Intel julkisti CES 2020 -messuilla tänään virallisesti Xe-arkkitehtuuriin perustuvan DG1-näytönohjaimen. Vaikka nyt esitelty DG1 on PCI Express -väyläinen kortti, on sen käyttämä grafiikkapiiri nähty jo tositoimissa kannettavan sisällä Intelin aiemmassa CES-lehdistötilaisuudessa.
DG1 ei tule olemaan minkään kuluttajanäytönohjaimen myyntinimi, vaan kyseessä on Intelin Xe-arkkitehtuurin Software Development Vehicle eli kehittäjille suunnattu näytönohjain, joka mahdollistaa tutustumisen Intelin uuteen arkkitehtuuriin. Todennäköisesti markkinoille tullaan kuitenkin saamaan myös samaan grafiikkasiruun perustuva kuluttajanäytönohjain.
Xe-arkkitehtuurin DG1 edustaa arkkitehtuurin virtapihimpää päätyä ja se kuuluu samaan Xe-LP-mikroarkkitehtuuriin kuin Tiger Lake -prosessoreiden integroitu grafiikkaohjain. Vuotojen perusteella siinä on itseasiassa käytössä samat 96 Execution Unit -yksikköä, kuin Tiger Laken GT2-tason integroidussa grafiikkaohjaimessa. Mistään tehohirmusta ei siis ole kyse, mutta kannettavaan asennetun version perusteella se kykenee ajamaan Desinty 2 -peliä lukitulla 60 FPS:n nopeudella toistaiseksi tuntemattomilla asetuksilla.
Näytönohjaimessa on hopean sävyinen uritettu kuori, jonka materiaalista ei ole tällä hetkellä varmuutta. Kuoreen lähelle kortin etupäätä on sijoitettu sinisenä hohtavat LED-valot. Jäähdytysratkaisuun kuuluu yksi tuuletin ja varsin heppoisen oloinen alumiinirivasto. Näytönohjaimelle ei ole tarjolla lisävirtaa, vaan PCI Express -liittimen syöttämä virta on sille riittävä. Intel on aiemmin kertonut skaalaavansa Xe-LP-sirut korkeimmillaan 20 – 25 watin tuntumaan, vaikka ne voisivat venyä 50 wattiin asti. Messuilla esillä olleissa korteissa oli AnandTechin mukaan neljä DisplayPort-liitäntää, mutta Intelin renderöinneissä on käytössä standardimainen yhden HDMI:n ja kolmen DisplayPortin ratkaisu.
Lähde: AnandTech
"Kuoreen lähelle kortin etupäätä on sijoitettu sinisenä hohtavat LED-valot"
Panostaa näköjään oikeisiin asioihin kehityskortissa.
Heh. Juurikin samaa mietin. Kehityskortti johon on ympätty jotain ledejä? Luulen että niillä on joku muu virka kun virkistää mielikuvaa:)
Meni näköjään veikkaus oikein, kun arvelin aiempien huhujen kohdalla, että DG1 on jokin arkkitehtuurin testausalusta. Voisiko tästä päätellä, että varsinaiset kuluttajalaitteet (DG2?) lähtevät 128 Execution Unit -yksiköstä?
Jotenkin hassua, että tuossa ei ole radiaalituuletinta.
Tuo sitten puhkuu kuumaa ilmaa koteloon sisälle oikealta ja kotelosta ulos vasemmalta. Valot tietenkin vain vasemmalla.
<25W kulutuksella ei ihan hirveästi sitä lämpöä kuitenkaan tule
Läppäripiiri pöytäkoneessa… ei kauheasti väliä mihin se lämpökuorma dumpataan. Sitä kun ei kovin paljoa ole. 🙂
Raja Koduri special – paljon hypeä, täysi tuhnu.
Tämän tuotteen kohdallahan suorituskyky on lähinnä sivuseikka.
Meinaa kyllä tämän vuoden GPU-markkinat mennä jännäksi jos Intelkin jotain tehokkaampaa kerkeää julkaisemaan.
GN:n mukaan tuo destiny pyöri lagisesti ja laskivat korkea fps kameramateriaalista framejen perusteella keskiarvo fps:n 46 tienoille. Toki sinällään ihan ymmärrettävää että ajurit tuskin ovat kovin hiotut.
Todennäköisesti ei.
Gen 11ssa muistaakseni 64 EU:ta muodostivat yhden slicen(yksi subslice 8 EU:ta ja 8 subsliceä slice). Tässä sukupolvessa ilmeisesti slicen koko on puolitoistakertaistettu 96 EU:hun(tai pudotettu 48 EUhun). 96 EU:n slicellä seuraava suurempi koko olisi luonnollisesti kaksi sliceä eli 192 EU:ta, 48 EU:n slicellä kolme sliceä eli 144 EU:ta.
Hyi helvetti miten ruma kortti. Ymmärrettävästi ei ole tulossa akryylisetteihin näyttäväksi pelinäyttikseksi, mutta virtaviivausta esittävät kuviot saavat aina voimaan pahoin. Materiaalihan näyttää aivan helmiäisvärjätyltä muovilta.
Luin aluksi: Raju Kodari special…
Aiemmissa huhuissa vain viitattiin 128, 256 ja 512 EU-yksikköä sisältäviin versioihin.
Toki ei voida olla varmoja, että mihin noilla luvuilla oikeastaan viitataan. Tekniikkamediat ovat kuitenkin olettaneet niiden viittaavan EU-yksiköiden määrään.
Empä ihmettelisi, vaikka olisi jotain diagnostiikkaan liittyviä juttuja.
TAI
Aikovat käyttää samaa piirikorttia jossain halppiskortissa ja testaavat samalla myös ledivalokoristeita..
Jos "IPC" on samaa luokkaa kuin Intel Iris Plus Graphics 655:lla, 192 EU:lla voisi odottaa esim. notebookcheck-sivun benchmark-listausta ekstrapoloimalla johonkin RX 460 -tasolla pääsemistä. Läppäriin voi olla ok, ja työpöydälläkin jos RX:n 75W sijaan saisi saman 25 W:lla.
Onhan tuo ihan hyvä testata, jos vaikka ledit / tuulettimen pwm / lämpömittari toimii i2c:lla, että saa nekin ajuritasolla toimimaan.
Alla olevan videon mukaan Ryzen 2400G (Vega 11) pyörittää Destinity 2 peliä low-asetuksilla 62 FPS (46 FPS 1% lower) ja Ryzen 2200G (Vega 8) puolestaan 53 FPS (37 FPS 1% lower).
Eiköhän se "IPC" ole noussut aika tavalla jo Gen11:ssä, puhumattakaan sitten Gen12/Xe:stä
Toivottavasti kehityskulku tulee olemaan, että täysi qwerty-näppäimistö asetettuna siihen "läppäriin" on puoliruudullisessa vähintään 17" ja se sisältää monta liitäntäpaikkoja ja auki ollessa se on hieno täysikokoinen monitori.
En ymmärrä sitä, että miksi piti mennä kehityksessä monitoreissa taaksepäin? Suurimmillaan se on ollut 17,1" ja harva oli 19-tuumainen.
En halua 17-tuumaisesta alaspäin mennä vaan pitää siinä tasossa ja ylöspäin. Läppäri minulla sattuu olemaan ja se on mahtava sellaisenaan, nykyiset eivät ole.
Tää taisi nyt mennä väärään ketjuun?
Ei mennyt. Ruututuumat ovat tosiasiat, mitkä olen nähnyt ja korjannut niitä koneita. En vain hyväksy, että ruutuja pienennetään.
Miten ruutujen pienentyminen liittyy Intelin DG-1-erillisnäytönohjaimeen?
Jutellaan sitten toisessa säitissä, jossa keskustellaan kannettavien ruutujen koosta? Perustan sen heti, kun tiedän mihin se aihe menisi?
Niin menikin, se piti mennä ihan toiselle säikeelle. Korjaatko sen pois?
Joo totta, tuli valittua edellisen sukupolven vertailukohta. Ei silti paljon
Intel Iris Plus Graphics 655 GPU – Benchmarks and Specs
Intel Iris Plus Graphics G7 (Ice Lake 64 EU) Laptop GPU
Itseä kiinnosti eniten Linux-käytössä, mutta ei Phoronixillakaan ole oikein hyvin ajantasaista vertailua Intelin ja muiden valmistajien välillä.
Eittämättä moisella pyörii varmaan montakin 2D-työpöytää suht' ok. Mutta pyöriiköhän edes Quake nykimättä koska eivät uskalla vieläkään esitellä livenä?
Tämähän EI ole Intelin ensimmäinen yritys aiheesta, yrittivät GPU'ta jo 20v sitten huonolla menestyksellä.
Intel740 – Wikipedia
Hyvästä syystä emme ole kuulleet em. kortista sittemmin 😉
Ne muut ajureissa olevat Xe:t on kaikki Xe-HP-mikroarkkitehtuuria missä saattaa olla eri kokoiset slicet/subslicet
Olet tainnut missata sen, että Intelillä on viimeiset 10 vuotta ollut talon omaa suunnittelua oleva GPU tarjolla prosessorin tai piirisarjan kautta.
Eiköhän siinä ollut puhe erillisnäytönohjaimista.
Taustalla on vaan typerä oletus, ettei iGPU-kehityksessä tullutta osaamista ja kokemusta rauta- ja ajurisuunnittelusta voi siirtää erillisohjaimille mitenkään. "pyöriiköhän edes Quake nykimättä" on ihan hemmetin laiskaa trollausta. Intelillä ollut jo Ivy Bridgestä saakka OpenGL 4.0 -tuki ja Sandy Bridgessäkin OpenGL 3.3. Quake 3 vaatii OpenGL 1.1:n. Alkup. Quake ei vaadi mitään tukea GPU:lta.
Toki juu ja onhan Intel edelleen pysynyt terävimmässä kärjessä jatkuvasti ominaisuuksien puolesta
Crysis olisi ollut parempi vaatimustaso, myönnetään. Käytännössä kaikki Intelin integroidut 2000-luvulla nähneenä toivon jotta Quake pyörinee, joskaan en ole sortunut kokeilemaan :itku:Taisin jopa nähdä i740-kortin aikanaan jossain, joskaan en päässyt kokeilemaan. (joku tukkurin happening 90-luvun lopulla kenties?)
Tärkeintähän on jotta saataisiin kolmas yrittäjä erillisohjaintenkin puolelle ja Intelin tapauksessa ei jäisi ainakaan rahasta kiinni. Edelleen epäilyttää miten kiinnostuneita ovat kuluttajamarkkinoiden erillisohjaimista, kiinnostuksensa viittaa edelleen reilusti enemmän yritys/serveripuolen kiihdyttimiin. Koska paremmat katteet.
Empä usko, että Intelin erillisnäyttisten eka sukupolvi pärjää edes AMD:n erilliskorteille. Eiköhän nuo liene melko pliisuja laitteita..
Määritä pärjääminen. Ei pärjää 5700XT:tä vastaan, se on täysin varma. Voi jossain määrin pärjätä jotain 5500 vastaan, ja jos hintaa on satanen, niin sehän on dominointia siinä hintaluokassa silloin.
2020 on tarkoitus julkaista erillisnäytönohjain (tai useampi), jotka piirtävät kuvaa näytölle ja joilla saa pelit käyntiin. Ajurikehitys mallilleen, tutustuminen markkinoihin ja ylipäänsä vaan olla olemassa ja markkinoida itseään vaihtoehtoina edes jossain määrin. 2021 ehkä voivat haaveilla vähän jo haastavan, highendiin saa odottaa 3-4v vielä.
Mutta jo ensivuonna jos ois 200€ luokassa haastaja heillä (ei ottaisi useita kymmeniä prosentteja turpaan samanhintaisilta AMD/nVidia lapuilta) niin sehän olisi ihan lottopotti kuluttajalle
Suhteuta kuitenkin kontekstiin, 3d-kortit 90-luvun puolivälin tienoilla ei monesti olleet hyviä oikein missään. Tuo 740 ei ollut paras mutta ihan ok. Intel Real3D i740 Starfighter review
Intel on yrittänyt tuota ennenkin ja kun ei sujunut, niin kuoppasivat koko paskan..
En ollenkaan ihmettelisi, vaikka kävisi samoin.
Melko harvaa kiinnostaa joku hinnat alkaen kortti, jolla toimii ehkä. Jos joskus loppuvuodesta julkaisevat kortin, joka pärjää vain 5500:selle, niin kannattaa huomioida, että sitten on jo seuraavan sukupolven kortit ulkona muillakin..
Eikä se raudan parantelu helppoa ole, jos lähtökohta on kehno..
Tämähän nyt riippuu siitä mistä syystä näyttis on hidas. Jos piiri pärjää osapuilleen samassa koko- ja virrankulutusluokassa olevia piirejä vastaan, niin sitä on näytönohjainpuolella melko helppo skaalata ylöspäin nostamalla kokoa.
Tän vuoden näyttistä tullaan todenäköisesti tarjoamaan lähinnä HEDT- ja xeon-kokoonpanojen kanssa bundlattuna perusnäyttiksenä jolla saa kuvaa ulos. Itselläni on läppäri Intelin uusimmalla grafiikka-arkkitehtuurilla ja jopa pahnanpohjimmaisella g1 variantilla kyseessä on ihan ok näyttis, jonka pohjalta todellakin on helppo parantaa, jos edes tuplaa laskentayksiköt ja laittaa oikeaa näyttismuistia kaveriksi.
Mikä on piirin koko alunperin vs kilpailijan saman suorituskyvyn piiri samalla viivanleveydellä?
Ice lake U prossujen gpu on 41 neliömillimetriä sisältäen 64 EU:ta. Pitää toki huomioida, että tuo ei sisällä muistiohjainta
Navi 14 (RX 5500xt) on 160 neliömillimetriä, sillä on parempaa muistia ja kelloja ei rajoita mobiililaitteiden vaatimus pienestä virrankulutuksesta. Se on 3-4 kertaa nopeampi kuin vega 10, joka häviää hieman ice lake u:lle.
Jos Intel tuplaa EU:t, saa nostettua kelloja 20% ja laittaa kunnon muistia kaveriksi, niin puhutaan navi 14 pienemmästä piiristä (tarkkaalleen en osaa sanoa kuinka paljon pienemmästä muistiohjaimet yms mukaan luettuna), jonka pitäisi olla samalla sivulla suorituskyvyn suhteen, eli ei ole esim puolta hitaampi.
Tämä Intelin 10nm vs tsmc 7nm, joiden pitäisi olla suunnilleen yhtä tiheät prosessit.
Toki tämä on aika puhdasta mutuilua, ei ole tällä hetkellä mitään työkaluja arvioida kuinka lpddr4x muistista esim gddr6 muistiin siirtyminen auttaa tuota arkkitehtuuria tai kuinka pitkälle kellot venyvät, kun ei tarvitse taiteilla 15 watin virrankulutuksella
Sellainen huomio, että tuo pinta-ala-vertailu ei ole ihan noin vertailukelpoinen; tuo 41 mm^2 koko ice lake-U:lle sisältää vain itse rasterointilogiikan ja shader-ytimet, ei sisällä esim. muistiohjaimia , pcie-väylien PHYitä, näyttiksen 2D-puolta(se on laskettu system agentin puolelle), 158mm^2 Navi 14lle taas sisältää myös kaikki nämä.
Jos sieltä ottaa vertailuun vastaavan asian tekevät osat, ero pinta-alassa putoaa melkein nelinkertaisesta ehkä n. kolminkertaiseksi.
Intel on lupaillut Tiger Laken (eli Xe-LP 96EU, kuten DG1) tuplaavan suorituskyvyn vrt Gen11 joka on 64 EU:n konfiguraatiossa parhaimmillaan Vega 10:n päälle vähän.
Intelin varsinaiset myyntiin tulevat näytönohjaimet (teoriassa se DG1 voi myös tulla mutta tuskin) perustuvat Xe-HP-arkkitehtuuriin ja niissä on enemmän Execution Unit -yksikköjä, toistaiseksi ei kuitenkaan tiedetä vielä tarkemmin konfiguraatiosta mutta jos ne numerot korttien nimien perässä ajureissa pitää kutinsa, olisi pienimmässä 128, sitten 256 ja lopulta 512 Execution Unit -yksikköä. (sitten pitäisi vielä selvittää onko 1 LP-EU sama kuin 1 HP-EU)
Vähän tähän liittyen, Intelillä olikin ikäviä terveisiä vanhojen iGPU:iden käyttäjille. Keskimäärin jopa -58% tehoihin Intel's Mitigation For CVE-2019-14615 Graphics Vulnerability Obliterates Gen7 iGPU Performance – Phoronix