NVIDIA julkisti viime viikolla uudet GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimet. Monet kiinnittivät nopeasti huomiota näytönohjainten I/O-liittimiin, joista puuttui RTX 20 -sarjasta tuttu VirtualLink USB Type-C -liitäntä. Nyt sille on löytynyt myös selitys.
VirtualLink-standardi on kuollut ja kuopattu. Konsortion verkkosivut ohjaavat nyt VirtualLinkin Wikipedia-sivuille, joilla standardista puhutaan menneessä muodossa. VirtualLinkin oli tarkoitus olla USB Type-C Alternate Mode, mikä siirtäisi yhdessä kaapelissa virtuaalilaseille sekä kuvan, äänen että tarvittavan virransyötön. Loppujen lopuksi VirtualLink nähtiin markkinoilla ainoastaan NVIDIAn GeForce RTX 20 -sarjassa sekä AMD:n Radeon Pro W5700 -näytönohjaimissa.
Valve on lisäksi peruuttanut suunnittelemansa adapterit, joilla Index-virtuaalilaseilla olisi voinut käyttää yhtä VirtualLink-liitäntää useamman liitännän sijasta. Road to VR:n vuosi sitten uutisoiman tiedotteen mukaan adaptereiden kanssa oli teknisiä ongelmia etenkin luotettavuuden suhteen, minkä lisäksi päätökseen vaikutti markkinoiden heikko tuki standardille. Adapterin ennakkotilanteet saavat paitsi rahansa takaisin, myös 20 dollarin lahjakortin Steamiin.
VirtualLink-konsortioon kuuluivat AMD, Microsoft, NVIDIA, Oculus ja Valve.
Lähde: VirtualLink, Road to VR
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Pronominit: joka vai mikä?
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Pronominit: joka vai mikä?
data-unfurl="true" data-result-id="78819" data-url="https://www.io-tech.fi/palaute" data-host="www.io-tech.fi" data-pending="false">
class="link link--internal fauxBlockLink-blockLink"
target=""
rel=""
data-proxy-href="">
Palaute – io-tech.fi
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.io-tech.fi
Tämä keskustelu ei nyt tähän ketjuun kuulu muutenkaan, mutta jos nyt oikein haluaa pilkkua viilata niin Kotimaisten kielten keskuksenkin ohje puhuu vain siitä, mitä yleensä käytetään, eikä sano ainakaan suoraan, että toisin päin käytettynä ne menisivät suoranaisesti väärin.
* ainakin näin Rift CV1 käyttäjän näkökulmasta.
Esim Questin Link käyttää ihan tavallista USB3 tai jopa USB2 liitintä kuvan, äänen ja liikkeenseurantadatan liikutteluun. Ehkä VirtualLink yritti ratkaista ongelmaa joka hoituu jo olemassa olevilla, yleisemmin tuetuilla ratkaisuilla.
Toisekseen kaikki varmaan haluaisi siirtyä langattomiin laseihin joka tapauksessa. Paukut varmaan sille rintamalle.
Toki samalla oltaisiin tulevissa headseteissä voitu korvata paksu kaapelinippu yhdellä Type-C kaapelilla (juurikin tuo Quest pohdinta).
Valvehan kuitenkin jo vuosi sitten kuoppasi tuon oman adapterinsa luotettavuusongelmien vuoksi Valve Cancels VirtualLink Adapter Accessory for Index, Cites Technical Issues & Laptop Adoption
Näinhän se ihannemaailmassa menisi. Käytännössä esim. quesin käyttämä ratkaisu on matalaresoluutioinen ja kärsii pakkausartifakteista. Ja mikään kuluttajaluokan langaton teknologia ei kaistaltaan riitä kasvaviin resoluutioihin ja päivitysnopeuksiin, latensseista puhumattakaan.
Questin kohdalla ongelma on enemmän että pakattua streamia puretaan suht tehottomalla kännykkäraudalla. Varsinainen wlanista aiheutuva latenssi on melko pientä verrattuna tuohon purkuun. Linkissä ei pystytä Questilla hyödyntämään edes puoliakaan USB3 kaistasta. Kyllä noita voidaan vielä reilusti parantaa jatkossa helpostikkin.
Toki, mutta vaatimukset kasvavat kokoajan. Parhailla nyky headseteilla tulee jo displayport 1.4 32.4 Gbps pullonkaulaksi, niin mikä tahansa usb ratkaisu tulee laahaamaan kuvanlaadullisesti perässä, langattomista puhumattakaan. Taino, TB 4 riittää vielä vähänaikaa, mutta kyllä displayport 2.0 tulee olemaan se standari paremman pään headseteille seuraavat vuodet, vaikka taitaa sekin käydä ahtaaksi muutaman vuoden päästä.
Apuun rientää katseen seuranta ja foveated rendering. Facebook sen riemusta kiljuen ottaa käyttöön koska sillä voi samalla imeä käyttäjän sielun.
Jep, tosin nykymuodossaan foveated renderin ei auta kun kuva siirretään täysresoluutiolla, mutta teoriassa pitäisi toki auttaa kun saadaan implementoitua älykkäämpi tapa siirtää kuvadata headsetille.
Eikös Kaotik ollut Turusta? Korvaa vaan kaikki jokat ja mikät ketällä, niin ei joka/mikä enää häiritsis ketään.
Ilmeisesti USB-C ei ole yleistymässä näyttöstandardina pöytäkoneissa?
No onhan se väärin. Asiasta on myös huomautettu vuosien aikana ilman vaikutusta monta kertaa, joten julkinen huomauttaminen on mielestäni siksikin ihan perusteltua. Olen itse nykyään ottanut tämän IO-techin joka-mikä-jutun enimmäkseen huumorilla, ikään kuin jonkinlaisena sivuston tavaramerkkinä, mutta asialla on kyllä sekin puoli, että kieli on olennaisen tärkeä resurssi, jonka vastuullisia ylläpitäjiä me kaikki olemme. Erityinen vastuu on laajan lukijakunnan omaavilla ja arvostetuilla tekstintuottajilla, kuten juuri IO-techillä. Ihmiset ottavat niistä helposti tietoisesti tai tiedostamattaan mallia, ja siksi myös virheet leviävät niiden kautta helposti.
Tämä joka-mikä-asia pistää silmään senkin vuoksi, että muuten IO-techin teksti ovat mielestäni nykyään yleisesti ottaen varsin hyvätasoisia. Joskus vuosia sitten sai aika usein irvistää kielikorvakivusta IO-techiä lukiessaan, mutta kiinnitän nykyään tekstien kielelliseen laatuun huomiota enemmän hyvässä kuin huonossa mielessä. Erityismaininnan IO-techissä ansaitsee mielestäni onnistunut pyrkimys selkeään ja täsmälliseen kielenkäyttöön, ja nykymediassa yleisen liioittelun ja muun vääristävän höpinän välttämiseen.
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä