
LG on julkaissut tänään virallisesti jo muun muassa CES 2020 -messuilla esitellyn UltraGear 27GN950 -näytön. Kyseessä on yhtiön mukaan maailman ensimmäinen 4K-resoluution IPS-näyttö, joka kykenee 1 millisekunnin G2G-vasteaikaan.
LG:n uutuusnäyttö on nimensä mukaisesti 27-tuumainen. Sen Nano IPS -paneeli tarjoaa 4K UHD -resoluution (3840×2160) ja kiitos Display Stream Compression -teknologian täytettä ruudulle voidaan tarjota yhdellä kaapelilla 4K-resoluutiolla 10-bittisellä HDR-värimaailmalla ja 144 hertsin virkistystaajuudella. Näyttö kykenee toistamaan 98 % DCI-P3 -väriavaruudesta ja sen tyypillinen kirkkaus on 400 nitiä, mutta hetkellisen kirkkauden myötä näyttö yltää DisplayHDR 600 -sertifikaattiin.
Vaikka näytön muut ominaisuudet ovat jo itsellään vakuuttavia, on yksi ominaisuus LG:n mukaan uniikki. Yhtiön mukaan UltraGear 27GN950 on maailman ensimmäinen 1 millisekunnin vasteaikaan yltävä 4K IPS -näyttö. Sulava kuva varmistetaan Adaptive-sync-teknologialla ja se on virallisesti sekä FreeSync Premium Pro- että G-Sync Compatible -yhteensopiva.
27GN950 on varustettu kahdella HDMI-liittimellä, yhdellä DP-liittimellä, USB 3.0 -tuella sekä kuuloke- ja mikrofoniliitännöillä. Sen jalusta tukee sekä korkeuden säätöä, kääntämistä (pivot) sekä kallistusta.
LG UltraGear 27GN950 on ensimmäinen uutta, siivistä inspiraatiota hakenutta logoa käyttävä tuote. Sama logo tullaan näkemään myös muissa tulevissa UltraGear-sarjan tuotteissa. Itse näyttö saapuu myyntiin välittömästi ympäri maailman, mutta tarkoissa maakohtaisissa saatavuuksissa saattaa olla eroa. Suomessa näyttö tulee myyntiin syys-lokakuun taitteessa 899 euron suositushintaan.
Lähde: LG
FullHD on 2K resoluutio, taidat nyt puhua 2,6K resoluutiosta
Kappas empätiedä mistä tämä "ensivuonna" tuohon ilmestyi, syksy-loka, mutta ehkä kokonaisuutena ensivuonna kun Amd tuotteetkin pitäisi olla viimestää ulkona.
4K.lla saa pienemmän resoluution näyttämään hyvältä toisin kuin 1440p.llä ei 1080p onnistu kuin suttuisesti.
1440p varmaan josain vaiheessa saattaa mennä 1080p ohitse suosiossa, ei ihan vielä mutta joskus varmasti.
Ihan yhtä hyvältä sillä 1440p:llä saa tasajaolliset resoluutiot näyttämään kuin 4K:llakin? Toki 1080p ei ole tasajaollinen sille, mutta 720p 1440p:llä olisi "sama" kuin 1080p 4K:lla
Periaatteessa joo, skaalauksen laatu on sama. Käytännössä tosin 720p on useissa peleissä lähes pelikelvoton sillä pikseleitä on puolet vähemmän kuin 1080p resolla ja ei noita kukaan enää suunnittele siten että vaikka HUDin tekstit näyttäisi hyvältä alle 1080p resoluutiolla.
Törkeen näköinen 27/32" näytöllä tuollainen 720p, pelikelvoton suorastaan.
Voi olla että väsyneenä tunaroin jotain, mutta jos en tunaroinut niin 27" 4K pikselikoko on noin ~0,0061" suuntaansa, keskimääräisen ihmisen erottelukyky ~60cm etäisyydellä taas on ~0,0069", eli 27" 4K tarjoaa tarkempaa kuvaa kuin keskimääräinen ihminen näkee kunhan katseluetäisyys on 60cm tai yli
Se on 54-55cm tai yli kun 4K/27"
Tuo olettaa että kuva on supersamplattu. Aliasoinnit erottaa tosta vielä helposti ja resoluutio pitää n. tuplata jotta ero supersamplatun ja natiiviresoluutiolla rendatun välillä katoaa.
Tuo ei oleta mitään, kyse on vain silmän erottelukyvystä suhteessa pikseleiden kokoon
edit: eli keskimääräisen ihmisen näkökyky ei riitä tuolla etäisyydellä erottamaan kahta pikseliä toisistaan
Kyllä, mutta tuolla pikselikoolla sun silmä erottaa helposti erilaisista aliasointi-ilmiöistä syntyvät artefaktit. Tuolla tarkkuudella voit vielä juuri ja juuri laskea yksittäiset pikselit, joka taas tarkoittaa että kuvamateriaalin pitää olla täydellistä jotta et hyötyisi tarkemmasta ruudusta.
Tekstisi antaa ymmärtää että ihminen ei tarkempaa ruutua tuosta erottaisi, vaikka se on vielä todella helppoa tuossa kohtaa keskimääräiselle ihmiselle.
Mielestäni 30" on parempi kuin 32". 30" on juuri oikean kokoinen
Ihan mielenkiinnosta että minkä merkin 30" Pc monitori sulla on? tai jos ei ole niin mikä 30" Pc monitori olisi mielestäsi hyvä jos sellaista pitäisi jollekkin suositella?
Ei se että pitää jotain kokoa täydellisenä tarkoita että sellaisen kokoinen pitäisi olla entuudestaan olemassa. Tosin on noita 30" mallejakin olemassa, ei taida tosin olla 4K:na tai pelikäyttöön soveltuvina mutta vaikka nyt Dellin UltraSharp U3011 tuli heti Googlella vastaan.
Joo kyllä sitä varmaan oli joskus 2013 vuonna myynnissä vielä,ehkä käytettynä lykästää.
Rajaa vaan hieman vaihtoehtoja jos haluaa nimenomaan "juuri oikean kokoisen" näytön uutena.
Samsung, niin ei taida enää olla 30" jaollinen siinäisossa lasissa mistä kaikki monitorit tehdään, toisaalta jos se vielä suurenee niin vois kuvitella että taas alkaa tulla 30" näyttöjä 27" ja 28" sijaan. 30" näyttö mitkä minulla on on Samsung 30" 302t ja toi Delli U3011 Onhan ne vanhoja mutta todella hyviä, ei ole 4k näyttöjä ihan 2.5 kay näyttöjä.
Mutta kun on toi tv 32" 16:9 ja tää 16:10 30" vierekkäin niin kyllä tää 30" on edukseen.
edit. lisäsin
ps. hienoa että vihdoin ipsistä on tullut nopeempia näyttöjä saataville, saa nähdä kuinka kauan näitä valmistetaan.
FALD taustavaloa sitä kyllä kaivattaisiin.
Se paikkaisi oikein hyvin IPS:n heikointa aluetta.
LG:n 27" 2560×1440 Nano IPS paneelissakin kun se kontrasti jäi vielä hyvin keskinkertaiseen 800:1 tasoon, vaikka mainoksessa seisoo 1000:1
Aika moni kunnon 32" huippu pelinäyttö pyyhii pöytää tuolla 30" näytöllä jos oikeasti lähtee vertailemaan ja niillä pelaamaan.
Ei ne tuumat yksistään tarkoita millaisen pelikokemuksen sillä saa.
Kun ensimmäisen kerran pelasin autopeliä ratti+penkki Sampan 49" HG90d 32:9 näytöllä niin siinä tuli Wow tunne ja samaan ei pääse vaikka kuinka sanoisi 30" olevan justiinsa oikean kokoinen.
Pelkästään jo se että freesync puuttuu tekee näytöstä kuraa koska tuohon sulavuuteen kun tottuu niin sitä ilman ei halua pelata.
Sitte dellin 30" 60Hz todella hidas paneeli eikä Freesync, oli se joskus ok nyt pelkkää kuraa pelaamiseen.
Ajopeleissä varmaan 49" näyttö olisi ihan ok. Muuten työpöydällä ja muita pelejä pelatessa en kyllä suosittelisi pelinäytöksi noin isoa taulua. Freesync ja gsync on oikeastaan tarkoitettu tasaannuttamaan kuvan repeilyä. Sitä pääosin aiheutuu silloin, kun on raskas peli, iso resoluutio ja fps:t kyntää vähän. En ole itse huomannut ainakaan toistaiseksi tarvitsevani moista ominaisuutta.
Repeily on vain yksi asia mitä ne korjaavat, paljon merkittävämpi monella tapaa on se sulavuus minkä ne antavat samalla.
Omalla 240Hz Samsung odysseyllä en ole ainakaan testaamissani peleissä huomannut mitään eroa freesync päällä.
Ilman tuntui jopa paremmalta useammat pelit kun freesync päällä disabloi kaikki muut ominaisuudet, mukaanlukien korkean virkistystaajuuden ja overdrive ominaisuudet.
Mitä repeilyyn tulee, niin kun on tarpeeksi korkea FPS niin ei sitä edes huomaa. Itsellä 60Hz monitori (joo joo, riittää hitaammille peleille) ja kun pelasin Doom Eternalia laitoin vsyncin pois päältä, FPS n. 200 eikä tuossa ehtinyt repeilyjä havaita.
Vsync ja Freesync on eri asioita. Freesync säätää dynaamisesti näytön virkistystaajuutta suhteessa frameihin siinä missä Vsync lukitsee fps:t näytön virkistystaajuuden mukaan. Gsync:iä ja Freesynciä yleensä käytetään vasta, kun fps:t kyntää ja tearingia alkaa tapahtumaan.