Facebookin omistama Oculus oli pitkään keihäänkärkenä VR-lasien rynnistyksessä markkinoille. Yhtiön lasit olivat kuitenkin aluksi kalliit ja vielä nykyiselläkin hinnalla, etenkin yhdistettynä niiden vaatiman tietokoneen hintaan, ne pysyvät ulkona suuren massan mukavuusalueelta.
Yhtiö on esitellyt Oculus Connect -tapahtumassaan kenties enemmän massoja houkuttelevat Oculus Go -virtuaalilasit. Riftistä poiketen Go-lasit ovat täysin itsenäiset, eli VR-sisällön pyörittämiseen tarvittavat komponentit löytyvät suoraan laseista itsestään.
Oculus ei ole toistaiseksi kertonut tarkkaan millaisista komponenteista Go on rakennettu, mutta turvallisin oletus lienee jokin ARM-alusta, sillä lasien kerrotaan olevan binääriyhteensopivia Samsungin Gear VR -virtuaalilasien ohjelmien kanssa. Myös Go:n ohjaimen virkaa hoitava kaukosäädin on yhteensopiva Gear VR:n kaukosäädinohjaimen kanssa.
Vaikka alustan laskentatyöstä vastaavista komponenteista vaiettiin toistaiseksi, Oculus paljasti virtuaalilasien näytön resoluutioksi 2560×1440 ja uusien linssien luvataan tarjoavan aiempaa selkeämmän kuvan. Lasit tukevat spatial-tilaääniä sisäänrakennettujen kaiuttimiensa kautta, mutta laseista löytyy myös 3,5 millimetrin kuulokeliitäntä. Seurantaominaisuudet ovat ottaneet valitettavasti takapakkia, eikä itse laseille tai mahdollisille ohjaimille luvata Riftin kaltaista liikeseurantaa.
Oculus Go -virtuaalilasit aiotaan saada kehittäjien käsiin jo ensi kuun aikana ja ne saapuvat yleiseen myyntiin ensi vuoden alkupuolella. Go-virtuaalilasit on hinnoiteltu verottomina 199 dollariin.
Yhtiö kertoi Oculus Connect -tapahtumassa lisäksi laskevansa Rift-virtuaalilasien hinnan pysyvästi 399 dollariin. Hintaan kuuluvat sekä itse virtuaalilasit että Oculus Touch -liikeohjaimet. Riftejä myytiin samaan hintaan jo kesällä, mutta hinta palasi alen loputtua 499 dollariin.
Lähteet: Facebook / Oculus, Oculus, The Verge (1), (2)
Huhhuh, nyt alkaa olla VR-lasien hinta niillä haminoilla, että voi itsekin alkaa harkita ostamista. Tosin Vive on enemmän omaan mieleen, kai niiden on pakko pudottaa myös hintaa tämän jälkeen?
Hinta ei tosiaan ole paha ja Oculukselta löytyy paljon hienoja pelejä niin eksklusiivisina kuin multiplattereina, mutta laitteessa on Viven tavoin aika merkittävä huonosta resoluutiosta johtuva SDE (screen door effect) joka paistaa läpi etenkin photorealismiin pyrkivissä peleissä kuten rallipelit. Myöskin työpöytäkäyttö on haastavaa.
Suosittelenkin tätä lähinnä hauskaksi kokeiluksi ja sitä varten tehtyjen liikeohjainpelien pelaamiseen. Myös selvästi rajattu grafiikka kuten sarjakuvamaiset pelit tai animaatiosarjat toimivat hyvin.
Oculuksen oma ohje ”kokeellisen” 1,5m x 1,5m pelialueen määrittämiseen kahdella sensorilla:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.2365-6/15397552_232732683816172_4121045365602385920_n.pdf?oh=68f4fc3a585683d579730acea5fc8c30&oe=5A81BF47
Mikäli kuitenkin haluaa pidempiaikaista tai helpomman setupin omaavaa järjestelmää, kannattaa katsella tulevia Pimax 8K (skaalattu 5120 × 1440 -> 7680 × 2160 LCD, Vive yhteensopiva) tai Samsung HMD Odyssey (2880 x 1600 OLED, Windows Mixed Reality) -settejä. Nämä toki maksavat enemmän.
Hinta alkaa olla kohdillaan, mutta sisältö ei vielä lähimainkaan. Kaikki nuo VR-pelit näyttävät sellaisilta, että niitä jaksaa sen tunnin tai maksimissaan kaksi pelata per nimike.
Tarvittaisiin se joku iso AAA-peli, mikä on alusta alkaen suunniteltu kakkuloita silmälläpitäen. Mutta eihän sellaista tule, kun näitä, Vivejä sekä Pleikkarin laseja on yhteensä varmaan myyty se reilu miljoona kappaletta maailmanlaajuisesti. :dead:
Turha varastoonkaan ostaa, että jos se hittipeli sieltä joskus ilmestyisi, kun julkaisussa saattaa olla sitten jo Rift 3 kaupan hyllyllä.
VR-laseille on joitakin oikeasti hyviä pelejä, jotka voivat oikeuttaa ostoksen, mutta niistä pitää olla tosiaan valmis maksamaan se 30 – 40 euroa kappaleelta. Alennuksia ei liiemmin ole.
Tuossa sellaisia joita erityisesti voisin suositella:
Arizona Sunshine
ARKTIKA.1
Raw Data
Robo Recall
Star Trek
SUPERHOT VR
Löytyy myös lukuisia muita kokemisen arvoisia VR-only pelejä, kuten Gorn, Gunheart, Lone Echo, Rick and Morty, The Climb, jne. Näiden lisäksi on erilaisia aiempien pelien VR-versiointeja kuten Fallout 4 VR tai monet modatut projektit kuten Doom 3 VR. Vielä näiden lisäksi on täyden VR-tuen sisältämät normipelit kuten Project CARS 2 tai Elite Dangerous.
Pointti: VR-setti tarjoaa ”yksinoikeuksia” (jotain mitä et ilman VR:ää voi kokea) jo keskiverto konsolin verran, eikä maksa paljon enempää (olettaen että olet jo PC-pelaaja kunnon raudalla varustettuna).
RE7:aa tuollaisilla olisi kyllä aivan huikeaa testata.
Eipä taida suorituskyky ihan moiseen riittää
Jaa mun SER:issä? No ei toki, mutta tuo on korjattavissa oleva asia. :tup:
"Riftistä poiketen Go-lasit ovat täysin itsenäiset, eli VR-sisällön pyörittämiseen tarvittavat komponentit löytyvät suoraan laseista itsestään."
Aa, noihin kun en ole itse niin perehtynyt.
Anna harrastelijoille kuukaus niin nuo stand-alone-lasit on korkattu ja Riftcat VRidge asennettuna. Tietysti tarvitset yhä trackatyt ohjaimet jostain muualta.
Siinä on senkin jälkeen kysymys millaisella latensilla kuva saadaan PC:ltä headsettiin. Sen pitää nimittäin olla aika saumatonta että kokemus on mistään kotoisin. Voi olla aika vaikeaa jos tuossa ei ole mitään näyttöliitäntää. Olen kyllä aiemmin yrittänyt saada cardboardia tai gearvr:ää käytettyä PC:n kanssa mutta ei siitä ole mitään nautittavaa kokemusta saanut.
Viveä tuli kaverilla testattua aikoinaan, kun sellaisen melkein heti niiden tullessa oli ostanut. Odotin paljon, koska olivat ”Creme De La Creme”, eikä itsellä ollut ennen niiden testaamista mitään kokemusta nykyisistä VR-vermeistä. Yhden illan väänsimme kaikkea, videoista demoihin ja peleihin.
Itselleni jäi suuhun maku, että ei nyt ihan hirveä, mutta ongelmat kuitenkin vielä niin suuria mm. reson ja tuon SDE:n kanssa, että missään nimessä en maksaisi niistä silloin pyydettyä hintaa. Nyt on hinta tullut alas vähän joka vempeleellä, enkä vieläkään maksaisi niistä, mitä pyydetään. Jo pelkästään se, että kaikessa liikutaan teleporttaamalla (melkein kaikissa tapauksissa), vesittää mielestäni aika suurelta osin yhden isoimmista immersioista. Reso ja SDE ovat suurimmat ongelmat (ja osin kytköksissä), sitten on tietenkin päivitysnopeus ja rautavaatimukset. Jotka tulevat vain kasvamaan, kun tulee lisää resoa.
Nyt ollaan ihan eri tasolla, kuin joskus silloin Doomin paikkeilla (muistaako kukaan silloisia ”VR”-viritelmiä?), mutta vieläkään ei olla tarpeeksi hyviä vaikka hinnat ovat jo lähempänä järkevyyttä (katson, että joku 400€ parhaimmista voisi olla vielä ”realistista” ja ”järkevää”.
Odotan rauhallisesti, vielä saa kehittyä, ennen kuin minun kukkaron nyörini noille aukeavat 😉
Mistä päättelet että Go:ssa on paha SDE? Puhutko nyt Riftistä? Riftissä on reso 2160×1200 ja tässä 2560×1440 sekä uudet linssit.
Pimaxia eikä Odysseytä ei ole vielä saatavilla ja suosittelet niitä?
Eihän Oculus Go kilpaile näiden kanssa vaan ennemminkin GearVR:n kanssa.
Joo puhuin perus-Riftistä koska ei tullut mieleenikään verrata GO:ta ja Viveä keskenään. GO:n SDE on tod näk ihan ok.
Pimax 8K:ta ja Odysseytä en suoranaisesti suositellut, vaan neuvoin pitämään silmällä näitä tulevia laitteita, eikä rynnätä nyt kuukautta eutkäteen ostamaan potenttiaalisesti vanhenevaa rautaa.
Turha julkaisu. Riftin ja viven seuraavaa generaatiota odotellessa.
Nämä GO:t ovat tärkeä askel massa-adoption kannalta, mutta älkää nyt hyvät ihmiset sekoittako näitä Rifteihin tai Viveen. Kyse on eri kategoriasta. Kaikki eivät ole edes yhtä mieltä siitä että nämä täyttää VR:n kriteerejä.
Toisekseen, resoluutiolla ja SDE:llä on yllättävän vähän tekemistä keskenään. Sinulla voi olla 2K näyttö ja ei SDE:tä ja 4K näyttö SDE:llä. Taika tapahtuu linssien ja näyttöjen VR:ään räätälöinnin puolella. Hyvä esimerkki tästä on Vive ja Rift. Samat resoluutiot mutta Rifteillä selkeästi vähemmän SDE:tä.
Rifteissä tuota SDE:tä on jo sen verta vähän etten epäile hetkeäkään etteikö ongelma olisi ratkennut tuohon GO:hon.
Nuo siis tulee maksamaan 499 euroa. Melkoinen hinnapudotus aiempaan 799 euron hintaan.
Mistä sisältö tulee noihin, jos ne ovat täysin itsenäiset, eikä ne vaadi edes matkapuhelinta?
Aah, tuolla lukeekin ettei liikeseurantaa. Eli nuo on vaan likikatsottava näyttö tilaäänillä? Eihän ne sitten ole edes VR-lasit.
Varmaan ihan hyvät sellaisille, joilla on pieni monitori ja haluaa katsoa isoa kuvaa…
Ovatkohan ohjaimet edes sen verran kehittyneet aiemmista malleista, että liikkuminen tapahtuu reaaliajassa, eikä typerän teleporttausanimaation kautte. Jollekin nintendon konsolille semmoinen voisi olla kiva jossain lasten pelissä, teleporttailla ja keräillä kukkasia jne.
Näin videon missä Pleikka 3lla pelattiin Skyrimiä ja se näytti todella typerältä ja vaikealta, kun ohjaimet eivät taipuneet kun paikasta toiseen loikkailuun. Lisäksi aseen käyttö oli tehty liian realistiseksi. Sen sijaan että ohjaimella olisi vaan tähdätty ja sitten nappia painamalla ammuttu, sillä piti leikkiä kuin olisi käyttänyt oikeaa jousta ja nuolta eikä hommasta tullut yhtään mitään. Joskus vaan se napin painaminen on parempi, oli se sitten miten vanhanaikaista tahansa. Ei pidä keksiä pyörää uudelleen.
Njet, GO:n hinta on 199$ (veroton) ja Riftit tippuu 399$:n…
$399:iin joka on verojen ja pienten pyöristysten jälkeen noin 499€
Go mallissa lienee ennakkojen mukaan snapdragon 821. Sitten sieltä on tulossa myös reippaasti kalliimmat snapdragon 835 lasit.
449€ näyttää ainakin ostoskorissa suomeen.
Minkälaiseen suorituskykyyn nuo pystyvät? Johonkin 10-vuotta vanhojen 3d-pelien tasolle? Ja tietysti pitää ottaa vielä huomioon tuo resoluutio joka nostaa raskautta entisestään.
Tuo hintahan se oli kesälläkin ja taaloissa 399.
nii oli. korjasin vaan tuota 499€ heittoo.
Juu, sitä minäkin :tup:
Joku Minecraft vois ehkä pyörähtää? 😀 Ei pitäisi olla liian raskas pyöritettäväksi?
Luultavasti… voihan sitä jotain päätellä puhelimien nopeustesteistä.