AMD:n uudet 2. sukupolven Ryzen-prosessorit tukevat virallisesti DDR4-2933-nopeutta ja ajoimme io-techin viralliset testitulokset ja vertailut kyseisellä nopeudella. Intelin ja AMD:n ilmoittamat virallisesti tuetut muistinopeudet ovat kuluttajalle kuitenkin lähinnä ohjeellinen arvo, sillä molempien valmistajien prosessoreihin integroidut muistiohjaimet kykenevät toimimaan huomattavasti korkeammilla muistinopeuksilla ilman ongelmia. Tutustumme tässä artikkelissa, miten DDR4-muistinopeus vaikuttaa Ryzen 2:n suorituskykyyn.
Tällä hetkellä markkinoiden nopeimmat ja kalleimmat DDR4-muistit on speksattu toimimaan jopa DDR4-4600-nopeudella, mutta näihin nopeuksiin ylletään erikoisjärjestelyillä ainoastaan Intelin Coffee Lake -prosessoreilla ja AMD:n Ryzen-prosessoreilla on toistaiseksi tyytyminen alle DDR4-4000 nopeuksiin.
Ryzen CPU-kompleksit kommunikoivat prosessorin sisällä keskenään uudella Infinity Fabric -liitäntärajapinnalla, jonka avulla prosessorin eri osat ja IP:t voivat siirtää tietoa toistensa välillä. Samaa liitäntärajapintaa käytetään myös Raven Ridge -koodinimellisissä Ryzen APU-piireissä, joissa Infinity Fabric yhdistää Zen-prosessoriytimet ja Vega-grafiikkaohjaimen samalla piisirulla toisiinsa. Infinity Fabric toimii samalla kellotaajuudella kuin muistit, joten korkeampi muistitaajuus parantaa myös Infinity Fabricin suorituskykyä.
Muistien hinnat nousivat rajusti viime kesänä ja syksynä, mutta tämän kevään aikana hintataso näyttäisi tasoittuneen ja yleisesti saatavuus parantuneen. Yllä olevassa graafissa on esimerkkinä Corsairin 16 gigatavun Vengeance DDR4-3200 -muistien hintakehitys. Tällä hetkellä 16 gigatavun settien (2 x 8 Gt) hinnat hitaimmilla DDR4-2133- ja 2400-nopeuksilla ovat alkaen noin 150 eurosta ja nopeampien yli DDR4-3000-nopeudella toimivien muistien hintataso on 200 eurosta ylöspäin.
Saimme AMD:lta Ryzen 2 -testejä varten G.Skillin 16 gigatavun Sniper X -muistisetin, jonka tarkempi mallimerkintä on F4-3400C16D-16GSXW. Suomesta kyseistä settiä ei jälleenmyyjien valikoimista löydy, mutta Saksassa se on listattu myyntiin reilun 300 euron hintaan. Kyseessä on Ryzen-yhteensopivat Samsungin B-Die-muistipiireillä varustetut kammat, jotka on vakiona speksattu CAS 16 -latensseille (16-16-16-36) 1,35 voltin käyttöjännitteellä.
Testeissämme kyseiset G.Skillin muistit saatiin ylikellotettua toimimaan Ryzen 7 2700X -prosessorilla ja Asuksen ROG Crosshair VII Hero -emolevyllä DDR4-3600-nopeudella siten, että saimme testitulokset ajettua, mutta TechBBS-foorumilta tutun käyttäjän Mustanaamion kehittämällä erinomaisella RAM Test -muistitestillä DDR4-3600-nopeus ei kuitenkaan ollut vakaa. Epävakaus ei kuitenkaan johdu itse muisteista, vaan Ryzen 2 -prosessorin muistiohjaimesta, joka ei toimi Asuksen emolevyllä vakaasti DDR4-3600-nopeudella tai sitä korkeammilla nopeuksilla. Ryzen 2 -prosessoreilla korkeammille muistitaajuuksille tähdätessä Samsungin B-Die-muistipiireillä riittää VDDR- eli muistien käyttöjännitteen korottaminen 1,35-1,5 volttiin.
Olemme io-techin testeissä saaneet jo ajettua MSI:n X470 Gaming M7 -emolevyllä kyseisiä muisteja DDR4-3866-nopeudella, mutta latenssit ja asetukset säätyvät automaattisesti siten, että suorituskyky ei kuitenkaan parane samassa suhteessa tai laisinkaan. Tulemme testaamaan Asuksen ja MSI:n X470-emolevyt io-techissä vielä erikseen, jolloin luvassa on vertailua prosessorin ja muistien ylikellotuspotentiaalista.
Suorituskykytestit
Testasimme Ryzen 7 2700X -prosessorilla suorituskykyä eri muistinopeuksilla useissa eri sovelluksissa ja peleissä. Monissa testeissä, kuten Cinebenchissä, Blenderissä ja x264-enkoodauksessa ei mainittavaa eroa syntynyt. Poimimme tähän artikkeliin muutamia testejä, joissa Ryzen-alustalla muistinopeus vaikutti suorituskykyyn ja tuloksiin. Testeissä alustana oli käytössä Asuksen ROG Crosshair VII Hero -emolevy (BIOS-versio 0505).
Muiden komponenttien osalta avonaisessa testikokoonpanossa oli käytössä Asuksen ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti OC Edition -näytönohjain ja 1920×1080- eli Full HD -resoluution näyttö. 64-bittinen Windows 10 Pro -käyttöjärjestelmä ja testiohjelmat oli asennettuna Corsairin 240 gigatavun Force GT -SSD-asemalle. Virransyötöstä vastasi Silverstonen 620 watin SK-620-virtalähde
Testit ajettiin DDR4-2933-, 3200-, 3400- ja 3600-muistinopeuksilla, kun käytössä oli 16-16-16-36-latenssit. Lisäksi mukana on tulokset TechBBS-foorumilta tutun The Stiltin Asuksen Crosshair VII Hero -emolevylle viilaamilla ja Memory Presets -valikosta löytyvillä asetuksilla DDR4-3466-nopeudella.
The Stiltin viilaamissa asetuksissa on käytössä pykälää alhaisemmat CAS 15 -latenssit ja lisäksi suorituskyvyn kannalta merkittävimmät viilaukset ovat sub timing-asetuksista tRC-, tRDRDSCL-, tWRWRSCL- ja tRFC-asetusten kiristäminen. Yllä olevissa kuvissa on verrattu G.Skillin Sniper X DDR4-3400-muistien vakioprofiilin ja The Stiltin viilaamien asetuksien eroa Ryzen Timing Checker -ohjelmalla.
AIDA64:n Memory Benchmarkin Read-testissä The Stiltin DDR4-3466-profiililla lukunopeus oli noin 24 % nopeampi kuin DDR4-2933-vakiotaajuudella.
AIDA64:n Memory Benchmarkin Write-testissä The Stiltin DDR4-3466-profiililla kirjoitusnopeus oli noin 27 % nopeampi kuin DDR4-2933-vakiotaajuudella.
AIDA64:n Memory Benchmarkin Copy-testissä The Stiltin DDR4-3466-profiililla kopiointinopeus oli noin 33 % nopeampi kuin DDR4-2933-vakiotaajuudella.
AIDA:n muistitesti ilmoittaa myös keskusmuistin latenssin eli kuinka kauan kestää, kun prosessori pyytää (read command) ja hakee tietoa keskusmuistista. The Stiltin DDR4-3466-profiililla latenssi oli noin 12 % alhaisempi kuin DDR4-2933-vakiotaajuudella.
7-Zip-ohjelman testi hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä ja mittaa prosessorin suorituskykyä LZMA-algoritmilla pakkauksessa ja purussa. Pakkausnopeus skaalautui lähes puhtaasti muistinopeuden mukaan, mutta purkunopeus parani vain hieman. Pakkausnopeus oli The Stiltin DDR4-3466-profiililla noin 11 % ja purkunopeus noin 3 % nopeampi kuin DDR4-2933-vakiotaajuudella.
Prosessoriytimistä ensisijaisesti hyötyvässä Cinebench-testissä muistinopeudesta ei juurikaan ollut hyötyä ja The Stiltin DDR4-3466-profiililla tulos oli vain noin prosentin parempi kuin DDR4-2933-vakiotaajuudella.
The Witcher 3 testattiin Full HD -resoluutiolla Ultra ja High -kuvanlaatuasetuksilla pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja tallentamalla OCAT-ohjelmalla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili Novigrad-kaupunkikentässä. The Stiltin DDR4-3466-profiililla ruudunpäivitysnopeus oli noin 19 % parempi kuin DDR4-2933-vakiotaajuudella.
Yhtä prosessoriydintä hyödyntävässä ARMA 3:ssa ajettiin Yet Another ARMA Benchmark -testi ja The Stiltin DDR4-3466-profiililla ruudunpäivitysnopeus oli noin 11 % parempi kuin DDR4-2933-vakiotaajuudella.
Yhteenveto
Vaikka suurimmassa osassa prosessoritestejä ja pelejä varsinkin korkeammilla resoluutioilla muistinopeudella ja muistilatensseilla ei ole kovinkaan merkittävää vaikutusta suorituskykyyn, nähtiin muisteista hyötyvissä testeissä, kuten 7-Zipissä, The Witcher 3:ssa ja ARMA 3:ssa 10-20 % parannuksia suorituskykyyn.
Merkittävin hyöty todettiin The Witcher 3 -pelissä, jossa Novigrad-kaupunkikentässä Full HD -resoluutiolla suoritetussa testissä muistien asettaminen toimimaan The Stiltin asetuksilla DDR4-3466-nopeudella ja tiukemmilla muistiasetuksilla paransi ruudunpäivitysnopeutta jopa 19 %.
Tällä hetkellä Ryzen-prosessoreilla parhaan suorituskyvyn järkevimpään hintaan saa noin 200 euron hintaisilla DDR4-3200-muisteilla (16 Gt), joissa on käytössä Samsungin B-Die-muistipiirit. Muistit saa todennäköisesti jännitettä 1,35-1,5 volttiin korottamalla toimimaan vakaasti DDR4-3400-3533-nopeuksilla. Tätä korkeammista muistitaajuuksista ja esimerkiksi yli DDR4-4000-nopeuksista Ryzen-prosessoreilla on toistaiseksi turha haaveilla.
Muisteja ostaessa kannattaakin tehdä hieman taustatyötä sen sijaan, että ostaisi sian säkissä. Ensiarvoisen tärkeää on selvittää, että kammoista löytyy Samsungin B-Die-muistipiirit ja sen jälkeen tehdä ostopäätös oman budjetin mukaan. Apua voi kysyä esimerkiksi TechBBS-foorumista, josta löytyy ajankohtaista tietoa aiheesta.
io-techin testeissä käytetyt reilun 300 euron hintaiset G.Skillin F4-3400C16D-16GSXW -muistit edustavat jo tavallista kalliimpaa vaihtoehtoa, mutta niiden avulla pystyttiin testaamaan ja hyödyntämään koko 2. sukupolven Ryzenin muistiohjaimen potentiaali ainakin Asuksen ROG Crosshair VII Hero -emolevyllä. Testaamme io-techissä vielä erikseen MSI:n Gaming M7 -emolevyllä, saadaanko DDR4-3600- ja sitä korkeammat nopeudet toimimaan vakaasti ja minkälaisella suorituskykytasolla.
Mietin tätä lukiessa, että saiko kirjoittaja jonku kohtauksen, hakkasiko näppistä muutenvaan vai onko nämä ihan oikeita kirjainlyhenteitä. 😀
Ihan oikeita on:
Aika merkittävä ero kyllä muistinopeudella näiden prossujen pelinopeuteen. 2700X itsessään ei kauheasti kannata käsin ylikellotella, mutta muistien kanssa säätämällä saa selvästi tehokkaamman kokoonpanon (ainakin peleihin).
Joo 2700X vakiona ja Crosshairista @The Stil
Korjasin tägin. 😉
Jos intoa riittää niin ajelkaa jossain vaiheessa vertailun vuoksi myös sopivimmaksi näkemillänne CL14-asetuksilla (niille kelloille asti mihin järkevin voltein venyy) testit. X370:llä kun näyttäisi sen verran huonommin antavan muistikelloja, niin B-die käyttäjillä asetusten kiristäminen pienemmillä kelloilla on varteenotettava vaihtoehto.
Ihan mielenkiintoista olisi nähdä miten esimerkiksi 3200CL14 ja CL15 vertautuu tuossa taulukossa.
Saisikohan tuonne hinta.fi sivuille joskus sellaisen suodattimen, jolla voisi paremmin suodatella eri muisteja, esim juuri tuon b-die tyypin mukaan tms. tai sitten jonnekin tämän sivun foorumille listan noista muisteista.
Vähän myöhäistä, mutta saisiko tuonne 2400Mhz (tai myös 2666MHz)? Vertailun vuoksi.
Kun se päätös yleensä tehdään 2400/2666MHz ja 3200MHz välillä..
Miten tuo latenssi on niin korkea, vai onko omassa 45 ns kovin matala latenssi? (Intel 8700K, DDR4 3866))
Kiitokset artikkelista.
Hyvä artikkeli sinänsä mutta onko näppituntumaa mihin rakoseen 3200 CL14 kammat sijoittuu?
Veikkaan että aikalailla samoissa kuin testien 3400 CL16.
AMD:n prossuilla ajellessa on niissä ~50% enemmän latenssia. Niiden muistin ohjain on vain hidas.
Useissa peleissä esim. Intelit vie 6-0 juuri tuonkin takia. Arma3 hyötyy eli lisä FPS:iä irtoaa vielä yli 4000Mhz muisteillakin.
Niin no Arma3:n vanha moottori onkin vetelää.. p…aa… Ja ei se uusi moottori näytä sen paremmalta 🙁 rip (dayz moottori joka tulee Arma4 seen) Toisaalta nyt ne vasta alkaa sitä oikeesti kehittää kun Arma3 jengi pääsee siihen käsiksi… Toisaalta Arma3 jengi pääsee siihen käsiksi =D Arma3 For Linux Press the Damn button already 1.82 we want to play 2!
Ryzen arkkitehtuurissa on valitettavasti korkeammat muistilatenssit.
Emolevyn BIOS-version voisi lisätä artikkeliin. @Sampsa
2933MHz nopeudella toimivat cl 14 muistit sijoittuu varmaan tuonne 2933 cl16 ja 3200 välimaastoon. Ei suostu B350 lankun kans toimimaan nopeampaan. Kokeilin vielä 1.37 V jännitteellä, mutta ei vakautunut. Jospa sitten seuraavien ryzeneiden kanssa nuo virallisesti tuetut muistiasetukset olisi saatu sinne 3200MHz:n ainakin b-die muisteilla.
Ei valitettavasti, kyseessä ei ole mikään ominaisuus, jonka valmistajat ilmottaisi.
Lisätty, 0505 oli käytössä
Keskustelua artikkelista Redditisssä:
r/Amd – [Io-tech.fi] Ryzen 2 Memory speed benchmark. Including The Stilt's custom settings. (Finnish)
Saisiko kuvaajiin vielä Intelin prosessorien tulokset vertailun vuoksi?
Huomaa että Ryzenien suorituskyky riippuu muisteista ja niiden latensseista huomattavasti.
Tuossa parit testit joita ajoin itse ensimmäisen zenin julkaisun jälkeen. Molemmat graafit täyttyi lopulta aika tavalla eri asetuksin kun eri käyttäjät halusivat aina joillain asetuksilla testattavan.
Ihan hyvä juttu. Jos tekee mieli jatkoartikkeleita, niin jäähdytyksen vaikutuksesta boostiin voisi tehdä. Ynnä testata saako negatiivisen offset jänniteen avulla prosessorin boostaamaan kovempaa. Eli käytännössä alivoltitus yhdistettynä boostiin.
Mites muuten raven ridge tykkää stiltin asetuksista? En löytänyt mistään tietoa.
Nää on kyllä kattavat käppyrät muistien nopeuksista :tup: 99 persentiili varsinkin näyttää vielä nousevan aika hyvin 2933 -> 3200MHz
Tuloksethan ovat suorastaan aivan kuin erään foorumin keskustelupalstalta suoraan 😉 Nojoo tiedossahan tuo oli jo isolla osalla, mutta hyvä saada oikea artikkeli niin saadaan isompaan tietoon, kuitenkin paljon ihmisiä jotka eivät eksy oikeisiin säikeisiin jossa asiasta keskustellaan. Testit myös hyvin kuvaavat kuinka paljon eri aplikaatiolla on oikeasti eroa miten ne reagoivat pienempiin latensseihin. Cinebench on varmaan yksi huonoiten sen kanssa skaalautuva. Winrar joka testistä puuttui taitaa olla parhaiten säikeistyvä (jos oikein muistan oli siellä aikasemmin jopa lähes 60% parannusta 2400MHz muisteista ylöspäin mentäessä). Tässä testissähän pohjana oli jo varsin hyvä 2933MHz muisti jossa ei ainakaan muistiväylä vielä pahempana pullonkaulana ole.
Olipahan, poijjaat, hyvä artikkeli! Erittäin mielenkiintoista luettavaa.
Yllättävän paljon vaikuttaa tietyissä peleissä nuo tiukemmaksi viilatut muistiasetukset.
Tosiaan, mitä katsellut varsinkin tuon 2700X:n osalta, niin sitä ei pahemmin vissiin edes kannata käsin kellotella… Vielä kun olisi rahaa, niin heti lähtisi 4790k-kokoonpano vaihtoon 😉
Mutta ei ole ;p
Kiva tutkimus näinkin. Mielestäni tällaisessa olisi hyvin kiinnostavaa tietoa nähdä nopeus myös @ 2400 tai 2666MHz.
Sitten voisi jokainen miettiä käytännössä: kannattaako B-die muisteihin sijoittaa, vai ajaako nykyisillä Hynixeillä 2666 MHz…
Voisihan niitä laittaa, mutta siiten joku tietämätön lukija voisi kuvitella että ne Intel ja AMD tulokset olisvat toisiinsanähden jotenkin vertailukelpoisia vaikka kyseessä on kissojen ja koirien vertailu
(se että sekä kissat, koirat, Intel että AMD on kotieläimiä joilla on muistitoimintoja ei tarkoita site että ne olisivat keskenään vertailukelpoisia).
Eikös tuo ole jo testattu ekojen ryzeneiden revikoissa.
Ylikellotustesti ilmalla: Ryzen 7 1800X & 1700X – io-tech.fi
Mutta Ryzen 1 ei ole Ryzen 2.. Ainakin muistilatenssit ovat muuttuneet parempaan suuntaan.
Mutta trendi on sama, eli ero parempien muistien kanssa on vain suurempi.
Jos oikein olen ymmärtänyt (ja korjatkaahan viisaammat jos olen väärässä!) niin esim. 3200CL14 on about samoissa kuin tuo Stiltin 3466CL15 (jos käyttää Anandilta pöllittyä kaavaa):
3200 / 14 = 228,6
3466 / 15 = 231,1
vertailun vuoksi: 3200CL16:lla huomattavasti heikompi vertailuarvo 3200 / 16 = 200
Riippuu tietysti käyttökohteesta onko korkeampi taajuus vai kireämmät latenssit parempi…
Pointti onkin, että ne B-diet kellottuu tuohon 3466Mhz helposti – ja ne 3200/16 ei välttämättä pääse edes arvoihin, jotka on paketin kannessa.
Noin se menee jos muuten identtiset muistit, mutta Stiltin asetuksissa on hierottu 2nd ja 3rd latenssit myös tiukalle, joten ero on vielä suurempi.
Onkohan nuo Ryzeneiden muistiongelmat korjattu uusissa kivissä? CL16 3200 Mhz muistit toimivat stabiilina 3466 Mhz 1.45v kellotuksella:
katso liitettä 97494
Harmi kun omaan emoon ei sisälly extreme tweakerin ominaisuuksia. Noita The Stiltin profiileja olisi kiva päästä testaamaan.
Onko kukaan saanut pidettyä XFR2 -kellotusta päällä BCLK -kellojen kanssa? Omassa emolevyssä tuo on nimellä APU frequency ja sitä muuttamalla XFR2 lähtee pois päältä. Cinebench tulos nyt 1868.
Mitkä muistiongelmat?
Kaikilla muisteilla ei boottaa, suurin osa ei-b-diestä ei kellotu yli 3000MHz, jos edes sinne asti, muistit vaatii jännitteen nostoa siihen 1.45V ja kovat SoC-jännitteet, jne..
Paljon se ero olikaan siinä linkittämässäsi testissä 2666MHz ja 2933MHz välillä? :geek:
Tarkoitin siis emolevyjen yhteensopivuutta eri muistimallien kanssa. Ilmeisesti ongelmia oli vain 1000-sarjan launchin aikana? Korjaantuivat bios päivityksillä? Omat muistit sain boottaamaan jopa 3866 Mhz kelloilla.
Ei tuossa ollut 2933 muisteja, jos videoon viittaat.
@Sampsa ilmeisesti tulokset on vertailukelpoisia 8700K artikkelin Witcher 3 -tulosten kanssa? Eipä juuri jää eroa pelisuorituskyvyssä 8700K vs 2700X.
Nuo lienevät enemmän AGESA:n ongelmia kuin itse kivessä olevia puutteita. Omassa koneessa 2 x 16GB (Ryzen 1800X + C6H) ei muistaakseni bootannut ensimmäisillä bioseilla edes 2666MHz asetuksella, nyt uusin bios boottaa 3333MHz (valmistajan speksi noille muisteille) helposti, tosin ei ole aivan 100% vakaa. Toisin sanoen AMD on saanut sitä AGESAa viilattua hämmästyttävästi parempaan suuntaan.
On sitä muistiohjaintakin varmaan paranneltu, mutta oma fiilis on, että AGESA on varmaan se tärkeämpi.
No sen verran eroa, että meidän tuoreissa tuloksissa Intelillä uudempi Windows-versio Meltdown ja Spectre päivityksillä ja uusin Bios käyttää Turboa vakiona huomattavasti maltillisemmin. Mutta joo eiköhän suuntaa anna
Tuolla tietotekniikka -alueella on @Luumi :n aloittama ketju aiheesta:
Ensimmäistä viestiä ei ole hetkeen päivitetty mutta kysymällä varmaan selviää, onko muutoksia tullut.
Juu ei ole jaksanu uppia kun valtava työ.
Aivan, en muistanutkaan että olit paneutunut muistien vaikutukseen myös Coffaa Lakella.:tup:
Paljonko syötitte muisteille VDDR:ää, että saitte tuon Stiltin 3466 profiilin toimimaan?
Taitaa olla siinä profiilissa 1,4V valmiina, jos ei ole vakaa niin kokeilee nostaa vaikka 1,45 tai 1,5V. Mitenkään lämpimänähän nuo muistipiirit eivät toimi noilla jännitteillä.
Artikkelissa kun käsiteltin CS:GO peliä, siinä Ryzenin (1700X @ 4050MHz++) aiheuttama "soutaminen" 150-300fps (300fps limit) välillä teki pelistä todellakin pelikelvottoman. Jo i5 Skylake @ 4.5GHz oli huomattavasti tasaisempi n. 300FPS.
Siksipä lähti Ryzen aikoinaan myyntin ja jatkoin Skylaken kera.
Samaa vähän väliä tapahtuvaa soutamista FPS osalta oli vaikka prossu olisi vakiona, korttina oli 1080ti.
Vaikka graafit näyttäisivät suht samantyylisiä lukemia, niissä ei ole aivan koko totuus, johtuen kenties pelin "huonosta koodauksesta", tai miksi sitä haluaakaan kutsua.
Intelillä B-Die kampojen taipuessa yli 4000MHz kelloille, olisi mukava nähdä dataa myös siltä osin, kun kerta AMD:lla myös väännetty muistit rajoille viimeisen päälle.
t: 6700K + 4000MHZ CL16
Testaatko sampa BCLK ylikellotusta, miten vaikuttaa pelinopeuteen XFRn kanssa.
https://i.redditmedia.com/–EzP2t4YMf9TCYeibbG29tu3Ajfeje5QjrvCk8g1uI.png?s=e0e60c7d4fad098364d983ec67b8baa2