Battlefield V:n ja Metro Exoduksen DLSS-toteutukset ovat saaneet osakseen kovaa kritiikkiä, jonka myötä NVIDIA kokosi yhdelle sivulle muutamia tärkeiksi näkemiään kysymyksiä teknologiasta vastauksineen.

NVIDIA julkaisi viime vuonna Turing-arkkitehtuuriin perustuvat näytönohjaimet mainostaen erityisesti kahta niiden uusista ominaisuuksista: Säteenseurantaa nopeuttavat RT-ytimet (Ray-tracing-ytimet) ja DLSS-reunojenpehmennys (Deep-Learning SuperSampling). DLSS on käytännössä ensimmäinen kuluttajille suunnattu teknologia, jossa NVIDIA hyödyntää sen näytönohjaimissa Volta-arkkitehtuurin mukana esiteltyjä tensoriytimiä. Artikkelissa käytetyt kuvat on pakattu häviöllisessä JPEG-formaatissa. Löydät pakkaamattomat kuvat uutisen lähdelinkeistä.

DLSS julkaistiin kovan rummutuksen kera, mutta sen markkinoille vyörymistä hidastaa muun muassa sen supertietokonetta esityön tekijäksi vaativat toteutus. Jokaista ominaisuutta tukevaa peliä on renderöitävä NVIDIAn NGX:ää hyödyntäen (Neural Graphics Framework for AI Image Processing) supertietokoneella 64-kertaisella SSAA:lla natiiviresoluutiolla kyllin monesta mahdollisesta nurkasta, jotta tekoälylle voidaan opettaa perustotuudet siitä, miltä kuvan pitäisi näyttää. Tämä operaatio on toistettava erikseen jokaisella halutulla resoluutiolla. Kun supertietokone on murskannut kylliksi kuvia, saadaan tulokseksi käyttäjille toimitettava tiedosto täynnä dataa tensoriydinten tulevia päättelytehtäviä varten.

Kuvankaappaus Battlefield V -pelin DLSS-skaalausartifakteista

Perusmuotoisen DLSS:n tapauksessa NVIDIA hakee reunojenpehmennyksen lisäksi suorituskyvyn parantamista. Tämä on toteutettu renderöimällä peli valittua resoluutiota pienemmällä tarkkuudella, joka skaalataan valitulle resoluutiolle tensoriydinten parannellessa kuvaa supertietokoneen renderöinneistä opituilla tiedoilla. Renderöinnissä käytetään TAA:n (Temporal Anti-Aliasing) tapaan hyväksi aina useampaa kuin yhtä edellistä ruutua, mutta tekoälyn kuvanparannusten myötä liikeartifaktien määrä jää keskimäärin TAA:ta pienemmäksi ongelmaksi. Lisäksi on olemassa DLSS 2X -tila, jossa peli renderöidään valitulla resoluutiolla, mutta sitä ei ole toistaiseksi tuettu missään pelissä.

Tällä hetkellä DLSS on tuettu kolmessa pelissä ja yhdessä testiohjelmassa. 3DMark Port Royal -testissä ja Battlefield V- sekä Metro Exodus -peleissä on virallinen DLSS-tuki ja Final Fantasy XV:ssä beetatason DLSS-tuki. Yhteensä DLSS-tuki on luvattu tähän mennessä 25 peliin.
Final Fantasy XV:n tapauksessa koko pelin DLSS-tuki jäi pienelle huomiolle, mutta pelistä erikseen rakennetussa testissä se sai osakseen pääosin kiitosta, vaikka pientä kritiikin aihettakin löytyi. Battlefield V:n ja Metro Exoduksen myötä tilanne muuttui kuitenkin kertaheitolla ja rajusti. Kummankin pelin kohdalla DLSS-toteutus jätti huomattavasti toivomisen varaa. Metrossa DLSS:n käsittelemä kuva jää huomattavan epätarkaksi tai ”suttuiseksi” ja Battlefield V:ssä on paitsi epätarkkuutta, myös selviä artifakteja tietyissä tilanteissa. Battlefieldin tapauksessa joissain tapauksissa peli näyttää jopa paremmalta, kun kuva renderöidään 75 % resoluutiolla ja skaalataan ilman tekoälyä valitulle resoluutiolle, kuin DLSS:n kera.

Battlefield V:n ja Metro Exoduksen aiheuttaman porun myötä NVIDIA on nyt julkaissut sarjan kysymyksiä ja vastauksia, joiden avulla se pyrkii avaamaan lisää DLSS:n toimintaa ja miksi tulokset ovat sellaisia, mitä ne ovat. Samalla Turingien julkaisutilaisuudessakin tutuksi tullut lausahdus ”It just works!” on muuttunut säyseämmäksi asenteeksi, jossa NVIDIA myöntää esimerkiksi TAA:n tuottaman kuvan voivan olla joissain tapauksissa DLSS:ää parempi. Epätarkan lopputuloksen NVIDIA sysää pääosin matalampien resoluutioiden piikkiin, todeten että esimerkiksi 1080p-resoluutiolla (DLSS:n renderöidessä pelin sitä pienemmällä todellisella resoluutiolla) on yksinkertaisesti niin vähän lähdepikseleitä, ettei skaalauksen laatu yllä samaan, kuin vaikka 4K-resoluution tapauksessa.

NVIDIA kertoo kuitenkin ajavansa myös jo julkaistuja DLSS-pelejä jatkuvasti supertietokoneillaan parantaakseen tensoriytimille toimitettavan datapaketin laatua. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että uudet ajurit voivat muuttaa DLSS:n laatua huomattavastikin tulevaisuudessa. Yhtiön mukaan se panostaa tällä hetkellä etenkin DLSS:n laadun parantamiseen matalilla resoluutioilla Battlefield V:ssä, jonka lisäksi Metro Exodukseen on tulossa kuvaa terävöittävä päivitys.

Samalla NVIDIA antoi myös selityksensä sille, miksi DLSS on tuettuna vain tietyillä näytönohjaimilla kullakin resoluutiolla. Johtuen DLSS:n luonteesta se vaatii aina tietyn suoritusajan, jolloin etenkin nopeimpien näytönohjainten suorituskyky saattaa jopa kärsiä, jos peliä ajetaan matalalla resoluutiolla DLSS:n kera. NVIDIAn mukaan DLSS tulee olemaan tuettuna peleissä kullakin näytönohjaimella vain niillä resoluutioilla, joilla se parantaa suorituskykyä. Oletettavasti lausunto koskee vain perus-DLSS:ää, sillä DLSS 2X -tila heikentää suorituskykyä aina.

Lähde: NVIDIA Kuvat: Halpuuttaja @ TechBBS, MikjoA @ TechPowerUp, Tom’s Hardware

This site uses XenWord.
;