
NVIDIA esitteli uudet Turing-arkkitehtuuriin pohjautuvat GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimet 20. elokuuta Kölnissä Saksassa järjestetyn Gamescom-tapahtuman yhteydessä. Edellisen Pascal-sukupolven lanseerauksesta ehti vierähtää yli kaksi vuotta eikä yhtiö pitänyt mitään kiirettä uuden sukupolven julkaisun suhteen. Viime kesänä AMD:n markkinoille julkaisemat Radeon RX Vega -näytönohjaimet haastoivat NVIDIAn mallistosta GeForce GTX 1080- ja 1070-mallit, mutta niiden suorituskyky ei riittänyt haastamaan GeForce GTX 1080 Ti- tai Titan-malleja.
Aiempien suunnitelmien mukaan NVIDIAlta odotettiin Volta-arkkitehtuuriin pohjautuvia GeForce-pelinäytönohjaimia, mutta kulisseissa yhtiö valmisteli päivitettyä ja säteenseurannan kiihdytystä tukevaa Turing-arkkitehtuuria. Valitettavasti RTX-tukea ei vielä pystytä tässä vaiheessa käytännössä testaamaan sillä Microsoftilta on tulossa tuki DirectX Raytracing -rajapinnalle lokakuussa julkaistavan Windows 10 -päivityksen mukana ja sen jälkeen pelikehittäjiltä päivitykset peleihin omalla aikataulullaan.
Tutustuimme io-techissä Turing-arkkitehtuurin saloihin ja uusiin ominaisuuksiin jo uutisissamme, joten ne kannattaa lukea pohjalle ennen tätä artikkelia.
- io-tech, Katsaus Turing-arkkitehtuuriin ja GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimiin
- io-tech, Turing-arkkitehtuurin ja GeForce RTX 20 -sarjan uudet ominaisuudet ja teknologiat
Ensimmäisenä myyntiin 20. syyskuuta saapuvat suorituskykyisemmät GeForce RTX 2080- ja 2080 Ti -mallit ja edullisemman GeForce RTX 2070 -mallin myynti alkaa lokakuussa. Tällä kertaa NVIDIAn omat Founders Edition -mallit ovat tehdasylikellotettuja ja varustettu uudistetulla kahden tuulettimen jäähdytysratkaisulla. Näytönohjainvalmistajilta tulee puolestaan myyntiin ainoastaan omiin jäähdytysratkaisuihin perustuvia malleja.
NVIDIAlla on tällä hetkellä näytönohjainmarkkinoilla AMD:stä vahva niskalenkki yli 70 % markkinaosuudella. Tästä syystä uusien GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimien julkaisu ei vaikuttanut juurikaan pari vuotta vanhojen GeForce GTX 10 -sarjan näytönohjaimien hintatasoon. Uutuudet hinnoiteltiinkin surutta GeForce GTX 10 -mallien yläpuolelle. Isompia viilauksia hintoihin tuskin kannattaa odottaa ainakaan ennen kuin GeForce GTX 10 -sarjan näytönohjaimet on ensin myyty varastoista loppuun.
GeForce RTX 2080 on 2080 Ti -mallin pikkuveli ja se käyttää TU104-grafiikkapiiriä. Käytössä on 2944 CUDA-ydintä ja 256-bittisen muistiväylän jatkeena on kahdeksan gigatavua GDDR6-muistia. Suomessa reilun 850 euron hinnallaan se on noin 100 euroa kalliimpi kuin edellisen sukupolven GeForce GTX 1080 Ti eli se sijoittuu 1080 Ti:n ja 2080 Ti:n välimaastoon.
Saimme io-techin testiin MSI:ltä heti tuoreeltaan yhtiön omaan piirilevysuunnitteluun perustuvan ja omaa jäähdytysratkaisua käyttävän GeForce RTX 2080 Gaming X Trio -mallin, johon tutustumme tässä artikkelissa. Suorituskykytestit on ajettu 3820×2160-, 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla ja mukana on myös tehonkulutus, lämpötila ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
Näytönohjaimen esittely
MSI:n GeForce RTX 2080 Gaming X Trio on todella isokokoinen ja painaa jopa yli 1,5 kiloa. Pituutta näytönohjaimella on 32,7 cm, leveyttä 14 cm ja korkeutta 5,56 cm ja se haukkaa alleen emolevyltä kolme korttipaikkaa. Massiivinen yli 1,5 kg painava Tri-Frozr-jäähdytysratkaisu on varustettu kolmella tuulettimella, joiden alta pilkistää lämpöputkilla varustettu alumiinirivasto.
Myyntipakkauksen mukana toimitetaan 8-pinninen PCI Express -virta-adapteri-, ajuri-CD, pikaohjeet ja metallinen tukirauta, joka estää näytönohjainta roikkumasta ja vääntämästä emolevyn PCI Express x16 -liitintä.
Suomessa MSI:n Gaming X Trio -mallin hintataso on alkaen 900 euroa ja se on noin 40 euroa kalliimpi kuin markkinoiden edullisimmat RTX 2080 -mallit.
Näytönohjaimen takapuoli on suojattu alumiinilevyllä, joka toimii myös jäähdytyslevynä ja on grafiikkapiirien ja muistien kohdalta kontaktissa piirilevyyn lämpötyynyjen kautta.
Piirilevy on varustettu kahdella 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä ja MSI ilmoittaa näytönohjaimen tehonkulutukseksi 260 wattia. NVIDIA ilmoittaa GeForce RTX 2080 -referenssisuunnitelman tehonkulutukseksi 215 wattia ja sen oma Founders Edition -malli on varustettu 6- ja 8-pinnisillä PCIe-virtaliittimillä. Virtalähteeksi suositellaan 650-wattista mallia.
Gaming X Trio -näytönohjaimen virransyöttö on yhteensä 12-vaiheinen, josta 10 vaihetta on pyhitetty grafiikkapiirille ja kaksi vaihetta muisteille.
MSI:n Gaming X Trio -malli on varustettu kolmella DisplayPort-liittimellä sekä HDMI- ja USB Type-C -liittimillä.
Turing-grafiikkapiirien näyttöohjain tukee DisplayPort 1.4a -standardia ja VESA:n Display Stream Compression 1.2 -pakkausta, mitkä yhdessä mahdollistavat 8K-resoluution 60 hertsin virkistystaajuudella. Näyttöohjain kykenee ajamaan maksimissaan kahta 60 hertsin 8K-näyttöä samanaikaisesti. Uutta on myös näyttöohjaimen tuki USB-C-liittimellä toteutetulle VirtualLinkille, joka on uusi avoin standardi virtuaalilaseille, jonka tavoitteena on tehdä johtohärdelleistä loppu hoitamalla yhteys yhdellä kaapelilla.
Näyttöliittimien vierestä löytyy uusi NVLink-liitin, joka mahdollistaa kahden GeForce RTX 2080 -näytönohjaimen SLI-konfiguraation. GeForce RTX 2080:n TU104-grafiikkapiirissä on käytössä yksi NVLink-linkki, jonka nopeus on 25 Gt/s per suunta.
MSI:n yli kaksi korttipaikkaa haukkaava Tri-Frozr-jäähdytysratkaisu on massiivisen kokoinen ja näytönohjain painaa jopa 1546 grammaa. Grafiikkapiiri on kontaktissa nikkelöityyn kuparilevyyn ja sen läpi kulkee seitsemän lämpöputkea kahteen erilliseen jäähdytysrivastoon. Yksi lämpöputkista on 8 mm ja kuusi muuta 6 mm paksuja. Vakiotahna vaikutti hyvälaatuiselta ja melko juoksevalta. GDDR6-muistipiirejä jäähdyttää puolet piirilevyn etupuolesta peittävä alumiinilevy, joka samalla tukevoittaa rakennetta. Virransyöttöä jäähdytetään jäähdytysrivastoon liitetyllä nikkelöidyllä kuparilevyllä johon MOSFET-transistorit, draiverit ja ohjainpiirit ovat kontaktissa lämpöäjohtavien tyynyjen kautta.
GeForce RTX 2080:ssä on käytössä Turing-arkkitehtuuriin perustuva TU104-grafiikkapiiri, joka rakentuu kuudesta Graphics Processing Clusterista (GPC), joista jokaisella on oma rasteroija (Raster engine).
NVIDIA on uusinut Turing-arkkitehtuurissa TPC- (Thread Processing Cluster) ja SM-yksikköjen (Streaming Multiprocessor) rakennetta rajulla kädellä. TPC-yksiköissä on Pascalin yhdestä poiketen nyt kaksi SM-yksikköä ja kussakin SM-yksikössä on nyt 64 INT32- ja 64 FP32-CUDA-ydintä, 8 Tensori-ydintä ja yksi RT-yksikkö sekä neljä teksturointiyksikköä.
GeForce RTX 2080:n TU104-grafiikkapiirissä ei ole käytössä kaikki CUDA-ytimet, vaan NVIDIA on kytkenyt yhden TPC:n eli 128 CUDA-ydintä pois käytöstä. Tämän seurauksena TU104:ssä on aktiivisena 2944 CUDA-ydintä, 46 ROP-yksikköä ja 184 teksturointiyksikköä. RT-ytimiä on käytössä 36 ja Tensor-ytimiä 368 kappaletta.
TSMC:n 12 nanometrin prosessilla valmistettava TU104 rakentuu 13,6 miljardista transistorista ja piisirun pinta-ala on noin 545 neliömillimetriä. Kyseessä on siis selvästi kookkaampi piiri kuin GeForce GTX 1080:n GP104 ja se on myös isompi kuin GeForce GTX 1080 Ti:n GP102.
- TU104: 13,6 miljardia transitoria, 545 mm2
- GP104: 7,2 miljardia transitoria, 314 mm2
- GP102: 12 miljardia transitoria, 471 mm2
MSI:n RTX 2080 -testinäytönohjaimessa oli käytössä grafiikkapiirin TU104-400A-A1-versio, joka on valmistettu tämän vuoden 31. viikolla eli elokuun alussa. NVIDIA myy näytönohjainvalmistajille Turing-grafiikkapiireistä kahta eri versiota, jotka ovat perusversio ja ylikellotettava A-versio. Käytännössä näytönohjainvalmistajat joutuvat tilaamaan erikseen grafiikkapiirien perusmalleja näytönohjaimiin, joita ei ole ylikellotettu tehtaalla, ja A-versiota tehtaalla ylikellotettuihin versioihin. Oletettavasti A-mallit ovat hinnoiteltu kalliimmaksi näytönohjainvalmistajille.
GeForce RTX 2080:ssä on käytössä 256-bittinen muistiväylä ja kahdeksan gigatavua 14 Gbps:n nopeudella toimivaa uuden sukupolven GDDR6-muistia. MSI:n RTX 2080 -näytönohjaimessa oli käytössä Micronin valmistamat piirit (datasheet) ja ne toimivat speksatulla 14 Gbps:n nopeudella, jolloin muistiväylän kaistanleveys on 448 gigatavua sekunnissa.
GPU-Z-ohjelman uusin 2.11.0-versio tunnistaa GeForce RTX 2080:n tiedot lähes oikein. MSI:n Gaming X Trio -malli on asetettu toimimaan TU104-grafiikkapiirin osalta 1515 MHz:n perustaajuudella ja 1860 MHz:n Boost-taajuudella. Grafiikkapiirin käyttöjännite rasituksessa oli 1,031 volttia.
Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus asettui 3D-rasituksessa 1935 MHz:iin välimaastossa ja grafiikkapiirin lämpötila nousi parissa minuutissa 68 asteeseen. Monitorointiohjelmat eivät vielä osanneet tallentaa tuulettimen kierrosnopeutta, joten se jäi kuvaajasta pois.
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä vertailukohtina ovat mukana GeForce GTX 1080 ja 1080 Ti sekä AMD:n leiristä Radeon RX Vega 64. Koska testiin saapui MSI:n custom-malli GeForce RTX 2080:stä, ajettiin myös vertailutulokset GeForce GTX 10 -sarjan custom-malleilla.
Testit ajettiin 3860×2160-, 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla. GeForce RTX 2080:llä oli käytössä 411.51-ajurit ja GeForce GTX 1080:llä ja 1080 Ti:llä uusimmat viralliset 399.24-ajurit. AMD:n Radeon RX Vega 64:llä oli käytössä uusimmat Adrenalin Edition 18.9.1 Optional -ajurit.
Hintataso Suomessa 19.9.2018
- NVIDIA GeForce GTX 1080: alkaen 519 €
- AMD Radeon RX Vega 64: alkaen 589 €
- NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti: alkaen 740 €
- NVIDIA GeForce RTX 2080: alkaen 859 €
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi vesijäähdytetty Intelin 6-ytiminen Core i7-8700K -prosessori asennettuna ASRockin Z370 Taichi -emolevylle ja 16 gigatavua DDR4-3200-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Kingstonin 480 gigatavun M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.
- Intel Core i7-8700K (6/12 ydintä/säiettä, Turbo 4,7 GHz)
- ASRock Z370 Taichi (Intel Z370)
- 16 Gt AORUS RGB Memory 3200 MHz (16-18-18-36)
- Kingston 480 Gt HyperX Predator PCIe M.2 SSD
- Kingston 960 Gt HyperX Savage SSD
- Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
- Cooler Master MasterLiquid Maker 240 -vesiijäähdytys prosessorille
- Corsair HX1000 (1000W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
GeForce 411.51 -ajurit:
- MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio
GeForce 399.24 -ajurit:
- Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING
- Asus ROG STRIX-GTX1080-A8G-GAMING
Adrenalin Edition 18.9.1 Optional -ajurit:
- AMD Radeon RX Vega 64
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili.
99. persentiili (99th percentile) ilmoittaa muuttujan arvon, jota parempia ovat 99 % arvoista. Yksinkertaistetussa esimerkissä on 100 mitattua arvoa, jotka asetetaan paremmuusjärjestykseen. 99. persentiili jättää huomioimatta huonoimman eli 100. arvon ja ilmoittaa 99. parhaimman arvon. Käytännössä 60 sekunnin aikana renderöidään tuhansia ruutuja.
Kyseessä ei ole siis perinteinen ruudunpäivitystesteissä esitetty minimiarvo, joka voi olla vain yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu ja poikkeustapaus, vaan minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja on jätetty huomioimatta.
Suorituskykytestit 3840×2160-resoluutiolla
Battlefield 1:ssä Asuksen GTX 1080 Ti ja MSI:n RTX 2080 olivat käytännössä tasoissa noin 77 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella.
MSI:n RTX 2080 oli noin 41 % suorituskykyisempi kuin Asuksen GTX 1080.
Myös Far Cry 5:ssä MSI:n RTX 2080 ja Asuksen GTX 1080 Ti olivat kahden FPS:n sisässä toisistaan ja eroa syntyi 2080:n hyväksi noin 3 %.
MSI:n RTX 2080 oli noin 33 % suorituskykyisempi kuin Asuksen GTX 1080.
Uudessa Tomb Raiderissa MSI:n RTX 2080 oli selvästi suorituskykysempi noin 10 FPS:n eli 14 % erolla Asuksen GTX 1080 Ti:hin verrattuna.
MSI:n RTX 2080 oli noin 53 % suorituskykyisempi kuin Asuksen GTX 1080.
Deus Ex:ssä MSI:n RTX 2080 ja Asuksen GTX 1080 Ti olivat jälleen kahden FPS:n sisässä toisistaan ja eroa syntyi 2080:n hyväksi noin 3 %.
MSI:n RTX 2080 oli noin 35 % suorituskykyisempi kuin Asuksen GTX 1080.
Suorituskykytestit 2560×1440-resoluutiolla
Myös 2560×1440-resoluutiolla MSI:n RTX 2080 ja Asuksen GTX 1080 Ti olivat Battlefield 1:ssä käytännössä tasoissa noin kolmen FPS:n eli vajaa kolmen prosentin erolla toisistaan.
MSI:n RTX 2080 oli noin 36 % suorituskykyisempi kuin Asuksen GTX 1080.
Samoin Far Cry 5:ssä MSI:n RTX 2080 ja Asuksen GTX 1080 Ti olivat 2560×1440-resoluutiolla tasoissa.
MSI:n RTX 2080 oli noin 24 % suorituskykyisempi kuin Asuksen GTX 1080.
Tomb Raiderissa MSI:n RTX 2080 oli 5 FPS:ää eli noin 6 % suorituskykyisempi kuin Asuksen GTX 1080 Ti.
MSI:n RTX 2080 oli noin 40 % suorituskykyisempi kuin Asuksen GTX 1080.
Deus Ex:ssä MSI:n RTX 2080 ja Asuksen GTX 1080 Ti olivat tasoissa.
MSI:n RTX 2080 oli noin 33 % suorituskykyisempi kuin Asuksen GTX 1080.
Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla
Full HD -resoluutiolla tilanne säilyi Battlefield 1:ssä käytännössä tasoissa ja eroa oli 3,4 FPS:ää eli noin 2 % RTX 2080:n hyväksi.
MSI:n RTX 2080 oli noin 33 % suorituskykyisempi kuin Asuksen GTX 1080.
Far Cry 5 ei enää suorituskyvyn osalta kunnolla skaalaudu Full HD -resoluutiolla ja kaikilla näytönohjaimilla erot ruudunpäivitysnopeudessa ovat yksittäisiä prosentteja.
Tomb Raiderissa Full HD -resoluutiolla MSI:n RTX 2080 oli 9,3 FPS:ää eli noin 8 % suorituskykyisempi kuin Asuksen GTX 1080 Ti.
MSI:n RTX 2080 oli noin 35 % suorituskykyisempi kuin Asuksen GTX 1080.
Deus Ex:ssä edelleen Full HD -resoluutiolla MSI:n RTX 2080 ja Asuksen GTX 1080 Ti olivat tasoissa.
MSI:n RTX 2080 oli noin 24 % suorituskykyisempi kuin Asuksen GTX 1080.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield 1 -peliä.
MSI:n Gaming X Trio -kokoonpanon tehonkulutus oli 17 wattia alhaisempi kuin Asuksen GTX 1080 Ti:llä ja 22 wattia alhaisempi kuin Radeon RX Vega 64:llä.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin NVIDIAn näytönohjaimilla MSI:n Afterburner-ohjelmalla ja AMD:n näytönohjaimilla ajureiden Wattman-välilehden monitorointityökalulla. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield 1 -peliä.
MSI:n Gaming X Trion TU104-grafiikkapiiri toimi 3D-rasituksessa 69-asteisena eli testijoukon viileimpänä. MSI:n massiivinen Tri-Frozr-jäähdytysratkaisu oli noin 300 grammaa painavampi kuin Asuksen GTX 1080 Ti:ssä, joka sekin on todella kookas.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield 1 -peliä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
Huom! Melu on logaritminen suure, jonka yksikkö on desibeli (dB). 3 desibelin muutos tarkoittaa melutason kaksinkertaistumista ja 10 desibelin muutos melutason kymmenkertaistumista. Tuulettimen melu voi olla silti häiritsevää, vaikka mitattu desibeliarvo jäisi alhaiseksi. Jokaisella tuulettimella on omanlainen äänensävy, joka on seurausta tuulettimen rakenteesta, kuten lavoista, moottorista ja osien laadusta.
MSI:n isokokoinen Tri-Frozr-jäähdytys piti TU104-grafiikkapiirin lämpötilan alle 70 asteessa, mutta samalla se oli erittäin hiljainen ja tuulettimet kehräsivät noin 1300 RPM:n kierrosnopeudella. Subjektiivisesti arvoiden MSI:n GeForce RTX 2080 Gaming X Trio oli käytännössä lähes äänetön, kun Asuksen Strix GeForce GTX 1080 Ti:tä voisi kuvailla todella hiljaiseksi.
Ylikellotustestit
NVIDIA on lisännyt Turing-arkkitehtuuriin rajapinnan, joka mahdollistaa ohjelmallisesti grafiikkapiirin ylikellotuspotentiaalin analysoimisen. EVGA:n Precision X1 -ohjelman beta-versiota löytyi automaattinen OC Scanner -ylikellotusominaisuus, mutta suoritimme testit kuitenkin perinteiseen tapaan omin käsin.
Ylikellotustestissä MSI:n GeForce RTX 2080 Gaming X Trio -näytönohjain oli asennettuna suljetun kotelon sisälle. Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat maksimiin ja tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Alustavissa ylikellotustesteissä MSI:n GeForce RTX 2080 ylikellottui TU104-grafiikkapiirin osalta 1990 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus oli 3D-rasituksessa noin 2035-2050 MHz. GDDR6-muistit venyivät vakaasti ilman grafiikkavirheitä 16 Gbps nopeudelle.
Testikokoonpanon tehonkulutus nousi MSI:n RTX 2080 ylikellotettuna 332 watista 352 wattiin eli 20 wattia. TU104-grafiikkapiirin lämpötila pysyi ylikellotettuna samana kuin vakiona eli 69 asteessa, mutta melutaso nousi 35,4 desibelistä 37,2 desibeliin. Subjektiivisesti arvioiden näytönohjaimen melutaso ylikellotettuna säilyi edelleen hyvin hiljaisena.
Ylikellotettuna MSI:n RTX 2080 oli Tomb Raiderissa 7,5 FPS:ää eli noin 9 % suorituskykyisempi kuin vakiona.
Loppuyhteenveto
NVIDIAn uudet GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimet esiteltiin kuukausi sitten, jolloin ne tulivat myös kuluttajien ennakkotilattavaksi ilman konkreettista tietoa pelisuorituskyvystä. Nyt median omat tulokset ovat vihdoin julki ja jälleenmyyjät saavat toimittaa näytönohjaimia kuluttajille, jos niitä on saatu varastoon asti. NVIDIA ilmoitti, että 2080 Ti -mallin toimituksissa saattaa esiintyä viivästyksiä ja ennakkotilanneet voivat odottaa toimituksia 20. – 27. syyskuuta välisenä aikana.
io-techin testiin ensimmäisenä saapui GeForce RTX 2080 -malli, mutta testaamme heti perään myös suorituskykyisemmän GeForce RTX 2080 Ti -lippulaivamallin.
Testiimme saapui MSI:n omaan piirilevysuunnitteluun ja jäähdytysratkaisuun perustuva tehdasylikellotettu GeForce RTX 2080 Gaming X Trio -malli, joka on varustettu massiivisella yli 1,5 kg painavalla jäähdytysratkaisulla ja kolmella tuulettimella. Kyseessä on todennäköisesti yksi isokokoisimmista näytönohjaimista, jonka allekirjoittanut on koskaan testannut.
900 euron hinnalla kyseessä on suurin piirtein saman hintainen näytönohjain kuin verrokkina ollut Asuksen Strix-mallinen GeForce GTX 1080 Ti. Edullisimmillaan GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimia saa tällä hetkellä noin 750 euron hintaan. Suorituskyvyn osalta Asuksen GTX 1080 Ti ja MSI:n RTX 2080 olivat testeissä hyvin tasaväkiset, mutta tuoreessa Shadow of the Tomb Raiderissa RTX 2080 veti pidemmän korren. On myös muistettava, että RTX 2080 tarjoaa uusina ominaisuuksina RT-ytimet säteenseurannan kiihdytykseen sekä tekoälyä hyödyntävän DLSS- eli Deep Learning Super Sampling -reunojenpehmennyksen, joista on iloa päivityksen turvin kourallisessa nykyisistä peleistä sekä tulevaisuuden peleissä.
MSI RTX 2080 Gaming X Trio -kokoonpanon tehonkulutus oli 17 wattia alhaisempi kuin Asuksen Strix GTX 1080 Ti:llä ja massiivisen jäähdytysratkaisunsa ansiosta sen lämpötila 3D-rasituksessa pysytteli alle 70 asteessa ja melutaso oli käytännössä lähes olematon.
Alustavissa ylikellotustesteissä MSI RTX 2080 Gaming X Trio venyi TU104-grafiikkapiirin osalta 3D-rasituksessa noin 2050 MHz:n todelliselle kellotaajuudelle ja GDDR6-muistit 16 Gbps:n nopeudelle. Ylikellotettuna RTX 2080:n suorituskyky parani Tomb Raiderissa noin 9 %. Ylikellotusten myötä näytönohjaimen tehonkulutus nousi 20 wattia, massiivinen jäähdytysratkaisu piti grafiikkapiirin lämpötilan samassa 69 asteessa kuin vakiona, mutta melutaso nousi vajaalla kahdella desibelillä. Näytönohjain oli ylikellotettunakin todella hiljainen.
Allekirjoittaneen mielestä MSI:n GeForce RTX 2080 Gaming X Trio oli varsin vakuuttava esitys. En ole vielä muita RTX 2080 -näytönohjaimia päässyt testaamaan, mutta tässä oli noin 900 euron hinnalla vain 40 € ekstraa halvimpiin 2080-malleihin verrattuna, suorituskyky kohdillaan tehdasylikellotusten myötä, 3D-rasituksessa kortti oli lähes äänetön ja RGB-valaistuskin ihan näyttävästi toteuttu. Ainoa mieleen tuleva miinus on jättiläismäinen koko, joka saattaa aiheuttaa joissain koteloissa tilaongelmia.
Nykyisessä kilpailutilanteessa NVIDIA pystyi hinnoittelemaan uudet GeForce RTX 2080- ja 2080 Ti -näytönohjaimet edellisen sukupolven GeForce GTX 10 -sarjan mallien yläpuolelle ja varmistamaan uutuusnäytönohjaimistaan maksimaalisen tuoton. Normaalissa ja terveessä tilanteessa vanhojen näytönohjaimien hintoja olisi laskettu, varastot tyhjennetty ja uutuudet julkaistu vanhojen hinnoilla. Nyt kuitenkin GeForce-lippulaivanäytönohjainten hintataso pomppasi kertaheitolla vajaasta tuhannesta eurosta jopa 1500 euroon.
Näytönohjainmarkkinat jatkavat NVIDIAn komennossa ainakin ensi vuoteen asti, jolloin AMD:lta odotetaan 7 nanometrin grafiikkapiirejä Vega- tai Navi-arkkitehtuurilla tai vuoden 2020 loppuun asti, jolloin Inteliltä odotetaan ensimmäistä erillisnäytönohjainta.
TI kyllä kelpaisi, ehkä ensi kesänä… tai seuraava …=)
Nonni, niinhän siinä vaan kävi, että 2080-sarja tarjoaa hintaansa nähden onnettomasti lisäpotkua RTX-suorituskyvystä ja tuesta puhumattakaan. –> roposet säästyy ja suapi jatkaa 1080:lla.
Tämähän meni suorastaan odotuksiakin paremmin!
Seuraavaa sukupolvea odotellessa.:kahvi:
Itsellä vielä käytössä 1920×1080 reso ja GTX1080 niin ei kannata päivittää korttia tälläsillä tuloksilla. Yllättävän hyvin kyl GTX1080Ti pärjää näissä testeissä.
Niin siis uskaltaisin olla erimieltä, mielestäni tehonkulutus on noussut. Ja huomattavasti huonompi kehitys kuin aiemmin sen suhteen. Siis teho vs kulutus verrattuna edelliseen sukupolveen.
Jos vertaa saman suorituskyvyllä olevaa korttia eli 1080Ti niin tehonkulutus on laskenut mutta jos vertaa 1080 mallia niin on tietysti eri asia.
Itse jos päivittäisn 2080Ti malliin niin suorituskyky paranisi ainakin 100% eli on järkevä päivittää.
GTX 1000 sarjan omistajan en näe järkeä päivittä jos omistaa 1070 tai parempaa mallia kun hyöty ei ole niin suuri että näen sen järkevänä.
Missä Crysis?
hinnat pilvissä ja suorituskyky samaa edellisen sukupolven kanssa, en tiä mitä tähän vois edes sanoo muutakun tuhnu tuli.
odotin enemmän.
paljon enemmän koska hinta 😀
Puusilmä nyt ON puolsokea , mutta silti en havainnut testitiedoissa mainintaa , siitä millaisella monitorilla testit vertailtiin
Oliko käytössä peräti G-Sync ominaisuudella varustettu laite , entä mitä syngronointi vaikutti
Vai ajoitteko testit kuluttaja hintaisella Freesync-näytöllä
Koska vertailuvehkeenne = Vega lienee jotain FE tyyppiä ? eikä ehkä vastaa valmistajien vaihtoehtoja
Jaa-a, eipä voi kyllä perustella oikein mitenkään tämän ostamista 1080 Ti:n yli ellei vartavasten halua leikkiä rtx demoilla.
Nykypeleissä eroja ei oikeastaan ole. Tulevaisuudessa sitten DLSS tuo varmasti eroja. Ja johan mm. Vulkaniin perustuva Wolfernstein 2 toi muissa testeissä selkeät tehoerot 1080Ti vs 2080. Mutta silti, samaa mieltä ettei kannata välttämättä hankkia näitä. Antaa näiden uusien teknologioiden yleistyä ja hyppää niiden kelkkaan sitten vaikka seuraavan sukupolven mukana.
Periaatteessa näissä RTX-korteissa maksetaan nyt korkeaa early adopterin premium-hintaa ominaisuuksista, joiden hyödyistä saa nauttia sitten joskus tulevaisuudessa. En itsekään hirveästi perusta tuollaisesta.
???
????, toivon että myös NVidia näkee virheensä ja siirtyy async näyttöihin.
Onpas negatiivista kommentointia. Ei se 2080 kuitenkaan maksa kuin 50-100€ enemmän (gigantti) kuin 1080Ti. On nuo uudet ominaisuudet kuitenkin sen arvoisia.
Jos lisää vauhtia kaipaa, niin sitten pitääkin ostaa 2080ti. Vähän nopeammin nousee hinta kuin tehot verrattuna 1080:een, mutta ei nyt kuitenkaan niin paljon, että erityisen huonoksi diiliksi voisi sanoa ihan perinteisen nopeudenkaan perusteella.
Kahtokaahan noita 2080ti-revikoita… Se repiikin jo vähän eroa.
Taitaa olla niin että tämä 2080 on se heikoin parannus. Mielenkiintoista katsoa miten 2070 pärjää aikanaan.
Mitä nyt oon hieman arvosteluja selaillu ni muutamassa pelissä (R6S, W2) karmeet erot RTX:ien hyväks, mutta laajemmin katottuna 2080 ja 1080Ti käytännössä tasoissa.
2080Ti rupee oleen jo niin silmiä kirvelevissä hinnoissa etenkin täällä Suomessa, ettei ~35% parannus FPS:ssä 1080Ti:hin verrattuna oikeen oikeuta kirjaimellisesti tuplahintaa.
Jotenkin näistä Turingeista jäänyt kuva, että nVidia myy ray tracing betakittiä ja siinä vaiheessa RT oikeesti alkaa yleistyyn peleissä, on nää nyt julkastut kortit jo keskitason paskaa niitä pyörittään. Tällä hetkellä 1080Ti omistajilla ei oo pienintäkään syytä vaihtaa Turingiin.
Juuh, ei jatkoon.
No jos nyt ajattelee, että yli 2 vuotta kulunut edellisestä sukupolvesta ja hinnat nousseet rajusti niin voisi sanoa, että ison luokan pettymys valitettavasti.
Tätä se teettää, ettei muut pysy kehityksessä mukana.
Eipä siitä voi ainakaan Nvidiaa syyttää, vaan ennemminkin sormea voisi osoittaa AMD:n suuntaan kun heillä ei näytä olevan paukkua pysyä kehityksen mukana.
Jos kerran uusia malleja julkaistaan pitäisi sen kyllä päihittää kilpailijan huippumallin, ettei loputkin markkinaosuudesta valu pois.
Lopultahan tämä johtaa vääjäämättä siihen, että tuotanto loppuu AMD leirissä.
No jospa sitten Intel laittaisi vähän kilpailuun kunnon säpinää. Hope so.
Negatiivisuus on tässä tapauksessa mielestäni ihan perusteltua. 2080 on noin 100€ kalliimpi kuin kaksi vuotta sitten esitelty 1080ti oli. Suorituskyvyssä kuitenkaan ei ole käytännön eroa. Uudet ominaisuudet muuten on tällä hetkellä vielä lupauksia.
Kyllähän noita 1080Ti on saanut jo 600€ +pk. Saksasta tilaamalla. Kyllä tuo hintaero on siis enempi ~200€ luokkaa. Gigantissa on yllättävän halvat RTX:t ja melko kalliit 1080Ti:t. Eiköhän nuo Gigantinkin 1080Ti hinnat ala tuosta pikkuhiljaa hieman laskemaan.
Pitäähän sen 2080Ti repiäkin eroa tuolla tolkuttomalla hinnalla. MSRP nousi edeltäjään nähden n. 40% ja 4K-tehot sen samat 40%. 980Ti -> 1080Ti päivityksessä MSRP nousi alle 10% ja tehot 4K:lla luokkaa 80%.
Kyllä ite olen ainakin pelannut uutta tomb raideria 1080ti 4k resolla, hdr päällä ja high asetuksilla. 60fps tuntumas pyörii koko ajan. Ei tunnu vaikuttavan juurikaan fps vaikka tiputtaa low asetukset.
Kyllä ite olen ainakin pelannut uutta tomb raideria 1080ti 4k resolla, hdr päällä ja high asetuksilla. 60fps tuntumas pyörii koko ajan. Ei tunnu vaikuttavan juurikaan fps vaikka tiputtaa low asetukset.
Tuo screen space contact shadow pitää vaan ottaa pois ku tiputtaa fps pahasti.
Alustavissa ylikellotustesteissä MSI:n GeForce RTX 2080 ylikellottui TU104-grafiikkapiirin osalta 1990 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus oli 3D-rasituksessa noin 2035-2050 MHz. GDDR6-muistit venyivät vakaasti ilman grafiikkavirheitä 16 Gbps nopeudelle.
Ylikellotettuna MSI:n RTX 2080 oli Tomb Raiderissa 7,5 FPS:ää eli noin 9 % suorituskykyisempi kuin vakiona.
Tämä kuvaa hyvin tilannetta: Tom's Hardware reports a mere ~26% improvement in the 2080 ti over the 1080 ti at 76% more dollars.
Eli laitan säästetyt rahat mielellään muuhun.
Tämä kuvaa hyvin tilannetta: Tom's Hardware reports a mere ~26% improvement in the 2080 ti over the 1080 ti at 76% more dollars.
Eli laitan säästetyt rahat mielellään muuhun.
Lähempänä 100-150€ se hintaero on. 2 vuoden kehityksestä korkeampaa hintaa ja samaa suorituskykyä, höystettynä ominaisuuksilla joita ei suurin osa peleistä vielä tue eikä tule tukemaan vähään aikaan. Järkevämpää odotella noiden tekniikoiden yleistymistä kuin tuhlata tähän korttiin rahansa. 1080 Ti sen sijaan antaa jo ihan merkittävää tehoeroa nykykortteihin.
Onko tulevilla ajuripäivityksillä odotettavissa parannusta suorituskykyyn vai oliko se nyt niinsanotusti tässä?
Aikalailla odotusten mukaisia tuloksia. Eli tasoissa tai muutaman prosentin GTX 1080Titä nopeampi. Positiivista kuitenkin, että vie vähemmän virtaa ja on todella hiljainen. Itsellä jää päivittämättä, mutta seurataan vielä DLSS tuloksia.
Miten noihin tuloksiin pitäisi suhtautua? Ei tullut ainakaan "Wau" -reaktiota :facepalm:
”GeForce RTX 2080 Ti vs Geforce GTX 1080 Ti
Intro
The GeForce RTX 2080 Ti features a clock speed of 1350 MHz and a GDDR6 memory speed of 14 MHz. It also makes use of a 352-bit bus, and uses a 12 nm design. It features 4352 SPUs, 272 TAUs, and 88 Raster Operation Units.
Compare those specifications to the Geforce GTX 1080 Ti, which features clock speeds of 1480 MHz on the GPU, and 1376 MHz on the 11264 MB of GDDR5X memory. It features 3584 SPUs along with 224 Texture Address Units and 88 ROPs.” Eli siis ROPsit ja TAUt ainoastaan vaikuttavat pelien suorituskykyyn ? Shaderit eivät tee muuta kuin hidasta laskentaa ? Tuskin näin, mutta jos joku viisaampi kertoisi miten voi olla näin pieni ero eri arkkitehtuurien kohdalla. Ei voi olla pelkästään ajureista kiinni (21 % eron pitäisi olla huomattava )?
Tuloksen linjassa sen kanssa, mitä odotettiinkin eli ~1080ti nopeuksinen.
No niin, olis nyt ollut parempi, että olisi vähän laskeneet 1080 sarjan hintoja, jolloin myös Vegat olisi laskeneet. muttei sitten. Kai se on Vega 64 ostettava kun saa jo alle 550€ kotiin tuotuna noita kustomeja.
Aika hyvin :tup:
Saatkohan jostain käsiisi Ti mallin, että saadaan siitähän samoilla spekseillä vertailukelpoista kamaa?
Juu kyllä on 2080 Ti tulossa, ajankohtasta en vielä osaa sanoa mutta ensi viikolla viimeistään.
Miksi jos keskitason kortit myy kuitenkin hyvin? Se on marginaalinen osuus atk-vermeiden hankkijoista jotka laittaa +400€ näytönohjaimeen.
Alemmissa luokissa on kovempi kilpailu.
Mitä höpiset?
Varsin heikkoi päättelyä, kannattaisi tutustua testeihin
Suurinosa peleistä maximi asetuksilla toimii 60fps tai yli.
MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio 11 GB Review
Riippuu peleistä ja asetuksistakin.
Max asetuksilla ja usean pelin testeistä päätellen eroa taitaa olla kutakuinkin keskimäärin se 10% jonka spekseistäkin jo arvioitsin.
Laadukasta settiä jälleen. Kiitokset Sampsalle varmaan ollut kohtuu pitkää päivää unboxaus videon jälkeen 🙂
1080ti tuli hankittua niin vähän aikaa sitten, että tein jo silloin päätöksen että nämä 2xxx -sarjalaiset saa jäädä kauppaan. Tulevaisuus näyttää miten nuo uudet tekniikat lähtee pelaamaan ja miten peleissä tukea niihin alkaa ilmestymään.
Luitko sä tätä testiä ollenkaan? Nvidialla on jo yli 70% markkinaosuus.
Jos ei AMD pärjää testeissä millään mittapuulla enää niin kyllä sillä nyt vaan on vaikutusta.
Kyllä mullakin olisi niitten kortti jos sellainen olisi järkevä ostaa, mutta kun ei niin näillä mennään.
Huhhuh, ja täällä porukka pää märkänä valittaa Applen hinnoista. iPhoneihin tuli sentään tehokkaammat suorittimet. Nvidia vaan nosti hintaa. 😀
Tainnut @Sampsa painaa testejä koko yön läpeensä, kun eikö eilen vasta ollut unboxi 😀 Minkä sitä intohimolleen voi kun uusi rauta polttelee näpeissä. Lähettäispä valmistajat itelleki uutta kamaa kuritettavaksi :drool:
Vaikuttaa että Nvidia keksi uuden RTX teholuokan nykyisten GTX sarjalaiste yläpuolelle.
nousihan tuossa sentään n.10% nopeus.
Paljon kiinni DLSS, jos näitä pelejä tulee reippaammin olisi ihan perusteltua maksaa hieman extraa 2080 Vs 1080Ti
Mutta 4K lle ehdottomasti 2080Ti on se oikea kortti
Itse käsitin myös, että antiikkiselle 1080p resolle ei mitään järkeä lähteä päivittämään, mutta 1440p ja varsinkin 4k antaa isosti potkua jo vaativimmassakin peleissä. Witcher 3 4k ultralla 80fps stabiili. Ja se yksityiskohtien määrä.. :drool: Uskoisin että erot tuosta vielä kasvaa, kun optimoinnit paranee.
erinomaiset uudet nvidian kortit jälleen…
lyhyesti,jos ei ole edellisen suorituskyvyn top #1 korttia koneessa,eli nvidia 1080 ti mallia on 2080 erinomainen kortti.. joo hintaa on, no sen lompakko kysymys… laatu ja nopeus maksaa, ikävä kyllä.
jep,tässä on haettu ominaisuuksilla ja tehokkuudella voimaa ja sitä löytyy ja varsinkin DLSS tuetuissa peleissä!! niittä on kaikki tulevat,melkein. odotetaanpa testiä niillä jos halutaan wow elämyksiä!!… (linkit)
joo,kuitenkin suht normi 2080 voitaa edellisen top #1 kortin kellotetun 1080 tin.
DLSS testejä ei tehty? mutta muilta sivuilta löytyy ja puhtia löytyy!
elikkä 2080 on erinomainen kortti jos ei jo omista 1080 ti korttia.
kyllä nvidia olisi voinut tehdä kortin joka on 2 x 1080 ti ,mutta ei vielä ja siinä olisi voinut jopa 400W paukkua,siihen nvidia ei mene..nooh ehkä rtx titan, jonka tehtävä on varmistaa vain että nvidialla on nopein kortti ainakin 14kk ,hinnalla ja tehokkuudella ei kauheesti ole silloin väliä.
hmm,sanottava on että idle ja multimonitor yms .tehonsyöttö liian korkeita,mutta tulee biso korjaus piakkoin.ajurit aika raakoja vielä..
2080 ti om omaa luokkaansa,ja tehokkuus on ollut taas nvidia suuressa osassa ja ominaisuudet,
ei 500W korttia ja vesijäähyä. mielestäni tätä päivää ja näin pitääkin.
joten,2080 ti on n. 50% – 100% nopeampi kuin kilpailijan amd:n vega64,pienemmillä tehoilla!!!
siis huh!
sanon että on ylipääsemätön asia amd:lle.
mutta se siitä,suositteln tsekkaamaan ulkomaisia sivuja….
https://hothardware.com/reviews/nvidia-geforce-rtx-performance-and-overclocking
https://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_RTX_2080_Strix_OC/
https://www.tweaktown.com/reviews/8738/nvidia-geforce-rtx-2080-ti-review-seriously-buy/index17.html
https://www.guru3d.com/articles_pages/asus_geforce_rtx_2080_ti_rog_strix_preview,1.html
DLSS on se sana joka vielä näyttää suunnan.
odotan myös innokkaasti 2060 ja 2070 malleja.
kaikki rtx 2000 sarjalaiset selkeästi ’editor choice’ kortteja.
lopuksi
odotan myös innokkaasti vuotta 2020, ja varmaan kaikki,kun intel julkaisee oman näykkärinsä….
silloin on myös nvidialla uutta rautaa,varmasti eli kaksi seuraavaa sukupolvea ulkona eli viim. Q1/2021.
eli 2021 on se vuosi kun jyvät erotetaan akanoista …lopullisesti.
En tiedä mutta uskon, että kun ajurit päivitellään kuntoon 2080 niin rupeaa eroja tulemaan. Nyt jo joissakin on sitä eroa. Tai tätä toivon. Ti version testejä odotellessa
On kyllä hienoa tekemistä @Sampsa:lta!
Normaalissa kilpailutilanteessa 2080 olisi 1080:n korvaaja ja siitä puhuttaisiinkin niin, eikä niin kuin nyt hinnan perusteella verrataan 1080ti:hin.
1080 vs. 2080 ero on sitä mitä pitääkin, siinä missä 1080 ja 1080ti erot on ja nähtävästi 2080 vs 2080ti.
Taas Nvidia sotkeutuu oman näppäryyteensä näiden korttien ja nimeämistensä kanssa.
Toivottavasti AMD:lla on pian tarjota edes jotain vastusta, koska Intelin tulemiseen menee vielä liian kauan.
Oliko jossain testissä se RTX ON, ja saako sen testin tuloksen myös RTX OFF?
Jos yleistä linjaa katsotaan niin esim 980ti ja titan x ovat tehoiltaan 1070 kanssa samassa. Huonoin julkaisu pitkään aikaan nvidialta.
true, mutta 10xx sarja olikin jopa poikkeuksellisen iso hyppy eteenpäin. Kyllä tämä tehojen suhteen oli ihan normi hyppy eteenpäin. 2080 on sen n. 30% nopsempi kuin 1080. Ei tuo hirveästi eroa Nvidian normaalista sukupolvien välisistä erosta.
Hinta vain on jäätävän huono, mutta tehon nousu siis ihan ok.
Se mikä näyttää pahalta on 2070. Vielä pienempi piiri, eli selvästi 2080 korttia hitaampi? 1070 9li sentää kohtuumatkan päässä 1080 kortista. Mutta saas nähdä, koska IO-tech saa sen testipenkkiin. Saattaa se silti olla 1080 kortin nopeuksissa…
Lokakuussa tulee Windows-päivitys joka vasta lisää DirectX Ray Tracing -tuen ja sen jälkeen pelikehittäjät julkaisevat omalla aikataulullaan RTX-päivitykset.
Sampsa vois vetästä vielä ”lyhyen” PUBG streamin tuolla näyttiksellä niin nähtäisiin senkin toimivuus.
Muutaman kuvan kun saisi DLSS päällä ja ilman antialiasointia jotta voi verrata kuinka paljon kuvanlaatu kärsii. Esim. infiltrator demosta
Ok. Mietin vaan, että jos se on se varsinainen uusi rauta tuossa, niin eikö se nopeus paljastu vasta kun laskentaa saadaan sinne siirrettyä?
Mitä computerbase revikasta kahtoin niin Infiltrator-Demo näyttää huomattavasti blurraavammalta (itse en kyllä käytä mitään AA:ta uusimmissa peleissä, kun sulavuus tärkeämpi 1440p/144hz):
Nvidia GeForce RTX 2080 und RTX 2080 Ti im Test (Seite 5)
Kyseisen videon voi ladata revikasta: