Asus on julkaissut juuri uuden kolmannen sukupolven version ROG Phone -pelipuhelimestaan. Uutuusmalli jatkaa samoissa jalanjäljissä vuosi sitten julkaistun ROG Phone II:n kanssa. Muotoilu on pysynyt hyvin samankaltaisena kuin edeltäjässä, mutta pieniä viilauksia on silti tehty – valmistaja kertoo tehneensä muodoista hieman yksinkertaisemmat. Fyysiset mitat ovat kasvaneet edeltäjästä aavistuksen leveyden ja paksuuden osalta. Takakuoressa on RGB-valaistu ROG-logo, jota voi käyttää myös ilmoitusvalona.
AMOLED-näytön koko on pysynyt samassa 6,6-tuumassa kuin edeltäjässä ja sen ylä- ja alareunassa on edelleen stereokaiuttimet sisältävät kaistaleet. Näytön virkistystaajuus on nostettu 144 hertsiin ja Asuksen mukaan näytön kosketusviive on kutistettu 25 millisekuntiin ja pyyhkäisyviive 18 millisekuntiin.
Suorituskyvystä ROG Phone 3:ssa vastaa uunituore Snapdragon 865+ -järjestelmäpiiri, joka toimii perusversiota korkeammilla kellotaajuuksilla. Piiriä jäähdytetään grafiittikerroksen, höyrykammion ja metallisen jäähdytyselementin avulla ja valmistajan mainospuheiden mukaan se ei throttlaisi lainkaan pelikäytössä. X55-modeemipiirin avulla puhelin tukee myös 5G-yhteyksiä alle 6 GHz:n taajuusalueella sekä jopa Cat.20-nopeusluokan LTE-yhteyksiä (Strix-versiossa heikommat speksit). Järjestelmäpiirin parina on muhkeat 12 tai 16 Gt LPDDR5 RAM -muistia sekä jopa 512 Gt UFS 3.1 -tallennustilaa.
Sisällä on 6000 mAh akku, joka Asuksen mukaan latautuu 30 W teholla 70 %:iin (4510 mAh) noin kolmessa vartissa. USB Type-C -liitännät löytyvät sekä pitkältä että lyhyeltä sivulta, joten puhelinta voi ladata luontevasti myös pelaamisen aikana. Kamerapuolella on tarjolla 24 megapikselin etukamera sekä kolme takakameraa. Päätakakamera käyttää Sonyn 64 megapikselin IMX686-sensoria f1.8-laajakulmaobjektiivilla. Sen parina on 13 megapikselin ultralaajakulmakamera sekä viiden megapikselin makrokamera.
Puhelimen oikeaan kylkeen sijoitetut ultraäänitekniikkaa käyttävät AirTrigger 3 -olkanäppäimet on nyt jaettavissa kahteen osaan ja ne tukevat lisäksi myös pyyhkäisyjä ja pitkää painallusta. Puhelimen myyntipakkauksessa toimitetaan AeroActive Cooler 3 -aktiivijäähdytin, joka tarjoaa myös 3,5 mm ääniliitännän. Lisävarusteena on saatavissa pelitarvikkeita, kuten Kunai 3 Gamepad ja Controller -peliohjaimet, Gaming Clip -kiinnike Xbox- tai PS4-ohjaimelle, Lighting Armor Case 3 -valosuojakuori sekä toisella 6,6-tuumaisella näytöllä varustettu TwinView Dock 3 -näyttötelakka. Myös edellisen sukupolven lisätarvikkeet ovat yhteensopivia ROG Phone 3:n kanssa.
Puhelimessa on Android 10 -käyttöjärjestelmä ja käyttäjä voi valita pelihenkisen ROG UI- sekä kevyemmän Zen UI -käyttöliittymän väliltä.
Asus ROG Phone 3:n tekniset tiedot:
- Ulkomitat: 171 x 78 x 9,85 mm
- Paino: 240 grammaa
- Rakenne: Alumiinirunko, Gorilla Glass 6 edessä, Gorilla Glass 3 takana
- 6,59” AMOLED, 2340 x 1080 (19,5:9), 144 Hz, HDR10+, 270 Hz kosketuksentunnistus, 650 nits
- Qualcomm Snapdragon 865 Plus -järjestelmäpiiri
- 12 tai 16 Gt LPDDR5 RAM-muistia
- 128, 256 tai 512 Gt UFS 3.1 -tallennustilaa (NTFS-tuki ulkoiselle USB-kiintolevylle)
- 5G-tuki, SA & NSA, Sub 6 GHz (N1, N2, N3, N5, N28, N41, N66, N71, N77, N78, N79) (Strix-versiossa N41, N77, N78, N79)
- LTE Cat.20/13 (2000/150 Mbit/s) (Strix-mallissa Cat.18/13), 6CA, 4×4 MIMO
- 802.11 a/b/g/n/ac/ax (2×2 MIMO), Bluetooth 5.1, Wi-Fi Direct, NFC
- GNSS GPS(L1/L5), Glonass(L1), Galileo(E1/E5a), BeiDou(B1/B2a), QZSS(L1/L5), NavIC(L5)
- Takakamera:
- 64 Megapikselin IMX686 (0,8 µm pikselikoko), f1.8, 2×1 OCL PDAF
- 13 megapikselin 125° ultralaajakuva, f2.4
- 5 megapikselin makrokamera, f2.0
- Videotallennus: 8K 30 FPS, 4K 60 FPS & 120 FPS (slo-mo)
- Etukamera: 24 megapikseliä, 0,9 um pikselikoko, f2.0, 27 mm polttoväli
- 6000 mAh akku, USB 2.0 Type-C, 30W -pikalataus (USB PD 3.0, Quick Charge 4.0 & ASUS HYPERCHARGE)
- Puhelimen kyljessä erillinen USB Type-C 3.1 Gen 2, DisplayPort 1.4
- Eteenpäin suunnatut stereokaiuttimet erillisillä NXP TFA9874 -vahvistimilla, GameFX & Dirac HD Sound -tuki
- Android 10, ROG UI & Zen UI
ROG Phone 3:n ennakkotilaukset alkavat Suomessa välittömästi jälleenmyyjien (ASUS eShop, Verkkokauppa, Elisa, Power & Gigantti) kautta. Hinnat alkavat 8 & 256 Gt:n Strix Edition -version 829 eurosta ja päätyvät 16 & 512 Gt:n version 1099 euroon.
Olen ihan samoilla linjoilla. Vaikka en ehkä olisikaan tuotteen kohderyhmää, niin on mukava nähdä että välillä tehdään asioita hieman eri tavalla.
data-unfurl="true" data-result-id="61329" data-url="https://eshop.asus.com/fi-FI/rog-phone-1/rog-phone-3" data-host="eshop.asus.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
ASUS Shop Suomi: ROG Phone 3
data-onerror="hide-parent"/>
eshop.asus.com
Nämä asuksen pelipuhelimet on tekniseltä toteutukseltaan tosi mielenkiintoisia toki. Hauska nähdä miten överiksi puhelimen ominaisuudet voi kellottaa ja miten pitkälle kännykkäpelit voi venyttää.
Käytännön puolella nämä Asuksen ROG luurit on vähän ongelmaisia sen suhteen, että Androidiin ei tule montaa päivitystä ostopäivästä. Edelliseenkin ROG 2:n tuli yksi päivitys jonka jälkeen ei edes Asuksen asiakaspalvelusta saanut selkeää vastausta mihin asti android tuki jatkuu. Eli nämä on käytännössä aika pitkälti tämmöisiä markkinointi brändi -luureja.
Sen lisäksi nämä ROG:t on täynnä kaikenlaista puoliksi toimivaa lisäohjelmaa ja ominaisuutta jotka on useimmalle käyttäjälle täysin yhdentekeviä. Ehkä joku päivä puhelimilla pelataan ihan tosissaan, ilman että se on vain joku pitkälle vedetty vitsi.
Strix versiossahan näyttäisi olevan ”vain” Snapdragon 865 järjestelmäpiiri, eikä sitä kellotettua plussa-mallia.
Eli Strix- ja normi-version välillä on enemmänkin eroja kuin pelkästään muisti/ram-kapasiteetti ja 5G-tuen laajuus.
Aikamoista markkinointikusetusta, harvemmin kuluttajat tajuavat että SD865 ja SD865+ ovat kaksi eri tehoista piiriä.
Mobiilipelaaminen on kehittynyt parin viime vuoden aikana hurjasti enkä kutsuisi sitä vitsitki. PC:ltä tuttuja pelejä on alettu kääntämään mobiilille ja nykyään on saatavilla esimerkiksi virallinen Nintendo 3DS emulaattori Androidille. Lisäksi pilvipelaaminen tuo täysin uuden ulottuvuuden älypuhelimelle pelaamiseen.
Jos ei omista PC:tä eikä kotoa löydy konsolia, niin älypuhelin on ihan näppärä väline satunnaiseen pelailuun.
Kyllä mobiilipelaaminen on kehittynyt hurjasti kuten myös liikevaihto sillä saralla. Valtaosa peleistä on kuitenkin massoille suunnattuja mikromaksu pelejä, joiden pyörittämiseen tällainen ROG -phone on luonnollisesti täysin ylilyöntiä.
Sitten on toki näitä nykymittapuulla ihan passelin näköisiä fps -moninpeli räiskintöjä, jotka vaativat kuitenkin optimoinnit erikseen kuhunkin peliin. Tuo ROG 3:n näytön 144Hz -virkistystaajuus menee hukkaan monessa pelissä, joka ei tue kyseistä virkistystaajuutta lainkaan optimointien puutteessa. Pilvipelit/pelaaminen on vielä nykyisessä vaiheessa aivan täysi vitsi omien kokemusten mukaan. Puhelimella siitä hommasta ei tule yhtään mitään, paitsi kiinteällä wlan -yhteydellä.
Aasiassa tosiaan on suurin populaatio maailmasta ja sikäläisillä ihmisillä ei yleensä ole varaa/aikaa/mahdollisuutta edes omistaa PC:tä, joten kysyntä siirtyy automaattisesti mobiilipuolelle. Nykyään kehittyvissä teollisuusmaissa etenkin hieman vähävaraisimmillakin on vähintään edes jonkinlainen älypuhelin, jolla voi siis mm. Pelata.
Nintendo switch on hyvä esimerkki siitä mitä jo kohtuu vanhahkolla mobiilitekniikalla voidaan saada aikasiksi. Witcher 3:n kääntymistä Switchille pitäisin jo jonkinmoisena sankaritekona.
Mutta tosiasia on se, että mobiilipelaaminen (siis kännykällä) ei ole vieläkään tosissaan otettava pelimuoto. Ei ole mitään isoja liigoja tai pelejä, jotka vetäisivät maton alta joltain ison AAA:n konsoli/pc peleiltä oikein vieläkään. Suurin rajoittava tekijä tässäkin on varmaan se että vähän kuin jokaiselle laitteelle pitää optimoida jokainen peli erikseen.
Omasta mielestä pitäisi luoda joku standardi tällaisten pelipuhelimien kehittäjien kesken, ettei asiakaskunta tunne itseään petetyksi vuoden tai parin jälkeen.
Mobiilipelaaminen ei ole missään nimessä syrjäyttämässä PC:llä ja konsoleilla pelaamista. Mielestäni siitä on tulossa hyvää vauhtia yksi pelimuoto muiden rinnalle. PC tarjoaa erinomaiset puitteet esimerkiksi kilpapelaamiseen mutta satunnaiseen pelailuun puhelin on oiva väline, kun ei tarvita kummoisia laitehankintoja. Pelkällä puhelimella pääsee jo vauhtiin mutta ohjain on hyvä lisäosa.
Se on totta, että pelipuhelimien ominaisuuksia ei pääse vielä hyödyntämään kaikissa peleissä mutta 144 FPS:ää tukevien pelien määrä kasvaa koko ajan. Alla olevassa XDA:n testissä Red Magic 5G kykeni pyörittämään Real Racing 3, Bullet Force, Dead Trigger 2 ja Vainglory pelejä yli 145 FPS:n lukemissa vähintään 95%:n vakaudella.
Snapdragon 865 piirissä alkaa myös olla vääntöä emulointiin raskaissakin peleissä.
Ei se pelaaminen tietenkään täysin ongelmatonta ole mutta ihan validi vaihtoehto kuitenkin.
Ajatuksia puhelimeen ja mobiilipelaamiseen liittyen:
– Näyttötelakka on siitä veikeä, että sen avulla voit pelata esim. PUBG:ia hiirellä ja näppäimistöllä, näyttivät tätä GSMArenan arvostelussa. Viimeistään tuolla lailla jonnet kellistyy alta aikayksikön. Telakka herättää myös ajatuksen, että olemmeko siirtymässä ainakin ns. peruskäyttäjien suhteen aikaan, missä pääasiallinen tietokone on mobiililaitteesi, eli kotona ei odotakaan enää keskusyksikkö, vaan telakka mihin helposti napsautetaan juurikin puhelin. Sitten vain hiiri ja näppis kätösiin ja hoitamaan asioita Android-käyttöjärjestelmällä tai vastaavalla, mikä muuten venyy jo nykyään monenlaiseen käyttöön.
Ikävä puoli tällaisessa kehityksessä olisi puhelimen hajoamisen herkkyys, kerran jos siitä on riippuvainen, sekä iän ikuinen akun ikääntyminen, jos sitä ei voi vaihtaa itse.
– Mobiilipelaamisen hyvä puoli on siinä että on helppo mennä pelaamaan kaverin luokse tai johonkin kaverin kanssa. On hienoa nähdä että pelataan läsnä toisen kanssa, mitä esim. Nintendo Switch mainoksissaan korostaa. Hienompia pelejä kuitenkin kaivataan, mitä voisi siivittää vaikka Nvidian uudistettu Tegra-piiri, mikä käsittääkseni voisi toimiakin isomman puhelin sisuksissa. Voisikohan myös jonkinlainen Vega-piiri toimia? Missä isot pelaajat?
– Koko on ongelma, mikä voidaan ehkä ratkaista taittuvilla näytöillä. On hauska että pelilaite on mukana missä vaan, muttei hauskaa että se on liian iso. Laittaakohan aasialainen peluri puhelimensa aina johonkin repun taskuun? En usko eurooppalaisten tällaisesta innostuvan. Tällä hetkellä kuten jo miljoona kertaa mainittu panostetaan vain yhteen kokoon mikä on ISO, eikä ajatella että puhelinmarkkinan voi helposti jakaa pienempiä käyttäviin perinteisiin asiakkaisiin ja toisiin. Todella lyhytnäköistä kaikkiaan.
Tuskin, onhan noita erilaisia puhelintelakoita ollut jo vuosia.
Lumia 950:n mukana taisi saada jopa kaupan päälle jossain välissä (tai ainakaan en muista siitä mitään maksaneeni)
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä