Uutisoimme io-techissä kattavasti huhtikuun lopulla Redditissä raportoidusta palaneesta Ryzen 7 7800X3D -prosessorista ja Asuksen X670E -emolevystä, jonka juurisyyn AMD selvitti johtuvan Expo-muistiprofiilien käyttämisen yhteydessä emolevyjen syöttämästä liian korkeasta SoC-käyttöjännitteestä.
Ongelman ratkaisemiseksi AMD on nyt rajoittanut Ryzen 7000 -sarjan prosessoreiden SoC-jännitteen maksimissaan1,3 volttiin. Käytännössä korjaus vaatii emolevyvalmistajilta kaikille AM5-emolevyille uudet BIOS-versiot, joissa SoC-jännite on rajoitettu.
Samaan aikaan teknisistä ja syvällisistä videoista tunnettu Youtube-kanava Gamers Nexus osti alkuperäisen Redditissä palaneen Ryzen 7 7800X3D -prosessorin ja lähetti sen vika-analyysilaboratorioon, jonka tulokset on julkaistu omalla videolla. Gamers Nexus teki myös omia testejään ja onnistui toisella videolla toistamaan 7800X3D-prosessorin rikkoutumisen lämpötilan noustessa yli 200 asteeseen Asuksen X670E Crosshair Hero -emolevyllä, kun emolevyn ylivirtasuojaus (OCP – Over Current Protection) ei toiminut odotetunlaisesti.
Kaikki emolevyvalmistajat ovat aktiivisesti julkaisseet AM5-emolevyilleen ongelman korjaavia BIOS-päivityksiä, mutta nyt Gamers Nexus on nostanut Asuksen tikunnokkaan yhtiön toimintatapoihin liittyen ja haukkuu yhtiötä vapaasti suomennettuna roistoksi tai paskiaiseksi (Scumbag).
Gamers Nexuksen kritiikki johtaa juurensa yhtiön ongelmaa korjaavaan esimerkiksi X670E Crosshair Hero -emolevyn tuoreimpaan beta-leimalla varustettuun 1410 BIOS-versioon, jonka kuvauksessa todetaan, ettei Asus anna takuuta tai ole vastuussa kyseisen version aiheuttamista vaurioista. Tämän lisäksi Gamers Nexus on testannut, että Asuksen uusimmillakin beta-bioseilla SoC-jännite on yli 1,3 volttia jossain 1,35 voltin tienoilla. Gamers Nexus ei sulata Asuksen toimintaa, jossa se pesee kätensä vastuusta ja jättää kuluttajan oman onnensa nojaan ongelmaa korjaavan beta-BIOS-version kanssa.
Gamers Nexuksen videon jälkimainingeissa myös toinen suuri tekniikkatubettaja JayzTwoCents julkaisi oman videonsa otsikolla ”I’m sorry Asus but you’re fired”, jossa Jay käy läpi omia viime aikaisia omakohtaisia kokemuksiaan Asuksen kanssa, viittaa Gamers Nexuksen videoon ja lopputulemana ilmoittaa, ettei enää hyväksy Asusta kanavansa sponsoriksi.
Päivitys: Kaikissa Asuksen beta-BIOS-versioissa lukee automaattisesti edellä mainittu teksti vastuunvapautuksesta, kuten esimerkiksi kuusi vuotta vanhan ROG Strix B350-F Gaming -emolevyn kohdalla, eikä sitä ole erityisesti tarkoitettu koskemaan Ryzen 7000 -prosessoreiden korjausta. Kyseinen vastuunvapauslauseke ei myöskään ole pätevä EU:ssa tai Suomessa. Lisäksi Asus ilmoitti poistavansa kyseisen vastuunvapauslausekkeen beta-bios-tiedostojen yhteydestä väärinkäsitysten välttämiseksi jatkossa. Asus kertoi io-techille, että Suomessa tai Pohjoismaissa ei ole raportoitu Ryzen 7000 -prosessoreiden palamistapauksia ja jos tapahtuu, ne hoidetaan ja käsitellään normaalisti takuun piirissä jälleenmyyjien kautta.
Päivitys 2: Asus on nyt päivittänyt AM5-kantaisten emolevyjensä beta-BIOS-tiedostojen kuvauksen ja poistanut vastuuvapauslausekkeen kokonaan epäselvyyksien välttämiseksi.
Ymmärräthän että lauta tuli markkinoille viallisella biosilla. Mitä muita vaihtoehtoja käyttäjälle jää kuin päivittää tuo viallinen bios uuteen ja samalla hyväksyä nuo naurettavat ehdot, jotta Asus voi samalla pestä kätensä asiasta.
Eli asiakkaan vika, mitäs oli niin tyhmä, että osti Asuksen lankun?
Asus on myös poistanut sivuiltaan useita bios versioita ja heidän takuupolitiikka on että tarjoavat takuuta niille biosseille jotka on ladattavissa heidän sivuiltaan. Joten vaikka olisi bios versio jossa ei tuota beta ilmoitusta ollut ladatessa niin heippa takuu jos sattuu olemaan yksi niistä jonka Asus on napannut pois näkyviltä. On myös muuttanut jälkikäteen infosivuilla että millä bios-versiolla jonkun prosessorin virallinen tuki on ensi kertaa tullut saataville.
TLDR: Katso se GN:n video
GN:n videolta näkee selvästi, että Asuksen sivuilla beta-biossien kuvauksessa lukee että SOC-’ongelma’ on korjattu. Ja sitten GN jatkaa mittauksiin, ja todistaa että SOC-jännitteet on edelleen yli AMD:n asettaman rajan. Ja koska noi betat perustuu AMD:n uuteen Agesaan, on Asuksen täytynyt *muuttaa* nuo SOC-jännitteiden rajat AMD:n oletusarvoja suuremmiksi.
Itseasiassa ensimmäisen "SOC-jänniteen korjaavan" betabiossin GN mittasi tarjoavan yli 1.4V prossulle, mikä on se jännitealue jolla GN sai prosessorin ja emolevynkannan syttymään palamaan. Toisella julkaistulla betabiossilla mentiinkin enää ’vain’ 1.34v jännitealueella, minkä puolestaan kerrottiin aiheuttavan prossulle nopeaa kulumaa eli degregaatiota joka johtaa lopulta prossun kuolemiseen.
Eli Asus ihan suoraan valehtelee korjanneensa SOC-jännitteet, käytännössä pakottaa tai houkuttelee asiakkaansa lataamaan k.o. biossit ja *kun* prossuja ja emolevyjä palaa / vaurioituu, voivat luistella vastuusta koska "no mitäs latasit betabiossin kikkelis kokkelis"
Jos lauta hajoaa tehdas-biossilla niin kyllä se takuuseen menee riippumatta onko se bios-versio ladattavissa virallisilla sivuilla. Eri asia sitten minkä biossin käyttäjä itse asentaa tilalle.
Olisi suotavaa jos asuksen sivuilta ladattu ei-beta bios, joka lataushetkellä mainostettiin antavan tuen prosessorille x säilyttäisi takuun. Nyt näin ei ilmeisesti tapahdu. Katso se video.
EU:ssa onneksi valmistaja olisi käytännössä varmaan vastuussa tuosta beta biosistakin.
Minä satuin tilaamaan omani ennenkuin koko bios ongelmasta oli edes kuultu (kone tuli vasta tänään CPU:n ja kotelon saatavuudesta johtuen) ja silloin emoa myytiin "valmiina", sisään olisi tarvinnut ajaa vain uusi bios joka lisää sen 3D tuen. Ja tuo bios oli saatavilla ongelmitta ASUSin sivuilla, eikä se ollut beta. Olenko minä nyt sitten idiootti kun uskoin ASUSin väitteet siitä, että homma toimii ja ongelmia ei ole?
Koskee kaikkia AM5 Ryzeneitä. Tosin perusmallit eivät hajoa läheskään niin helposti kuin 3D-mallit
Näin ne asiat kuuluukin hoitaa. Ten points
No, joku ainakin ASUSilla tajunnut miten pr pitää hoitaa
Se on kato eri meininki EU alueella.
Kun perseilivät reilu 4.5 vuotta sitten niin silloin päätin etten enää euroakaan moiseen lafkaan laita rahojani. Tuonkin jälkeen 3 emoa ja 3 näyttistä ostanut joista ei yhtään Asusta eikä tule enää ikinä mulla olemaankaan enkä kenellekkään kaverille tai työkavereillekkaan ole suositellut ko. merkkiä.
Pitäköön tunkkinsa moinen lafka.
Vielä kun korjaisivat ihan kirjallisesti tuonne nettisivuilleen, niin ei tarvitsisi kuulopuheisiin luottaa..
Totta, mutta ASUSilla on kohta helvetinmoinen pr-pommi käsissään, jos joku ei saa damage control moodia toimimaan ja pian
Onneksi emolevy valmistajia on muitakin kuin Asus ja tässä tilanteessa toivottavasti porukka äänestää lompakollaan ja ostaa mielummin muiden valmistajien tuotteita.
Kaikissa Asuksen beta-BIOS-versioissa lukee automaattisesti edellä mainittu teksti vastuunvapautuksesta, kuten esimerkiksi kuusi vuotta vanhan ROG Strix B350-F Gaming -emolevyn kohdalla, eikä sitä ole erityisesti tarkoitettu koskemaan Ryzen 7000 -prosessoreiden korjausta. Vastuunvapauslauseke ei myöskään ole pätevä EU:ssa tai Suomessa. Lisäksi Asus ilmoitti poistavansa kyseisen vastuunvapauslausekkeen beta-bios-tiedostojen yhteydestä väärinkäsitysten välttämiseksi jatkossa. Asus kertoi io-techille, että Suomessa tai Pohjoismaissa ei ole raportoitu Ryzen 7000 -prosessoreiden palamistapauksia ja jos tapahtuu, ne hoidetaan ja käsitellään normaalisti takuun piirissä jälleenmyyjien kautta.
Muutama entterin painallus auttaa luettavuutta.
Itsellä muistuu mieleen Clubin 9800 Pro kortit joita laittelin takuuseen kolmisen kertaan.
Mutta ilmeisesti hurjan vaikea juttu poistaa se tuon bios-tiedoston yhteydestä. Hieno firma.
Tämä oli siinä GN:n videossa.
Mitä on uutisoitu ja youtubessa huudeltu GN:n kanavalla:
..ja koko tämän ajan Asus on todennäköisesti työstänyt sitä stabiilia korjausta, mutta laittoivat ensin beta-korjauksen saataville. Siinä luki "beta" ja se ei toiminut täysin oikein. Varmaan lähtee kohta pois, kun sekään ei toimi oikein.
Internet on nyt päättänyt, että canceloidaan Asus. Ja Jay meni siinä astetta pidemmälle, kun droppasi sponsorin kokonaan.
Tämä ongelma nyt ei varsinaisesti ole pelkästään Asuksen, vaan lähtökohtaisesti AMD:n ja sen myötä kaikkien emolevyvalmistajien.
We are aware of a limited number of reports online claiming that excess voltage while overclocking may have damaged the motherboard socket and pin pads. We are actively investigating the situation and are working with our ODM partners to ensure voltages applied to Ryzen 7000X3D CPUs via motherboard BIOS settings are within product specifications. Anyone whose CPU may have been impacted by this issue should contact AMD customer support.
We have root caused the issue and have already distributed a new AGESA that puts measures in place on certain power rails on AM5 motherboards to prevent the CPU from operating beyond its specification limits, including a cap on SOC voltage at 1.3V. None of these changes affect the ability of our Ryzen 7000 Series processors to overclock memory using EXPO or XMP kits or boost performance using PBO technology.
We expect all of our ODM partners to release new BIOS for their AM5 boards over the next few days. We recommend all users to check their motherboard manufacturers website and update their BIOS to ensure their system has the most up to date software for their processor.
Anyone whose CPU may have been impacted by this issue should contact AMD customer support. Our customer service team is aware of the situation and prioritizing these cases.
Ja asusin beta bios rikkoo tämän AGESA rajoitteen, vissiin tahallisesti koska ei muilla lankkuvalmistajilla ole käynyt samoin(?).
Ja asusin beta bios rikkoo tämän AGESA rajoitteen, vissiin tahallisesti koska ei muilla lankkuvalmistajilla ole käynyt samoin(?).
Median ja yritysten välisessä vuorovaikutuksessa tuollaiset tallentamisvaatimukset ei todellakaan ole mikään yleinen toimintatapa ja en ihmettele yhtään, jos olisi monien yritysten sisäisten prosessien vastainen. Ei se median tiedonvälittäminen ole tähänkään päivään mennessä perustunut mihinkään tallenteiden tekemiseen.
"Sori siitä, meidän moka. Korvataan kaikki hajonneet romppeet. Poistettiin se "ei takuuta" lause sieltä biossi-listalta, se oli jääny sinne vanhoista pohjista. Hyvä että huomasit ton liiallisen SOC-jännitteen, korjataan asap. Laitetaan näistä myös virallinen tiedote ensitilassa."
Ja sit olisivat virallisesti tiedottaneet ton saman sisällön.
Mutta toisaalta voi olla vastaamatta mitään ja jatkaa pää pensaassa. Kuten nyt on tehty.
Vastatkoon sitten kirjallisesti sähköpostilla, mutta ei sekään onnistunut.
Vastatkoon sitten kirjallisesti sähköpostilla, mutta ei sekään onnistunut.
Eihän tässä olettamuksilla keskutella, vaan ihan sillä mitä Asus on viestinyt niin kotisivuillaan kuin omilla kanavillaan GN:lle. Ja GN todistaa väitteensä avoimesti; heillä on mittausdata, heillä on kolmannen osapuolen tekemät vauriotutkinnat, videomateriaalia ja niin edelleen. Myös AMD on ollut omalta osaltaan hyvin avoin ongelman juurisyistä ja siitä miten uudella Agesalla on tilannetta korjattu. Jos jotain, niin tässä on harvinaisen selvä keissi käsillä.
Ja tämä todellakin palvelee jotakuta; nimittäin kuluttajia. Yhtiöt arvostavat brändiä ja imagoa, ja käyttävät suuria summia haluamansa imagon rakentamiseen. Huono tiedottaminen kriisitilanteessa voi aiheuttaa massiivisen imagohaitan, kuten tässä on mahdollisesti käymässä. Ei tässä tilanteessa ole kuin yksi syypää, ja se on Asus. Kaikki loka, suoranaiseen FUDiin perustuva paskanheiton lietsonta ja muu mitä Asuksen niskaan sataa on heidän itsensä aiheuttamaa. Se joka tässä voittaa on kuluttaja, joskin ehkä mutkan kautta.
Mikäli Asus tässä nyt epäonnistuu ja ROG-brändi saa merkittävän kolhun, se toimii varoittavana esimerkkinä koko alalle vastaavien tilanteiden varalle. Jos vaikkapa seuraavassa Intelin julkaisussa tulee samansuuntainen tilanne ilmi Gigabyten tai MSI:n taholla, niin mahtaako nämä yhtiöt pistää pään pensaaseen vai onko PR/tiedotus/markkinointi osastoilla otettu oppia ja luotu valmiita kriisitoiminnan malleja? Toivottavasti.
Kun myydään noin kalliita tuotteita niin on täysin luonnollista vaatia hintaa vastaavaa asiakaspalvelua.
Eri juttu jos kysessä olisi joku no-name aliexpress valmistaja.
En nähdäkseni missään kohtaa kieltänytkään, etteikö niin voisi vaatia
Mutta koska mitään virallista firman kantaa ei ole tuotu esille, niin ei heidän vastauksilla ole valitettavasti mitään merkitystä. Jos nyt vaikka jonkun Veetin kone hajoaa ja laittaa asukselle taluuseen ja he jostain syystä kieltäytyvät, niin vastaus että ”tuolle yhelle Kokkoselle kuulemma sanottiin jonkun teidän firman työntekijän puolesta että tän pitäis mennä takuuseen” ei pakota yritystä oikeasti tekemään mitään.
Siellä on lakiosasto sormi suussa kieltämässä kaiken virallisen kommunikoinnin aiheesta, jotta ei vahingossakaan jouduta maksumiehiksi jos osoittautuu että lautojen biosit ihan vakiona kaupasta haettuna polttaa noita prossuja (ja asuksen tapauksessa myös lautoja) vaikka parin vuoden aikaskaalalla isommissa määrin.
Toivottavasti tiedottavat tuosta selkeästi myös laajemmin, ja meidän kautta välittyneeseen tietoon voi ainakin luottaa siltä osin, että jos siitä ei jostain syystä noudateta, niin palaamme varmasti asiaan vääräksi osoittuvan tiedon osalta. En näe mitään syytä miksei tuo meille annettu tieto pitäisi paikkansa.
Jos teille annetut tiedot eivät vaikka viikossa siirry heidän virallisiin kanaviin sellaisinaan, niin toivottavasti teette aiheesta uutisen. Ettei pääse käymään siten että io-techiä käytetään levittämään mitä sattuu damage control viestintää joka ei vastaa todellisuutta.
Ei ole mitään syytä epäillä etteikö tieto pitäisi paikkaansa, ennen kuin osoittautuu käytännössä ettei se ole pitänyt paikkaansa. Ei ole mikään uutisaihe sinänsä, että Asus viestii asiasta huonosti, jos he ovat jo niin tehneet ja siihä on jo uutisoitu.
Missä on sanottu ettei sovi kirjallisena? (en ole itse tälläiseen törmännyt)
No eivät ole kirjallisesti vastanneet. Tiedä sitten että onko se sama asia että ei sovi, tai että ei kiinnosta vastata. Jos kirjallinen kommunikointi olisi asusille ok, niin mikseivät vuoropuheluun ryhdy?
Minä jo aikaa sitten puhuin beta biossista ja takuu hommasta iotech foorumilla.nyt vasta muut herää.
Siinä pitää huomioida se, että ihan oikeasti UEFIen ja sitä ennen BIOSien kohdalla se isokaan päivitys ei välttämättä ihan oikeasti tee muuta kuin lisää vaikka tuen uudelle prosessorille. Tai paranna geneerisesti vakautta puuttumatta mihinkään tiettyyn yksilöitävään ongelmaan.
Mitenkään sen vakavammin ottamatta, niin itsellä kävi mielessä että jos toi liian suuri SOC ei olekaan vahinko vaan ihan tietoinen valinta, jotta komponentit kuluisivat loppuun nopeammin ja sitä kautta saataisiin kuluttajat ostamaan komponentteja useammin. Nyt vaan kävikin ikävästi niin että noissa prossuissa käytettävän piin laadunvaihtelu olikin liian suurta ja osa prossuista tuhoutuukin liian nopeasti.
Pitää siirtyä takaisin Intelin käyttäjäksi niin pääsee vähemmällä.
Usein varsinkin uusien prosessorijulkaisun aikaan tulee beta-biosseja, joissa lisätty tuki alustavasti uusille prosessoreille. Jos käyttäjällä on premium X670E emolevy, maksanut 400-800€ ja tulossa myös tämän hetken paras prosessori, käyttäjä ei todellakaan rupea odottamaan 2-4 viikkoa valmistajaa jotta saa "beta"-leiman pois.
Jos kommenttisi edustaisi virallisesta AMD:n tai Asuksen kantaa, vaihtaisin Intelin leiriin pysyvästi.
Nimimerkillä X670E Hero ja 7800X3D.
Tämä on minimi mitä heidän pitääkin tehdä. Mutta sanotaanko että jos omalle kohdalle sattuu niin kyllä silti ärsyttäisi suunnattomasti ruveta emolevyä valmiista kokoonpanosta irroittamaan, kiireisen arjen keskellä. Varsinkin tietyt jälleenmyyjät Suomessakin välttelevät vastuuta ja siten alkaa ping-pong vastuusta. Pahimmassa tapauksessa emolevy ostettu paikasta X ja prosessori Y, jolloin tulee siitäkin ongelmia.
Jos Asus haluaisi mun täyden luottamuksen he tekisivät yhteistyösopimuksen liikkeiden kanssa, Jimms, Verkkokauppa, jne ja tämän ongelman ilmetessä käyttäjä voisi viedä/lähettää koneensa ko. liikkeeseen ja he hoitavat mitä sitten tarvitseekaan, uusi emo ja/tai prosessori. Niin ettei maksavalle asiakkaalle eli minulle tulisi tästä ongelmia.
Koneen osien kanssa leikkiminen on kivaa joo kun vaihtamassa uutta. Takuutapauksissa ei.