvoo edelleen jälleenmyyjiä ja tietokonevalmistajia palvelemaan ensisijaisesti pelaajia, mutta se ei kykene hallitsemaan mihin käyttöön yhtiön näytönohjaimet lopulta päätyvät. Hän painotti, ettei nykyinen selvästi kasvanut hintataso ole NVIDIAn asettama ja että ainut asia, mitä yhtiö voi tehdä parantaakseen tilannetta, on vastata kysyntään nykyistä korkeammilla tuotantomäärillä.

Huang kertoi myös yhtiön tuoreimman Volta-arkkitehtuurin mukanaan tuomien tensoriydinten mahdollisuuksista pelikäytössä. Huangin mukaan tensoriytimiä voitaisiin hyödyntää ainakin tekstuurien laadun parantamisessa sekä erilaisissa animointitehtävissä. Lisäksi ytimiä voidaan luonnollisesti hyödyntää syväoppimistehtävissä, joiden Huang uskoo valtaavan alaa pelialalla.

Uutta näytönohjainsukupolvea odottaville osavuosikatsauksessa ei kuitenkaan annettu helpotusta. Huangin mukaan Pascal on edelleen parasta, mitä pelimarkkinoilla on saatavilla ja tulee olemaan sitä myös lähitulevaisuudessa. NVIDIAn ensi kuussa pidettävä GTC-tapahtumaakin Huang markkinoi vain tekoälyn ja tieteellisen laskennan parissa työskenteleville.

Lähde: NVIDIA Q4 @ Seeking Alpha

This site uses XenWord.