Kaikkien pelaajien lifestylebrändiksi julistautunut Razer pitää parhaillaan RazerCon 2023 -tapahtumaa. Erilaisten messuhurvitusten ja pelitapahtumien lisäksi RazerConissa on julkaistu myös uutta rautaa.
Razer julkaisikin siellä kerralla koko linjaston uusia ammattilaisille suunnattuja Huntsman V3 Pro -näppäimistöjä. Saataville tulevat täyskokoinen, TKL-malli sekä 60 % -kokoluokan Mini. Ammattilaisvaatimusten mukaisesti RGB-valaistus on kattavaa ja hohtaa teksturoitujen ja kaksoisvalettujen PBT-näppäinhattujen merkintöjen läpi.
Koko kolmikolle yhteisiä ominaisuuksia ovat yhtiön omat Analog Optical Switches Gen-2 -kytkimet, joissa on sisäänrakennettuna metallinen vakautin. Kytkimen kytkentäsyvyys on säädettävissä 0,1-4,0 mm:n välillä ja ne vaativat 40 g:n painallusvoiman ja se tukee Rapid Trigger -tilaa, jossa kytkin resetoituu heti sen liikahtaessa ylöspäin. Täyskokoisessa ja TKL-mallissa on nuolinäppäinten yläpuolella pieni merkkivalonäyttö profiileja ja suoraan laitteella tehtäviä säätöjä varten, monitoimirulla ja täyskokoisen tapauksessa kolme ja TKL:n kohdalla kaksi ohjelmoitavaa mediapainiketta.
Koko näppäimistöperhe saapuu myyntiin välittömästi ja ne ovat jokainen saatavilla pohjoismaisella asettelulla. Täyskokoisen mallin hinta on yhtiön omassa verkkokaupassa 289,99 euroa, TKL-mallin 249,99 euroa ja Minin 209,99 euroa.
Lähde: Razer
Riippuu varmasti vähän keneltä asiaa kysyy. Henkilökohtaisesti sanoisin että ei, mutta jos joku esimerkiksi noista ohjelmistofeatureista saa jotain lisäarvoa irti, niin ehkäpä jotain sellaisia juttuja. Tai sitten tykkää pehmustetusta RGB-valaistusta rannetuesta
Itse tykkään kyllä tästä Corsair K70 MAX näppäimistöstä. Mukavan laadukas tuntuma ja ominaisuudet kelpaa. Tiny Tina’s Wonderlands jopa tuki iCUE yhteistyötä vaikka en välitäkään rgb-valoista.
Magneettisia/optisia säädettäviä kytkimiä ei löydy irtotavarana ja Rapid Trigger -toiminnosta on oikeasti iloa pelatessa. Nämä eivät ole "perinteisiä" Razereita, eikä Logitechilla edes ole mitään vastaavaa. Näissä näppiksissä on myös metallilevy rakennetta vahvistamassa. Lisäksi monissa (useimmissa?) näppiksissä, joita ei ole suuniteltu pelikäyttöön, viive voi olla ongelma.
Itse olen Huntsman V3 Pro TKL:stä erittäin kiinnostunut, sillä käytännössä toista vastaavaa tuotetta ei ole olemassa. Wootingilla ei ole TKL-mallia ja Steelseries Apex Pro TKL:n OLED-näyttö surisee/vinkuu ärsyttävästi, eivätkä sen säädettävät kytkimet edes kata kaikkia näppäimiä.
Nuo säädettävät kytkimet haiskahtaa enemmän siltä että jonkin sortin pakko-"innovaatio" piti keksiä ettei homma näytä siltä että RGB-jonnemerkit myy muovipaskaa 300e ja kiinalaiset myy huomattavasti laadukkaampia 100-200e.
Näyttää olevan langallisia läppäimistöjä kaikki joten mitään (inhimillisesti havaittavissa olevaa) viive-eroa ei ole.
Siis nuo säädettävät kytkimet+rapid trigger on ensimmäinen ”oikea” muutos kytkimiin moneen vuoteen. Toki nuo hinnat ovat jotain uskomatonta.
Onko näissä mitään ääntä vaimentava pehmusteita sisällä vai onko pelkästään muovia?
Paha sanoa testaamatta. Razerin hiljattain julkaisema Blackwidow V4 oli ulkomaisten testien perusteella ilmeisesti ihan kohtalaisen hyvin vaimennettu.
Minulla on Login G915 koska matalalla profiililla ei ole kuin todella vähän näppiksiä ja pelikäyttöön vielä harvempia. Minulla oli vuosia Microsoftin Sidewinder X4 (kuminäppis) ja totuin matalaan näppikseen. Korkeat näppikset aivan kamalia, todella kömpelöitä käyttää.
Ja Razerista minulla vain hyvää sanottavaa, minulla oli viitisentoista vuotta käytössä Diamonback Chameleon kunnes johto alkoi kiukuttelemaan. Sen hiiren ansiosta en pysty käyttämään valtavia hiiriä mitä iso osa pelihiiristä, onneksi Login G102 jne ovat pieniä ja kivoja käyttää.
Mitä tällaiset liikkeet on esimerkiksi?
Sivuttaisliikkeet ilmeisesti paras esimerkki, 3:50 eteenpäin:
Lisäksi Apexissa esittelee kuinka liikkuminen ilmassa on helpompaa näillä ominaisuuksilla.
Toinen video Optimumilta missä edelleen pitää tätä(analogi kytkimet ja rapid trigger) parhaana vaihtoehtona:
Ihte kanssa vihaan nuita korkeita näppiksiä. Ultrax:n uutta tulemista odotellessa.
Mikä tahansa mikä ei ole päälle/pois vaan hyötyy analogisesta inputista. Vaikka autopeleissä kaasu, joissain peleissä juoksu jne. Ja sitten se rapid trigger taas mahdollistaa nopeat toistot kun kytkimen ei tarvitse liikkua kytkentäpisteen ohi takaisin että kytkin resetoi ja voi aloittaa uuden painalluksen
Paitsi että lähes kaikki PC-pelit on rakennettu sille oletukselle että napeilla on 2 tilaa: pois/päälle. Autopelit ja lentopelit ehkä poikkeus, mutta niitä ei muutenkaan näppäimistöllä pelata. Varmaan teknisesti ihan kiva juttu, mutta vaikea nähdä realistista käytännön sovellusta.
Lähes kaikki PC-pelit tukevat laajasti ohjaimia analogisine osineen vaikka oletuksena ihmiset pelaakin ehkä näppis/hiiri kombolla. Ne siis saadaan myös tukemaan noita näppiksen inputteja joko suoraan tai ohjelmoimalla ne xinput/vastaava ohjaimen inputeiksi
Tuossa yllä tulikin jo esimerkkejä rapid triggerin hyödyistä. Kytkin vaihtuu off-tilaan heti kun sitä aletaan vapauttamaan, eli ei tarvitse odottaa mekaanisen kytkimen toimintakäyrän avautumispisteen saavuttamista. Ne jotka ei nopeita pelejä pelaa tai on muuten vaan hitaita kuten minä, niin tuosta ei tietysti juuri hyödy.