Alkuperäisessä testissä kokeilimme uutuusprosessoreiden ylikellottamista AMD:n omalla TDP-arvoa nostavalla Precision Boost Overdrive -ominaisuudella, joka säilyttää Boost-profiilin huomioiden kuinka monta ydintä on käytössä. Manuaalisesti ylikellottaessa kaikki prosessoriin sisäänrakennetut rajoittimet ja Boost-ominaisuus poistuvat käytöstä ja kellotaajuus on sama rasitettavien ytimien määrästä riippumatta. Asetimme Wraith Ripper -coolerin tuulettimen pyörimään täysillä kierroksilla ja lisäsimme kylkeen myös ylimääräisen 120 mm:n tuulettimen jäähdyttämään virransyöttöä.
Manuaalisesti ylikellotettuna 16-ytimisellä 2950X:llä saatiin ajettua Cinebench R15 -testi läpi 4,15 GHz:n kellotaajuudella ja 1,3 voltin käyttöjännitteellä, mutta pidempiaikaisessa Blender Gooseberry -testissä prosessori oli vakaa 4,1 GHz:n kellotaajuudella ja 1,325 voltin käyttöjännitteellä. Prosessorin lämpötila nousi 76 asteeseen (+11 astetta) ja kokoonpanon tehonkulutus 334 wattiin (+98W).
Manuaalisesti ylikellotettuna 32-ytimisellä 2990WX:llä saatiin ajettua Cinebench R15 -testi läpi myös 4,15 GHz:n kellotaajuudella, mutta 1,4 voltin käyttöjännitteellä. Pidempiaikaisessa Blender Gooseberry -testissä prosessori oli vakaa 4,05 GHz:n kellotaajuudella ja 1,35 voltin käyttöjännitteellä. Prosessorin lämpötila nousi 87 asteeseen (+21 astetta) ja kokoonpanon tehonkulutus 593 wattiin (+250W).
Molemmille prosessoreille voi ylikellotettaessa suositella järeää custom-vesijäähdytystä ja hyvää ilmavirtausta kotelon sisälle, jotta lämmöt pysyisivät niin prosessorin kuin emolevyn virransyötön osalta kurissa.
Precision Boost Overdrive -ominaisuudella 32-ytimisen 2990WX:n suorituskyky parani kaikkia ytimiä tukevissa testeissä noin 12-15 % ja 2950X:n 3-9 %. Manuaalisesti ylikellottaessa 2990WX:n suorituskyky parani noin 15-22 % ja 2950X:n 10-13 %.
Cinebenchin 1T-testi näyttää hyvin, mitä hyötyä PBO-ominaisuudesta ja Boost-profiilista on manuaaliseen ylikellottamiseen verrattuna, kun kaikki ytimet eivät ole käytössä. Manuaalisesti ylikellottaessa 2950X:llä 4,05 GHz jää yhden ytimen rasituksessa 350 MHz alhaisemmaksi kuin Boost-profiilin teoreettinen 4,4 GHz:n yhden ytimen kellotaajuus.
DaVinci Resolve 15 on suosittu videoeditointiohjelma, josta on saatavilla ilmainen ja maksullinen Studio-versio. Testasimme editoidun videon renderöintiä kahdella eri koodekilla. Ensimmäisessä testissä renderöimme editoidun videon mp4-formaattiin H.264-koodekilla ja toisessa testissä RED Weapon -kameralla kuvattua 8k-materiaalia IMF-formaattiin Kakadu JPEG 2000 Dolby Vision UHD -koodekilla.
Lopuksi ajoimme Handbrake-testit uusiksi uusimmalla 1.1.0-versiolla ja enkoodasimme 4k-videon 1080p-resoluutiolle x264- ja x265-koodekeilla.
Kuten tuloksista näkyy, 32-ytiminen Ryzen Threadripper 2990WX ei kykene tällä hetkellä hyödyntämään täysin ytimiään videoenkoodauksessa ja 16-ytimiset Threadripper-mallit ovat suorituskykyisempiä. DaVinci Resolvella Kakadu JPEG 2000 Dolby Vision UHD -koodekillakin etu jäi varsin pieneksi. Toistamme edelleen, että 32-ytimistä Threadripperiä hankittaessa on syytä selvittää etukäteen, hyötyykö oma työskentely-ympäristö tarjolla olevista ytimistä ja säikeistä.
Lue koko artikkeli: Testissä AMD Ryzen Threadripper 2950X & 2990WX
Muutamassa testissä näkyy selvästi tuo muistikanavien aiheuttama rajoitus (Handbrake, Adobe Lightroom, pelit), mutta silloin kun se ei ole hidastamassa menee 2990WX menojaan.:tup:
Muistikaistan rajoituksiin muutenkin pystyy varmasti vaikuttamaan NUMA asetusten avulla. Peleissä varmaankin myös fiksua pakottaa peli ytimille jotka ovat suorassa yhteydessä muistiin.
Anandtechillä artikkelissa mielenkiintoinen havainto. Infinity fabric hörppii pienelläkin rasituksella aika paljon virtaa riippuen monta piiriä prossussa on käytössä, mutta kulutus ei kasva kovinkaan paljoa monen ytimen rasituksessa. Erikoista kuitenkin se että 32 ytimisen epycin SoC vie lähes puolet TDPstä.
Lisäys: Luultavasti menee tovi kun ohjelmisto saadaan tietoiseksi miten uusien prossujen muistiin pääsy toimii ja ei tule aivan järkyttäviä tuloksia osassa ohjelmista.
SoC:n tehonkulutuksessa on mukana aika paljon muutakuin kuin pelkkä "InfinityFabric".
Muistiohjaimet, IO, yms.
Mielenkiintoisia tuloksia. Kun kyseessä on puhdas laskenta ilman suurta muistikaistatarvetta, niin Threadripper tanssii Intelin tuotteiden ympärillä miten haluaa. Tuo videon koodauksen ero on kyllä yllätys. Olisin olettanut sen kallistuvan rankasti laskentaan, mutta näyttää käyttävän muistia aika paljon kun WX malli kärsii noin paljon.
W lukemia odotellessa.
Videoenkoodaussoftat käyttävät yleensä AVX:ää, joka tuo etua intelin prossuille. Sampsan käyttämä Handbraken versio ei tosin taida vielä käyttää tarpeeksi uusia x264/x265 enkoodajia, joissa olisi AVX-512 tuki pultattuna eli intel tuosta hyötyisi vielä hieman lisää(Jos nyt oikein muistan AVX-512:sta tuki tuli bugisena handbrake 1.1.0:aan).
olisi kiva jos artikkelissa (kun se vielä kehittyy) testattaisiin amd vs intel suorituskykyä pitkäkestoisessa usean sovelluksen rasituksessa. olen lukenut muista prosessoreissa että esim. intelin yksittäiset testitulokset näyttävät hyviltä mutta esim pelaaminen ja streamaaminen samaan aikaan aiheuttaa ongelmia. olisi kiva nähdä miten tämän laita on? ilmeisesti ainakin pcworld oli tehnyt jotain vastaavia havaintoja mutta tämä testi oli todella suppea.
Meinaatko nyt ensimmäisen sukupolven Ryzen-prosessorin aikana esiteltyjä vertailuja? Tuolloin ainakin oli esimerkkejä, miten Intelin 4-ytiminen tiputti frameja kun käytössä oli joku x264-enkoodaus striimatessa(?).
No jos testissä olevissa prossuissa pienin core-määrä on 16 ja jokainen testiprossu tukee vielä hyperthreaddingia/mikä_se_amd_vastine_olikaan, niin ei millään näistä ole mitään ongelmaa striimata ja pelata yhtäaikaa.
Karkeana nyrkkisääntönä:
Jos käyttää CPU-pakkausta (x264), niin sille tulisi mitoittaa 4 ydintä jos käytössä on medium preset, ja sitä raskaammille kuten slow niin kuusi – kahdeksan ydintä hyvä. Sen päälle sitten sen verran ytimiä mitä peli tai pelit tarvitsee, nykypäivänä se on yleensä neljä mutta on jo joitakin pelejä jotka skaalaa hyvin kuudelle ytimelle, ja jokunen harva uutukainen jotka hyödyntävät jopa kahdeksaa ydintä.
Eli jos haluaa hyvällä pakkaustasolla striimailla niin sanotaan vaikka 6-ydintä videon pakkurointiin, ja toinen kuusi pelille = 12 ydintä. Kaikki sen päälle pelkkää boonusta tietty 🙂
Käytännössä tän testin 'köykäisin' prossu on 16-ydin/32-thread, joten minkä tahansa pelin streamaaminen on aika triviaali 'ponnistus'. Varmasti tietty kun oikein tunkkais OBSista vipuja niin saishan senkin tukehtumaan.
Kyseisestä testistä ois IMO enemmän hyötyä kun arvostellaan noita enemmän main-stream prossuja. Tulevassa i9 9900K testissä vois olla hyödyllinen info.
*edit*
Niin jos näillä prossuilla tekis peli&striimitestin niin sen lopputulos ois about tämä:
Kaikilla prossuilla striimi soljui, freimejä ei dropattu. Vaikutus pelisuorituskykyyn marginaalinen. Peli-fps:n marssijärjestys ois sama mitä se on ilman striimiä. Pelit ei kuormita läheskään kaikkia tällaisten prossujen ytimiä, niitä on aina vapaana tarpeeksi striimiä varten.
Niin ja ehkä paria minuuttia pitkäkestoisemmat testit kannattaisi ajella suljetussa kotelossa, 2990wx tuottaa lämpöä kiitettävästi 😉
"Muiden komponenttien osalta avonaisessa testikokoonpanossa oli…"
Pisti silmään tää testikokoonpanon roippeista "Corsair Force GT 250 Gt SSD", kun kuvassa näkyy selvästi Samsungin SSD.
On kyllä melkoinen mörssäri tuo Wraithripper, vasta kokoonpanoon asennettuna tuon huomaa kuinka jäätävän kokoisesta coolerista kyse.
Kiinnostavaa nähdä kuinka threadrippereillä memory benchmarkeissa se read jää heikoimmaksi tulokseksi, ryzenillä kun se on yleensä copy. Onko samaa ongelmaa kuin AM4 ryzenillä, että muistia ei kauheasti yli 3400 yli pääse virittämään ja loppu pitää virittää latensseilla? 55K mt/s read/write kun on 2700x ihan saavutettavissa oleva arvo mikä itselläkin on käytössä, niin kiinnostaisi nähdä paljonko threadripperillä saadaan puristettua irti muistikaistan osalta.
Siis ihan vaan mielenkiinnosta kiinnostaisi nähdä, kuinka ylös kaistan saisi nostettua ja että onko apua yhtään noihin tilanteisiin, missä selkeästi se kaista loppuu kesken. 🙂
Edit: Niin ja hei, voiko tuota Game moden käytön tarpeellisuutta kiertää ProcessLassolla? Edelleenkin Ryzen 2700x saa 100+ average fps CSGO:ssa pelkästään rajoittamalla pelin jälkimmäiselle CCX:lle (joten: threadit 8-15), niin miksi ei sama onnistuisi threadrippereillä? Olisiko @Sampsa aikaa joskus testata tätä?
Näkyyhän siellä se Corsairikin:vihellys:
Voisin kyllä tällaisen huolia serveriin:hungry:
en puhelimella kirjoittaessa saa mukaan liitettyä kuvaa, mutta pcworld videoartikkelissa n. 17-21 minuutin kohdalla käsitellään suorituskykytuloksia kun ajetaan uudestaan kahta testiä tai ohjelmaa rinnakkain yhden sijaan. näyttäisi siltä että näissä tilanteissa amd parantaa selvästi ja yhdessä testissä ero inteliin näyttäisi olevan merkittävä. toki ytimiäkin on enemmän.
tämä on nyt toinen kerta kun törmään artikkeliin jossa (tulkintani mukaan) intelin suorituskyky laskee (absoluuttisesti ja. suhteessa amd:hen) kun kuormaa on riittävästi ja riittävän kauan. kts. erityisesti n. 21 minuutin kohdalta.
olisi mielenkiintoista tietää havaitsetteko te vastaavanlaisia tilanteita?
ps.
en muista missä artikkelissa oli stream +gamin bechmark. voi hyvin olla että täältä luin 🙂
pps.
minulle työkäyttö on selkeästi tärkeämpi koneen hankinnan näkökulmasta mutta luen yleensä myös peli suorituskykyyn liittyvät osiot.
kiitos kapteeni, odotan mielenkiinnolla artikkelia!
oma lähtökohtani on vähemmän tekninen, tarkoittaen että arvostan erityisesti ei-oc yms. muuta tinkerointia vaativia tuloksia koska osaaminen ei riitä siihen ja työkäytön takia haluan pitää tietokoneen toimintakunnossa 🙂
luen toki mielenkiinnolla muutkin mutta en yritä nii
Nyt oli kyllä mielenkiintoinen tapa ilmaista, ilmeisesti haettiin GB/s? 😀
Vai tarkoititko 55 kelvin millitonnia/sekunnissa
Heh ei sentään, vaan tottunut lyhentämään "tuhansia" k:lla jo jonkun tovin, eli siis tässä tapauksessa 55k tarkoitin 55000 MB/s, kuten AIDA numerot näyttäisi.
Katohan, vähän erottuu punaista Sampan aseman vierestä. 🙂
Tulispa artikkeliin päivitystä nyt, kahvitkin keitin äsken. :kahvi:
Adobe lightroom testissä vissiin jotain ongelmaa, koska 2990wx jää todella paljon? Pistääkö windows sitten testin sekaisin vai joku powerplan asetus ja coret toimivat IDLE kelloilla?
Artikkelissa ei muuten mainita, kuinka monta muistikampaa (muistikanavaa) käytetään. Oletan että neljää.
Mahtaakohan AMD julkaista tästä samoilla kelloilla olevan EPYC -version?
Toisaalta, jos ensi vuoden alussa tulevat jo Rome/Zen2 -EPYCit merkittävästi suuremmilla coremäärillä (ja mahdollisesti kovemmilla kelloillakin – yksi lukitsematon 48/64-core, please), voi Intelin Xeon-puolen tuotepäälliköillä olla paidan selkämykset valmiiksi hiessä.
"…
Tällä hetkellä Intelin 18-ytiminen Core i9-7980XE -prosessori maksaa Suomessa alkaen 1980 euroa eli se on noin 100 euroa kalliimpi kuin 32-ytiminen Ryzen Threadripper 2990WX -prosessori. Intel on julkaisemassa loppuvuoden aikana markkinoille 28-ytimisen Skylake-X-prosessorin, mutta sen hintatasosta ei toistaiseksi ole varmaa tietoa. 28-ytimiset Xeon-prosessorit maksavat noin 10000 euroa.
…"
Saa nähdä hautaako Intel hiljaisuudessa koko 28-ytimisen Skylake-X-prosessorin julkaisun
kun sen julkaisusta pystyy olemaan Intelille vain haittaa
koska se ei pysty olemaan teho vs hinta kilpailukykyinen 32 ytimistä Threadripperiä vastaan
mutta jos se on suhteellisesti edullinen se varmasti syö Intelien omien Xeon mallien myyntejä
kun asiakaat hankkivat 28-ytimisen Skylake-X-prosessorin 28 ytimisen Xeonin sijasta.
Eli itse epäilen että jos 28-ytiminen Skylake-X-prosessori tulee myyntiin sitä valmistetaan hyvin rajallinen erä ts jotain 10-100 kpl että päästään sanomaan että se julkaistiin luvatusti mutta samalla ei syödä omien Xeon mallien myyntejä.
Handbraken kohdalla voi olla kyse myös siitä että ei vaan skaalaudu kyseinen työ loputtomiin hyvin. Vidcoder joka siis perustuu Handbrakeen on jo lisännyt mahdollisuuden encoodata useaa videota samanaikaisesti juurikin tästä syystä ja Handbrake on myös tämän ominaisuuden saamassa. Eli ensin olisi varmaankin hyvä selvittää että mihin core määrään toi Handbrake skaalautuu hyvin (lähes lineeaarisesti).
Feature Suggestion: Multiple Simultaneous Encodes · Issue #283 · RandomEngy/VidCoder
Eipä nuo työpöytämallit ja Xeonit ole koskaan kilpailleet samassa hintaryhmässä*, joten en nyt uskoisi että syövät noiden markkinoita. Muutaman featuren kun sieltä pudottaa, hintaa voi laskea, ja pitää nuo disabloidut ominaisuudet Xeoneissa, joista joutuu maksamaan premiumia.
* toki näitä 115x Xeoneja meni kuluttajille melkoisesti yhdessä vaiheessa, mutta Intel taisi huomata asian, ja Skylakesta astihan nuo eivät enää H/B/Z piirisarjan emoilla toimi, vaan pitää olla se C-piirisarjan emolevy. Nuo kun ovat kuitenkin kerroinlukittuja i7-prossuja ilman iGPU:ta ja varsin kilpailukykyisellä hinnalla.
En oikein usko. Jollen ole väärin käsittänyt, niin serveriprosessoreiden on oikeasti pysyttävä jonkun tietyn lämpökuorman sisällä ja sitä ei saisi ylittää. Suuricoreisin Threadripper tuskin on sen kuorman sisällä täydellä käytöllä eli kelloja on laskettava. Muistelen myös, että EPYCejä ei voi kellottaa ollenkaan.
Koska tulee kellotus testit:) ?
On noista Epyceistä yhden prosessorin työasemaversiotkin (P-mallit).
Mutta tuskin EPYCeistä lukitsemattomalla kellolla olevia versioita kuitenkaan tulee (paitsi jos AMD haluaa oikein nöyryyttää Inteliä ja tekee jonkun työasemavalmistajan kanssa esim. vesijäähdytetyn custom-version).
Ken tekee artikkelin kuinka hyvin neljä-viisi pelaajaa pelaa tuolla Threadripper setillä (VM GPU passthrough)? 🙂
Linustechtips teki taannoin asiasta videon
Löytyy myös 10 pelaajan versio,
Taitaa muistikanavat rajoittaa ainakin 2990WX:llä, muuan @Contay suunnittelikin jotain tuollaista, mutta taisi projekti jäädä suunnitteluasteelle juuri tuon muistirajoituksen takia.
Mielenkiintoista dataa
A Look At The Windows 10 vs. Linux Performance On AMD Threadripper 2990WX – Phoronix
Eli saattaa olla osittain syynä myös Windows tuohon tiettyjen kuormien huonoihin tuloksiin. Ottaa jossain kuormissa Windows aika pahasti kuokkaan linuksilta.
Harmi, ettei tuossa Windows vs Linux -vertailussa ole mukana 16-ytimistä mallia.
Ei toimi 2990WX kanssa.
Juuri tuo muistiväylä kuristaa niin pahasti, ettei se toimi tuossa käytössä. Unraidia olen kyllä käyttänyt ja se toimii hyvin. Saa nähdä väsäänkö nyt sitten kahdelle tuon joka tapauksessa. Emo pitää vain valita ja Aorus Extreme vaikuttaisi suht hyvälle optiolle. Nyt kun 2990WX on pois pöydältä, Zenith tai Asrock Taichi vois olla myös optio monoblockin kanssa. We'll see.
LGA 2066 -alusta:
Intel Core i9-79080XE (18/36 ydintä/säiettä)
@Sampsa, saatteko lisättyä artikkeliin vielä testin Linux nopeudesta jossa olisi vielä Intel verrokkina?
Voiko tuossa olla ihan kyse käytetystä kääntäjästä ja niiden eroista Windows ja Linux alustojen välillä?
Ei ole valitettavasti mahdollisuutta. Mutta jos nyt miettii niin Linux-ympäristössä nämä korkeat ydinmäärät ovat tainneet olla kauemmin arkipäivää kuin Windows-ympäristössä, palvelinpuoli tosin tietty eri kuin desktop, mutta kuitenkin? Ainakin kuluttajapuolella tosiaan vuosi sitten korkein core-määrä oli 10, nyt 32. AMD totesi ihan suoraan että softat ja käyttöjärjestelmät tulee kehittymään ja tukemaan jatkossa paremmin. Näkyy hyvin myös noista meidän Adobe-testeistä, etteivät osaa käsitellä 32 ydintä.
Vielä kun ne tekijät kääntäsivät suositut ohjelmistonsa ja pelinsä myös Linux alustoille, mutta aina saa haaveilla. 🙂 Toisaalta silloinhan Windows menettäisi tarkoituksensa.
Eikö Windows 10 ole sama skeduleri kuluttaja- ja palvelinmallissa?
Mutta tuo Phoronixin testi kertoo hyvin siitä, miksi Linux on raskaammassa käytössä parempi ja että Microsoftilla on paljon parannettava. Luultavasti jo vuoden kuluttua Windowsilla aletaan näkemään päivityksiä, jotka parantaa tilannetta
Näinköhän koko Windowsin kernelin olennaisimmat osat pitäisi kirjoittaa uusiksi, että suuremmista multicore systeemeistä saisi täydet tehot irti? Jollen ole kovin väärin käsittänyt, niin Windowsin kernelin perusratkaisut ovat kaukaa historiasta ajalta jolloin multicore oli lähinnä spekulaatiota.
Tässä PCWorld pohdintoja ja testiä kun laitetaan lelut tekemään useampaa työtä samaan aikaan.
Ja vielä tuohon Windows vs. Linux niin onhän tää aika jäätävää 😀
Johtuisikohan toi 7-Zip ero käyttiksien välillä large pages bugista.
Large pages disabloidaan automaattisesti jos Win 10 versio on vanhempi kuin 16299.
Muuten on vaikea uskoa että saman ohjelman välillä on tuollaisia eroja, koska 7-Zip on muutenkin melkolailla immuuni esim. kääntäjien tuunauksille.
7-zipissä benchmark skaalautuu nätisti ytimien suhteen, mutta todellisuudessa kun pakkaa niin ei.
Johan sen Leluxin maailmanvalloituksen piti olla 20 vuotta sitten, eiköhän vielä toiset 20 vuotta mene. 😀
Android?
Luulis että testaajilla olisi windows uptodate ja noi 7-zip tulokset on ollut testaajasta riippumatta tuota samaa tasoa niin kyllä se vaikuttaisi windows scheduler ongelmalta.
Luurikäyttikset toki erikseen vaikka onkin Linux-pohjainen. Ihan PC-maailmaa meinasin. :tup:
Mitä tarkoitat?
Väittäisin että Windows Server 2016:ssa ei ole sama kuin Windows 10.
Vaikkakin molemmat on rakennettu samalta pohjalta niin Server on silti parempi hyödyntämään ytimiä, rammia sekä tehtäviä.
No kun ei se nyt ole mikään luulikäyttis pelkästään. Kyllä se on ihan oikea käyttis joka käyttää pophjana ihan samaa kerneliä kuin kaikki Linux käyttöjärjestelmät. Itseasiassa ihan puhtaassa Linux kernelissä on nykyisin mukana paljon tuota android kamaa.
Jos haluat niin voit vaikka Oreon laittaa pyörimään PC:lle.
Android-x86 – Porting Android to x86
Katohan. Myönnetään että aivan pihalla noista koska mielenkiinto minimit, mutta tuo tuli ihan uutena tietona. Mutta alkaa mennä jo kyllä melko offtopiciksi. 😀
Pojat leikkiny LN2:lla
Weitere Rekorde: Ryzen Threadripper 2990WX mit fast 5,4 GHz im Cinebench – Hardwareluxx
7-zip tukee useaa eri pakkausformaattia. Pelkästään vaihto LZMA2->BZip2 voi aiheuttaa kaikenlaista.