Intel tuo ensimmäiset pelikäyttöön tarkoitetut Arc-näytönohjaimet myyntiin ensi vuoden alussa. Vaikka yhtiöllä on vahva jalansija puolijohdevalmistajien kärkikahinoissa, tulee se tuottamaan ensimmäisen sukupolven Xe-HPG- eli Alchemist-piirit TSMC:llä.
Japanilainen ASCII pääsi haastattelemaan yhtiön Raja Koduria Architecture Day -tapahtuman tiimoilta ja on kertonut nyt mielenkiintoisia uusia yksityiskohtia sekä Alchemistista että muistakin Xe-arkkitehtuuriperheen tuotteista. Kodurin mukaan yhtiö valitsi valmistusprosessiksi TSMC:n N6:n (”6 nm”) koska se tarjosi hyvän balanssin prosessien ominaisuuksien, nopeuden ja hinnan suhteen. Käytettävä prosessi on päätettävä piirin suunnittelun alussa ja yhtiön on arvioitava silloin ennakkoon, mikä prosessi täyttää eri kriteerit parhaiten, kun piiri pitäisi saada tuotantoon.
Alchemistin jalanjäljissä toisen sukupolven Xe-HPG-arkkitehtuuri on nimeltään Battlemage. Sen piireistä ei tiedetä vielä mitään, eikä ilmeisesti edes valmistusprosessia ole lyöty vielä täysin lukkoon. ASCII:n mukaan vaihtoehtoja ovat sekä Intelin omat prosessit että TSMC:n N5 ja N4.
AMD:n ja NVIDIAn tapaan myös Intel tulee luottamaan näytönohjaimissa AIB-valmistajiin, vaikka sillä onkin jo valmiina referenssimalli näytönohjaimesta. Kodurin mukaan eri AIB-valmistajien custom-mallien välinen nokittelu on oleellisessa osassa, kun yleisö pitäisi saada kiinnostumaan näytönohjaimista. Nykyisessä markkinatilanteessa tosin näytönohjaimet mennee kuin kuumille kiville riippumatta custom-mallien sisäisestä kilpailusta. Lista AIB-valmistajista ei ole vielä julkinen, mutta ottaen huomioon Asus-yhteistyön Xe-LP-arkkitehtuurin erillisnäytönohjaimen parissa, voitaneen yhtiön kuulumista siihen joukkoon lähes varmana.
Intel varmisti myös, ettei Ponte Vecchiossa (Xe-HP) piirien väliseen kommunikaatioon käytettävää Xe-Linkiä tulla käyttämään muissa tuotteissa. Tämä ei toki estä sinänsä useamman GPU:n konfiguraatioita, mutta tekee siitä epätodennäköisempää.
Ohjelmistopuolella Intel varmisti jälleen kerran XeSS-teknologian olevan ns. taaksepäin yhteensopiva DP4A-tilan kautta ja tulee sen myötä toimimaan myös esimerkiksi yhtiön omilla Xe-LP-näytönohjaimilla, joita löytyy 11. sukupolven Core-prosessoreista niin työpöydällä kuin mobiilissakin. ASCII:n mukaan ajuripuolella yhtiö ei odota kykenevänsä vastaamaan välittömästi AMD:n ja NVIDIAn päivitystahtiin, vaan Intel aikoo julkaista ajureita ennalta päätetyllä aikataululla. AMD ja NVIDIA ovat ottaneet tavaksi julkaista tarpeen mukaan useitakin ajureita lyhyen ajan sisällä uusimpien pelien tukemiseksi parhaalla mahdollisella tasolla.
Intel panostaa kuitenkin ohjelmisto ja kehityspuoleen tosissaan ja se on hiljattain rekrytoinut neljä isomman profiilin tekijää kilpailijoilta. AMD:n leivistä yhtiöön siirtyi Ritche Corpus ja Steve Bell. Corpus toimi yli 15 vuotta AMD:lla, joista yli 14 peli- ja ohjelmistopuolen sekä ohjelmistoyhteistöiden johtajana, kun Bellillä oli takanaan yli 13 vuoden pätkä kehittäjäyhteistyön parissa. Lisäksi Intel nappasi Michael Heilemannin johtamaan pelinkehitystyökalujen ja teknologioiden kehitystyötä sekä André Bremerin johtamaan peli- ja grafiikkakuormien insinööriosastoa. Heilemann on tehnyt aiemmin uraa useissa pelialan yrityksissä, kuten Sonyllä, EA:lla ja viimeksi Cryptic Studiosilla. Bremer on tehnyt puolestaan aiemmin uraa Amazon Web Servicen pelipuolen leivissä.
Lähde: ASCII, Intel Graphics @ Twitter
”ASCII:n mukaan ajuripuolella yhtiö ei odota kykenevänsä vastaamaan välittömästi AMD:n ja NVIDIAn päivitystahtiin, vaan Intel aikoo julkaista ajureita ennalta päätetyllä aikataululla. AMD ja NVIDIA ovat ottaneet tavaksi julkaista tarpeen mukaan useitakin ajureita lyhyen ajan sisällä uusimpien pelien tukemiseksi parhaalla mahdollisella tasolla.”
Kuulostaa siltä että ei hyvältä kuulosta.
Kuulostaa tosi hyvältä, jos ajureita ei tarvitse tunkata erikseen jokaista peliä varten.
Kun pelissä on ajuriongelmia niin korjausta odotellaan 4kk, kuulostaa hyvältä juu.
Mistä sitä tietää mikä se suunniteltu sykli on, voi olla yhtä hyvin vaikka kerran kuukaudessa tms
Juuh, tai sitten kun uusi peli tulee niin pelikohtainen ajuri on jo valmiiksi saatavilla samana päivänä. Mun mielestä kuulostaa paremmalta näin. Eihän sitä ole pakko päivittää joka kerta kun uutta tulee, jos ei kyseinen peli kiinnosta.
Eiköhän se oli Intelillekin pidemmän tähtäimen aie että tulee enemmän ns. Day 0 -ajureita, onhan niitä jo nyt vissiin tullut muutamia suunnitelmista riippumatta
En muista koska olisin viimeeks joutunu päivittämään 0d ajurin kun peli ei toiminu. Mahdollista tottakai mutta en tiedä kuinka paljon oikeasti noissa on nykyään ongelmia.
– TSMC:n prosessilla x voidaan valmistaa (järkevillä kustannuksilla/ saannoilla) sekä kilpailukykyisiä (piipinta-alataan hyvin suuria) GPUita että kilpailukykyisiä (piipinta-alataan paljon pienempiä) AMD:n CPUita
– Intelin prosessilla x ei voida valmistaa (järkevillä kustannuksilla/ saannoilla) kilpailukykyisiä (piipinta-alataan hyvin suuria) GPUita, niin voidaanko kyseisellä prosessilla valmistaa (piipinta-alataan kohtuullisen suuria) Intelin CPUita?
– Intelin Sapphire Rapids XCC die (chiplet) n. 400mm2
– vs. AMD Navi 21 n.505mm2
– vs. Intel ARC Alchemist high-end die n. 396mm2
Sapphire Rapidsin n. 400mm on neljän sirun yhteenlaskettu pinta-ala, ei yhden sirun
hmm.
Sapphire Rapids -paketin koko on 78x57mm.
Tosta kuvasta voi helposti arvioida (tai vaikka mitata viivoittimella), että yhden chipletin koko on n. 20x20mm eli 400mm2
Vai ymmärsikö jotakin väärin?
katso liitettä 692422
Voi olla että puhelimella katsoin nopeasti väärinkin tuon, pitää kotona ihmetellä mutta siltä se tuossa kyllä näyttäisi niin kuin sanot
Vaikka toki jokainen asiakas syö kapasiteettia, niin esim 7nm (sis 6nm luulisin) näyttää tältä
katso liitettä 692448
Taitaa ne pelikohtaiset päivitykset olla enemmän optimointeja kuin bugifiksejä noin yleensä, vaikka mahtuu mukaan noita jälkimmäisiäkin. Esim pressiversiolla Deathlooppia etukäteen pelannut streameri kohtasi erikoista pätkimistä joka sitten game ready ajurilla korjaantui (ei ollut niitä samoja ongelmia mistä steam reviewit valittaa).
CPUiden ja GPUiden vaatimukset prosessilta on melko erilaiset, piilastun koko ei ole se ratkaiseva tekijä minkään "helpob ja vaikean" välillä.
GPUilla ajetaan äärimmäisen hyvin rinnakkaistuvia workloadeja joten yhden säikeen tai work-itemin suorituskyvyllä ei suoraan ole mitään väliä. (sillä voi tosin olle epäsuorasti väliä sen kannalta, että pienempi määrä nopeammin suoritettavia säikeitä tai work-itemeita voi säästää rekistereitä ja väöimuistikapasiteettia=>muistikaistaa).
GPUille halutaan vallistusprosessi, jolla transistorit on halpoja ja sähkönkulutus pientä, että voidaan vaan laittaa enemmän laskentayksiköitä, eikä alhaisemmat kellot haittaa.
Työpöytä-CPUilla taas yhden säikeen suorituskyvyllä on paljon väliä, ja halutaan valmistusprosessi joka tarvittaessa pystyy mahdollisimman suuriin kellotaajuuksiin, virrankulutuksen ja transistorin hinnan ollessa vähemmän tärkeää.
Intel on aina pyrkinyt optimoimaan valmistusprosessinsa enemmän korkeille kellotaajuuksille, TSMC taas alhaiselle virrankukutukselle ja halvalle transistorihinnalle.
Toki Intelin "10nm" prosessin pari ekaa versiota memi pieleen myös kellotaajuuksien osalta joten niillä ei ollut sitä kellotaajuusetua TSMCn N7:aan nähden kuin kiillä piti olla. Ja se, että intelin "10nm" kuluttaa hiukan enemmän virtaa kuin N7 taas on ihan feature johtuen tuosta (ekoissa versioissa epäonnistuneesta) yrityksestä optimoida enemmän kellotaajuuksia kuin virrankulutusta.
Niin ei samalla logiikalla tarvitse edes pelata uusia pelejä kuin 4kk välein, jos tuo on siis Intelien ajurien julkaisutahti.
Mistä ihmeestä tämä 4kk nyt tuli? Jutun mukaan aikovat julkaista ajureita ennalta määrätyn aikataulun puitteissa mutta mistään ajurien julkaisuvälistä ei ole ollut puhetta.
Nykyisellään 30-sarjan ajureita on tullut n. kerran kuukaudessa, 27-sarjaa parin kk välein mutta oli siellä samaankin kuuhun mahtunut alkuvuodesta 2 julkaisua
Intelillä ei välttämättä tule mitään tarvetta asettaa alhaisempia suositushintoja kuin AMD:lla ja Nvidialla, koska kysynnän vuoksi kaikki näytönohjaimet menee kuitenkin, ainakin toistaiseksi. Toisekseen, vaikka Intel asettaisi todella halvat MSRP, niin todelliset myyntihinnat voi silti olla aivan samaa kuin AMD:lla ja Nvidialla, jos kysyntä on edelleen isompaa kuin tarjonta. AIB-valmistajat, tukkurit ja jälleenmyyjät ruuvaa hintoja kysynnän mukaan, eikä MSRP:t siksi ole läheskään toteutuneet. Joten ei julisteta Intelistä näytönohjain-pulan messiasta ihan vielä.
Ja tuo ”kunhan AMD saa tuotantonsa kuntoon” kuulostaa vähän oudolta, jos tämä
Kaotikin jakama kuva AMD:n TSMC 7nm (ja mahd. 6nm) valmistus osuudesta pitää suunnilleen paikkaansa. Onhan siellä konsoleista ja näytönohjaimista pulaa, mutta AMD:n valmistusmäärät on silti Sonynkin lukujen perusteella aivan valtavia. AMD:lla vaan on tuolla TSMC:n 7nm -prosessilla valtavasti muutakin valmistettavaa, mm. prosessoripuolelle. Sorry pieni offtopic loppuun. Voidaan jatkaa saatavuuskeskustelua muualla.
Mä puhuin markkinatalouden perusmekanismeista. Tuotannon lisääntyminen alentaa hintoja. Se pätee vaan sen osuuteen. Samanaikaisesti asioihin vaikuttaa sadat muutkin asiat, joten hinnat voivat nousta silloin kun Intelin mallit tulevat myyntiin. Mutta tarjonnan lisääminen ei nosta hintoja, eikä ole vaikutukseltaan neutraali.
(Nää siis pätee vapaassa markkinataloudessa, selvästi näkee että PS5 hinnoittelu ei ole vapaa vaan Sony tavalla tai toisella edellyttää että jälleenmyyjät eivät ala myymään niitä markkinahintaan. Ei se laillista voi olla mutta isot yritykset voivat tehdä noin.)
Yleisesti tuotteiden hinnat ovat suhteessa niiden "laatuun" ja ominaisuuksiin, kuten tässä näytönohjainten suorituskykyyn. Jos valmistaja kuten Intel myisi jotain "halvalla", varsinkin tilanteessa jossa kalliimmatkin silti menevät kaupaksi, jättäisi valmistaja turhaan rahaa pyödälle. No, isot yritykset eivät sellaista hyväntekeväisyyttä harrasta. Ei niillä ole oikeutta koska yrityksen omistajien etu ratkaisee.