AMD:n teknisen markkinoinnin johtaja Robert Hallock on kertonut Hothardwaren live-striimissä lisää yksityiskohtia 20. huhtikuun myyntiin saapuvan 3D V-Cache -välimuistilla varustetun Ryzen 7 5800X3D -prosessorin ylikellotustuesta tai sen puutteesta. Hallock totesi, että yli 1,35 voltin käyttöjännite ei sovellu käytettäväksi 3D V-Cache -välimuistin kanssa, jonka myötä prosessorin kertoimen eli kellotaajuuden ja käyttöjännitteen nostaminen on kokonaan estetty. 8-ytimisen prosessorin perustaajuus on 3,4 GHz ja yhden ytimen Boost-kellotaajuus nousee maksimissaan 4,5 GHz:iin. Infinity Fabric- eli fclk-kellotaajuus sekä DDR4-muistien kellotaajuus ovat edelleen vapaasti ylikellotettavissa.
Hallock kommentoi myös 3D V-Cache -välimuistin tuomaa parempaa suorituskykyä ja totesi, että se auttaa ainoastaan peleissä. Pelaamisen ulkopuoliset sovellukset tyypillisesti hakevat ja kirjoittavat tietoa muistiin eri tavalla kuin pelit. Peleissä dataa haetaan muistista jatkuvasti ja todella runsaasti, joten sen säilöminen paikallisessa välimuistissa on huomattavasti nopeampaa kuin hakeminen keskusmuistista. Hallock mainitsee 3D V-Cache -välimuistin viiveeksi 12 nanosekuntia, kun se on DDR4-muisteilla vakiona yli 50 nanosekuntia.
io-tech testaa Ryzen 7 5800X3D -prosessorin huhtikuussa.
Eiköhän sieltä tule AM4-kannan nopein peliprosessori. Voi toki tulla nopeammat AM5-prosessorit vielä tänä vuonna, mutta tällä mennään.
Eiköhän se ylikellotuksen puutteesta huolimatta nopein peliprosessori ole. Testataan kunhan saadaan käsiin sitten vs ylikellotettu 5800X.
Ylikellottamisen kautta saadun lisäsuorituskyvn näkyminen käytännössä on muutenkin aika marginaalista. Nykyisin ottaisin mielummin "avaimet käteen"-prosessorin, kuin sellaisen jossa pitää olla lotto-onnea, osaamista, järeä jäähy ja aikaa räpeltämiseen päästäkseen katu-uskottaviin kelloihin.
Olisivat toteuttaneet sille 3D V-Cache -välimuistille oman, itsenäisen, jännitesyötön.
Näinhän se menee. Toista oli tietotekniikan harmaalla keskiajalla kun pinniä siirtämällä sai pentiumista yli 30% tehon lisäystä ilman rískiä Itsekkin lopetin kultaisella teollistumiskaudella ivy brigen jälkeen kellottelun jonka jälkeen nauttinut vain siitä kun painaa napista kone käynnistyy ja toimii ilman erroria ja muistin säätöä. Toki muutaman kerran lähivuosinakin pikkusen kellotellu kokoonpanoja ihan muistia virkistääkseen.
Jos testitulokset tukevat yo. väitettä, niin tämä voisi olla erityisen kova "palikat kasaan ja kovaa ajoa" -prossu pelikoneisiin joissa ei haluta/osata syystä tai toisesta ylikellottaa tai virittää sen kummemmin mitään osaa järjestelmästä.
Eipä haittaa tolkuttomasti, testejä odotellessa.
jep meil sama, muistista/if:stä viilattu vaan helpot löysät pois 3700x:n kanssa. Paljon kivempi kun kaikki vaan toimii out of the box ja ei jurnuta maksimikelloilla kun surffaa tekkibbssää.
Kyllä prosessoreita kannattaa kellottaa.. AMD:llä 1700, 1600, 1700X ekasta sarjasta, 2700 seuraavasta ja 2600 varauksin (on hankittu parempi emolevy ja jäähy). Sen jälkeen ja jo 2700X:n kohdalla, yhden säikeen kellotaajuus saattoi laskea kellotuksissa – ja kaikkien säikeiden kellot olivat tarpeeksi korkealla jo oletuksena.
Sitä extraa on ainakin allekirjoittanut hakenu niin prossuista kuin näyttiksistä alivoltittamalla, joka sekin loppuviimein kuitenkin käytännössä ylikellottamista. Toki oma tavoite ei ole ollut maksimaalinen suorituskyky – vaikka se näyttisten kohdalla usein kulkujakin parantaa – vaan äänetön ja mahdollisimman viileänä käyvä kokoonpano.
Eiköhän se tuolla NH-D15:lla pysy pidempään siellä kovimmissa boostikelloissa, että en nyt sanois hutiostokseksi.
Tosin liekö ero enää sitten hintaeron väärti 1440p ja 2160p -resoilla pelatessa, 1080p alkaa olla jo menneen talven lumia korkeamman hintaluokan kokoonpanoissa.
No ompahan premiumia pellin alla. Saa kokoonpanoa hiljaisemmaksi, jos tälle antaa painoarvoa. Laakerit puhaltimissa näyttävät kestävän pitkään.
Itselle tämä on kyllä selkeä pettymys, vaikken kellottamista yleisesti minään pakkofeaturena pidäkkään. Testit sitten todistaa miten hyödyllinen kakun ekstrakerros on vai jääkö pelkäksi yhden prossuerän erikoisuudeksi.
Well, jos kellotuksen esto harmittaa, niin voi ostaa tavallisen 5800x prossan halvemmalla ja kellotella. Mutta itse kanssa en ole kellotellut edes nykyistä 3700x prossaa, jonka luultavasti saisi lähelle 3800x nopeuksia. Eli jos tämä uusi kellottelematta ottaa pelinopeuskruunun, niin kyllähän se menee harkintaan ja nykyinen 3700x htpc masiinan ytimeksi 🙂 Siellä tuo 65w tdp ei haittaa yhtään. Pitäis jopa vähän alikellotella, niin saisi vielä viileämmän.
Ja iso tuuletin ei tee varmasti pahaa tuolle prossalle. Kyllä se välimuisti vähän lämmittääkin, eli jos jäähyllä saa käyttövuosia ja hiljaisemman koneen, niin isoin kooleri ikinä kiinni masiinaan vaan!
DDR5’han maksaa edelleen (maaliskuussa 2022) vähintään 3*enemmän per gigatavu kuin DDR4. Mutta Intelin 12xxx-sarja tukee myös DDR4’sta… olisi mielenkiintoista tietää joskos Intel aikoo tukea DDR4’sta vielä seuraavassakin sukupolvessa?
Socketti menisi vaihtoon.. Tai olis huomattavan kallis..
Muistiväylää ja muita osia edelleen voi kellotella AMD:n edustajan haastattelun mukaan, mutta tuo cache on jarruna siellä jännitepuolella. En tiedä kuinka kannattamatonta on laittaa erillinen virransyöttö erikseen tuolle cache osalla. Luultavasti luokkaa, "Ei maksa vaivaa"
Mutta saas nähdä. Kyllähän AMD:lle kertyy kokemusta niin CPU kui GPU cachen suhteen, joten parannuksiakin varmasti nähdään ajan myötä!
Nimenomaan odotellaan testejä. Toivoisin testeihin vertailua myös kellotetun 5900X tai 5950x prosessorin ja tämän 3D prosessorin välillä. Siinä on nimenomaan se erotus mitä moni tällä foorumilla hakee. Tai ainakin uskon niin.
5000-sarjan Apuissa on parempi ja 2021 vuoden lopulla valmistetuissa 5000-sarjassa (B2-stepping) on jotain parannusta muistiohjaimen osalta, niin jännää olisi jos sinne paskempi laitettaisiin.
Se prosessorisiru on ihan sama kuin 5000-sarjassa muutenkin on käytössä, todennäköisesti toki tuota uusinta B2-steppingiä kun sellainen on kerran julkaistu.