Kannettavien akkukesto ja 3D-suorituskyky testattiin ilman verkkovirtaa sekä lopuksi kuvasimme laitteet lämpökameralla.
Alkuperäinen artikkeli: Testissä Kaby Lake + GeForce GTX 10 -peliläppärit (Asus, HP & Lenovo)
Kaikilla kolmella testikannettavalla tehtiin mielenkiintoisia havaintoja, kun laitetta käytettiin verkkovirran sijaan akulla. Kaikkien suorituskyky romahti akun varassa pelatessa ja The Witcher 3 -pelissä parhaiten suoriutui keskimääräisen ruudunpäivityksen osalta yllättäen Lenovon Legion Y720. Asuksen ROG G701VIK:llä oli selvästi parempi 99. persentiili eli ruudunpäivitysnopeus pysyi tasaisempana pelin aikana.
HP:n Omen 17:n 3D-suorituskyky akun varassa osoittautui suorastaan katastrofaaliseksi. GeForce GTX 1070 -näytönohjaimen GP104-grafiikkapiirin kellotaajuus laski noin 1600 MHz:stä 800 MHz:iin ja GDDR5-näyttömuistin kellotaajuus seilasi 400 – 1500 MHz:n eli 1,6 – 6 Gbps:n siirtonopeuden välimaastossa. 400 MHz:n kellotaajuus näyttömuistille aiheutti sen, että keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus laski noin 21 FPS:ään. Käytännössä ruudunpäivitysnopeus heitteli jossain 6 FPS:n tai 30 FPS:n välillä ja peliä oli täysin mahdoton pelata.
Asuksen ROG G701VIK:llä näytön pystytahdistus eli v-sync tuli akun varassa pakotetusti käyttöön eikä sitä saatu kytkettyä pois päältä. GeForce GTX 1080 -näytönohjaimen GP104-grafiikkapiiri toimi edelleen kohtalaisen korkealla 975-1500 MHz:n kellotaajuudella ja GDDR5X-muistit 6 Gbps:n siirtonopeudella, mutta v-syncin takia ruudunpäivitysnopeus oli lukittuna 30 FPS:n tasolle. Vaikka Lenovon keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli hieman parempi, tarjosi Asus selvästi parhaimman pelikokemuksen tasaisimmalla ruudunpäivitysnopeudellaan. Grafiikka-asetuksia laskemalla pelin saisi todennäköisesti toimimaan 60 FPS:n nopeudella.
Lenovon Legion Y720:llä 3D-suorituskyky ei laskenut akkukäytössä niin dramaattisesti kuin HP:lla ja Asuksella. GeForce GTX 1060 -näytönohjaimen GP106-grafiikkapiiri toimi 708 MHz:n kellotaajuudella ja GDDR5-muistit 6 Gbps:n siirtonopeudella, jonka ansiosta keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli hieman yli 30 FPS:ää. Grafiikka-asetuksia Medium- tai Low-tasolle laskemalla pelin saisi todennäköisesti toimimaan kohtalaisen sulavasti.
3D-rasituksessa The Witcher 3 -pelissä HP Omen 17:n akku kesti 1 tunnin ja 46 minuuttia, mutta huomionarvoista on, että peli ei ollut näytönohjaimen throttlaamisesta johtuen pelattava. Lenovolla akku kesti 3D-pelaamista 1 tunnin ja 20 minuuttia ja Asuksella 10 minuuttia vähemmän. Akun varassa peliaikaa riittää siis noin 1-1,5 tuntia.
Kuvasimme peliläppärit lopuksi FLIR One -lämpökameralla noin 10 minuutin 3D-rasituksen jälkeen. Kaikilla kannettavilla lämpimin kohta mitattiin näytön saranan lähettyviltä ja Asuksella ja HP:lla lämpimin kohta oli noin 46 astetta. Lenovon kannettavalla lämpimin mitattu kohta oli noin 40 astetta.
Jokaisella kannettavalla jäähdytys oli hoidettu sen verran hyvin, ettei näppäimistö tai touchpad tuntunut pelikäytössä käsien alla häiritsevän lämpimältä.
Loistavaa työtä jälleen kerran. Kattavia lisätestejä lukijoiden pyynnöstä, pakko arvostaa. Tämä erottaa teidät kilpailevista sivuista (monien muiden asioiden lisäksi).
Kiitos palautteesta, tässä ihan omastakin mielenkiinnosta tehtiin vähän lisäkokeiluja tulevaisuutta ja tulevia testejä varten. Tässä on sivuston alkutaipaleella jouduttu hieman kokeilemaan, viilaamaan ja hakemaan eri testirutiineja ja pyritään optimoimaan jatkuvasti artikkeleiden sisältöä, että olisi lukijalle relevantimpaa tietoa :comp:
Perseentiili on häjy sana. Olisiko vaikka ’sadannes’ ammattimaisempi?
”99. sadannes oli 19 ms”
Kiitos Sampsa niin alkuperäisestä artikkelista kuin tästä lisätestistä. Oli erittäin mielenkiintoista lukea miten pahasti esim. HP romahtaa akulla.
Tuli mieleen, että voisikohan tuo pakotettu v-sync olla jotain joka on nykyisissä ajureissa, mutta ehkä hyvällä tuurilla poistuisi tulevaisuudessa.
Lenovolla hyvä tulos akulla, mutta kuten vuosia (jo IBM-ajoista) iso ongelma on näytönohjainajureiden kohdalla muokattu HW ID jolloin näyttisvalmistajan ajureiden käyttö on vaikeaa tai jopa mahdotonta. Ja Lenovo ei ole koskaan ainakaan omalla kohdalla oikein vakuuttanut nopeudellaan tuoda korjattuja ajureita pihalle (jos nyt ei muutkaan valmistajat ole siinä kunnostautuneet). Tämän takia näyttisvalmistajan ajureiden yhteensopivuus laitteen kanssa on enemmänkin kuin tärkeää.
Itselle nämä peliläppäritestit on erittäinkin ajankohtainen aihe sillä uusi läppäri on hakusessa ja pöytäkoneeseen en ole ihan helpolla enää palaamassa.
Linkki alkuperäiseen artikkeliin olisi kiva lisä tämän tyyppisiin juttuihin, sen lisäksi alkuperäisestä taitaa puuttua pelikannettavat tagi kun ei senkään takaa löytynyt.
Erinomaiset huomiot, molemmat päivitetty.
Persentiili on kyllä itselle helpompi, johtuen varmaan työstä, jossa puhutaan myös englantia. "Sadannes" ei liene ammattimainen, kun kyseessä on kertymäfunktio, niin puhutaan silloin sadannespisteestä? Eli piste jakaumassa, jonka alapuolelle mahtuu esim. 99% havainnoista.
Väittäisin että jos jotain "sadannes" olisi "amatöörimäisempi", puhumattakaan siitä että se tarkoittaa sanana myös jotain ihan muuta.
Persentiili tarkoittaa kuitenkin vain sitä yhtä asiaa, se on helposti assosioitavissa englanninkielen sanaan percentile ja käytössä myös muualla kuin vain meillä (tilastotieteessä etenkin)
Mjooh. Tulkitsin percentilen hiukan eri tavalla, mutta wikipedia tosiaan vahvisti, että kertymäfunktiosta on kyse. Sadannes ei sitten toimikaan suoraksi käännösvaihtoehdoksi. ps. Toisaalta noissa kuvissa taidetaan puhua millisekunneista, koska vain millisekunteina '99% havainnoista putoaa alle x ms' ja sitten käännetty fps:ksi, niin tällöin ei ihan voi puhua fps:n percentileistäkään.
Vaihtoehtoinen ilmaisu voisi olla esim 'hitain havaintosadannes on 50 fps.' Noh, olkoot.
Kyllähän tässä on jouduttu itsekin vähän kyseisen termin kanssa painimaan ja vuosien varrella todellisuudessa monen muunkin. Fakta kun on että aika monesta termistä ja ominaisuudesta me olemme ainoita Suomessa joka niistä kirjoittaa suomeksi. Pyrimme löytämään luontevan suomennoksen tai muuten käytämme englanninkielistä sanaa, väkisin ei aleta vääntämään ja keksimään jotain uutta sanaa.
Millisekunnit saa kännettyä FPS:ksi helposti (1000/x ms) ja päinvastoin, tuo tapa ilmaista on ainakin omaan silmään selkeämpi kuin FPS-graafien lomaan pistää yksi millisekuntikaavio jossa lukee että 99. persentiili olisi vaikkapa 25 ms. Eli vaikka itse funktio onkin toteutettu millisekunneissa on sen ilmoittaminen FPS:nä lukijalle helpompaa.
”GeForce GTX 1060 -näytönohjaimen GP104-grafiikkapiiri toimi”
Eikös tuossa ole GP106-grafiikkapiiri?
Jep, korjattu :comp:
PS. Uutisesta löytyy nykyään linkki palautelomakkeeseen, jolla voi raportoida typot ja virheet :tup:
Siis jos pelikannettavalla voisi akunvarassa valita 30 minuuttia kunnollisella peliteholla tai vähän yli tunti riittämättömällä peliteholla kyllä minä valitsisin sen lyhyemmän pelisession riittävällä teholla.
Eli tuossa on menneet koneiden valmistajat metsään kun on kuristaneet sen pelitehon akunvarassa liian pieneksi (tietenkin sen voi säätä itse jäikäteen (vai voiko?) mutta ei se ole sama asia).
@Sampsa :lle vinkki. Laita noihin FLIR kuviin useampi mittauspiste, niin saa laajemman käsityksen.
Ei tässä FLIR ONEssa käsittääkseni saa kuin yhden.
Ai, no sitten on eriasia :think:
Oisko tuleviin kannettava-artikkeleihin Flir-kuvat pohjasta myös?(eli miten polttaa jalkoja sohvalla pelatessa-testi)
Kyllä :tup:
Yksi asia, jota kaipaisin kannettavien testeissä on jäähdytysrivaston/tuulettimen puhdistuksen helppous (vaikeus)
Eli lähinnä asian toteamiseen riittäisi kuva läppärin pohjasta pohja avattuna. Itselläni on vanhempi Asus ROG, jonka joutuu purkamaan täysin atomeiksi, jos haluaa jäähdytysrivaston kunnolla puhdistaa pölyistä.
Googlen kuvahaun perusteella ainakin ROG G701VIK:ssa puhdistus onnistuu pienemmälä työllä.
Lataa Flir Tools marketista. Siinä saa laitettua jälkeenpäin lisää mittauspisteitä. FLIR Tools Mobile – Android-sovellukset Google Playssa