
AMD esitteli marraskuun alussa Las Vegasissa järjestetyssä advance_gaming-tapahtumassaan uuden RDNA 3 -grafiikka-arkkitehtuurin, siihen perustuvan Navi 31 -grafiikkapiirin sekä Radeon RX 7900 XTX- ja 7900 XT -näytönohjaimet. Alle 1000 dollarin suositushinnoilla AMD keskittyy kilpailemaan NVIDIAn GeForce RTX 4080:n sekä sen alapuolelle julkaistavan 4070 Ti:n kanssa, mutta yli 2000 euron hintainen GeForce RTX 4090 on jätetty suosiolla ylhäiseen yksinäisyyteen.
AMD on porrastanut omien 7900 XTX- ja 7900 XT -malliensa ja näytönohjainvalmistajien omien mallien testitulosten julkaisuaikataulun eli tänään vuorokautta ennen myynnin alkamista testitulokset saa julkaista ainoastaan AMD:n omilla malleilla. Kaikkien näytönohjainten myynti alkaa huomenna, jolloin testitulokset saa julkaista myös näytönohjainvalmistajien malleilla.
Tänään julkaistavassa artikkelissa keskitymme ensisijaisesti Radeon RX 7900 XTX- ja 7900 XT -näytönohjaimien suorituskykyyn. Suorituskykytestit on ajettu pääasiassa 3840×2160-resoluutioilla ilman säteenseurantaa ja säteenseuranta käytössä. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
RDNA 3 -arkkitehtuuri ja chiplet-rakenne
AMD:n mukaan sen ensisijaisena tavoitteena on RDNA 3 -näytönohjainten suunnittelussa ollut energiatehokkuus eli performance per watt -suorituskykyyn panostaminen, mutta luonnollisesti myös parempaan suorituskykyyn on panostettu niin säteenseurannassa kuin 2023 tulevassa NVIDIAn DLSS 3 -teknologiaa mukailevassa FSR 3 -teknologiassa, jossa generoidaan ylimääräisiä keinotekoisia ruutuja nostamaan ruudunpäivitysnopeutta. Uusina ominaisuuksina DisplayPort-näyttöliittimet tukevat uusinta 2.1-standardia ja tuettuna on AV1-videoenkoodaus ja -dekoodaus.
Uusi Navi 31 -grafiikkapiiri käyttää Ryzen-prosessoreista tuttua useamman piirin chiplet-suunnittelua eli TSMC:n 5 nanometrin prosessilla valmistetun grafiikkapiirin rinnalla on kuusi kappaletta 6 nanometrin prosessilla valmistettuja MCD- eli Memory Cache Die -välimuistipiirejä. Grafiikkapiirin pinta-ala on 300 ja välimuistipiirien 37 neliömillimetriä ja ne rakentuvat yhteensä 58 miljardista transistorista.
Täydessä Navi 31 -grafiikkapiirissä, joka on käytössä 7900 XTX:ssä, on 96 kappaletta CU- eli Compute Unit -yksikköjä eli 6144- stream-prosessoria, jotka kykenevät 2,5 GHz:n Boost-kellotaajuudella 61 teraflopsin laskentatehoon. Käytössä on lisäksi 96 Ray Accelerator -säteenseurantayksikköä, 384 teksturointiyksikköä ja 192 ROP-yksikköä. Kuusi välimuistipiiriä käsittävät yhteensä 96 megatavua toisen sukupolven Infinity Cache -välimuistia, joilla yhdistettynä 384-bittisen muistiväylään ja 24 gigatavuun 20 Gbps nopeudella toimiviin GDDR6-muisteihin tehollinen kaistanleveys nousee 3500 gigatavuun sekunnissa.
7900 XT on varustettu hieman karsitulla grafiikkapiirillä, jossa on käytössä 84 CU-yksikköä eli 5376 stream-prosessoria ja viisi välimuistipiiriä. Tämä tarkoittaa 80 megatavua Infinity Cache -välimuistia ja 320-bittistä muistiväylää, jonka jatkeena on 20 gigatavua näyttömuistia.
Edellisen Radeon RX 6000 -sukupolven Navi 21 -grafiikkapiiriin verrattuna CU-yksiköitä on 20 % enemmän, Infinity Cache -välimuistia on hieman vähemmän, mutta korkeampien kellotaajuuksien ansiosta viivettä on saatu noin 10 % alhaisemmaksi ja lisäksi muita välimuisteja on kasvatettu muun muassa paremman säteenseurantasuorituskyvyn saavuttamiseksi.
Näytönohjaimien esittely
AMDn omat Radeon RX 7900 XTX- ja 7900 XT -näytönohjaimet tulevat Suomessa myyntiin yhtiön omien kotisivujen ja jälleenmyyjiltä näytönohjainvalmistajien kautta. Radeon RX 7900 XTX on hinnoiteltu yhtiön kotisivuilla 1189 euroon ja 7900 XT 1068 euroon.
AMD:n omat Radeon RX 7900 XTX ja 7900 XT ovat ulkonäöltään ja rakenteeltaan hyvin samanlaiset kuin edellisen sukupolven 6900 XT ja 6950 XT. Näkyvimmät muutokset ovat lähes täysin musta väritys pienillä punaisilla yksityiskohdilla ja muotoillumpi tuulettimien kehys.
Molemmat näytönohjaimet ovat kahden korttipaikan korkuisia, 7900 XTX on 29 cm ja 7900 XT 27,7 cm pitkä, 7900 XTX:llä on painoa 1,8 kg ja 7900 XT:llä 1,5 kg. 7900 XTX on sentin korkeampi. Molempien rakenne on todella jämäkän ja laadukkaan tuntuinen metallinen kokonaisuus ja koko takapuolta peittää alumiinilevy.
7900 XTX:n tuulettimet ovat halkaisijaltaan 85 mm ja 7900 XT:ssä 80 mm. Tuulettimet imevät ilmaa näytönohjaimen sisuksiin ja se pusketaan molemmista kyljistä ulos kiertoon takaisin kotelon sisälle. Näyttöliittimien yläosa on täysin ummessa, joten näytönohjaimen tuottama lämpö täytyy poistaa kotelosta kotelotuulettimella. 7900 XTX:ssä etupuolella keskimmäisen tuulettimen ylä- ja alapuolella on kaksi hillittyä RGB-valaistua viivaa, jotka ovat vakiona valkoiset.
AMD:n näytönohjaimet on varustettu yhdellä HDMI 2.1 -liittimellä, kahdella DisplayPort 2.1 -liittimellä ja yhdellä USB Type-C -liittimellä, joka tukee ainoastaan DisplayPort 2.1 -näyttöstandardia.
7900 XTX:n TBP- eli Total Board Power -tehonkulutus on 355 wattia ja 7900 XT:llä 315 wattia. Molemmat näytönohjaimet on varustettu kahdella 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä. AMD kertoi, että se ei harkinnut uuden 16-pinnisen 12VHPWR-virtaliittimen käyttöä ensisijaisesti kustannussyistä.
AMD on asettanut 7900 XTX:ssä grafiikkapiirin toimimaan 3D-rasituksessa 2500 MHz:n Boost-taajuudella. Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa Cyberpunk 2077 -pelissä 4k-resoluutiolla ilman säteenseurantaa noin 2500 MHz ja säteenseuranta käytössä noin 2330 MHz.
7900 XT:n grafiikkapiirin Boost-taajuus on 100 MHz alhaisempi eli 2400 MHz (GPU-Z ei tunnista kellotaajuutta oikein). Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa Cyberpunk 2077 -pelissä 4k-resoluutiolla ilman säteenseurantaa noin 2600 MHz ja säteenseuranta käytössä noin 2400 MHz.
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä Radeon RX 7900 XTX- ja 7900 XT -näytönohjaimia verrattiin ensisijaisesti marraskuussa myyntiin tulleeseen GeForce RTX 4080:een. Testituloksissa on mukana myös suorituskykyisempi ja kalliimpi GeForce RTX 4090 sekä GeForce RTX 30 -sarjasta 3090 TI-, 3090-, 3080 Ti- ja 3080-mallit. AMD:n leiristä mukaan ajettiin testit edellisen sukupolven Radeon RX 6900 XT:llä ja 6950 XT:llä.
Hintataso Suomessa 13.12.2022 (saatavilla):
- Radeon RX 6900 XT: alkaen n. 885 €
- GeForce RTX 3080: alkaen n. 920 €
- Radeon RX 6950 XT: alkaen n. 1045 €
- Radeon RX 7900 XT: alkaen n. 1069 €
- Radeon RX 7900 XTX: alkaen n. 1189 €
- GeForce RTX 3080 Ti: alkaen n. 1320 €
- GeForce RTX 3090: Loppuunmyyty
- GeForce RTX 3090 Ti: Loppuunmyyty
- GeForce RTX 4080: alkaen 1500 €
- GeForce RTX 4090: alkaen 2400 €
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kolme 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi Asuksen ROG Ruyjin II 360 AIO -nestekierrolla jäähdytetty Intelin 24-ytiminen Core i9-13900K -prosessori asennettuna Asuksen ROG Maximus Z790 Extreme -emolevylle ja 32 gigatavua DDR5-6000-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 11 Pro asennettuna Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Asuksen 1200 watin ROG Thor II -virtalähde.
- Intel Core i9-13900K (24/32 ydintä/säiettä, boost 5,5 GHz)
- Asus ROG Maximus Z790 Hero
- 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB DDR5-6000 (36-36-36-72)
- Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
- Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
- Asus ROG Ruyjin II 360 AIO -nestejäähdytys
- Asus ROG Thor II 1200W -virtalähde
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.
Suorituskykytestit 3840×2160-resoluutiolla ilman säteenseurantaa
3DMark TimeSpy Extreme -testissä 7900 XTX:n grafiikkatulos oli 6 % parempi kuin 4080:llä ja 21 % parempi kuin 7900 XT:llä.
Cyberpunk 2077:ssä parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 7900 XTX:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 10 % parempi kuin 4080:llä ja 27 % parempi kuin 7900 XT:llä.
Flight Simulatorissa Ultra-kuvanlaatuasetuksilla ja TAA käytössä ruudunpäivitysnopeudet jumittuivat käytännössä 60 FPS:ään. Tulosten perusteella, vaikka käytössä on Core i9-13900K -prosessori, keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ei merkittävästi parane 4k-resoluutiolla näytönohjainta vaihtamalla.
7900 XTX:n ruudunpäivitysnopeus oli 9 % parempi kuin 4080:llä ja 15 % parempi kuin 7900 XT:llä.
Shadow of the Tomb Raiderissa Highest-kuvanlaatuasetuksilla 7900 XTX ja 4080 olivat tasoissa. 7900 XTX oli 26 % suorituskykyisempi kuin 7900 XT.
Dying Light 2:ssa parhailla High Quality -kuvanlaatuasetuksilla 7900 XTX oli 5 % suorituskykyisempi kuin 4080 ja 27 % suorituskykyisempi kuin 7900 XT.
Far Cry 6:ssa parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 7900 XTX oli 25 % suorituskykyisempi kuin 4080 ja 23 % suorituskykyisempi kuin 7900 XT.
Assanssin’s Creed Valhallan sisäänrakennetussa benchmarkissa parhailla Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla 7900 XTX oli 8 % suorituskykyisempi kuin 4080 ja 16 % suorituskykyisempi kuin 7900 XT.
Watch Dogs: Legionin sisäänrakennetussa benchmarkissa parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 7900 XTX oli 14 % suorituskykyisempi kuin 4080 ja 22 % suorituskykyisempi kuin 7900 XT.
Suorituskykytestit 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla
Cyberpunk 2077:ssä 7900 XTX oli 1440p-resoluutiolla 6 % ja Full HD -resoluutiolla 2 % suorituskykyisempi kuin 4080.
7900 XT:hen verrattuna 7900 XTX oli 1440p-resoluutiolla 18 % suorituskykyisempi, mutta Full HD -resoluutiolla prosessori oli suorituskyvyn pullonkaulana ja suorituskyky tasoissa.
Counter Strike: Global Offensivessa oli Full HD -resoluutiolla käytössä alhaiset kuvanlaatuasetukset ja käytimme FPS Benchmark -testiä keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden mittaamiseen. 4080 oli 8 % suorituskykyisempi kuin 7900 XTX ja 10 % suorituskykyisempi kuin 7900 XT.
DirectX Raytracing & FSR2.1 -suorituskyky
3DMarkin puhtaasti säteenseurantaa käyttävässä DXR-testissä 4080 oli selvästi eli 71 % suorituskykyisempi kuin 7900 XT, joka oli kuitenkin 64 % suorituskykyisempi kuin edellisen sukupolven 6950 XT.
Cyberpunk 2077:ssä Ray Tracing Ultra -kuvanlaatuasetuksilla ja DLSS 2.0 Quality -asetuksella 4080 oli 4k-resoluutiolla 55 % suorituskykyisempi kuin 7900 XTX FSR 2.1 Quality -asetus käytössä. DLSS 3 -ominaisuudella ero kasvoi 130 %:iin.
AMD on ilmoittanut tuovansa peleihin ensi vuonna DLSS 3 -ominaisuutta vastaavan FSR 3 -ominaisuuden. mutta toistaiseksi sen toiminnallisuudesta, yksityiskohdista tai pelituesta ei ole kerrottu mitään.
Huom! DLSS 2.0- ja FSR 2.1 -ominaisuus käytössä kuvanlaatu ei ole GeForce- ja Radeon-näytönohjaimilla identtinen eikä tulokset ole vertailukelpoiset kuin suuntaa antavasti.
Alhaisemmilla 1440p- ja Full HD -resoluutioilla 7900 XTX kykenee Cyberpunk 2077:ssä Ultra-säteenseuranta-asetuksilla ja FSR 2.1 käytössä pyörittämään peliä sulavasti ja suurin piirtein GeForce RTX 3080:n tasolla.
F1 22:ssä parhailla Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla on käytössä myös säteenseuranta. 4080 oli 13 % suorituskykyisempi kuin 7900 XT, joka ylsi 3080 Ti:n ja 3090:n tasolle.
Dying Light 2:ssa High Quality Raytracing -asetuksilla ja DLSS/FSR käytössä 4080 oli 21 % suorituskykyisempi kuin 7900 XTX, joka oli 3090 Ti:n tasolla.
Far Cry 6:ssa Ultra-asetuksilla ja säteenseuranta käytössä 7900 XTX oli 13 % suorituskykyisempi kuin 4080, joka oli 4 % suorituskykyisempi kuin 7900 XT.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Coltech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla ja säteenseuranta päällä.
Cyberpunk 2077:llä ja säteenseuranta päällä 7900 XTX -kokoonpanon tehonkulutus nousi noin 515 wattiin, joka oli 100 wattia vähemmän kuin edellisen sukupolven Radeon RX 6950 XT:llä, mutta oli 30 wattia korkeampi kuin RTX 4080:llä.
Huom! Ilman säteenseurantaa 7900 XTX:n ja 7900 XT:n tehonkulutus oli korkeammista kellotaajuuksista johtuen noin 40 wattia korkeammat 7900 XTX:llä 555 wattia ja 7900 XT:llä 520 wattia
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla ja säteenseuranta päällä.
Navi 31 -grafiikkapiiri toimi AMD:n omalla jäähdytyksellä 7900 XTX:ssä 77-asteisena eli 11 astetta lämpimämpänä kuin 4080 Founders Edition, mutta kuitenkin kolme astetta viileämpänä kuin MSI:n Radeon RX 6950 XT Gaming X Triolla. 7900 XT:n grafiikkapiiri toimi viileämpänä 65-asteisena.
Päivitys 19.1.2023: Saimme AMD:lta toisen 7900 XTX -testikappaleen, jossa jäähdytysratkaisun höyrykammiossa on varmuudella riittävästi vettä ja se toimii oikein niin kuin sen on tarkoitus. Graiikkapiiri toimi 10 astetta alhaisemmalla lämpötilalla eli 67-asteisena ja hotspot-lämpötila oli 88 astetta.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä -peliä 4k-resoluutiolla ja säteenseuranta päällä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
AMD:n Radeon RX 7900 XTX toimi 3D-rasituksessa hieman äänekkäänä ja melutaso nousi tuulettimien pyöriessä 1850 RPM:n kierrosnopeudella 40 desibeliin joka on selvästi korvalla kuultavissa. 7900 XT:n melutaso oli desibelin hiljaisempi 39 desibeliä.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä näytönohjaimet oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power Limit eli grafiikkapiirin tehonkulutuksen yläraja nostettiin maksimiin eli +15 %:iin. Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Radeon RX 7900 XTX
Näytönohjaimen ylikellottaminen Navi 31 -grafiikkapiirin osalta oli hieman erikoinen kokemus, sillä kellotaajuus saatiin nousemaan ensin +15 % Power Limit -asetuksella noin 2330 MHz:stä noin 2500 MHz:iin ja sen jälkeen vielä 2700 MHz:n tuntumaan käyttöjännitettä laskemalla 1,15 voltista 1,075 volttiin. Grafiikkapiirin kellotaajuuden Max Frequency -asetuksen nostamisesta ei ollut apua ja vaikka kellotaajuus nousi niin samalla suorituskyky romahti johtuen todennäköisesti liian korkeasta tehonkulutuksesta. GDDR6-muistit ylikellottuivat vakaasti +200 MHz eli 21 Gbps:n nopeudelle (2700 MHz).
Grafiikkapiirin lämpötila laski korkeammasta kellotaajuudesta huolimatta alivoltituksen seurauksena 77 asteesta 75 asteeseen ja kokoonpanon tehonkulutus nousi 513 watista 580 wattiin. Tuulettimen kierrosnopeus nousi ylikellotustesteissä Auto-asennossa 100 %:iin ilman järkevää syytä, joten se on syytä säätää manuaalisesti halutulle tasolle.
Ylikellotettuna 7900 XTX:n 3DMark Time Spy Extremen grafiikkatulos parani 9 %, F1 22:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus 12 % ja Cyberpunk 2077:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus 8 %.
Radeon RX 7900 XT
Grafiikkapiirin kellotaajuus nousi noin 2600 MHz:iin +15 % Power Limit -asetuksella ja käyttöjännitettä laskemalla 1,1 voltista 1,05 volttiin. GDDR6-muistit ylikellottuivat vakaasti +250 MHz eli 22 Gbps:n nopeudelle (2750 MHz).
Ylikellotettuna 7900 XT:n 3DMark Time Spy Extremen grafiikkatulos parani 8 % ja F1 22:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus 9 %.
Loppuyhteenveto
AMD:n Radeon RX 7900 XTX ja 7900 XT ovat tervetullut suuntaus näytönohjainmarkkinoille, jotka ovat viimeisen parin vuoden ajan kärsineet korkeista hinnoista ja heikosta saatavuudesta. NVIDIAn syksyllä julkaisemat RTX 40 -sarjan suorituskykyisimmät 4090- ja 4080-mallit jatkoivat 2000 ja 1500 euron suositushinnoillaan siitä, mihin RTX 30 -sarjan hinnat nousivat, mutta AMD on päättänyt ottaa tässä sukupolvessa toisenlaisen suuntauksen. Yli 2000 euron GeForce RTX 4090 -huippumallille ei ole luvassa suoraa kilpailijaa terävimpään kärkeen, vaan yritys kilpailee toiseksi suorituskykyisimmän RTX 4080:n kanssa, mutta halvemmalla hinnalla, joka on lähempänä 1000 euroa kuin 1500 euroa.
io-techin suorituskykytesteissä 4k-resoluutiolla ilman säteenseurantaa Radeon RX 7900 XTX oli keskimäärin noin 10 % suorituskykyisempi kuin GeForce RTX 4080. Kun säteenseuranta kytkettiin päälle, asetelema kääntyi päälaelleen ja RTX 4080 oli keskimäärin 19 % suorituskykyisempi kuin 7900 XTX.
Pikkuveli 7900 XT sijottui pelistä riippuen pääsääntöisesti RTX 4080:n alapuolelle ja joko 3090 Ti:n ylä- tai alapuolelle. 7900 XTX oli keskimäärin 20 % suorituskykyisempi kuin 7900 XT.
AMD lanseerasi DLSS 3:a vastaavan ylimääräisiä ruutuja generoivan ja suorituskykyä parantavan FSR 3 -ominaisuuden, mutta siitä tai ei valitettavast toistaiseksi ole kerrottu yhtään mitään. Samaan aikaan GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimilla pääsee nauttimaan DLSS 3:sta jo useilla peleillä.
Tehonkulutus oli 7900 XTX:llä samalla tasolla RTX 3080 Ti:n ja 3090:n kanssa, kun taas 7900 XT:llä 4080:n kanssa. AMD:n omalla jäähdytyksellä 7900 XTX:n Navi 31 -grafiikkapiiri toimi melko lämpimänä 77-asteisena ja melutaso oli selvästi kuultavissa 40 desibelissä. 7900 XT:llä lämmöntuotto oli huomattavasti paremmin kurissa 65 asteessa ja melutaso hieman maltillisimpi 39 desibeliä.
Ylikellotustesteissä molemmista näytönohjaimista saatiin puristettua noin 10 % lisää suorituskykyä nostamalla Power Limit -rajoitus maksimiin eli +15%, alivoltittamalla grafiikkapiiriä ja ylikellottamalla muisteja.
NVIDIAn GeForce RTX 4080:n myynti on takkuillut johtuen osittain korkeasta hinnasta ja osittain odotuksista Radeon RX 7900 XTX:n ja 7900 XT:n suorituskyvystä. Nyt nähtäväksi jää, tarjoaako uudet Radeonit pelaajien mielestä riittävästi suorituskykyä edullisempaan hintaansa nähden ja jos tarjoavat, mikä niiden todellinen saatavuus ja hintataso julkaisun yhteydessä ja jälkeen tulee olemaan.
Kyllä oman käsityksen mukaan vegassa on jotain rikki mikä alkujaan oli tarkoitus toimia.
Jotkut ihmettelee kun välillä kulkee 2900MHz ja sitten bootin jälkeen enää 2600MHz. Tismalleen sama testitilanne.
Jotain on rikki siinä vaiheessa jos sanotaan että vaikkapa savu nousee "erikois" -virtaliittimestä. Kyllähän tuo olisi jo yleistietoa jos nuo AMD:n piirit olisi jotenkin viallisia laajemmalti.
Jos myyntirevisiot näyttää olevan C jotain, esim. tuolla twitterilangassa olevassa ruutukaappauksessa C8, niin uskaltaisin aika varmasti sanoa, että A0:aa ei ole myynnissä. Sensijaan, ko. ajurit adaptoituu, että jos "jossain" on A0 (AMD:llä devauskäytössä tjms), niin noita ajureita voi käyttää sen kortin kanssa. Toisinsanoen, tämä on asia tyyliin "paljon melua tyhjästä"
7950 XTX päivitys tulee todennäköisesti samaan tapaan kuin 6950 XT kun TSMC:n N5-prosessia saadaan optimoitua ja mahdollistaa samalla myös korkeammat kellotaajuudet.
Kuten sanoin, RNDA 3 on suunniteltu 3 GHz kelloille ja se tarkoittaa piirin koko elinkaarta ei ainoastaan nyt nähtyä julkaisua. Ja tieto tämä siis suoraan AMD:lta.
Valitettavasti nykypäivänä Twitter/Youtube-akselilla on tahoja, jotka tekevät omia spekulaatioita/johtopäätöksiä, jonka jälkeen puhuvat niistä jo totuutena ja sen jälkeen moni muukin pohjaa tietonsa samaan tietoon. Kyse ei siis enää ole perinteisistä vuodoista, joissa olisi taustalla jotain ihan konkreettista lähdettä, kuvia, dokumentteja, vaan nykyään todella paljon tälläistä omaa spekulaaatiota, joka voi olla oikeassa, täysin väärässä tai sinne päin.
Hittoako mainostaa että 3 GHz GPU jos edes huippumalli XTX ei mene lähellekään semmoisia kelloja.
Tämä on vain AMD:n damage controllia.
Juu eipä:
Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Review – Maxing out 3x 8-Pin
http://www.techpowerup.com
katso liitettä 1013626
Juu ei, ja suorituskyky ei skaalaudu kellojen mukana.
katso liitettä 1013630
Nojoo ei se suoraan skaalaudu, mut aika lähelle päästään kuitenkin 4090 tasoa rasteroinnissa. Ja hintaeroa on lähes tonni!
Sapphire Radeon RX 7900 XTX NITRO+ Vapor-X -näytönohjain, 24GB GDDR6 – 1 449,90€
http://www.jimms.fi
Samasta arvostelusta ennen kellotusta. 25 pelin testisetistä kellot oli max 3043mhz. Kulutus kyllä kasvanut aika tavalla vs refu. Piirissä on siis kulkuja, mutta jättivät refujulkaisun järkevän kulutuksen puolelle ja AIB:eille tilaa irroitella. Eli huippumalli pääsee kyllä sinne 3Ghz kelloihin, mutta on korttina parempi niillä matalimmilla.
Se tappiin vetäminenhän oli 4090:ssa myös. 100W pois kulutuksesta ja tehot taisi laskea joku 5% tjsp. Hatunnosto siitä kyllä Nvidialle, saivat tehtyä siitä hiton energiatehokkaan, vaikka kortti vedettiin vakiona kello/volttikäyrän syvään päähän.
katso liitettä 1013633
On myös raportoitu todella outoa vaihtelua vakaissa maksimikelloissa.
Siis voltin Vgpu jännitteellä vakaat kellot on yhdellä kortilla 2,4 ja toisella 2,9 GHz.
Mä veikkaan et siinä on ollut vain tarve paukutella henkseleitä:"meillä onkin energiatehokkaat piirit hehe, 2x8pin riittää ei tarvii palavia adaptereja, hehe". En tiedä jäikö vega 64 tai Radeon VII huonoja kokemuksia ettei haluttu iha maksimiin vetää.
Tuo 1.0v on toisella 2.4Ghz ja toisella 2.9Ghz kertoo enemmänkin prosessin laadusta. Viralliset kellot on vedetty alemmaksi, jotta valtaosa piireistä menee kauppaan asti. Odotettavissa on siis refreshiin reilusti korkeammat vakiokellot, kun saannit paranee. Sitä ennen on wanhan liiton arpapeliä saatko golden samplen, vai sen rimaa hipoen speksit täyttävän mallin.
Olisi tuo saanut olla pajalla hiottavana vielä kuukauden tai pari, kun pelitesteissäkin on aikamoista heittelyä. Silti 3Ghz arkkitehtuuri se kyllä on, kun AIB kortti valmistajan omilla kellotuksilla paukuttelee välistä sen rajan yli.
Kun katsoo XT ja XTX piirien kokoa ja MCM rakennetta (=piirien valmistuskustannukset) on aivan selvää että XTX oli tarkoitettu 4090 kilpailijaksi ja XT vastaavasti 4080
Tuo korttihan vie noilla kelloilla aivan järjettömästi sähköä nopeuteensa nähden
Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ review
http://www.guru3d.com
katso liitettä 1013698
Varmaan sen takia sitä ei olekaan kellotettu ns. tappiin saakka. Eihän siinä olisi järkeä myydä kalliilla ehkä jo valmiiksi vesijäähdytettyä korttia mikä vaatii uuden virtalähteen.
Toki sitä jotkut ostaisivat mutta kuitenkin.. Tosin kyllä Intelkin myy prosessoreita mitkä käytännössä eivät sitten mene sinne luvattuun ns. maksimiin edes ilmalla (eikä tietysti mukana tule edes cooleria) mutta se on asia erikseen. Ehkä sama kohderyhmä?
Mun ymmärtääkseni tämä jäi pelkästään huhutasolle eikä mitään saatu tämän huhun tueksi. Joka tapauksessa huhut ajuripäivityksellä tulevasta korjauksesta oli perättömiä eikä mitään tälläistä tullut.
Nyt huhutan että tässä rdna3 on jotain rikki ja pian pitäisi tulla päivitys. No sen aika näyttää, mutta en pidättelisi hengitystä.
Ei korkeimpien kellotaajuuksien tarvitse huippumallissa olla. RDNA 2 -sukupolven korteistakin RX 6500 XT toimi TechPowerUpin testeissä isommalla kellotaajuudella kuin RX 6900 XT. Damage controllina tuo 3 GHz kellotaajuus olisi aika erikoinen lausunto, kun myynnissä olevien referenssimallien peli- ja boost-kellotajuudeksi ilmoitetaan vain 2,3 GHz ja 2,5 GHz. Noistahan voi saada vaikutelman, että asetettua tavoitetta ei saavutettu, mikä tuskin ainakaan lisää luottamusta yritystä kohtaan.
MSI ne semble pas proposer de RADEON RX 7900 XT et 7900 XTX à la vente – Cartes graphiques
http://www.cowcotland.com
Tuon mukaan 6000 sarjakaan ei ole ollut kannattavaa businesta.
Koska arkkitehtuurin elinkaari on pidempi kuin ensimmäinen siihen perustuva tuote? Kyllähän tuo Asuksen TUF 7900 XTX jo techPowerUp! testissä oli kulkenut yli 3 GHz? Itsellekin se juuri saapui.
Koska se on suunniteltu siihen mutta 7900-korteissa oleva A0-siru on buginen paska joka ei mene lähellekään sitä ja kuluttaa kuin pieni perkele. Ensi vuonna odotettavissa korjattua sirua ja 7950 näillä näkymin.
Sampsan kysymys kultalalle sopii myös tähän. Mulla on vielä muistissa vega ja kuinka ajuripäivitysten piti kuulema korjata sitä tätä ja tuota.
Sanotaanko että vahvoja huhuja hyviltä lähteiltä + AMD:n oma maininta siitä mihin suunniteltiin menevän (ei se jäisi dioihin jos se olisi pelkkää haihattelua).
Ajureilla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, mutta mitä siinä vegassa muka rikki oli mitä ajureiden piti korjata?
Koska sellaisen suunnitteluun olisi uponnut entistä enemmän fyrkkaa, ja tuo Nvidian asettama Titan -luokka ei välttämättä olisi ollut AMD:lle tarpeeksi voitollinen (suurin osa ihmisistä ostaa Nvidiaa ennemmin vaikka AMD olisi lähellä tai jopa hieman edellä) ?
Ei vaan pikemminkin näyttää että AMD on hyvissä ajoin tehnyt linjavedon jättää tuo Titan -luokka edelleen väliin, ja tehdä maltillisemmalla kulutuksella lippulaiva, jonka hinta saadaan pidettyä last.genin tasolla.
Eli sä summailet yhteen GCD + 6*MCD ja tten siitä johtopäätöksen että joo tää on niin iso että on tehty kilpailemaan 4090 kanssa? Unohdat siis kokonaan sen että siellä pitää olla logiikkaa mukana että se GCD <-> MCD välinen liikenne saadaan toimimaan joka tottakai kasvattaa kokonaispinta-alaa. versus jos se olisi tehty monoliittisena. Vaikka SM vs CU vertailu ei olekkaan täysin omenoita omenoihin, niin se on huomattavasti parempi vertailukohta kuin pinta-ala. 128 vs 96 eli RTX4090 on kolmanneksen isompi ja se ei käsittääkseni ole vielä edes täysi siru vaan leikattu. Vastaavasti 7900XTX vs 4080 ero on reilu 26% 7900XTX:n hyväksi.
Käytännössä siis toi Navi 31 sijoittuu johonkin 4090 ja 4080 väliin ihan about kaikilla mittareilla.
Sori, muistin väärin. Kävin kunnolla etsimässä mikä tuolloin oli homman nimi.
Osa odotti 2017 tuolla spekulaatioketjussa jotain pikaista ajurikorjausta joka korjaisi heikonsuorituskyvyn (taustalla oli jotain että lasketaan juttuja toisella lailla ja siksi uusien ajurien pitäisi korjata) ja tämä oli jotenkin jäänyt tuosta vegasta mieleen ja multa oli mennyt näiden huhujen debunkkaus ohi.
Ihan puhtaasti valmistuskustannuksista pääteltynä.
Seitsemän lastun MCM on kallis jo pelkästään paketoida ja tuollainen määrä lastuja huonontaa jo tuntuvasti saantoja.
Mielenkiinnosta, löytyskö jostain jotain, vaikka gpu-z ruutukaappausta, missä näkyis että jossain olisi A0 ajossa? Tuolla yhdessä aiemmassa ruutukaappauksessa näkyi C8.
GPU-Z ei näytä itse kiihdytinlastun revisiota vaan koko kortin.
OK, pystyykös tuota sitten mistään edes nuuhkimaan, että nimenomaan nuo ajossa olisivat nimenomaan A0 piiriä?
Pystyy, vbios raportoi oikean lastun revision kun sitä sorkkii.
Samasta twiittiketjusta löytyy kuva biosin infoista
Jees, kiitos! A0 tuolta kieltämättä pilkistää.
Mielenkiinnolla jään seuraamaan, miten tilanne etenee.
Viime päivinä keskustelua herättänyt Navi 31:n A0 ei todennäköisesti viittaa piirin versioon ja että myynnissä olisi ensimmäinen versio piiristä. Katsotaan saadaanko tähän vielä joku virallisempi vastaus AMD:n suunnalta.
Minusta tuntuu, että huhulähteet, jotka väittivät amd:n pyörittävän nvidian tervassa sekä virrankulutuksen että suorituskyvyn suhteen yrittävät nyt keksiä keinoa lisähuhujen muodossa oman maineensa pönkittämiseksi. Samaahan se trollimuodossa amd:ta fanittava beyond3d:n postaajakin tekee. 4080 taitaa olla transistorimäärältä pienempi piiri kuin navi31 ja käy viileämpänäkin. Jos olis ilkeä niin tähän linkkaisi amd:n edustajan bigger is not always better twiitin, mutta se menee jo enempi sinne amd vs nvidia vs intel väittelyketjuun kuuluvaksi väännöksi.
Jos nyt yhtään arvaan ketä tarkoitat niin sillä on ihan oikeita lähteitä ja on "toimitusketjussa" hommissa, mutta ilmaisun taso: ei ole ja se tietty "vastaporukka" pitää huolen että mahdollisimman moni pitäisi trollina oli syytä tai ei. Ennemminkin moni huhu on siltä lähtöisin kuin toisin päin.
Sanotaanko näin, että mun silmissä se tyyppi tällä hetkellä valkopesee aikaisempia väitteitänsä sillä perusteellä että navi31 on rikki ja rdna3+ on se oikea piiri missä viat on korjattu. Jos navi31 ei olisi rikki niin tän hepun puheet amd:n dominanssista sekä suorituskyvyssä että virrankulutuksessa verrattuna nvidiaan olisi mennyt ihan metsään.
Piikiekon pinta-alaa säästetään kyllä mutta kun lastujen määrä kasvaa suureksi niin paketoinnin saanto alkaa vaikuttaa negatiivisesti. Kuten myös tietysti paketointikustannukset. Tämän kanssa Intel on sapphire rapids jätti MCM:n kanssa aivan huutavassa hukassa
Ajatusleikkinä jos paketoinnin saanto on hihasta kaivettu luku 97,5 % niin sehän on loistava, eikö?
Mutta jos lastuja on navi31 tapaan 7 niin todennäköisyys sille että jokaisen lastun kiinnitys substraattipalalle onnistuu putoaakin arvoon 84%
Ihan noin vaan sivuhuomiona että Intel toimittaa parhaillaan 72 sirun MCM-piirejä (Ponte Vecchio)
Juu, mitäs luulet kuinka hyvin se onnistuu.
HBM Gives Xeon SPs A Big Boost On Bandwidth Bound Work
http://www.nextplatform.com
"By limiting the PCI-Express cards to a single stack, and therefore half of the performance, Intel can make use of the Ponte Vecchio units that are assembled but don’t fully work. As we said before, we have heard that the packaging yield on the Ponte Vecchio units is around 10 percent, so Intel has to do what it can to make money off of every part it makes. "
Korjasin tuon luvun, ei se 72 ollut vaan 63 (joista 47 aktiivisia)
Väittäisin että tuskin.gif 10 % saannoille paketoinnissa, onhan se varmasti pirusti huonompi kuin yhtä piiriä latoessa mutta ei kukaan noin surkealla prosentilla lähde tekemään yhtään mitään.
Miksiköhän se on niin myöhässä.
47 lastua, 99% saanto paketoinnissa niin täysin toimivan lastun saanto on 62%
Jos paketoinnin saanto onkin vain 95% niin lopputulos on surullinen 9%
Täällä tuntuu toisilla olevan jonkinlainen tahtotila, että MCM-paketoidut GPU:t ja CPU:t epäonnistuisivat.
Tai vähintäänkin vahva epäilys siitä, että ne eivät tule menestymään.
Tulevaisuus on kuitenkin MCM-piirien, ja kyllähän nVidiakin niihin enne pitkää tulee siirtymään.
Ja varmaan sitten kun nVidia sellaisen toteuttaa, niin epäilijöiden ääni muuttuu kellossa.
Ei se ole mikään tahtotila vaan elektroniikkasuunnittelun vinkkelistä olevia aivan perusjuttuja. MCM on hyvä vastaus joihinkin ongelmiin mutta ei ilman haittapuolia.
AMD Addresses Controversy: RDNA 3 Shader Pre-Fetching Works Fine
http://www.tomshardware.com
—
"toimimaton shader prefetch" on todellisuudessa tulevien sukupolvien ominaisuus, jota testataan muttei oteta virallisesti käyttöön näissä, vrt vaikka hiljattain nähty Intelin prossujen DLVR tai Zenien TSV-linjat vaikkei kukaan ollut huhuillutkaan mistään X3D-muisteista
—
Se mihin tuolla ei oteta kantaa näyttäisi olevan se "alkuperäinen" vanha huhu ennen mistään revisioista puhumista, joiden mukaan jonkun bugin takia kellot jouduttu jättämään kauas siitä mitä piti (ja sen vuoksi siellä on ne architected for 3 GHz setit dioissa)
7900xtx AIB korteista on löytynyt 3GHz++ kellottuvia yksilöitä. Ei mitään absoluuttista estettä ole nykyiselläkään piirillä 3GHz kellojen kanssa. Toki on kysymysmerkki mikä saanto on 3GHz kykenevien piirien kanssa ja millä virrankulutuksella ja millä kuormalla 3GHz saavutetaan. Ihan samanlaista kysymysmerkkiä on 3GHz ada piirin kanssa. 3GHz adaa demottiin nvidian toimesta ja niitä ei ole näkynyt ainakaan mun lukemissa arvosteluissa. Oletan että sekä amd että nvidia keräävät/varautuvat päivitystuotteeseen 2023 aikana jossa löytyy kellot jostain 3Ghz tuntumasta ellei jopa yläpuolelta.
Tämmöiseen huhuun ei toisaalta tarvitse edes ottaa kantaa kun ovat jo itse virallisesti ilmoittaneet että arkkitehtuuri suunniteltu 3 GHz kellotaajuudelle ei 3,4 GHz tms, eli jos 7950 XT toimii siellä suunnalla niin silloin on sunniittelutavoite saavutettu
katso liitettä 1014789
Jos nyt pilkkua lähdetään viilaamaan niin RDNA3-deckin diassa 20 sanotaan "Architected to exceed 3 GHz" eli suunniteltu ylittämään 3 GHz. Mutta turhapa tuosta on sen enempää spekuloida ennen kuin nähdään 7950-päivitykset ja miten ne näistä eroaa, jos eroaa.