Uutiset

Jolla julkisti seuraavan sukupolven Jolla Phone -puhelimen – loppukokoonpano tapahtuu Salossa

8.12.2025 - 09:26 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (20)

Yksityisyys edellä suunniteltu eurooppalainen ”Do It Together” -puhelin käyttää SailfishOS 5 -käyttöjärjestelmää ja tukee tarvittaessa myös Android-sovelluksia.

Uutisoimme elokuussa kotimaisen Jollan suunnittelevan seuraavan sukupolven Jolla-älypuhelinta ja keräävän sitä varten yhteisöpalautetta puhelimeen toivotuista ominaisuuksista. Nyt yhtiö on julkistanut uuden puhelimensa.

Jolla kutsuu uutta puhelintaan riippumattomaksi eurooppalaiseksi Do It Together- eli DIT-Linux-puhelimeksi. Sen käyttöjärjestelmänä toimii Linux-pohjainen SailfishOS 5, joka tukee myös Android-sovelluksia Jolla AppSupport -ominaisuuden kautta. Puhelin on rakennettu yksityisyys edellä ja sen kyljestä löytyy fyysinen, kustomoitava Privacy Switch -kytkin, jolla voi sulkea halutessaan esimerkiksi puhelimen mikrofonin, Bluetoothin, Android-sovellustuen tai muita ominaisuuksia. Yhtiö lupaa, ettei puhelin ”soittele kotiin” ja että kaikki Googlen palvelut saa halutessaan pois päältä.

Puhelimen muotokieli noudattelee yhtiön menneitä linjoja ja skandinaavista suunnittelua. Jollan mukaan sen kolme värivaihtoehtoa, Snow White, Kaamos Black ja The Orange, ovat pohjoismaisen luonnon inspiroimia. Käyttäjän vaihdettavissa olevasta takakannesta löytyy kaksoiskamerasaareke ja sen vierestä LED-salama ja etupuolella näytön yläosan rikkoo leveähkö lovi. Vaihdettavan takakannen takaa löytyy puolestaan niin ikään käyttäjän vaihdettavissa oleva akku.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana Jolla Phone -puhelinten loppukokoonpano, ohjelmistoasennus ja laaduntarkastus tehdään Suomessa Salossa. ”Salon valitsimme kokoonpanopaikaksi kunnianosoituksena suomalaiselle puhelinosaamiselle ja -perinteelle”, toteaa Jollan toimitusjohtaja Sami Pienimäki.

Jolla Phonen tekniset ominaisuudet:

  • Koko: ~158x74x9 mm
  • 6,36” FullHD AMOLED (~390 PPI, 20:9, Gorilla Glass -suojalasi)
  • Suorituskykyinen MediaTekin 5G -järjestelmäpiiri
  • 12 Gt muistia, 256 Gt tallennustilaa, microSDXC-korttipaikka (max 2 Tt)
  • 4G ja 5G -tuki, dual nano-SIM
  • Wi-Fi 6, Bluetooth 5.4, NFC
  • Kaksoistakakamera: 50 megapikselin pääsensori, 13 megapikselin ultralaajakulma
  • Laajakuvainen selfiekamera
  • Sormenjälkilukija, RGB-ilmoitus LED, yksityisyyskytkin, vaihdettava takakuori
  • ~5500 mAh akku, käyttäjän vaihdettavissa

Jollan mukaan puhelin toteutuu vain, jos sen ennakkomyynneissä saavutetaan 2000 puhelimen rajapyykki. Uutista kirjoittaessa tuo rajapyykki on kuitenkin jo rikkoutunut ja puhelimia on ennakkotilattu jo 2528 kappaletta. 99 euron varausmaksun myötä puhelimen hinnaksi muodostuu 499 euroa ja mukaan kuuluu vain ennakkotilaajille saataville tuleva takakuori. Puhelimen normaalihinnaksi kerrotaan ennakkomyynnin jälkeen 599-699 euroa. Puhelinta tullaan myymään EU:ssa, Isossa-Britanniassa, Norjassa ja Sveitsissä. Jolla Phonen toimitukset aloitetaan vuoden ensimmäisen puoliskon loppuun mennessä.

Lähde: Jolla, lehdistötiedote

Live: io-techin Tekniikkapodcast (49/2025)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina 5. joulukuuta noin kello 15:00 alkavana suorana live-streamina YouTubessa. Äänessä ovat tällä viikolla Juha Kokkonen ja Sampsa Kurri.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Fractal Design julkaisi astetta tilavamman Epoch XL -kotelon

Julkaisu on jatkoa kesällä nähdylle Epoch-perusmallille.

Ruotsalainen Fractal Design on julkaissut uuden Epoch XL -kotelon, joka on nimensä mukaisesti tilavampi versio heinäkuussa julkaistusta Epoch-mallista. Epoch XL tulee mustana ja valkoisena ja sen voi valita perinteisillä tai RGB-mallisilla etutuulettimilla.

Kotelo mahduttaa sisäänsä hieman enemmän tuulettimia ja suurempia jäähdyttimiä Epoch-perusmalliin verrattuna. 120 mm:n tuulettimia uutuuskoteloon mahtuu yhteensä 7 kpl ja 140 mm:n tuulettimia yhteensä 5 kpl. Kattoon ja eteen mahtuu myös 360 mm:n nestejäähdytysratkaisut ja lisäksi kotelo tukee E-ATX-emolevyjä 275 mm:n leveyteen saakka.

Mesh-tyyliseen verkkorakenteeseen luottavan etupaneelin alla on valmiina kolme 140 mm:n Momentum 14– tai 14 RGB -tuuletinta. Vasen sivupaneeli on karkaistua lasia komponenttien ihastelua varten, mutta valittavissa on myös kiinteä versio teräspaneelilla (mustana).

Epoch XL:n paneelit on suunniteltu irrotettavaksi ilman työkaluja työskentelyn helpottamiseksi. Tuki löytyy myös emolevyjen takaliitännöille, ja kaapelinhallinnalle on oikean kylkipaneelin alla 37 mm:n tila.

Epoch XL:n tekniset ominaisuudet:

  • Värivaihtoehdot: Musta, valkoinen
  • Ulkomitat (jalkojen kanssa): 503 × 240 × 509 mm (P × L × K)
  • Materiaalit: Teräs, karkaistu lasi
  • Emolevytuki: Mini-ITX, mATX, ATX, E-ATX (maks. 275 mm)
  • Tuuletintuki:
    • Edessä: 3 × 120 / 140 mm
    • Takana: 1 × 120 mm
    • Katossa: 3 × 120 mm / 2 × 140 mm / 2 × 180 mm
  • Jäähdytintuki:
    • Edessä: 280 / 360 mm
    • Takana: 120 mm
    • Katossa: 280 / 360 mm
  • Prosessorijäähdyttimen maksimikorkeus: 176 mm
  • Näytönohjaimen maksimipituus: 425 mm
  • Virtalähteen maksimipituus: 290 mm
  • I/O-paneeli:
    • 2 × USB-A (5 Gbps)
    • 1 × USB-C (20 Gbps)
    • 3,5 mm:n kuuloke-mikrofoni-komboliitäntä
  • Takuu: 2 vuotta

Epoch XL:ää odotetaan saapuvaksi täkäläisille jälleenmyyjille joulukuun aikana. Kotelo on hinnoiteltu mustana ja valkoisena 124,99 euroon ilman RGB-valaistusta ja 144,99 euroon sen kera.

Lähde: Fractal Design, Tuotesivu

Tubettaja viritti Voodoo2:n toimimaan Windows 11:n ja Ryzen 9 9900X:n parina

Projektin tuloksena vuoden 1998 3D-kiihdytin pyöri vuoden 1996 käyttöjärjestelmälle suunniteltujen palvelujen avulla vuoden 2025 käyttöjärjestelmällä käyttäen vuoden 2024 prosessoria.

3dfx:n Voodoo-näytönohjaimet ovat ajattomia tekniikan riemuvoittoja, jotka toivat 3D-kiihdytyksen joka kotiin ja autotalliin. Ajattomuus näkyy myös tubettaja Omoresin videolla, jossa hän käy läpi askeleita tietokoneen päivittämisestä todelliseksi 3D-pelihirmuksi. 

Omores virittää videollaan Creativen valmistaman 3dfx Voodoo2 12 Mt:n toimintakuntoon Ryzen 9 9900X –prosessorilla ja Windows 11 -käyttöjärjestelmällä varustettuun kokoonpanoon. Myös alkuperäinen klassikko Voodoo Graphics olisi voinut muutoin tulla kyseeseen, mutta se ei valitettavasti tule kovin hyvin toimeen yli gigahertsin taajuudella sykkivien prosessoreiden kanssa. 

Aivan yksinkertaisesti prosessista ei ollut kyse, ottaen huomioon, että esimerkiksi ensimmäiset 64-bittisen käyttöjärjestelmät julkaistiin samana vuonna, kun 3dfx sulki ovensa. 

Ensimmäisenä askeleena Omores viritti kokoonpanon toimimaan Windows 98 -käyttöjärjestelmällä. Voodoo2 saatiin istumaan moderniin kokoonpanoon StarTechin PCI Epress to PCI –sovittimella. Tämän jälkeen hän siirtyi viimeiseen Windows 10:een, joka oli saatavilla vielä 32-bittisellä. Windows 10:llä paketti toimi hyvin 3dfx-yhteisön kehittämillä ajureilla. 

64-bittiselle puolelle siirtyminen vaati kuitenkin enemmän ponnistueluja. Ajurit olivat 3dfx-piireissä Colourless nimellä tunnetun Ryan Nun:n käsialaa. Colourlessin 3dfx Glide Project for x64 perustuu alkuperäisiin vuoden 1996 Windows NT:lle tehtyihin ajureihin, mutta iästä huolimatta Omores sai sen toimimaan 64-bittisellä Windows 10:llä käyttäen XP:lle suunniteltua korjausta, joskin hieman nikotellen Mapmem-virheen kera. 

Tämän jälkeen Windows 11 –puolelle siirtyminen oli käytännössä triviaali temppu, piti vain ottaa ajureiden allekirjoituksen tarkistus pois päältä ja Mapmem-virhekin korjaantui vaihtamalla Voodoo StarTechin sovittimessa toiseen PCI-liittimeen. Koko paketti saatiin siis toimimaan, mutta valitettavasti SLI-kokoonpano jäi ainakin tässä vaiheessa vielä haaveeksi. Videolta löytyy myös testiajoja sovelluksilla eri vaiheista projektia sekä muita mielenkiintoisia yksityiskohtia harrastajille.

Lähde: Tom’s Hardware

Valve on työstänyt Windows-pelien pyörittämistä Arm-alustalla jo liki vuosikymmenen

Valve aloitti kehittäjien rekrytoimisen projektia varten jo vuonna 2016 ja on sijoittanut myös FEX-emulaattoriin, jota hyödynnetään nyt osana SteamOS:n Arm-versiota.

Valve on aktivoitunut jälleen rautarintamalla julkistamalla uuden Steam Machinen, Steam Controllerin ja Steam Frame –virtuaalilasit. Yhtiöllä on kuitenkin monta rautaa tulessa myös ohjelmistopuolella, joista osaa on työstetty jo liki vuosikymmen. 

The Verge on päässyt haastattelemaan Valven Pierre-Loup Griffaisia yksinoikeudella. Griffais on yksi SteamOS:n ja Steam Deckin pääarkkitehdeista. Haastattelussa Griffais paljasti yhtiön työskennelleen jo pidempään tuodakseen Windows-pelit Arm-laitteille. 

Valve aloitti kehittämään teknologioita pyörittämään Windows-pelejä Arm-prosessoreilla aloittamalla kehittäjien rekrytoinnin projektiin jo vuonna 2016. Omien teknologioidensa lisäksi yhtiö panostaa myös FEX-emulaattooriin, joka on luotu pyörittämään x86- ja x86-64 user mode –sovelluksia Arm-pohjaisilla Linux-laitteilla. 

Hedelmiä projektista on ehditty jo kantamaan, sillä Steam Framen SteamOS on nimenomaan Armille tehty versio x86-puolelta tutusta Linux-käyttöjärjestelmästä. Sen toteutuksessa hyödynnetään Fex-emulaattoria. Pidemmän tähtäimen tavoite on, että pelaajat voisivat pelata samoja tuttuja pelejä Steam-kirjastostaan oli alla sitten tuliterä peli-PC tai kännykkä. Kysyttäessä Griffais kuitenkin toteaa, ettei yhtiöllä ole varsinaisia suunnitelmia oman mobiililaitteensa luomiseen, vaikkei sekään tietenkään ole täysin pois suljettu mahdollisuus tulevaisuudessa. 

Lähde: eTeknix

Intel julkaisi uudet ajurit Arc-näytönohjaimilleen (32.0.101.8331)

Intelin uusissa ajureissa on tyydytty korjaamaan Battefield 6:n grafiikan korruptoituminen tietyissä tilanteissa.

Intel on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. Intel Graphics Driver 32.0.101.8331 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön Arc-näytönohjaimia sekä Core Ultra -prosessoreiden integroituja Arc-grafiikkaohjaimia. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Intel Graphics Driver 32.0.101.8331 -ajureissa ei ole tukea uusille peleille, vaan niissä on keskitytty Battlefield 6:n ongelmien korjaamiseen.

Korjatut ongelmat

  • Arc B -sarjan näytönohjaimilla
    • Battlefield 6:n grafiikan korruptoituminen veden alla tietyissä kartoissa
  • Core Ultra Series 2 -prosessoreiden integroiduilla Arc-grafiikkaohjaimilla
    • Battlefield 6:n grafiikan korruptoituminen veden alla tietyissä kartoissa

Tiedossa olevat ongelmat:

  • Arc B -sarjan näytönohjaimilla
    • Call of Duty Black Ops 6:ssa saattaa esiintyä grafiikan korruptoitumista tietyillä vesipinnoilla (DX12)
    • Europa Universalis V:n grafiikassa voi esiintyä hetkittäistä korruptiota asetusten vaihtamisen jälkeen (DX12 – Intel suosittelee Vulkan-rajapinnan käyttöä)
    • PugetBench for Davinci Resolve Studio V19 saattaa kaatua kesken testin. Väliaikaiskorjaukseksi suositellaan testin ”timeout sliderin” asettamista 1500 sekuntiin tai korkeammalle
  • Arc A -sarjan näytönohjaimilla
    • Marvel’s Spider-Man 2 saattaa kaatua, kun sekä säteenseuranta että XeSS ovat käytössä (DX12)
    • Europa Universalis V:n grafiikassa voi esiintyä hetkittäistä korruptiota asetusten vaihtamisen jälkeen (DX12 – Intel suosittelee Vulkan-rajapinnan käyttöä)
    • PugetBench for Davinci Resolve Studio V19 saattaa kaatua kesken testin. Väliaikaiskorjaukseksi suositellaan testin ”timeout sliderin” asettamista 1500 sekuntiin tai korkeammalle
  • Core Ultra Series 1:n Arc GPU:lla
    • Battlefield 6:ssa saattaa esiintyä grafiikan korruptoitumista tietyissä kartoissa (DX12)
  • Core Ultra Series 2:n Arc GPU:lla
    • Call of Duty Black Ops 6:ssa saattaa esiintyä grafiikan korruptoitumista tietyillä vesipinnoilla (DX12)
    • Battlefield 6:ssa saattaa esiintyä grafiikan korruptoitumista tietyissä kartoissa (DX12)
    • Topaz Video AI:ssa saattaa esiintyä artefakteja joillain tekoälymalleilla

Lataa Intelin ajurit täältä

Raportti: AMD nostaa Radeon RX 9000 -näytönohjainten hintoja, Ryzen-prosessoreiden hinnat eivät muutu

AMD:n kerrotaan nostavan Radeon RX 9000 -sarjan näytönohjaintensa hintoja 10 dollaria per 8 Gt muistia johtuen muistien nousseista hinnoista. Huhut Ryzen-prosessoreiden kallistumisesta sen sijaan kumotaan.

Netissä on pyörinyt viime aikoina useammastakin eri lähteestä huhuja, joiden mukaan AMD olisi nostamassa joidenkin tuotteittensa hintoja muistien hintojen kallistumisen vuoksi. Tuoreimman raportin mukaan puolet huhuista pitää ainakin suurin piirtein paikkansa, toinen puoli ei. 

Tom’s Hardware on saanut varmistettua omalta, nimettömänä pidetyltä lähteeltään huhujen AMD:n Radeon RX 9000 -sarjan näytönohjainten hinnankorotuksesta pitävän osittain paikkansa. Huhuissa on mainittu useaan kertaan, että 8 Gt –mallien hinnat nousisivat 20 dollaria ja 16 Gt –mallien 40 dollaria. Tom’s Hardwaren lähteen mukaan hinnat ovat todellakin nousseet, mutta ei kuvatulla tavalla, vaan 10 dollaria per 8 Gt muistia. Nousu on seurausta muistien hintojen viimeaikaisesta noususta. Reaalimarkkinoilla mahdollinen hinnan nosto ei ole näkynyt vielä.

Sen sijaan huhut Ryzen-prosessoreiden hinnankorotuksista eivät pidä paikkaansa, mikäli Tom’s Hardwaren lähteeseen on luottaminen. Huhujen kumoaminen on sinänsä odotettua, sillä Ryzen-prosessoreissa ei luonnollisestikaan ole mukana muisteja, pois lukien Ryzen AI Max –sarja, johon on integroitu mallista riippuen 64 tai 128 Gt LPDDR5X-muistia. Tom’s Hardwaren lähde ei kuitenkaan mainitse, että Ryzen AI Maxinkaan hinta olisi nousemassa. 

Lähteet: Tom’s Hardware (1), (2)

NVIDIA lisäsi GeForce RTX 50:lle tuen 32-bittiselle PhysX:lle ja tiputti pois Maxwellin ja Pascalin ajurituen

GeForce RTX 50 -sarjan tuki 32-bittiselle PhysX-kiihdytykselle ei ole universaali, vaan koskee vain valikoituja pelejä.

NVIDIA on julkaissut juuri ensimmäiset Release 590 –sarjan GeForce- ja Studio-ajurit näytönohjaimilleen. Ajureista tiputettiin R590:n myötä tuki kahdelle vanhemmalle arkkitehtuurille, mutta GeForce RTX 50 –sarjalaisille saatiin tervetullut uusi ominaisuus. 

NVIDIA joutui pienoisen myrskyn keskiöön GeForce RTX 50 –sarjan julkaisun myötä, kun kävi ilmi, etteivät ne tukeneet lainkaan 32-bittistä PhysX-kiihdytystä. Valtaosa PhysX-kiihdytystä hyödyntävistä peleistä käyttää nimenomaan 32-bittistä versiota fysiikkakirjastosta. 

Nyt Release 590 –ajureiden myötä NVIDIA on ilmoittanut lisänneensä GeForce RTX 50 –sarjan näytönohjaimille tuen 32-bittiselle PhysX-kiihdytykselle valikoiduissa peleissä: 

  • Alice: Madness Returns 
  • Assassin’s Creed IV: Black Flag 
  • Batman: Arkham City 
  • Batman: Arkham Origins 
  • Borderlands 2 
  • Mafia II 
  • Metro 2033 
  • Metro: Last Light 
  • Mirror’s Edge 

Lisäksi yhtiö aikoo lisätä tuen PhysX-kiihdytykselle Batman: Arkham Asylumiin vuoden 2026 ensimmäisellä puoliskolla. 

Vanhemman raudan käyttäjien uutiset olivat negatiivisempia, sillä GeForce-ajureista tiputettiin samaan syssyyn tuki Maxwell- ja Pascal-arkkitehtuurin näytönohjaimille. Maxwell-arkkitehtuuria käytettiin GeForce GTX 745-, 750- ja 750 Ti -näytönohjaimissa sekä GeForce GTX 9 –sarjassa. Pascal-arkkitehtuuri oli puolestaan käytössä GeForce GTX 10 –sarjan näytönohjaimissa. 

Lähde: NVIDIA

NVIDIA julkaisi uudet GeForce- ja Studio 591.44 -ajurit näytönohjaimilleen

Uudet ajurit lisäävät Game Ready -leiman Battlefield 6: Winter Offensivelle ja uuden Game Ready -leiman Call of Duty: Black Ops 7:lle.

NVIDIA on julkaissut uusia ajureita näytönohjaimilleen. GeForce 591.44 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Turing-arkkitehtuurista lähtien. Release 590 -sarjan ajurit tiputtivat siis pois tuen Maxwell- ja Pascal-arkkitehtuureille Voit tutustua ajureihin tarkemmin NVIDIAn Game Ready -blogissa ja kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF). Samalla kertaa julkaistiin myös Studio 591.44 -ajurit.

Uudet ominaisuudet ja optimoinnit

  • Game Ready -leima Call of Duty: Black Ops 7 -pelille (DLSS 4)
  • Game Ready -leima Battlefield 6: Winter Offensivelle (DLSS 4)
  • Tuki 32-bittiselle PhysX:lle RTX 50 -sarjan näytönohjaimilla valikoiduissa peleissä

Korjatut bugit ja yleisiä parannuksia

  • Battlefield 6:n vakausongelmat
  • Counter-Strike 2:n vääristynyt teksti, kun käytössä on natiivia matalampi resoluutio
  • Like a Dragon: Infinite Wealthin valojen vilkunta ajuripäivityksen jälkeen
  • Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Namen grafiikan korruptoituminen ajuripäivityksen jälkeen
  • Black Myth: Wukongin heikentynyt suorituskyky Release 570 -ajureista lähtien
  • Monster Hunter World: Icebornen puuttuvat partikkeliefektit GeForce RTX 50 -sarjan näytönohjaimilla
  • Call of Duty: Black Ops 3:n himmentyminen pidemmissä pelisessioissa
  • Madden 26:n vakausongelmat
  • Release 580 -ajureilla esiintynyt heikompi suorituskyky Windows 11 October 2025 -päivityksen jälkeen
  • The Witcher 3: Wild Huntissa esiintyvä miekan grafiikan korruptoituminen
  • Adobe Premiere Pron jäätyminen Export-vaiheessa, kun käytössä on videon rautapakkaus
  • Sophos Home Antiviruksen vakausongelmat
  • Vihreä viiva videoiden päällä Chromium-selaimilla GeForce RTX 50 -näytönohjaimilla

Tiedossa olevat bugit ja ongelmat

  • Osassa kannettavia Sow Notification Tray Icon -valintaa ei voi poistaa käytöstä

Studio 591.44 -ajurit ovat niin ikään saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmälle ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia samaan tapaan Turing-arkkitehtuurista lähtien. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Uudet ominaisuudet ja optimoinnit

  • ComfyUI:n RTX-optimoinnit
  • FLUX.2:n NVFP8- ja RTX-optimoinnit
  • Tuki NVIDIA LSS:lle Blender 5.0:ssa
  • Tuki TensorRT-RTX:lle Topaz Video AI:ssa ja Photo AI:ssa

Korjattujen ja tiedossa olevien bugien listat ovat identtisiä GeForce-ajureiden kanssa.

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Cherry lopettaa näppäimistöjen kytkinten valmistuksen Saksassa

Talousvaikeuksissa oleva Cherry ulkoistaa kytkinvalmistuksen jatkossa Kiinaan ja Slovakiaan.

Saksalainen Cherry, joka on jo pitkään tunnettu mm. näppäimistöjen kytkimistään, on talousvaikeuksissa. Tammikuun ja syyskuun välisenä aikana yhtiö teki noin 20 miljoonaa euroa nettotappiota yli 70 miljoonan euron liikevaihdollaan.

Cherry oli pitkään markkinoiden kärkipäätä Cherry MX -kytkimillään, joiden patentti kuitenkin raukesi yli 10 vuotta sitten. Sen jälkeen eri valmistajat – pääasiassa Kiinassa – ovat tuoneet markkinoille lukuisia omia varianttejaan, eikä Cherry ole onnistunut kilpailemaan esimerkiksi nykyaikaisten magneettisesti toimivien kytkinten markkinassa toivotulla tavalla. Yhtiön Saksassa toiminut kytkinten tuotantolaitos onkin jatkossa lähinnä logistiikkakeskus ja tuotanto ulkoistetaan uusille kumppaneille Kiinaan ja Slovakiaan.

Talousahdinko on saanut johdon myös harkitsemaan jonkun yhtiön alahaaran myymistä kokonaan. Vielä on epäselvää, joutuuko myytäväksi PC-tarvikkeiden osasto – jonka tuotteita ovat esim. Cherry Xtrfy -näppäimistöt ja -hiiret – vai Digital Health & Solutions -osasto, johon kuuluu mm. korttien lukulaitteita. Cherryltä on kerrottu, että nykytilanteessa pääoman kasvattaminen millään muulla tavalla ei olisi järkevää.

Cherryn ja muiden vastaavien valmistajien tuotteilla oli paljon kysyntää koronapandemian aikaan, mutta sen jälkeisinä vuosina myynnit ovat hitaasti mutta varmasti laskeneet.

Lähde: Heise