Kiinalaisen elektroniikkajätin BBK Electronicsin talliin kuuluva Oppo on kuulunut kärkinimiin tehokkaimpien puhelinlatureiden rintamalla. Nyt yhtiö on julkistanut joukon uusia laturia, jotka nostavat lataustehon jälleen uusille tasoille.
125 watin flash charge -laturin kehutaan lataavan 4000 mAh:n akun 41 %:iin viidessä minuutissa ja täyteen 20 minuutissa. Se on yhteensopiva aiempien SuperVOOC- ja VOOC flash charge -protokollien kanssa, minkä lisäksi se tukee standardeja 65 watin PD- ja 125 watin PPS-lataustekniikoita (USB Power Delivery, USB Programmable Power Supply). Laturi käyttää latauksessa maksimissaan 20 voltin jännitettä 6,25 ampeerin virralla. Latausjärjestelmä vaatii puhelimen päästä kolme ”pumppulaturia” jakamaan laturin syöttämän virran, minkä lisäksi sitä tukevat puhelimet tulevat olemaan varustettu 10 uudella lämpösensorilla. Sensorit varmistavat ettei latausjärjestelmä tai puhelin pääse huippuvirroissaankaan ylikuumenemaan, minkä lisäksi lisäturvaa tuovat sulakepohjainen ylijännitesuojaus sekä USB Type-C -kaapeli.
110 watin mini flash charger on nimensä mukaisesti pienikokoinen laturi. Oppon mukaan se vastaa kooltaan perinteisiä 18 watin latureita ja on tilavuudeltaan alle 36 kuutiosenttiä. Laturi tukee 110 watin pikalatauksen lisäksi esimerkiksi SuperVOOC-latausta ja USB PD:tä 65 watin teholla sekä Quick Chargea 36 watin teholla.
50 watin mini SuperVOOC -laturi on puolestaan suunniteltu kyllin pieneksi otettavaksi mukaan vaikka taskussa, osittain kiitos laitteen sisään taittuvan pistokkeen. Laturin strategiset mitat ovat 82,2 x 39 x 10,5 mm ja 60 grammaa. 50 watin SuperVOOC-latauksen lisäksi se tukee vanhempia VOOC-protokollia 40 wattiin asti sekä USB PPS:ää 27 ja 50 watin tehoilla.
Oppon langattomien latureiden uusi kuningas on vielä kruunaamatta virallisesti, sillä kyse on kyllin nopeaa langatonta latausta tukevaa puhelinta odotellessa vasta konseptilaite. Yhtä kaikki, 65W AirVOOC wireless flash charge -laturin luvataan lataavan langattomasti 4000 mAh:n akun täyteen parhaimmillaan puolessa tunnissa. Laturin kerrotaan olevan täynnä erilaisia turvasensoreita ja tunnistavan myös ns. väärät laitteet, jotka asetetaan laturille. Langattoman VOOC-latauksen lisäksi se on myös yhteensopiva Qi-latausstandardin kanssa.
Lähde: Oppo
Tällä jos millä saadaan akkujen käyttöikä pidettyä alle vuodessa. Eikä ole muutenkaan tullut vastaan tilannetta, jossa akku pitäisi käryttää täyteen vartissa.
Mulla on tullut useinkin vastaan tilanteita, että latausaikaa on ns. minimit ja pitäisi saada ladattua niin paljon kuin mahdollista.
Tyyliin lentokentällä muutama minuutti aikaa portille siirryttäessä ja olisi hyvä saada siihen 35% tasolla olevaan akkuun maksimaalisesti lisäpotkua lennolle, jotta voi vaikka pelata jotain koneessa.
Ei sitä täyteen tarvitse saada, mutta jos 5min seisahduisen jälkeen onkin 65% akkua, niin onhan siinä paljon enemmän peliaikaa/netflixin katseluaikaa/musan kuunteluun potkua jne.
Luulisi tuollaisiin käyttötarkoituksiin sopivan parhaiten 10000mAh virtapankki, jonka saa myös viedä koneeseen käsimatkatavaroissa. Voi sitten vaikka pelata koko lennon tai pitkän bussi- tai junamatkan. .
Minulla oli kyllä parilla lennolla ollut mukana virtapankit käytössä. Jos matka on jotain muutama tunti ja joutuu käpistelemään kännykkää, niin ei se 35% kyllä riitä mihinkään vaikka olisi ehtinyt lennon porteille siihen saakka latautua.
Tuossa on kuitenkin hyvä tietää virtapankkien koosta, että mitä saa ja mitä ei.
No pitää nyt taas muistaa että ne virtapankit painaa ja kaiken ylimääräisen roudaaminen on perseestä. Aika niche käyttötarkoitus muttajoo, voisihan se olla kiva juurikin siellä kentällä vähän vetää lisäpuhtia puhelimeen.
Itsellä kyllä normikäytössä ns. ”akkukuori” joka varmasti tuplaa luurin painon, mutta on yhtä luurin kanssa ja yli tuplaa käytössä olevan akkukapasiteetin. Ei pystyisi kyllä enää elämään ilman tuota. Tämän lisäksi on virtapankkia matkoille. Mikään ei ketuta enempää kun saapua toiselle puolelle palloa täysin vieraaseen kohtiin, väsyneenä, hieman nälkäisenä ja akku tyhjänä.
Kukaan ei pakota käyttää pikalatausta aina. Minulla on pikalaturi laukussa mukana ja otan sen esiin vain jos tulee jokin yllättävä tarve saada nopeasti puhelin täyteen.
Normaalisti ei tule pikalatausta käytettyä juuri lainkaan, vaan arki käytössä on ikivanhat laturit jotka tuskin antaa paljon yli 500mA virtaa. Sillä puhelin latautuu hitaasti ja turvallisesti.
Ero puhelimen lämpenemisessä on todella selvä jos vetää pikalaturilla tai tuollaisella tarkoituksella valitulla pienitehoisella 5V jännitelähteellä mehua puhelimeen.
Joo, kyllähän huippunopeille pikalatauksille on asiakaskuntansa, juurikin nämä paljon lentävät esim työmatkalaiset ulkomaankeikoilla. Itsekin tein tuota edellisessä duunissa ja olin jatkuvasti asiakaskäynneillä ympäri maailmaa ja aina oli sählääminen powerbankkien kanssa että akku riitti löytää mäkkärin kautta asiakkaan luokse.
Henk. koht. toivoisin, että valmistajat lisäisivät option ladata tarvittaessa myös hitaasti. Samsungilla taisi ainakin jossain vaiheessa olla tällainen mahdollisuus mutten tiedä, onko enää. Sitten ei tarvitsisi puljailla kahdella eri laturilla. Itsellä tulee ladattua öisin 5W laturilla mutta päivisin tarpeen vaatiessa 18W pikalaturilla.
Aiemmin minulla oli Sonyn puhelin, jossa käytin Battery Care ominaisuutta. Battery Care pyrkii tunnistamaan käyttäjän vuorokausirytmin ja lataa yöllä akun aluksi 90% asti ja juuri ennen herätystä täyteen. Nykyään myös OnePlusalla ja Applella on vastaava ominaisuus käytössä.
1-2 vuoden käytön aikana tällaisilla toimilla ei taida olla juuri käytännön vaikutusta mutta jos puhelinta aikoo käyttää yli 2 vuotta, niin mielestäni kannattaa pyrkiä maksimoimaan akun kunto. Pikalataus ja yöllä 100%:ssa roikottaminen kuluttaa kuitenkin pitkässä juoksussa akkua jonkin verran. Paras olisi ladata hitaasti ja pitää varaus koko ajan noin 20-80% välillä. Lataan puhelimen kuitenkin surutta täyteen, kun on toisaalta hölmöä jättää käyttämättä akun koko kapasiteettia.
Taitaa tulla kaikille BBK-konsernin brändeille vastaava pikalataus käyttöön eli OnePlussaankin odotettavissa.
Tämä olisi kyllä hyvä mahdollisuus, olisiko Asuksellakin ainakin joskus ollut moinen asetus. Olisi tosiaan hyvä, että vaikka ilmoitusvalikosta löytyisi pikakuvake, josta pikalatauksen saisi tarvittaessa pois käytöstä.
Onko tuosta pikalatauksen haitallisuudesta oikeasti merkittävää näyttöä? Esim. Sähköautoissa sillä ei näytä olevan ainakaan kaikkien autojen tapauksessa haitallista vaikutusta akkujen kunnon heikkenemiseen, vaan pikemminkin päinvastoin – Esim. moni Teslayksilö mitä on pikaladattu säännöllisesti on pitänyt akkunsa SOC:ia paremmin kuin moni 100%:sesti hidasladattu autot.
Siitä ollaan kait aika yksimielisiä, että akun kuumuus haittaa sen elinikää, mutta pikalataus ei mitenkään välttämättä kuumenna akkua välttämättä erityisen paljon. Lämpeneminenhän riippuu latauspiirien hyötysuhteesta ja joissain pikalatauksissa regulaatio on kait siellä laturin päässä, jolloin iso osa lämmöstä kohdistuu sinne laturiin. Samoin jos latauksen hyötysuhde on tarpeeksi korkea, niin lämpöä ei kovin paljon muodostu ja mitä nopeammin lataus loppuu, sitä lyhyemmän aikaa se kestää.
Omat kokemukset kertovat siitä, että esim. langaton hidaslataus lämmittää luuria merkittävästi enemmän kuin 18W USB-C PD lataus. Jälkimmäinen myös kestää merkittävästi vähemmän aikaa, jolloin paistaminen kestää pidempään.
Ainakin alla olevassa suomalaisessa tutkimuksessa kerrotaan, että pikalataus voi heikentävän akkua merkittävästi. Tutkimuksessa ei tosin kerrota suoraan, kuinka paljon pikalataus heikentää akkua verrattuna normaaliin lataukseen.
Pikalataustekniikat lataavat usein yli 1C:n arvolla, mikä käsittääkseni heikentää akun kuntoa pitkässä juoksussa. Esimerkiksi BatteryUniversity ohjeistaa lataamaan alle 1C:n arvolla. Mitä olen pikalataustekniikoita selvittänyt, niin ainakin Qualcommin, OnePlussan ja Huawein tekniikat lataavat yli 1C:n arvolla.
Noissakin testeissä on jotain 7v sitten julkaistuja puhelimia ajalta, jolloin "pikalataus" oli todennäköisesti hyvin erilaista kuin nykyään.
Jälkimmäisessä ei näytä olevan mitään oikeaa mittausdataa moderneista akuista, vaan jostain 90-luvun nokialaisen akusta (jos siitäkään) piirrettyjä hatusta vedettyjä käyriä.
Ei se akkuteknologia ole siinä ajassa mitenkään mullistavasti kehittynyt. Aiemmin oli käytössä Li-Ion akkuja ja nykyään taitaa olla lähinnä Li-Po akkuja. Tutkimuksessa käytetyssä Nexus 6:ssa oli kuitenkin jo Li-Po akku ja Qualcommin Quick Charge 2.0. Se ei ole muuttunut mihinkään, että Litium-akkuja suositellaan edelleen lataamaan alle 1C arvolla. Qualcommin mukaan QC 3.0 lataa 2750mAh:n akkua korkeintaan 1.5C:n arvolla ja alla on poimintoja XDA:n artikkelista.
Tyypillisesti Litium-akku alkaa menettää kapasiteettian siinä 500 lataussyklin kohdalla eli noin 1-2 vuoden käytön jälkeen, kun puhutaan puhelimista. Jos puhelinta ladataan jatkuvasti pikalatauksella, niin heikkeneminen on nopeampaa.
No ite ladannut tätä HUAWEI p20 Prota pelkästää pikalaturilla yli 2v, eikä mitään merkittävää heikentymistä ole kyllä havaittavissa. En todellakaan ala kitkuttelemaan enää millään paskoilla mehupilleillä, joilla saa ladata tuntitolkulla, että saa akun täyteen. Illalla 45min pikalataus ja taas mennään seuraavaan iltaan kevyesti raskaallakin käytöllä. Jos kevyttä köyttöä, niin sitten menee se 48h vieläkin.
Oppon omien testien mukaan 125W pikalatauksella akun kapasiteetista on jäljellä 80% 800 syklin jälkeen. 800 sykliä tarkoittaa reilua 2 vuotta, jos päivittäin lataa.
Vastaavasti 65W pikalatauksella sama lukema 800 syklin jälkeen on 91%.
Oppon sanojen mukaan pikalatauksella selkeästi on merkitystä akun kuntoon nähden. Tehokkaammalla pikalatauksella akun heikkeminen kiihtyy. En tiedä, onko Oppo ajanut testit laboratorio-olosuhteissa ja miten vertautuu käytännön elämään. Yleensä valmistajat kuitenkin kaunistelevat lukuja itselle edullisemmaksi.
Löytyy ainakin Zenfone 5z edelleen AI lataus sovellus, jota käyttäjä voi muokata tiettyyn pisteeseen asti, muuten menee softan automaatilla. Mun lataussyklit se on ainakin ottanut huomioon, koska öisin se antaa ladata vain todella hitaasti ja päivällä jos laitan laturiin kiinni, latautuu täyttä hönkää. Uskon että tuo on vaikuttanut myös akkuni kestoon, puhelimella alkaa olla jo ikää ja akku on edelleen "kuin uusi."
Siis yksi sykli on 0% -> 100%, ei se, kun laitetaan latausjohto kiinni puolillaan varausta sisältävään puhelimeen.
No toki jos meinaat 5v pitää samaa puhelinta, niin voi olla jo ihan oikeaa jo köyttöä haittavaa merkitystä. Pikalatauksen etuhan on juuri se, että lataaminen on nopeaa ja saat äkkiä muutaman kymmene prossaa lisää akkua. Ei se pieni nitkahdus siinä maksimikapasiteetissa paljoa tunnu, jos saat 5-10 minuutissa 30% virtaa akkuun. Latasajat on lyhyitä joten puhelinta on helppo pitää myös siinä 20-80% optimitilassa, jos haluaa.
Itse vaihdan tämn todennäköisesti ensi keväänä ja ihan varmasti akku kestää vielä silloinkin ihan hyvin.
Joissain tarinoissa kerrotaan että akuntäyteen (lähelle 100%) lataaminen on akun elinikää lyhentävä, toisessa taasen akun käyttäminen siihen asti että laite sammuu lyhentää akunelinikää, jossain puhutaan myös että pitäisi jättää reilusti varausta jos haluaa pitkää elinikää.
Puhelimen latuurinjättämistä varoitellaan, puhelimen lataamista yöllä varoitellaan jne.
Jos pikalatauksella voi parantaa käyttökokemusta niin pieni oletetun eliniän laskeminen ei haittaa, jos laite on suunniteltu niin että yhdellä akulla sen ongelmitta pärjää, niin ei kaikkia kiinnosta kikkailla, ja hukkaahan se vaiva menee jos huolellisuudella saa akun kestämään laittetta pidempään.
Jos pikalatauksen käyttö käytännössä jopa vähentää muita akulle haitallisia juttuja, ja varausikkuna keikkuu useammin optimialueella, niin ehkä vähän kompensoi haittaa.
Lähinnä halusin tuoda esille, että valmistajat voisivat tuoda suuremmissa määrin ohjelmistollisen ominaisuuden kytkeä hidas lataus päälle tarvittaessa. Silloin käyttäjät saisivat sekä nopean että hitaan latauksen edut käyttöönsä. Tilanteen ei ole mikään pakko olla joko tai.
En tiedä onnistuuko kiinalaiseen random-merkkiin, mutta omppuun onnistuu helposti.
800€ luuriin yksi akunvaihto jolla saa pari vuotta käyttöikää lisää on naurettavan hyvä investointi.
KYllä. Litium akun lataus lähelle 100% tai purkautuminen lähelle 0% lyhentää akun elinikää ja kapasiteettia.
Oneplus hoitaa nykyään hommansa hyvin, akun vaihto töineen about 40 euroa.
data-unfurl="true" data-result-id="59270" data-url="https://forums.oneplus.com/threads/oneplus-exclusive-service-center-helsinki.1099093/" data-host="forums.oneplus.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
OnePlus Exclusive Service Center Helsinki
data-onerror="hide-parent"/>
forums.oneplus.com
Saa niihin 3-4 vuotta vanhoihin puhelimiin saman verran lisäkäyttöaikaa.
Löytyy ihan käytännön esimerkkiä akun tyhjäksi purkamisen vahingollisuudesta. Taannoin kahvitauolla kuulin kun viereisessä pöydässä joku neuvoi uuden puhelimen ostaneelle kaverilleen, miten puhelimia kannattaa aluksi pitää akku mahdollisimman tyhjänä. Parantaa nimittäin latausnopeutta, hän oli jossain puolessa vuodessa puolittanut lataukseen kuluvan ajan.
data-unfurl="true" data-result-id="59496" data-url="https://www.soyacincau.com/2020/05/14/oppo-responds-to-fast-charging-battery-degradation-allegations/" data-host="www.soyacincau.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Oppo responds to fast-charging battery degradation allegations
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.soyacincau.com
On edelleen ainakin Galaxy S10+:ssa. Itse käytän surutta langatonta pikalatausta. Ei tuo puhelin paria vuotta pidempään tuppaa aktiivikäytössä itsellä olemaan joten ihan sama. Ei ehdi akku siinä ajassa kuolemaan. Johdolla en ole puhelimia ladannut sitten Galaxy S4:n.
Muistaakseni pikalataamisella oli toinenkin vaikutus; akun täyttä kapasiteettia ei saada käyttöön.
Muistelet varmaan sitä ettei pikalatausta voida käyttää siihen viimeiseen 80-100% lataukseen. Eli 0-80% menee nopeasti ja sen jälkeen hidastuu hidastumistaan. Kyllä se varaus silti "100%" saadaan, mutta "hitaasti". Toki valmistaja saattaa rajoittaa akun kapasiteettiä sekä ylä, että alapäästä saadakseen sen akun kestämään, mutta isompien akkujen tarve ohjaa kyllä toiseen suuntaan.
"paras" tapa taitaa olla järkevän kokoinen pikalaturi, luokkaa 18-45w, ja sillä lataa aina tarvittaessa. Ottaa irti taas 80% tietämillä, ellei ole tulossa tarvetta aivan maksimikapasiteetille. Pieni ero varmaan parissa vuodessa syntyy, mutta ei mitään kovin isoa.
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä