Intelin Arc-näytönohjainten alkutaival ei ole ollut varsinaisesti ruusuinen ja julki on saatu vasta edullisinta päätä ja sitäkin hyvin rajoitetuilla markkinoilla. Nyt yhtiön markkinointiosasto on mennyt Gamers Nexuksen vieraaksi.
Gamers Nexuksen uudella videolla päästään ihmettelemään muun muassa vielä julkaisematonta Arc A750 -näytönohjainta tositoimissa, käydään läpi arkkitehtuurin yksityiskohtia ja katsastetaan Kiinassa myynnissä oleva A380. Intelin Tom Petersen avaa myös tulevaisuutta hieman käydessään läpi piirien ja näytönohjainten nimeämistä. Nykyistä Arc A -sarjaa tulee seuraamaan Battlemage-arkkitehtuurin Arc B -sarja, Celestial C-sarja ja Druid D-sarja. Intelin sukupolvet tullaan siis tuntemaan mallinimen kirjaimesta, mikä jättää ennen muutostarpeita tilaa vielä 22. julkistamattomalle sukupolvelle.
Arkkitehtuuriosiossa ei tullut ilmi mitään sinänsä uutta, mutta Petersen nosti esiin pienemmän ACM-G11-piirin PCIe 4.0 -tuen, joka on rajoitettu kahdeksaan linjaan. Edullisimpien piirien tuettujen PCIe-linjojen määrä on noussut puheenaiheeksi viime aikoina muun muassa AMD:n edullisimman piirin rajoitettua PCIe-linjat neljään, mikä riitti vielä PCIe 4.0 -tuen kera, mutta vaikutti suorituskykyyn selvästi PCIe 3.0:lla. Intelin perustelut rajoitetuille linjoille on vanha tuttu, eli grafiikkapiiri ei kykene hyödyntämään nopeampaa väylää ja lisäväylät tarkoittavat automaattisesti suurempaa piiriä.
Arc-näytönohjainten kellotaajuuksista puhuttaessa käytiin läpi jo aiemmin tiedossa olleet seikat, eli esimerkiksi nimelliskellotaajuus on ilmoitettu näytönohjaimen kellotaajuusskaalan ”keskiarvona”, jonka tienoilla kellotaajuus pysyy suurimman osan ajasta. Intel määrittelee kullekin näytönohjaimelleen nimellisen TDP-arvon, mutta antaa AIB-valmistajille mahdollisuuden nostaa tai laskea sitä tarpeen mukaan tietyissä rajoissa. Myös käyttäjälle annetaan mahdollisuus muuttaa rajoja ylikellotusmielessä Arc Control -ohjauspaneelin kautta.
Petersen tunnustaa myös keskustelupalstoilla jo pitkään tiedetyn tosiasian, eli yhtiön näytönohjainten ajureissa riittää vielä paljon työtä pelien parissa. Ensisijaiseksi syyksi tälle kerrotaan surutta integroidut näytönohjaimet, joiden ajureita ei ole optimoitu pelit ensimmäisenä mielessä, vaikka yhtiö onkin ehtinyt jo panostaa pelipuoleen pidempään. Petersen mainitsee myös, että jo nyt on kuitenkin DirectX 12- ja Vulkan-pelejä, jotka pyörivät Arc-näytönohjaimilla ”suunnitellusti”, eli myös suorituskyky on sitä mitä Intel ajattelee sen olevan. Valitettavasti kyseisten pelien nimiä ei mainittu videolla.
Suosittelemme Arc-näytönohjaimista kiinnostuneille koko videon katsomista ja osallistumaan myös Petersenin leikkimieliseen haasteeseen keksiä yhtiön 5. sukupolvelle E:llä alkava koodinimi.
Endeavour.
Olis nolo, mutta peterson entisenä nvidian työntekijänä tuskin kävelee tuohon miinaan
katso liitettä 902273
Mun ehdotus olisi typotetty eläin, Enimal. Kuvastaa, että intel tulee olemaan melkein siellä missä pitäisi, mutta ei kuitenkaan.
Kun katsoin A380 arvostelun niin ajurit näyttävät olevan vielä pahasti keskeneräiset ja suorituskyky vaihtelee todella paljon ja rezisable bar ominaisuus pitää olla päällä että edes saa jonkinlaisen suorituskyvyn.Todennäköisesti tämä ensimmäinen sukupolvi tulee vaivamaan ajurit niin paljon että on enemmän betatestaaja käyttöön soveltuva tuote kun tavallinen kuluttaja.
Intel joka tapauksessa laittoi itse ulos videon jossa myös A750 vertailua 3060:een, joka saakin kyytiä vertailun peleissä (mm. Cyberpunk ja Control). Luonnollisesti valmistajan omat vertailut on mitä on, jos ei suoraan valheita niin ainakin tarkkaan valikoituja. En tarkistanut mutta mainitut pelit lienee DX12
Oli Intelistä valmistajana mitä mieltä vaan niin ainakin itse pidän positiivisena otetta millä arkkitehtuurista ja nyt korteistakin on julkisuudessa avoimesti puhuttu. Tom tietysti kärkenä tekee paljon asian eteen.
Koskei piirien suorituskyvystä ole vieläkään mitään neutraalia tietoa/todistetta, Intelin markkinointiosaston voimme ohittaa kysymättäkin. Vaikka jotkin alan sivustot miten pitävätkin moisia "julkistuksia" ja "videoita" jotenkin esimerkkeinä suorituskyvystä. Lankeatteko moiseen miinaan on toki oma valinta kullakin sivustolla….
Olemme tehneet moneen kertaan hyvin selväksi että valmistajien lukuihin on syytä suhtautua varauksin ja mainitsemme aina, että kyseessä ovat valmistajan omat luvut.
Onhan tuon Intelin kuvaajan pelit ihan hyvä esimerkki siitä mihin näyttis parhaimmillaan kykenee (olettaen etteivät ole noita suorituskykylukemia kusettaneet). Ongelmallista olisi, jos peittelisivät sitä, että vanhemmille peleille ajureita ei ole kunnolla optimoitu.
Intelin markkinointiosasto kuitenkin ihan suoraan myönsi Gamers Nexusille, että vanhempien pelien kanssa ei mene lujaa. Artikkeliin linkatussa videossa ajassa 17:52.
En tässä kommunikaatiossa itse mitään suurta miinaa näe.
Tulee mieleen että onko tämä arkkitehtuuri taas sellainen että joka’ikiselle pelille tarvitaan omat optimoinnit. Olihan esim VLIW5 arkkitehtuuri hyvä kaikkeen mihin se optimoitiin kunnolla. Kaikki ne missä ei ollut optimointeja olikin sitten erittäin huonosti toimivia. Saa nähdä miten hyvin homma oikeasti toimii Intelin kanssa vai jääkö tuo arkkitehtuuri ja ajurit sellaisiksi "pelaa vain uusia DX12+ pelejä".
Terveisiä Turingista, eli on se yhtä hemmettiä ostaa näyttis ja toivoa sen ajureiden ja pelikohtaisten optimointien valmistumista. Eli näyttiksessä on tehoja siihen ja tähän, vaan pelit eivät tue (RT&DLSS Turing-aikana).
Toivon Intelin vahvaa esitystä, mutta lupausten vuoksi ei kannata kenenkään ostaa yhtään mitään. Muuten maksaa rahaa lupauksista. Voin myydä lupauksia rahaa vastaan, btw.
Elixir
Enchanter taikka Echo Knight sopisivat ainakin teemaan.
Entrecote
(verkostomarkkinointi-pyramideja seuraavat tietävät keltaiset ihmelaput, toistaiseksi ihan yhtä todellisia ja suorituskykyisiä kuin Intelin uudet GPU’tkin )