![](https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2016/11/3_rtxON_Ultra.jpg)
Electronic Arts ja DICE julkaisivat marraskuussa Battlefield V:n, joka on markkinoiden ensimmäinen NVIDIAn RTX-alustaa eli rautakiihdytettyä reaaliaikaista säteenseurantaa tukeva peli. Alustavat testit eivät kuitenkaan mairitelleet säteenseurantaa varsinkaan suorituskyvyn osalta, mutta joulukuussa julkaistu päivitys korjasi bugeja ja paransi suorituskykyä selvästi.
Tutustumme tässä artikkelissa pintapuolisesti siihen, mitä säteenseuranta käytännössä tarkoittaa ja millaiseen suorituskykyyn GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimet kykenevät Battlefield V -pelissä viimeisimmän päivityksen myötä, kun säteenseuranta on käytössä. Mukana on testit kolme resoluutiolla (Full HD, 1440p & 4K UHD) sekä kaikilla kolmella markkinoilla olevalla GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimella (2080 Ti, 2080 & 2070).
Lue artikkeli: Kokeiltua: Battlefield V & DirectX Raytracing
Mukavalta näyttää nuo säteenseuranta ominaisuudet. Kyllähän tämä säteenseuranta on tulevaisuutta, valitettavasti nyt vie vielä turhan paljon resursseja. Eiköhän tuo parin vuoden sisällä korjaannu kun saadaan pelimoottorit alusta saakka kehitettyä seurannalle ja 7nm ohjaimet markkinoille.
Millä muuten injektoitte 4x MSAA, NVidia control panelin kautta?
Ei millään. Olivat jääneet epähuomiossa tuohon. Kuvat korjattu, kiitos!
No ei ole vielä hirvittävän hyviä efektejä omasta mielestä.
Itse sanoisin että sukupolvi tai kaksi kehitystä lisää ja vähemmän FPS pudotusta niin alkaa olemaan ihan hyvä. Tällä hetkellä ongelmana on se ettei noilla korteilla saada FPS paljoa yli 60, ja siksi jää varmaan monelta pois kun 144Hz tai parempi nostaa pelattavuutta moninpeleissä. Ehkä Tomb Raiderin tasoisissa yksinpeleissä nuo RTX ominaisuudet on hyviä ja luo kunnolla immersion tunnetta.
Mielenkiintoinen artikkeli, kiitos 🙂
en näe 4k näytöllisten käyttäjien pudottavan 1080p resoluutiolle että pääsisi nautiskelemaan säteenseurannasta yli 60fps.
Ollaan aika kaukana niistä ajoista missä saadaan animaatioelokuvatasoista kuvaa ulos reaaliajassa säteen seurantaa hyödyntäen. Battlefield muutenkin valaistuksen suhteen heikoin esitys pitkään aikaan. Menet ulkoa sisään ja et näe ulos ikkunasta koska häikäisee yhtä paljon kuin noustessasi Josef Fritzln kellarista.
Täysin early adopter tekniikkaa ainakin nykyisillä toteutuksilla. Screen space reflectionit on "riittävän hyviä" verrattuna reaaliaikaiseen raytracingiin ettei tätä oikeastaan kannata edes pitää päällä kun ottaa tuon suorituskyvyn huonontumisen huomioon. Kuvissa näyttää hienolta, irl/videoissa kun sattuu ja tapahtuu ja silmien kohdistus vaihtelee niin ei hirveänä edes huomaa ellei pysähdy tarkkailemaan.
Toki hienoa että nvidia tätä edes kehittää eteenpäin.
Vaikuttaa aika turhalta teknologialta tässä vaiheessa. Pudottaa framerate puoleen muutaman heijastuksen takia. Oikeaa raytracea tässä ei ole kuin nimeksi. Keskimäärin kolme sädettä per pikseli käytetään grafiikan luomiseen. Oikea vaatisi vähintään sata sädettä per pikseli. Tässä generoidaan algoritmeilla tekstuureita, jotka vähän näyttää sinne päin kuin oikea raytrace, mutta ei sitä ole. Tämä on siis feikkiä, vaikka tekniikkaa voisi toki käyttää myös aidolla tavalla jossain rajoitetussa demossa jonkin yksittäisen objektin rendaamiseen, jos joku vaan haluaa sellaisen toteuttaa. Olin aika järkyttynyt kun lukasin syksyllä Nvidia developer blogia, että miten tämä toimii. Jossain vaiheessa feikkauskin voi toki olla käyttökelpoinen tekniikka peleissä, en sitä sano. Nyt vielä liian hidasta eikä tuo suuresti hyötyä. Vuonna 2025 voi jo alkaa näyttämään aika kivalta. Silloin budjetti on ehkä jo 20 sädettä per pikseli.
Ensimmäinen kuva tuo mieleen 90 luvun lopun kun kaikkiin logoihin alkoi ilmestyä juuri keksitty veden aalto efekti.
Muutenkin tuintuu raytracing aika turhalta, moniko ehtii katsella pelatessa ikkuna heijastuksia.
Toki toiminnallisuus on hyväksi, mutta tarpeellisuus tuntuu kuin keittokirja commodore 64:lla
Voisi kuvitella, että tällainen säteenseuranta olisi omiaan näyttävissä tarinamuotoisissa strategiapeleissä. Eri asia sitten on, kuinka paljon niitä PC:llä pelaillaan ja millä raudalla. Taitaa olla suositumpaa nuo pelit konsolipuolella.
Eli jos haluaa sujuvan pelin sääteenseurannan päällä joutuu pudotta resolutio alemmas ja karsia kuvanlaatuasetuksia mitä rumentaa peliä eli sääteenseurannasta on ainostaan haittaa ei hyötyä.
Liian aikasin toivat ominaisuuden markkinoille olisi vielä koitettu parantaa ohjainten suorituskykyä n30% niin olisi ollut jotain hyötyä.
Tietysti jos tulee vielä DLSS päivitys peleihin missä on sääteenseuranta tuettu se muuttaa tilannetta hieman tilannetta.
Vielä kaiken lisäksi joutuu huippumalleissa maksamaan ainakin 400€ ylihintaa verrattuna edelliseen sukupolveen ei paranna tilannetta yhtään.
Tilanne olisi ihan eri jos AMD olisi saanut paremmat kortit markkinoille mitä nyt löytyy.
Developpereillehan rtx sarja on tarkoitettu ja niille joilla on liikaa rahaa. Mutta hyvä aloittaa nyt niin toisen ja kolmannen sukupolven osalta on jo jotain tukeakin.
Mutta se mitä AMDn piällikkö sanoi siitä, että raytrasingin pitää tunkea koko hintakirjoon. 200-300 egee taitaa vieläkin olla se suosituin hintaluokka näytönohjaimissa. Eli sinne kun alkaa tulla raytrasing ominaisuus sellaisella nopeudella että sitä viitsii käyttää niin sitten alkaa olla valmista.
Milloin mitään softaa on julkaistu täysin valmiina? 😀 Jostainhan säteenseurannan on peleissä lähdettävä liikkeelle. Itse nautin BFV:stä mieluummin 4K/HDR:nä kuin 1440p/HDR/RTX:nä.
Battlefield V:n tapauksessa kyllä pakko todeta, että pelikehittäjät osaavat luoda grafiikkaa, valoa, heijastuksia, varjoja jne niin hyvin, että vaikka säteenseuranta on realistisempi esitystapa, ei se kuitenkaan ole käytännössä niin paljon näyttävämpi että se olisi ns. must have ominaisuus päällä, varsinkin kun suorituskykypenaltti on tällä hetkellä mitä on. Ehkä sitten, kun sen voi kytkeä kaikkien herkkujen päälle ilman suurempaa pudotusta suorituskykyyn.
Tai silloin kun kehittäjät jättävät tavalliset valaistusefektit tekemättä ja laittavat vain raytrasing valaistuksen. Mutta siihen menee vielä kymmenisen vuotta että wanhat kortit joissa raytrasing tukea ei ole ovat päätyneet jo set jätteeksi.
Jep…Ei näytä kyllä yhtään aidolta säteenseurannalta ainakaan tuokka BV:ssa. Tankki palaa ja ikkunassa kyllä näkyy liekkejä mutta seinän kirkkaus pysyy samana? Kyllä se oikea valo valaisee kauttaaltaan ympäristöään jne. Itse aisiassa itse testattuna peli näyttää paremmalta medium säteenseuranta päällä.
Juurikin näin.
Kyse ei ole minusta näyttävyydestä. Vähän kuin vertailisi maalausta valokuvaan, kumpikin voi olla uskomattoman näyttävä, mutta jos toisessa maailma ei ole sellainen kuin se oikeasti on, niin onhan se vähän hassua.
Heijastukset toki ovat yleensä aikalailla turhia. Joskus harvoin seisoo ikkunan tai lammikon lähellä niin, että siitä voisi heijastua takanasi tai kulman takana oleva hahmo / ajoneuvo tjsp, mutta muuten se on pääasiassa kosmeettista.
Kunnon varjot ja dynaaminen valaistus olisivat todennäköisesti paljon mielenkiintoisempia.
Juu eihän tuo säteenseuranta esim. tässä bäfässä tuo mitään merkittävää eroa, mutta tässähän sitä on käytetty vain heijastuksiin. Omasta mielestä mielenkiintoisempia köyttökohde on esim. global illumination tai varjot.
Ja tosiaan pelinkehittäjät ovat kehittyneet melko hyväksi tuossa noiden efektien feikkaamisesss erilaisilla vippaskonsteilla. Tuossa on vaan se huono juttu, että nuo viopaskonstit on usein todella työläitä toteuttaa ja siihen uppoaa paljon aikaa. Siinä vaiheessa, kun RT:llä saadaan aidosti toteutettua edes joku osa-alue kunnolla ja ilman hirveää FPS penaltia, niin pelin kehittäjille on enemmän aikaa keskittyä oleellisemoiin asioihin, kun johonkin qube mappien luomiseen tms.
Sillä välin kun odotellaan että @mehari korjaa itse artikkeliin, niin noiden Optixin, DXR:n ja Vulkanin lisäksi säteenseurantarajapintoihin kuuluu tietenkin myös Radeon-Rays.
Toisella foorumilla tästä videosta poimittiin myös uusia(?) negatiivisia huomioita BFV:n toteutuksen osalta
Tärkeintä RTX ON kanssa tosiaan on se, että peli on auki ja kehittäjät pääsevät tekemään. Tästä se lähtee ja kymmenen vuoden päästä ollaan paljon tyytyväisempiä lopputuotokseen.
Kyllä RTX ON näyttää kauniimmalle. Täytyy vaan katsoa, jaksaako tätä ihmiset tukea tätä vai jääkö 1-2 generaation ihmeeksi.
Lisäksi tällä hetkellä kovasti ottaa hittiä fps, jos tätä pitää päällä. Tämä tekniikka on lastenkengissään ja en ostaisi nyt.
RTX 2080 Ti on ihmisille, joilla on rahaa ja jotka haluavat parasta.
RTX 2080 ei ole kenellekään, ennenkuin GTX 1080 Ti poistuu markkinoilta.
RTX 2070 on niille, jotka haluavat sen tehokkaan ylemmän keskiluokan näytönohjaimen 500+ eurolla. Ja siinä onkin Nvidian RTX:n ydin – on saatu näytönohjainten keskihintaa ylös, kun on julkaistu RTX. Siinä on jotain uutta ja hienoa. Ja se näyttää hyvälle.
Ihan periaatteesta tämä generaatio jää kauppaan. Ellei RTX 2060 ole järkevissä hinnoissa. Ja olen maksanut huippumallista GTX 1080 (ennen Ti julkaisua) 600€, ja se oli silloin top-of-the-line, että rahaa löytyisi (ainakin tuo 600€), mutta tehonlisäystä tuskin.
Heille jotka eivät käytettyä halua ostaa, on mielestäni 2080 aika selvä vaihtoehto kun hinta on aikalailla sama.
Omasta mielestäni aivan pähkähulluja väitteitä.
RTX2080 on ainakin minusta aivan no-brainer valinta GTX 1080Ti:n sijaan jos katsotaan kauppojen hintoja. Se nopeampi, halvempi, vähävirtaisempi ja täten yleensä hiljaisempi.
Siinä ei ole mitään uutta, että höperöillä resoluutioilla on joutunut säätämään karkkeja pienemmälle. Tällä hetkellä nuo saa halutessa poispäältä, sillä pelit on tn vielä pitkään sellaisia, että nuo on liimattu vain siihen päälle, eikä ko ominaisuutta ole otettu huomioon alusta alkaen.
Logiikallasi 4k näytöt olisi pitänyt jättää julkaisematta myöskin, sillä niiden julkaisun aikaan ei todellakaan ollut kelvollisesti 4k tilassa pelejä pyörittäviä näyttiksiä.
GTX 1080 Ti oli parasta, mitä kaupasta saa. Paras kuluttajanäytönohjain. Se on suunnilleen samaa tasoa kuin RTX 2080, tehokkuudeltaan, hinnaltaan (jos verrataan ennen kryptoboomia) ja virtaakin se vie vähemmän (jos ei katsota Furmarkkia, vaan pelejä) (ja jos ei oteta tehtaalla kellitettyä, vaan FE). Parhaasta voi maksaa muutaman euron extraa.
RTX 2080 on kummallinen välimalli. Se on niille, joilla ei ole rahaa ostaa parasta, vaan pitää tyytyä viime sukupolven kärjen tehokkuuteen. Kikat jää nähtäväksi. Ei kannata ostaa tuotetta, joka lupaa tulevaisuudessa kaiken – voipi olla, että 3000-sarja tulee ja siinä on tehty asiat paremmin paljon halvemmalla. Tiedän ainakin yhden julkaisun, jossa RTX 2080 on äänestetty vuoden turhimmaksi tuotteeksi.
No joo, jos ei halua A-sirua. Jos on siellä 500€ luokassa, tuo on se näytönohjain, joka kannattaa ostaa.
Tuokin on niitä tulevaisuuden lupauksia varten RTX low ja sekään ei kunnolla. Tosin siitä ei tarvitse välittää, kun nopeus on tuota luokkaa, mitä annat ymmärtää – ja jos ei tykkää kellotella, tuo on loistavaa hinta/laatusuhdetta – vaan siksi, että AMD ei kilpaile tässä sarjassa. Harvemmin saa maksaa uudesta sukupolvesta suunnilleen samaa hintaa kuin samantehoisesta edellisestä.
Tämäkin on kyllä noiden mainitisemiesi kanssa samalla viivalla virrankulutuksessa (peleissä, FE).
Näyttäisi kyllä järkevimmältä hypyltä RTX-maailmaan, jos haluaa vain pelikortin ja testata uusia hienouksia. Paljon järkevämpi hankinta kuin RTX 2080 ja tästä jää rahaa päivittää myöhemmin, kun lapsenkengissä oleva teknologia siitä vähän parantuu seuraavassa iteraatiossa.
Jotain lähdettä tälle, että 1080ti virtapihimpi?
TPU:n FE vs FE testissä toisinpäin:
NVIDIA GeForce RTX 2080 Founders Edition 8 GB Review
Jahas, näitä on suuntaan ja toiseen.
The NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti & RTX 2080 Founders Edition Review: Foundations For A Ray Traced Future
Myös jotain Tomshardwaresta katselin, mutta se olikin vain idle ja lukemat monimutkaistuvat, kun pitää verrata kahta eri arvostelua.
Katsoin vaan, että io-techin testeissä oli tehdasylikellotettu malli ja päättelin, että on siitä kiinni.
Mutta olin ainakin TPU:n perusteella väärässä. Erot kuitenkin pieniä, kuten näistä voi päätellä eikä kyseessä ole suuri parannus energiatehokkuudessa (tai ehkä on Metro : Last Lightissä).
Keskeneräisellä tarkoitan että on vain yksi peli tällä hetkellä joka käyttää raytracingia.
4K näytöillä sen sijaan suurin osa peleistä pystyi käyttämään resoluutiota, jos näytönohjaimesta/näytönohjaimista riitti tarpeeksi tehoa edes 30fps/4K.
Vähän kuin 4k näyttöjen tullessa olisi ollut olemassa vain yksi peli jolla pystyisi käyttämään kyseistä resoluutiota eikä se kovin valmiilta kuulostaisi.
Kikkoihin ei tunnu oikein markkinatkaan uskovan koska
RTX Off stock 289$
RTX On stock 130$ ja yhä laskee.
Onko vika nyt siis allekirjoittaneessa, Gigantista ei ole kalleinta, vai youtubessa, kun minä en näe käytännössä yhtään mitään eroa näiden välillä. Muutaman kerran välähtää tuo torni heijastaessaan jotain taakse jääneitä liekkejä ja räjähdys näkyi vähän toisin lätäköstä. Tästäkö pitäisi maksaa 1000€ ekstraa ja menettää puolet FPS:istä? Joko ei nyt video saa tuotua tätä ihanuutta ainakaan minun ruudulle, tai sitten en ihan ymmärrä tätä touhua.
Hyvä artikkeli!
Ei sitä eroa ole helppo havaita ellei etsimällä etsi, eli et ole ainoa. Täysin turha räpellys koko RTX ON tällä erää. Katsotaan sitten seuraava generaatio josko sitten saisi paljon muutakin RTX ON kuin pelkät heijastukset.
Kun aikoinaan radeoniin tuli ominaisuus, joka tasoitti tekstuurin reunoja (tesselaatio), niin eipä sillekään ollut julkaisussa juuri mitään järkevää (Kunnolla toimivaa) tukea.
On täysin normaalia, että ominaisuutta, joka vaatii kunnolla toimiakseen kunnollisen tuen ei tueta silloin, kun näyttis julkaistaan.
Ensimmäiset "kuluttaja" 4k monitorit tasivat tulla 2013. En muista, että silloisistä näyttiksistä (780 Ti ja Alkuperäinen Titani, R9 290x) Olisi ollut millääntävoin 4k monitorille "järkevästi" kykeneviä, ilman huomattavaa karkkien alaspäin säätöä.
Täällähän on suuri osa huudellut että alle 60fps ei käy mitenkään.
2080Ti:Ssä se, jos esim RTX:ää ei vielä tueta kunnolla, niin silti ko kortti on ehdottomasti selkeästi nopein, mitä markkinoilta löytyy ja melko pakollinen hankinta, jos 4K leikkejä harrastaa..
Ongelmana noissa nyt vain on se, että noita menee selkeästi rikki aivan liikaa. Rikkoontumisen syy pitäisi saada selville ja korjattua, ennenkuin noita käy ostelemaan..
Tekniikan yleistymisvauhtia voi miettiä vaikka tästä:
"DirectX 12 was announced by Microsoft at GDC on March 20, 2014, and was officially launched alongside Windows 10 on July 29, 2015."
Tuosta voi miettiä missä vaiheessa alkaa tulla enemmänkin raytracingia tukevia pelejä/pelienginejä. Sama on ollut muissakin DX versioissa, esittelyn aikaan markkinoilla olevat ja featurea tukevat kortit ovatkin hitaita tekniikan yleistyessä. Pelinopeuden takia noita kannattaa harkita, mutta raytracingin takia ei.
RTX lisättiin dx12:sta vasta juuri äsken.
Ei siihen mitään RTX:ää ole lisätty, vaan DXR. Taisi viitata lähinnä siihen että edelleen taitaa enemmistö peleistä olla DX11-tavaraa eikä DX12, vaikka se julkaistiin ajat sitten, jonka vuoksi olisi outoa odottaa DXR:n yleistyvän nopeasti kun se päärajapintakaan ei sitä tee.
Joo, tuota tarkoitin. Jos vielä mennään perinteen mukaan, niin kuullaan vielä tämän kaltaisia lausahduksia yleistymistä odotellessa:
"RT tuki on vain patchattu päälle, oikea RT on paljon nopeampaa ja parempaa"
"Odotas niitä oikeita RT pelejä/pelienginejä"
"Pelienginen tekeminen kestää vuosia"
Koska valtaosa korteista ei tue RT:tä ei ole kauheasti mielenkiintoa kehittää puhdasta raytracing peliengineä, joten pelit on pitkään vaihtelevan laatuisella RT patchilla varustettuja. Kannattaa verrata alkuvaiheen DX12 tukeen, silloinkin parempi pelikokemus saattoi tulla ilman koko featurea.
Jos seuraava xbox/ps ei tue koko tekniikaa, niin ollaan vielä kauemmin nykyisen kaltaisissa peliengineissä kiinni.
Eikö ketään muuta häiritse revikan screenshottien oranssi tiiliseinä DXR Ultra -ja DXR High -asetuksilla? Tiiliseinäkö se siinä heijastelee?
Kuten Weega666 mainitsi, mielestäni DXR Medium asetus näyttää parhaalta.
Tosin jos RT tukea ei korteissa ole, niin on täysin 100%:n varma, ettei sitä myöskään softiin ikinä tule.
Kyllä se nyt vain on pakko tulla ensin rautaan, tuon tyyppinen ominaisuus, ennen kuin engineitä voidaan käydä rakentamaan s.e. tuo otetaan huomioon, eikä sinne tehdä oikopolkuja pilvinpimein, jotka toimii tuon ominaisuuden kanssa huonosti (VRT Skyboxien ym kikkojen ongelmat todellisen 3D tilan kanssa).
On täysin 100%:n selvää, että NYT tulevissa peleissä tuota ei ole voitu ottaa huomioon, alkuunkaan tarpeeksi aikaisessa vaiheessa.
Onneksi Nvidia on perinteisesti tukenut kohtuuhyvin engineiden tekijöitä ym, joten kaikkea kivaa uutta on sitten saatu pikkuhiljaa mukaan..
JA kun nyt on kyse pitkään aikaan oikeasta, perustavanlaatuisesta muutoksesta, niin kunnollinen tuki pitää pistää mukaan melko alkuvaiheessa, eli hyvässä vaiheessa enginen kehitystä. Tämä taas vie vuosia, halusit sitä tai et.
Konsolien jälkeenjääneisyys tosin tulee hidastamaan tätä, niin kuin nykyään on käynyt PC pelien kanssa. Jos vastaava rauta saataisiin konsoleihin, niin tuki yleistyisi paljon nopeammin.
Jos ei näe 2XXX korteissa mitään muuta, kuin RTX:n, eikä tarvitse muutenkaan parasta suorituskykyä, niin kauppaan ne kannattaa tällä hetkellä täysin ehdottomasti jättää, ainakin kunnes tuolle vikaantumistiheydelle on saatu aikaan parannus… Ostopakkoahan noilla ei onneksi ole. Jos harrastelee vain max FHD tiloja (Yhdellä näytöllä) niin 1070 tai parempi välttää toistaiseksi TAI AMD:n suorituskykyisimmät mallit.
Uusia Playstation ja Xbox consoles odotellaan markkinoille noin 2021 mikä tarkoittaisi että raytrasing ei ole mahdoton seuraavalla sukupolvella, mutta itse uskoisin että seuraavassakaan konsolisukupolvessa ei ole vielä raytrasing tukea. Sen verta paljon se näyttää rtx korttien perusteella lisäävän gpu piirin kokoa, mikä ei ole hyvä juttu konsoleissa.
Jos noin menee niin raytrasing tulisi konsolipelin about kahden sukupolven kuluttua. Eli about 2030. Sen jälkeen voiskin alkaa odotella kunnon raytrasing tukea 🙂
Noinhan se menee. Sanoisin, että nvidialta on 4000 sarja kauppoissa siinä kohtaa, kun RT ohittaa hyödyllisyydessä nykypelien SLI/CF:n tuottaman lisäarvon.
Oman testailun perusteella olen samaa mieltä. Toki nuo artikkelin screenshotit on otettu aivan seinän vierestä, mutta varsinkin tuossa uusimmassa yksinpelikampaniassa noita "heijastavia" pintoja oli Ultra- ja High -asetuksilla mielestäni aikalailla yliammuttu. Sen lisäksi niitä ilmeni myös aika oudoissa paikoissa, missä mielestäni ei mitään heijastuksia pitäisi edes tulla. Mediumilla heijastukset on maltillisempia eikä fps penalttikaan ole yhtä kova. Moninpelissä jättäisin kaikesta huolimatta DXR:n pois päältä, mutta se on taas mielipideasioita.
Vaikka kuinka noita katson niin en näe mitään kummoista eroa. Sama kun nostaisi pelissä X asetukset high -> very high, helvetin pieni ero.
Parhaiten sen huomasi tankin tornissa, jossa rtx:llä varjot toimi oikein. Se näytti oikein hyvältä, mutta onko se hitin arvoinen… itse kun pelaa jotain Civ6msta niin jos civ7 tukisi raytrasingiä niin en panisi pahakseni.
Varjoihin ei DXR vaikuta Battlefieldissä. Pelkästään heijastuksiin.
Inhottavaa nillittää, mutta kun tuo sattuu silmiin joka kerta:
ray = säde (tässä: säteen)
tracing = seuranta
eli: Ray tracing.
Tässä hyvä esimerkki kuinka haastavaa pelistä oli paikoitellen löytää ruudulta säteenseurannan eli DXR:n luomia efektejä. Kyse on tosiaankin tässä vaiheessa niin pienistä ulkonäköseikoista, että ne pitäisi ehdottomasti saada vain lyötyä parhaiden kuvanlaatuasetusten päälle, eikä niin että jostain pitää karsia.
Tuossahan on aivan mahdottoman selvä ero. Eikö pelinkehittäjien olisikin jo aika jättää peleistä pelillinen sisältö kokonaan pois, ja keskittyä vain olennaiseen eli fps:ään, foviin ja ray tracingiin? 😆
Ero on samaa tasoa kuin siirtyminen high asetuksista very highiin :btooth:
Eli olematon. :btooth:
Tämä lienee olennaista tietoa artikkeliin liittyen, eli DXR toimii Titan V:llä lähes yhtä hyvin kuin RTX 2080 Ti:llä, jonka myötä NVidia on kertonut ettei Battlefield V:n DXR-toteutus hyödynnä laisinkaan Turing-grafiikkapiirin RT-ytimiä.
Battlefield 5: Raytracing wird anscheinend ohne RT-Kerne berechnet [Update mit Nvidia-Dementi]