Verkkokauppa.com on antanut tulosvaroituksen ja aloittaa muutosneuvottelut (entiset yt-neuvottelut). Yhtiö aikoo sopeuttaa liiketoimintaansa vastaamaan laskenutta kysyntää ja käynnistää tulosparannusohjelman. Ohjelmalla tavoitellaan vuositasolla 10 miljoonan euron tulosparannusta, josta vuoden 2023 aikana odotetaan toteutuvan noin 5-8 miljoonaa euroa. Osana ohjelmaa yhtiö myös tehostaa valikoimaansa.
Muutosneuvottelut alkavat välittömästi ja niiden piirissä on Verkkokauppa.comin koko henkilöstö, noin 770 työntekijää. Mahdolliset irtisanomiset, osa-aikaistukset sekä olennaiset muutokset työsopimuksiin koskevat enintään 110 henkilöä. Suunnitelluilla toimenpiteillä tavoitellaan henkilöstökustannuksien osalta 6 miljoonan euron vuotuista säästöä.
Verkkokauppa.comin alustava vuoden 2022 liikevaihto laski 543 miljoonaan euroon ja liikevoitto 2,2 miljoonaan. Edellisenä vuonna 2021 liikevaihto oli 575 miljoonaa euroa ja liikevoitto 20,3 miljoonaa euroa.
Lähde: Verkkokauppa.com pörssitiedote
Myös Gigantti on ilmoittanut aloittavansa Suomessa muutosneuvottelut haastavassa markkinatilanteessa, jotka koskevat pääkonttorin tukitoimintoja ja alle kymmenen toimenkuvan merkittävää muutosta, yhdistymistä tai poistumista. Yhtiö ei kertonut tarkkaa euromääräistä säästötavoitetta, mutta myymälöitä ei aiota sulkea.
Neuvotteluja säästöistä käydään Elkjøp-konsernissa myös muissa Pohjoismaissa. Esimerkiksi Norjassa Elkjøp aikoo vähentää väkeään ja sulkea joitain myymälöitä niin, että henkilöstökulut pienenevät arviolta 12 prosenttia.
Gigantti teki Suomessa 2021/2022 tilivuonna 656 miljoonaan euron liikevaihdon (-4,5 %) ja 5,5 miljoonaa euroa liikevoittoa. Yhtiön nettotulos oli 4,1 miljoonaa euroa. Yhtiön tilikausi päättyy kalenterivuodesta poiketen huhtikuussa.
Lähde: Taloussanomat
Päivitys: Muutosneuvotteluista ilmoittaneiden joukkoon on nyt liittynyt myös teleoperaattori Telia. Telian neuvottelujen piirissä on noin 800 henkilöä ja neuvottelut koskevat infrastruktuuriliiketoimintaa, Common Products and Services -yksikköä ja osaa Suomen tukitoiminnoista.
Telian muutosneuvottelut voivat yrityksen mukaan johtaa yli sadan työtehtävän päättymiseen. Suomessa Telia työllistää noin 4000 henkilöä.
Lähde: Helsingin Sanomat
Kyllä täs on pari viimmevuotta vaa yritetty ratsastaa ”musta pe” yms teemoilla ” kyllä ne ostaa.. ja hinnat ei oo lähellekkää über alee vaan perus tarjouksia muistuttaa .. tammialeeki jokku pitäny hyvänä.. ei oo sielläkään ollu mitään erikoisuuksia parii vuotee…
Lähde: Helsingin Sanomat
On vielä yksi millä saisi massat liikkeelle "Konkurssi loppuunmyynti"
Et voisivat katsella peiliinkin ketjujen konttoreissa.
Osamaksutkin vain kun pitäisi maksaa..
Kun rahaa vain ei porukoilla ole, niin sitä ei ole. Ja se on täysin luonnollista, kun välttämättömyys asiat käyvät kokoajan kalliimmiksi ja palkkojenkin nousu laahaa pahasti perässä..
Polttoaineen, ruuan ja energian hinnan nousu aiheuttaa rajuja ryppyjä ei välttämättömyystarvikkeiden myyntiin..—-
——
Paska se valuu alaspäin. Nyt se on valunut tuohon portaaseen, johon esim verkkokauppa ja gigantti kuuluvat.
Ostovoima laskee kuin lehmän häntä inflaatio jyllää 10%, ruuan hinta noussut, sähkön hinnat taivaassa. Miksi tavara ei liiku? Noh monet ei selviä edes perus elämisen laskuista niin saatika sitten ostelee uutta elektroniikkaa..
Itsellä katselin taloyhtiön tämänvuoden budjettia ja kaukolämpö nousi pelkästään 23%. Lisää vaan näitä niin kohta tulee halvalla asuntojakin lisää sijoittajille..
Miten helvetissä on onnistuttu lähes samalla myynnillä saamaan 10 kertaa pienempi voitto?
Tähän voi lisätä sen että parin vuoden ajan jengi oli jumissa kotona ja kauppa kävi kuin siimaa. Moni firma tuossa 2v ajan kasvoi ja kasvoi. Nyt kun palataan normaaliin haastavien aikojen autta niin on pakko sopeuttaa toimintoja alaspäin. Isosta maailmasta amazon ja 18000:lle potkut on oiva esimerkki
data-unfurl="true" data-result-id="413151" data-url="https://www.reuters.com/business/retail-consumer/amazon-lay-off-over-17000-workers-wsj-2023-01-04/#:~:text=Jan%205%20(Reuters)%20%2D%20Amazon,public%20staff%20note%20on%20Wednesday" data-host="www.reuters.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Amazon to cut 18,000 jobs as layoffs expand in tech sector
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.reuters.com
Koko vuoden 2022 tarkkoja lukuja ei ole vielä julkaistu mutta pelkästään Q1-Q3 aikana palkkakulut olivat 8,2% korkeammat kuin vuonna 2021 (29,0 vs 26,9 milj.). Se ei ole koskaan hyvä yhtälö, jos liikevaihto laskee samalla. Lisäksi liiketoiminnan muut kulut kasvoivat 4,4 miljoonaa johtuen "varastoinnin ja logistiikan sekä teknologiakehitykseen liittyvistä korkeammista kustannuksista" ja kaupaksi meni pienemmän katteen tavaraa.
Elektroniikan katteet olivat olemattomia jo vuosikausia. Yrityspuolellakin laitemyynti on enemmän tai vähemmän 0-kauppaa, satunnaisia poikkeuksia lukuunottamatta. Tämän vuoksi oikeasti hyvät tarjoukset ovat lähinnä yksittäisten halpaerien varassa, sen mukaan kuka saa keneltäkin sellaisen. Useat eivät välttämättä saa niitä lainkaan, joten ovat markkinahintojen varassa.
Kyse on siis ylitarjonnasta ja ylikilpailusta jossa "kaikki myyvät kaikkea". Kuka olisi uskonut joskus 20 vuotta sitten että teleoperaattorit myyvät imureita? Niinpä.
Tässä ollaan hyvää vauhtia tulossa siihen pisteeseen että ns. keskiluokan ostovoima on syöty ja ostovoiman heikkeneminen näkyy jo ylemmän keskiluokan ostokäyttäytymisessä. Mielestäni hyvä suuntaus se että porukat eivät hassaa luotolla ostamiseen enää niin innokkaasti kun ennen ja muutenkin tämä ”kestävä kehitys” valhe kun samaan aikaan koko maailmantalous perustuu kuluttamiseen on niin järjetön yhtälö joka ei pitkässä juoksussa voi toimia loputtomiin.
Nykyään nämä Black Friday ja tammiale jutut on aika moista kusetusta läpikotaisin muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Kun katsoo Telian, Gigantin, verkkiksen jne. hintoja vaikka puhelimissa, liittymissä jne. niin ei niissä ole hitonkaan eroja vaan lähinnä puhutaan korkeintaa senteistä joissain tuotteissa. Samaa Samsungin pulkki kännykkää tarjotaan eurolleen samaan hintaan joka paikassa mainostaen jätti alea jne. Itselle oli kyllä niin kouriin tuntuva Telian tarjous joka ihan henkilökohtaisesti tarjottiin vain ja anoastaa minulle synttäreiden kunniaksi:) Sound Bar nyt 30% alella ja saan vielä 20€ synttärialea…juu. Sama tuote oli Gigantissa normihinnalla halvempi…
Jotenkin ärsyttää katsella tätä pörssiyhtiöiden vinkunaa muutenkin. Ensin rekrytoidaan epätoivon vimmalla ihmisiä ovista ja ikkunoista, puhutaan työvoimapulasta, osaavien ihmisten tärkeydestä jne. ja kohta ollaan heittämässä porukkaa pihalle kun ei tulekkaan sitä jättivoittoa yhdelle vuodelle? Aika vitun lyhytnäköistä toimintaa varsinkin jos ei pakkaselle mene tilivuosi. Toki itsekkin osakkeenomistajana tykkäisin että firma tuottaa voittoa jota voidaan jakaa osakkeenomistajille mutta ei nyt herranjesta yhden huonon vuoden jälkeen kannattais alkaa porukkaa ”listimään” koska palattiin vain normaaliin kulutukseen vs. koronavuoden ser kiiman jälkeen.
Black Friday on kokenut inflaation. (Heh heh.) Alunperin se oli vain yksi päivä, perjantai, ja silloin oli sitten kovia tarjouksia ja rajoitettuja eriä.
Nyt sitten toi on laajentunut jonkinlaiseksi "ALE-kaudeksi" muiden ALE-kausien oheen, ja siitä on se "taikuus" kadonnut.
Ei nuokaan aina onnistu jos alennukset on luokkaa 10-20%
Ostettu koronakuplan hinnoilla tavaraa sisään ja sitten jouduttu myymään sitä ulos romahtaneeseen markkinaan. Jo sadalla näytönohjaimella on helposti voinut tehdä kymmenien tuhansien persnetot, eikä ongelma koske vain näytönohjaimia, vaan ne ovat vain äärimäinen esimerkki ilmiöstä.
Rahdit myös raketoineet sekä sähkökulutkin varmaan ihan merkittävät tämmöisillä puljuilla. Ja se ei lisää kuluttajan ostohalua kuitenkaan yhtään, että kaupan sähkölasku on sadantonnin sijaan miljoona.
Korona-aikaan uusin itsekin kaiken televisiosta tietokoneeseen, eipä sitä ihan kahden vuoden sisään kaikkea tarvitse vaihdella. Ostin tosin 13600k:n nyt Black Fridayna, mikä oli Jimmsillä hyvin vaatimattomassa tarjouksessa. Nyt sen saakin jo muualta halvemmalla.
Oikeastaan pilkkaa alkuperäistä mustan perjantain ideaa nämä suomalaiset tarjoukset, niin surkuhupaisia ne suurimmaksi osaksi oli. Muutamat pommitarjoukset oli, mutta nehän on niitä hyvin pieniä eriä, joilla yritys saa lisää liikennettä sivulleen.
Toisaalta ihan samassa liemessä sekin on ja on potkimassa paraikaa ennätysmäärän työntekijöitä, että tuskin ihan heti on intoa tulla tälläiseen tilanteeseen.
Mutta oikeassa olet toki että se on vakava uhka näille bisniksille.
data-unfurl="true" data-result-id="413310" data-url="https://mobiili.fi/2023/01/18/raportti-microsoft-suunnittelee-merkittavaa-henkiloston-vahentamista-jopa-11-000-tyontekijaa-voi-saada-lahtopassit/" data-host="mobiili.fi" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Raportti: Microsoft suunnittelee merkittävää henkilöstön vähentämistä – jopa 11 000 työntekijää voi saada lähtöpassit
data-onerror="hide-parent"/>
mobiili.fi
Näitä uutisia saattaa tulla lähiaikoina lisääkin.
data-unfurl="true" data-result-id="413365" data-url="https://yle.fi/a/74-20008814/64-3-133263?utm_medium=social&utm_source=copy-link-share" data-host="yle.fi" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
YTN: Keskolla mittavat muutosneuvottelut, irtisanominen uhkaa yli sataa asiantuntijaa
data-onerror="hide-parent"/>
yle.fi
Verkkokauppa.com on syytäki päivittää varastojaan. Näyttiksiä ollut yleensä hyvin hyllyssä ja nyt viime aikoina ollut vain joko kalliita tai sitten vanhoja. AMD:n kortteja ei nimeksikään ja kilpailijoilla ollut hyvin tuotteita saatavilla.
Yleensä kuluttajat ostavat sieltä mistä saavat ja vielä halvemmalla kuin kyseisestä liikkeestä.
EMpä juuri ihmettele vähennystarpeita verkkokaupalla. Viimevuosina kun tuntuu laajentuminen olleen suhteellisen halllitsematonta, ennen myytiin lähinnä pc-komponentteja ja ehkä kolaa ja energiajuomaa, nyt myydään kaikkea mahdollista perseensuristimista grilleihin ja ruohonleikkureihin. TUntuu että tuotesegmentti mihin erikoistuvat ja fokus on täysin kateissa, no jospa ryhtiliikkeellä se palaisi.
Itsellä ollu mielikuva, tuntunu että Verkkokauppa pyrkii kokonaan pois tietotekniikasta.
Koska siellä jotain 5% tuotto ja jollain koiranruualla 50%.
Sen takia Tokmannikin lanseeraa omia merkkejä kun nillä päästään jopa 60% katteisiin, ongelma vain miten saa ihmiset niiä ostamaan.
Joo löytyy kissanvessaa sun muuta kakkaa. Fokus todellakin hakusessa.
Tykkään käydä verkkiksen kivijalassa muuten en ehkä olisi asiakas. 90-luvun atk-liikkeiden kivijalkakulta-aika tuskin palaa mutta olisi mukava jos muutama säilyisi ettei kaikkea tarvitse tilata netistä.
Vaikuttaa 290 henkilön työsuhteeseen.
(maksumuurin takana)
data-unfurl="true" data-result-id="415453" data-url="https://www.kauppalehti.fi/uutiset/swappie-aloittaa-muutosneuvottelut-suunnittelee-tuotannon-siirtamista-pois-suomesta/63009762-e315-48d6-91ac-4f3e31ac35dd" data-host="www.kauppalehti.fi" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Swappie aloittaa muutosneuvottelut – Suunnittelee tuotannon siirtämistä pois Suomesta
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.kauppalehti.fi