AMD on julkaissut Kiinassa pidetyillä China Joy -messuilla uuden Radeon RX 7900 GRE -näytönohjaimen. RX 7900 GRE tai epävirallisemmin Golden Rabbit Edition tulee jälleenmyyntiin vain Kiinassa, mutta se on maailmanlaajuisesti tietokonevalmistajien käytettävissä ja esimerkiksi Saksassa on jo ehditty listaamaan ensimmäiset valmiskokoonpanot ko. näytönohjaimella.
Radeon RX 7900 GRE perustuu Navi 31 -grafiikkapiiriin isoveljiensä tavoin, mutta sitä on leikattu entisestään. Grafiikkapiirissä on käytössä 80 Compute Unit -yksikköä eli 5120 streamprosessoria, 80 teksturointi- ja RT-yksikköä sekä 160 AI-kiihdytintä. Muistiohjain on leikattu 256-bittiseksi eli käytössä on neljä muistiohjainsirua ja sen myötä 64 Mt Infinity Cache -välimuistia. Grafiikkapiirin Game- ja Boost-kellotaajuudet ovat 1880 ja 2245 MHz. Näytönohjaimen TDP-arvo on 260 wattia.
Vaikka käytössä on Navi 31, siru on istutettu fyysisesti aiempia Navi 31 -malleja pienempään paketointiin. AMD ei ole antanut eri paketoinnille mitään suoraa selitystä, mutta oletettavasti muistiväylän ja tehonkulutusbudjetin rajoittaminen ovat mahdollistaneet vähempien pinnien käytön ja sen myötä pienemmän paketin. Itse GCD-grafiikkasirun rinnalla on pienemmästä paketoinnista huolimatta kuusi muistiohjainsirua, mutta kaksi niistä on pois päältä tai ns. ”dummy-siruja” eli tyhjää piitä.
AMD vertailee uutuutta ensisijaisesti edeltävän sukupolven Radeon RX 6800 XT -malliin. Yhtiön omien testien mukaan RX 7900 GRE peittoaa RX 6800 XT:n keskimäärin 13 % erolla. Suurimmillaan ero on Call of Duty Modern Warfare II:ssa, jossa 7900 GRE on jopa 26 % nopeampi, mutta toisaalta joukosta löytyy myös selkeänä poikkeuksena Rainbow Six Siege, jossa 6800 XT voittaa 7900 GRE:n. Toisissa AMD:n testeissä näytönohjain on pelistä riippuen joko suurin piirtein tasoissa, tai muutamia prosentteja nopeampi, kuin GeForce RTX 4070. Expreviewin riippumattomissa testeissä tulokset ovat samankaltaisia AMD:n lukujen kanssa.
Radeon RX 7900 GRE:n viralliseksi verottomaksi suositushinnaksi on listattu 649 dollaria, mutta koten jo todettua, näytönohjain ei ole tulossa jälleenmyyntiin länsimarkkinoilla. Tähän mennessä omia mallejaan ovat julkistaneet täälläkin tunnetuista merkeistä ainakin Sapphire, PowerColor ja XFX.
Lähteet: WCCFTech, VideoCardz, Tom’s Hardware, TechPowerUp
Taitaa vastata pitkälti 6900 XT:tä, TDP:tä saatu viilattua alaspäin ja hintaa leikattu.
Vaikuttaa tämä julkaisu hieman siltä että venyttävät 7800/7700 sarjan julkaisua heikon markkinatilanteen takia.
Yllättävän järeä jäähdytys vaikka piiri on pieni. RTX 4070 suorituskyky alle 700€ kuulostaa jo ihan myyvältä konseptilla. Olisi mielenkiintoista tietää miksi eivät tuo tätä kaikille markkinoille.
No onhan tuolla hintaa kuitenkin se 780€ suomilisineen (alv). Todella erikoinen tilanne kyllä kaikenkaikkiaan, kun AMD:lla on vain 7900-sarja ja 7600-sarjasta osa(?) ulkona. Luulisi, että kiinnostaisi tuutata ulos ne paljon enemmän myyvät 7700- ja 7800 sarja kuin tälläinen vielä vähän lisää lohkottu 7900 kortti.
Varmaan siksi että tähän on tungettu roska sirut ja niitä ei välttämättä tule niin paljoa että vois myydä isommalla volumella.
Eli sama kuvio kuin vaikka Ryzen 5 5600X3D:n kanssa.
Eihän se piiri erityisen pieni ole, yhteenlaskettu pinta-ala on jotain 446mm^2 luokkaa(kun ei lasketa mukaan noita dummypiirejä) niin kyllähän siinä virtaa menee.
Ainut mikä tekee tästä itselleni kiinnostavan. 6900XT:lle pitäis vaihtaa power, mutta 650W gold ehkä jaksais tähän hikiseen, kuitenkin 6700XT:stä olisi vaihto, missä 230W vaatimukset. 4K pelaamiseen kyllä vaatisi jo lisää potkua. Mutta tuskin hinta on riittävän alhaalla itselle, niin jää varmaan ostamatta.
Kovasti mietin kumman leiristä se ensimmäinen näytönohjain kannattaa hankkia. Tarkoitus oli rakentaa max 700e kokonaisuus mutta meni jo se 500 ja vielä uupuu näytönohjain ja psu.
6900XT vetää 300W vakiona ja 250W alivoltitettuna. Tietysti jos on joku 250W intel kiuas kaverina niin voi olla tiukkaa.
Onko kyseessä siis jokin Intel palvelinpuolen suoritin, pyytäisin tarkentamaan mitä suoritinta mietit?
katso liitettä 1145230
Hyvä kuva! 10900 pieksee 13900:n. Ei ollenkaa näyttisrajoitteinen skenaarioo kyseessä.
Okei no sit pieksee, hyvä homma. FHD ja CPUa testaillen… jäin vaan suu auki ihmettelemään 250W Intel-tuotetta, kun tuossa 100W kantimissa olleet puolin ja toisin.
Jos oikein suurennuslasilla katsot sitä viestiä mikä sen huomiosi kiinnitti, niin saattaisit huomata että siinä luki nimenomaan " ei nuokaan peleissä paljoa 100W enempää syö. "
Nyt ajossa 5600X PBO säädöillä, siitä luonnollisesti 5800X3D, ei kamalasti lisää tehonkulutusta. Ei onneksi ole kyseistä kiuasta, 650W powerista karkaisi voimasavut jos avaisi blenderin.
Markkinatilanne ei ole heikko, jos hinta/teho kohtaa. Mutta kyllähän tämä vähän siltä vaikuttaa, kuten sanoit.
Ei ne vaan kohtaa. Pitäisi tulla sinne 400€ tuntumaan 20-25% nopeampi kuin 6750xt ja alle 600€ 20-25% nopeampi kuin 6800xt – eikä sekään mullistaisi, kun 6950xt on ollut alle 700€ uutena. Se, että julkaistaan samantehoista samaan hintaluokkaan vaan pistää miettimään miksei vaan tee niitä vanhoja halvemmalla prosessilla ja nimeä uusiksi.
Ainakin itsellä jäi vähän sellainen kuva, että kun kryptobuumi räjäytti hinnat taivaaseen, niin firmat tajusivat että porukka on valmiina maksamaan ihan käsittämättömiä summia näistä näyttiksistä. Hinnat ei ole ikinä tullut alas siitä. Siis rx 6000 ja rtx 3000 msrp hinnat on mielestäni, varsinkin silloin kun nuo kortit tuli, ihan kohtuullisia. Nyt ei ole mitään kryptobuumia, mutta korteilla on samat riistohinnat. Ja porukka silti ostaa.
Nyrkkisääntönä nopeimpia testataan oletuksena 4K:lla, pykälää hitaampia (kuten tämä) 1440p:llä ja siitä sitten jossain kohdaan tipautetaan vakio 1080p-resoluutiolle.
Näyttöjen resoluutiot eivät kasva kuten komponenttien suorituskyky. Näin vuonna 2023 meillä on kuitenkin aika tavalla korkeahertsisempiä näyttöjä, kuin 2015.
Esimerkiksi Steamissa 1080p on edelleen ylivoimainen ykkönen 62 % osuudella, toiseksi suosituin on 1440p 13,23% osuudella. 4K-resoluution käyttäjiä on vaivaiset 3,04%.
(ja jos resoluutiot kasvaisivat jatkuvasti meidän pelit näyttäisivät aika pirusti huonommilta kuin ne nyt näyttävät, koska suorituskyky loppuisi kesken muuten)
Uusista valmistusprosesseista saatava hyöty kutistuu jatkuvasti, jonka lisäksi käytännössä vain logiikka skaalautuu enää järkevästi. Analogiset jutut kuten muistiohjaimet PHYineen eivät skaalaudu käytännössä lainkaan, SRAMin skaalautuminen loppuu oikeastaan kuin seinään 5nm:n kohdalla jne. Uudet prosessit ovat myös jatkuvasti entisiä kalliimpia, joten kaipaat nyt mahdotonta yhtälöä toteutettavaksi.
Eikö se oleellisin hyöty ole siinä kuinka monta gpu:ta saadaan ulos per kiekko?
Ei ehkä se oleellisin, mutta yksi niistä. Ja kuten todettua, sekin hyöty pienenee jatkuvasti kun vain logiikka skaalautuu enää uusien prosessien osalta käytännössä järkevästi.
Ja vaikka saisit miten monta GPU:ta ulos per kiekko niin ei se auta jos suorituskykyä ei ole vastaamaan tarpeisiin.
Mielestäni tämä olisi oiva tapa testata komponenttien suorituskykyä. Resoluution pönkittäminen on paljon parempi tapa rasittaa itse näytönohjainta kuin matalalla resoluutiolla jossa on enemmän väliä prosessorilla ja softalla. Eikä tuo 4K mikään utopinen ole enää. Nyky konsolit ja Parin sukupolven takaiset näytönohjaimet kykenee hyvinkin 4K pelaamiseen.
Steamin laitekyselyt on täyttä huuhaata sillä siellä on suurinosa jotain kiinalaisia nettikahvilakäyttäjiä sekä paljon käyttäjiä köyhistä maista. Tulee varsin ilmi kun menee GPU puolelle niin siellä on suurin osa sellaista mitä löytyy valmiista budjetti pakettikoneista joita noihin kahviloihin juuri ostetaan.
Valmistusprosessin nm:ät eivät estä laitevalmistajaa lisäämään grafiikanprosseintiyksikköjä piiriin. Valmistusprossessin tarkkuudet eivät myöskään ole syy miksi näitä "nerffaillaan" ja laitteita myydään alakanttiin.
Näyttiksellä lasketaan myös geometriaa, joka ei skaalaudu pikselimäärän mukaan. Se, että testattaisiin suurella resolla tositilannetta pienemmällä FPS:llä kuormittaisi sitä geometriapuolta vähemmän.
Mutta riippuu tosiaan hyvin paljon pelistä, että millä resolla se pyörii tarpeeksi hyvin.
Ei tämä tee siitä mitään huuhaata.
Ja länsimaatkin on täynnä niitä pakettikoneita. Jollain keskimääräisellä yläasteteinillä ei todellakaan ole mitään tehokasta pelikonetta. Kaikilla ei ole vanhempina atk-harrastajaa tai muuten niin rikkaita vanhempia että muuten vaan ostaa lapsilleen tehokkaita koneita parin vuoden välein.
Valmistusprosessien kallistuminen käytönnässä estää. Ei kukaan niitä piirejä valmista hyväntekeväisyyttäänsä, vaan saadakseen niistä voittoa.
Jos uusi valmistustekniikka on esim. 1.5x kalliimpi pinta-alaa kohden, mutta tarjoaa piirille vain 1.3-kertaisen tiheyden ja vain 10% lisää kellotaajuutta, lopputuloksena on että suorituskyky hintaa kohden vaan huononee uuden valmistustekniikan myötä.
Mitä ihmettä oikein tarkoitat sanalla "tarkkuudet" tässä?
Mitä sinä oikein horiset jostain geometriasta kun sillä nättiksellä tehdään muutakin? Pointtina onkin että pelejä testattaisiin isolla resoluutiolla, silloin jäisi pullonkaulat prossu puolelta sekä mahdolliset softa puolen optimointi virheet minimiin.
Kyllä tekee. Yli satamiljoonapäinen bottiarmeija kiinassa vaikuttaa noihin lukuihin hieman enemmän mitä länsimaiden pelailijat joita pitää yhdistellä monesta maasta että saadaan sama määrä mitä löytyy noista nettikahviloista. Suosittelen tutustumaan mediaanilukuihin sekä ordinaaliasteikkojen ihmeelliseen mailmaan.
Steamin suosituin näytönohjain on GTX1650 (5.5%) ja RTX 3060 (4.6%). Jimssin ostetuimmat ovat RTX3060 ja RTX4070 jolla 0.35% steamissa, alempana mitä GTX 960 (0.57%). 3060 on siellä siillä on vieläkin varsin hyvä valinta kilpailukykyisen hinnan puolesta tehoonsa nähden ja osittain antaa myös osviittaa miten surkeaa uudet näytönohjaimet ovat sillä porukka valitsee mielummin edellisen sukupolven budjettimallin.
Maininnan arvoista että myös tuolla 3060 näyttiksellä taittuu 4K pelaaminen sen ajan ja myös uudemmissakin optimoiduissa peleissä, asetuksia saattaa joutua säätelemään.
Ei estä. Porukka ostelee 4090:kin jossa ei olla säästelty. Hyvä tuote menee aina kaupaksi. Tuo on sellaisen puhetta joka on markkinointi jargonin uhri kun pitää vängätä huonomman tuotteen puolesta kun on täysi mahdollisuus parempaan.
Siinäpä vasta arvoitus.
Ei se ole mitään horinaa ja liittyy vahvasti juuri siihen pelien testaamiseen isommilla resoluutioilla. Eikä sillä ole yhtään mitään vaikutusta mihinkään "softapuolen optimointivirheisiin".
Ei tee, nettikahvilat vaikuttavat mutta ei niin paljoa kuin selvästi kuvittelet. Lisäksi niiden vaikutuksen kitkemiseksi on tehty toimia Valven puolelta.
Jimmsin ostetuimmat ovat yhden pienehkön kaupan tietyn ajan sisällä myymiä näytönohjaimia.
Jos meillä on vaikkapa 1000 näytönohjainta X joita ei enää myydä ja uusi myydyin näyttis Y, jota myydään 10/vko, siihen menee aika tovi ennen kuin se Y on suositumpi kuin X.
Hyvin pieni joukko ostaa ja mitä korkeammalle hinta nousee sitä pienempi joukko niitä ostaa.
Niin, se on kyllä arvoitus kun puhut määrittelemättömistä "tarkkuuksista" kertomatta mitä ihmettä niillä tarkoitat. Tarkoitatko sillä valon aallonpituutta? Jonkun tietyn sirun osan minimikokoa? Jotain muuta?
On se horinaa ja irrelevanttia kun sillä näyttiksellä tehdään muutakin. Ja softapuolen optimointivirheet eivät ole mikään olankohautksien arvoinen sivuseikka.
Kyllä vaikuttaa.. Ottaen huomioon miten paljon kauppabotteja valven pelit on täynnä heillä ei mitenkään riitä miesvoima sellaiseen, kun käyttäjiä on niin paljon. Jotkin helpot tapaukset tietty helppo kitkeä.
Tällä ei ole merkitystä kun edellinen postaaja selitti siihenmalliin ettei nuoriso osta muuta kuin sitä kaikista huonointa budjetti osaa, jos kyseinen väitös pitäisi paikkaansa olisi myydyimpien listalla esim tuota GTX 1650:stä jota on jimmssinkin varastossa tällä hetkellä. Mutta kun ei ole, ei edes top 10 myydyimpien. Valitsin jimmssin esimerkiksi koska se on suomen tunnetuin elektroniikkaan perehtynyt liike.
Ei tuo nyt ole mikään arvoitus. Kun puhutaan komponenttien valmistusprosessien tarkkuudesta niin kuinka monesti olet nähnyt valon aallonpituuden olevan mainittu? Kyllä tuo on aina oletuksena piirien valmistustekniikkaan viittaava.
Nykykonsolit joutuu turvautumaan dynaamiseen resoluutioon heti kun puhutaan vähänkään vaativammista peleistä. Se siitä 4k-pelaamisesta. Eli kyllä se 4k vaatii kompromisseja konsoleilla sekä pari sukupolvea vanhoilla korteilla.
Techpowerup testeissä aikanaan huikeat 48fps keskimäärin 4k:na, mitä veikkaat kuinka monelle tuollainen riittää PC:llä? Älä nyt jaksa väittää että joku budjetti kortti on hyvä 4k kortti, kun se ei pidä yksinkertaisesti paikkaansa. Nykypeleissä 4k:na ei riittäisi edes asetusten lasku tuollaisella kortilla.
Ei ole. Geometria ei muutu samaan tapaan raskaammaksi kuin moni muu asia, kun resoluutio nousee. Tällöin keinotekoisen korkeilla resoluutioilla ajetut testit eivät anna realistista kuvaa näytönohjaimen suorituskyvystä sille sopivammilla resoluutoilla.
Kuka mistään olankohautuksista puhui? Sanoin ettei pullonkaulan siirtämisellä näyttikselle ole mitään vaikutusta "softapuolen optimointivirheisiin", ei ne siitä mihinkään katoa.
Sinulla varmasti on jotain muutakin heittää asian taakse, kuin mutua? Esimerkiksi Valven toimet nettikahviloiden vaikutusten kitkemiseksi ei ole mutua.
Ei selittänyt, vaan totesi ettei suurimmalla osalla ole mitään huippupelikoneita tai atk-harrastajia vanhempina, vaan pakettikoneita kaupasta mikä pitää täysin kutinsa. Ja niissä on mm. niitä 1650:siä ja muita hitaamman pään näyttiksiä. Se on pieni osa kun ostaa komponenttinsa "irrallisina" ja vielä pienempi osa niistä kun ostaa high endiä. Ja komponenttimarkkinat ovat pienet verrattuna tietokonemarkkinoihin.
Tarkoitatko nyt siis niitä valmistajien tuulesta tempaamia markkinointi"nanometrejä"? Se vähä mitä niillä on ollut pitkään aikaan tekemistä todellisuuden kanssa katosi viimeistään kun siirryttiin FinFETteihin
Jos nyt oikein olen ymmärtänyt tämä riippuu mitä lasketaan. Joo, jos lasketaan yksiväristä tiiliseinää, niin joo, niitä muotoja ei tule, mutta jos taasen lasketaan jotain, jossa on paljon yksityiskohtia, jotka matalammalla resolla jää peittoon, niin se geometrian määrä kasvaa myös reilusti.
Korjaa, jos ymmärsin jotain jotenkin väärin.
Voitko kertoa miksi jankkaatte jostain geometriasta? Edelleenkin sillä näytönohjaimella tehdään muutakin. Jos jonkun geometrian piirtäminen vie vähän resursseja miten se liittyy alkuperäiseen viestiini jossa totesin, että testattaisiin näyttiksiä suuremmalla resoluutiolla. Ketä kiinnostaa jos geometrian piirtäminen ei ole yhtä vaativaa? Ja jos se kerta on täysin mitättömän kevyttä miksi edes tuoda asiaa esille sillä siihen kykenee mikä tahansa näytönohjain?
Sinulla on varmaan jotain dataa tarjota miten paljon on botit hävinny steamista sekä valven peleistä.
Ehkä toimistopuolella, pelaajien keskuudessa taas ei ole. Moni ostaa myös komponentit ja laittaa IT-alan liikkeiden ukot kasaamaan. Hajontaa löytyy ja varakkaimmissa länsimaissa päivitetään uudempiin myös useammin.
Ja mitähän ne nämä ovat?
Ei kyse ole siitä miten kevyttä tai raskasta se on, vaan siitä että se ei skaalaudu samaan tapaan muiden grafiikkatehtävien kanssa ja siten resoluution nosto "prosessoripullonkaulan poistamiseksi" voi aiheuttaa tilanteita, joissa suorituskyky ei kuvaa millään muotoa realistisesti ko. näytönohjaimen suorituskykyä sille käyttökelpoisilla resoluutoilla.
Sinä esitit väitteen, että niitä on "satoja miljoonia", muttet ole esittänyt mitään dataa väitteesi tueksi.
Sitä odotellessa voin tarjota vaikka tämän tapauksen, kun nettikahviloiden vaikutusta lukuihin on korjattu Steam Hardware Survey Fix – Overcounting of Asia Cybercafes :: Steam Discussions
Tämä on yleinen harhakäsitys mikä pääsee syntymään harrastajafoorumeilla ja -piireissä helposti (samoin kuin se illuusio high end gpuiden käytöstä). Me harrastajat olemme kuitenkin pieni joukko edes pelaajien keskuudessa. Suurin osa ostaa kaupasta x sen valmiin kokoonpanon y.
Minkä tahansa valmistajan "x nanometrin prosessi" on näitä. Viimeistään FinFETteihin siirryttäessä katosi viimeisetkin kytkökset todellisuuteen noiden lukujen kanssa.
Kannattaa varmaan siirtää katseet synteettisiin testeihin jos aidot käyttötapaukset kuten pelit ei kiinnosta. Peleissä kun ajurit ja pelienginen tapa käyttää rautaa on pelkkää softaa ja siten alisteisia näille mainitsemillesi optimointivirheille kun taas synteettinen testi pystyy vain nakuttamaan laskutoimituksia ilman monimutkaisia riippuvuuksia.
Ei aiheuta. Turhaan selittelette geometrioista. Siinä nimenomaan selviää näyttiksen raaka teho ja selviää ollaanko säästelty muistiväylissä ja ties missä. Tietysti muut resoluutiot on sisällytettävä demoihin myös, niiden poissaolo enteilee pahaa ja aiheuttaa sika säkissä tilanteita. Kyseessä on sitäpaitsi high end näyttis eikä mikään budjetti rimpula. Tuosta ei ole parempi kuin 7950 ja XT mallit.
No ei ehkä satoja miljoonia mutta ei varmasti ole kaukana. Tuossa ketjussa mainitaan myös että on tapahtunut ja havaittu äkillinen nousu kiinan kielen prosenteissa tuon "korjauksen" jälkeen.
Pelaajat foorumeiden ulkopuolella joilla varaa uusivat kyllä koneitaan. Ei ole mikään harhakäsitys.
Niin kannattaakin, mutta ei tarvitse katsoa testejä. Laskemalla piirin teoreettisen suorituskyvyn teraflopsien sekä pikseli että tekstuurien käsittelytehokkuuden avulla saat varsin osuvan lopputuloksen.
No ei saa. Molemmilla valmistajilla on ollut omat teraflops-hirmunsa, joiden suorituskyky ei ole kääntynyt peleihin ja toisinpäin
Esim HD 5870 vs GTX 580, ensimmäisellä 10% enemmän pixelratea, 30% enemmän tekstureratea ja lähemmäs tuplat glfopseja ja kymmeniä prosentteja huonompi suorituskyky peleissä (toki myös 2/3 kulutus ja vain 80% muistikaistaa), molemmilla sama valmistusprosessi (geforcella ehkä uudempi steepping)
Vain käytännön testeillä on väliä. 3D-markit kiinnostavat näin pelaajana tasan niin kauan, kun suorituskyky niissä vastaa suunnilleen sitä, mitä se on peleissä
Pointtisi on huono. Koska silloin jäisi pullonkaulat sen graffapiirin geometriapuolessa totaalisesti huomaamatta/testaamatta.
Mutta ilmeisesti olet niin totaalisen pihalla 3d-grafiikan piirrosta, että et edes tajua, että rasteroidessa sen pelimaailman objektien kordinaatit pitää ensin muuttaa ruututason kordinaatteihin ennen kuin niitä voidaan alkaa piirtämään ruudulle.
Vuonna miekka ja kypärä (ajalla voodoo1-voodoo2) tämä tehtiin CPUn toimesta, mutta jo geforcesta alkaen eli viimeiset yli 20 vuotta tämä on tehty itse graffapiirillä.
Säteenjäljityksessä ei samaa kordinaattimuunnosta tarvi tehdä, mutta sielläkin on esim. BVH-puun rakennus laskentaa, jonka raskaus ei riipu resoluutiosta, ja ainakin nVidian piirit tekee tämän shader-koodina GPUlla.
Kannattaa nyt katsoa peiliin, että kuka täällä vänkää ollen totaalisen pihalla asioista, mistä höpisee.
Ei kasva.
Pikselimäärä ei nosta kolmiomäärää, se scene on sama riippumatta siitä, millä resoluutiolla se ruudulle piirretään.
se, jääkö jotain peittoon selviää vasta sen jälkeen, kun se geometria on jo laskettu. kaikkien ihan samojen kolmioiden kaikkien verteksien paikat pitää laskea resoluutiosta riippumatta.
Eroja tulee ainoastaan tapauksessa, että käytetään jonkinlaista tesselointia (jolla kolmioita luodaan lisää), ja suuremman resoluution kanssa käytetään aggressiivisempaa tesselointia.
Oho. Tulee ihan vanhat hyvät ajat mieleen kun tuot väittelyä seuraa😂
Itse täysin samaa mieltä. Käytännössä näytönohjainten hinnassa maksetaan edelleen kryptovaluuttojen hiilidioksidipäästöjä. Oikeastaan tällä hetkellä tuntuu että ainoa tie miten näytönohjainten hinnat palautuisi sinne "normaalille tasolle" vaatisi vähintään kryptovaluuttojen/AI kuplan romahtamisen. Mutta tämän toteutumista saadaan odottaa vielä useita vuosia todennäköisesti.
Käytännössä moni vanhoja hintoja haluava joutuu joka tapauksessa jossain vaiheessa ostamaan naurettavan kalliin kortin. Riippuen täysin siitä miten pitkään valmistajat onnistuvat jarruttamaan kehitystä ja pitämään 5 vuotttavanhoja kortteja ylihintaisina varastoissaan. Kyllähän tämä markkina kysyisi niin paljon sitä kolmatta osapuolta joka yllättää kaikki takavasemmalta tuomalla markkinoille keskiluokan 1440p kortin 300-400 eurolla joka kilpailee rasterointitehoissa nykyisten 800-900 korttien tasolla.
Paitsi sinä. Väität että resoluution nostaessa geometrian piirtäminen ei skaalaudu kuten muut, että se ei ole yhtä vaativaa mitä kaikki se muu mitä näytönohjain tekee. Miksi edes välittää tästä kun tarkoitus on testata suurempaa kokonaisuutta? Miksi toit sen edes alunperin esille?
Takaan että yksikään valmistaja ei halua pitää kortteja varastoissa, siitähän tässä alempien korttien viivästämisessä on kyse kun edellistä generaatiota tehtiin liikaa ennen markkinoiden romahdusta ja ne pitäisi saada liikkumaan että rahat saataisiin pois.
Tapa jolla NVIDIA pystyy reagoimaan huonoon menekkiin on vain olla tekemättä lisää kortteja. Varattu tuotantokapasiteetti ainakin ymmärtääkseni ja jollain aikavälillä voidaan kääntää muihin tuotteisiin eikä NVIDIAa hirveästi tällä hetkellä itketä tehdä AI-kiihdyttimiä pelikorttien sijaan. AMD tekee saman prosessoreillaan; jos ei Radeonit myy niin tehdään Rytsölöitä. Miksipä kumpikaan alentaisi hintoja, ainakaan uusille tuotteille. Jos ei myy niin tehdään niitä toisia tuotteita jotka myy sen sijaan että tingitään katteista.
Intel on tällä hetkellä ainut jolla on aitoa kiinnostusta maksimoida myyntilukuja (markkinaosuutta haaliakseen) mutta sillä puolella tuotteiden viehätys on vähän laimeaa vielä (ajurit, teholuokka).
Ainakin Crysis Remasteredissa resoluutio vaikuttaa LOD asetuksiin ja korkeammalla resoluutiolla CPU-kuorma on kovempi, kun pienempiä objekteja piirretään kauemmas. Lähde: Crysis Remastered PC tech review: brutal performance limits can’t be overlooked
En tiedä, onko muissa peleissä samanlaista, mutta äkkiähän sen joku testaisi uudemmilla open-world peleillä ottamalla kuvankaappauksia vaikka 1080p ja 4K resoilla ja vertaamalla niitä.
Niin jossain vaiheessa ne varastojen tappiot on pakko kirjata alas. Veikkaan että kuluttaja jos yhtään valveutunut ei tule ostamaan vanhentunutta tekniikka ylihintaisena. Tällä hetkellä myös 1080p-käyttäjien massasta (käytännössä kaikki indoaasian halpamaat ja kiina) tai edes länkkärikuluttajallakaan ei ole monella varaa heittää seteleitä taivaalle. Varsinkin kun myytävä tuote ei ole future proofinkaan kannalta miltään osin järkevä hankinta. Ahdistavinta tässä toki se että valmistajat pyrkii paikkaamaan tilannetta printtaamalla vielä halvempia siruja ja pakkeloimalla puutteet huijausfreimi upscalereilla pitäen hinnat edelleen tapissaan. Tämä kupla tulee puhkeamaan onneksi viimeistään siinä vaiheessa kun intel saa viimein kilpailukykyisen tuotteen oikealla hintaa markkinoille tai AI-kupla puhkeaa. Toki näitäkin odotellessa tuleekin sitten kulumaan taas useampi vuosi. Toivoisin lisäksi että kryptovaluutat kuoleutuisivat lopullisesti kokonaan jolloin näytönohjainvalmistajilta häviäisi edes ajas kyseisen markkinan "mahdollisuudesta".
ruudun geometriaan ei rasteroitessa vaikuta LOD kun se yleensä toteutetaan tekstuureilla.
Sekoitat nyt MIP-mappingiin. MIP-mapping on se, että tekstuureista käytetään kauempana oleville objektelle pienemmän resoluution versiota. MIP mäppingiä ei tehdä vain suorityskyvyn/muistintarpeen takia vaan myös aliasointiartifaktien välttämikseksi.
LOD tarkoittaa sitä, että objekteista on yksinkertaisemman ja monimutkaisemman geometrian versioita (tasoja voi olla enemmänkin kuin 2). Yksinkertaisin käyttötapa on se että pelin asetuksista valitaan staattisesti eri tasojen välillä.
Kehittyneempi tapa on että valinta tehdään dynaamisesti etäisyyden mukaan, tosin silloinkin pelin graffa-asetuksissa yleensä on joku säätö että millä etäisyydellä tasojen välillä vaihdellaan tai mitä versioita malleista ylipäätän käytetään.
Mutta en tosiaan ollut aiemmin kuullut minkään pelin ottavan etäisyyden lisäksi suoraan resoluutiota tuohon LOD-valintaan mukaan.
Käsittääkseni tuo malli on Euroopassa vain oem käyttöön.
Olisiko se pitänyt siirtää uutisen tokasta lauseesta ekaan että se nähtäisiin? Jos on aikaa kommentoida uutista, on aikaa myös lukea se.
AMD Radeon RX 7900 GRE is now available for €999 in Germany, comes with a full PC – VideoCardz.com
videocardz.com
Mukaan tulee täysi PC (5600, 16GB, 1TB SSD ym).
Satasta kalliimmalla saa 7600x -kokooonpanon (tosin ilman keskusmuistia).
Ei paha hinta pelikoneesta.
katso liitettä 1149467