Uutiset

Tubettaja viritti Voodoo2:n toimimaan Windows 11:n ja Ryzen 9 9900X:n parina

Projektin tuloksena vuoden 1998 3D-kiihdytin pyöri vuoden 1996 käyttöjärjestelmälle suunniteltujen palvelujen avulla vuoden 2025 käyttöjärjestelmällä käyttäen vuoden 2024 prosessoria.

3dfx:n Voodoo-näytönohjaimet ovat ajattomia tekniikan riemuvoittoja, jotka toivat 3D-kiihdytyksen joka kotiin ja autotalliin. Ajattomuus näkyy myös tubettaja Omoresin videolla, jossa hän käy läpi askeleita tietokoneen päivittämisestä todelliseksi 3D-pelihirmuksi. 

Omores virittää videollaan Creativen valmistaman 3dfx Voodoo2 12 Mt:n toimintakuntoon Ryzen 9 9900X –prosessorilla ja Windows 11 -käyttöjärjestelmällä varustettuun kokoonpanoon. Myös alkuperäinen klassikko Voodoo Graphics olisi voinut muutoin tulla kyseeseen, mutta se ei valitettavasti tule kovin hyvin toimeen yli gigahertsin taajuudella sykkivien prosessoreiden kanssa. 

Aivan yksinkertaisesti prosessista ei ollut kyse, ottaen huomioon, että esimerkiksi ensimmäiset 64-bittisen käyttöjärjestelmät julkaistiin samana vuonna, kun 3dfx sulki ovensa. 

Ensimmäisenä askeleena Omores viritti kokoonpanon toimimaan Windows 98 -käyttöjärjestelmällä. Voodoo2 saatiin istumaan moderniin kokoonpanoon StarTechin PCI Epress to PCI –sovittimella. Tämän jälkeen hän siirtyi viimeiseen Windows 10:een, joka oli saatavilla vielä 32-bittisellä. Windows 10:llä paketti toimi hyvin 3dfx-yhteisön kehittämillä ajureilla. 

64-bittiselle puolelle siirtyminen vaati kuitenkin enemmän ponnistueluja. Ajurit olivat 3dfx-piireissä Colourless nimellä tunnetun Ryan Nun:n käsialaa. Colourlessin 3dfx Glide Project for x64 perustuu alkuperäisiin vuoden 1996 Windows NT:lle tehtyihin ajureihin, mutta iästä huolimatta Omores sai sen toimimaan 64-bittisellä Windows 10:llä käyttäen XP:lle suunniteltua korjausta, joskin hieman nikotellen Mapmem-virheen kera. 

Tämän jälkeen Windows 11 –puolelle siirtyminen oli käytännössä triviaali temppu, piti vain ottaa ajureiden allekirjoituksen tarkistus pois päältä ja Mapmem-virhekin korjaantui vaihtamalla Voodoo StarTechin sovittimessa toiseen PCI-liittimeen. Koko paketti saatiin siis toimimaan, mutta valitettavasti SLI-kokoonpano jäi ainakin tässä vaiheessa vielä haaveeksi. Videolta löytyy myös testiajoja sovelluksilla eri vaiheista projektia sekä muita mielenkiintoisia yksityiskohtia harrastajille.

Lähde: Tom’s Hardware

Valve on työstänyt Windows-pelien pyörittämistä Arm-alustalla jo liki vuosikymmenen

Valve aloitti kehittäjien rekrytoimisen projektia varten jo vuonna 2016 ja on sijoittanut myös FEX-emulaattoriin, jota hyödynnetään nyt osana SteamOS:n Arm-versiota.

Valve on aktivoitunut jälleen rautarintamalla julkistamalla uuden Steam Machinen, Steam Controllerin ja Steam Frame –virtuaalilasit. Yhtiöllä on kuitenkin monta rautaa tulessa myös ohjelmistopuolella, joista osaa on työstetty jo liki vuosikymmen. 

The Verge on päässyt haastattelemaan Valven Pierre-Loup Griffaisia yksinoikeudella. Griffais on yksi SteamOS:n ja Steam Deckin pääarkkitehdeista. Haastattelussa Griffais paljasti yhtiön työskennelleen jo pidempään tuodakseen Windows-pelit Arm-laitteille. 

Valve aloitti kehittämään teknologioita pyörittämään Windows-pelejä Arm-prosessoreilla aloittamalla kehittäjien rekrytoinnin projektiin jo vuonna 2016. Omien teknologioidensa lisäksi yhtiö panostaa myös FEX-emulaattooriin, joka on luotu pyörittämään x86- ja x86-64 user mode –sovelluksia Arm-pohjaisilla Linux-laitteilla. 

Hedelmiä projektista on ehditty jo kantamaan, sillä Steam Framen SteamOS on nimenomaan Armille tehty versio x86-puolelta tutusta Linux-käyttöjärjestelmästä. Sen toteutuksessa hyödynnetään Fex-emulaattoria. Pidemmän tähtäimen tavoite on, että pelaajat voisivat pelata samoja tuttuja pelejä Steam-kirjastostaan oli alla sitten tuliterä peli-PC tai kännykkä. Kysyttäessä Griffais kuitenkin toteaa, ettei yhtiöllä ole varsinaisia suunnitelmia oman mobiililaitteensa luomiseen, vaikkei sekään tietenkään ole täysin pois suljettu mahdollisuus tulevaisuudessa. 

Lähde: eTeknix

Intel julkaisi uudet ajurit Arc-näytönohjaimilleen (32.0.101.8331)

Intelin uusissa ajureissa on tyydytty korjaamaan Battefield 6:n grafiikan korruptoituminen tietyissä tilanteissa.

Intel on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. Intel Graphics Driver 32.0.101.8331 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön Arc-näytönohjaimia sekä Core Ultra -prosessoreiden integroituja Arc-grafiikkaohjaimia. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Intel Graphics Driver 32.0.101.8331 -ajureissa ei ole tukea uusille peleille, vaan niissä on keskitytty Battlefield 6:n ongelmien korjaamiseen.

Korjatut ongelmat

  • Arc B -sarjan näytönohjaimilla
    • Battlefield 6:n grafiikan korruptoituminen veden alla tietyissä kartoissa
  • Core Ultra Series 2 -prosessoreiden integroiduilla Arc-grafiikkaohjaimilla
    • Battlefield 6:n grafiikan korruptoituminen veden alla tietyissä kartoissa

Tiedossa olevat ongelmat:

  • Arc B -sarjan näytönohjaimilla
    • Call of Duty Black Ops 6:ssa saattaa esiintyä grafiikan korruptoitumista tietyillä vesipinnoilla (DX12)
    • Europa Universalis V:n grafiikassa voi esiintyä hetkittäistä korruptiota asetusten vaihtamisen jälkeen (DX12 – Intel suosittelee Vulkan-rajapinnan käyttöä)
    • PugetBench for Davinci Resolve Studio V19 saattaa kaatua kesken testin. Väliaikaiskorjaukseksi suositellaan testin ”timeout sliderin” asettamista 1500 sekuntiin tai korkeammalle
  • Arc A -sarjan näytönohjaimilla
    • Marvel’s Spider-Man 2 saattaa kaatua, kun sekä säteenseuranta että XeSS ovat käytössä (DX12)
    • Europa Universalis V:n grafiikassa voi esiintyä hetkittäistä korruptiota asetusten vaihtamisen jälkeen (DX12 – Intel suosittelee Vulkan-rajapinnan käyttöä)
    • PugetBench for Davinci Resolve Studio V19 saattaa kaatua kesken testin. Väliaikaiskorjaukseksi suositellaan testin ”timeout sliderin” asettamista 1500 sekuntiin tai korkeammalle
  • Core Ultra Series 1:n Arc GPU:lla
    • Battlefield 6:ssa saattaa esiintyä grafiikan korruptoitumista tietyissä kartoissa (DX12)
  • Core Ultra Series 2:n Arc GPU:lla
    • Call of Duty Black Ops 6:ssa saattaa esiintyä grafiikan korruptoitumista tietyillä vesipinnoilla (DX12)
    • Battlefield 6:ssa saattaa esiintyä grafiikan korruptoitumista tietyissä kartoissa (DX12)
    • Topaz Video AI:ssa saattaa esiintyä artefakteja joillain tekoälymalleilla

Lataa Intelin ajurit täältä

Raportti: AMD nostaa Radeon RX 9000 -näytönohjainten hintoja, Ryzen-prosessoreiden hinnat eivät muutu

AMD:n kerrotaan nostavan Radeon RX 9000 -sarjan näytönohjaintensa hintoja 10 dollaria per 8 Gt muistia johtuen muistien nousseista hinnoista. Huhut Ryzen-prosessoreiden kallistumisesta sen sijaan kumotaan.

Netissä on pyörinyt viime aikoina useammastakin eri lähteestä huhuja, joiden mukaan AMD olisi nostamassa joidenkin tuotteittensa hintoja muistien hintojen kallistumisen vuoksi. Tuoreimman raportin mukaan puolet huhuista pitää ainakin suurin piirtein paikkansa, toinen puoli ei. 

Tom’s Hardware on saanut varmistettua omalta, nimettömänä pidetyltä lähteeltään huhujen AMD:n Radeon RX 9000 -sarjan näytönohjainten hinnankorotuksesta pitävän osittain paikkansa. Huhuissa on mainittu useaan kertaan, että 8 Gt –mallien hinnat nousisivat 20 dollaria ja 16 Gt –mallien 40 dollaria. Tom’s Hardwaren lähteen mukaan hinnat ovat todellakin nousseet, mutta ei kuvatulla tavalla, vaan 10 dollaria per 8 Gt muistia. Nousu on seurausta muistien hintojen viimeaikaisesta noususta. Reaalimarkkinoilla mahdollinen hinnan nosto ei ole näkynyt vielä.

Sen sijaan huhut Ryzen-prosessoreiden hinnankorotuksista eivät pidä paikkaansa, mikäli Tom’s Hardwaren lähteeseen on luottaminen. Huhujen kumoaminen on sinänsä odotettua, sillä Ryzen-prosessoreissa ei luonnollisestikaan ole mukana muisteja, pois lukien Ryzen AI Max –sarja, johon on integroitu mallista riippuen 64 tai 128 Gt LPDDR5X-muistia. Tom’s Hardwaren lähde ei kuitenkaan mainitse, että Ryzen AI Maxinkaan hinta olisi nousemassa. 

Lähteet: Tom’s Hardware (1), (2)

NVIDIA lisäsi GeForce RTX 50:lle tuen 32-bittiselle PhysX:lle ja tiputti pois Maxwellin ja Pascalin ajurituen

GeForce RTX 50 -sarjan tuki 32-bittiselle PhysX-kiihdytykselle ei ole universaali, vaan koskee vain valikoituja pelejä.

NVIDIA on julkaissut juuri ensimmäiset Release 590 –sarjan GeForce- ja Studio-ajurit näytönohjaimilleen. Ajureista tiputettiin R590:n myötä tuki kahdelle vanhemmalle arkkitehtuurille, mutta GeForce RTX 50 –sarjalaisille saatiin tervetullut uusi ominaisuus. 

NVIDIA joutui pienoisen myrskyn keskiöön GeForce RTX 50 –sarjan julkaisun myötä, kun kävi ilmi, etteivät ne tukeneet lainkaan 32-bittistä PhysX-kiihdytystä. Valtaosa PhysX-kiihdytystä hyödyntävistä peleistä käyttää nimenomaan 32-bittistä versiota fysiikkakirjastosta. 

Nyt Release 590 –ajureiden myötä NVIDIA on ilmoittanut lisänneensä GeForce RTX 50 –sarjan näytönohjaimille tuen 32-bittiselle PhysX-kiihdytykselle valikoiduissa peleissä: 

  • Alice: Madness Returns 
  • Assassin’s Creed IV: Black Flag 
  • Batman: Arkham City 
  • Batman: Arkham Origins 
  • Borderlands 2 
  • Mafia II 
  • Metro 2033 
  • Metro: Last Light 
  • Mirror’s Edge 

Lisäksi yhtiö aikoo lisätä tuen PhysX-kiihdytykselle Batman: Arkham Asylumiin vuoden 2026 ensimmäisellä puoliskolla. 

Vanhemman raudan käyttäjien uutiset olivat negatiivisempia, sillä GeForce-ajureista tiputettiin samaan syssyyn tuki Maxwell- ja Pascal-arkkitehtuurin näytönohjaimille. Maxwell-arkkitehtuuria käytettiin GeForce GTX 745-, 750- ja 750 Ti -näytönohjaimissa sekä GeForce GTX 9 –sarjassa. Pascal-arkkitehtuuri oli puolestaan käytössä GeForce GTX 10 –sarjan näytönohjaimissa. 

Lähde: NVIDIA

NVIDIA julkaisi uudet GeForce- ja Studio 591.44 -ajurit näytönohjaimilleen

Uudet ajurit lisäävät Game Ready -leiman Battlefield 6: Winter Offensivelle ja uuden Game Ready -leiman Call of Duty: Black Ops 7:lle.

NVIDIA on julkaissut uusia ajureita näytönohjaimilleen. GeForce 591.44 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Turing-arkkitehtuurista lähtien. Release 590 -sarjan ajurit tiputtivat siis pois tuen Maxwell- ja Pascal-arkkitehtuureille Voit tutustua ajureihin tarkemmin NVIDIAn Game Ready -blogissa ja kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF). Samalla kertaa julkaistiin myös Studio 591.44 -ajurit.

Uudet ominaisuudet ja optimoinnit

  • Game Ready -leima Call of Duty: Black Ops 7 -pelille (DLSS 4)
  • Game Ready -leima Battlefield 6: Winter Offensivelle (DLSS 4)
  • Tuki 32-bittiselle PhysX:lle RTX 50 -sarjan näytönohjaimilla valikoiduissa peleissä

Korjatut bugit ja yleisiä parannuksia

  • Battlefield 6:n vakausongelmat
  • Counter-Strike 2:n vääristynyt teksti, kun käytössä on natiivia matalampi resoluutio
  • Like a Dragon: Infinite Wealthin valojen vilkunta ajuripäivityksen jälkeen
  • Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Namen grafiikan korruptoituminen ajuripäivityksen jälkeen
  • Black Myth: Wukongin heikentynyt suorituskyky Release 570 -ajureista lähtien
  • Monster Hunter World: Icebornen puuttuvat partikkeliefektit GeForce RTX 50 -sarjan näytönohjaimilla
  • Call of Duty: Black Ops 3:n himmentyminen pidemmissä pelisessioissa
  • Madden 26:n vakausongelmat
  • Release 580 -ajureilla esiintynyt heikompi suorituskyky Windows 11 October 2025 -päivityksen jälkeen
  • The Witcher 3: Wild Huntissa esiintyvä miekan grafiikan korruptoituminen
  • Adobe Premiere Pron jäätyminen Export-vaiheessa, kun käytössä on videon rautapakkaus
  • Sophos Home Antiviruksen vakausongelmat
  • Vihreä viiva videoiden päällä Chromium-selaimilla GeForce RTX 50 -näytönohjaimilla

Tiedossa olevat bugit ja ongelmat

  • Osassa kannettavia Sow Notification Tray Icon -valintaa ei voi poistaa käytöstä

Studio 591.44 -ajurit ovat niin ikään saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmälle ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia samaan tapaan Turing-arkkitehtuurista lähtien. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Uudet ominaisuudet ja optimoinnit

  • ComfyUI:n RTX-optimoinnit
  • FLUX.2:n NVFP8- ja RTX-optimoinnit
  • Tuki NVIDIA LSS:lle Blender 5.0:ssa
  • Tuki TensorRT-RTX:lle Topaz Video AI:ssa ja Photo AI:ssa

Korjattujen ja tiedossa olevien bugien listat ovat identtisiä GeForce-ajureiden kanssa.

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Cherry lopettaa näppäimistöjen kytkinten valmistuksen Saksassa

Talousvaikeuksissa oleva Cherry ulkoistaa kytkinvalmistuksen jatkossa Kiinaan ja Slovakiaan.

Saksalainen Cherry, joka on jo pitkään tunnettu mm. näppäimistöjen kytkimistään, on talousvaikeuksissa. Tammikuun ja syyskuun välisenä aikana yhtiö teki noin 20 miljoonaa euroa nettotappiota yli 70 miljoonan euron liikevaihdollaan.

Cherry oli pitkään markkinoiden kärkipäätä Cherry MX -kytkimillään, joiden patentti kuitenkin raukesi yli 10 vuotta sitten. Sen jälkeen eri valmistajat – pääasiassa Kiinassa – ovat tuoneet markkinoille lukuisia omia varianttejaan, eikä Cherry ole onnistunut kilpailemaan esimerkiksi nykyaikaisten magneettisesti toimivien kytkinten markkinassa toivotulla tavalla. Yhtiön Saksassa toiminut kytkinten tuotantolaitos onkin jatkossa lähinnä logistiikkakeskus ja tuotanto ulkoistetaan uusille kumppaneille Kiinaan ja Slovakiaan.

Talousahdinko on saanut johdon myös harkitsemaan jonkun yhtiön alahaaran myymistä kokonaan. Vielä on epäselvää, joutuuko myytäväksi PC-tarvikkeiden osasto – jonka tuotteita ovat esim. Cherry Xtrfy -näppäimistöt ja -hiiret – vai Digital Health & Solutions -osasto, johon kuuluu mm. korttien lukulaitteita. Cherryltä on kerrottu, että nykytilanteessa pääoman kasvattaminen millään muulla tavalla ei olisi järkevää.

Cherryn ja muiden vastaavien valmistajien tuotteilla oli paljon kysyntää koronapandemian aikaan, mutta sen jälkeisinä vuosina myynnit ovat hitaasti mutta varmasti laskeneet.

Lähde: Heise

Valco uhoaa uusien VMK25.2-lippulaivakuulokkeiden peruuttavan inflaation

4.12.2025 - 00:04 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (0)

Yhtiön mukaan se onnistui pitämään kuulokkeiden hinnan tutussa 199 eurossa esimerkiksi jättämällä perkeleesti maksavat uudet ruiskuvalumuotit tekemättä ja keskittyen pyhään kolminaisuuteen: äänenlaatu, käyttömukavuus ja akunkesto.

Kotimainen Valco on valmistaja, jonka tiedotteita lukemalla toimittajaa teeskentelevänkään ei tarvitse kaukaa hakea hauskoja sanankäänteitä. Huvittavien lehdistötiedotteiden lisäksi yhtiö kehittää myös omanlaisiaan kuulokkeita.

Valco kertoo ennakkoon julki lipsahtaneessa tiedotteessaan ei sen enempää tai vähempää kuin peruuttaneensa inflaation. Todellisuudessa kyse on yllättäen ja pyytämättä julkaistuista uusista VMK25.2 -lippulaivakuulokkeista, joiden tiedote pääsi hetkeksi irti jo eilen, mutta jonka sai virallisesti julkaista vasta tänään 4. joulukuuta. Inflaatiotakaan ei ole peruttu kuin korkeintaan yhtiön omien kuulokkeiden hinnoittelussa.

Yhtiön mukaan Valco VMK25.2 -kuulokkeet tarjoavat entistä paremman äänenlaadun, vakaamman yhteyden ja kestävämmän rakenteen. Valco heittää surutta muut yritykset bussin alle kertoen tehneensä taloustieteellisen havainnon, joka kertoo inflaation olevan luonnonlain sijasta valinta, millä peitetään yritysten halu parantaa katteitaan tekemättä mitään sen eteen. VMK25.2 -kuulokkeet on hinnoiteltu alkuperäisen mallin tapaan 199 euroon, eikä se taloustieteiden Nobelia löydöstään odottavan konsernijohtaja Henri Heikkisen mukaan estä häntä ostamasta uutta katumaasturia.

Valco kertoo hiljattain julkaisemiensa VMK15-kuulokkeiden olleen liiankin hyvät, tehden yhtiön tilanteesta kiusallisen. Heikkisen mukaan se ei vain käy päinsä, että hinnat alkaen -malli on teknisesti edellä mallia, jolla on tarkoitus kerätä ihmisten rahat pois kuleksimasta, joten tilanteelle oli tehtävä jotain ja julkaistava uudet lippulaivakuulokkeet eli vielä edistyneemmät VMK25.2:t.

VMK25.2 -kuulokkeet ovat ulkoisesti edeltäjiensä mukaiset, koska yhtiön mukaan ruiskuvalumuotit maksavat niin perkeleesti, ettei niiden tekemistä tarvinnut miettiä kolmea sekuntia pidempään. Sen sijasta kehitysrahat suunnattiin kuulokkeiden sisuksiin, millä on asiakkaille uudistunutta ulkonäköä enemmän merkitystä.

Valco VMK25.2 -kuulokkeet perustuvat Qualcommin tuoreimpaan Snapdragon S3 -äänialustaan, jonka on viritellyt kohdalleen yhtiön Jasse ’Jazmanaut’ Kesti. Heikkisen mukaan viritykset ovat niin hyvät, että kappaleista kuuluu läpi asioita, joiden ei edes pitäisi olla kuultavissa, kuten tuottajan epätoivo ja basistin valkosipulinhajuinen hengitys. Kuulokkeista ei löydy yhtiön turhiksi katsomia nykytrendejä kuten tekoälyä, sykemittaria, ajatuksia lukevaa simultaanitulkkia tai edes hipaisukytkimiä ja joulukuusen lailla vilkkuvaa RGB-valaistusta (vaikka kuulokkeiden kupeissa onkin merkkivalot). Niiden sijasta kuulokkeissa on panostettu Valcon pyhään kolminaisuuteen: äänenlaatu, käyttömukavuus ja akunkesto, jonka luvataan nyt kestävän 55 tuntia täyttä tykitystä.

Vaikkei VMK25.2 -kuulokkeissa ole nykyajan turhakkeita mukana, Valco lupaa niiden tukevan yhtiön tulevaa sovellusta. Heikkisen mukaan sovelluksen kehitys etenee sitä mukaa, kun hänen portsarikaverinsa Christian ehtii päivätöidensä ohessa vibekoodaamaan sitä eteenpäin kaljapalkalla. Sovellusta ei tarvita kuulokkeiden täysimittaiseen hyödyntämiseen, mutta kun se saadaan valmiiksi, onnistuu sillä Heikkisen mukaan kuulokkeiden äänien säätö vituilleen sekä rauhoittavien luontoäänien, kuten ”kauppatorin lokit” tai ”ala-asteen ruokala”, kuuntelu.

Valco VMK25.2 -kuulokkeet saapuvat myyntiin tänään yhtiön omassa verkkokaupassa sekä hyvin varustetuilla jälleenmyyjillä. Niiden suositushinta on jo aiemmin mainittu 199 euroa.

Lähde: Lehdistötiedote (sähköposti)

Muistien hintanousulle ei ole odotettavissa helpotusta vielä pitkään aikaan

Muistivalmistajat ovat vastahakoisia pikaisille lisäpanostuksille tuotantoon mm. ylituotannon pelon vuoksi pahimman tekoälybuumin mentyä ohi.

Parhaillaan käynnissä oleva tekoälybuumi ei ota laantuakseen. Suuri osa buumin vaikutuksista kuluttajiin ovat olleet lähinnä välillisiä ennen hiljattain alkanutta muistihintojen raketointia. Käymme tässä uutisartikkelissa läpi tuoreimpia käänteitä muistimarkkinoiden saralla.

Maailman kolmanneksi suurin muistivalmistaja Micron on ilmoittanut poistuvansa kuluttajamarkkinoilta keskittyäkseen täysillä tekoälymarkkinoiden tarvitsemiin kehittyneimpiin muistipiireihin. Yhtiön kuluttajabrändi Crucialin nimen alla myytävien tuotteiden toimitukset markkinoille lopetetaan maailmanlaajuisesti helmikuun 2026 jälkeen.

Micronin kerrotaan siirtäneen huomiotaan jo pidempään enemmän ja enemmän kohti HBM-muisteja, joiden kysyntä on kasvanut räjähdysmäisesti tekoälybuumin vuoksi. Yhtiön bisnesjohtaja Sumit Sadana kertookin suoraan yhtiön tehneen kipeän päätöksen kuluttajamarkkinoiden hylkäämisestä mahdollistaakseen suuremman tuotannon ja tuen isommille yrityskumppaneilleen nopeammin kasvavilla markkina-aloilla.

AnandTech-sivustolta aiemmin tunnettu, nykyisin More Than Moore -analyytikkoyritystään ja TechTechPotato-kanavaansa pyörittävä Ian Cutress kertoo kuitenkin epäilevänsä, ettei Micron aio lopettaa täysin perinteisempien kuluttajamarkkinoillekin suunnattujen muistipiiriensä valmistamista. Sen sijaan niitä tultaisiin näkemään tulevaisuudessa muiden brändien valmistamissa muisteissa.

Kaksi suurinta DRAM-muistien valmistajaa Samsung ja SK Hynix ovat puolestaan ilmoittaneet keskittyvänsä tuotannon pikaisen lisäämisen sijasta pitkäaikaisiin tuottoihin. Käytännössä tämä tarkoittaa, etteivät yritykset tee nykyisen muistipulan vuoksi uusia lisäpanostuksia tuotantokapasiteetin lisäämiseksi. Syyksi varovaisuuteen kerrotaan aiemmat tapaukset, joissa nopea tuotantokapasiteetin lisääminen on johtanut ylituotantoon ja sen myötä hintojen romahtamiseen.

Raporttien mukaan Samsung kykenee tällä hetkellä vastaamaan vain noin 70 prosenttiin sen DRAM-muistien kysynnästä. Tämän myötä yhtiön kerrotaan lopettaneen aiemmin käytössä olleen vuosittaiset sopimukset hintoineen ja siirtyneen sen sijasta vuosineljänneksittäisiin sopimuksiin ja sen myötä hinnoitteluun. SK Hynixin kerrotaan puolestaan kertoneen hiljattain muuttavansa noin puolet sen DRAM-tuotannosta hyödyntämään uusinta 1c-valmistusprosessia, mutta yhtiön tietävän jo valmiiksi, ettei se riitä kysynnän ytäyttämiseen. Myös SK Hynix odottaa muistihintojen jatkavan kohoamistaan vielä pitkään ja yhtiö siirtyy niin ikään aiempaa lyhyempien sopimusten käyttöön.

DRAMin ja HBM:n lisäksi myös esimerkiksi SSD-asemissa käytettävät NAND-piirit ovat muisteja. Transcendin kumppaneilleen lähettämässä kirjeessä kerrotaan, että tekoälymarkkinoiden nousevan kysynnän vuoksi se on saanut NAND-piiriensä toimittajilta Samsungilta ja Sandiskiltä vain ilmoituksia myöhästyvistä toimituksista. Yhtiö odottaa tilanteen jatkuvan yhtä haastavana vähintään seuraavan 3-5 kuukautta. Sandiskin on kerrottu lisäksi nostaneen piiriensä hintoja jopa 50 % marraskuussa.

Lähteet: Reuters, Dr. Ian Cutress @ X, Jukan @ X, Igor’s Lab, HardwareLuxx, TechPowerUp Uutiskuva on luotu hyödyntäen tekoälymallia

Uusi artikkeli: Testissä AMD Ryzen 5 7500X3D

3.12.2025 - 18:10 / Admin Tietotekniikka Kommentit (17)

Testissä 295 euron hintainen AMD:n edullisin 3D-välimuistilla varustettu prosessori Ryzen 5 7500X3D.

AMD julkaisi marraskuun puolivälissä 6-ytimisen Ryzen 5 7500X3D -prosessorin, joka perustuu edellisen sukupolven kolme vuotta vanhaan Zen 4 -arkkitehtuuriin. Kyseessä on AMD:n malliston edullisin X3D-prosessori 295 euron suositushinnalla. Samaan hintaan Suomesta saa tällä hetkellä 8-ytimisen Zen 5 -arkkitehtuuriin perustuvan Ryzen 7 9700X:n ja Intelin leiristä 20-ytimisen Core Ultra 7 265KF -prosessorin.

Saimme AMD:lta testiin Ryzen 5 7500X3D -prosessorin, joka toimitetaan ilman prosessoricooleria. Tutustumme tässä artikkelissa prosessorin ominaisuuksiin sekä suorituskykyyn. Mukana on myös tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset.

Lue artikkeli: Testissä AMD Ryzen 5 7500X3D