
Sony esitteli aiemmin keväällä tulevan PlayStation 5 -konsolin teknisiä ominaisuuksia ja hieman myöhemmin konsolin ohjaimen. Nyt vuorossa on itse konsolin esittely.
PlayStation 5 -konsoli tulee saataville kahtena versiona, perinteisenä 4K UHD BluRay -asemalla varustettuna sekä vain digitaalisia pelejä tukevana, levyasemattomana Digital Edition -versiona. Konsolit ovat identtisiä lukuun ottamatta optisen aseman vaatimaa lisätilaa konsolin toisella laidalla.
PS5:n muotokieli yhdistää jo ohjaimissa aiemmin nähdyn teeman, valkoista, mustaa ja sinisia valoja. Itse konsolin keskiö on musta ja sivupaneelit valkoiset. Siniset valot löytyvät puolestaan konsolin ylälaidasta ja valaisevat valkoisen reunuksen sisäpuolta. Konsolin kyljet ovat muotoiltu erilaisin kaarevin linjoin ja ne ovat esimerkiksi ylälaidasta kuperat konsolin ytimeen nähden. Tämän vuoksi PS5-konsolit vaativat poikkeuksellisesti jalustan sekä vaaka- että pystyasennukseen.
PlayStation 5:n ohjain on ristitty DualSenseksi ja se uudistaa ohjaimen muotokieltä selvästi aiemmasta, mutta tattiohjainten ja pääpainikkeiden paikat ovat pysyneet ennallaan. Myös pieni kosketuslevy ohjaimen keskiössä on edelleen paikoillaan ja ohjaimen päädystä aiemmin löytynyt valo on nyt sijoitettu hohtamaan kosketuslevyn alta sivuille. Muita uudistuksia ovat vaihtelevalla vastuksella varustetut L2- ja R2-liipaisimet, paranneltu haptinen palaute ja Share-painikkeen korvaaminen uudella Create-painikkeella. Ohjaimesta löytyy myös mikrofoni sekä mykistysnappula sille. Ohjain on langaton ja sen sisäänrakennettua akkua ladataan USB Type-C -liitännällä.
Rautapuolella konsolista löytyy AMD:n semi-custom-APU-piiri, joka rakentuu yhteensä kahdeksasta Zen 2 -prosessoriytimestä ja 36 Compute Unit -yksikön RDNA2-grafiikkaohjaimesta. Prosessoriytimet toimivat parhaimmillaan 3,5 ja grafiikkaohjain 2,23 GHz:n kellotaajuudella. Kellotaajuudet ovat dynaamisia eikä Sony ole ilmoittanut kummankaan minimikellotaajuuksia.
APU-piirin muistiohjain on 256-bittinen ja sen jatkeena on 448 Gt/s:n muistikaistan päässä 16 Gt GDDR6-muistia. Konsolin tallennustila on toteutettu Sonyn omiin ohjaimiin perustuvalla SSD:llä, jonka luvataan kykenevän 5,5 Gt/s:n raakaan siirtonopeuteen ja Kraken-pakkausta hyödyntämällä tyypillisesti 8 – 9 Gt/s:n mutta teoriassa parhaimmillaan jopa 22 Gt/s:n nopeuteen. Konsoli tukee tallenustilan laajentamista M.2-liitäntäisellä SSD-asemalla, mutta yhtiö tulee ilmoittamaan vasta myöhemmin yhteensopivat asemat. Kriteereitä yhteensopivuudelle tulevat olemaan ainakin nopeus sekä SSD:n jäähdytyksen vaatima tila.
Joo kyllähän ne äänet kuuluu, ja paljon löytyy ihmisiä joilla on kuunteluhuoneessa esim. ikkunoita tai kaiuttimet jossain hyllyssä tms. Usein tälläisissä tilanteissa paremman äänielämyksen saisi panostamalla hyvään stereokuvaan ja esim. akusoimalla huoneen hyvin. Surround sit tykin kanssa kun on kunnolla laittaa rahaa, muuten kaikki muu käyttö kärsii merkittävästi verrattuna siihen että olis laittanu asiallisen stereosysteemin ja akusoinu loppurahoilla.
mutta joo, aiheeseen palaten niin luultavasti tulee tää pleikka ostettua jossain kohtaa pelien takia. Lisäksi sopivan ufo ulkonäkö luo kontrastia muuten sisustettuun tilaan ja toisin kuin xboxin kohdalla niin ei jää epäselvyyttä siitä että onkohan tuo joku nenäliinarasia vai aromipuhallin.
"CinemaScope käyttää tavallista 35 mm leveää, 4-perforoitua filmiä. Aluksi CinemaScopen kuvasuhde oli 2,66:1, mutta stereoääniraidan käyttö ja vaihtoehtoisen optisen ääniraidan liittäminen 35-milliseen filmiin kavensi sitä lopulta kuvasuhteeseen 2,35:1 (filmillä kavennettuna 1,17:1). Kamerassa käytetään anamorfista optiikkaa, joka kaventaa kuvan optisesti kaksi kertaa kapeammaksi filmiruutuun. Näin filmin pinta-ala käytetään mahdollisimman tehokkaasti hyväksi. Projisoidessa käytetään vastaavanlaista optiikkaa, joka levittää kuvan kankaalle takaisin alkuperäiseen muotoonsa."
CinemaScope – Wikipedia
Toi on vaan kustannussäästö jättää matalemmaksi se kuva. Yhdelle kelalle mahtuu paljon enemmän minuutteja leffaa kun yksi ruutu vie pystysuunnassa vähemmän tilaa. Anamorfista pakkausta on käytetty vain osassa elokuvia.
Tää on hyvin totta, itselleni lähtökohta oli aikoinaan että joillain kympeillä telkkarin kajareita parempi ääni, ja hyvin diy-henkiseen budjetti 5.1:seen päädyttiin (ljudia 2400 sarja etukanavina, bilteman poistomyynnistä keskikanavan kajarit, subbana itseasiassa poistomyynnistä ostettu 12" refleksikoteloitu autosubba, jossa rakennussarjasta omakasaama vahvistin…) Voi että, en kellekkään hifikorvalle haluaisi edes toistattaa mitään, mutta itselleni kelpaa, vähän korvissa kuulovauriota jne, niin ei niin väliksikään. Parmepi ku töllön kajarit! …ehkä
Eli tää ois se aromipuhallin?
…toisaalta, omaa HTPC:täni (silverstonen iso htpc-koppa) on luultu muoviseksi säilytyslaatikosksi, jonka kanssa xsx sopisi yhtä eleganttina möhkäleenä. Propsit ps5-suunittelijoille, että ovat yrittäneet jotain aivan uudenlaista, ehkä se ps5 slim on itselleni se "whoo, tuohan on makee" tapaus, tää vaatii vielä totuttelua.
FOV-säädin taas on eri asia kuin kuvasuhde.
Työpöydällä tuo resoluutioargumentti onkin täysin pätevä ja itsekin työkäytössä tykkään käyttää kolmea 16:10 kuvasuhteen ruutua (1920×1200 resolla). Näin kotosalla ultrawideen siirtyminen toi jopa levepämpää resoluutiota kuin "matalampaa" sillä ostin 1920×1080 näytön tilalle 2560×1080 näytön. Tasan yhtä korkeat fyysisesti (24" vs 30").
Kiitos muuten tuosta videosta. Pitää katsoa kun on aikaa.
Annoin jopa kuvallisen esimerkin tuon kuvasuhteen vaikutuksesta peleissä mutta jankkaat edelleen. Se että sinulla ei ole tilaa ei tarkoita etteikö muilla olisi.
Kuvallinen esimerkkisi kertoi siitä, mitä tapahtuu kun FOVia muutetaan.
ja pomk tätä sinulle jo yritti selittää muttei tunnu uppoavan.
Sotket nyt aivan täysin FOVia ja kuvasuhdetta keskenään.
Eli joo, kun postaat täysin rikkinäisiä/puhdasta roskaa olevia väitteitä, jotka on jo muiden toimesta korjattu, niin en piittaa rikkinäisestä argumentistasi, koska se on rikkinäinen argumentti ja luulen että tajuaisit sen siitä kun sinua muut jo oikaisivat siitä a selittivät mikä vertailussasi on pielessä.
Jos pomk ei olisi jo sinua oikaissut ja kertonut mikä kuvavertailussasi on pielessä, olisin tehnyt sen itse.
Sen sijaan tunnut ignoraavan pomkin pointin ja jatkat jankuttamista ja syytät muita jankuttamisesta.
Se 6.9 kuva sillä samalla suuremmalla FOVilla antaisi aivan yhtä paljon kuvaa sivusuunnassa, mutta sen lisäksi antaisi enemmän kuvaa pystysuunnassa.
Se kuvasuhde eri tuo yhtään lisää sisältöä siihen kuvaan. FOV tuo sitä.
Ja tässä juuri kerroit eron pelien FOV-säätimen ja käytetyn kuvasuhteen välillä sitä kuitenkaan itse ymmärtämättä. Leveämpi kuvasuhde kasvattaa näkyvää kuva-alaa sivusuunnassa. FOV-säätimen liu’uttelu pelin asetuksista "zoomaa" kuvaa "sisään" tai "ulos" kasvattaen tai pienentäen näkyvää alaa joka suuntaan.
Olet väärässä. Kyseessä on vain joidenkin pelien oletusasetus jossa FOV on lukittu pystyresoluutioon.
Jos tätä lukitusta ei ole tehty,ts. FOV on vakio, niin leveämpi kuvasuhde itseasiassa leikkaa kuvaa ylhäältä ja alhaalta.
Ja taas itse aiheeseen:
No osa on kyllä vähän saman oloisia kuin tämä, kiiltävän valkoisia ja joku sininen ledi jossain. XD
Xbox sit se nenäliinarasia/ilmanpuhdistin.
Kyllähän niitä eri värisiä konsoleita aina tulee. Kuulostaa siltä, että nyt ehkä jopa aiempaa enemmän.
Sony promises redesigned PS5 dashboard with ‘no pixel untouched’
http://www.theverge.com
Hankintaan toi silti jossain vaiheessa menee, oma PS4 kuulostaa siltä kuin olisi lähdössä lentoon. Onko PS5 taaksepäin yhteensopivuudesta tullut tietoa?
Ei nyt mitään virallista (kait), mutta aikalailla sony ampuis itteäsä jalkaan jos ei edes taakseppäin yhteensopivuuta nelosen kanssa tuohon pistä, koska niin kovin XSX lupailisi kahteen suuntaan yhteensopivuutta (jos nyt ihan oikein ymmärsin että xsx:n pelejä pystyisi pelaamaan myös x1x:llä?)
Mitään tarkkoja detaljeja tuesta tai listaa peleistä jotka *ei* hurahda heti launchin aikaan ei kyllä ole, mutta eiköhän sekin asia korjaannut viimeistään launchiviikon puitteissa.
PS5 backwards compatibility explained: How PS4 games will be backwards compatible with PlayStation 5
http://www.eurogamer.net
EDIT: Jaa näköjään tuossa yllä linkatussa artikkelissa sanotaan jo sentään toista. "backward compatible titles will run at a boosted frequency on PS5"
Voisin veikata ja spekuloida, että mäsän kokemus käyttisväsääjänä näkyy taustalla, hiekkalaatikon tekeminen on triviaalia (hyper-v, wow64 jne) ja se on auttanut jo monien aikaisempien yhteensopivuuksien toteuttamisessa. Sonyn ainakin jotkuit aikaisemmat ratkaisut ovat ymmärtääkseni vaatineet lisärautaa? Lisäks nyt kun arkkitehtuuri pysyy aika samana, niin vielä helpompi toteuttaa.
Lähinnä juuri tuolta kannalta nyt ihmettelinkin kun eihän nämä uudet konsolit ole kuin nopeampi rauta. Sama kuin ostaisi uudet osat tietokoneeseen niin olettaisi että softa toimii suoraan mutta silti ilmeisesti rajattu määrä pelejä ainakin alkuun yhteensopivia PS5:n kanssa.
Toisin kuin xboxilla, niin pleikalla peleissä on voitu käyttää matalan tason kirjastoja jotka eivät tule olemaan täysin yhteensopivia eri sukupolvien välillä. MS taas pakottaa tehoja hukkaavat abstraktiotasot päälle koska uskoo että portattavuus on tärkeämpää kuin suorituskyky.
PS4n ja PS5n välillä tietääkseni käytännössä ainoa merkittävä suoraan yhteensopivuuden rikkova muutos softa-rauta-rajapinnassa on näyttiksen shader-prosessorien käskykanta (GCN->RDNA).
RDNA on suunniteltu siten, että sen käskykanta on mahdollisimman lähellä GCN:n käskykantaa niiltä osin, kun se voi olla, suurin osa käskyistä mäppäytyy aivan 1:1, mutta käskyjen väliset riippuvuudet vaan hoidettu eri tavalla, sama binäärikoodi ei toimi suoraan mutta binäärikääntäminen GCN->RDNA pitäisi olla helppoa ja myös suorituskyvyn kannalta tehokasta.
Se binäärikääntäminen täytyy kuitenkin tehdä, mikäli vanha koodi on käännetty GCN-binääriksi.
Nyt seuraa mutu-osuus, en ole oikeasti perehtynyt tähän enkä ole tästä varma:
Xboxilla shaderkoodi ilmeisesti tulee pelien mukana jonain DirectXn välikoodina, joka sitten käännetään lopullisen raudan binäärikoodiksikun peliä käynnistetään, asennetaan, tai kun shaderkoodi lähetetään näyttikselle. PS4lla se ilmeisesti tulee pelien mukana ihan suorana GCN-binäärikoodina. Tämä pitää sitten PS5lla binäärikääntää RDNA-binäärikoodiksi sitten jossain vaiheessa.
Sisältääkö PS5 automaattisen mekanismin tuon binäärikäännöksen tekemiseen, sitä en tiedä. Voi olla että sisältää, mutta "virallista yhteensopivuutta" ei luvata kuin niille peleille joilla sen on testattu toimivan.
Pleikassa on myös aina jotain erikoispiirejä cpu:n ja gpu:n ohella, en nyt ulkoa muista että mitä nimenomaan pleikka nelosessa, ja niille joudutaan jotkut emuloinnit sit tekemään jos peli niitä on hyödyntänyt. Pitäis varmaan ps4 launch video kattoa läpi niin muistuisi mieleen että mitä hassua ei-pc rautaa siellä on sisällä. Tässä uudessa on muutama ylimääräinen karsittu CU varsinaisen gpu:n ulkopuolella ja joku audioengine nyt ainakin. Lisäksi kovalevyn käyttöön on epästandardi toteutus jota pelit voi mahdollisesti käyttää matalalla abstraktiotasolla. Em. asiat aiheuttanee päänvaivaa sit ps6:n taaksepäin yhteensopivuudessa
Käsittääkseni nelosessa oli aika vähän eksoottista rautaa, kaikikissa muissa kyllä aika paljon.
Kakkosen GS sekä kolmosen Cell olivat molemmat hyvin eksoottisia, ja vitosessa tosiaan on sekä ääniprosessoria että omaa ssd-rajapintaa ja siihen liittyvää häviöttömän pakkauksen purkurautaa.
PS4:n ainut "erikoisuus" on muistaakseni erillinen Arm-prosessori taustahommia tekemässä, mitä ei voitane laskea millään mittarilla erikoispiiriksi.
Ja se ei ole "muutama ylimääräinen karsittu CU GPU:n ulkopuolella ja joku audioengine", vaan nimenomaan se ääniprosessori on AMD:n tarkemmin määrittelemättömästä CU:sta (tai useammasta, mutta mielestäni Cerny puhui yksikkömuodossa) muokattu
Niin no, kyllä tuo on suuri ero kun käytännössä näin myös XO-miehenä voi suoraan SX:n ostaa ja käyttää sitä vaan sitten kuten Onea nyt. Plesellä tuo vastaava vähän niin ja näin.
XSX:lle on tulossa säteenseurantaa tukeva versio, PS5:lle ei käsittääkseni varmistettu vielä minkäänlaista omaa Minecraft-versiota, eli sen osalta jää nähtäväksi (PS4-versio kuitenkin toiminnee tästä riippumatta)
Ahaa eli tuon takia kuoppasivat Xbox One X version että saa näyttämään Series X:llä paremmalta.
Ahaa, luulin että tämä on vain jonkun tietyllä GPU:lla varustetun PC:n juttu. Veikkaisin että nätimmän Minen myötä konsoliherruus menee MS:lle. Fortti näyttää samalta kuitenkin kaikilla alustoilla. PS5 tulee kuitenkin hyvänä kolmosena heti Nintendon jälkeen.
Voihan sieltä vastaava myös PS5:lle tulla, mutta sellaista ei vielä ole käsittääkseni varmistettu
Jos konsoliherruutta mitataan sillä että paljonko konsolia myydään niin se herruus menee silloin Ps5.
Ei kannata taputella niin varmaksi.
Ainakin minut sony karkoitti ikuisiksi ajoiksi asiakaspoolistaan äärettömän paskalla nettijärjestelmällään PS4:sen kanssa. (Hitaat downloadit yms.) Tällä kertaa MS:llä on nyös tehokkaampi rauta ja pelaaminen pääpainona tyhmien jenkki-kaapelitv-featurejen sijaan.
PC:n kanssa jaetut pelitkin kuulostavat hyvältä.
PS4 en joutanut kiireiden vuoksi omistaakaan, mutta tämän jopa voisi – koska eiköhän tällä taas 1-8v mennä?
En silti usko, että juuri kukaan jättää ostamatta "kun ei ole ulkonäkö miellyttävä", vaan "olosuhteiden pakosta ostavat".
IMax on jossain mielessä kuvanlaadun huipentuma
Imax – Wikipedia eikä siinä ole läheskään noin leveä kuvasuhde.
Ps. Ei taida vanhojen (omistettujen) pelien taaksepäin yhteensopivuus toimia ilman levyasemaa.
Ps. Prototyyppi oli hienompi, tästä mallista tulee mieleen mekaaninen Free Willy.
PS5 Black Edition fan concept video shows off a classic PlayStation look
http://www.techradar.com
Nämä tosin ovat vain fanin tekemiä konseptikuvia, mutta jostain luin, että tälläisellä värityksellä oleva PS5 versio saattaisi myös olla tulossa ainakin special edition versiona.