Sony on julkaissut mielenkiintoisen uuden näyttöteknologian. Spatial Reality Display mahdollistaa 3D-kuvien tarkastelun ilman erillisiä laseja tai muita vastaavia lisälaitteita.
Spatial Reality Display perustuu Sonyn Eye-Sensing Light Field Display -teknologiaan (ELFD). Näyttö on kooltaan 15,6-tuumainen ja se tarjoaa käyttäjälle täyden 4K-resoluution. Näytön päälle on asennettu mikrokokoisia linssejä, jotka jakavat kuvapisteen oikealle ja vasemmalle silmälle, jolloin erillisiä stereoskooppisia laseja tai vastaavia ei tarvita. Lisäksi näytöstä löytyy High-speed Vision Sensor -sensori, joka tarkkailee käyttäjän silmien sijaintia kaikissa kolmessa ulottuvuudessa, jotta kuva renderöidään oikeasta kuvakulmasta käyttäjään nähden.
Käytetyt teknologiat asettavat näytölle kuitenkin myös rajoitteita. Näyttöä voi käyttää vain yksi käyttäjä kerrallaan ja katseluetäisyyden on oltava 30 – 75 senttiä. Katselukulmat ovat niin ikään varsin rajallista: 20 astetta ylös, 40 astetta alas sekä 25 astetta vasemmalle ja oikealle. Näyttö liitetään tietokoneeseen HDMI-liittimellä sekä USB 3.2 Gen 1 Type-C -liittimellä.
Sonyn lehdistötiedotteen mukaan sen ohjelmistokehityskitti on yhteensopiva Unity- ja Unreal Engine -pelimoottoreiden kanssa, mikä helpottaa näytön käyttöönottoa erilaisissa projekteissa. Yhtiön mukaan näyttöä on testikäytetty muun muassa autoteollisuudessa ja elokuvamaailmassa.
Sony SR Display saapuu myyntiin marraskuun aikana. Yhtiö on hinnoitellut sen teknologiaan nähden verrattain järkevältä kuulostavaan 4999,99 dollariin.
Lähde: Lehdistötiedote, Sony
Kuulostaa aivan New Nintendo 3DS -näytöltä. Samaan tapaan seuraajaa käyttäjän naamaa 3D-kuvan muodostamiseksi.
Vaude, nyt on helppoa tarkkailla käyttäjän tunnetiloja ja reaktioita kun kamera kokoajan tarkkailee sinua.
Erillaiset tiedusteluelimet ovat innoissaan kun saavat taas yhden astetta paremman välineen tiedonkeruuseen.
Onneksi ollaan vielä kaukana sellaisesta dystopiasta, jossa läppäreihin ja kännyköihin asennetaan kamerat (ja mikrofonit).
Äkkiseltään tuo ei näyttäisi tuovan mitään periaatteellista uutta 3D-katselukokemukseen, vaikka toteutus ehkä onkin uudenlainen. Katsottavia kohteita on päässyt näkemään eri suunnista ennenkin, muuttamalla katselusuuntaa hiiren tai näppäimistön avulla. Käytännössä voi kyllä tuntua intuitiivisemmalta voida muuttaa katselusuuntaa päätä liikuttamalla. Intuitiivisuutta toisaalta vähentää se, että kohdetta ilmeisesti joudutaan kääntämään näytöllä enemmän, kuin todellinen katselukulma muuttuu. Ehkä vaikutelma kuitenkin on hieno, ja joissain asioissa hyödyllinenkin. Käytäntö näyttää.
Ei tuossa ole pelkästä katselusuunnan vaihtelusta kyse, vaan stereoskooppisen kuvan luonnista siten että vasemmalle silmälle näkyy eri kuva kuin oikealle. Samoin kuin nykyään erillisten polarisoivien lasien kanssa, tai mitä VR-lasien erillisillä näytöillä tehdään.
Totta kai, ja ymmärsin sen kyllä kommenttia kirjoittaessani. Voit päätellä sen kommentin ensimmäisen lauseen sanasta "3D":
– "Äkkiseltään tuo ei näyttäisi tuovan mitään periaatteellista uutta 3D-katselukokemukseen…"
Looking Glassilla oli jo viime jouluna toimiva demonäyttö, jolla useampi katsoja voi nähdä 3D-efektin samaan aikaan ilman puettavia laseja tai silmien seurantaa. Ongelmat käytännön markkinoille pääsemiseksi ovat aivan muualla kuin tekniikan mahdollisuuksissa. Linus Tech tips teki jutun siitä: https://youtu.be/-EA2FQXs4dw?t=92
Hyvä kuvanlaatu ja 3D ilman laseja ja hiirtä on kyllä uutta nimenomaan katselukokemuksessa.
Sanalle "katselukokemus" ei liene yleistä määritelmää, ja me käytämme sitä tässä tapauksessa eri merkityksessä. Itse en tarkoittanut sillä esimerkiksi hiiren käyttöä tai näytön sijaintia (VR-lasit tai pöytänäyttö), vaan puhtaasti koettua visuaalista vaikutelmaa (olisi ehkä ollut selkeyden vuoksi parempi käyttää sitä ilmausta). Siinäkin käytin ilmausta "periaatteellista uutta". Mahdollinen parempi kuvanlaatu on hyvä asia, mutta ei periaatteellista uutta.
Lienee myös aika selvää, että ainakin hyötykäytössä tämän näytön kanssa joutuu käyttämään hiirtä tai muuta ohjausvälinettä. 3D-kohteen muutaman kymmenen asteen kääntely näytöllä ei yksinkertaisesti riitä. Tarve on 360 astetta. Voi tosin olla, että asia on toteutettu esimerkiksi niin, että pään vieminen enemmän sivulle saa kohteen pyörimään jatkuvasti, mutta veikkaan, että siinäkin tapauksessa useimmat käyttäisivät ergonomian vuoksi hiirtä tai näppäimistöä.
Edellä mainittu ei ole tarkoitettu kielteiseksi arvosteluksi. Näyttö saattaa tosiaankin olla mainio, ja saattaisin kokeiltuani unelmoida sellaisesta itsekin (sen nykyinen hinta ei salli ostamista).
Tsekatkaa tästä 2D pään seurantaa 12 vuoden takaa.
Onnistuikohan tällä myös kahdella tai useammalla kameralla kuvatun videon kuvakulman kääntely. Jos onnistuisi, niin tämä olisi aivan vallankumouksellinen laite videoneuvotteluissa.
Mitä tarkoitat tuolla, että tarve on 360 astetta? Meinaat juosta ympyrää näytön ympärillä pelatessasi, nähden puolet ajasta vain näytön takapaneelin? Tarve ei ole montaa astetta kun oletuksena on, että käyttäjä on suht. paikoillaan sen näytön edessä. Tämän katseenseurannan avulla 3D immersio säilyy ilman, että sitä päätä täytyy pitää juuri oikeassa kohdassa.
katso liitettä 463277
Koska se on monille helpompaa ja luonnollisempaa tarkastella asiaa eri kulmista liikuttamalla päätä, ei objektia?
No jaa’a, osaatko kuvitella itsesi toimistolla kyyristelemässä ja kuikkimassa 15,6-tuumaisen näytön ympärillä sen sijaan, että pyörität isommalla näytöllä näkyvää kappaletta hiirellä/näppiksellä/ohjaimella?
Tuossa Sonyn videollakin näytön käyttäjät on kaikki suunnittelijoita jne. Tuollainen intuitiivinen kurkkimisnäyttö olis minusta paljon paremmin hyödynnettävissä esim. tilanteissa, joissa halutaan esitellä jotain asiakkaalle. Asiakas voi sitten kuikkia ympäriinsä näytöllä olevaa asiaa. Pitäs vaan olla paljon isompi näyttö sellaiseen käyttöön. Lisäksi, ainakin tuossa videolla näyttää siltä että näyttö reagoi tosi hitaasti katsojan liikkeisiin.
Minulla on 1,5 vuoden verran työkokemusta 3D-suunnittelusta, eikä työstä tulisi yhtään mitään jos se pitäisi tehdä tuollasella 15,6-tuumaisella, pöydän tasossa nököttävällä näytöllä. Ja suunnittelijan pitää pyöritellä suunniteltavaa kappaletta joka tapauksessa enemmän kuin sen muutaman kymmenen asteen verran, jonka tuo näyttö mahdollistaa. Pitäähän se kappale nähdä joka suunnasta, eli sitä pitää pyöritellä joko hiirellä tai muulla ohjaimella kuitenkin.
Lyhyesti sanottuna tuosta näytöstä ei oo mitään hyötyä sille joka suunnittelee jotain 3D-juttuja, ja se on liian pieni ja kömpelö ollakseen esittelytilaisuuksissa käytettävä näyttö. Ihan hauska tekninen kuriositeetti kyllä, mutta käytännön sovellutuskohteet on hyvin lähellä nollaa.
Tavallisten 3D näyttöjen kuva vääristyy kun sitä katsoo yhtään väärästä kulmasta ja tämän näytön silmien seurannan kanssa tuon vääristymän saa korjattua. 3D efektiin vaikuttaa jo ihan muutamien millimetrien pään liike, mitä lähempänä katsojaa objekti on, sen enemmän se liikkuu näkökentässä. Pointtina tuskin siis on varsinainen kyky katsella asioita eri kulmista, vaan tarjota realistisempi 3D efekti.
Öö, halutaan yrittää tuottaa normaalia näkemistä paremmin vastaava 3D-kokemus? Näkökyvyn kolmiulotteinen kokemus kyllä on paljon muutakin kuin stereoskooppinen kuva, eikä edes vaadi kahta silmää: myös se, mikä näkyy terävänä vaikuttaa. Ja tietenkin juuri tässä mainittu pään liike. Nykyisen leffojen stereoskooppisen "3D":n toivon joka tapauksessa kuolevan pikkuhiljaa pois, mieluummin normaalikuva (joka sekin on vaikutelman kannalta varsin kolmiulotteinen) tai oleellisesti parempi tekniikka. Siitä olen ehdottomasti samaa mieltä, että tässä koossa toteutettuna tämä on lähinnä kuriositeetti, mutta sellaisena ehkä tarvittava väliaskel.
Minun kritiikki kohdistui tuon kyseisen Sonyn valmistaman näytön käyttötarkoituksiin ja -mahdollisuuksiin, ei siihen että onko se 3D-efekti hyvä vai huono. Sonyn mainosvideonkin kun katsoo niin siinä ihmiset kyyristelee pienen, alareunastaan pöydän pinnan tasolla nököttävän näytön ympärillä. Ja näyttö maksaa viis tonnia.
Jos jotakuta kiinnostaa niin melko lailla vastaavaa näyttöä mutta ~50-60 tuuman koossa voi käydä ihmettelemässä Jyväskylän yliopistolla Fysiikan laitoksella. Katseen seurantaa siinä ei kylläkään ole.
Ja vastasin siihen mikä pointti on nähdä kohde päätä liikuttamalla hieman eri kulmasta. Käyttötarkoituksia tai mahdollisuuksia tämä ei tarjoa juurikaan sen enempää kuin ihan tavallinen 2D näyttö, ainoastaan se 3D efekti on parempi.
Luepa kommenttini uudestaan. Kirjoitin hyötykäytöstä. Siinä 3D-kohteet pitää kyetä näkemään joka suunnasta. Tämä ratkaisu tarjoaa vain muutaman kymmenen asteen katselualan.
Kyllä. Se on minunkin mielestäni hieno juttu. Kommenttini, johon viittaat, koski kuitenkin hyötykäyttöä, ja siihen mainitsemasi ominaisuus ei tuo mitään "periaatteellista uutta" (jota ilmausta kommentissani käytin).
Mmmkay… hassusti sanottu, kun jutun pihvi on tuo katseenseuranta.
Jep, 5000 näyttö ja 10 000€ pc, voidaan tehdä samaa kuin 100€ alkuperäinen laite 15v takaa.
9 vuoden takaa. Lähtöhinta taisi olla 250 euron luokkaa.
Itse näyttöä voisi kuvitella käytettävän esimerkiksi kolmiulotteista karttaa katsellassa tms.