![](https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2019/12/radeon-software-adrenalin-2020-edition-splash-20191210.jpg)
AMD piti viime viikolla Radeon Big Bang -tapahtuman, jossa käsiteltiin tulevan vuoden Radeon Software Adrenalin 2020 Edition -ajureiden uudistuksia. Myös io-tech oli tapahtumassa paikan päällä kuulemassa muun muassa miten AMD totesi ajureiden nimeämisen joka vuosi uudelleen olevan edelleen huono idea, jonka vuoksi yhtiö tulee jatkossa vain päivittämään ajureiden vuosinumeron.
Radeon Software Adrenalin 2020 Edition -ajureissa uudistukset alkavat jo asennusohjelmasta. Uusi asennusohjelma sisältää helpon ”yhden klikin asennuksen” valinnaisella puhtaalla asennuksella (Factory Reset), jonka lisäksi käyttäjälle annetaan mahdollisuus säilyttää nykyiset asetukset vaikka läpi puhtaan asennuksen. Asennuksen jälkeen heikommin tietokoneiden säätämistä hallitseville tarjotaan mahdollisuus valita Gaming-, Esports- tai Standard-profiili, jotka aktivoivat tiettyjä ominaisuuksia ajureista automaattisesti. Harrastajille tarjotaan luonnollisesti mahdollisuus ohittaa profiilien käyttö.
Radeon Settings -sovellus on niin ikään kokenut ison uudistuksen ja se jakaa nyt Radeon Software -nimen ajureiden kanssa. Sovelluksen saa käyntiin nyt joko perinteistä tietä tai Alt+R-yhdistelmällä täyteen ruutuun tai Alt+Z-yhdistelmällä sivupalkiksi. Näppäinoikotiet ovat vaihdettavissa. Koko ruudun täyttävässä sovelluksessa on neljä päävälilehteä, Home, Gaming, Streaming ja Performance, sekä hakutoiminto sovelluksen sisällä, sovelluksen ilmoitukset ja integroitu verkkoselain helpottamaan kesken pelin selailua. Home-ruudun sisältö riippuu siitä, avataanko sovellus työpöydältä vai kesken pelin.
Myös ajuriominaisuuksista löytyy uutta. Käyttäjien eniten toivoma uudistus kuluneena vuotena oli retropeleille suunnattu Integer Scaling -skaalaustoiminto, joka on nyt lisätty mukaan ajureihin. Ominaisuus mahdollistaa vanhojen pelien grafiikan skaalaamisen korkean resoluution näytöille ilman kuvan pehmenemistä. Radeon Anti-Lag -ominaisuuteen on lisätty tuki DirectX 9 -rajapinnalle myös RX 5000 -sarjaa vanhemmilla näytönohjaimilla ja Image Sharpening on puolestaan saanut tuen DirectX 11 -rajapinnalle sekä uuden liukusäätimen efektin voimakkuuden säätämiseen.
Toinen uusi ominaisuus on Radeon Boost. Yksinkertaistetusti kyseessä on teknologia, joka pienentää renderöitävää resoluutiota, kun se havaitsee merkittävää liikettä. Käyttäjä voi valita pienimmäksi käytetyksi resoluutioksi 50, 67 tai 84 % käytetystä maksimiresoluutiosta. Ominaisuus tuodaan ainakin tässä vaiheessa vain tietyille peleille ja tuettujen pelien listalta löytyvät tällä hetkellä Overwatch, PUBG, Borderlands 3, Shadow of the Tomb Raider ja Rise of the Tomb Raider, Destiny 2, GTA V ja CoD WW2.
Kaikkia luonnollisesti kiinnostaa myös ajureiden pelisuorituskyky. AMD on ajanut testit Vega 64 -näytönohjaimella 1080p-resoluutiolla vuoden takaisiin ensimmäisiin Radeon Software Adrenalin 2019 Edition -ajureihin verrattuna sekä RX 5700 XT -näytönohjaimella 1440p-resoluutiolla niiden 19.7.1 -julkaisuajureihin verrattuna. AMD:n testien mukaan RX Vega 64:llä suorituskyky on parantunut vuodessa testatuissa peleissä keskimäärin 10 % ja RX 5700 XT:llä vajaassa puolessa vuodessa noin 5 %.
Mediapuolelle on saatu puolestaan uusi DirectML Media Filters -paketti. Ominaisuus hyödyntää DirectML-koneoppimisrajapintaa kuvien ja videoiden kohinanpoistoon ja skaalaamiseen. Ominaisuus vaatii vähintään Windows 10:n 1903-version ja RX Vega -sarjan näytönohjaimen tai uudemman.
AMD Link -sovellus uudistuu ja on saatavilla sekä puhelimiin että älytelevisioihin. Se tukee uutena esimerkiksi parhaimmillaan 50 Mbps:n bit-ratea streamatessa, x265-pakkausta ja GIF-animaatioiden luontia suoraan sovelluksesta lennossa. Lisäksi sovellus mahdollistaa tietokoneen työpöydän, pelien ja muun sisällön streamaamisen nyt myös internetin ylitse, eli käyttäjän ei tarvitse olla samassa lähiverkossa streamauskoneen kanssa.
Ensimmäiset Radeon Software Adrenalin 2020 Edition -ajurit ovat versionumeroltaan 19.12.2.
En mä ainakaa tuolta sivulta löydä ku 19.12.1? :O
Joo NDA on raennut, mutta AMD ei ole päivittänyt vielä sivujaan
Hardware Unboxed kerennyt jo testaamaan Radeon Boostia:
Vähän turhakkeelta vaikuttaa, kun käytännössä fps heittelehtii tuota käyttäessä paljon. Itse kaipaan räiskintäpeleihin nimenomaan tekniikoita joilla fps pysyisi suht tasaisena, eli dynaamista resoluution skaalausta ja sen sellaista.
Pitäis tulla myöhemmin tänään.
Näköjään on sen verran paljon uutta että ovat joutuneet pidentämään ajureiden nimeä:facepalm:
Ihan saman mittainen se on kuin viime vuonnakin? Sitä ennen oli toki lyhyempi
NVIDIA voisi jo miettiä oman ohjauspaneelinsa rajua uudistamista…. Muistan vieläkin, miten kikkailulla sain tämän nykyisen toimimaan Windows 2000 Pro:ssa. Tuskin mitään muutosta kohta kahteen kymmenen vuoteen. Aika naurettavaa.
Eipä tuota ohjauspaneelia tule juurikaan käytettyä…
https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-19-12-2
Ajurit tulleet ladattaviksi.
Uutisessa mainitun lisäksi virallinen tuki Detroit: Become Humanille
Lisäksi
Uusia ominaisuuksia, uusia known issueita.
Mitäpä sitä toimivaa muuttamaan 😀 ei tuolla tule nykyisin muuta tehtyä kuin näytön hertsit laitettua. Radeonin asetuksissa pitää käydä kliksuttelemassa Overlayt ja upgrade advisorit ja ilmoitukset yms turhakkeet ja spammit pois päältä, eli ainakaan siihen suuntaan en muutosta toivo.
Minulla jotenkin hajosi Chromen videokiihdytys edellisissä ajureissa. Tai se toimi kyllä, mutta huonommin kuin softakiihdytys.
NVIDIAllahan nämä ylimääräiset härpäkkeet on erillisessä GeForce Experiencessä jota ei ole pakko asentaa, mikä on mainio ratkaisu.
Tosin siitä olen eri mieltä etteikö ohjauspaneelia kannattaisi muuttaa, se on osin melko kökkö käyttöliittymältään. Jotkut näkymät avautuu todella tahmeasti (kuten muutosten hyväksyminenkin) ja UI-elementit on kooltaan vähän mitä sattuu. Mielummin ottaisin siihenkin tälläisen modernimman UI:n joka ei tahmaa.
—
Tuo Radeon Boost kuulostaa kyllä mielenkiitoiselle, dynaaminen resoluutio on jotain mitä monet mielellään hyödyntäisi PC-peleissäkin. Tosin tuo periaate että pelkästään(?) liikkeen mukaan pudotetaan resoluutiota on vähän erikoinen, taustalla lienee muutakin "älyä".
Ei ole mitään ylimääräistä älyä siinä. Yksinkertaisesti mitä nopeampaa hiiri liikkuu, sitä isompi on resoluution alennus. Ketjun alussa oli HWU:n video aiheesta. Hieman hyödyllinen 4K-näytöllä, minimaalisesti 1440p ja käytännössä hyödytön/haitallinen 1080p.
Aivan, tuo GF Experience oli ihan unohtunut kun ei oo tullut sen julkaisun jälkeen ikinä asennettua 😀
Jaha, joo. Vedänpä sitten kommenttini pois, ei tuo kovin kiinnostava sitten olekaan. :wtf:
Olisin kuvitellut ominaisuuden olevan edes jotenkin kytköksissä GPU-kuormaan ja ruudun tapahtumiin mutta tälläisenä kuulostaa vähän samalta kokemukselta minkä bitrate aiheuttaa pelistriimeissä. Eli on kivan näköinen kun ollaan paikallaan mutta heti kun liikut…
Aika huvittavaa sinänsä että jos framerate dippaa kun ruudulla alkaa tapahtumaan niin tällä ominaisuudella voi nostaa frameratea vispaamalla hiirtä vaikka olisikin liikkumassa vain eteenpäin :rofl:
Nvidian toivoisi tuovan amd:ltä fps säädöt yms. mitkä nykyisellään puuttuu. AMD:llä oli hieno kun pystyi peli kohtaisesti päättämään maksimi fps kun ei 1440p:llä melkein mikään 144hz toimi 2080:lläkään.
No kun se ei ole enää toimiva. Hidas kun mikä (kun tallentaa profiileja) ja profiilien selailu on tuskaa.
Eipä tunnu kaikkien pelien kanssa toimivan nuo fps-limitit, vaikka kuinka asettaisi pelille sopivaksi. Ajurit on jostain viime vuoden kesältä.
Ehkä se vika on juurikin noissa puolitoista vuotta vanhoissa ajureissa, tuossahan jätät pöydälle myös selvää suorituskykyä olettaen ettei ihan vanhimman tuetun pään korttia ole alla
Minkälaisesta ominaisuudesta luulit sitten olevan kyse?
Miksi muuttaa toimivaa, kaikki löytyy sieltä mihin on tottunut.
Se uudistus kun ei aina tarkoita että olisi parempi kuten varmaan tässä maailmassa moni on huomannut.
UI toki voisi olla 2020 tasolla mutta ehkä se sieltä joskus tulee, pääasia että uudet AAA pelit toimii heti ilman murheita ja ei AAA pelitkin toimivat ilman ongelmia tai että toimisi alle ohjaimen oletetun suorituskyvyn.
Nämä kun on kunnossa niin mun puolesta UI voi olla tuon näköinen.
Lähinnä tuossa "tyhmässä" toteutuksessa on kaksi puutetta:
– Kun hiirtä ei liikuteta vauhdilla, FPS saa tökkiä kuinka paljon vaan ilman että sitä yritetään kompensoida
– Kun hiirtä viuhdotaan, resoluutiota pudotetaan vaikka mitään syytä siihen ei olisikaan GPU:n puolesta.
Jos resoluution vaihto on sulavaa ja toimii muuten hyvin niin tokihan tuo ehkäisee tilanteita missä GPU olisi tukehtunut juuri ratkaisevalla hetkellä.
Vaikkei uudistaisi muuta niin tekisi siitä edes nopean, ei ole mitään syytä miksi se hallintasofta on NVIDIAlla hidas kuin Quake 486:lla. Se oli muistaakseni jopa selvästi nopeampi vuosia sitten.
Nuo pelit noin keskimäärin toimivat hyvin kummankin ajureilla, toisen vahvasti sponsoroima peli voi hetken pyöriä toisella heikommin mutta siinä se.
Jos ei ole freesync tai gsync näyttöä niin ei siitä custom resosta halutuilla hertseillä ole mitään hyötyä, ellei käytössä ole vsync mikä aiheuttaa omia ongelmiaan.
Ulkopuolisilla softilla saa tehtyä vaikka ja mitä mutta eiköhän se lähtökohta ihmisten mielessä ole että ilman ylimääräisiä softia pärjäisi.
Mjahas. Katosi sitten relive ja koko streaming tabi. Vedin ihan clean installin vielä ajureille, mutta en vaan keksi että mistä tuon reliven saisi asentumaan. Vai olenko puusilmä?
Onkos ollu ongelmia asentamisen kanssa tai onko outouksia ilmennyt? Olen ladannut, mutta en vielä uskaltanut asentaa. Toisaalta ei ole ongelmia itsellä ajureiden kanssa ollut.
Radeon Software
Ja kuvana että löytää:
katso liitettä 316893
Onko aikaisemmin lukenut tälläistä tuolla kun lataa ajureita?
'AMD software and drivers are designed to work best for up-to-date operating systems. Please be sure to update your operating system before installing drivers.'
On varmaan useamman kuukauden
En tiedä onko ollut ennen mutta itsestäänselvyydestähän tuossa on kyse?
Minä tein factory resetin tjsp. Kun kone boottasi, niin näyttö meni pimeäksi kun winukka aukesi. Hetken pähkäiltyäni laitoin wintoosan salasanan ja kohta alkoi kuulua pimp ja pimp kun Windows lataili ohjelmia. Ehkä noin minuutin päästä tuli kuva takaisin ja näytti Radeon jatkavan/jatkaneen asennusta
Mistä löydän fps cäpin? :itku:
En kyllä tiedä onko tuo nyt niin itsestään selvää että pitää eka huolehtia että käyttöjärjestelmän päivitykset ovat asennettu.
Tuskin kukaan päivitteli windowsia ennen vanhaan uusien näytönohjain ajureiden yhteydessä, itse en ainakaan muista koskaan tehneeni.
Joo-ops, täällä näyttäisi HDR hajonneen C32HG70:llä taas.
Overwatch jää taas "haaleaksi" Fullscreen-tilassa (käyttää DisplayPort HDR -tilaa vaikka onkin SDR-peli, toimi kuitenkin oikein viime ajureilla)
Hellblade: Senua's Sacrifice on todella tumma kuvaltaan ja jos kytkee HDR:n pois tai takaisin päälle niin värit räjähtävät ihan käsille ja kirkkaus maksimit, myös windowsin puolella, korjautuu vasta bootilla.
Pitää koittaa vetää vielä "factory reset -asennus"
Gaming > Global Graphics (tai pelikohtainen profiili) > Radeon Chill?
Ahaa he ovat hieman muuttaneet tuota chilliä ja poistaneet puhtaan fps rajoituksen.
Osa unreal engineä käyttävistä kaatuu käynnistyksessä. Esim snooker 19. Vanhoilla toimii. Erikoista.
Jep fps cäppäys on täysin rikki, menee freesynkki hukkaan
Ei auttanut puhdas asennus, toivottavasti vanhojen puhdas asennus päälle toimii.
HDR näytöistä ei ole kokemusta, mutta Samsungin QLED HDR televisio teki firmispäivityksen jälkeen vähän samantyyppisen tempauksen. Virtojen katkaisua, kokonaan virrattomaksi ottamalla johto seinästä irti yms kokeilin mutta vasta antennijohdon irroittaminen hetkeksi auttoi?
Varmaan olet jo kokeillut mutta mites DP-piuhan irroittaminen ja takaisin paikalleen laittaminen?
En usko, nuo oli työpöytäpuolen toimivuutta lukuunottamatta täysin samanlaiset oireet kuin mitä oli alussa kun se HDR oli rikki. Asensin edelliset käytössä olleet ajurit puhtaalla asennuksella ja taas toimii normaalisti. Ehkä sieltä tulee joku bugifixisetti lähiaikoina ja sitten koittaa uusiksi.
Sama monitori, testasin juuri Forza Horizon 4:sta ja ihan normaalisti näytti toimivan…
Vetäisin vahingossa tuo reset-asennuksen (sinne meni näyttiksen kellotusprofiili…), mutta kaipa tuo nyt on jotain suunnilleen samoilla kelloilla taas takaisin.
Toimi ihan normaalisti, omasta mielestäni. Näytön ajurit jouduin heittämään uudestaan, kun oli tunnistunut vain normaalina unp-näyttönä… Vaikka ei kai sillä pitäisi olla mitään vaikutusta…
Senua ei ole asennettuna, eikä overwatchia ole. Joten en ainakaan tähän hätään pääse niitä testaamaan.
Listaan peleistä joilla kusi voi lisätä Star Wars Battlefront II:sen.
Monitorin ajureita en kyllä tajunnut ajaa uudelleen, mutta muistelisin sen hallintapaneelin sanoneen ihan oikein C32HG7X tjsp
Tuo factory reset nappasi meikäläisellä mielestäni jonkun PCIE-ajurinkin mäkeen, kun tuli ilmoitus että pitää käynnistää uudestaan xD
Ja tosiaan, näyttö oli nollautunut….
Eipäs ole tuota BFII:stakaan… Voin toki tuon Senuan vetäistä Mikkisoftalta, kun kuuluu Game Passiin. Mutta tänään en enää ehdi…
Mutta kun
katso liitettä 317169
Jahas, no jopas on erikoista 😮
No itse mekastaisin ennemmin Microsoftin suuntaan. On tullut tuon Hyper-V:n kanssa tapeltua aika kiitettävästi eri tilanteissa. Käytännössähän tuo Hyper-V estää myös muiden virtualisointisoftien (VMware Player, Virtualbox) ajamisen tai ajon vähintään pahasti rampautettuna. Syy siihen on se että Hyper-V toimii sen käyttiksen alla eli ns. Type1-hypervisorina, jolloin kaikki siinä päällä oleva on jo tavallaan virtualisoitu. Tämä poikkeaa siitä mielestäni normimmasta tavasta eli Type2-hypervisorista (Virtualbox jne), jossa virtualisointiohjelmaa ajetaan omana prosessinaan käyttiksen päällä. Se että virtualisointikerros on jo alusta lähtien sen pääkäyttiksen alla, tekee varmasti monien rautaa syvemmältä räpistelevien ohjelmistojen toiminnan hankalaksi.
Heitä se MS:n perse-Hyper-V hevontuusaan ja vaihda vaikka Virtualboxiin.
Lisähupina Hyper-V:n edes päälle kytkeminen kusee CPU:n virransäästöt, jotka esim jossain työläppärissä on melko oleellinen juttu jos tulee jotain conffa päiviä ettei ole oikeen pistorasialle pääsyä ja tarttis akun varassa selvitä koko hiton päivä.
Sepäs asentui näppärästi. Ekalla kerralla valitteli, että Windows Update oli päällä, vaikkei ollu. Uudelleen käynnistyksen jälkeen asentui kivasti.
Tuntuu kyllä responsiivisemmalta, kun vertaa aikaisempaan. Vanhempi ulkoasu tuntui hidastuvan ajan mittaan, mitä sitä päiviteltiin. Toivottavasti ei käy näin tämän kanssa. Mitäköhän sitä kokeilisi integer scalingilla :btooth:
Näistä on nyt julkaistu samalla nimellä uusi versio, mutta tiettävästi ainut ero on tuki RX 5500 -sarjalle