Remedyn esityksen mukaan GeForce RTX 2080 Ti:llä kuluu Northlight-demossa FullHD-resoluutiolla 9,2 millisekuntia per ruutu säteenseurantalaskentaan, mikä tarkoittaisi yli puolta kunkin ruudun renderöintiajasta 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella.

GeForce RTX -sarjan kuluttajille esittelemät säteenseurantaominaisuudet ovat herättäneet paljon keskustelua niin puolesta kuin vastaan. Säteenseurantaa pelikäytössä toteuttavia testejä ei juurikaan ole saatavilla, joten johtopäätökset on jouduttu tähän asti tekemään pitkälti spekulaation ja keskeneräisten pelidemojen suorituskyvyn perusteella.

Saksalainen Golem kertoo suomalaisen Remedyn kertoneen oman Northlight-pelimoottorinsa ja sen säteenseurantademon teknisistä yksityiskohdista GTC Europe 2018 -konferenssissa. Remedyn esitys antaa vihdoin kouriintuntuvia esimerkkejä säteenseurannan vaikutuksesta suorituskykyyn.

Remedyn Northlight-demossa käytetyt säteenseurantaefektit maksavat GeForce RTX 2080 Ti -näytönohjaimella 1920×1080-resoluutiolla yhteensä 9,2 millisekuntia per ruutu. Käytännössä tämä tarkoittaa, että mikäli tavoitteena olisi 60 FPS:n suorituskyky, jäisi koko muulle renderöinnille aikaa vain noin 7,5 millisekuntia per ruutu. GeForce RTX 2080 tarjoaa 80 % ja RTX 2070 60 % RTX 2080 Ti:n säteenseurantasuorituskyvystä.

Northlight-demossa lasketaan suurin osa varjoista perinteisin shadowmap-tekstuurein, mutta esimerkiksi varjojen reunat sekä auringon valaistuksesta lähtöisin olevat varjot toteutetaan säteenseurannalla. Tähän operaatioon menee 2,3 millisekuntia per ruutu häiriönpoistoineen. Heijastusten laskemiseen aikaa kuluu 4,4 ms ja lopulliseen häiriöiden poistoon (denoising) vielä 2,5 millisekuntia. Tästä huolimatta demossa on nähtävissä jonkin verran häiriötä, mikä kielii liian vähistä säteistä.

Lähde: Golem.de

This site uses XenWord.