NVIDIAn vuosineljännekset kulkevat omaa tahtiaan yhtiön noudattaessa kalenterivuoden sijasta omia fiskaalivuosiaan. Nyt yhtiö on julkaissut fiskaalivuoden 2024 ja sen viimeisen neljänneksen tulokset.
NVIDIAn fiskaalivuoden 2024 kutsuminen vain onnistuneeksi olisi vähättelyä, sillä yhtiö rikkoi kaikki ennätyksensä tuloksessaan. Koko vuoden liikevaihto oli jopa 60,9 miljardia dollaria, mikä on peräti 126 % enemmän kuin fiskaalivuoden 2023 26,9 miljardin liikevaihto. Suurin osa tuloksesta on tekoälybuumin myötä järeistä laskentapiireistä saatua tulosta ja yhtiön kate kasvoikin 56,9 %:sta 72,7 prosenttiin. Yhtiön kulut pysyivät lähes ennallaan samalla kuin tulot kasvoivat jopa 681 % ja nettotulos 581 % 29,7 miljardiin dollariin.
Viimeisen neljänneksen kohdalla kasvua tapahtui liikevaihdossa 22 % edeltävään neljännekseen ja 265 % vuotta aiempaan nähden. Kate jatkoi kasvuaan kolmannen neljänneksen 74 %:sta 76 %:iin, kun vuotta aiemmin se oli 63,3 %. Yhtiön nettotulos neljänneksellä oli noin 12,3 miljardia dollaria, mikä on 33 % paremmin kuin kolmannella neljänneksellä ja jopa 769 % paremmin kuin vuotta aiemmin.
Yhtiön eri osastoja tarkastellessa datakeskuspuoli kattoi viime neljänneksen 22,1 miljardin dollarin liikevaihdosta ylivoimaisesti suurimman osan 18,4 miljardin liikevaihdollaan. Koko vuoden 60,9 miljardin dollarin liikevaihdosta datakeskukset kattoivat 47,5 miljardia dollaria. Pelipuoli polki viime neljänneksen paikallaan 2,9 miljardin liikevaihdolla, mutta koko fiskaalivuotta tarkastellessa myös se kasvoi 15 %. Ammattilaispuolella liikevaihto oli 463 miljoonaa dollaria eli 11 % edeltävää neljännestä enemmän ja autopuoli veisasi samaa virtta 281 miljoonan dollarin liikevaihdolla ja 8 %:n kasvulla. Koko vuoden aikana ammattilaispuolen liikevaihto kasvoi kuitenkin vain yhden prosentin 1,6 miljardiin, kun autopuolella kasvua liikevaihdossa oli 21 %.
NVIDIA uskoo yhtiön liikevaihdon olevan tulevalla neljänneksellä noin 24 miljardia dollaria, mikä tarkoittaisi suurimman kasvun olevan jo taittumassa, vaikkei laskua ole tietenkään näkyvissä hamassakaan tulevaisuudessa. Toisaalta kyse voi olla yksinkertaisesti myös siitä, ettei NVIDIAlla ole käytössään tuotantokapasiteettia sen suurempaan kasvuun.
Lähteet: NVIDIA, App Economy Insight @ X
Kohtuu haaste varmaan skaalata tuotantoa
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
https://seekingalpha.com/article/4672199-nvidia-corporation-nvda-q4-2024-earnings-call-transcript
katso liitettä 1266310
katso liitettä 1266311
Q1 arvioitu liikevaihto 24miljardia. Jos menee tuolla Q1 tasolla koko FY25 niin 96miljardin liikevaihto ja gaap nettoliikevoitto jossain 50 miiljardin pinnassa. AMD:n lisa su ennustaa, että 2027 ai konesali 400 miljardin markkina. Jos tuo 400 miljardia toteutuu ja nvidia vie siitä nykyisen 90% markkinaosuuden tilalta vaikka 70% ja muut 30% niin nvidian liikevaihto voisi olla jossain 300 miljardin pinnassa.
Tulevaisuuttahan tuossa hinnoitellaan sisään. Miten käy niin paha sanoa. Mä myin nvidiaa salkusta tänään vähemmäksi, mutta edelleen kammottava ylipaino nvidian osakkeissa kiitos raketoivan osakekurssin.
Jos menee hyvin niin AI on kolmen aallone peli. Eka aalto piirit, toinen aalto isot toimijat(meta, microsoft, google) ja kolmosaallossa muut yritykset. Loppujen lopuksi suurimmat hyötyjät on softa/palvelutaloja vaikka näin alkuvaiheessa vaikuttaa piiri ja konesalipeliltä.
data-unfurl="true" data-result-id="581039" data-url="https://finance.yahoo.com/news/amd-ceo-debuts-nvidia-chip-182428413.html" data-host="finance.yahoo.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
AMD CEO Debuts Nvidia Chip Rival, Gives Eye-Popping Forecast
data-onerror="hide-parent"/>
finance.yahoo.com
Täysin samaa mieltä noista odotuksista. Peli osakemarkkinoilla tuntuu olevan sellaista momentumin ja trendin ratsastamista ettei mitään rajaa. Joku lähtee keulimaan, jengi hyppää mukaan ja sitten tullaan kovaa alas todellisuuteen myöhemmin. Vaikea vaan sanoa, että onko se myöhemmin viikon, kuukauden vai vuosien päästä.
radiopuoli ei ehkä ole se tarkin määritelmä kun ei SDR kuitenkaan liene kyse. Jos pitäisi veikata niin kyseessä on verkon kuuluvuuden hallinta asiakasmäärät ja liityntätyypit huomioiden.
Olen käsittänyt, että nvidia haluaisi ajaa 5g/… algoritmeja gpu:lla. Softalla tehty radio mikä skaalaa kun lisätään laskentatehoa. Sekaan jotain konealgoritmeja yms. kun on laskentatehoa ja joustavuutta. En ole tuon alan expertti niin joudun tuon RAN:in yksinkertaistamaan. Todellisuus varmaan melkoisen monimutkainen kokonaisuus missä mukana myös toiveita tulevaisuudesta. Haaveet eroavat ensimmäisistä toteutuksista.
Nvidia puuhaa ainakin ericssonin kanssa
data-unfurl="true" data-result-id="581503" data-url="https://nvidianews.nvidia.com/news/ericsson-and-nvidia-collaborate-to-accelerate-virtualized-5g-radio-access-networks-with-gpus" data-host="nvidianews.nvidia.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Ericsson and NVIDIA Collaborate to Accelerate Virtualized 5G Radio Access Networks with GPUs
data-onerror="hide-parent"/>
nvidianews.nvidia.com
Nokia diilistä. Linkissä enemmän kuin lainauksissa
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
https://www.nokia.com/about-us/news/releases/2024/02/21/nokia-to-revolutionize-mobile-networks-with-cloud-ran-and-ai-powered-by-nvidia/
Juuri sillä hetkellä kun kotikoneissa AI lähtee lentoon niin nvidia ottaa exitin kotikoneista? Useat tulolähteet pitävät firman perustan vakaana. AI Boom voi tussahtaa,… DGPU bisneksen ip:ta käytetään muuallakin kuin pelikoneissa. AI PC:ta hypetettiin kovaa CES:ssa. Kai se kesän windows 11 päivitys sitten tuo AI AI AI fiitsöreitä, ts. copilotin joka hommaan ja softaan?
DGPU 10 miljardia+ bisnes vuosittain tällä hetkellä. Ei tuo nyt ihan mitättömän kokoluokan bisnes ole. DGPU bisnes ruokkii myös embedded ja autopuolta, kun siellä käytetään kuluttaja gpu:ta sekä standalone moodissa että integroituna soc:iin. Nvidian dgpu:ta käytetään myös enterprise puolella tyyliin omniverse ja kaikki sen eri variaatiot. Jossain vaiheessa geforce now voi oikeasti olla iso juttu(pilvipelaaminen).
ARM pohjaiset ai windows koneet tulossa tän vuoden puolivälissä. Qualcomilla ajallinen yksinoikeus. ARM+windows+ai pc avaa mahdollisuuden nvidian APU:lle. Uusi kasvuväylä missä dgpu bisneksen ip:ta integroidaan SOC:iin(apu).
Jos ei muuten niin lisensoinnin kautta tulee nvidia-pohjaista arm windowsia. Mediatek:lla lisenssi ja aikeita tehdä asioita
data-unfurl="true" data-result-id="581523" data-url="https://www.tomshardware.com/news/mediatek-to-adopt-nvidia-gpu-tech-report" data-host="www.tomshardware.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
MediaTek to Use Nvidia GPU Tech for Smartphone, Windows-on-Arm SoCs: Report
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.tomshardware.com
Jos dgpu puolella jotain radikaalia tapahtuu niin ehkä tuotesykli hidastuu. Tyyliin 3v välein päivitykset kahden vuoden sijaan. Tosin tämä vaatisi sen, että myös amd hidastaisi tuotesykliä, kun muuten tarvii uusi tuote tuoda about samoihin aikoihin ulos kuin kilpailijakin.
Ei se ihan noin kuitenkaan toimi, että peligpu resurssit olisivat kokonaan pois konesalista. Ne resurssit mitkä on pois niin pelibisnes tuottaa niin paljon voittoa, että on triviaali palkata lisää väkeä. Pitää myös huomioida, että peli ip:ta menee muihinkin kuin pelituotteisiin, esimerkkinä autobisnes, omniverse ja tulevaisuuden pilvipelaaminen(geforce now). Pian myös arm windows AI PC läppärit nvidian APU:lla joko nvidian tai lisensoijien toimesta.
Piirisuunnittelussa on monia asioita mitä ei tehdä koko ajan. Nvidia ajastaa tuotteet liukuhihnaksi missä sama tyyppi tekee samaa asiaa eri piirien kanssa. Esim. piirien layout ja tapeout menee nvidialla liukuhihnaana. Ensin tulee B100(konesalipiiri), sitten B202(lippulaivapelipiiri), sitten B20x-piirit, autopiirit ja sitten sama uudestaan lähtien konesalipiiristä. Muutama yhden asian superosaaja hyppää piiristä toiseen tehden samaa asiaa. Jos liukuhihnaa ei olisi niin osa porukasta olisi joko tuotteiden välissä toimettomana tai pitäisi olla useampia hattuja päässä että tehdään ensin asiaa X ja sitten asiaa Y ja sitten Z. Moni asia kuten vaikka uuden tuotantoprosessin ymmärtäminen testipiirien avuilla myös halvempaa kun voidaan kulu kuolettaa useamman eri tuotteen avulla.
En tarkoitakaan, että piirien suunnittelussa tulisi resurssit vastaan. Sen sijaan miksi käyttää TSMC:n kapasiteettia painaen jotain 4060-piiriä, kun samaa kapasiteettia voisi käyttää painamaan tietokeskuksen AI-piirejä moninkertaisella katteella. Sitä juuri tarkoitin että Nvidialle piirien suunnittelu ja lisensointi on sinällään hyvää bisnestä, kun se ei syö heidän tuotantokapasiteettia kuin välillisesti. Varmana pelipiireistä saadaan hyötyä muuallekin, mutta tuntuu että aika vähiin tuo voi jatkossa jäädä.
Tällä hetkellä ei ole pulaa piirien tuotantokapasiteetista. Pulaa on konesalipuolella piirien paketoinnista. Paketointi liittyy hbm-muisteihin mitä ei käytetä kuluttajapuolella. Muutenkin apple on paljon isompi asiakas ja käyttää paljon enemmän kapasiteettia kuin nvidia. Jos nvidia haluaa lisää piirejä(piikiekkoja) tsmc:lla on kyky tehdä niitä. Toisin sanoen konesali ja pelipuoli eivät kilpaile tuotantokapasiteetista. Siitä, että rajoite on paketointi on sanottu sijoittajapuhelussa ja muissa lähteissä nvidian ja myös tsmc:n toimesta.
Yksi lähde paketointi, en jaksa kaivaa sijoittajapuheluden logeja tähän hätään: NVIDIA: GPU Supply Issues Involve Packaging, Not Chip Wafers
Konesalipiirien paketointiin liittyen tsmc tuplaa paketointikapasiteetin 2024 aikana. Nvidia ostaa myös lisää paketointikapasiteettia intelin kautta
data-unfurl="true" data-result-id="573518" data-url="https://www.tomshardware.com/pc-components/gpus/nvidia-reportedly-selects-intel-foundry-services-for-chip-packaging-production-could-produce-over-300000-h100-gpus-per-month" data-host="www.tomshardware.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Nvidia reportedly selects Intel Foundry Services for GPU packaging production — could produce over 300,000 H100 GPUs per month
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.tomshardware.com
data-unfurl="true" data-result-id="570547" data-url="https://wccftech.com/tsmc-double-cowos-production-2024-attracting-huge-client-interest/" data-host="wccftech.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
TSMC to Double CoWoS Production By This Year, Attracting Huge Client Interest
data-onerror="hide-parent"/>
wccftech.com
Viime vuoden lopulla kiinalaiset ostivat kaikki 4090:et mitä irtosi(pakotteet). Super-päivityksen takia myös parin tuotteen tekeminen lopetettiin ja yritettiin myydä varastoja tyhjäksi ennen uuden mallin julkaisua ja myytiin hetki eioota/hyllyt vaikutti tyhjiltä.
Ei tuota pakotetta ja kiinalaisten ostoryntäystä varmaan nvidia osannut ennakoida. Laitat tilauksen sisään niin menee joku 4kk ennen kuin tuotteet on kaupanhyllyllä. Piirihommissa vaikea reagoida äkillisiin kysynnän kasvuihin/loppumisiin.
Maksoi veroa 1.8B$????
Kaikenlaisia syitä tuohon. Linkin päässä TLDR. Lainauksessa yksi, mutta ei kaikki syyt verotuksen keveyteen
data-unfurl="true" data-result-id="581704" data-url="https://qz.com/nvidia-taxes-semi-conductors-trillion-dollar-company-1850547271" data-host="qz.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Why does Nvidia pay rock-bottom taxes in the US?
data-onerror="hide-parent"/>
qz.com
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä