AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. AMD Software Adrenalin Edition 23.9.2 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat poikkeuksellisesti joko vain RDNA-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia tai vain Polaris- ja Vega-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia. Integroitujen grafiikkaohjainten puolella tuki on ilmeisesti kuitenkin ennallaan eli kaikki Zen-arkkitehtuureihin perustuvien prosessoreiden integroidut, pois lukien käsikonsolipiirit, olisivat tuettuina kummallakin ajurilla. AMD suosittelee AMD Auto-Detect and Install Tool -työkalun käyttöä, mikäli samassa koneessa on sekä RDNA- että GCN-pohjaisia (Polaris, Vega) näytönohjaimia.
AMD Software 23.9.2 -RDNA-ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuki Lies of P-, Party Animal- ja The Crew Motorfest -peleille. Lisäksi ajurit tukevat Microsoft Agility SDK:n tuoreimpia versioita ja sen myötä esimerkiksi Shader Model 6.8 -ominaisuuksia. Radeon Anti-Lag+ on puolestaan päivittynyt tukemaan Starfieldiä, Witcher 3:sta, Elden Ringiä sekä Immortals of Aveumia. Ominaisuus tukee nyt myös overlay-ikkunaa, joka näyttää reaaliaikaisen koko järjestelmän viiveen. GCN-ajureissa on mukana tuki samoille peleille, mutta ei muita uudistuksia.
RDNA-ajureiden korjattujen bugien listalle ovat päässeet tällä kertaa Baldur’s Gate 3:sen kaatuilu Vulkan-rajapinnalla sekä F1 23:n ja SMITE:n kaatuilu tai ajureiden kaatuminen pelatessa niitä, GPU-kellotaajuuden rajoittuminen 2,7 GHz:iin manuaalisessa ylikellotuksessa joillain RX 7700 XT- ja RX 7800 XT -käyttäjillä ja Samsungin joitain näyttöjä vaivannut kirkkausongelmat FreeSyncin ja Local Area Dimming -ominaisuuden kanssa. Tiedossa olevia ongelmia ovat vanhat tutut Performance Metrics Overlayn raportoima ”N/A” FPS:n sijasta joissain peleissä, audion ja videon synkronointiongelmat AV1-nauhoituksissa sekä uudempi näytön jäätyminen, kun striimaamiseen käytettyä koodekkia vaihdetaan lennosta AMD Linkin yli striimatessa. GCN-ajureissa ei ole korjattu aiempien julkaisujen bugeja. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (RDNA, GCN).
Päivitys:
AMD on julkaissut heti perään AMD Software 23.9.3 for Cyberpunk and Payday 3 -ajurit RDNA-näytönohjaimille. Ajureissa ainoat mainitut uudistukset ovat tuki edellä mainituille peleille, mutta esimerkiksi suorituskykyeroista ei ole mainintoja.
Ajuripaketti ei toiminut Sapphire Nitro+ 7900XTX. Antoi ”Virhe 182”. Piti asentaa uusiksi edellinen versio
Oliko nyt varmasti RDNA-ajurit eikä GCN-ajurit mitkä latasit?
katso liitettä 1177272
Ja sitten
katso liitettä 1177274
Kai nuo ovat RDNA? Mutta nyt on hävinnyt Download painike tuosta Adrenalin Edition
Käyttis on tosiaan win11 22H2.
Edit:
Ja DDU:lla entisten versioiden poisto Windows Safe Modessa ennen asennusta-
Pitäisi olla mutta varmuuden välttämiseksi suorat linkit ajureihin:
RDNA: https://drivers.amd.com/drivers/whq…edition-23.9.2-win10-win11-sep19-combined.exe
GCN: https://drivers.amd.com/drivers/whql-amd-software-adrenalin-edition-23.9.2-win10-win11-sep19.exe
Itselläni nyt toinen kortti, RX 6800XT, mutta hyvin meni asennus läpi. Menin hakemaan AMD:n sivujen kautta ajurin kuten yleensä normaalisti aina teen.
Nyt tuo latauslinkki on tullut tuonne takaisin ja tällä kertaa siitä latautuu "whql-amd-software-adrenalin-edition-23.9.2-win10-win11-sep19-combined.exe" Aikaisemmin tuo latauslinkki osoitti nimeomaan tuohon "whql-amd-software-adrenalin-edition-23.9.2-win10-win11-sep19.exe", joka on tuolla mekäläisen lataukset-kansiossa. Olisiko tullut väärä linkki vain lataussivuille…
Siltä kuulostaa että väärä linkki ollut siellä ainakin jonkin aikaa.
Hmm, miksköhän tota samsungin brightness -bugia ei ole liiskattu GCN-ajureilla.
Oon vasta 4 vuotta odottanut sen korjaamista 😀
Pitänee vissiin päivittää tää vega56 vähän tuoreempaan., niin saa homman hoidettua.
Tästähän pitäisi saada tuntuvat korvaukset, kun myydään Freesync Premium Pro -näyttöä keskeneräisenä ajureiden suhteen. Eli siis näyttö ei kykene siihen mihin sen mainostetaan kykenevän. Pitäisi vaan tietää kenen vika se on – AMD:n, Samsungin vai Windowsin? AMD:n ilmeisesti, koska heiltähän tuo korjaava ajuri on tullutkin.
Aika monta kärpästähän tässä sopassa nykyään on.
Vaikka korjaus tulisi AMD:lta se ei tarkoita että vika olisi AMD:n. Jos se koskisi kaikkia FreeSync Premium Pro -näyttöjä eikä vain Samsungin se olisi aika varmasti AMD:sta kiinni, mutta nyt kuulostaa enemmän siltä että muut tekee niin kuin kuuluu ja Samsung sooloilee jotain omaa
CS:GO pelissäkin ollut latausbugi jo tiedossa ainakin 2 vuotta, eivätkä ole korjanneet sitä. Oma 6800xt on ensimmäinen ja viimeinen AMD:n näytönohjain, jonka ostan. Sen verran naurettavaa toimintaa ollut tuon latausbugin kanssa.
Mistä bugista tarkalleen ottaen kyse?
Näinhän se saattaa olla – täytyypi olla tarkkana tulevaisuudessa, että mitä rautaa ostaa.
Odottelen vuoden loppuun asti, josko saisivat GCN ajureillekin tuon korjattua – sitten loppuu kärsivällisyys ja uutta näyttistä kehiin.
Eli karttojen latausruutu jäätyy pahimmillaan useammaksi minuutiksi.
Linkissä keskustelua asiasta, sekä todistetta siitä, kuinka AMD:n vastaavat tarkoituksella ignoraavat tätä asiaa.
AMD CSGO Loading Bug on current graphics hardware / drivers?
Ilmeisesti et sitten ole tuota ketjua lukenut kokonaan kun et ole huomannut että Matt on kyllä asiaa selvittänyt.
Siellä on myös löydetty väliaikainen ratkaisu. Varsin erikoinen bugi kun tuntuu katoavan sillä että vääntää Instant Replay moodin päälle. Sen ollessa pois päältä tuo bugi esiintyy.
Niin ja tuohan ei ole mikään "virallinen" tech support forumi vaikka se AMD:n forumi onkin. Se on käyttäjiltä tukea käyttäjille, ei sitä AMD:n insinöörit silmämuna kovana seuraa. Joku sinne sai Matt kuitenkin taiottua paikalle.
Piti ihan käydä tuo keskustelu lukemassa kun ei ole itellä tullut ikinä moista vastaan. Ongelmaa ei ole ilmennyt vaikka omistanut RX6800XT ja RX6900XTXH näytönohjaimet. Sekä läppärin missä oli RX6800M.
Siis eihän tuo Matt ole selvittänyt mitään, vaan lämpimikseen vaan sanonut selvittävänsä, muttei mitään tulosta ole syntynyt.
Itselläni lataus kesti jossain kohtaa tuota n. minuuttia, mutta nykyään on syystä x hieman nopeampi, mutta silti huomattavasti hitaampi kuin kavereilla, joilla on käytännössä sama kokoonpano sillä erolla, että heillä on nvidian näytönohjain.
Olen 3 kertaa asentanut windowsinkin eri ssd:lle ja ei ole ollut vaikutusta. Muut pelit toki toimii moitteetta, mutta harmittaa, että juuri eniten pelatussa pelissäni on probleemaa.
Tuo replay moodi ei ole nopeuttanut omaa lataustani, vaan olen aina esim. yhteisön retake -servuilta ratkaisevat ~10 sekuntia myöhässä, jolloin serverin pelipaikat ehtivät täyttyä.
Varmaan alkaa menemään aikalailla ketjun aiheesta ohi, mutta ajattelin kirjoittaa tästä kuitenkin, jos jollain muulla esiintyy samaa ongelmaa.
Tuon ketjun perusteella se koskettaa pientä määrää käyttäjiä ja vaikuttaa olevan todella hankala selvitettävä koska eri temput tehoavat eri käyttäjiin mikä viittaa siihen, että esiintyy vain joilla tietyillä ajuri / rauta / asetusyhdistelmillä. Kuulostaa pirulliselta selvitettävältä
Se ettei ongelmaa ole ratkaistu ei tarkoita ettei sitä olisi selvitetty
Koita kikkailla cs:go:sta uber-varjostimet päälle/pois sekä myöskin steamin asetuksista Varjostimen esivälimuisti päälle/pois, onko vaikutusta? Windowsin restarttia kun olet asetukset säätänyt. Erittäin harmillinen bugi, joka saa varmasti siirtymään ensi kerralla nVidian leiriin.
Käytännössä pelaan cs2 nykyään, jossa ei vaikuta tuota ongelmaa olevan. Muistaakseni olen tuota varjostimen esivälimuistia testannut, eikä ollut vaikutusta. Kait tuota uber-varjostintakin voisi huvin ja urheilun vuoksi testata, vaikken cs:go oikeastaan enää pelaa.
Itselläni ainakin unohtaa aina kaiken ja olen tallentanut profiilin, jonka joka kerta laitan sitten uudelleen.
Kiitos vinkistä, täytyypä tallentaa profiili ennen asennusta.
https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-23-9-3-cyberpunk2077-payday3
Taisi näissä .2 -ajureissa olla jotkin pahasti pielessä kun jo kolme päivää myhemmin tuli uudet.
Tokihan näissä on tuki Cyberpunk 2077: Phantom Liberty ja PAYDAY 3:lle, mutta olisiko kannattanut odottaa muutama päivä lisää.
Itselläni oli jotakin ongelmia 23.9.1-ajureissa mutta 23.9.2:t ovat toimineet moitteetta.
Lisäksi olen havainnut, että Windows (10) näytönsäästäjä saattaa kaataa koneen (ei herää näytönsäästötilasta enää ja pitää bootata). Mitään näytön virransäästöominaisuuksia en käytä näytönsäästäjän kanssakaan.
Muutenkin RX 7900 XTX:n kanssa on ollut merkittävästi enemmän vakausongelmia kuin edellisen RX 6900 XT:n kanssa. Eivätkä kyseessä ole hotspot -ongelmat.
Näitä uusia tuskin olisi saatu WHQL-leimattua ajoissa, 23.9.2 on leimattu