
AMD kertoi viime viikolla medialle lisää yksityiskohtia uudesta Zen-koodinimellisestä x86-arkkitehtuuristaan ja ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä eli tammi-maaliskuussa virallisesti julkaistavasta Summit Ridge -koodinimellisestä työpöytäprosessorista. io-tech.fi vieraili San Franciscon kupeessa järjestetyssä AMD Tech Summit -tapahtumassa ottamassa omin käsin ensituntumat uutuusprosessorista.
Uusi kilpailukykyinen x86-arkkitehtuuri on ollut valtava neljän vuoden projekti AMD:lta ja projektin parissa on työskennellyt samanaikaisesti parhaimmillaan 300 insinööriä. Toimitusjohtaja Lisa Sun mukaan yrityksen oli pakko kehittää suorituskykyinen arkkitehtuuri, jotta sen heterogeeniseen laskentaan eli prosessori- ja grafiikkaytimien yhdistämiseen nojautuva strategia onnistuu kääntämään yrityksen kurssin voitolliseksi seuraavan viiden vuoden aikana.
Suurin uutinen on, että AMD:n Summit Ridge -koodinimellisen työpöytäprosessorin virallinen nimi tulee olemaan Ryzen. Huhut nimen ympärillä alkoivat liikkua hiljattain, kun netissä paljastui yrityksen hakeneen 28. heinäkuuta Ryzen-tavaramerkkiä. Vaihtoehtoiseksi kirjoitusasuksi hakemukseen on merkitty ”Risen”. Ryzen on uutuusprosessoreiden brändinimi ja lopullisessa tuotenimessä on todennäköisesti lisäksi mukana tunniste ja mallinumero. AMD tulee käyttämään Ryzen-nimeä työpöytäprosessoreissaan ainakin seuraavan viiden vuoden ajan.
AMD on toistaiseksi kertonut yksityiskohtia vain 8-ytimisestä ja 16 säiettä tukevasta prosessorista, mutta kun aika koittaa, markkinoille julkaistaan todennäköisesti myös 4- ja 6-ytimisiä Ryzen-prosessoreita. Suorituskykyisin 8-ytiminen malli toimii 3,4 GHz:n perustaajuudella, mutta rasituksessa Boost-ominaisuus tulee nostamaan ytimien kellotaajuuden korkeammalle. AMD ei ole toistaiseksi paljastanut, kuinka korkealle se aikoo Boost-kellotaajuuden virittää.
Välimuistihierarkia on uudistettu Zenissä täysin ja 8-ytimisessä Ryzenissä sitä on yhteensä 20 megatavua, josta L3-välimuistia on 16 megatavua ja L2-välimuistia neljä megatavua. L3-välimuisti on jaettu kahdeksi kahdeksan megatavun lohkoksi, joihin kumpaankin on yhteydessä neljä ydintä. Jokaisella ytimellä on oma 512 kilotavun L2-välimuisti.
Päivitys: Lisa Su kertoi tiistaina järjestetyssä New Horizon -livestreamissa, että Globalfoundersin 14 nanometrin FinFet-prosessilla valmistettavan 8-ytimisen Ryzen-prosessorin TDP-arvo on 95 wattia.
AMD SenseMI -tekniikka
”SenseMI, a set of sensing and adapting technologies, including an artificial network inside every “Zen” processor to anticipate future decision, preload instructions, and choose the best path through the CPU”
Uusien teknisten yksityiskohtien lisäksi AMD esitteli SenseMI-tekniikan, joka käsittää joukon prosessorin suorituskykyyn ja toimintaan liittyviä ominaisuuksia. Vähemmän yllättäen jokaisella SenseMI-tekniikan ominaisuudella on oma markkinointinimensä, joten uusista termeistä ei tule olemaan pulaa.
Virransäästöstä on vastuussa Pure Power -ominaisuus, joka tarkkailee prosessorin lämpötilaa, kellotaajuutta ja käyttöjännitettä. Jos mahdollista, Pure Power optimoi reaaliajassa prosessorin parametrejä alhaisemman virrankulutuksen saavuttamiseksi ylläpitäen tarvittavan suorituskyvyn.
Precision Boost on AMD:n uusi markkinointinimi perinteiselle Turbo-ominaisuudelle ja kellotaajuutta pystytään säätämään rasituksessa huomattavasti aiempaa tarkemmin. Precision Boost toimii rinnakkain Pure Power -ominaisuuden kanssa eli lämpötila, kellotaajuus ja käyttöjännite ovat jatkuvasti tarkkailtavana. Tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan prosessorin kellotaajuutta voidaan säätää 25 MHz:n askelin tuhat kertaa sekunnissa, kun perinteisesti prosessoreissa Turbo-tasot ovat olleet minimissään 100 MHz:n välein.
Extended Frequency Range eli XFR mahdollistaa prosessorin kellotaajuuden nostamisen automaattisesti yli maksimiksi määritellyn Precision Boost -taajuuden, jos prosessorin jäähdytys on kunnossa ja lämpötila riittävän alhainen. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kellotaajuus skaalautuu korkeammalle, mitä parempaa jäähdytystä prosessorilla käytetään. Esimerkkigraafissa punainen viiva eli Precision Boost -maksimitaajuus on asetettu neljännelle tasolle, joka voidaan tulkita 4 GHz:ksi. XFR:n avulla ja hyvällä jäähdytyksellä kellotaajuus nousee graafissa hetkellisesti 4,5 GHz:iin.
AMD Ryzen vs Intel Core i7-6900K
AMD tarjoili median edustajille tuoreen katsauksen Zenin suorituskykyyn ja demossa vastakkain olivat 3,4 GHz:n kellotaajuudella toiminut Ryzen-prosessori ja Intelin vakiona toiminut Broadwell-E-koodinimellinen Core i7-6900K -prosessori. AMD:n Ryzen-prosessorissa ei ollut vielä Precision Boost -ominaisuus käytössä, vaan se toimi 3,4 GHz:n perustaajuudella. Intelin 6900K toimii vakiona 3,2 GHz:n perustaajuudella, mutta rasituksessa 3,7 GHz:n Turbo-taajuudella.
Molemmat prosessorit ovat 8-ytimisiä ja kykenevät käsittelemään samanaikaisesti 16 säiettä. AMD ei ole paljastanut 8-ytimisen Ryzenin TDP-arvoa, mutta Core i7-6900K:lla se on 140 wattia. Intelin Core i7-6900K julkaistiin toukokuun lopulla ja sen hintataso Suomessa on tällä hetkellä alkaen 1150 euroa.
Ensimmäisenä ajettiin Handbrake-testi ja videon enkoodaus, jossa kokonaislukuyksiköt pääsevät tositoimiin. Ryzen-kokoonpano oli Handbrake-testissä noin 3-4 sekuntia suorituskykyisempi kuin Core i7-6900K-kokoonpano. Tehonkulutusmittauksissa Blender-renderöintiohjelmistolla mallinnettiin 3D-grafiikkaa ja Ryzen -kokoonpanolla tehonkulutus oli rasituksessa noin 5 wattia alhaisempi kuin 6900K-kokoonpanolla.
Lisa Su kertoi testien lopuksi, että Ryzeniä viilataan vielä kohti julkaisua ja suorituskyky paranee ainakin vielä, kun Precision Boost -ominaisuus kytketään käyttöön. Kannattaa kuitenkin huomioida, että lopullisia johtopäätöksiä AMD:n omista testeistä ei kannata vetää, vaan odottaa puoleettomia testejä. io-tech.fi tulee testaamaan ja ylikellottamaan Ryzen-prosessorin heti julkaisun yhteydessä, joten pysykää kanavalla.
AM4-emolevyt
Ryzen-prosessoreissa on 1331 liitäntäpinniä ja ne sopivat uuteen AM4-prosessorikantaan, joka on käytössä myös Bristol Ridge -koodinimellisissä 7. sukupolven APU-piireissä. Muistiohjain tukee DDR4-muisteja ja PCI Express -ohjain 3.0 -standardia.
Emolevyvalmistajilta on ensi vuonna luvassa runsaasti AM4-kantaisia emolevyjä, jotka pohjautuvat uuteen X370-piirisarjaan. Tuettuna ovat kaikki nykypäivän ominaisuudet, kuten USB 3.1 (Gen 2), M.2-formaatin SSD-asemat, NVMe-protokolla ja SATA Express -liitäntä.
Tuo 1700x näyttäisi olevan se sweetspot tässä ryzen sarjassa, jos nuo kaavaillut hinnat pitävät paikkansa. Intelin 7600k on helisemässä, kyllä vituttaisi jos ois just pistänyt koneen tuolla prossulla.
Näin ainakin wccftech sanoo. "For the above chart, physics scores were divided by the number of cores each CPU has."
AMD Ryzen 3DMark Benchmarks Leaked – Faster Per Core Than Intel's $1700 i7 6950X
Toivottavasti on noin hyviä prossuja.
No huhhuh jos pitää paikkansa.
Odotukset kuitenkin oli, että siellä SB – Ivy maastossa liikutaan ja se i7-3960X ois tähtäimessä. Eli jäätäisiin jonkin verran i7-6900k:sta mutta hinnalla voitaisi kilpailla.
Jos nyt pitää paikkansa, että performanssissa ollaan ajoittain edellä, jopa paljonkin ja hinta on huomattavasti alhaisempi ja vielä säästetään sähkölaskussakin niin tämähän on aika päälaellaan. Sitten kun tuo Sampan prosessi saadaan vielä kuntoon ja kellot korkeammalle niin lujaa mennään Zen+ – vaiheessa….
No ei minua aikanaan *tuta vaikka prossu on vielä tulossa postissa. 1700x on 389 taalan prossu ja 7600k on aika paljon halvemman hintaluokan vekotin.
Mutta hyvää kamaa näyttäisi olevan AMD:ltä tulossa!
E: Hinnan katsoin tästä linkistä:
New AMD Ryzen details and pricing leaks | PC Gamer
AMD Ryzen 7 1800X, 1700X & 1700 February 28 Launch Confirmed – Available Now For Pre-Order At €499, €389 & €319
Ööö, mitä ihmettä. 28.2 launch confirmed? Miten tämä voi pitää paikkaansa?
EDIT: olisikohan yksittäisen verkkokaupan näppäilyvirhe? vahingossa laitettu emolevyjen launch date.
Sitten vaan odottamaan kellotustestejä, jotta näkee paljonko AMD:n ostamalla jää jälkeen kelloissa.
Kaby Laket menevät "normaalisti" sen 4.8GHz ja korkkaamalla vielä hieman lisää. Omassa käytössäni tärkein peli ei hyödy threadien lisäämisestä 3:sta ylöspäin ja pelaamisen mukavuus skaalautuu lineaarisesti IPC:n / kellotaajuuden mukana, joten tällä hetkellä 7700K tai 7600K tappiin kellotettuna olisi se optimaalinen valinta. (Civ 6 vuoron vaihto ei skaalaa ydinmäärän mukana lainkaan about 3 ytimen jälkeen, koska AI-vuorot ovat sekventiaalisia, eivät yhtaikaisia).
Kysymys kuuluu, että paljonko jää jälkeen esim. 1400X:n tai 1600X:n tappiin kellottamalla jälkeen?
No, en tietenkään osta CPU:ta yhden pelin takia, mutta kyllähän tässä Ivy Bridgen omistajalla päivityshimot alkavat heräämään. Samalla voisi tietysti hommata lisää corejakin, mutta eipä niille nykyisin niin paljon käyttöä ole, että ihan hirveästi extraa jaksaisi maksaa kahdeksasta.
Kyllä nyt taas alkavat huhut kiihtymään siihen tahtiin että parempi laittaa jäitä hattuun.
Yhtä tehokas/tehokkaampi puoleen hintaan? En alkaisi huuteleen ennen oikeita testejä.
Perinteisesti amd:n tuotteiden kohdalla on paljon vuotoja jotka ovat parhaasta mahdollisesta tilanteesta, taikka tekaistuja tavalla tai toisella.
Jossain vaiheessa tais olla juttua, että 28.2 on julkaisupäivä ja sitten kauppojen hyllyissä ovat 2.3. En tiedä sitten onko totta?
Yhtä tehokas kuin mikä? Tonnin i7 oletuskelloilla – todennäköisesti, ainakin tiukassa laskennassa. Pelisuorituskyky on kysymysmerkki, mutta tuskin tämä nyt pelejä ainakaan hidastaa merkittävästi..
Sen sijaan näyttää siltä, että yhden coren suorituskyky ei ole sillä tasolla kuin esim. i7-7700K:ssa. Jo ihan kellotaajuuksien puolesta. Eli huonosti säikeistyvät pelit toimivat jatkossakin Intelillä paremmin ja tuosta saadaan hyöty vain hyvin säikeistyvissä ohjelmissa.
Kunhan sieltä tulee jotain, joka pääsee tarpeeksi lähelle, niin hinnoittelu korjaa loput puutteet.
Voihan se olla noinkin, kuitenkin vain 2 päivän ero.
Laitoin Corsairille kyselyä H100-coolerin yhteensopivuudesta AM4-kantaan, vastasivat vain että eivät kommentoi vielä… Harmittaa jos noin vanhan coolerin kanssa tulee asennusongelmia/brackettejä ei ole nopeasti saatavilla ja uusi konepaketti olisi jo olohuoneen lattialla. 🙁
Joo tuskimpa tämä nykypelejä ainakaan millään järkevällä resoluutiolla hidastaa. Ja sanon siis järkevä kontekstissa koska jos jollain on varaa sijoittaa rahaa esmes GTX1080 ja 350$+ pelkkään prosuun niin toivottavaa olisi, että sama kaveri olisi jo tajunnut päivittää näytönkin.
Tossa KäpyLaaki vs Bulldözer ero on neglible 2560 resolla
Core i7 7700K processor review: Desktop Kaby Lake
Tässä KäpyLaaki vs BullDözer eroa syntyy jo merkittävästi mutta niin pitäiskin
Core i7 7700K processor review: Desktop Kaby Lake
Ja tässäkin sama, ero aika pieni
Core i7 7700K processor review: Desktop Kaby Lake
Eli periaatteessa siis isossa tilanteista jo BullDözerikin on GPU rajoitteinen. Eli luulen, että ei tuo Ryzen niitä tilanteita muuta juuri suuntaan tai toiseen.
Juuri tätä tarkoitin parhaalla mahdollisella tilanteella. Ei tarvi huhupuheiden perusteella ristiä tuotetta flopiksi kun ei tullutkaan cs:ään tupla fps.
Tossa on sulle Corsairin taulukko noista sopivuuksista
Corsair releases socket AM4 compatibility info | Cases & Cooling | OC3D News
Kiitoksia, en tuota vielä löytänyt. Itse kun olen melkoinen aloittelija vielä näissä touhuissa ni ei edelleenkään selviä meneekö H100 (ei -i versio) suoraan AM4 bracketteihin. Corsair Hydro Series H100i Review – H100 vs H100i The comparison
Tuossa näkyy H100 ja H100i eroja, H100:aan tulee ilmeisesti välipalikan kautta tuo kiinnitys AM4 sockettiin. Täytynee kaivaa vielä tuo vanha laatikko ja katsoa minkälaisia välipalikoita siellä on.
EDIT: tuon Tomin linkin kommenteista löytyikin vastaus
The original H100 however I swear uses AMD's mounting clips so that will fit regardless.
Eli jos alkuperäiset osat on tallessa niin pitäisi selvitä helpostikin.
Tämä on juuri se vaarallinen ajatusmaailma johon moni sortuu. Toki jos prossua päivittää usein, niin ei sillä niin isoa väliä ole. Mutta itse ainakin ajattelen prossun olevan seuraavan 3-5 vuoden sijoitus. Se että nykypelit eivät välttämättä tarvitse sitä 8 threadia enempää ei tarkoita ettei näin esim. kahden vuoden päästä olisi. Trendihän on että kokoajan mennään enemmän ja enemmän peleihin jossa ajetaan enemmän säikeitä. Ja eihän se 4C/8T prossu ikinä ole optimaalinen ajamaan niitä kahdeksaa säiettä kun threadit joutuvat vuorottelemaan, eli 8C on se optimi.
Niinkun aikasemmin olen sanonut. I7-3770k:n omistajana en enään uskalla ostaa seuraavaksi prossuksi 4C/8T mallia, se ero ei vain ole tarpeeksi iso kun kattoo pidemmällä tähtäimellä.
6C prossu minimissään päivityksessä, todennäköisesti 8C.
Taas tullut aikanaan ostettua maailmasta kadonnut malli. Nimittäin löytyy h110i GTX. Mihinkäs se noista lukeutuisi kuka osaa sanoa? Olikos se niin kun nVidia veti herneet nenään tuosta GTX-nimestä niin se nimettiin h110i v2? Ei kuitenkaan ole tuolla listalla.
Itsekään en osta ainakaan 4c/8t mallia. BF1 näytti että ytimistä on hyötyy ja noi 6 ja 8 ytimiset auttaa tosi paljon jos haluaa korkeita frameja, kuten minä. Muutenkin pelaan vain Battlefieldejä ja ne hyödyntää prossua aika hyvin.
Ei haittaa vaikka olisikin vähän hitaampi kuin kaby lake 🙂 vaikka olisi sen 5-10% hitaampi intteliä niin kannattaa muistaa että se on aika pirun hyvä parannus Amd:ltä kun verrataan Buldozeriin tätä Ryzenia. Ja en usko että Amd kovin kauas voi enää jäädä noista inttelin kivistä kumminkaan tänä päivänä.
Juu ja tiedän että toistan itseäni 😀
:cigar:
Tein sattuneesta syystä erittäin hiljattain melko kattavan testin, koskien arkkitehtuurien suorituskykyeroja (IPC).
26 testin (9 kokonaisluku ja 17 liukulukukuormaa) keskiarvo Skylake / Kaby Laken IPC etumatkalle Excavatoriin nähden on 78.4%. Ja tuohon lukemaan AMD lupasi alunperin 40% parannuksen.
Lukema on AMD:n tuoreempien puheiden perusteella kuitenkin ylitetty, ainakin hieman.
Onko sanoa myös muihin Intelin Sandy => Skylake ja mitä siihen väliin tulee suorituskykyeroja tuohon Excavatoriin verrattuna? Henkilökohtaisesti tahdon lähinnä tietää paljonko Ryzen tulee olemaan omaa SB prosessoriani edellä mutta varmasti muitakin kiinnostaa.
Valitettavasti Intelin vanhempiin ei ollut pääsyä.
Intelin edellinen (Haswell) sekä nykyinen (Broadwell / Skylake / Kaby Lake) mukana.
No ainakin kuulostaa ihan hyvältä parannukselta Amd:n puolelta. Mielenkiinnolla jään odottaan kellotustestejä tuosta ryysenistä
Onko noista Ryzen Apuista mitään tietoo? Mikä grafiikkaohjain niistä löytyy etc etc
Jääny vähä tuo Apu puoli pimentoon iteltä
:think:
Ravenin julkaisuajankohta pitäisi olla 2017 puolella myös.
Periaatteessa CCX on identtinen Zeppelinin vastaavaan, mutta infraa on kevennetty huomattavasti koska Zeppelin sisältää paljon vain serveripuolella tarvittua tavaraa.
Grafiikka-IP on Ravenissa versio 9, eli Vega.
Hmmm rupee kuulostaan siltä että mITX buildin vois Raven Ridgellä kasata 😀
2 vuotta on kuitenkin taaksepäin katsottuna todella lyhyt aika pelien "moniydinvallankumouksen" edistymisessä.
Supreme Commander ilmestyi 10 vuotta sitten. Silloin 2 säiettä oli valtavirtaa, ja harvinaisessa erikoistapauksessa hyötyi 4:stä.
Nyt 10v myöhemmin, 4 säiettä on perusjuttu, ja enemmistä hyötyy vielä vain harvinaisemmissa poikkeustapauksissa, ja silloinkin kunhan ensin on kellot ja IPC kunnossa niihin pariin tärkeään säikeeseen.
Joten, viekö seuraavakin "tuplautuminen" tarpeessa saman 10v? Toivottavasti ei, mutta..
Toisaalta konsolit ovat olleet moniytimisiä pitkään ja näitä hyödyntäviä ominaisuuksia moottoreihin varmastikin alkaa tulemaan.
Kuinka paljon suorittimien kokonais – ja liukulukusuorituskykyä voidaan yleistää koskemaan suorituskykyä muissa käyttötilanteissa? Esim. pärjääkö hyvän kokonais – ja liukulukusuorituskyvyn omaava suoritinperhe keskimäärin paremmin vai huonommin esim. tietokonepeleissä kuin heikomman kokonais – ja liukulukusuorituskyvyn omaava suoritinperhe?
Jos katsot esim. AMD:n nykyisiä (15h) vehkeitä, joissa kokonaislukusuorituskyky on huomattavasti vahvempi kuin liukulukusuorituskyky niin miten ne pärjää peleissä? :think:
90-luvun puolen välin kokonaislukusuorituskykyä mittaavaa PR-testiä oli sanottu huonoksi meriitiksi pelisuorituskyvyn ja muun kannalta.
Pitääkö tuo logiikka paikkansa edelleen nyt 20 vuotta myöhemmin? Onko liukulukusuorituskyky parempi (vai siltikin kehno) mittari pelisuorituskykyä vertaillessa?
Performance Rating – Wikipedia
Onkohan niin että kannattaa panostaa Asuksen paremman pään lankkuun heti kerralla tän Ryzenin kanssa ja jättää suosista muut roskalankut kaupan hyllylle?
:think:
En ole vielä The Stiltiltä huomannu haukkuja muiden emolevyistä… Mutta Asus 90% varmuudella varma valinta.
AMD Ryzen Reviews Coming February 28th – Press Now Receiving Samples
Toivottavasti Sampsallakin kohta postilaatikossa kolisee. Olisi kiva saada kova artikkeli heti julkaisupäivänä.
Nähdäkseni heikosti.
Sniper Elite 4 im Test: Direct X 12 & Async Compute endlich mal richtig umgesetzt [Update]
Täällä kun on niistä ydinmääristä keskusteltu, Niin täällä on testiä missä sniper elite 4:n skaalautumista on testattu ydinten mukaan. Tuossa testissä skaalautuvuus loppuu 6 ytimeen (HT:sta ei juuri hyötyä, kun taas 4coren kohdalla ht:n päälle laitosta on selvä hyöty, kuitenkin jää alle 6:n oikean ytimen).
Miten niin kokonaislukusuorituskyky on huomattavasti vahvempi kuin liukulukusuorituskyky?
Yhden säikeen kokonaislukusuorituskyky on bulldozer-johdannaisisssa nimenomaan se kaikkein pahin ongelma ja suhteessa selvästi heikompi kuin liukulukusuorituskyky.
Esim. Bulldozer-johdannaisten huono välimuistirakenne tuntee selvästi enemmän kokonaislukusuorituskyvyssä kuin liukulukusuorituskyvyssä; Liukulukukoodi on paljon säännöllisempää ja prefetcherit onnistuvat sen kanssa paljon paremmiin hakemaan datan kakkuihin ajoissa.
Ja monella säikeellä… jos säikeitä on ajossa maksimissaan 1/moduli, sen jakaminen ei haittaa yhtään, koska sitä ei käytännössä jaeta. Ja vaikka säikeitä olisi ajossa 2/moduli, harvoin yksi säie kuitenkaan saisi molempia FPUn laskentayksiköitä tehokkaasti hyödynnettyä, joten käytännön suorituskyvyn lasku johtuen FPUn jakamisesta on paljon pienempi kuin mitä luulisi jakamalla vaan flops-lukuja.
Bulldozer-johdannaisten huono pelisuorituskyky johtuu huonosta säiekohtaisesta (pääosin kokonaisluku)suorituskyvystä, ei sen FPU-suorituskyvystä.
(ja sitten aasinsilta itse asiaan..)
Bulldozer-moduuli ja zen-ydinhän ovat melko lähellä toisiaan liukulukuyksilön järeydeltään; Molemmat pystyvät laskemaan kaksi 128-bittistä FMA:ta kellojaksossa.
Zen tosin on nopeampi silloin kun koodissa onkin yksittäisiä FMUL- ja FADD-käskyjä FMA-käskyjen sijaan, mutta toisaalta bulldozer-johdannaiset pystyvät paremmin suorittamaan liukuluku-/SIMD-datan tallennuksia ja shuffleja yms. operaatioita rinnakkain itse laskennan kanssa.
Molemmat myös kykenevät ajamaan 1..2 säiettä.
(järeys ja nopeus eivät kuitenkaan aina ihan korreloi, tyhmä järeä design voi olla käytännössä hitaampi kuin fiksu vähemmän järeä design, jos järeä stallailee paljon enemmän tai joutuu pyörimään pienemmällä kellolla tms., )
Skylaken IPC on n. 40% edellä Excavatoria kokonaislukukuormissa ja n. 78% edellä liukulukukuormissa?
Eikö tuolloin ole aihetta sanoa että kokonaisluvut on suhteessa paljon vahvempia kuin liukuluvut 15h perheen malleilla?
Tuossa oli Titan X Maxwell. Todennäkösesti osui tuossa 6 ytimisellä gpu limittiin. Titan X Pascal voisi näyttää eroa vielä yli 6:n coren. Mutta tuossa pelissä 2C/4C pyörittää peliä jo noilla asetuksilla 80 fps, ainakin tuossa testi osiossa.
En ymmärrä muutenkaan tuota cpu testiä , että miksi siihen on pitänyt ottaa Titan X Maxwell testiin, jota ei sitten edes löydy niiden varsinaistesta testilistalta isommilta resoilta. Olisivat käyttäneet sitä Pascal versiota.
Single-core vai koko ytimen leveydeltä verrattuna?
IPC:stä puhuttaessa harvemmin tarkoitetaan koko piirin suorituskykyä.
Eipä sillä Titan X mallilla tuossa pitäisi juuri eroa olla, kun reso näyttäisi olevan 1280×720 ja ilman antialiasointia, ja toisaalta CPU-testaus aina 3GHz kelloilla.
Tuosta näkyy tosiaan, että peli huomaa lisäsäikeet, ja pystyy niille jotain kuormaa laittamaan. Eli monisäikeistys on kehityksessä huomioitu.
Silti menee monimutkaiseksi, että mikä prossu pelaajan pitäisi valita optimaalisesti tuota peliä varten, jos on koneen kokoamiselle tiukahko budjetti. Näyttäisi, että tämän päivän hinnoilla, ennen Ryzenin tuloa, aika turvallinen valinta olisi Intelin kerroinlukittu 4c/4t, eli vaikka i5-7500? Tuossa testissähän oli aina ytimien kellot 3GHz, ja silti myös 2c/4t pysyi koko ajan pelattavilla fps-lukemilla.
Itseäni kiinnostaisi testit, että miten ikäänkuin prossun sama tehonkulutus pitäisi olla jaettuna. Kannattaako vaikka suunnilleen 4GHz 4c/4t tai 4c/8t mallille antaa 10% lisää kelloja, vaiko pitää ~4GHz, mutta lisätä 2 oikeaa ydintä lisää? Tietysti moniydinprossut voisivat vielä paremmin tukea korkeampia kellotaajuuksia, ja tarvittaessa liikojen ydinten sulkemista. Vaikka pelikohtaiset käynnistysprofiilit, silloin moniytimisyydestä ei koskaan olisi haittaa, aina "best of both worlds" tulisi sopeutumiskyvyn myötä.
@Sampsa tässähän olisi kovan jatko-artikkelin paikka sitten kun ryzen on saatu pois jaloista.
Jos katsot että 980Ti custom oli 1080:lla gpu rajoitteinen about 90fps. Niin ei se 1080p=> 720p pudotus niin paljoa tuo lisää, vaikka AA tiputetaankin pois päältä. Aivan mahdollista että on gpu rajoitteinen. En toki mene sitä vannomaan. Itsellä on kyllä kyseinen peli ja voin tarkistaa montako threadia peli käyttää ja miten se jakaa. Tämä menee vähän tosin Ryzen aiheen ohi, mutta ei nyt sentään ihan offtopiccia ole.
Edit:
Peli käyttää I7 (8 threadia). Main thread + 7 threadia + äänithread aktiivisesti. Eli 9 threadia pyörii kuormalla. Pelin pääthread on kuitenkin reilusti raskaampi että se tulee pullonkaulaksi, eli tuo 130fps voi hyvinkin olla pääthreadin maksimi 3GHz:lla.
Tuossa screenshot pikasesti heti kampanjan alusta pieneltä resolta:
Peli ei tosiaan ole kovin raskas kun prossukuormat alhaset ja fps taulussa yli 200.
Ok, onko float lukema leveimmän tuetun AVX:n mukainen, vai SSE4 vai mikä?
Joku kyseli toisella foorumilla että tuleeko Zen coret tarvitsemaan windowsiin päivityksen että käyttöjärjestelmä osaa tunnistaa SMT ytimet oikein? Onko tietoa?
Sano, että tulee tänne kyselemään 😡
Tiedän että luulit tarkoittaneeni Muropakettia, mutta tarkoitin kyllä Anandttechia.
Sano silti, google translate auttaa :psmoke:
Tämä on toki spekulaatiota, mutta olettaisin ajuria tarvittavan lähinnä erikoisempien ominaisuuksien kanssa kuten virransäästö ja kellotaajuuden muutokset lennossa. Muistelen nähneeni jossain väitteen, että AMD olisi testannut Ryzenin myös Windows 7:llä ja olisi toiminut, mutta virallisia ajureita sille ei ole tulossa.