
Tutustumme artikkelissa Core-X-sarjan 10-ytimiseen ja reilun 1000 euron hintaiseen Core i9-7900X-malliin ja Skylake-X-arkkitehtuurin ominaisuuksiin. Kyseessä on tällä hetkellä suorituskykyisin myynnissä oleva Core X -prosessori, sillä 12-ytiminen malli saapuu myyntiin elokuussa ja 14-, 16- ja 18-ytimiset mallit vasta lokakuussa.
Kattavissa suorituskykytesteissä vertailukohtina ovat edellisen Broadwell-E-sukupolven 10-ytiminen Core i7-6950X -malli sekä Kaby Lake -koodinimellinen neliytiminen Core i7-7700K ja AMD:n Zen-arkkitehtuuriin perustuva 8-ytiminen Ryzen 7 1800X.
Mukana on myös tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset sekä ylikellotustestit Noctuan NH-D15-coolerilla avonaisessa testipenkissä.
Lue artikkeli: Testissä Intel Core i9-7900X (Skylake-X)
Voisikohan tuo välimuisti muutos selittää i9 suhteelista huonoutta verratuna edelliseen sukupolvee peleissä kun peleissä taitaa olla useammin se että eri ytimien tarvii käsitellä samaa tietomassaa joten tuo että on painotettu ytimen omaan L2 muistia yhteisen L3 muistin sijasta saatta olla pelejä ajatellen epäedullinen suunta vaikka se yleensä hyötykäytössä voisikin olla parempi ratkaisu.
Tuossa voi olla perää, lisäksi luulen että 1MB L2 /core on melko overkill pelien kanssa. Ihan asiaa serveri puolella ja worksatiton kamassa. Nuo cachet liene myös lämpiää kivasti ja sitä kautta hidastaa kulkua lämpöjen vuoksi.
7900X jätti hieman laimean kuvan itsestään ja tuohon hintaan luulisi kilpailuasetelman olevan todella tiukka Threadripperia vastaan. Elämme mielenkiintoisia aikoja.
Artikkeli oli jälleen taattua laatua, hyvä ja kattava. :tup:
Odotellaan Sampsan clock-to-clock 4 GHz testiä. :tup:
Kyllähän 7900X:llä pelailee ihan hyviä ja nopeakin on, mutta onhan tuo aika surullista katsottavaa kun 6950X menee peleissä reilusti ohi paljon alemmilla kelloilla. Jos Hardware.fr testin mukaan Skylake-X on peleissä keskimäärin 12,7 % hitaampi clock-to-clock, niin esimerkkinä oma 6950X 4.2 GHz kelloilla olisi vastaava kuin 7900X 4.81 GHz kelloilla. Ei oma 7900X edes kulje noille kelloille järkevillä volteilla ja lämmöillä, ja siis noiden kellojen jälkeen vasta 7900X olisi edes nopeampi.
Tähän sitten vielä nuo lämpöongelmat kun 6950X käy todella viileänä. :facepalm:
Joo vaikka ajelin pikaisesti clock-to-clock-testit 7900x vs 6950x vs Ryzen 7 niin odottelenkin että tuo 7820X saapuu ja ajan testit uusiksi Core i7-6900K:lla niin kaikki 8 core / 16 threads prossuja ja siten 1:1 vertailukelpoiset :tup:
Tämmöiset kohdatut ongelmat olisi hyvä mainita myös artikkelissa. Tietysti lukijoita pitää varoittaa ettei vedetä heti johtopäätöksiä ettei toimi, vaan saattoi olla jokin ongelma testisetupissa. Mutta jos jostain muualla törmätään myös samaan ongelmaan, niin siihen saattaa tulla myös ratkaisu nopeammin kun on enemmän ongelmasta tietoisia henkilöitä.
Muuten oikein hyvä artikkeli mutta eikös juuri tälle alustalle oltu julkaistu emolevyjä jotka eivät tue kaikkia alustalle tehtyjä / tulossa olevia prosessoreita? Tästä olisi hyvä olla maininta myös artikkelissa.
@Sampsa oletko testannut SLI:ä tuolla X299-E Strixillä? Ihmetyttää kun tuo SLI ei tunnu skaalaavan kuin muutamassa pelissä enkä muista että X99:llä olisi tämmöistä ongelmaa ollut. Esim. Witcher 3 ja Rise of the Tomb Raider korttien skaalaus on max. 80 % ja heiluu ihan miten sattuu 35 % ja 70 % välissä, eli on paljon hitaampi kuin yhdellä 1080 TI:llä. Itse asiassa Fire Strike 1.1 combined-testissä tuo ongelma näkyy aina. Ajurit on 384.76. FS Ultra toimii suhtkoht normaalisti.
Olisi vaan mielenkiintoista kuulla, onko tää meikäläisen vai muidenkin ongelma. Tähän mennessä pari käyttäjää löytyi NVIDIAn foorumilla jolla sama vika. Vaatiikohan vaan NVIDIAlla koodinpätkää ja muutamaa kahvikupposta että lähtee pelaamaan. :confused: Eikö näitä kellään muulla vielä Suomessa ole?
https://forums.geforce.com/default/topic/1017324/sli/x299-low-sli-scaling-and-bugs/
Kattelin jonkuu tubettajan videon jossa SLI ei toiminut kunnolla. GPU kuormitus oli vain jotain 30-40% per GPU ja samoiten suorituskyky heikompi kuin yhdellä kortilla.
Jannu asenti koko paskan uusiksi ja yllätys yllätys, ongelma katosi.
Juu on asennettu Windows 8.1 ja Windows 10 jo 🙂
HCC-mallissa (vrt. vastaava edellisen sukupolven Xeon) vastaavasti todennäköisesti keskimäärin pienentyneet, kun ei ole enää kahta erillistä ring busia, niitä yhdistäviä kytkimiä ja välimuistirakenne on optimoitu paikallisemmaksi.
Artikkelissa ei taidettu suoraan mainita, mutta L3-välimuistin hajauttaminen jokaiseen ytimeen on todella suuri muutos. Meshin hyödyt jäänevät vielä tässä vaiheessa pieniksi, mutta merkittävä valmisteleva arkkitehtuurimuutos tulevaisuutta varten.
Ring busista oli pakko luopua koska ydinmäärän lisääntyessä se olisi jäänyt auttamatta liian hitaaksi. Sitä on vaikea sanoa millä ydinmäärällä meshin hyödyt tulevat esiin.
L3 välimuistiin liittyvät muutokset eivät imo koskaan ole suuria, koska L3 välimuisti on selvästi erillään ytimistä ja siksi L3 välimuistin kokoa, nopeutta jne on siten hyvin helppo säädellä.
PC Mark 10 ei jostain syystä lähtenyt edes käyntiin, joten en käyttänyt enempää aikaa sen selvittämiseen.
Itsellä rivatuner aiheuttaa tuon.
Win 10
Z68 2500k
1060gtx
Näin oli ennen. Nykyään se on hajautettu ympäri piiriä tiukemmin integroituna ytimille. Jos se ei ole suuri muutos niin en tiedä mikä on.
Juuri siksi ei ole suuri muutos ettei L3 välimuistin muuttamisen tapauksessa tarvitse varsinaiseen ytimeen koskea juuri mitenkään. L3 välimuisti on se jonka määrää nykyisin muutellaan sen mukaan mihin prosessori on suunnattu. Esim Kaby Lake/Skylake arkkitehtuureissa L3 välimuistin määrä vaihtelee 2 megatavusta 60 megatavuun 😉
Kai huomasit, että nyt muutettiin muun muassa miten L3 välimuistia käytetään loogisesti, miten se on sijoitettu ja minkälaisen väylän (täysin uusiksi niin loogisesti että sähköisesti) perässä se on? Kyseessä ei todellakaan ole vain koon muutos.
Toivottavasti tulee uudempi stepping malli markkinoille kun tällä hetkellä on kyllä hieman ailahteleva suorituskyky ja 1000€ hinta ei tilannetta paranna.
Minun papereissani minkäänlainen L3 välimuistin muutos ei ole iso em. syistä. Prosessori ei olisi olennaisesti erilainen (=kukaan ei huomaisi mitään eroa) vaikka nuo muutokset L3 välimuistiin, väylään jne olisi jätetty kokonaan tekemättä. L2 välimuistin nelinkertaistus on selvästi isompi juttu varsinkin kun tiettyjen testien mukaan pystyivät jopa pitämään nopeuden suunnilleen samoissa.
Mutta tämä nyt on ihan puhtaasti siitä kiinni mitä pidetään isona juttuna. En siis ala väittämään sen enempää L3 välimuistin muutoksen suuruudesta, kyseessä on loppujen lopuksi puhdas tulkintajuttu.
Saako tuohon 5960xää mukaan?
Tehdään kunnolla eli otetaan :tup:
Hyvä että sekin mukana. Mielenkiintoinen artikkeli tulossa :tup:
Jos et muista vanhoja kellotaajuuskisoja niin kerron salaisuuden: maksimit stokkina ei ole hyvä juttu. Piirit toimii optimaalisesti tietyllä taajuusalueella. Ryzenit on lähellä maksimia, muttei yli. Tämä 7900X näyttää olevan vedetty aivan rajalle, jolloin osa tksilöistä on jo valmiiksi yli sen järkevän rajan. Siinä kisassa ei voita kukaan (paitsi sähkölaitos).
Sampsa on kyllä tässä ainakin kahteen otteeseen tuonut esille, että stockina 7900X toimii just kuten pitää. Nyt on tietysti muodikasta kehua AMD:ta ja haukkua Inteliä.
Artikkelissa mainitaan BIOS-versio 0501, jota ei näyttäisi löytyvän Asuksen sivuilta. Saakohan tuota jostain ladattua vai onko sisäpiiriläisten lelu vielä? @Sampsa
Artikkeli oli mainio jälleen kerran, näitä lukee mielellään!
Ei kysymys ollut Intelin haukkimiseta eikä AMD:n kehumisesta kysymys oli siitä että 7900X on jo niin kireälle vedetty että Intel ei hevillä pysty julkaisemaan sitä tehokkaampaa mallia samalla ydinmäärällä joten jos Threadripper pystyy teho vs hinta kilpailemaan sitä vastaan Intel ei kykene vastaamaan korkeammalle kellotetulla mallilla siihen kilpailuun vaan joutuu siirtymään niihin järeämpiin Xeon pohjaisiin moninydinmalleihin kilpaillakseen ja ne pystyy todennäköisesti huonompiin kelloihin kuin 7900X ja niitävastan AMD pystyy heittämään Epycit.
Ts tilanne näyttäisi siltä että Intel ei pysty kilpailemaan kunnolla suurella ydinmäärällä yhdistettynä yhden ytimen korkeeaan kellotaajuuteen AMD:ta vastaan.
Tämä on tietenkin kiva juttu joidenkin HE laitteiden ostajien kannalta mutta ei juuri auta sikanopeaa pelikonetta kohtuuhinnalla hakevaa kun siinäluokassa AMD:n Ryzenin kellot ei riitä joten Intelkään ei joudu laskemaan siihen pystyvien mallejensa hintoja niin paljon kuin olisi koneen ostajan etujen mukaista.
Viittaan tällä lähinnä Intelin tulevaan mahdollisesti korkealle kellotettuun 6 ydin Kabylake malliin kun se on todennäköisesti parasmahdollinen maksimi pelitehoa kohtuuhinnalla hakevalle kun siinä on todennäköisesti korkeammat kellot kuin Ryzeneissä, tuo nimenomainen Kabylake voi olla pelitehossa sen verran edellä Ryzeniä että Ryzen ei kykene vaikuttaman sen hinnoiteluun alentavasti.
Tulevaisuuden vehkeitä ei pysty ostamaan nyt. Sinänsä ihan kiva, että AMD näyttäisi olevan takaisin kisassa. Silti just nyt AMD:llä on "vain" lähes yhtä nopea prossu kuin mitä Intellillä on tarjota, mutta huomattavasti edullisempaan hintaan. Sekä näköjään molemmilla on julkaistu hieman raakileet tuotteet ja asiakkaat suorittavat tuotetestit loppuun.
Joo se on uusin bios suoraan Asukselta, ei taida löytyä vielä julkisesti.
Ok, no katsotaan miten 0402 toimii. Nyt kun prossukin saapui niin pääsee testaamaan. :comp:
HP lipsautti ilmeisesti tänään julkaistavat 2-socket xeonit ulos vähän ennen aikojaan:
Näistä voinee myös arvioida noita nopeimpien Core i9:ien tulevia speksejä, vaikka desktop-malleissa onkin kellotaajuksia ehkä tiristetty hieman ylöspäin.
Täältä "Standard features" kohdan alta löytyy.
Product documentation
Liitän kuvan ihan varuiksi jos nuo katoavat.
Ongelma lähinnä tämä:
Nojuu, i9-7900X ei kaikkien ytimien osalta vakiona toimi 4,3 GHz:n kellotaajuudella. Voisi todeta, että 10 ytimellä alkaa 4 GHz:n jälkeen karkaamaan tehonkulutus käsistä eli aika limitillä ollaan tuon 7900X:n kanssa.
Voin vielä kolmannen kerran todeta, että Asuksen ROG Strix X299-E Gaming -emolevyllä ja uusimmalla 0501 biosilla testit sujuivat varsin kivuttomasti ja alusta toimi hyvin. Lämmöt on ehkä hieman korkeat.
Eli järkevien maksimikellojen suhteen tasoissa Ryzenin kanssa eli Threadtripperin pitäis periaatteessa pystyä samoihin 4Ghz kelloihin kun se koostuu kahdesta Ryzen yksiköstä.
Tuo on tämän luokan prosessorejen hintakilpailun kannalta hyväuutinen kun kumpikaan ei Intel eikä AMD pysty kilpailemaan toista ulos kelloilla joten se hintakilpailu on ainoa vaihtoehto
(AMD:n IPC voi olla hiukan jäljessä mutta sitä tasoitaa se että Threadripperissä on useampi ydin).
Mielenkiintoiset ajat kun päästään näkemään Thradripper vs 7900X.
Ehkä. Vaikka itse kyllä veikkaan että ne parhaiten kulkevat menee juurikin tuonne xeoneihin.
Siellä erotuskella, että Skylake-X skaalautuu kyllä melko helpostikin 4,5 Ghz:Iin, mutta Ryzenillä tulee täysi seinä vastaan 4 GHz.
Niin toi 10-core vielä menee tuonne, mutta en usko että jotain 16 tai 18 coren versiota voit myllyttää 4,5GHz kaikki coret.
Tosin tuskin 16-core ryzen 4GHz menee myöskään.
Juu jos on sellainen tehtävä jossa ei tarvi kaikkien ytimien yhtäaikasta maksimitehoa niin Intel voittaa kaikissa prosessoriluokissa ei vain tässä, mutta tässä luokassa yleensä ajetaan sellaisia kuormia että se kaikkien ytimien yhtäaikainen maksimiteho on merkitsevä tekijä.
Eiköhän tämän corewarsin myötä homma tule nyt nopeasti muuttumaan siihen suuntaan että yhä vähemmän sillä yhden coren teholla on merkitystä. Lähinnähän se on peleissä edelleen merkittävä kun pelejä tehdään edelleen kivikautisilla moottoreilla (päivityksiä on toki tuotu jotka on jonkiilaista säikeistystukea tuoneet) joita ei alkujaan ole suunniteltu käyttämään kuin yhtä corea.
Kuvittelisin, että 16 core Threadripper ja 16-18 core Skylake-X venyy 4 GHziin, mutta tosiaan Skylake-X:lläkään noista 4,5 GHz kelloista kaikilla ytimillä turha kuvitella.
Joo turbo 1/2 coree hyvinkin, mutta jos tuo 200W alkaa olla kipukynnys virransyötölle, niin voi olla että kaikki coret käytössä jäädäät sinne 3GHz tienoille.
Menee hiukan offtopic, mutta tuli mieleen että EPYC tarjoaa näemmä hiukan erilaista turbomallia kuin ryzen
EPYC 7551P – AMD – WikiChip
Ilmeisesti tuo ei ole käytössä threadripperissä myöskään.
Artikkeliin päivitetty, että 6,8 ja 10 core ovat LCC-piisiru ja 12,14,16,18 ovat HCC-piisiru:
https://bbs.io-tech.fi/threads/xeon…-x-n-pimentoon-jaeaeneet-yksityiskohdat.39404
Siis PC-pelejä.
Konsolipelien monisäikeistys on kyllä hyvin optimoitu, kun eihän niillä potkulautaytimillä oikein mikään muuten pyörisi.
Pitäisi vain päästä eroon näistä tuplaydinprossuista työpöydällä…
Ei tää nyt oikein täsmää, kun toisaalla valitetaan että kaikki pelit tehdään konsolille ja sitten siirretään PC:lle. Miksi se monisäikeistys katoaisi matkalla, jos pelit on muka tehty tukemaan monisäikeistystä?
Jos joku tekee surffikoneen tuplaydinprossulla, niin mitä se sua haittaa? Senkus ostat 20-ydinprossan.
Jos "markkinoilla" on paljon koneita joissa pelinkehittäjät eivät voi luottaa pelin käytettävissä olevan reilusti ytimiä se syö tehokkaasti kiinnostuksen monisäikeistyksen optimointiin siten että se oikeasti ottaa tehot irti useista ytimistä.
Konsoleissa pelinkehittäjillä on takuu varmasti käytettävissä sen yhden ja puolikkaan sijasta oliko se viisi vai kuusi ydintä.
Core i7-7800X vs. 7700K, 6 or 4 Cores for Gaming?
Aika turhake tuo ylläoleva artikkeli. Tusinatoimittajat kirjoittaa vuodesta toiseen samaa kuraa. Tulee mieleen vanhat ajat, kun tuplaydinprossuja alkoi tulla markkinoille. Artikkelit toistensa perään kertoivat, ettei toisesta ytimestä saa mitään hyötyä. Itse taas koin saavani paljon etua siitä, ettei esim. virustutkan käynnistyminen hyydyttänyt konetta lainkaan. Lisäksi osa työohjelmista skaalautui heti ensimmäisestä päivästä lähtien molemmille ytimille ja ohjelmat rullasivat tuplasti nopeammin. Eli siis toisesta ytimestä olikin hyötyä silloin kun sitä oikeasti tarvittiin, jännä juttu.
Tietysti jos joku vaan pelailee koneella ja päättää hankkia 6-, 8- tai vaikka 10-ytimisen prossun niin siitä vaan. Eri asia sitten onko siitä peleissä niin hirvittävästi hyötyä tänään tai huomenna. Isoja päivityksiä vanhoille ja uusille peleille voi odottaa 6-24kk sisällä.
Näiden uusien 8- ja 10-ytimisten testaaminen jollain pelillä on vähän sama kuin autolehden arvostelija pääsisi ferrarin kyytiin ja kirjoittaisi artikkelin lähikaupassa käymisestä… Tuloksena saamme tietää enemmän pelistä, kuin itse prosessorista.
Jättivät sentään muutaman pelin pois koska engine ei ole kunnossa:
Parempi tuokin kuin ei mitään.
Varmaan joku peli, jonka pelaamiseen vaaditaan 500 euron näytönohjain ja 16 megaa muistia, tehdään optimoituna 60 euron tuplaydinprossulle.
Se on just asiallinen pelikoneen rakentajalle. Ei tarvitse satsata kaikkia prossuun kun valitsee oikein. Jää siihen näyttikseen sitten paalua. Kannattaa aina miettiä kenelle artikkeli on tarkoitettu.
No kyllähän uudet pelit joissa on täysin uusi moottori skaalavat hyvin coreille. Ongelmana on se kun noita pelejä tehdään unreal enginellä ja parilla muulla jotka ovat yli 10v vanhoja pahimmillaan. Joihin on sitten vuosien varrella jotain multicore tukea purkattu mukaan mutta jotka edelleen hyötyy ihan älyttömästi singlecore kellosta.
Esim. Unreal engine 3 on jo 13v vanha engine jota on viimeeksi päivitetty 2v sitten. Silti kyseisellä enginellä on julkastu edelleen pelejä ja tullaan julkaisemaan tulevaisuudessa.
Unreal engine 4 on jonkin verran parempi, onhan se julkaista 5v sitten. Mutta siinäkin juuret ulottuu aikaan ennen multicore prossuja koska tuota engineä alettiin työstää jo 2003. Eli 4:n kehitys aloitettiin vuotta ennen 3:n julkaisua.
Ei se monisäikeisyys mihinkään katoa ne konsoliversiot on vaan alunperinkin niin köykäisiä että ei siitä järeästä monisäikeisestä PC prosessorista ole hyötyä kun ei sitä tehoa tarvi.
Toinen vaihtoehto on sitten todella laiska konsoliversoon PC versioksi kääntö kun PC puolella on vieläkin käytössä yksiytimisiä prosessoreja ja kun sen yhden ytimen teho riittää sen käännetyn konsolipelin pyöritykseen kännetään se konsolipeli vain yhtä ydintä tukevaksi kun se toimii varmasti missä tahansa käytössä olevassa PC koneessa.