Testissä Full HD -pelaamiseen suunnattu 339 euron suositushintainen GeForce RTX 4060 -näytönohjain.

NVIDIA esitteli toukokuussa kolme RTX 4060 -sarjan näytönohjainta, joista nyt myyntiin saapuu edullisin 339 euron hintainen 4060-perusmalli. Aiemmin toukokuussa ensimmäisenä myyntiin saapui 8 gigatavun näyttömuistilla varustettu 459 euron hintainen GeForce RTX 4060 Ti ja myöhemmin heinäkuussa myyntiin on vielä tulossa tuplatulla 16 gigatavun näyttömuistilla varustettu versio 569 eurolla. NVIDIA markkinoi 4060-sarjan näytönohjaimia ensisijaisesti Full HD -resoluutiolla pelaamiseen.

Tutustumme tässä artikkelissa MSI:n GeForce RTX 4060 Ventus 2X Black OC -näytönohjaimeen. Suorituskykytestit on ajettu pääasiassa 1920×1080-resoluutioilla ilman säteenseurantaa ja säteenseuranta sekä DLSS 3 -ominaisuus käytössä. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.

 

Näytönohjaimen esittely

NVIDIAlta ei tule lainkaan myyntiin yhtiön omaan suunnitteluun pohjautuvaa Founders Edition -mallia, vaan jälleenmyyjiltä on ostettavissa näytönohjainvalmistajien omiin suunnitelmiin perustuvia malleja alkaen 339 suositushinnalla ja siitä ylöspäin.

Saimme MSI:ltä testiin GeForce RTX 4060:stä tehdasylikellotetun Ventus 2X Black OC -mallin, jonka hinta Suomessa on 339 euroa.

MSI GeForce RTX 4060 Ventus 2X Black OC on pienikokoinen eli 19,9 cm pitkä, kahden korttipaikan paksuinen, 12 cm leveä ja painaa 544 grammaa. Näytönohjaimen päällipuolen muovikehikkoon on upotettu kaksi 85 mm:n tuuletinta.

Piirilevy on varustettu yhdellä 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä eli erillistä adapteria tai päivitystä uuteen ATX 3.0 -virtalähteeseen ei tarvita. Näytönohjaimen Power Limit -tehorajoitus on vakiona 115 wattia, eikä sitä ole mahdollista nostaa lainkaan. MSI suosittelee näytönohjaimen kanssa käytettäväksi 550-wattista virtalähdettä. Näyttöliittiminä on yksi HDMI 2.1- ja kolme DisplayPort 1.4a -liitintä.

Toisin kuin 4060 Ti:ssä GeForce RTX 4060:ssä on käytössä AD107-grafiikkapiiri, joka valmistetaan TSMC:n NVIDIAlle optimoidulla 5 nanometrin eli 4N-prosessilla. Grafiikkapiiri rakentuu 18,9 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 156 neliömillimetriä.

Käytössä on AD107:stä täysi piiri eli 3072 CUDA-ydintä, 96 teksturointiyksikköä, 96 tensoriydintä, 24 RT-ydintä ja 48 ROP-yksikköä.

Muistiväylä on 4060 Ti:n tavoin 128-bittinen ja sen jatkeena on kahdeksan gigatavua 17 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6-muistia, jonka myötä todellista muistikaistaa on käytettävissä 272 Gt/s, mutta NVIDIA itse mainostaa 24 megatavun L2-välimuistin myötä efektiiviseksi kaistanleveydeksi 453 Gt/s. Huomionarvoista on myös PCI Express 4.0 -väylän kuristaminen 16 linjasta 8:aan.

Vertailun vuoksi 4060 Ti -isoveljen AD106-grafiikkapiirissä on käytössä noin 40 % enemmän laskentayksiköitä, muistiväylän kaistanleveys on 128-bittisellä muistiväylällä lähes sama (288 vs 272 Gt/s), mutta pienemmän L2-välimuistin (24 vs 32 Mt) myötä NVIDIAn ilmoittama efektiivinen kaistanleveys on 18 % alhaisempi.

MSI on asettanut Ventus 2X Black OC -mallin toimimaan vakiona 3D-rasituksessa 2490 MHz:n Boost-taajuudella. Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa Cyberpunk 2077 -pelissä noin 2700-2745 MHz.

 

Testikokoonpano

Suorituskykytesteissä GeForce RTX 4060 -näytönohjainta verrattiin ensisijaisesti edellisen RTX 30 -sukupolven vastaavaan 3060-malliin sekä pykälän parempaan 3060 Ti -malliin, jonka hintataso on tällä hetkellä sama 340 euroa kuin 4060:llä.

Mukana on myös tulokset aiemmin toukokuussa myyntiin tulleella 8 gigatavun 4060 Ti -isoveljellä, pykälän kalliimmalla 4070-mallilla sekä pari sukupolvea vanhalla 2060 Superilla.

AMD:n vastine GeForce RTX 4060:lle on toukokuussa julkaistu Radeon RX 7600, mutta mukana on tulokset myös edellisen sukupolven Radeon RX 6600-, 6650 XT- ja 6750 XT -malleilla 210-430 euron hintahaarukasta.

Lisäksi mukana on tulokset Intelin Arc A750- ja A770-näytönohjaimilla.

 

Hintataso Suomessa 28.6.2023 (saatavilla):

 

Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kolme 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi Asuksen ROG Ruyjin II 360 AIO -nestekierrolla jäähdytetty Intelin 24-ytiminen Core i9-13900K -prosessori asennettuna Asuksen ROG Maximus Z790 Extreme -emolevylle ja 32 gigatavua DDR5-6000-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 11 Pro asennettuna Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Asuksen 1200 watin ROG Thor II -virtalähde.

  • Intel Core i9-13900K  (24/32 ydintä/säiettä, boost 5,5 GHz)
  • Asus ROG Maximus Z790 Hero
  • 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB DDR5-6000 (36-36-36-72)
  • Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
  • Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
  • Asus ROG Ruyjin II 360 AIO -nestejäähdytys
  • Asus ROG Thor II 1200W -virtalähde

 

Näytönohjainten testimetodit

io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.

 

Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla ilman säteenseurantaa

Cyberpunk 2077:ssä parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4060:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 6 % parempi kuin 3060:llä, mutta 3060 Ti oli sitä 20 % ja RX 7600 10 % suorituskykyisempi.

Hogwarts Legacyssä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4060 oli 8 % suorituskykyisempi kuin 3060, mutta 3060 Ti oli sitä 20 % ja RX 7600 2 % suorituskykyisempi.

Last of Us Part 1:ssä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4060 oli 19 % suorituskykyisempi kuin 3060, mutta 3060 Ti oli sitä 9 % suorituskykyisempi ja RX 7600 tasoissa.

Dying Light 2:ssa parhailla High Quality -kuvanlaatuasetuksilla 4060 oli 19 % suorituskykyisempi kuin 3060, mutta 3060 Ti oli sitä 10 % suorituskykyisempi ja RX 7600 oli tasoissa, paitsi sen minimi oli selvästi parempi.

Far Cry 6:ssa parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4060 oli 16 % suorituskykyisempi kuin 3060, mutta 3060 Ti oli sitä 13 % ja RX 7600 10 % suorituskykyisempi.

Assanssin’s Creed Valhallan sisäänrakennetussa benchmarkissa parhailla Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla 4060 oli 26 % suorituskykyisempi kuin 3060 ja noin 4 % suorituskykyisempi kuin RX 7600, mutta 3060 Ti oli sitä 4 % suorituskykyisempi.

Watch Dogs: Legionin sisäänrakennetussa benchmarkissa parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4060 oli 21 % suorituskykyisempi kuin 3060, mutta 3060 Ti oli sitä 13 % ja RX 7600 7 % suorituskykyisempi.

 

Suorituskykytestit 2560×1440- ja 3840×2160-resoluutioilla

3DMark TimeSpy -testissä 2560×1440-vakioresoluutiolla 4060:n grafiikkatulos oli 19 % suorituskykyisempi kuin 3060:lla, mutta 3060 Ti:n tulos oli sitä 13 % ja RX 7600:n 3 % parempi.

Cyberpunk 2077:ssä 1440p-resoluutiolla 4060 ja 3060 olivat tasoissa, mutta 3060 Ti oli sitä 26 % ja RX 7600 19 % suorituskykyisempi. 4k-resoluutiolla ruudunpäivitysnopeus jäi kaikilla alle 30 FPS:ään.

 

DirectX Raytracing -säteenseuranta & DLSS 2/3 -suorituskyky

3DMarkin puhtaasti säteenseurantaa käyttävässä DXR-testissä 4060 oli 37 % suorituskykyisempi kuin 3060, 40 % suorituskykyisempi kuin RX 7600, mutta tasoissa 3060 Ti:n kanssa.

NVIDIA esitteli RTX 40 -sarjan näytönohjaimien julkaisun yhteydessä uuden Deep Learning Super Sampling- eli DLSS 3 -version, jossa isoin uudistus on Optical Multi Frame Generation. Alemman renderöintiresoluution ja skaalauksen lisäksi nyt DLSS myös generoi kokonaan uusia ruutuja parantamaan ruudunpäivitysnopeutta. Frame Generation käyttää NVIDIAn aiempaa järeämpää Optical Flow Accelerator -yksikköä lukeakseen ruuduista liikedataa pelimoottorin liikevektoreiden lisäksi. Sen kerrotaan pystyvän seuraamaan kuvasta esimerkiksi heijastuksia ja vastaavia pikselitasolla asti. Esiopetettu neuroverkko rakentaa näistä ongitun datan ja edeltävien ruutujen perusteella tarvittavat tiedot luodakseen täysin itsenäisesti uuden ruudun, mikä parantaa suorituskykyä sekä prosessori- että näytönohjainriippuvaisissa tilanteissa.

DLSS 3 on tuettu vain Ada Lovelace -arkkitehtuuriin perustuvilla GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimilla ja DLSS 3 -pelit tukevat automaattisesti myös NVIDIA Reflexiä varmistamaan mahdollisimman pienet viiveet. Vaikka peliin olisi lisätty DLSS 3 -tuki, DLSS 2.0 toimii vanhemmilla näytönohjaimilla jatkossakin normaalisti. DLSS 3 on tällä hetkellä tuettuna yli 50 pelissä ja seuraavaksi tuki on tulossa pluginin muodossa Unreal Engine 5 -pelimoottorille.

Cyberpunk 2077:ssä Ray Tracing Ultra -kuvanlaatuasetuksilla ja DLSS/FSR Quality -ominaisuus käytössä 4060 oli DLSS 3:n avulla 80 % suorituskykyisempi kuin 3060 ja 43 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti, kun niillä oli käytössä DLSS 2.

F1 22:ssä parhailla Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla on käytössä myös säteenseuranta. 4060 oli 14 % suorituskykyisempi kuin 3060 ja 12 % suorituskykyisempi kuin RX 7600, mutta 3060 Ti oli sitä 14 % suorituskykyisempi.

DLSS 3 -ominaisuuden avulla 4060 oli DLSS 3:n avulla 57 % suorituskykyisempi kuin 3060 ja 24 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti, kun niillä oli käytössä DLSS 2.

Dying Light 2:ssa High Quality Raytracing -asetuksilla 4060 oli DLSS 3:n avulla 43 % suorituskykyisempi kuin 3060 ja 7 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti, kun niillä oli käytössä DLSS 2.

Hogwarts Legacyssä säteenseuranta käytössä 4060 oli DLSS 3:n avulla 81 % suorituskykyisempi kuin 3060 ja 42 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti, kun niillä oli käytössä DLSS 2.

Far Cry 6:ssa Ultra-asetuksilla ja säteenseuranta käytössä 4060 oli 15 % suorituskykyisempi kuin 3060 ja 6 % suorituskykyisempi kuin RX 7600, mutta 3060 Ti oli sitä 11 % suorituskykyisempi.

 

Tehonkulutusmittaukset

Tehonkulutusta mitattiin seinästä Coltech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla.

Cyberpunk 2077:ssä uuden 4060-kokoonpanon tehonkulutus oli testijoukon alhaisin 265 wattia eli 70 wattia alhaisempi kuin 3060:llä ja RX 7600:lla sekä 94 wattia alhaisempi kuin 3060 Ti:llä.

 

Lämpötilamittaukset

Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla.

4060:n AD107-grafiikkapiiri toimi MSI:n Ventus 2X Black OC -näytönohjaimessa 71-asteisena.

Melumittaukset

A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä -peliä 4k-resoluutiolla. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.

MSI:n Ventus 2X Black OC:n tuulettimet pyörivät 3D-rasituksessa 53 % eli 1910 RPM:n kierrosnopeudella ja melutaso kohtalaisen hiljainen eli 38,5 desibeliä.

 

Ylikellotustestit

Ylikellotustestissä MSI:n GeForce RTX 4060 Ventus 2X Black OC oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.

Power Limit on vakiona 115 wattia, eikä sitä ole mahdollista korottaa.

Näytönohjain ylikellottui AD107-grafiikkapiirin osalta +250 MHz eli 2740 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli ilman säteenseurantaa heitteli 2775-2895 MHz:n välimaastossa näytönohjaimen hakatessa Power Limit -rajoitukseen. GDDR6-muistit ylikellottuivat vakaasti +1750 MHz eli 20,5 Gbps:n nopeudelle (GPU-Z näyttää 2563 MHz).

Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna asteella 71 asteesta 72 asteeseen, kokoonpanon tehonkulutus 265 watista 270 wattiin ja tuulettimien kierrosnopeus 1910 -> 2000 RPM melutason säilyessä edelleen kohtalaisen hiljaisena 38,5 desibelissä

Ylikellotettuna RTX 4060:n 3DMark Time Spyn grafiikkatulos parani 11252 pisteeseen eli 7 % ja  keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus Cyberpunk 2077:ssä parani noin 10 %.

 

Loppuyhteenveto

GeForce RTX 4060 on toistaiseksi edullisin RTX 40 -sarjan näytönohjain ja sen 339 euron suositushinta on sama kuin reilu 2 vuotta sitten julkaistulla RTX 3060:llä aikoinaan. Uuden Ada Lovelace -arkkitehtuurin parannusten rinnalla 4060:n näyttömuistin määrä on kuitenkin tiputettu 12 gigatavusta 8 gigatavuun ja muistiväylä on kuristettu 192-bittisestä 128-bittiseksi, jota NVIDIA on kompensoinut suuremmalla L2-välimuistilla (24 vs 3 Mt). Puhtaassa rasterointisuorituskyvyssä RTX 4060 oli io-techin testeissä Full HD -resoluutiolla pelistä riippuen 6-26 % suorituskykyisempi kuin 3060 ja säteenseurannassa DLSS 3:n avustamana erot kasvoivat 40-80 %:iin.

Tällä hetkellä 3060 Ti:n hinta on Suomessa laskenut 4060:n kanssa samalle tasolle eli 340 euroon ja sen rasterointisuorituskyky oli pääsääntöisesti 10-20 % parempi kuin 4060:llä, mutta DLSS 3:n avulla kelkka kääntyi 4060:n hyväksi noin 40 % erolla. Toukokuussa julkaistu AMD:n Radeon RX 7600 oli rasterointisuorituskyvyssä välillä 4060:n tasoissa ja välillä noin 10 % sitä edellä, mutta säteenseurantasuorituskyvyssä se on kuitenkin täysin toivoton tapaus.

Tehonkulutus oli 4060:llä testijoukon alhaisin 265 wattia ja MSI:n Ventus 2X Black OC:n jäähdytysratkaisu hoiti homman riittävän hyvin lämpöjen ja melutason osalta. Ylikellotustesteissä näytönohjaimesta saatiin puristettua Cyberpunk 2077:ssä irti 7 % parempi suorituskyky, vaikka Power Limit -asetusta ei MSI:llä pystynyt nostamaan lainkaan.

Siinä missä isoveli 4060 Ti oli erittäin suorituskykyinen, mutta samalla turhan kallis Full HD -näytönohjain, 4060:n raaka rasterointisuorituskyky jäi pettymykseksi ja samanhintaisen 3060 Ti:n jalkoihin. Radeon RX 7600:een verrattuna 4060 oli rasterointisuorituskyvyssä suurin piirtein samalla tasolla, mutta säteenseurannassa ja DLSS 3:n avulla se on täysin ylivoimainen, varsinkin kun AMD:n FSR 3:n aikataulusta tai pelituesta ei ole vielä mitään tietoa. DLSS 3 -tuki löytyy yli 50 pelistä ja todennäköisesti tuki tulee löytymään enemmissä määrin myös tulevaisuuden AAA-peleistä, joita AMD ei sponsoroi.

NVIDIAn xx60-sarjalaiset näytönohjaimet ovat perinteisesti olleet hyvän hinta-laatusuhteen järkiostoksia, joilla saa edulliseen hintaan riittävän hyvän suorituskyvyn PC-pelaamiseen, kuten vaikka GeForce GTX 1060 ja GeForce RTX 2060 Super. NVIDIA perustelee 4060:n suorituskykyä ja hintatasoa DLSS 3:n kautta, mutta ainakaan viime aikaisten näytönohjainten myyntilukujen valossa kuluttajat eivät ole olleet täysin samaa mieltä ja jättäneet näytönohjaimet mielummin ostamatta.

This site uses XenWord.
;