Testasimme DLSS-ominaisuutta GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimilla Battlefield V- ja Metro Exodus -peleissä.

NVIDIA julkaisi viime syksynä uuteen Turing-arkkitehtuuriin perustuvat GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimet mainostaen erityisesti kahta uutta grafiikkaominaisuutta eli säteenseurantaa kiihdyttäviä RT-ytimiä ja DLSS-reunojenpehmennystä (Deep-Learning SuperSampling).

DLSS julkaistiin kovan rummutuksen kera, mutta sen markkinoille vyörymistä hidastavat muun muassa sen supertietokonetta esityön tekijäksi vaativa toteutus sekä pelikehittäjien omat aikataulut. Julkaisun yhteydessä viime syyskuussa DLSS-ominaisuutta tukevia pelejä listattiin 25 kappaletta, mutta toistaiseksi virallinen tuki on julkaistu kahteen peliin ja beetaversiona Final Fantaxy XV:lle.

io-tech julkaisi artikkelin säteenseurannasta Battlefield V-pelissä jo viime vuoden lopulla ja nyt NVIDIAn 418.91-ajureiden myötä tarjolle tuli tuki DLSS-reunojenpehmennykselle Battlefield V- sekä Metro Exodus -peliin. Testasimme käytännössä, mitä hyötyä DLSS-tuesta on tällä hetkellä saatavilla eli miten se vaikuttaa suorituskykyyn ja kuvanlaatuun.

Yksinkertaisesti selitettynä DLSS-ominaisuutta käytettäessä pelistä on ennakkoon otettu tuhansia näyteruutuja, joista on luotu  64-kertaista Supersampling Anti-aliasing- eli SSAA-reunojenpehmennystä käyttäen ”täydellisiä ruutuja” mahdollisimman hyvällä reunojenpehmennyksellä. Nämä ruudut syötetään supertietokoneelle ja DLSS-verkolle, joka oppii ja pyrkii luomaan niiden perusteella vastaavanlaatuisia kuvia. Kun supertietokone on oppinut tuottamaan näytekuvien pohjalta ja niihin vertaamalla kuvia, saadaan tulokseksi käyttäjille toimitettava tiedosto täynnä dataa tensoriydinten tulevia päättelytehtäviä varten itse pelissä.

Perusmuotoisen DLSS:n tapauksessa NVIDIA hakee tekoälyn tuottaman parempilaatuisen reunojenpehmennyksen lisäksi suorituskyvyn parantamista. Tämä on toteutettu renderöimällä peli valittua resoluutiota pienemmällä tarkkuudella, joka skaalataan valitulle resoluutiolle tensoriydinten parannellessa kuvaa supertietokoneen renderöinneistä opituilla tiedoilla. Renderöinnissä käytetään TAA:n (Temporal Anti-Aliasing) tapaan hyväksi aina useampaa kuin yhtä edellistä ruutua, mutta tekoälyn kuvanparannusten myötä liikeartifaktien määrän pitäisi jäädä keskimäärin TAA:ta pienemmäksi ongelmaksi. Lisäksi on olemassa DLSS 2X -tila, jossa peli renderöidään valitulla resoluutiolla, mutta se ei ole toistaiseksi tuettuna missään pelissä.

DLSS toimii pelkästään uudella Turing-arkkitehtuurilla ja vaatii toimiakseen Tensor-ytimet, jotka löytyvät GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimista, mutta ei esimerkiksi uudesta GeForce GTX 1660 Ti:stä. Lisää tietoa DLSS:stä löytyy NVIDIAn whitepaperista (PDF).

Battlefield V sai helmikuun puolivälissä julkaistun päivityksen mukana tuen DLSS-reunojenpehmennykselle. DLSS on käytettävissä pelissä vain yhdessä DXR-säteenseurannan kanssa ja vain tietyillä resoluutioilla. GeForce RTX 2080 Ti voi käyttää DLSS:ää vain 4K UHD -resoluutiolla, RTX 2080 4K:lla ja 1440p:llä ja RTX 2070 ja 2060 4K:lla, 1440p:llä sekä 1080p:llä.

Myös Metro Exodus tukee DXR- ja DLSS-teknologioita ja sen tapauksessa DLSS:n käyttöä on rajoitettu resoluution ja asetusten perusteella. 4K UHD -resoluutiolla DLSS on käytettävissä RTX 2070-, 2080- ja 2080 Ti -näytönohjaimilla sekä säteenseuranta käytössä että ilman sitä. 1440p-resoluutiolla DLSS toimii kaikilla RTX-näytönohjaimilla, kunhan säteenseuranta on käytössä ja 1080p-resoluutiolla se toimii säteenseurannan kera vain RTX 2060- ja 2070-malleilla.

Testasimme suorituskyvyn kaikilla neljällä GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimella sekä kaikilla taulukon mukaisilla asetuksilla molemmissa peleissä.

 

Suorituskykytestit

Ajoimme suorituskykytestit 3840×2160-, 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla kaikilla neljällä GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimella. Käytössä oli pelien uusimmat versiot ja uusimmat viralliset GeForce 419.17 -ajurit.

  • Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti
  • MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio
  • MSI GeForce RTX 2070 Armor
  • NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition

Muu testikokoonpano:

  • Intel Core i7-8700K (6/12 ydintä/säiettä, Turbo 4,7 GHz)
  • ASRock Z370 Taichi (Intel Z370)
  • 16 Gt AORUS RGB Memory 3200 MHz (16-18-18-36)
  • Kingston 480 Gt HyperX Predator PCIe M.2 SSD
  • Kingston 960 Gt HyperX Savage SSD
  • Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
  • Cooler Master MasterLiquid Maker 240 -vesiijäähdytys prosessorille
  • Corsair HX1000 (1000W)
  • Microsoft Windows 10 Pro 64-bit

 

Testimetodit

io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili.

99. persentiili (99th percentile) ilmoittaa muuttujan arvon, jota parempia ovat 99 % arvoista. Yksinkertaistetussa esimerkissä on 100 mitattua arvoa, jotka asetetaan paremmuusjärjestykseen. 99. persentiili jättää huomioimatta huonoimman eli 100. arvon ja ilmoittaa 99. parhaimman arvon. Käytännössä 60 sekunnin aikana renderöidään tuhansia ruutuja.

Kyseessä ei ole siis perinteinen ruudunpäivitystesteissä esitetty minimiarvo, joka voi olla vain yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu ja poikkeustapaus, vaan minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja on jätetty huomioimatta.

 

Battlefield V

Battlefield V -pelissä DLSS-reunojenpehmennys on käytettävissä vain ja ainoastaan yhdessä DXR-säteenseurannan kanssa. Kaikki suorituskykytestit on ajettu parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla, jotta tulokset ovat vertailukelpoisia keskenään.

Battlefield V:ssä DLSS-reunojenpehmennys on käytettävissä 4K UHD (3840×2160) -resoluutiolla kaikilla neljällä GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimella. Säteenseurannan ollessa päällä yhdessä DLSS-reunojenpehmennyksen kanssa suorituskyky parani pelattavissa skenaarioissa noin 30-40 prosenttia.

Quad HD (2560×1440) -resoluutiolla DLSS-tuki tippuu pois tehokkaimmalta GeForce RTX 2080 Ti -näytönohjaimelta. Suorituskyky parani noin 15-17 prosenttia DLSS-reunojenpehmennystä käytettäessä.

Full HD (1920×1080) -resoluutiolla DLSS on käytettävissä enää GeForce RTX 2060 ja 2070 -näytönohjaimilla ja sen tuoma etu suorituskykyyn oli enää noin 11-12 prosenttia.

 

Metro Exodus

Uudessa Metro Exodus -pelissä DLSS on kytkettävissä päälle myös ilman säteenseurantaa, mutta vain 4K UHD -resoluutiolla. Kaikki testit on ajettu parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla.

4K UHD -resoluutiolla DLSS-reunojenpehmennys päällä ilman DXR-säteenseurantaa suorituskyky parani 21-23 prosenttia. Kun verrataan suorituskykyä säteenseurannan ollessa päällä, eroa tuli noin 40 prosenttia DLSS:n hyväksi.

Quad HD -resoluutiolla DLSS on käytettävissä vain yhdessä DXR-säteenseurannan kanssa kaikilla neljällä GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimilla. Suorituskyky kasvaa GeForce RTX 2060:llä noin 28 prosenttia ja lopuilla näytönohjaimilla noin 20 prosenttia.

Full HD -resoluutiolla DLSS on käytettävissä vain joukon edullisimmilla näytönohjaimilla eli GeForce RTX 2060- ja 2070-malleilla. Suorituskyky parani DLSS:n ansiosta jälleen noin 20 prosenttia.

 

Kuvanlaatuvertailu

Valitettavasti hyvältä näyttävät lisäykset suorituskykyyn eivät tulleet ilmaiseksi. DLSS renderöi pelin valittua resoluutiota pienemmällä tarkkuudella, joka skaalataan valitulle resoluutiolle tensoriydinten parannellessa kuvaa supertietokoneen renderöinneistä opituilla tiedoilla. Tekniikan ollessa uusi, tuntuu siltä, ettei supertietokone ole vielä oppinut  kuvanlaadullisia asioita lähelläkään parhaalla mahdollisella tavalla.

Battlefield V:ssä kuvanlaatu heikkeni DLSS-ominaisuutta käytettäessä huomattavasti. Yksityiskohtien tarkkuus hävisi lähes kokonaan kaikilla resoluutiolla jopa siinä määrin, että kyseisen ominaisuuden käyttäminen on tällä hetkellä suorastaan järjetöntä. Battlefield V:ssä on myös mahdollisuus pelin sisällä skaalata resoluutiota alemmaksi (esimerkiksi 75 %:iin), jolla saavutetaan lähes sama suorituskykyparannus kuin DLSS:llä ilman, että kuvanlaatu heikkenee huomattavasti.

Kuvankaappauksia tarkastelemalla myös Metro Exoduksessa voi huomata kuvanlaadun heikkenemisen, mutta ei läheskään samalla tavalla kuin Battlefieldissä. Yksityiskohtien sumeuden huomaa, jos esimerkiksi pysähtyy katsomaan tiettyjä asioita läheltä, mutta käytännössä DLSS-reunojenpehmennyksen käyttö ei ole Metro Exoduksessa kuitenkaan täysin pois laskettu. Myös Metro Exoduksesta löytyy mahdollisuus resoluution skaalaamiseen. Resoluutiota oli skaalattava 60% 4K UHD -resoluutiolla, jotta päästiin suorituskyvyllisesti samoihin lukemiin kuin DLSS:n kanssa.

 

Yhteenveto

Tällä hetkellä DLSS-reunojenpehmennyksellä saadaan aikaiseksi ihan kelpo parannus suorituskykyyn, mutta kuvanlaadun suhteen varsin kovalla hinnalla. Tämän hetkisten ajureiden kuvanlaatu on eteenkin Battlefield V:ssä lohduttoman heikko ja DLSS:n käyttö on tuettuna kullakin näytönohjaime tietyllä resoluutiolla. Metro Exoduksen kohdalla asiat ovat paremmin sen suhteen, että DLSS on käytettävissä myös ilman säteenseurantaa ja kuvanlaatukaan ei vaikuttanut kärsivän aivan yhtä pahasti kuin Battlefieldissä.

Tekniikka on kuitenkin uusi ja uudet ajurit voivat muuttaa DLSS:n laatua huomattavastikin parempaan suuntaan tulevaisuudessa. NVIDIA kertoo opettavansa supertietokonettaan jatkuvasti jo julkaistujen DLSS-pelien suhteen parantaakseen tensoriytimille toimitettavan datapaketin laatua. Yhtiön mukaan se panostaa tällä hetkellä etenkin DLSS:n laadun parantamiseen matalilla resoluutioilla Battlefield V:ssä, jonka lisäksi Metro Exodukseen tuli viikko sitten kuvaa terävöittävä päivitys, joka oli käytössä artikkelin testejä ajettaessa.

This site uses XenWord.
;