Consumer Electronics Show käynnistyy virallisesti vasta 5. päivä, mutta isojen valmistajien messutykitys on ehditty aloittaa jo heti 3. päivän alettua paikallista aikaa Koreassa. Ensimmäisenä vuorossa on Samsung, jonka tarjonnasta huomion varastaa kaksi ultraleveää näyttöä.
Samsung Odyssey Neo G9 (G95NC) on peräti 57” erittäin kaareva (1000R) pelinäyttö, jossa DisplayHDR 1000 -sertifioinnin takaa löytyvä taustavalaistus on toteutettu mini LEDein ja hyvän värintoiston takaa Quantum Dot -kerros. Tällä kertaa vyötärö ei ole kuitenkaan joulun jäljiltä ainut kasvanut mitta, vaan myös resoluutio on nostettu 7680×2160:een, eli käytännössä näytössä on kaksi 4K-resoluution paneelia vierekkäin ja jos siinä ei ole vielä kylliksi haastetta näytönohjaimelle, yltää näyttö 240 hertsin virkistystaajuutenkin.
Näyttö on Samsungin mukaan myös maailman ensimmäinen DisplayPort 2.1 -näyttö ja tukee Display Strream Compression -teknologiaa.
Samsung Odyssey OLED G9 (G95SC) tarjoaa puolestaan tutumpaa 49” kokoa ja 5120×1440-resoluutiota. Yhtiön oma OLED-teknologia hyödyntää Quantum Dot -värikerrosta sinisen OLED-paneelin päällä erillisten (W)RGB-pikseleiden sijasta. Näyttö tukee 240 hertsin virkistystaajuutta ja OLEDille tyypilliseen tapaan sille luvataan 0,1 millisekunnin minimaalinen vasteaika. Näyttö on myös kaareva, mutta lehdistötiedotteesta sen kaarevuutta ei ilmoitettu.
Odyssey OLED G9:ssä on mukana Samsungin Smart Hub -ohjelmisto, eli käytännössä yhtiön televisioistakin löytyvät älysovellukset. Niiden avulla näytöstä voi nauttia myös ilman erillistä kuvalähdettä ja pelaaminenkin onnistuu erilaisten striimauspalveluiden kautta.
Edellä mainittujen pelimallien lisäksi Samsung julkisti CES-paketissaan ViewFinity S9- ja Smart Monitor M8 -näytöt. 27” ViewFinity S9 (S90PC) tarjoilee tuottavaan työhön 5120×2880-resoluution ja peräti 99 % DCI-P3 -väriavaruudesta. Näytölle luvataan keskimääräinen Delta E ≦ 2 ja mukana on sisäänrakennettu Color Calibration Engine, joka mahdollistaa näytön tarkan kalibroinnin älypuhelimen välityksellä. Lisäksi mukana on 4K SlimFit -webbikamera ja sitä natiivisti tukevia sovelluksia.
Smart Monitor M8 (M80C) tulee saataville aiemmin 32”:n lisäksi myös 27-tuumaisena, mutta resoluutio on koosta riippumatta vanha tuttu 4K eli 3840×2160. Näytössä on samat Smart Hub -toiminnot kuin OLED G9:ssä, mutta parantaa siitä vielä erillisellä SmartThings Hubilla, joka tukee Matter-rajapinnan toiminnallisuutta ja Home Connectivity Alliancen standardeja. Samsung aikoo muutoinkin laajentaa tukeaan rajapinnoille tänä vuonna.
Samsungin lehdistötiedotteesta on tällä kertaa päässyt unohtumaan hinta- ja saatavuustiedot.
Lähde: Samsung
Oishan tommosella aika siistiä pelata lento- ja ajosimulaattoreita.
Mitä tulee itse näyttöihin, niin menee varmaan 10 vuotta ennen kuin näytönohjainten suorituskyky riittää näille tuotteille. Hienoa silti, että tekniikka jatkuvasti kehittyy ja onhan tuo DP 2.1 kova sana.
Itse tuli hankittua 50 tuuman telkkari koneen monitoriksi enkä hetkeäkään kadu kun en ole mikään kilpapelaaja kuitenkaan. Pelaaminen noussut uudelle tasolle ja selvästi edullisemmin kuin varsinaisilla monitoreilla ja on lisäksi monikäyttöisempikin kaiken lisäksi.
Nykyaikaisten telkkarien ja oikeiden tietokonenäyttöjen välinen ero on kaventunut aika radikaalisti tässä viimesten muutaman vuoden aikana. Ennen se telkkari oli järjettömällä vasteajalla ja maks. 60Hz, uusimmissa kumpikaan ei ole enää rajote. Televisio on näissä 40"+ kokoluokan vehkeissä todella houkutteleva vaihtoehto ihan puhtaasti hinnan takia. Vaikka se sisältää virittimen joka tuo lisäkustannuksia, niin mm. kehuttu LG C2 on käytännössä ilmanen verrattuna vastaavan pelikokemuksen antaviin näyttöverrokkeihin…
Muistuu mieleen vanha LTT video kun heillä oli isolla pöydällä kolme tuollaista superleveää (49″) näyttöä vierekkäin ja Doom Eternal pyöri siinä hyvin. Ei todellakaan tarvitse mitään 10 vuotta odottaa niin kuin yllä kommentissa väitetään.
Hyvä että Displayport2.1 alkaa yleistymään.
Kuinka kaukaa tuota oikein katselet? Normaalilla työpöydällähän tuon kokoista katsellessa pitäisi käännellä päätä eikä toivoakaan että näkee koko kuvan kerralla.
Doom Eternal on tunnetusti hyvin optimoitu peli joka pyörii aika perunallakin koneella sulavasti.
Noin 1 metrin päästä ja ainakin itsellä toimii todella hyvin. Alkuun tietysti vie hetken tottua kun muutos on suuri, aiemmin oli Benq 32 tuumainen.
Käytännössä kaikkia pelejä joissa on horisontti, ts. kivempi katsella informaatiota kuin pilviä ja mutaa.
Ton takia on hassua ettei alle 42" peli näyttöjä ole käytännössä yhtään. Itellä on normaalia syvempi pöytä 90cm ja silti tuollainen 42" lg mitä suositellaan olisi turhan lähellä. 32" taas on ahdistavan pieni niin tuolta väliltä kelpaisi näyttö.
Täh? Valtaosa pelinäytöistähän on nimenomaan alle 42". Taitaa se 24" olla edelleen yleisin koko.
Meinasin siis tuon 32" – 42" koon väliltä. 32" on liian pieni ja 42" liian iso. Pieni kirjoitusvirhe
Aaaaivan. Veikkaan että tuossa on syynä se että nuo paneelit leikataan isosta "levystä" joten sieltä tulee periaatteessa vain tietyn kokoisia paneeleita eikä tuohon kokoluokkaan soveltuvia tule ilman että tulee hukkaa tjms. Linus sen taisi jossain WAN show:ssa paremmin selittää joskus.
Onhan 34" ja 35" näyttöjä?
Eli sellaista, edullista(~500€) tässä odottelen.
Saispa 1500nitin Oledin, 240hz@4k 38” koossa ilman kiinnipalamisen riskiä. Paljon en pyydä:)
Tosin kyllä tämä 42” c2 on ollut todella mieleinen ostos!
Noi on kaikki ultrawideja ja ne taas on huonoja ainakin omaan käyttöön kun pelaan niin laidasta laitaan pelejä. Korkeussuunnassa on myös niin surullisen pieniä.
Olisivat edes normi kokoisen oled panelin eli 24-32″ kokoluokka eikä näitä malleja mitä myydään kourallinen.
RTX 4090 pyörittää tollastakin resoa ihan kelvollisesti. Ei tarvitse paljon asetuksia laskea ja dlss hoitaa loput. Ja se toimii sitä paremmin mitä isompi lähtöreso ja tohon voi skaalata hyvin esim 1440×5160 resosta joka on luokkaa 4K näyttö pikselimäärässä. Tosin ainii siinä ei oo displayport 2.1
Pyörittää resoa kivasti, jos ajelee alemmalla resolla.
Se kuva näyttää tällä näytöllä paremmalta kuin (kuvittellisella) 1440×5160 näytöllä. Eli juu
Muutaman kuukauden kuukauden C2 42 käytön jälkeen aikalailla samat ajatukset. Toi pari tuumaa pienempi koko ja korkeampi virkistystaajuus veisi lähelle täydellisyyttä, joku 180hz riittäisi itelleni. Miksei pikkasen lisää kirkkauttakin, vaikka ei ole kyllä ihan kamalasti sen puute häirinnyt.
Ei taida olla tällaista paneelia tosin nyt tiedossa LG:ltä tai Samsungilta.
Mahtaakohan Nvidialla tommonen näyttö toimia kahdella DP kaapelilla. Periaatteessa olis kai mahdollista, mutta tiedä sitten meinaavatko tukea.
Itsekkin kipuan tässä 32″:sen kaarevan näytön kanssa ja haaveilen 4k 120Hz telkkarin laittamisesta ihan pää näytöksi peli hommiin. Testaillut 50″ Samsungin telkkarilla ja se 60Hz ei vaan riitä tyydyttämään kun on tottunut siihen 144 hertsin nopeuteen. LG:llä on vissin ihan kohtuu hintanen 120Hz telkku?
Super Ultrawidenä kohteiden halkaisija vaan ei kasva, eli kohteet on edelleen pieniä. Tämä on yksi tärkeä syy miksi ihmiset päivittää isompiin ruutuihin. Jos pelatessa 3rd kuvakulmasta päähenkilön keho on katseluetäisyydellä silmissä peukaloiden kokoinen, ei se ole kovin aidon eli immersiivisen näköistä. Lisää tuumia ja tilanne muuttuu heti.
Ultrawide on minusta ihan järkevä ja lisä tieto sivuilla ei ole pahaksi (27" kohteiden halkaisija vaan ei riitä), super ultrawide taas mun mielestä pelaamiseen resoluutio jota kukaan ei pyytänyt. Paitsi simupelaajat. Muussa ultrawide ajaa asian pienemmällä tehovaatimuksella. Ja super ultrawide taas on esim. 2x 24,5" näyttöjen korvaamiseen erinomainen. 3rd kuvakulman pelit taas näytti järkyttävältä kun kuvaa pyöritetään.
Ja joo tosi on että 32" –> jälkeen puuttuu yksi kokoluokka ennen pienimpiä telkkari kokoja. Kaikki ei halua ultrawideä.
No jaa, kyllähän tuo Witcherkin näyttää upealta 32:9. Tuohon immersioon kun tottuu, niin vaikea on palata kapeakatseiseen kuvaan.
Tuossa kuvakulmaa erillaisista peleistä 32:9:llä.
imgur.com/a/Q4NRiVU
Tarpeettoman paljon sivuilla kuvaa, ja kuvan kohteiden koko liian pieni immersion kannalta. Ymmärrän pointtisi, mutta minusta ultrawide on ihan max. leveyden puolesta, poislukien ne simut.
Ja itse kun kokeilin Ultrawideä, ei se ihan lähtenyt 3rd seikkailussa, mutta tuossa näin potentiaalia. 32:9 menee överiksi jo. 16:9 isolla telkkarilla paras minusta toistaiseksi. Mutta nämä on tietenkin pitkälti subjektiivista, kaikki pelatkoon millä pelaa.
Veikkaan että aika monen olis vaikee palaa takas normi näyttöön, sen jälkeen kun g9 tai vastaavaa oli jokapäiväisessä käytössä ollu vuoden.