NVIDIA on pitänyt fiskaalivuoden 2018 viimeisen neljänneksen osavuosikatsauksensa. Osavuosikatsauksen yhteydessä toimitusjohtaja Jensen Huang sekä finanssijohtaja Colette Kress kertoivat myös yhtiön näkemyksiä muun muassa näytönohjainten saatavuudesta ja suunnitelmista pelipuolella.
NVIDIAn mukaan näytönohjainten kysyntä on erittäin korkealla tasolla parhaillaan paitsi erinomaisten pelien, myös kryptovaluutan louhinnan vuoksi. Yhtiö kertoo etenkin kryptolouhinnan kasvun ylittäneen sen odotukset, vaikka sen onkin vaikeaa arvioida tarkasti, kuinka suuri osa näytönohjaimista menee louhintakäyttöön. NVIDIA uskoo, että kryptovaluutan louhinnan tuottama kysyntä tulee jatkumaan suurin piirtein nykyisellä tasollaan myös lähitulevaisuudessa.
Huangin mukaan yhtiö neuvoo edelleen jälleenmyyjiä ja tietokonevalmistajia palvelemaan ensisijaisesti pelaajia, mutta se ei kykene hallitsemaan mihin käyttöön yhtiön näytönohjaimet lopulta päätyvät. Hän painotti, ettei nykyinen selvästi kasvanut hintataso ole NVIDIAn asettama ja että ainut asia, mitä yhtiö voi tehdä parantaakseen tilannetta, on vastata kysyntään nykyistä korkeammilla tuotantomäärillä.
Huang kertoi myös yhtiön tuoreimman Volta-arkkitehtuurin mukanaan tuomien tensoriydinten mahdollisuuksista pelikäytössä. Huangin mukaan tensoriytimiä voitaisiin hyödyntää ainakin tekstuurien laadun parantamisessa sekä erilaisissa animointitehtävissä. Lisäksi ytimiä voidaan luonnollisesti hyödyntää syväoppimistehtävissä, joiden Huang uskoo valtaavan alaa pelialalla.
Uutta näytönohjainsukupolvea odottaville osavuosikatsauksessa ei kuitenkaan annettu helpotusta. Huangin mukaan Pascal on edelleen parasta, mitä pelimarkkinoilla on saatavilla ja tulee olemaan sitä myös lähitulevaisuudessa. NVIDIAn ensi kuussa pidettävä GTC-tapahtumaakin Huang markkinoi vain tekoälyn ja tieteellisen laskennan parissa työskenteleville.
Lähde: NVIDIA Q4 @ Seeking Alpha
Ei se olisi voinu paljastaa että lokakuussa kaikki on uutta
Toisaalta huhujen mukaan nyky pascalien tuotanto lopetetaan, eli (EOL). Vuotojen kausi on näköjään jo alkanut.:).
RUMOR: NVIDIA Ampere GA104 GPU Powering 'GeForce GTX 2080' and 'GeForce GTX 2070' Launching In April, Mass Production Has Begun And GP102 is EOL
Toisalta vaikka nykyisten Pascal mallien tuotantoa oltaisiin lopettamasssa niin ne tilalletulevat uuden pelinäytönohjaipiiritkin voi perustua Pascaliin (vaikkia niitä kutsuttaisiin esim. Ampeereiksi) eli vaikka piirit vaihtuu tuo Huaning lausuma Pascalin jatkosta pelinäytönohjaimissa voi pitää täysin paikkansa.
Kun koska AMD on jo sanonut että siltä ei tule tänävuonna korvaajaa yläpään RX Vega pelinäytönohjaimille Nvidia tietää varmuudella että se ei tarvi mitään Pascal johdannaista parempaa säilyttääkseen pelinäyttisten johtoasemansa.
Muuten tuohon pelinäyttisten katomiseen louhintakäytöön voi Nvidia, AMD ja pelinäytönohjainvalmistajat vaikuttaa, nimittäijn jos ne rajoittaisi näyttisten muistimäärää 2-4Gt pienemmäksi kuin tällähetkellä ne kävisi vielä pelaamiseen ihan hyvin mutta tuo muistileikkaus vaikuttaisi merkittävästi niiden näytönohjainten kannattavuuteen bittirahan louhinnassa.
Eipä tuolla muistin määrän vähentämisellä mainausta estettäisi. Näistä isommista coineista ainoastaan ethereum taitaa vaatia tuon DAC:in lataamisen näyttiksen muistiin (alle 3gb vielä ainakin vuoden). Zcashia ja muita equihashia käyttäviä pystyy kai mainaamaan ihan hyvin jopa 1gb näyttiksillä.
Se millä on oikeasti väliä on muistin nopeus, joka valitettavasti vaikuttaa myös pelisuorituskykyyn. Sen sijaan jos NVidia jostakin syystä haluaisi mainausta oikeasti hillitä, niin kyllä tuo ajuritasolla onnistuisi. Eli joku uusi pelinäyttis pihalle joka ei nykyisillä ajureilla toimi, ja ensimmäiset ajurit jo rampautettuina.
Totta kai lausuma pitää paikkansa että tällä hetkellä on parasta, tilanne muuttuu heti kun uusi julkaistaan.
Mutta miten voidaan nykyisten tuotantoa lisätä jos ne ovat EOL ja tehtaat paahtavat uutta Amperea varastoon?
Ei ole luvattu että pascalien tuotantoa lisätään.
Eipä tuo puhe tensori-ytimien sopivuudesta peleihinkään liiemmin viittaa että olisi tulossa uutta peleihin varsinaisesti tarkoitettua arkkitehtuuria.
Kuulostaa että Tensorit parantavat samaa laskentatehoa, mitä jo löytyy AMD:n korteista. Jos peleihin kehitetään näille hyötykäyttöä, niin toivottavasti ei mene taas tikut ristiin, että Tensoreilla voi tämän asian laskea, mutta AMD:lla tätä ei voi tehdä.
Pascalit on hyviä kortteja, niin onhan se kannattavaa firman kannalta vain myydä kaikille Pascalit ja sitten täräyttää viimeisen päälle hiottu Volta joskus ulos ja houkutella kaikki siirtymään siihen. Valitettavasti tämä hannaaminen jarruttaa innovaatiota ja innovaatio on se joka lopulta tuo lisää tehoa.
Nvidia saa paljon paalua, myytiin Pascalit sitten louhijoille tai pelaajille, ja jos louhinta tyssää seinään, niin varastoista ei liene mitään haittaa, kun ei tuotantokustannukset enää tässä vaiheessa niin paljoa kirpaise, eikä AMD saa realistista kilpailua aikaiseksi Pascaleille ennen varastojen tyhjäämistä. Uskon kyllä että todella haluavat pelikoneisiin kaikista eniten ohjaimiaan, jotta heidän teknologiansa ja varsinkin pelikehittäjien kiinnostus heidän rautaa kohtaan olisi mahdollisimman korkealla.
Olisi kyllä hienoa saada vielä kolmas kilpailija kehiin, kun AMD:n vastauksen odotteluahan tämä lähinnä nyt on ja sitä ennen ei tapahdu yhtään mitään.
Onhan tuossa se hyvä puoli että pelikoodarit ehtivät tottua ja oppia korteista enemmän kun ei tule uutta ajuri+korttisukupolvea puolen vuoden välein… oleellisesti vähemmän rautaa testata ja siten vähemmän ongelmia pelaajille. Toki en tiedä mitä ”saunadiilejä” isoilla julkaisijoilla on esim Nvidian suuntaan. Niiden vaikutusta vaikea tietää.
Kyllä mä uskon että tapahtuu. Jos NVidia pystyy tekemään nopeampia kortteja, se pystyy nostamaan hintoja, joten kannattaa julkaista parempaa silloin kun pystyy. Jos AMD olisi kilpailukykyinen vastustaja, mukaan tulisi kilpailua hinnoilla.
Ai niin kuin Intel on tehnyt prossuissa monen monta vuotta vaihtaessaan heatspreaderinkin juottamisesta hammastahnan käyttöön?
Ja johan tuo nykyinenkin hintataso on monelle pelaajalle rasite…
Kyllä Pascal/sen virittäminen on NVidialle hyvin kustannusystävällinen tie hyvällä tuotto-odotuksella.
AMD ei mitenkään pysty valmistamaan mitään riittävässä määrin edes hinnoissa painostamiseenkaan.
Ja mainaajat ovat jo nostaneet Nvidiankin korttien kysyntää ja hintatasoa.
Eiköhän GameWorks ja kehittäjien voitelu pidä huolen sellaisten toteuttamisesta mahdollisimman poropietarisesti.
Näytönohjaimissa suorituskyvyn parantaminen on vielä toistaiseksi paljon helpompaa kuin prosessoreissa. Siksi niitä uusia sukupolvia kannattaa edelleen julkaista. Prosessoreissa Intel kyllä laiskistui, mutta toisaalta prosessoreissa koodin rinnakkaistaminen onkin vaikeampi juttu kuin näytönohjaimissa, joten Intelillä oli hyvä motivaatio pihdata ytimiä kuluttajaprosessoreista.
Kannattaa julkaista vain jos on tarvetta, kun kilpailua ei ole tarpeeksi on vaaka kupissa teenkö vanhaa vuoden ja saan miljardin vai tuodaanko uusi ja siinä menee miljardi ainakin puolen vuoden päähän.
ettäs näin… kilpailun luo kikkelivenytyks jakson. Volta nähdään vasta jouluna 🙁
*puute
Itsellä GTX1080 ja kyllä tuo 8 gigan näyttömuisti lähes täyteen saadan jo nykypeleilläkin (7,5Gb Titanfall 2).
Ei. Tensoriyksiköt ovat erittäin erikoistuneita laskentaykisköitä konvoluutio-neuroverkkoihin eikä niitä voi käytännössä käyttää yhtään missään muussa laskennassa.
Järkevää käyttöä ei tulla näkemään suuressa mittakaavassa peleissä ihan heti. Tietokonepelien tekoälyn ei tarvi ratkaista sitä ongelmaa, mihin noita tosimaailman kanssa interaktioivissa tekoälyissä tarvitaan (pääasiassa kuvantunnistus) koska se pelin tekoäly saa jo kaiken datan valmiiksi muodossa että sen ei tarvi tunnistaa yhtään mitään.
Pelien tekoälyt on perinteisesti pohjautuneet esim. hakupuihin. niissä tensoriyksiköillä ei tee mitään.
Ainoa hyvä pelitekoäly mikä toimii neuroverkoilla ja siten noista voisi hyötyä olisi googlen alphago. Sille tosin ollaan opettamassa starcraft 2sta, mutta en oikein usko että juuri kukaan muu saa vielä muutamaan vuoteen järkevästi neuroverkoilla toimivaa pelitekoälyä aikaseksi (yrityksiä tullaan näkemään, mutta ne tullee olemaan onnettomia räpellyksiä joissa neuroverkko on vain sen takia että se on nyt hypejuttu, että voidaan mainostaa neuroverkolla toimivaa tekälyä)
Nvdialla on aika kova sija auto teollisuudessa, ehkä AMD pyrkii samoille apajille.
https://www.nvidia.com/en-us/self-driving-cars/
’
https://www.cnbc.com/2017/09/20/tesla-building-an-ai-chip-for-its-cars-with-amd.html
Cryptonight-algoritmia käyttävissä (mm. Monero) suurempi määrä muistia mahdollistaa suuremman rinnakkaisuuden ja siten paremman suorituskyvyn; osa näyttiksen laskentayksiköistä jää käyttämättä pienemmällä musitimäärällä.
Tämä onnistuu sellaisella muistiarkkitehtuurilla, jossa yksittäiset muistiaccessit on aina isompia kuin se määrä dataa, mikä noiden mainausalgoritmien kerrallaan lataama datamäärä on. Tällöin aina muistista ladataan moninkertainen määrä kamaa siihen verrattuna mitä algoritmi tarvii, eli efektiivinen musitikaista putoaa, kun suuri osa muistikaistasta tuhlataan sellaisen (halutun datan vieressä olevan) datan lataamiseen jota ei tarvita.
Saas nähdä jos mainausbuumi uusien korttien tullessa ulos on vielä yhtä kovassa huudossa, tuleekohan käytetyille markkinoille iso kasa pascaleja kohtuu hintaan kun mainaajat vaihtavat korttinsa uusiin ja myyvät kilpaa edelliset pois.
Itsehän olen jo päättänyt, eten osta käytettyä korttia taholta, joka ei voi varmasti todistaa, ettei kortilla ole louhittu. Käytännössä tällainen varovaisuus johtaa siihen, etten varmaankaan osta käytettyä korttia ja jos minunlaisiani on paljon, ei nuo mainaajat saa myytyä kaikkia kortteja, vaan jää kortit käsiin, jolloin mainauksen mielekkyys putoaa, kun ei saa korteista viimeisiä pennejä irti. Toisaalta jos saan mainauskortin käytettynä halvalla vaikka kesällä voisi sellaista harkitakin (esim. Vega 56 noin 150-200€ hintaluokassa).
Toivon, että kummankin valmistajan ilmoitus lisätä tuotantoa tarkoittaa sitä, että jossain vaiheessa kevättä saisi Vega 64/ GTX1080 tason kortteja jo suhteellisen normaalilla hinnalla, eli vaikka johonkin 450-500€ hintaluokkaan, mielummin lähemmäs 450€ tasoa, jolloin tuollaisen kortin voisi jo harkita ostavansa. (Näköjään GTX108-kortteja saakin vähän alle 600€ hinnalla, mutta lähemmäs 500€ olisi sellainen hinta, että voisi harkita ostavansa).
Miksi myydä wanhoja pois, jos niillä voi vielä mainata. Ostaa vain uusia siihen uuteen pakettiin rinnalle. Jos tapahtuisi iso hyppäys teho/hinta/energian kulutus akselilla, niin silloin ehkä…
Ainoa mitä mietityttää on miten saavat tuotantoa lisättyä kun usein on uusien sukupolven ohjaimissa toimitusvaikeuksia eikä tuotantolaitoksia kovin nopeasti pystytetä ellei ulkoisteta kolmannan osapuolen laitoksiin.
Jotenkin tuli sellainen tunne että oli pakko vastata AMD uutisointiin vaikkei se pidä paikkansa.
No ainakin tuloksesta voi päätellä että yrityksellä olisi varaa ostaa lisää tuotantokapasiteettia jos sitä on tarjolla.
katso liitettä 78304
katso liitettä 78303
Minua kiinnostaa tuo Nvidian kommentti siitä, etteivät he tarkkaan tiedä kuinka moni myyty kortti menee mainaukseen. Onko missään dataa siitä, kuinka GeForcejen ja G-Sync-näyttöjen myynnit suhtautuvat toisiinsa, jotta voisi yrittää kuvitella jonkinlaista kausaliteettia?
Cryptonight tykkää myös kireistä muisteista. Esim 2gb rx550 louhii jo vakiona enemmän kuin kellitelty rx 560 4gb (330hs vs 310hs). Kireemmällä biosilla rx550 nousee 440hs lukemiin ja kulutus ~40w (:
Ihmeellisiä nynnyjä, nostaisivat vaan hintaa niin että kysyntä ja tarjonta saavuttaisivat tasapainon. Ja toisaalta miksei ne tee erikoistuneita kortteja louhintaan, ei voi olla että näytönohjaimet ovat sattumalta erityisen optimaalisia sellaiseen. Onhan noilla muitakin erityisiä laskentapiirejä joihinkin tieteelliseen tms. laskentaan.
Ei näytönohjaimet ole parhaita kaikkeen louhintaan vaan tiettyjen virtuaalivaluuttojen louhintaan. Suosio perustuu siihen että näyttiksiä on helpompi ja selvästi halvempi ketjuttaa samaan louhintakokoonpanoon kuin prossuja. Hinnan takia ne ovat kannattavampia ja käytännön takia helpompia.
Jos emovalmistajat tekisivät satasen emolevyjä joihin voi asentaa 8 prossua louhimaan ilman säätö-ongelmia niin sitäkin varmasti tehtäisiin.
Ihmiset käsitti väärin tämän 2-4Gt vähempi muistia näytönohjaimessa kun sen ei ole tarkoitus tehdä GPU louhimista mahdottomaksi vaan heikentää sen kannattavuutta niin että kortin takaisinmaksuaika kasvaa senverran pitkäksi että riski GPU louhinnan kannattavuudesta kasvaa liian suureksi (koska vaikausaste ehtii nousta liikaa sen GPU louhinnan aikana).
Kun eihän sitä GPU louhintaa tarvi lopettaa se tarvii tehdä vain senverran kannattamattomaksi että GPU louhinta ei syö kohtuutonta osaa tuotetuista näytönohjaimista ja siten näytönohjain hinnnat ja saatavuus pysyisi siedettävissä rajoissa.
Sekin olisi teitenkin etu että kun yhdessä näytönohajimessa on himpunverran vähempi musitia samaa muistimäärää riittää useamma näytönohjaimen tekoon (esim. jos 8Gt sijasta olisi 6Gt kolmen näytönohjaimen sijasta samalla muistimääräällä voisi tehdä neljä näytönohjainta).
Sitten kun tuotiin esiin se että nylypeöit tarvii tämän ja tämäån verran muistia niin se musitintarve joustaa peliä on helppo optimoida niin että se muistintarve pienenee hiukan
(ei se 6Gt tietenkään siitähuolimatta 4K näytölle riitä eli 4K näytönostaja joutuisi panostamaan kallimpaa näytönohjaimene jossa olisi se suurempi muistimäärä).
Miten on kävisikö nuo Tensoriyksiköt pelikäytössä juuri sellaiseen käytöön mitä pelaajat ja pelintekijät vastustaa ts eikös niillä voisi tehdä esim. tähtäystekoälyrutiinin jota pelin huijauksenpaljastuksen olisi hankala huomat koska se käyttäisi samoja tietolähteitä kuin oikea ihmispelaajakin ts kuvantunnistusta eikä suoraan tietoa siitä missä mikin on.
En väitä että tuo olis todennäköinen käyttötapa mutta eikö se kumminkin olisi teoriasa mahdollinen käyttötapa.
Kyllä nuo Nvidian Gaming-myynnit osoittaa, että ihan kivasti siellä on kortteja myyty. Ja toisin kuin AMD:llä niitä on jatkuvasti pystynyt myös ostamaan vaikkakin hinnat ovat hieman nousseet. Eli kyllä siellä on jollain tavalla reagoitu kasvaneeseen kysyntään, toki sitten jossain vaiheessa tulee esim. muistien valmistusmäärät vastaan.
Ei, koska pitäisi tehdä niistä kannattamattomia KAIKKIEN kryptovaluuttojen louhimiseen. Ethereumille riitää tällä hetkellä vajaat 3 gigaa.
Ja näyttisten musitin rajoittaminen 2 gigaan haittaisi aika paljon sitä pelikäyttöä suuremmilla resoluutioilla.
No sitten ei oikeastaan ole mitään myrkkypilleriä jollla pelinäyttisten sopimista mainaukseen voisi heikentää, kun nuo toisten ehdottamat ajuri ja BIOS rajoitukset ei toimi kun mainaus firmoilla on isot rahat kyseessä niin ne kyllä pystyy laittamaan tarpeeksi rahaa tiskiin niin että saavat kortteihin mainaukseen sopivat BIOSit tungettua.
1080p:llä jo GTX 680:ssa loppui muisti kesken. Tehokkaammalla kortilla tulisi kyllä samantien pullonkaulaksi.
Minä en muuten tajua että miten 6Gt – 2Gt on 2Gt (kun se on 4Gt) tai miten 8Gt – 2-4Ggt on 2Gt (kun se on 4-6Gt) eli ajatukseni oli että se GTX 1060 3Gt mallin 3Gt olisi minimi kun tavoiteena on 1080 terkkudella pelaaminen.
Mitä jos rajoitettaisiin näyttisten käyttöä pelaamiseen? Antaa ihmisten tehdä bisnestä rauhassa, eikä priorisoida turhaa pelaamista.
3GB kyllä joo aika minimi. 780 Ti:llä tuli välillä tilanteita joissa muisti loppui.
1060 3GB:ssä tosin kun shadereitakin karsittu piiristä..
Jaa välillä? GTX780:llä oli kokoajan muistikäyttö tapissa 1080p:llä.
Muistin varaaminen ja muistin todellinen käyttöhän on kaksi eri asiaa (pelit kun pukkaa tavaraa sinne GPU muistiii niin paljon kuin mahtuu tarvi sitä kaikka lähitulevaisuudessa tai ei)
kun katsoo sitä että paljonko pelit oikeasti käyttää GPU muistia 1080 tarkkudella silloin kuin ei ole suuria sahalaidan poisto asetuksia käytössä niin tuo 3Gt yleensä riittäisi (muutamaa peliä lukuunottamatta mutta niillekin riittää jos tekstuuritarkuuden pudottaa pykälää pienemmäksi).
Eli pelit tarvii yli 3Gt siksi kun niiden hyvilläasetuksilla oletuksena pusketaan sahalaiden poisto yms asetukset sen verran korkealle että se 3Gt on rajoilla mutta peli mahtuisi siihen 3Gt rajaan hyvin ilman mitään huomattavaa kuvanlaadun heikkenemistä.
Antialiasing vaikuttaa back- ja z-puskurien kokoon, muttei front-puskurin kokoon.
FullHD-resolla 16-bittisillä HDR-väreillä ja 16-bittisellä alpha-kanavalla , 32-bittisellä z-puskurilla back+z-puskurit on yhteenä n. 24 megaa,
4x MSAA:lla 96 megaa, eli 4xAA lisää muistinkulutusta vain n. 72 megaa.
4k-resolla tekee sitten 4 kertaa enemmän eli 384M.
Ja joku FXAA ei käsittääkseni vaadi käytännössä yhtään enempää muistia kuin ei antialiasingia ollenkaan.
Nykyisin kyse on nimenomaan niistä tekstuureista, ei niinkään antialiasingista. Mutta pudottamalla ne kaikkein tarkimmat tekstuurit pois se tarvittavan näyttömuistin määrä tosiaan putoaa radikaalisti.
jooo,ittekin luin tuosta ,muilta sivuilta,osu Muropaketissa silmään…
NVIDIAn Ampere-näytönohjaimet julkaistaan huhtikuussa? | Muropaketti.com
nyt se alkaa,on jo aikakin,tullee 3Dcenterin mukaan aikamoisia näykkäreitä.
Hardware- und Nachrichten-Links des 6./7. Februar 2018 | 3DCenter.org
2060 ~ 1080 GTX
2070 ~ GeForce GTX 1080 Ti
2080 ~ Ti GeForce GTX 1080 Ti + 70-80%
ti ~ 250W,muut reilusti alle 200w
siinä tekemistä muilla.
myös kuulemma oma Turing 'gpu' luokka, louhintaan…
Korjataanpa nyt heti alkuun se, että se ei ole "3DCenterin mukaan" vaan muutamien 3DCenterin foorumeiden käyttäjän mukaan, joiden viestejä on kerätty yhteen pakettiin tuossa.
Seuraavalle sukupolvelle on tähän mennessä ehdotettu Voltaa, Amperea ja Turingia. Turingin ei ole tarkoitus olla mikään "erillinen gpu luokka louhintaan" vaan Reutersiin kirjoittavan tyypin käsitys seuraavan sukupolven näytönohjaimen koodinimestä, ihan niin kuin se huhuttu Amperekin oli jonkun muun lähteen käsitys siitä nimestä.
Tuo + 70-80% on kyllä täysin vaillapohjaa oleva kuvitelma kun ei se tehokkain pelikorti ole koskaan sukupolvien välillä tehnyt noin valtavaa tehoharppausta.
Eikä se ole edes fyysisesti mahdollista kun ei valmistustekniikka niin valtavasti pienene että fyysiseltä kooltaan mahdolisen rajossa olevan piirin teho pystyisi olemaan niin paljon suurempi.
NVIDIAn mukaan näytönohjainten hintojen nousu jatkuu ainakin syyskuuhun saakka.
Massdrop Reponse to High Cost of GPUs – ResetEra