Kotimainen virtuaalilaseihin erikoistunut Varjo ei ole viihtynyt juurikaan otsikoissa. Yhtiön virtuaalilasien erikoisuus on silmän erottelukyvyn ylittävä tarkempi osa keskellä virtuaalilasien näkökenttää.
Nyt yhtiö on ilmoittanut tehneensä jälleenmyyntisopimuksen tietokonejätti Lenovon kanssa. Lenovo tulee markkinoimaan Varjon virtuaali- ja lisätyn todellisuuden laseja ”Certified by Varjo” -merkittyjen työasemien mukana. Tiedotteen mukaan työaseman ostajat voivat hankkia samaan tilaukseen mitkä tahansa Varjon valikoimaan kuuluvista laseista.
Lenovon edustajan mukaan suurin osa nykypäivän yrityskäyttöön suunnatuista virtuaalilaseista on vain yritysversioita kuluttajalaseista, siinä missä Varjon virtuaalilasit on suunniteltu alusta alkaen nimenomaan vaativaan yrityskäyttöön.
Varjon tämän hetken lippulaivatuote on yhtiön VR-2 Pro -virtuaalilasit. Niiden Bionic Display -näytön parhaimmillaan yli 3000 PPI:n tarkkuuden (Pixels Per Inch) kehutaan ylittävän jopa täydellisen 20 / 20 -näön erottelukyvyn näytön tarkemmassa osassa. Bionic Display rakentuu kahdesta 1920×1080 resoluution micro-OLED- ja kahdesta 1440×1600-resoluution AMOLED-paneelista. Virtuaalilasit toimivat 60 / 90 hertsin virkistystaajuudella ja niihin on integroitu 100 hertsin päivitysnopeudella toimiva katseenseuranta. Voit tutustua laseihin tarkemmin niiden tuotesivuilla.
Lähde: Varjo
Silmien ja käsien seuranta vaikuttaa hyvältä tuossa laitteessa. Pikku hiljaa homma menee eteenpäin.
Lisätkää uutiseen nykyisten tuotteiden hintoja.
~10k$.
Onhan nuo mm. SteamVR-yhteensopivat, mutta tiedä sitten miten homma pelaisi normaaleissa peleissä mitkä ei ota huomioon sitä tarkan näön aluetta.
Täällä on virallisesti yhteensopivat setit: Varjo Software Compatibility – Applications Supported by Varjo Headsets (mutta esim Unreal Engine ei tarkoita, että kaikki Unreal Engineä käyttävät pelit olisi tuettu)
Itse laseja testanneena olen kyllä eri mieltä asiasta. En huomannut mitään eroa mukavuudessa tai tuotteen laadussa vs. Oculus Rift / Valve Index, mutta ainakin XR-1 version käsien see-through ominaisuus mm. lentokoneen ohjaamossa oli loistava feature. Tavalliselle simupelaajallehan noita ei ole tarkoitettu, vaan esimerkiksi oikeaan simulaattorikoulutukseen, jossa käytetään realistista ohjaamoa.
Miinuksena tuohon koulutuskäyttöön sanoisin pienen FoV:n, mikä on tällä hetkellä käytännössä kaikkien lasien ongelma. Ja toisaalta lasit on 1 näyttölaite (Varjossa taisi olla 2 HDMI-inputtia), joten korkean FoV:n ja korkean resoluution tuottaminen vaatisi aivan järkyttävää laskentatehoa. Eli mielestäni pelimoottorien / grafiikan piirtämisen täytyy kehittyä natiivimmin VR-laseja tukevaksi, jotta tarkkuus+FoV+FPS saadaan ylös.
Kyllähän noita isomman FOVin laseja löytyy, esim. pimaxin tuotteet tai StarVR one. Mutta toki tuo FOV lisääminen tulee tarkkuuden (PPD) kustannuksella kun pikselit levitetään isommalle alueelle.
Tiedän kyllä, tarkoitin tuolla käytännössä kaikkien lasien ongelmalla suhteellisen helposti saatavilla olevia laseja kuten Oculukset, HTC:t, Index. Ehkä olisin voinut olla selkeämpi.
Pimaxit taitaa nykyään jo olla kerännyt enemmän tunnettuvuutta ja ovat saatavilla jostain verkkokaupoista. Starin laseista ei löydy edes hintaa kovin helposti. Ja onhan noita malleja paljon muitakin.