Saako halvalla hyvää? Testasimme kahdeksan alle 35 euron hintaluokan pelihiirtä.

Pelihiiri pienellä budjetilla

Tässä vertailussa tarkoituksenamme on tutkia minkälaisia pelihiiriä saa 5 – 35 euron hintaan. Halvoissa hiirissä hinta tuntuu vaikuttavan etenkin valmistajan valitsemaan sensorityyppiin. Tutkimme myös, kuinka hyvin hiiren sensori ennustaa hiiren teknistä suorituskykyä ja onko saman sensorityypin välillä eroja mallista riippuen. Pelihiiren voi hankkia edullisesti käytettynä, tai alennushintaan, mutta voiko halpa pelihiiri alentamattomaan hintaan olla edullinen?

 

Testattavat pelihiiret

Testihiiret valittiin 5 – 35 euron hintaluokasta. Hiirien hinnat saattavat vaihdella paljonkin ajankohdasta riippuen, joten arviointi suoritetaan artikkelin tekohetkellä vallinneen hintatason perusteella. Valitsimme silmämääräisesti ja teknisesti mahdollisimman pätevän oloisia hiiriä, jotka ovat helposti kuluttajan saatavissa. Painotus on FPS-pelaamisessa. Testiin valikoituivat seuraavat hiiret:

 

Tietoa testaajasta ja testaustavoista

Pelihiirien testiarvioinnin suoritti Counter-Strike: Global Offensive -pelin parissa yli 6000 tunnin ajan kunnostautunut korkeimman pelirankin FPS -pelaaja, ”hiiri-intoilija” ja -modaaja. Testaajan kämmen on mitoiltaan varsin keskikokoinen, noin 18 cm pitkä ja 9 cm leveä.

Kokonaiskuva hiiristä muodostettiin käytännön testaamisen ja erillisten mittausten perusteella. Vakiomittauksina hiirille suoritettiin useita sensorin mittauksia sekä näppäinviiveiden mittaukset.

Hiirien sensorien toimintaa testattiin SteelSeriesin QcK+ -hiirimatoilla. Halvimmissa sensoreissa havaittiin alustakohtaisia eroja valkoisella pöytäpinnalla käytettynä, testit suoritetiin pelkästään hiirimatolla.

Hiirien sensorien testaamiseen käytettiin apuna kahta eri versiota MouseTester -sovelluksesta. MouseTester tallentaa hiiren liikkeen dataa ja piirtää kuvaajia valittujen parametrien suhteen. Kuvaajissa voi liikkua tarkentamalla haluttuihin kohtiin ja tulostaa näkymä kuvatiedostoksi.

Hiirtä testattaessa pyritään ottamaan huomioon kaikki mahdolliset käyttöön vaikuttavat tekijät. Yksityiskohdista mainitaan vain, jos niiden havaitaan aiheuttavat mahdollisia ongelmia hiiren käytettävyyteen. Mikäli jostain hiiren ominaisuudesta ei ole erikseen mainittu, voidaan olettaa hiiren olevan siltä osin kunnossa.

 

Testihiirien pakkausten avaus ja esittelyvideot

Jokaista hiirtä käsittelevän kappaleen alussa on esittelyvideo, jossa hiiri avataan pakkauksesta ja esitellään pakkauksen sisältö. Hiirtä pyöritellään käsissä, tarkoituksena havainnollistaa hiiren muotoa, rakennetta, painikkeita, rullaa, johtoa, sekä toimintoja. On suositeltavaa pitää äänet päällä videossa kuullaksesi näppäinten äänet ja rakennetta koetellessa syntyvät natinat.

 

ADX A03

Taustatietoa

ADX Gaming on brittiläisen Currys PC World -jälleenmyyntiketjun edullinen pelituotebrändi, jota löytyy Suomesta Gigantin valikoimista. ADX-brändin alta löytyy hiirien ohella mm. näppäimistöjä, kuulokkeita ja kaapeleita.

Hiiren ominaisuudet, rakenne ja ulkonäkö:

  • Paino: Testiyksilön mitattu paino 87,1 grammaa.
  • Mitat: 122 x 65 x 38 mm (P*L*K)
  • Sensori:
    • Tuntematon sensori
    • 800/1200/1600/2400/3200 CPI
  • Yleisesti:
    • 125 hz päivitystaajuus
    • 1,8 m kangaspäällysteinen USB-kaapeli

A03:lla on Steelseries Senseitä muistuttava OEM-muoto. Hiiren kuoren rakenne on melko tukeva, ei anna periksi eikä natise suuremmin painellessa. Hiiren päältä painaessa päänäppäimet aktivoituvat, koska ne ovat samaa kuoriakennetta muun kuoren kanssa. Hiiren perässä palaa valaistu tulipallo. Painoa on hieman enemmän kuin pelihiirillä keskimäärin nykyään, sillä hiiren sisällä on ylimääräinen metallinen paino (noin 15 g), jonka irroittaminen tosin tekee hiirestä hieman etupainoisen. Kangaspäällysteinen johto on halvan ja jäykän tuntuinen liikuteltaessa. Liukupinnat ovat ohuet liuskamaiset, liukupinta-alaa on keskimääräisesti. Hiiren näppäimissä ei ole löysää ennen kytkimen aktivoitumista, mutta hieman löysää on aktivoitumisen jälkeen. Näppäinten tuntuma on muuten napakka ja hyvä. Rullan askellus tuntuu heikosti, rullan näppäimen painallus on keskiraskas. Hiiressä ei ole sivunäppäimiä tai muitakaan lisänäppäimiä paitsi päällä sijaitseva nappi CPI:n vaihtamiseen. Sensori sijaitsee melko takana hiirtä, etäisyys ranteen taitepisteeseen jää lyhyeksi. Hiireen ei ole saatavilla ohjelmistoa.

 

Pelaamisergonomiaan ja suorituskykyyn liittyvät huomiot

A03:n symmetrinen Sensei-muoto on hyväksi todettu ja sopii moneen käteen ja otteeseen. Jäykkä ja painava johto tuntuu hieman liikuteltaessa keskimääräistä suuremmasta painosta huolimatta.

Testiin saapunut hiiriyksilö ei asetu tukevasti matolle vaan keikkuu selkeästi käytettäessä, hiiren pohja on silmiin nähtävästi kaarella. Kaareutuminen johtunee toisiinsa sopimattomista kuorirakenteen osista. Pohjan kaareutumisen sai suoristettua löysyttämällä pohjassa sijaitsevia kuorirakenteen osia toisissaan pitäviä ruuveja. Löysyttämisen jälkeen hiiri on käytettävissä, mutta pohjan ja päällisen väliin jää jonkin verran rakoa. Ruuvien löysyttäminen onnistui liukupintoja irroittamatta painamalla ruuvin reikien kohdalle liukupintoihin ruuvimeisselillä reiät.

Vaikka nappien fyysinen tuntuma on hyvä, korkean ja vaihtelevan viiveen vuoksi tuntuma ei välity peliin vaan hiiren käyttäminen tuntuu epätarkalta.

Hiiri ei sovellu korkeiden viiveidensä vuoksi kilpailulliseen pelaamiseen. Toimistohiirenä tai hidastempoisiin peleihin sitä voi kuitenkin käyttää.

Hyvää:

  • Hiiren muoto
  • Painikkeiden tuntuma

Huonoa:

  • Hiiren keikkumisen aiheuttava kuorirakenteen rakenteellinen virhe
  • Valtava ja vaihteleva näppäinviive
  • Valtava ja vaihteleva sensoriviive
  • Heikko sensorin maksimitoimintanopeus, sensori ei pysy perässä nopeissa liikkeissä.
  • Epätarkka sensorin toiminta
  • Huono takapainoinen sensorin sijainti, liian lähellä ranteen taitepistettä.
  • Painava ja jäykkä johto

Huomion arvoista:

  • Hiiren massa, joka kevenee kun poistaa sisällä olevan metallisen painon.
  • Sopii satunnaiseen tietokoneen käyttämiseen toimistohiireksi tai kevyeen hidastempoiseen pelaamiseen
  • Vaatimattomaan tietokoneen käyttöön riittävä kohtuullisella 5e hinnalla.

 

 

Deltaco Gaming DM120

Taustatietoa

Deltaco Gaming on vuonna 1991 Ruotsissa perustetun IT-tukkuri Deltacon vuonna 2017 luoma pelitarvike-tuotemerkki. Tuotemerkin ajatuksena on tuoda markkinoille edullisia vaihtoehtoja nimekkäämmille e-urheilutuotteille ja parantaa pelituotteiden saatavuutta.

Hiiren ominaisuudet, rakenne ja ulkonäkö

  • Paino: n. 95 grammaa. Testiyksilön mitattu paino 89,4 grammaa.
  • Mitat: 122 x 68 x 45 mm (P*L*K)
  • Sensori:
    • Tuntematon sensori
    • 800/1200/1600/2400 CPI
  • Yleisesti:
    • 125 hz päivitystaajuus
    • 1,85 m kangaspäällysteinen USB-kaapeli
    • 7 valaistustilaa.
    • Huano-kytkimet, jopa 10 miljoonaa painallusta
    • Takuu 5 vuotta

DM120:n muotoilu on lähes identtinen suositun Zowie EC2 -hiiren kanssa. Hiiren kuoren rakenne on tukeva, ei anna periksi eikä natise kovaakaan painellessa. Hiiren perässä on valaistu tuotemerkin logo, sekä hiiren muotoa mukaileva nauhamainen ledi. Painoa hiirellä on hieman enemmän kuin keskimäärin nykyään. Kangaspäällysteinen johto on hieman jäykähkön tuntuinen liikuteltaessa. Liukupinnat ovat pienemmät kuin EC2 -hiiressä. Hiiren näppäimissä on hieman löysää sekä ennen että jälkeen aktivoinnin, tuntuma on muuten napakka ja hyvä. Rullan askellus ei juuri tunnu rullatessa, rullan näppäimen painallus keskiraskas. Sivunapit ovat ulkonevat ja kevyet painaa mutta eivät painu helposti vahingossa koska sijaitsevat korkealla kyljessä. Hiiren päällä on nappi CPI-asetuksen vaihtamiseen. Sensori sijaitsee keskellä hiirtä ja etäisyys ranteen taitepisteeseen on keskimääräinen. Hiireen ei ole saatavilla ohjelmistoa.

 

Pelaamisergonomiaan ja suorituskykyyn liittyvät huomiot

DM120:n oikeakätinen muoto on varsin maltillinen ja sopii sen vuoksi moneen käteen ja otteeseen, suuri paino tekee hiirestä hitaasti liikuteltavan. Johto ei tunnu merkittävästi liikuteltaessa hiiren korkeahkon painon vuoksi.

Vaikka nappien fyysinen tuntuma on hyvä ja sensori sijaitsee sopivalla kohdalla, korkean ja vaihtelevan viiveen vuoksi hyvä tuntuma ei välity peliin vaan hiiren käyttäminen tuntuu epätarkalta.

Hiiri lakkaa välilllä kokonaan toimimastaa, valot palavat mutta näppäimet eivät toimi eikä hiiri liiku ollenkaan. Tilanne korjautuu vain irroittamalla ja yhdistämällä uudestaan USB-kaapeli koneeseen.

Kyseessä on varmaankin viallinen yksilö, joka on vaihdettavissa takuun kautta toimivaan. Katkeilu ei vaikuttanut teknisten testien tuloksiin.

Hiiri ei sovellu korkeiden viiveidensä ja hitaan maksimitoimintanopeudensa vuoksi kilpailulliseen pelaamiseen. Toimistohiirenä tai hidastempoisiin peleihin sitä voi kuitenkin mukavasti käyttää.

Hyvää:

  • Hiiren muoto
  • Painikkeiden tuntuma
  • 5 vuoden takuu

Huonoa:

  • Valtava ja vaihteleva näppäinviive
  • Valtava ja vaihteleva sensoriviive
  • Heikko sensorin maksimitoimintanopeus, sensori ei pysy perässä nopeissa liikkeissä.
  • Epätarkka sensorin toiminta
  • Hiiren painavuus

Huomion arvoista:

  • Testiyksilö lakkaa satunnaisesti toimimasta, vaatii toimiakseen uudelleen liittämisen koneeseen. Vaihto toimivaan onnistunee takuun kautta.
  • Ei testien perusteella edes edullisen 15 euron hintansa arvoinen.

 

Deltaco Gaming DM210

Taustatietoa

Deltaco Gaming on vuonna 1991 Ruotsissa perustetun Deltacon vuonna 2017 luoma pelitarvike-tuotemerkki. Tuotemerkin ajatuksena on tuoda markkinoille edullisia vaihtoehtoja nimekkäämmille e-urheilutuotteille  ja parantaa pelituotteiden saatavuutta.

Hiiren ominaisuudet, rakenne ja ulkonäkö

  • Paino: n. 70 grammaa. Testiyksilön mitattu paino 76 grammaa.
  • Mitat: 120 x 65 x 42 mm (P*L*K)
  • Sensori:
    • Sunplus SPC6651
    • 400/800/1200/1600/3200/6400 CPI
    • 1,68 m/s maksiminopeus
  • Yleisesti:
    • 1000hz päivitystaajuus
    • 1,80 m kangaspäällysteinen USB-kaapeli
    • RGB-valaistus, jota voi mukauttaa ohjelmistolla
    • 7 painiketta
    • Huano-kytkimet
    • Takuu 5 vuotta

DM210 on muotoiltu samalla tavalla kuin DM120, eli se on lähes identtinen suositun Zowie EC2 -hiiren kanssa. Hiiren kuoren rakenne on rei’itetty, mutta tukeva. Se ei anna periksi tai natise kyljistä painettaessa. Päältä kovaa painettaessa hiiren näppäimet painuvat pohjaan, mutta tämä ei haittaa käyttöä. Hiiren molemmissa kyljissä on kumiset otepinnat, jotka parantavat sormien pitoa. Rullan kyljissä palaa valo, reikien alta paistaa logo ja pohjan ympäri kulkee valoreunus. Hiiri on painoltaan melko kevyt. Kangaspäällysteinen johto on jäykän tuntuinen liikuteltaessa, eivätkä johtoon paketoinnissa syntyneet taitteet meinaa suoristua helposti. Liukupinnat ovat saman kokoiset kuin DM120:ssa, eli pienemmät kuin EC2 -hiiressä. Hiiren näppäimissä ei tunnu löysää ennen tai jälkeen aktivoinnin, näppäimet kuitenkin palautuvat hieman hitaan tuntuisesti. Rullan askellus tuntuu keskimääräisesti rullatessa, rullan näppäimen painallus on keskiraskas. Sivunapit ulkonevat maltillisesti kuoren pinnasta ja niiden tuntuma on hyvä. Hiiren päällä ovat napit CPI-asetuksen ja valoefektien vaihtamiseen. Sensori sijaitsee keskimääräistä taaempana ja etäisyys ranteen taitepisteeseen jää lyhyeksi.

 

Ohjelmiston ja säätömahdollisuuksien läpikäynti

Ohjelmiston kautta säädettäviä hyödyllisiä asetuksia ovat valaistuksen säädöt, päivitystaajuuden säätö ja CPI-asetusten säätö. CPI-asetuksia ei tosin voi säätää muuten kuin lisäämällä ja poistamalla valmiiksi määritettyjä vaihtoehtoja.

 

Pelaamisergonomiaan ja suorituskykyyn liittyvät huomiot

DM210:n oikeakätinen muoto on varsin maltillinen ja sopii sen vuoksi moneen käteen ja otteeseen, kumiset gripit parantavat pitoa sormiotteissa. Johto tuntuu hieman jäykkyytensä vuoksi suuremmissa liikkeissä.

Napeissa hieman hidas tuntuma ja näppäinviivettä paljon, sensoriviivettäkin löytyy. Sensoriviive on kuitenkin siedettävällä tasolla ja liikkeen tuntuma on muuten kohtuullinen.

Hiiri ei sovellu korkeiden viiveidensä vuoksi kilpailulliseen pelaamiseen. Kasuaalimpaan pelaamiseen sitä voi kuitenkin mukavasti käyttää.

Hyvää:

  • Hiiren muoto
  • Kevyt paino
  • Pitoa lisäävät kumiset gripit
  • Sivunappien tuntuma
  • 5 vuoden takuu

Huonoa:

  • Suuri näppäinviive
  • Sensorissa viivettä
  • Heikohko sensorin maksimitoimintanopeus, sensori ei pysy perässä nopeissa liikkeissä.
  • Jäykkä johto, joka tuntuu suurissa liikkeissä

Huomion arvoista:

  • Sensori sijaitsee taaempana hiiressä, liikerata jää huonoksi rannetta taittaessa ja sormilla tarkennettaessa.

 

 White Shark Galahad

Taustatietoa

White Shark -valmistajasta löytyy sen kotisivuilta kovin vähän konkreettista tietoa. Sivuillaan he kertovat tarjoavansa laadukkaita pelitarvikkeita tyylikkäällä ulkonäöllä ja edullisella hinnalla. Hinta.fi-palvelussa Galahad-mallin hinnat liikkuvat 18 ja 30 euron haarukassa.

 

Hiiren ominaisuudet, rakenne ja ulkonäkö

  • Paino: n. 72 grammaa. Testiyksilön mitattu paino 75,4 grammaa.
  • Mitat: 125 x 65 x 37 mm (P*L*K)
  • Sensori:
    • Sunplus SPC6651
    • 800/1600/2400/3200/4800/6400 CPI
    • 1,68 m/s maksiminopeus
    • Kiihtyvyys 22,5 G
  • Yleisesti:
    • 1000hz päivitystaajuus
    • 1,80 m kangaspäällysteinen USB-kaapeli
    • RGB-valaistus, jota voi mukauttaa ohjelmistolla
    • 6 painiketta
    • Huano-kytkimet, jopa 10 miljoonaa painallusta

Galahadin muotoilu on Zowie FK2- ja Glorious Model O -hiirien tapainen symmetrinen ja matala. Hiiren kuoren rakenne on melko tukeva rei’istä huolimatta eikä nitise tai natise. Ylhäältä kovaa painettaessa vasen ja oikea näppäin painuvat pohjaan, mutta sen ei pitäisi haitata normaalikäytössä. Hiiren rullassa on valo, perässä reikien välistä paistaa valaistu tuotemerkin logo, sekä hiiren pohjan reunaa kiertää nauhamainen RGB-valaistus. Hiiri on nykymittapuulla kevyt mutta hieman etupainoinen. Kangaspäällysteinen johto on erittäin taipuisa ja kevyen tuntuinen liikuteltaessa. Liukupinnat ovat melko pienet ja hiiren liukumisessa on havaittavissa pientä epäsäännöllisyyttä. Hiiren näppäimissä ei ole löysää ennen kytkimen aktivoitumista, mutta hieman löysää on aktivoitumisen jälkeen. Näppäinten tuntuma on muuten napakka ja hyvä. Rullan askellus ei juuri tunnu rullatessa, rullan näppäimen painallus on keskiraskas. Sivunapeissa on myös hyvä tuntuma, ne ulkonevat vain hieman kuoren tasosta, eikä niitä ole helppo painaa vahingossa. Hiiren päällä on nappi CPI-asetuksen vaihtamiseen ja pohjassa nappi valojen väritilan vaihtamiseen. Sensori sijaitsee hieman edessä hiiressä ja etäisyys ranteen taitepisteeseen on tavanomaista pidempi.

 

Ohjelmiston ja säätömahdollisuuksien läpikäynti

Saatavilla oleva ohjelmisto muistuttaa kovasti Deltaco DM210:n ohjelmistoa. Sen kautta säädettäviä hyödyllisiä asetuksia ovat valaistuksen säädöt, päivitystaajuuden säätö ja CPI-asetusten säätö. Tosin CPI-asetuksia ei voi säätää muuten kuin lisäämällä ja poistamalla valmiiksi määritettyjä vaihtoehtoja.

 

Pelaamisergonomiaan ja suorituskykyyn liittyvät huomiot

Galahadin jyrkästi viistomainen perä ei tue otetta juurikaan kämmeneen rennosti pideltäessä – ote jää epästabiiliksi ja lähes pelkästään sormien varaan. Kevt ja taipuisa johto ei tunnu merkittävästi liikuteltaessa.

Nappien toiminta tuntuu hieman hitaalta tarkemman testaamisen jälkeen, ne palautuvat hieman hitaasti pohja-asennoistaan. Korkea näppäinviive ja sensoriviive tekevät tähtäämisestä nahkean ja hitaan tuntuista.

Hiiri ei sovellu korkeiden viiveidensä ja puutteellisen maksimitoimintanopeudensa vuoksi kilpailulliseen pelaamiseen. Toimistohiirenä tai hidastempoisiin peleihin sitä voi kuitenkin käyttää.

Hyvää:

  • Keveys
  • Kevyt ja taipuisa johto

Huonoa:

  • Suuri näppäinviive
  • Jonkin verran sensoriviivettä
  • Heikko sensorin maksimitoimintanopeus, sensori ei pysy perässä nopeissa liikkeissä.
  • Näppäinten hidas palautuminen, tuntuma

Huomion arvoista:

  • Erittäin matala sensorin toimintakorkeus, saattaa skipata tähdätessä, jos nostaa vähänkään hiirtä matosta sormien varaan.

 

Piranha M500

Taustatietoa

Piranha on tanskalaisen Nordic Gaming Supply AB:n pelibrändi. NGS on perustettu vuonna 2010 ja se toimii videopelien ja pelivälineiden tukkurina Pohjoismaissa ja Saksassa.

 

Hiiren ominaisuudet, rakenne ja ulkonäkö:

  • Paino: n. 65 grammaa. Testiyksilön mitattu paino 61 grammaa.
  • Mitat: 125 x 65 x 38 mm (P*L*K)
  • Sensori:
    • Pixart 3325
    • resoluutio 5000 CPI
    • 20 G kiihtyvyys
    • 2,54 m/s maksiminopeus
  • Yleisesti:
    • 500 hz päivitystaajuus
    • 1,8 m kangaspäällysteinen USB-kaapeli
    • 7 näppäintä
    • kuoressa hunajakennorakenne

M500:n symmetrinen muotoilu muistuttaa Glorious PC Gaming Racen Model O:ta, hiiren perä on kuitenkin hieman korkeampi ja tarjoaa paremman tuen otteelle. Hiiren rei’itetty kuoren rakenne on erittäin tukeva, ei anna periksi eikä natise kovaakaan painellessa. Hiiren rullassa ja reikien läpi näkyvässä tuotemerkin logossa palaa staattinen vihreä valo, sekä hiiren perän alaosaa mukailee nauhamainen RGB-ledi. Hiiri on painoltaan erittäin kevyt. Kangaspäällysteinen johto on löysä ja kevyt eikä tunnu juuri liikuteltaessa. Liukupinnat ovat pienehköt mutta eivät tunnu haittaavan hiiren liukua matolla. Hiiren näppäimissä ei ole tyhjää ennen, eikä paljoa aktivoinnin jälkeenkään. Tuntuma on napakka ja hyvä, tavallista suuremmalla voimalla näppäintä painettaessa ilmenee kuitenkin painalluksen jälkeen sivuääniä. Rullan askellus ei juuri tunnu rullatessa, rullan näppäimen painallus keskiraskas. Sivunapit ulkonevat vain vähän kuoresta ja niissä on hyvä tuntuma. Hiiren päällä on nappi CPI-asetuksen vaihtamiseen ja pohjassa 3-vaiheinen liukukytkin valojen sammuttamiseen. Kytkintä liu’uttaessa ensin sammuu perän RGB-valo, sitten kaksi muutakin valoa. Sensori sijaitsee keskellä hiirtä ja etäisyys ranteen taitepisteeseen on keskitasoa. Hiireen ei ole saatavilla ohjelmistoa.

 

Pelaamisergonomiaan ja suorituskykyyn liittyvät huomiot

M500:n symmetrinen muoto on varsin maltillinen ja sopii sen vuoksi moneen käteen ja otteeseen. Hiiren keskikokoinen perä tarjoaa jonkin verran tukea varsinkin jos koukistaa hieman sormia ja avaa käden asentoa. Kevyt paino tekee siitä helposti liikuteltavan. Kevyt ja joustava johto ei tunnu juuri liikkeessä.

Vaikka näppäimien fyysinen tuntuma on melko hyvä, korkean näppäinviiveen vuoksi hyvä tuntuma ei välity peliin, vaan hiiren käyttäminen tuntuu epätarkalta. Hyvä sensorin sijainti mahdollistaa hyvän kontrollin myös ranteella ja sormilla tähdätessä. Sensorin viive ja liiketiedon suodatus kuitenkin aiheuttaa tuntumaa, kuin tähtäin leijailisi hieman eikä pysyisi täysin mukana liikkeessä.

Hiiri ei sovellu korkeiden viiveidensä vuoksi kilpailulliseen pelaamiseen. Toimistohiirenä tai hidastempoisiin peleihin sitä voi kuitenkin käyttää.

Hyvää:

  • Hiiren keveys
  • Johdon keveys ja taipuisuus
  • Tukeva rei’itetty kuoren rakenne

Huonoa:

  • Valtava ja vaihteleva näppäinviive
  • Sensorin viive

Huomion arvoista:

  • Kohtalaisen korkea maksimitoimintanopeus sensorin malli huomioon ottaen. Tulos toisaalta viittaa jonkinlaiseen liiketiedon suodatukseen. Liiketiedon suodatus ja viive tuntuivat myös käytännössä tähtäimen ”leijumisen” tunteena ja epätarkkuutena.

 

Trust GXT 960

Taustatietoa

Trust on perustettu 1981 ja sen pääkonttori sijaitsee Alankomaissa. Trust on keskittynyt tietokoneen oheslaitteisiin ja alkoi valmistamaan omia tuotteitaan Trust-brändillään vuonna 1985.

Hiiren ominaisuudet, rakenne ja ulkonäkö:

  • Paino: n. 74 grammaa. Testiyksilön mitattu paino 68,8 grammaa.
  • Mitat: 126 x 63 x 40 mm (P*L*K)
  • Sensori:
    • Pixart PMW3325
    • 200 – 10000 CPI
    • 20 G kiihtyvyys
    • 2,54 m/s maksiminopeus
  • Yleisesti:
    • Kevyt hunajakennorakenne nopeaan liikuttamiseen.
    • Jopa 1000 hz, säädettävä päivitystaajuus
    • 1,8 m kangaspäällysteinen USB-kaapeli
    • Säädettävä RGB valaistus sisältäen hengittävän ja sateenkaarimaisen efektin.

GXT960:n muotoilu on lähes identtinen suositun Logitech G Pro -hiiren kanssa. Hiiren kuoren muovi tuntuu halvalle ja kuori natisee painaessa. Hiiren pohjasta painaessa muovi painuu selkeästi ja tuntuu että se hajoaisi jos käyttäisi vähänkin enemmän voimaa. Hiiren rulla on löysästi kiinni ja kolisee heiluttaessa. Hunajakennorakenteen alla näkyy valkoista muovia joka heijastaa hiiren RGB-valaistusta. RGB-valaistus on ihan näyttävä ja kattaa hiiren rullan sekä kaikki päällyskuoren reikärakenteet. Painolta hiiri on kevyt. Kangaspäällysteinen johto on melko jäykän ja raskaan tuntoinen, sen tuntee selvästi hiirtä liikuttaessa. Liukupinnat ovat melko pienet mutta eivät selkeästi heikennä liukumista. Hiiren näppäimissä on ei ole juuri löysää ennen tai jälkeen aktivoinnin. Näppäimien tuntuma on heppoinen, näppäintä painaessa kuoren näppäinosa hinkaa johonkin toiseen muoviin ja pahimmillaan näppäin jumittuu pohjaan eikä palaudu takaisin yläasentoon. Rullan askellus ei juuri tunnu rullatessa, rullan näppäimen painallus keskiraskas. Sivunapit ovat ulkonevat maltillisesti kuoren pinnasta, niiden tuntuma on jotenkin kumimainen. Alla ei varmaankaan ole tyypillisiä hiirissä käytettäviä kytkimiä. Hiiren päällä on nappi CPI-asetuksen vaihtamiseen. Sensori sijaitsee keskimääräistä edempänä hiiressä ja etäisyyttä ranteen taitepisteeseen syntyy enemmän.

 

Ohjelmiston ja säätömahdollisuuksien läpikäynti

Hiireen on saatavilla Trustin ohjelmisto. Sen kautta säädettäviä hyödyllisiä asetuksia ovat valaistuksen säädöt, päivitystaajuuden säätö ja CPI-asetusten säätö. CPI-asetuksia voi säätää 100 CPI:n välein.

 

Pelaamisergonomiaan ja suorituskykyyn liittyvät huomiot

GXT 960:n symmetrinen muoto on varsin maltillinen ja sopii sen vuoksi moneen käteen ja otteeseen. Hiiren kapeahko pieni perä ei tarjoa täyttä tukea kädelle. Suuri osa jäykästä johdosta lähtee mukaan liikkeeseen ja johto tuntuu selvästi liikuteltaessa.

Napit toimivat mukiinmenevästi keskeltä painettaessa, mutta jos nappia painaa liian kaukaa edestä, tuntuma menee huonoksi ja nappi voi jumittua pohjaan. Sensorin sijainti on hyvä, hiiren liikkeeseen saa tarkan kontrollin myös ranteella ja sormilla pelattaessa. Korkean ja vaihtelevan näppäinviiveen vuoksi hiiren käyttäminen tuntuu kuitenkin epätarkalta pelissä.

Hiiri ei sovellu korkeiden viiveidensä vuoksi kilpailulliseen pelaamiseen. Toimistohiirenä tai hidastempoisiin peleihin sitä voi kuitenkin mukavasti käyttää.

Hiiren maksimitoimintanopeus jää reilusti luvatusta 2,54 m/s, todellinen mitattu maksimitoimintanopeus oli n. 1,5 m/s.

Hyvää:

  • Sensorin sijainti
  • Näyttävät RGB-valot

Huonoa:

  • Heikko ja huono hiiren rakenne kokonaisuudessaan(pohjan heikko rakenne, näppäinten ongelmat, rullan heilumien)
  • Valtava ja vaihteleva näppäinviive
  • Viivettä sensorissa
  • Sensorin maksimitoimintanopeus jää reilusti luvatusta, sensori ei pysy perässä nopeissa liikkeissä.
  • Johdon jäykkyys ja painavuus, tuntuu selvästi hiirtä liikuteltaessa.
  • Ylimitoitettu muovin määrä pakkauksessa

Huomion arvoista:

  • Sivunäppäimien outo ontto ja kuminen tuntuma.
  • Testin perusteella ylihintainen ja heikkolaatuinen, kelpaa lähinnä koristeeksi.

 

ROCCAT Core Burst

Taustatietoa

Roccat perustettiin vuonna 2006, joten sillä on pitkä historia pelituotevalmistajana. Turtle Beach -yhtiö osti Roccatin 2019 kesäkuussa. Core on Burst-hiirimallin edullisempi vaihtoehto. Kalliimman Burst Pro -mallin suositushinta on kaksinkertainen, eli 59,90 euroa.

Hiiren ominaisuudet, rakenne ja ulkonäkö:

  • Paino: n. 68 grammaa. Testiyksilön mitattu paino 68,6 grammaa.
  • Mitat: 120 x 58 x 39 mm (P*L*K)
  • Sensori:
    • PixArt PMW3331
    • 8500 CPI optinen sensori
    • 35 G kiihtyvyys
    • 7,62 m/s maksiminopeus
  • Yleisesti:
    • 1000 hz päivitystaajuus
    • 1,8 m kumipäällysteinen USB-kaapeli
    • viiveettömät ROCCAT Titan Switch Optical -kytkimet, 100 miljoonan painalluksen kestävyys
    • kevyt 68 gramman painoinen umpinainen rakenne
    • Sisäinen muisti, jonne voi tallentaa hiiren asetukset
    • RGB valaistus hiiren rullassa

Burst Coren symmetrinen muotoilu muistuttaa hieman Endgamer Gearin XM1:n muotoa, sivut eivät kallistu sisäänpäin yhtä jyrkästi ja perän muoto on yksinkertaisempi. Hiiren kuoren rakenne on kevyeksi hiireksi erittäin tukeva, eikä anna juuri periksi kovaakaan painellessa, pientä harmittoman kuuloista natinaa esiintyy pystysuunnassa painaessa. Hiiren rullassa palaa RGB-valo. Hiiri on nykymittapuulla kevyt ja kuoren rakenne on umpinainen. Johto on kumista materiaalia ja paksuhko, se tuntuu hieman liikkeissä. Liukupinnat ovat suuret ja hiiri liukuu hyvin matolla. Hiiren näppäimissä ei ole löysää ennen aktivointia, mutta aktivoinnin jälkeen näppäin painuu hieman yli. Optisten kytkinten painallustuntuma on erilainen kuin perinteisten Omronin kytkinten. Omroneissa kytkin painuu hieman muuttuen raskaammaksi ennen nopeaa aktivoitumista, tehden painalluksesta napakamman tuntoisen. Roccatin optisissa kytkimissä  painallus tapahtuu pienemmällä ”latauksella”, mutta itse aktivoituminen tuntuu hitaammalta eikä palaudu yhtä nopeasti ylös. Rulla pyörii helposti mutta siinä tuntuu kuitenkin askellusta, rullan näppäimen painallus keskiraskas. Sivunapit eivät ole tiellä ja niiden tuntuma on hyvä. Hiiren päällä on nappi CPI-asetuksen vaihtamiseen. Sensori sijaitsee keskellä hiirtä ja etäisyys ranteen taitepisteeseen on keskimääräinen.

 

Ohjelmiston ja säätömahdollisuuksien läpikäynti

Hiireen on saatavilla ROCCATin Swarm-ohjelmisto. Sen kautta säädettäviä hyödyllisiä asetuksia ovat valaistuksen säädöt, päivitystaajuuden säätö ja CPI-asetusten säätö. CPI-asetuksia voi säätää 100 CPI:n välein. Ohjelmisto on testiryhmän monipuolisimmasta päästä.

 

Pelaamisergonomiaan ja suorituskykyyn liittyvät huomiot

Burst Coren symmetrinen yksinkertainen muoto on varsin maltillinen ja sopii sen vuoksi moneen käteen ja otteeseen. Kevyt paino nopeuttaa liikuttamista. Hiiri tuntuu kuitenkin hieman etupainoiselle, syy voi olla osittain myös paksussa johdossa. Paksuhko johto tuntui muutenkin hiirtä liikuteltaessa. Asetukset voi tallentaa hiiren sisäiseen muistiin.

Hiiren päänäppäimien fyysinen tuntuma ei ollut ihan paras mahdollinen, mutta viiveettömyys takaa siitä huolimatta hyvän suorituskyvyn peleissä.

Burst Core on pieniä yksityiskohtia lukuuna ottamatta lähes täydellinen hiiri vaativaan pelaamiseen. Hiiren muoto on ehkä jopa hieman liian varovainen, perän muotoilulla voisi parantaa otteen pysymistä paremmin paikoillaan nopeissa liikkeissä ja rennosti pideltäessä. Johto voisi olla kevyempi tai mieluiten langaton ja hiiren painopiste voisi sijaita keskemmällä, ehkä mieluummin jopa hieman takapuolella. Sensorin sijaintia voisi siirtää hieman eteenpäin, parantaen liikerataa ranteella ja sormilla tähdätessä. Optisten kytkimien tuntuma voisi olla parempi ja napakampi.

Hyvää:

  • Kevyt paino
  • Kestävä rakenne
  • Ei näppäinviivettä
  • Ei sensoriviivettä
  • Korkea maksimitoimintanopeus

Huonoa:

  • Johto hieman painava ja tuntuu liikkeessä, hiiri tuntuu hieman etupainoiselta

Huomion arvoista:

  • Optisten kytkinten tuntuma ei ole yhtä napakka perinteisiin Omroneihin verrattuna
  • Hinta-laatusuhde on kohdallaan

 

HyperX Pulsefire Core

Taustatietoa

HyperX-brändi perustettiin vuonna 2002 Kingstonin alaisuuteen. Aluksi tuoteperhe sisälsi vain keskusmuisteja, mutta se laajeni ajan mittaa myös muihin tuotetyyppeihin. Ensimmäisen pelihiiren, The Pulsefiren, HyperX julkaisi vuonna 2017. Pulsefire Core seuraakin muotoilultaan The Pulsefiren jalanjälkiä. Kingston myi HyperX -brändin HP:lle helmikuussa 2021.

Hiiren ominaisuudet, rakenne ja ulkonäkö:

  • Paino: n. 87 grammaa, testiyksilön mitattu paino 93,2 grammaa
  • Mitat: 119 x 64 x 41 mm (P*L*K)
  • Sensori:
    • Pixart PAW3327
    • maksimiresoluutio 6200 CPI
    • 30 G kiihtyvyys
    • 5,58 m/s maksiminopeus
  • Yleisesti:
    • 1000 hz päivitystaajuus
    • 1,8 m kangaspäällysteinen USB-kaapeli
    • 1 RGB valaistusalue, 4 kirkkaustasoa
    • jopa 20 miljoonan painalluksen kytkimet

Pulsefire Coren muotoilu on symmetrinen ja omalaatuinen, hiiren korkea keskikohta nostaa kämmentä ylöspäin eikä käsi tukeudu kunnolla perää vasten. Hiiren kuoren rakenne on tukeva, ei anna periksi kovaakaan painellessa, pientä natinaa syntyy yläsuunnassa puristaessa. Hiiren perässä on RGB-valaistu tuotemerkin logo. Painoa hiirellä on enemmän kuin keskimäärin nykyään. Kangaspäällysteinen johto on kevyt ja taipuisa eikä tunnu juuri liikuteltaessa. Liukupinnat ovat suurikokoiset. Hiiren näppäimissä on hieman löysää sekä ennen että jälkeen aktivoinnin, tuntuma on muuten napakka ja hyvä. Rullan askellus tuntuu kevyesti rullatessa, rullan näppäimen painallus on keskiraskas. Sivunapit eivät ole sormien tiellä ja niiden tuntuma on hyvä. Hiiren päällä on kaksi nappia CPI-asetuksen vaihtamiseen korkeammaksi ja matalammaksi. Sensori sijaitsee hiiren etupuolella ja etäisyys ranteen taitepisteeseen on keskimääräistä suurempi.

 

Ohjelmiston ja säätömahdollisuuksien läpikäynti

Hiireen on saatavilla HyperX:n Ngenuity-ohjelmisto. Sen kautta säädettäviä hyödyllisiä asetuksia ovat valaistuksen säädöt, päivitystaajuuden säätö ja CPI-asetusten säätö. CPI-asetuksia voi säätää 100 CPI:n välein. Asetukset voi tallentaa hiiren sisäiseen muistiin.

 

Pelaamisergonomiaan ja suorituskykyyn liittyvät huomiot

Pulsefire Coren symmetrinen muoto ei tunnu erityisen ergonomisella käyttää. Rennosti pidellessä kämmen osuu hiiren keskikohdan kyttyrään, eikä yllä tukeutumaan hiiren perään. Tämän testijoukon mittapuulla melko suuri paino tekee hiirestä hitaasti liikuteltavan. Kevyt johto ei juuri tunnu painavahkon hiiren liikkeissä.

Vaikka näppäimien fyysinen tuntuma on hyvä, korkean näppäinviiveen vuoksi hyvä tuntuma ei välity peliin vaan hiiren käyttäminen tuntuu hieman epätarkalta. Etupainotteinen sensorin sijainti mahdollistaa hyvän kontrollin liikkeestä myös ranteella ja sormilla tähdätessä. Hiiren sensori toimii moitteettomasti, liikkeessä ei ole viivettä ja sensori pysyy tarkasti mukana nopeimmissakin liikkeissä.

Hiiren korkeahkö paino, korkea näppäinviive ja kilpailullisesti epäedullinen muotoilu tekevät siitä vaikean suositeltavan tasokkaaseen kilpailulliseen pelaamiseen. Hieman satunnaisempaan pelailuun se on kuitenkin ihan käyttökelpoinen.

Hyvää:

  • Ei sensoriviivettä
  • Korkea maksimitoimintanopeus
  • Painikkeiden tuntuma
  • Kevyt johto

Huonoa:

  • Hiiren painavuus
  • Suuri näppäinviive
  • Hiiren muotoilu, kyttyrä väärässä kohtaa/liian korkea.

Huomion arvoista:

  • Parempia hiiriä pelaamiseen löytyy tästä hintaluokasta ja edullisemminkin (35 e)

 

Tekniset testit

Todellinen CPI-arvo

Hiiren CPI (counts per inch) tarkoittaa hiiren sensorin mittaamia ”askelia” yhtä tuumaa kohti. Yksinkertaistettuna puhutaan siitä, kuinka herkkää tai nopeaa on hiiren liike. Toisin sanoen 800 CPI:n arvolla hiiren kursori liikkuu näytöllä 800 pikselin matkan, kun hiirtä liikutetaan tuuman matka.

CPI:stä käytetään yleisesti myös DPI-termiä, vaikka kyse ei tarkalleen ottaen ole täysin samasta asiasta. Hiirissä on tarjolla useita herkkyysvaihtoehtoja, 400, 800, 1600 jne., joita voi vaihtaa suoraan hiirestä tai ohjelmistosta käsin. Tässä testissä mittaamme sitä, kuinka tarkasti valmistajan ilmoittamat CPI-lukemat pitävät paikkansa käytännössä. Vain hyvin harvat pelaajat käyttävät yli 1600 CPI:n arvoja ja yli 3000 CPI:n arvot ovat valtaosalle käyttäjistä lähestulkoon tarpeettomia. Mittasimme vain hiirissä oletuksena olevat herkkyysvaihtoehdot.

Vaativammille pelaajille on tärkeää hiirtä vaihtaessa löytää sama nopeus, johon lihasmuisti on tottunut. CPI on merkittävin hiiren nopeuteen vaikuttava muuttuja. Tarkat CPI-arvot helpottaisivat tätä siirtymää hiirestä toiseen. Onneksi valveutunut pelaaja voi itsekin mitata CPI:n ja laskea sen perusteella täsmällisen hiiren nopeusasetuksen pelissä.

Valmistajat käyttävät CPI:tä yleensä hiiren sensorin herkkyyden ilmaisemiseen ilmoittamalla suurimman mahdollisen CPI-lukeman, jonka hiirestä voi asettaa käyttöön. Jos kyseessä olisi sensorin todellinen tarkka mittaus jokaista ”askelta” kohti, CPI kävisi tarkkuuden mittarina. Käytännössä kuitenkin nykyaikana hiirten sensorin dataa interpoloidaan siihen malliin, ettei suurin CPI-arvo usein ilmoita tarkkoja mitattuja ”askelia”, vaan suurempien CPI-lukemien saavuttamiseksi sensorin natiiviaskelia kerrotaan sopivasti ja ”puhdistetaan” erilaisilla suodattimilla, jotka ”keskiarvoistavat” liikettä siistien pois kertomisesta aiheutuneen ”rosoisuuden”. Tämä datan käsittely lisää epätarkkuutta ja viivettä hiiren liikkeeseen. Siksi onkin suositeltavaa käyttää matalampia natiiveja CPI -arvoja. Useimmissa tilanteissa 800 CPI on riittävä tarkkuus, jota käytettäessä kohtuullisella pelin sisäisellä hiiren nopeusasetuksella liike kulkee tarpeeksi tiheästi asteiden murto-osia hyppäämättä kaukana olevan kohteen ylitse yhden askeleen aikana. Sopiva arvo riippuu kuitenkin myös pelistä ja pelaajan tottumuksista.

CPI -arvot mitattiin MouseTester -ohjelmalla mittaamalla 100 mm liike hiirimatolla ja katsomalla paljonko hiiri lähettää liikedataa tietokoneelle. Saadun tiedon perusteella laskettiin CPI -arvo. Osassa sensoreista oli suurtakin vaihtelua CPI-arvossa eri testikerroilla. Lukemat ovat vain suuntaa antavia, keskiarvon virhemarginaali noin 1 % luokkaa.

Todelliset mitatut CPI:t (käytetyn asetuksen arvo suluissa):

  • ADX A03
    • 785(800) – 1176(1200) – 1561(1600) – 2371(2400) – 3163(3200)
    • Variaatio:       Suuri variaatio CPI-mittauksessa sekä valkoisella pöytäpinnalla että matolla.
  • Deltaco DM120
    • 826(800) – 1226(1200) – 1638(1600) – 2400(2400)
    • Variaatio: Suuri variaatio CPI-mittauksessa valkoisella pöytäpinnalla, hiirimatto parantaa hieman tilannetta. Matolla tulokset suurempia, eli ilmeisesti ”skippaa” vähemmän.
  • Deltaco DM210
    • 663(400) – 1318(800) – 1980(1200) – 2630(1600) – 3936(3200) – 5282(6400)
    • Variaatio: Melko suuri variaatio CPI-mittauksessa valkoisella pöytäpinnalla. Toimii paljon paremmin matolla.
  • White Shark Galahad
    • 887(800) – 1782(1600) – 2656(2400) – 3574(3200) – 5375(4800) – 7127(6400)
    • Variaatio: Ok variaatio matolla.
  • Piranha M500
    • 831(?) – 1620(?) – 2443(?) – 3219(?) – 5654(?) – 8119(?)
    • Variaatio: Ok variaatio matolla kaikilla muilla asetuksilla, hyvä pienimmällä asetuksella.
  • Trust GXT 960
    • 1035(1000) – 2525(2400) – 3783(3600) – 5237(5000) – 7308(7000) – 10437(10000)
    • Variaatio: Ok variaatio matolla kaikilla muilla asetuksilla, melko hyvä pienimmällä asetuksella.
  • Roccat Burst Core
    • 387(400) – 816(800) – 1204(1200) – 1593(1600) – 3191(3200)
    • Variaatio: Erinomainen variaato kaikilla asetuksilla.
  • Hyper Pulsefire Core
    • 820(800) – 1683(1600) – 2460(2400) – 3342(3200)
    • Variaatio:  Erinomainen variaato kaikilla asetuksilla.

Piranha M500:n CPI-asetuksien tarkoitettuja arvoja en löytänyt mistään, joten tuloksista voi tehdä vain valistuneita arvauksia. DM210 kohdalla hiiren pakkauksessa ilmoitetut asetukset eivät ollenkaan täsmänneet mittaustuloksiin. Burst Coressa CPI ei skaalaudu lineaarisesti vaan on välillä enemmän ja välillä vähemmän suhteessa ilmoitettuihin arvoihin – prosentuaalinen ero tarkoitettuun arvoon jää kuitenkin melko pieneksi jokaisella asetuksella. Galahadin todelliset arvot olivat aika reilusti yläkanttiin mutta skaalautuivat lineaarisesti jokaisella asetuksella. GXT 960:n asetukset ovat vähän yläkanttiin ja skaalautuvat myös lineaarisesti. DM120:n asetukset skaalautuvat ja ovat hieman yläkanttiin viimeistä asetusta lukuunottamatta joka vaikuttaa olevan tarkasti oikein. ADX A03:n asetukset skaalautuvat myös, mutta ovat hieman alakanttiin luvatusta. Pulsefiren asetukset ovat hieman yläkanttiin ja skaalautuvat lineaarisesti.

Sensoreiden erot tulivat ilmi myös tässä testissä. Huonommilla sensoreilla oli selvää, jopa useamman prosentin vaihtelua testitoistojen välillä. Valkoisella pöytäpinnalla variaatio kasvoi entisestään ja tulokset olivat matalampia kuin matolla, eli sensori alkoi jättämään mittauspisteitä väliin eikä mitannut liikettä kokonaan.

Mitattujen arvojen perusteella voidaan laskea paljonko pelissä pitää säätää hiiren nopeutta, jotta saavutetaan hiirelle sama kokonaisnopeus kuin edellisellä hiirellä tai tarkkaan valittuun CPI-arvoon suhteutettuna.

Esimerkki:

Jos on pelannut aiemmin hiirellä, jonka todellinen CPI on 804 ja hiiri vaihdetaan Model O -hiireen (CPI 779,6).

Jotta hiiren kokonaisnopeus pelissä säilyisi entisellään, muodostetaan kerroin: 804/779,6 = 1,03129…

Kerrotaan pelin hiiren nopeuden asetus tällä kertoimella, esim. CS:GO hiiren nopeusasetus 1.5 * 1,03129…

Saadaan uusi pelin sisäinen hiiren nopeusasetus: 1,546935… ≈  1.547

Todellinen CPI-arvo riippuu muun muassa sensorin etäisyydestä hiirimattoon. Valmistusteknisistä syistä hiirimallien ja yksilöiden välillä on pieniä eroja, jotka sitten aiheuttavat vaihtelua todellisissa CPI-arvoissa. Tuloksia voidaan pitää suuntaa antavina hiirimallien suhteen. Ainoa tapa tietää sensorin CPI-asetuksen tarkka nopeus on laskea se itse hiirikohtaisesti.

Mittaamiseen suosittelen käyttämään 10 cm leveää laatikkoa tai palikkaa, joka on helppo kääntää särmän yli kyljelleen ja siirtää hiiri sitä vasten. Vielä parempi vaihtoehto on kiinnittää pöytään pinta, jota vasten siirtää hiirtä 10 cm matkan, tässäkin on hyvä käyttää hiiren ja pinnan välissä mittana tarkasti 10 cm leveää esinettä.

 

Näppäinviiveiden mittaus

Näppäinviiveet testasimme KeyResponsePK V2.0 -ohjelmalla, joka laski oikean ja vasemman hiiren näppäimen painalluksen välisen ajan, sekä ilmoitti kumpi, näppäin rekisteröityi ensin.

Testatessa iskimme kahden eri hiiren eri näppäimiä yhteen niin nopeasti, ettei merkittävää virhettä pääsisi syntymään tilanteissa, joissa näppäimet aktivoituvat eriaikaisesti näppäimien/kytkimien mekaanisten eroavaisuuksien seurauksena. Kahden kytkimen yhteinen aktivoitumismatka on alle 3 mm. Tällöin hiirten suhteellisen nopeuden toisiinsa nähden täytyy olla yli 3 m/s, jotta näppäinmekaniikasta johtuva suurin mahdollinen mittausvirhe saataisiin pysymään alle 1 millisekunnin.

Testi vertailee näppäinviivettä käytännön tasolla, näppäinten painamisvoimakkuus vaikuttaa hivenen testituloksiin, erot kytkinten aktivoimisvoimassa kuitenkin kuvaavat todellisuutta, helpommin aktivoituva kytkin on nopeampi painaa pohjaan ja siten nopeampi käytännössä. Mittaustulokset koostuvat 30 toiston keskiarvosta.

Tulokset ovat suhteellisia, mutta erittäin lähellä absoluuttista. Mittaukset suoritettiin 8000 Hz päivitystaajuudella ja 0,125 ms näppäinviiveellä toimivia optisia kytkimiä käyttävää hiirtä vastaan.

Näppäinviiveiden osalta tilanne oli varsin selvä. Roccatin Burst Core suoriutui tästä testistä täysin pistein alle 1 ms näppinviiveellä. Kaikki muut hiiret olivat auttamatta liian hitaita nykystandardilla.

Viivettäkin tärkeämpää on hiiren tasainen suorituskyky. Näppäinviiveeseen voi tottua, jolloin viive ainoastaan rajoittaa nopeutta tietyissä tilanteissa. Viiveen vaihteluun ei voi tottua, se lisää yksinkertaisesti suorittamisen epätarkkuutta kaikissa tilanteissa.

Kaikilla alle 12 ms näppäinviiveen hiirillä testitoistojen variaatio jäi alle 1 ms, mikä on hyvä tulos ja jää päivitystaajuuden aiheuttaman  epätarkkuuden rajoihin. Kaikilla yli 12 ms näppäinviiveen hiirillä variaatio taas oli huono, jopa 5-6 ms.

 

Sensorin maksimitoimintakorkeus

Tähän mittaukseen ei löytynyt tarkkaa mittalaitetta. Osa toimintakorkeuksista selvisi pinoamalla CD-levyjä hiiren liukupintojen alle, väliarvot arvioin ottamalla toiselta puolelta levyjä pois ja olettamalla että korkeus on tällöin kahden korkeuden keskiarvo. Alle yhden CD-levyn korkeuden arvioin laittamalla CD-levyt hiiren liukupintojen väliin, jolloin CD:n korkeudesta väheni hiiren liukupintojen korkeus.

Yhdessäkään testatussa hiiressä ei ollut säädettävää maksimitoimintakorkeutta. Henkilökohtaisesti suosin hieman korkeampaa maksimitoimintakorkeutta(noin 2 mm), koska tarkasti tähdätessä saatan nostaa hiirtä minimaalisesti ilmaan kitkan pienentämäiseksi. Kaikki maksimitoimintakorkeudet olivat hyvien rajojen sisällä ja tottumuksesta riippuen sopivia pelaamiseen.

 

Sensorin liiketiedon viive

Sensorien liiketiedon viiveet testattiin liikuttamalla testihiiriä johdolla yhdistetyn Logitechin G Pro Wireless kanssa tarkasti yhtä aikaa ja tutkimalla yhtäaikaisesti tallennettua sensorien dataa MouseTester -sovelluksen avulla. Liiketieto normalisoidaan sillä oletuksella, että hiiret liikkuvat saman matkan. Normalisoinnilla eliminoidaan CPI-asetusten eroavaisuudet ja mahdolliset sensorien asentovirheet. Viive mitataan liiketiedon keskivaiheilta vähentäen liikkeen aloituksesta tai lopetuksesta aiheutuvan hiirien välisen liikkeen vaikutusta tulokseen. Mittaukset suoritettiin useampaan kertaan onnistuneen mittauksen varmistamiseksi, puolet kerroista hiirten paikat vaihdettiin keskenään. Esitetty kuvaaja on valittu mittauksesta, joka kuvaa parhaiten useamman mittauksen keskiarvoa.

Yleisimmät pelaajien käyttämät hiiren tarkkuudet/nopeudet ovat 400 ja 1600 CPI:n välillä, näillä tarkkuuksilla laadukkaat nykyhiiret ovat lähes säännönmukaisesti viiveettömiä. Testasin kaikki hiiret sekä pienimmällä, että korkeimmalla hiiren asetuksella.

Jokaisen testihiiren viive oli sama sekä pienimmällä, että suurimmalla CPI-asetuksella. Tulokset ovat kiteytettävissä pylväsdiagrammiin.

Burst Core ja Pulsefire Core suoriutuivat tässä testissä erinomaisesti n. 1 ms viiveillään. ADX A03 ja DM120 erottuivat joukosta yli 16 ms liikeviiveillään, matala 125 Hz päivitystaajuus osittain selittää heikkoa tulosta. Loput hiiristä jäivät väliinputoajiksi heikohkoilla 4-5 ms liikeviiveillään.

 

Sensorien maksimitoimintanopeudet ja yleinen suorituskyky

Kahden testihiiren sensoreista ei ollut saatavilla mitään tarkempia teknisiä tietoja, muiden testihiirien sensorit Burst Corea ja Pulsefire Corea lukuunottamatta eivät yllä teknisen testin maksiminopeuteen 5 m/s. FPS-pelaamisessa nopeus saattaa ylittää ajoittain 3 m/s ja 2 m/s nopeuden ylittyminen on jo tavallista. Sunplus 6651- ja PMW3325 -sensoreilla varustetut hiiret jäivät M500:aa lukuun ottamatta reilusti alle 2 m/s, eli ne eivät riitä vaativampaan nopeatempoiseen pelaamiseen.

Pixart PMW3325:n viitteellinen maksiminopeus on 2,54 m/s. Sunplus 6651:n viitteellinen maksiminopeus on 1,68 m/s.

ADX A03- ja DM120 -hiiriä lukuun ottamatta sensoreissa ei ole oletuksena ole merkittävää positiivista tai negatiivista kiihtyvyyttä. Kuvaajissa hiiriä on liikutettu johdolla yhdistetyn Logitechin G Pro Wireless -verrokkihiiren kanssa samaa matkaa.

ADX A03- ja DM120 -hiirissä päivitystaajuus on 125 hz, M500 -hiiressä 500 hz ja muissa hiirissä 1000 hz. Ainoastaan GXT 960:ssa esiintyi päivityksessä hieman epätasaisuutta 10 sekunnin mittauksen alussa.

 

Yhteenveto

Kaikenkaikkiaan tulos oli tämän testiryhmän osalta pettymys. Hyvät panostukset hiiren ominaisuuksiin rajoittuivat ulkoisiin tekijöihin – tekninen suorituskyky oli jäänyt monissa huomiotta, eikä suorituskyky yltänyt useimmissa testatuista hiiristä edes lähelle sensorin spekseissä luvattuja lukemia. Firmwaretason optimoinnin ei pitäisi olla merkittävä kustannus edes budjettihintaisissa massatuotteissa, mutta siihen ei kuitenkaan selvästikään ole panostettu.

Tämän testin kaikki alle 30 euron hiiret olivat enemmän tai vähemmän sopimattomia nopeutta vaativaan pelaamiseen. Suorituskyky jää samaan luokkaan perus toimistohiirien tai 10 vuotta vanhojen pelihiirien kanssa. Toki on paljon pelejä, joissa hiiren suorituskyvyllä ei ole niin paljoa merkitystä, tällöin pelaamiseen sopii mikä tahansa kivan näköinen ja tuntuinen hiiri. Tiukalla alle 30 euron budjetilla suosittelen kilpailullista pelaamista varten ostamaan mieluummin kunnollisesti toteutettuja ja hyväksi todettuja vanhoja hiirimalleja alennettuun hintaan, joko alennusmyynnistä tai käytettynä. Jos aikaa löytyy enemmän kuin rahaa, niin kannattaa metsästää tarjouksia ja selailla käytettyjen hiirien myynti-ilmoituksia.

Jo pelkästään testihiirien sensorien toiminnassa ilmeni vakavia puutteita. Sunplus 6651 -sensorin tiesin olevan jo esitietojen perusteella liian hidas ja kykenemätön lukemaan hiemankaan ripeämpiä liikkeitä pelissä. Pixart PWM3325 sen sijaan vaikutti speksien perusteella nipin napin riittävältä nopeatempoisempaankin pelaamiseen hitaampiliikkeiselle korkean herkkyyden käyttäjälle. Halvoissa hiirissä sensorin toiminta oli kuitenkin optimoitu huonosti, eivätkä alle 30 euron testihiiret yltäneet sensorien ilmoitettuihin suorituskykyarvoihin. Ainoan poikkeuksen tässä teki Piranha M500, joka ylsi sensorin speksiä korkeampaan maksimitoimintanopeuteen. Tämä poikkeus oli kuitenkin todennäköisesti saavutettu suuremman viiveen kustannuksella. Huono optimointi näkyi myös valtavissa painikkeiden ja sensorin viiveissä.

Liian halvoissa hiirissä on myös todennäköisemmin heikompi laadunvalvonta, sillä kahdessa testatuista hiiristä oli selvä toiminnallinen ongelma – ADX A03:n pohja oli mutkalla ja DG DM120:n toiminta katkeili satunnaisesti. Myöskään sensorin sijaintia ei oltu optimiotu, vaan osassa hiiristä sensori sijaitsi selvästi liian takana.

Positiivisina yllätyksinä ilmenivät kuitenkin halpojen hiirien kuorien rakenteellinen tuntuma, sekä näppäinten mekaaninen toimivuus (lukuun ottamatta GXT 960).

Pienellä lisäsijoituksella noin 30 euron kategoriassa löydämmekin sitten jo suorastaan loistavia hiirivaihtoehtoja. Tämän testin selväksi voittajaksi erottui puhtaalla teknisellä suorittamisella Roccarin Burst Core, jolle päätimme myöntää myös Toimituksen valinta -arvonimen. Kustannuskompromisseja on tehty valikoiden, eikä niillä pilata hiiren käytännön suorituskykyä. Budjettisensori hoiti hommansa mallikkaasti testissä kuin testissä ja hiiri tuntui yleisesti ottaen laadukkaalle ja kestävälle. Hinta-laatusuhteeltaan Burst Core on ehdoton ykkönen, pienillä säädöillä hiiren tuntumaa saisi vielä paremmaksi, mutta täydellisyyttä ei tähän hintaan voi odottaakkaan.

Testin voittaneen Burst Coren lisäksi alennuksesta 30 euron hintaan voi löytää mm. aiemmassa ”Ultrakevyet langalliset pelihiiret” -artikkelissamme menestyneen Endgame Gearsin XM1:n. Lisäksi myös monia muita kalliimpia hyväksi todettuja hiiriä on tarjolla tasaisin väliajoin hyvillä tarjoushinnoilla. Testien perusteella paras hinta-laatusuhde on selkeästi 30 euron kategoriassa. Ei siis kannata maksaa 5-25 euroa hiirestä, jota ei voi edes kutsua pelihiireksi, kun 30e hintaan saa suorituskyvyltään lähes parhaita langallisia pelihiiriä mitä markkinoilla on tarjota.

 

This site uses XenWord.