FidelityFX Super Resolution eli FSR on avoimeen lähdekoodiin perustuva resoluution skaalausteknologia peleihin, joka toimii grafiikkapiirin valmistajasta riippumatta vanhempienkin sukupolvien näytönohjaimilla.

Siitä lähtien, kun AMD ilmoitti viime vuonna kehittävänsä FidelityFX Super Resolution -skaalausteknologiaa kilpailemaan NVIDIAn DLSS:n, on netin keskustelupalstoilla spekuloitu sen tarkemmasta luonteesta. Yhtiö kertoi aiemmin tänä vuonna, ettei se olisi vielä edes varma, tuleeko skaalain perustumaan koneoppimiseen vai ei.

AMD on nyt julkistanut FidelityFX Super Resolution -teknologian osana Computex-virtuaalimessujen keynote-esitystään, mutta todellisuudessa se tulee saataville vasta 22. kesäkuuta. FSR julkaistaan GPUOpenin alla ja se perustuu avoimeen lähdekoodiin. Skaalausteknologia toimii myös näytönohjaimen merkistä riippumatta, tällä hetkellä varmistetusti ainakin AMD:n Radeon RX Vega- ja 500- sekä NVIDIAn GeForce GTX 10 -sarjoihin asti, mutta todennäköisesti vanhemmatkin mallit toimisivat. Yhteensä teknologia toimii yli 100 eri näytönohjaimella ja integroidulla grafiikkaohjaimella varustetulla prosessorilla. Vaikka AMD oli aiemmin kertonut aikovansa julkaista teknologian samaan aikaan kaikille alustoille, ei odotettua konsolitukea paljastettu ainakaan vielä.

FidelityFX Super Resolution tulee tarjoamaan käyttäjälle neljä eri laatuvaihtoehtoa: Performance, Balanced, Quality ja Ultra Quality. Yhtiön esimerkkidiassa Radeon RX 6800 XT pyörittää Godfall-peliä 4K-resoluutiolla natiivisti säteenseurannan kera 49 FPS:n nopeudella. Ultra Qualityllä on tarjolla dian mukaan 78 FPS:n suorituskyky, Qualityllä 99, Balancedillä 124 ja Performancella 150 FPS. NVIDIAn GeForce GTX 1060 puolestaan saavutti Godfallissa 1440p-resoluutiolla ja Epic-asetuksilla vakiona 27 FPS, kun FSR-teknologia Quality-asetuksella tarjoaa ruudulle 38 FPS:n suorituskyvyn. Tiivistelmädian mukaan FSR tarjoaa keskimäärin kaksinkertaista suorituskykyä natiiviresoluutioon verrattuna Performance-tilassa 4K-resoluutiolla.

Kuvanlaadusta ei voida vielä sanoa kuitenkaan paljoakaan, sillä AMD ei ole julkaissut hyvälaatuista suoraa videota tai edes kuvapari-vertailuja, vaan niitä saadaan näillä näkymin odottaa teknologian varsinaiseen julkaisuun 22. kesäkuuta. Yhtiö kuitenkin kertoi, että nyt jo yli 10 studiota ja/tai pelimoottoria tulee integroimaan FidelityFX Super Resolutionin peleihin vielä tämän vuoden aikana. AMD on julkaissut myös verkkosivun, johon käyttäjät voivat käydä ehdottamassa suosikkipelejään, joihin teknologiaa voitaisiin laajentaa tulevaisuudessa.

Myös FSR:n sisältä löytyvä teknologia on vielä osittain kysymysmerkki. Mikäli yhtiön hiljattain esiin tullut Gaming Super Resolution -patentti on ollut FSR:n pohjana, se perustuisi neuroverkkoihin, mutta ei hyödyntäisi pelin sisäisiä liikevektoreita kuten DLSS 2.0 tekee. Ratkaisu toisaalta mahdollistaa teknologian toiminnan myös peleissä ja pelimoottoreissa, jotka eivät tue TAA:n kaltaisia teknologioita ja niiden myötä sisällä tukea liikevektoreille.

Lähde: AMD

This site uses XenWord.