
NVIDIA esitteli tammikuun alussa CES-virtuaalimessujen yhteydessä uuden keskiluokkaan sijoittuvan GeForce RTX 3060 -näytönohjaimen ja se saapuu myyntiin tänään 25. helmikuuta. Veroton suositushinta Yhdysvalloissa on 329 dollaria ja yhtiön suomenkielisillä sivuilla hinnaksi on ilmoitettu 340 euroa. Myyntiin ei kuitenkaan saavu lainkaan yhtiön omaa Founders Edition -mallia, vaan ainoastaan näytönohjainvalmistajien omiin piirilevysuunnitelmiin ja jäähdytysratkaisuihin perustuvat custom-mallit.
Suomalaisilla jälleenmyyjillä GeForce RTX 3060 on listattu myyntiintulon yhteydessä mallista riippuen noin 480-640 euron hintahaarukassa ja myynti alkaa tänään klo 19. Näytönohjaimia löytyy varastoista heti ostettavaksi, mutta markkinatilanteesta johtuen ne myydään oletettavasti nopeasti loppuun.
Huom! Proshopissa on julkaisun yhteydessä myynnissä rajoitettu erä Gigabyten Eagle- ja Asuksen Dual -malleja erikoistarjouksessa 345 euron hintaan (65 + 230 kpl).
Oman lisämausteensa julkaisuun tuo NVIDIAn viime viikon ilmoitus, että se rajoittaa GeForce RTX 3060 -näytönohjaimissa Ethereum-virtuaalivaluutan louhintanopeuden puoleen ja pyrkii rajoituksen myötä ohjaamaan näytönohjaimia pelaajien käsiin. Samalla rajoituksen toivotaan helpottavan markkinoilla vallitsevaa näytönohjaimien massiivista saatavuusongelmaa ja sen myötä lähes järjettömyyksiin noussutta hintatasoa. Ethereumin louhintarajoitus on toteutettu ajureiden ja näytönohjaimen biosin tasolla ja nähtäväksi jää, kuinka helposti tai vaikeasti rajoitus on mahdollista kiertää. Muiden virtuaalivaluuttojen louhintaan rajoituksella ei ole vaikutusta.
Saimme io-techin testiin jo hyvissä ajoin Gigabyten ja MSI:n GeForce RTX 3060 -näytönohjaimet, mutta ajurit saatiin valitettavasti käsiin vasta muutama päivä sitten. Tutustumme tässä artikkelissa GeForce RTX 3060:n sekä Gigabyten ja MSI:n mallien ominaisuuksiin. Suorituskykytestit on ajettu 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla ja mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
GeForce RTX 3060:ssä on käytössä hieman karsittu versio GA106-grafiikkapiiristä, josta on karsittu käytössä 28/30 SM-yksikköä eli 3584 CUDA-ydintä, 112 teksturointiyksikköä, 112 tensoriydintä, 28 RT-ydintä ja 48 ROP-yksikköä. Samsungin 8 nanometrin prosessilla valmistettava grafiikkapiiri rakentuu 12 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 276 neliömillimetriä.
Muistiväylä on tiputettu 192-bittiseksi ja sen jatkeena on 12 gigatavua 15 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6-muistia, jonka myötä muistikaistaa on käytettävissä 360 gigatavua sekunnissa. Huvittava yksityiskohta on, että RTX 3060:ssä on enemmän näyttömuistia kuin 3060 Ti-, 3070- ja 3080-malleissa johtuen 192-bittisen muistiväylän myötä mahdollisuudesta käyttää joko 6 tai 12 gigatavun muistimäärää.
Näytönohjaimien esittely
Gigabyte GeForce RTX 3060 Gaming OC
Gigabyten GeForce RTX 3060 Gaming OC on listattu Proshopissa 600 euron ja Jimm’sissä 620 euron hinnalla.
Windforce 3X -jäähdytysratkaisu on kahden korttipaikan korkuinen, näytönohjaimen pituus on 28,2 cm ja paino 780 grammaa. Muoviseen kehikkoon on upotettu kolme 80 mm:n tuuletinta, joista ulommaiset pyörivät eri suuntaan kuin keskimmäinen. Jäähdytysratkaisu on kyljistä avoin ja osa tuulettimien puhaltamasta lämpimästä ilma palaa takaisin kiertoon koteloon. Tuulettimet ovat lepotilassa pois päältä ja alkavat pyöriä, kun grafiikkapiirin lämpötila nousee yli 55 asteeseen. Näytönohjaimessa ei ole BIOS-kytkintä erillisille suorituskykyiselle ja hiljaiselle tilalle.
Takapuolella on koristeena ja suojaamaassa alumiinilevy, joka ei kuitenkaan ole kontaktissa piirilevyyn. Takaosassa on iso aukko, josta ilmaa puhalletaan näytönohjaimen ja lämpöputkien läpi. Piirilevy on varustettu yhdellä 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä ja päädyn Gigabyte-logo on RGB-valaistu.
Näytönohjaimen Power Limit -tehorajoitus on vakiona 170 wattia ja se on mahdollista nostaa 212 wattiin (+25 %).
Gigabyte on asettanut Gaming OC -mallissaan grafiikkapiirin toimimaan 3D-rasituksessa 1837 MHz:n Boost-taajuudella. Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa Battlefield V -pelissä 4k-resoluutiolla noin 1900 MHz.
MSI GeForce RTX 3060 Gaming X Trio
MSI:n Gaming X Trio on listattu Proshopissa 590 euron ja Jimm’sissä 600 euron hinnalla.
Tri Frozr 2 -jäähdytysratkaisu vie emolevyltä kolme korttipaikkaa, näytönohjaimen pituus on 32,3 cm ja paino 1,48 kiloa. Muoviseen kehikkoon on upotettu kolme 90 mm:n tuuletinta. Jäähdytysratkaisu on kyljistä avoin ja suurin osa tuulettimien puhaltamasta lämpimästä ilma palaa takaisin kiertoon koteloon. Tuulettimet ovat lepotilassa pois päältä ja alkavat pyöriä, kun grafiikkapiirin lämpötila nousee yli 57 asteeseen. Näytönohjaimessa ei ole BIOS-kytkintä erillisille suorituskykyiselle ja hiljaiselle tilalle.
Takapuolella on grafeenin ja muovin seoksesta valmistettu takalevy, joka on kontaktissa piirilevyyn muistipiirien kohdalta. Takaosassa on pienet aukot, joista ilmaa puhalletaan näytönohjaimen ja lämpöputkien läpi. Piirilevy on varustettu kahdella 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä ja päädyn MSI-logo ja valolista ovat RGB-valaistu.
Näytönohjaimen Power Limit -tehorajoitus on vakiona 170 wattia ja se on mahdollista nostaa järeästä jäähdytysratkaisusta ja kahdesta 8-pinnisestä PCI Express -lisävirtaliittimestä huolimatta ainoastaan 180 wattiin (+6 %).
MSI on asettanut Gaming X Trio -mallissaan grafiikkapiirin toimimaan 3D-rasituksessa 1852 MHz:n Boost-taajuudella. Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus vaihteli 3D-rasituksessa Battlefield V -pelissä 4k-resoluutiolla noin 1882-1905 MHz välimaastossa.
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä keskityttiin 1440p- ja Full HD -resoluutioihin ja mukana on testitulokset kaikilla syksyn aikana julkaistuilla GeForce RTX 30- ja Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimilla. 3060-mallista ei julkaistu NVIDIAn omaa Founders Edition -mallia, joten testit ajettiin Gigabyten Gaming OC -mallilla, mutta muilla näytönohjaimilla testit on ajettu NVIDIAn ja AMD:n omilla malleilla.
Lisäksi ajoimme Full HD -resoluutiolla mukaan testitulokset pari sukupolvea vanhemmalla vuonna 2016 julkaistulla Pascal-arkkitehtuurin Asuksen ROG Strix GeForce GTX 1060:llä (6 Gt malli).
Hintataso Suomessa 25.2.2021
- Radeon RX 5700 XT: alkaen ? €
- GeForce RTX 3060: alkaen 480 €
- GeForce RTX 3060 Ti: alkaen ? €
- GeForce RTX 3070: alkaen ? €
- Radeon RX 6800: alkaen ? €
- Radeon RX 6800 XT: alkaen ? €
- GeForce RTX 3080: alkaen ? €
- Radeon RX 6900 XT: alkaen ? €
- GeForce RTX 3090 alkaen ? €
Näytönohjaimien saatavuus yleisesti tällä hetkellä on todella huono ja kaikkien mallien hintataso on sen myötä noussut reilusti. Vaikka näytönohjaimia on tällä hetkellä listattuna useissa verkkokaupoissa johonkin hintaan, niitä ei välttämättä pysty tilaamaan tai niiden saatavuus on täysi kysymysmerkki.
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi NZXT:n Kraken Z63 AIO -nestekierrolla jäähdytetty AMD:n 12-ytiminen Ryzen 9 5900X -prosessori asennettuna Asuksen ROG Crosshair VII Hero -emolevylle ja 32 gigatavua DDR4-3600-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.
- AMD Ryzen 9 5900X (12/24 ydintä/säiettä, boost 4,8 GHz)
- Asus ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi (AMD X570)
- 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB 3600 MHz (16-18-18-36)
- Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
- Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
- NZXT Kraken Z63 AIO -nestekierto
- Corsair HX1000 (1000W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.
Resizable BAR vaikutus suorituskykyyn
Päivitys 5.3.2021: NVIDIA toi 461.72-ajureiden mukana tuen Resizable BAR -ominaisuudelle eli prosessori saa pääsyn koko näytönohjaimen näyttömuistiin. Tuettuna on aluksi ainoastaan uusi GeForce RTX 3060 -malli ja muille aiemmin julkaistuille GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimille tuki vaatii vBIOS-päivityksen. Aluksi ominaisuus on tuettuna on vain kyseisillä peleillä:
- Assassin’s Creed Valhalla
- Battlefield V
- Borderlands 3
- Forza Horizon 4
- Gears 5
- Metro Exodus
- Red Dead Redemption 2
- Watch Dogs: Legion
Testasimme pikaisesti Resizable BAR -ominaisuuden vaikutusta suorituskykyyn Assassin’s Creed Valhallassa ja Watch Dogs: Legionissa, joissa keskimääräinen suorituskyky parani 4-7 %. Ominaisuus ei ole ajureissa tuettuna Shadow of the Tomb Raiderissa, eikä sillä ollu vaikutusta suorituskykyyn.
Artikkelin 3060-tulokset on ilman Resizable BAR -ominaisuutta, mutta ajamme tulokset uusiksi tulevaan Radeon RX 6700 XT -artikkeliin.
Gigabyte Gaming OC vs MSI Gaming X Trio
MSI:n Gaming X Trio oli Shadow of the Tomb Raiderissa 1440p-resoluutiolla yhden FPS:n suorituskykyisempi kuin Gigabyten Gaming OC -malli.
Suorituskykytestit 2560×1440-resoluutiolla
Battlefield V:ssä 1440p-resoluutiolla Gigabyten RTX 3060 oli 11 % suorituskykyisempi kuin 2060 Super ja lähes tasoissa 2070 Superin kanssa.
3060 Ti oli 25 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.
Tomb Raiderissa 1440p-resoluutiolla Gigabyten RTX 3060 oli 13 % suorituskykyisempi kuin 2060 Super ja lähes tasoissa 2070 Superin kanssa.
3060 Ti oli 23 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.
F1 2020:ssä 1440p-resoluutiolla Gigabyten RTX 3060 oli 9 % suorituskykyisempi kuin 2060 Super. 2070 Super oli 8 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.
3060 Ti oli 27 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.
Doom Eternalissa 1440p-resoluutiolla Gigabyten RTX 3060 oli 31 % suorituskykyisempi kuin 2060 Super ja lähes tasoissa 2070 Superin kanssa.
3060 Ti oli 26 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.
Cyberpunk 2077:ssä 1440p-resoluutiolla Gigabyten RTX 3060 oli 5 % suorituskykyisempi kuin 2060 Super.
2070 Super oli 13 % suorituskykyisempi kuin ja 3060 Ti oli 28 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.
Watch Dogs: Legion -pelissä ajettiin pelin sisäinen Benchmark-testi läpi. Gigabyten RTX 3060 oli tasoissa 2060 Superin kanssa.
2070 Super oli 13 % suorituskykyisempi ja 3060 Ti oli 30 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.
Assassin’s Creed Valhalla -pelissä ajettiin pelin sisäinen Benchmark-testi läpi. Gigabyten RTX 3060 oli 4 % suorituskykyisempi kuin 2060 Super.
2070 Super oli 10 % ja 3060 Ti oli 25 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.
Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla
Battlefield V:ssä 1080p-resoluutiolla Gigabyten RTX 3060 oli 10 % suorituskykyisempi kuin 2060 Super ja tasoissa 2070 Superin kanssa keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden osalta, mutta minimi oli selvästi alhaisempi.
3060 Ti oli 23 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.
Tomb Raiderissa 1080p-resoluutiolla Gigabyten RTX 3060 oli 12 % suorituskykyisempi kuin 2060 Super.
2070 Super oli 4 % suorituskykyisempi ja 3060 Ti oli 22 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.
F1 2020:ssä 1080p-resoluutiolla Gigabyten RTX 3060 oli 12 % suorituskykyisempi kuin 2060 Super
2070 Super oli 4 % suorituskykyisempi ja 3060 Ti oli 23 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.
Doom Eternalissa 1080p-resoluutiolla Gigabyten RTX 3060 oli 19 % suorituskykyisempi kuin 2060 Super ja lähes tasoissa 2070 Superin kanssa.
3060 Ti oli 27 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.
Cyberpunk 2077:ssä 1080p-resoluutiolla Gigabyten RTX 3060 oli 7 % suorituskykyisempi kuin 2060 Super.
2070 Super oli 12 % suorituskykyisempi kuin ja 3060 Ti oli 25 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.
Counter Strikessä 1080p-resoluutiolla ja alhaisilla kuvanlaatuasetuksilla Gigabyten RTX 3060 oli 2060 Superin kanssa tasoissa.
2070 Super oli 3 % suorituskykyisempi kuin ja 3060 Ti oli 17 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.
DirectX Raytracing -suorituskyky (säteenseuranta)
3DMarkin uudessa pelkästään säteenseurantaa käyttävässä DXR-testissä Gigabyten RTX 3060:n ruudunpäivitysnopeus oli 2. sukupolven RT-ytimien myötä 12 % parempi kuin 2070 Superilla.
3060 Ti:llä ruudunpäivitysnopeus oli 34 % parempi kuin Gigabyten RTX 3060:llä.
Säteenseurantaa hyödyntävässä 3DMark Port Royal -testissä Gigabyten RTX 3060 ja 2060 Super olivat lähes tasoissa.
2070 Superin tulos oli 17 % ja 3060 Ti:n tulos 35 % parempi kuin Gigabyten RTX 3060:llä.
Cyberpunk 2077:ssä 1440p-resoluutiolla Ray Tracing Ultra -kuvanlaatuasetuksilla Gigabyten RTX 3060 ja 2070 Super olivat tasoissa.
3060 Ti oli 27 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.
Cyberpunk 2077:ssä myös 1080p-resoluutiolla Ray Tracing Ultra -kuvanlaatuasetuksilla Gigabyten RTX 3060 ja 2070 Super olivat tasoissa.
3060 Ti oli 26 % suorituskykyisempi kuin Gigabyten RTX 3060.
DLSS 2.0 -suorituskyky (Deep Learning Super Sampling)
Cyberpunk 2077:ssä 1440p-resoluutiolla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla ilman säteenseurantaa Gigabyten RTX 3060:llä keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 36 FPS:ää eli kovin sulavasta pelikokemuksesta ei voida puhua. Pelin alhaisemmalla resoluutiolla renderöivän ja kuvanlaadusta mahdollisimman hyvän tensoriytimien ja neuroverkon avulla tuottavalla DLSS 2.0 -ominaisuudella ja parhaimmalla Quality-asetuksella ruudunpäivitysnopeus saatiin nostettua 64 % RTX 3070:n tasolle 59 FPS:ään.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Cotech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla.
Gigabyten RTX 3060:llä kokoonpanon tehonkulutus oli samalla tasolla kuin 2060 Superilla ja noin 40 wattia alhaisempi kuin 2070 Superilla ja 3060 Ti:llä.
MSI:n Gaming X Triolla tehonkulutus oli 6 wattia korkeampi kuin Gigabyten Gaming OC:lla.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla.
GA106-grafiikkapiiri toimi erittäin viileänä ja lämpötila 3D-rasituksessa oli Gigabyten RTX 3060:llä vain 65 astetta.
MSI:n Gaming X Triolla lämpötila oli vielä kolme astetta alhaisempi kuin Gigabyten Gaming OC:lla eli 62 astetta.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
Gigabyten RTX 3060 on 37,5 desibelin melutasolla 3D-rasituksessa miellyttävän hiljainen.
MSI:n Gaming X Trio oli lähes äänetön 36,5 desibelin melutasolla eli se oli vielä desibelin hiljaisempi kuin Gigabyten Gaming OC.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä Gigabyten GeForce RTX 3060 Gaming OC oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat nostettiin maksimiin eli 124 %:iin ja 90 asteeseen. Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Gigabyten GeForce RTX 3060 Gaming OC:n Power Limit on vakiona 170 wattia ja 25 % korotus maksimiin tarkoittaa 212 wattia.
Näytönohjain ylikellottui GA106-grafiikkapiirin osalta +175 MHz eli 2012 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli noin 2100-2122 MHz. GDDR6-muistit venyivät vakaasti ilman ongelmia +1250 MHz eli 17,5 Gbps:n nopeudelle (2188 MHz).
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna kolmella asteella 68 asteeseen ja kokoonpanon tehonkulutus 338 watista noin 30 watilla 367 wattiin. Tuulettimien kierrosnopeus nousi 71 %:sta 78 %:iin (1955 -> 2250 RPM), joka nosti melutason melko hiljaisesta hieman äänekkääksi (37,5 -> 39 dB).
Ylikellotettuna GeForce RTX 3060 oli Tomb Raiderissa 1440p-resoluutiolla noin 12 % suorituskykyisempi kuin vakiona.
Loppuyhteenveto
GeForce RTX 3060 on vuorossaan viides julkaistava GeForce RTX 30 -sarjan malli ja se tulee todennäköisesti lähitulevaisuudessa olemaan ainoa Ampere-sukupolven näytönohjain, jota kuluttajat pystyvät ostamaan ja saamaan lähiaikoina käsiinsä. Suurimpana syynä on uusi GA106-grafiikkapiiri ja NVIDIAn päätös rajoittaa näytönohjaimen Ethereum-louhintasuorituskyky puoleen, jonka on tarkoitus tehdä siitä louhijoiden silmissä ei-kiinnostava hankinta heikomman tuottavuuden takia. Näytönohjaimella tosin pystyy louhimaan monia muita virtuaalivaluutoita normaalisti ilman rajoituksia.
Siinä missä aiemmat GeForce RTX 30 -sarjan julkaisut, kuten 3080-, 3070- ja 3060 Ti -mallit tarjosivat julkaisunsa yhteydessä huomattavan harppauksen suorituskyvyssä suositushintaansa nähden, testaajan näkökulmasta GeForce RTX 3060 on iso pettymys. Näytönohjain tarjoaa suurin piirtein saman suorituskykyvyn kuin 2070 Super vajaa kaksi vuotta sitten samaan hintatasoon eli 500-600 euroon. Ainoastaan säteenseurannan suorituskyky on hieman parantunut 2. sukupolven RT-ytimien ansiosta ja tehonkulutus ja lämpötila ovat alhaisemmat Samsungin 8 nanometrin valmistusprosessin ansiosta.
io-techin testissä oli kaksi hyvin erilaista 600 euron hintaista GeForce RTX 3060 -näytönohjainta, sopusuhtaisempi Gigabyten Gaming OC -malli kahden korttipaikan korkuisella ja alle 800 gramman painoisella jäähdytysratkaisulla sekä MSI:n kolme korttipaikkaa ahmiva Gaming X Trio, jonka jäähdytysratkaisu on lähes 1,5 kilon painollaan täysin ylimitoitettu. MSI:llä grafiikkapiirin lämpötila oli 62 astetta ja näytönohjain lähes äänetön ja Gigabytekin piti lämmöt hyvin kurissa 65 asteessa melutason ollessa desibelin äänekkäämpi. Suorituskykyeroa näytönohjainten välillä ei käytännössä kunnolla ollut. Hauskana yksityiskohtana yhdellä 8-pinnisellä PCIe-lisävirtaliittimellä varustetussa Gigabytessä oli ylikellottamista ajatellen selvästi korkeampi Power Limit -tehorajoitus (212 vs 180W), vaikka MSI:ssä lisävirtaliittimiä on kaksin kappalein.
Yhteenvetona voidaan todeta, että GeForce RTX 3060:n ja GA106-grafiikkapiirin kanssa ei ole mitään tarvetta panostaa 600 euroa maksavaan malliin ja järeään jäähdytysratkaisuun, vaan 500 euron kevyemmilläkin malleilla pärjää mainiosti. Valitettavasti nykyisessä markkinatilanteessa todennäköisesti julkaisun jälkeisen ostopäätöksen määrittelee jälleen kerran vain ja ainoastaan saatavuus, eikä näytönohjaimen hinta-laatusuhde.
Voi Ampere. 2070 Super oli kesällä samoissa hinnoissa ja se on nopeampi, kuten yltä näkyy.
Ymmärrän tavallaan mistä tälläiset kommentit tulee nykyisessä markkinatilanteessa mutta hämmentää vähän silti jos nimenmomaan NVIDIAn julkaisuhinta ON tuossa haarukassa että miksi se sitten on "turha".
Yhtä ylikallis ja "turha" tulee olemaan, jollei jopa turhempi jos sama trendi saatavuuden suhteen jatkuu. Tulossa on huhujen mukaan sitä paitsi vain 6700XT, eli sikälikin hinta varmasti karkaa laukalle.
eli kyllä 5700 seuraajastakin joudutaan tänä vuonna maksamaan melkoista hintaa, mitä nyt joku aina sattuu voittamaan lotossa ja saa amd referenssimalli suoraan amd sivuilta…
Eli ei tuo nyt niin huono ole, vaikka parempaa odotettiinkin. Mutta keskimäärin jos ei ole pakko, tai käy hirveä munkki, niin päivittäminen kannattaa jättää parin vuoden päähän tulevaisuuteen.
960:n omistajan kannattaa harkita, jos lähelle ovh hintoja saa jostain tilattua.
Referenssi 6700 XT saattaa olla kuopattu jo ennen syntymäänsä:
"Originally, AMD extended the production of RX 6800 and 6900 reference cards to combat stock issues, but this time around the company is expected to produce just 100 units of the RX 6700 XT before Cowcotland says it’ll “directly go to end-of-life.”"
AMD’s reference RX 6700 XT might be discontinued ahead of March 3 launch
http://www.pcgamesn.com
Toisaalta "onneksi" myös käytettyjen korttien hinnat ovat nousseet. Päivitys esim. 1070:stä (arvo noin 300€ kätettynä) 3060:neen ei kustanna kuin noin 200 euroa, joka olisi suurin piirtein sama väliraha ns. normaaleilla hinnoilla: 1070 noin 150€ ja 3060 350€.
Saisiko artikeliin vielä lisättyä testit tuolla Resizable BAR ominaisuudella? Nyt kun Nvidia nuo uudet ajuritkin julkaisi.
Jep, tulossa päivitys
Arstechica’n 3060-jutun ("arvostelu" on väärä termi liki kritiikittömälle höpötykselleen) kommentti-osiossa oli useita loistavia huomioita nykytilanteesta. Monia paljon minua parempia kirjoittajia joten alla joitakin osuvimpia;
—
The real world price is a critical part of any review, when it comes to being a good buy. And these cards are no where near that listed price currently. And since this also is the case for all the cards released in this series already, I think it’s safe to say that the same will occur here – at least to put far less weight on the pricing in the article.
—
I do kinda wish media would stop talking about this vapourware. All it does is to piss people off.
At some point the media has to take a stand and say we are not going to hype up your non existent product. Sure, you can still cover it, the rumours, the insider info, but I would stop with the NDAs and launch day nonsense.
—
Since I cannot enjoy cutting edge gaming I’m going to go back to my poor days in college and buy last gen consoles/games and enjoy the shit out of those. If there is no inventory of tech it is nothing more than a carrot hanging in front of your face…
—
1) So every other industry with public focused products has what is called ’Launch Stock’. They have these MBA’s that look at the market, competitors, assess benefits above and beyond what is currently available, etc and they come up with a # of units to have on had day 1 of launch to fulfill their customer’s needs. Most of the time these MBA’s over estimate the amount of launch stock needed. Sometimes they underestimate. Regardless, there is at least stock on day 1 that lasts more than .000005 ms.
2) If you do plan on launching a new flagship and realize your RM supply chain does not exist because of ’market conditions’ should you really proceed with your product launch that is only on paper? Should you obsolete your previous gen products that you CAN source materials? Nope, send out the fluff and let your avid, hopeful customers drool over unobtainum…
Käypä hinta on se mitä kuluttajat maksavat. Jos jonoa on korkealla hinnalla, niin miksi myydä halvemmalla?
Samaan aikaan NVIDIA myy kortteja minkä ehtii ja tahkoaa ennäyystuloksia. Mutta ilmeisesti myyvät pelkkää ilmaa.
Tuntuu että nykykuluttaja on taantunut täysin viisivuotiaan tasolle, jos jotain herkkua ei saa heti käteen niin itkupotkuraivarit ja tavarat lentää seinälle. Kyllä sen näytönohjaimen saa ostettua, jos menee puoli vuotta odottaessa niin onpahan aikaa harkita että onko se nyt tarpeellinen kuitenkaan ja koko mallistokin ehtii tulla ulos että on skaalaa mistä valita.
Vaikka sinua kuinka kiukuttaisi niin NVIDIAn ilmoittama suositushinta näytönohjaimelle on 340 euroa, se kerrotaan faktapohjaisen testin yhteydessä kuten todellinen hintatasokin. Noilla puheilla kuinka paljon maksetaan sen mainitsemisesta teet vain itsestäsi pellen.
Tai sitten ihmiset ovat vain kyllästyneet odottamaan ja koittavat saada käsiinsä edes jonkun kortin ennen kuin ne taas loppuvat ja/tai hinnat nousevat. Näin kävi itsellänikin, kun joulukuun alussa ostin 3060Ti Gaming X Trion 560 euron hintaan, joka tuntui jo silloin vähän ylihintaiselta, mutta nyt jälkikäteen katsoessa, ei se niin huono diili ollutkaan.
Kuten aikaisemmassa viestissäni totesin, niin toivottavasti näiden kanssa ei käy samalla tavalla. Että kuukauden päästä 500-600 euroa 3060:stä jälkikäteen tarkasteltuna olisikin ollut hyvä diili. Mutta eivät kyllä ole uutiset kovin rohkaisevia sen puolesta, että komponenttipulaan olisi kovin äkkiä tulossa helpotusta. Ei kyllä kauheasti käy kateeksi ihmisiä, jotka ovat säästäneet vaikka siihen ensimmäiseen kunnon "tonnin pelikoneeseen" ja tilanne on tämä.
Ei tiedä vaikka hinnat tippuis 200€:n siinä vaiheessa kun kysyntä palautuu tavalliselle tasolle ja päivittäjät/mainaajat myyvät korttejansa.
Itse en halua maksaa 600€ näytönohjaimesta niin pelaan tällä hetkellä pelkällä prosessorin igpu:lla.
Tosin ei ne NVIDIAn korttteja saati hintoja ole, vaikka muuten lausunto kyllä pitää paikkansa. Kalliilla myydään vain jos joku ostaa.
Toisaalta menihän siinä 2,5h päivystäessä kun sivut kaatuilivat kokoajan
Ei lainkaan hyvät kaupat. Hyi sinua ja vielä enemmän, hyi noita mainaajia!

Ei vaan. Onnea uuden kortin puolesta!
Tuohon 350€ kampanjahintaan ei tähän hätään varmaankaan huono diili
(266) RTX 3060 12Gb vs GTX 1080 Ti 11Gb – 8 Games Test – YouTube
Ei nyt ihan noinkaan, kun aika paljon riippuu noiden korttien ero testatuista peleistä. Uudemmissa peleissä (yleensä Dx12 ja Vulkania käyttävät) eroa ei juuri ole suuntaan taikka toiseen, mutta vanhempia pelejä 1080 ti pyörittää kyllä sutjakammin. Esimerkiksi Techpowerupin yli 20 pelin testissä korttien välinen ero on n.5% 1080ti:n hyväksi. Ylipäätään näyttäisi siltä että Pascal ja Turing pohjaiset kortit pyörittävät uudempia pelejä suhteellisesti huonommin kuin Ampere pohjaiset kortit. Pascalin kohdalla tämä ero vielä korostuu.
Farssi se on silti, että 4 vuotta vanha kortti vie 3060 sille optimoiduissa peleissä
Itsekin ihmetellyt, kun eri benchmarkeissa (3D Mark, Unigine) RTX 2060 Super ja RTX 2070 vaikuttavat vaikuttavat yhtä tehokkaalta tai jopa tehokkaammilta kuin RTX 3060. Sitten pelitesteissä RTX 3060 on taas pääasiassa edellä. Jos käytetään RT-ytimiä tai on Resizable Bar käytössä, niin ero vain kasvaa. Pelkät benchmark-ohjelmat eivät siis näytä tuovan arkkitehtuurien välisiä eroja selvästi esille. Sampsan testissä RTX 3060 taisi olla peleissä pääasiassa 10-15% nopeampi kuin 2060S.
Tuolta löytyy lisää testejä.
Tuossa TechPowerUpin testeissä RTX 3060 jätti näköjään 1080 Ti:n jälkeen jo aika monessa pelissä ja uskoisin tuon suunnan jatkuvan uusissa ja tulevissa peleissä. Vanhojen Nvidian näytönohjaimien optimointi ja ajureiden kehitys ei ole uusien tasolla ja lisäksi Resizable Bar vaikuttaisi olevan aika kova sana. GTX 1080 Ti Custom -mallien hinnat uutena oli 800€ luokassa. JOS hinnat olisivat normaalilla tasolla, niin en sanoisi mitenkään täysin surkeaksi, jos 4 vuotta myöhemmin päästään samoihin tehoihin 330€ kortilla, jossa on lisäksi paljon enemmän nykyään merkittäviä ominaisuuksia ja huomattavasti pienempi virrankulutus. Harmi vain, että hinnat ovat nyt aivan sekaisin, mikä pilaa tuon RTX 3060:n houkuttelevuuden täysin, ellei saa myytyä vanhaa korttia ylihintaan pois.
Muutama vuosi sitten muistan, kun ostin julkaisun jälkeen GTX 1060:n ja vielä hyvällä custom-mallilla 329 eurolla. Oli aika huikea 1080p-kortti siihen aikaan, kun kellottui niin pirusti ja pääsi GTX 980:n tasolle sen aikaisissa peleissä. Uudemmissa peleissä alkoi hiljalleen mennä tehoissa ohikin. Saa nähdä, milloin taas näkee tuollaisia hintoja ja julkaisuja
Mikäs logiikka tässä oikein on? 4 vuoden päästä kaikki GPU:t pitää olla nopeampia kuin 3080 tai ovat "farssi"?
Ei se nyt minusta ole kovin suuri häpeä jos aiemman lippulaivan tasolla ollaan kun puhutaan tällä haavaa malliston hitaimmasta kortista. Varsinkaan kun siinä sivussa on tuotteisiin lisäilty vähän muutakin kuin pelkkää raakaa tehoa.
Hinta tyyliin sama ja aikaa välissä 4 vuotta. + 3060 säteenseuranta ei riitä edes 1080p resolla
Mistä päättelit, ettei teho riittäisi säteenseurantaan? CoD CW ja uusin Tomb Raider pyörivät 1080p resoluutiolla kaikki ultralla Ray Tracing mukaan lukien +60FPS. Ja tämä vielä ilman DLSS:ää. Cyberpunkissa piti laittaa DLSS Quality päälle, mutta sekin näyttää Nvidia Sharpening-filtterin kanssa oikein nätiltä.
Nythän kaikkien uusien Ampere-korttien hinnat on nousussa kovan kysynnän ja heikon tuotannon takia. Se ei nyt varsinaisesti ole RTX 3060:n vika. Jos RTX 3070:n saisi yhä 500 eurolla, niin sitten RTX 3060 olisi surkea ostos, mutta kun saatavilla olevien 3070-korttien hinnatkin lähentelee tonnia.
En usko tuohon heikkoon tuotantoon. Nvidian pelipuolen liikevaihto oli 67% korkeampi q4 2021 kuin q4 2020. Ei ne paperia myymällä tuota liikevaihtoa ole saaneet ylös. Liikevoitto ei ole kasvanut merkittävästi. Siitä vois olettaa, että nousseet hinnat eivät ole menneet nvidialle. Korkeampi kappalehintahan muuten pitäisi näkyä kasvaneena liikevoittona. Tai no, toki jos valmistus+toimituskulut ovat kasvaneet hinnat selittävästi niin siinä tapauksessa kasvanut hinta ei näy liikevoitossa. Joka tapauksessa jotain on myyty ennnätysmääriä, kun nvidia teki ihan huipputuloksen sekä q3 että q4.
NVIDIA Closes Out Q4 & FY2021 With Another Round of Record Earnings
http://www.anandtech.com
Jep, ihmisiltä tuntuu unohtuvan portaittain rakentuva hinnoittelu. Nvidia ei nyhdä ihmisiltä 600 dollaria jostain 3060, vaan kortin valmistajat ja jälleenmyyjät vetää luultavasti eniten nyt välistä. Ja isona syynä tietenkin saatavuuspula.
2070s verrattuna on todella tuhnu, mutta 2070s ei minusta ole tuotepaletissa oikea verrokki, kun tuo oli edellisen sarjan kova 1440p -kortti, ja tämä 3060 taas kova 1080p -kortti tai entrylevel 1440p. Mutta 3060 vain n. 18% nopeampi kuin edellisen sarjan 2060 FHD:na, joten onhan tuo uudeksi julkaisuksi tuhnu joo. Tehoero 3060ti on yllättävän iso, sanoisin että Nvidia halusi tarkoituksella tehdä tästä tuhnun 1440p -kortin ja sillä asettaa tämän vahvemmin 1080p -kategoriaan. Kovasta 1440p -kortista joutuisi siis ihan normaalitilanteessakin maksamaan lähes uuden konsolin verran rahaa. Ei hyvä.
Ja nythän ne hinnat on aivan överit, mutta jospa ne joskus vielä normalisoituu. Piiripula jatkuu pitkään, mutta en usko että Nvidian kortit tulee olemaan lähes 0-saatavuuksilla mitään vuotta enää.
Ylihintaa se olisi jos niitä jää myymättä… Jos kaikki menee kaupaksi, niin hölmöä se olisi halvemmallakaan myydä.
Ongelma lienee se, että isossa osassa maailmaa porukka on jumissa kotona. Ei voi matkustaa lomille tms. Raha polttelee taskussa ja vapaa-aikaa on. Ostetaan noita kortteja hinnalla millä hyvänsä, kun ei muuhunkaan rahaa voi käyttää.
Mä uskon, että kunhan tilanne normalisoituu niin voidaan nähdä ennätyshuonoa myyntiä pc-puolella, kun "kaikilla" on jo uudet pelikoneet ja toisaalta kun maailma avautuu viruksenjälkeiseen aikaan niin harrastetaan muuta kuin pelaamista. 600e pelikortti on melko halpa verrattuna koko perheen lomareissuun(joka nyt jää välistä)
Toki kryptoboom sotkee tilannetta. Jos krypto puhkeaa niin seuraa melkoinen käytettyjen vyöry käytettyjen markkinoille. Toisaalta, jos krypto ei puhkea niin tilanne voi säilyä pelaajan kannalta todella huonona. Amd/nvidian tulosta kun katsoo niin kyllä ne molemmat tuo isoja määriä piirejä myyntiin. amd:sta tosin on hankala sanoa onko piirien määrät miten jakautuneet cpu ja gpu välille.
Tuolle on olemassa nimikin: Neuvostoliitto.
No kun lukee itkupotkuraivareita hinnoista täällä, niin ehkä se neuvostoliitto tekisi ihan hyvää vaan joillekin.
Samaa mieltä että hinnat on ihan perseestä. Sitä tarkotin että jos tieten tahtoen ostat ylihintaisen tavaran, niin jälkeenpäin itkeminen on aika turhaa. Kritisoida saa toki, mutta aikuisten itkupotkut on huvittavia niinkin vakavassa asiassa kuin näytönohjaimet.
Nimenomaan näin. Mutta se että pitäis kaikkien vaan olla ostamatta niitä kalliita että hinta pysyisi suositushinnassa, on ihan silkkaa suunnitelmataloutta. Kyllä se nyt on mentävä niin että rahalla saa ja hevosella pääsee. Sillä tavoin tavaraa on hyllyssä, tuolla toisella tavalla ei ole.
Esim. itse piti ostaa nyt näyttis ja jos hinnat olis suositushintoja kaikki, niin saisin näyttiksen joskus ens vuonna. Nyt sain sen niin että perjantaina varmaan perillä.
Eihän siinä mennyt sitten kuin pari viikkoa. Jimmsillä ainakin Asuksen ja MSI:n hinnat ovat jo nousseet noin satasella. Reilun viiden sadan 3060 olisikin ollut ihan ”hyvä” diili julkaisussa. ROG Strix OC:stä pyydetään jo melkein 800€
Uskomatonta. Nuohan alkavat olla samoissa hinnoissa kuin RTX 3080 julkaisun jälkeen. Tulee kyllä aika kalliiksi rakentaa esimerkiksi perus 1080p-pelikonetta näillä hinnoilla. Aiemmin tonnin pintaan on saanut asiallisen konepaketin, mutta kohta pelkkä näytönohjain maksaa sen verran.
Oma MSI Ventus maksoi 519€ kaksi viikkoa sitten. Senkin hinta näköjään nyt 589€ ja saatavuutta luonnollisesti ei ole. Ihan hyvään aikaan tuli kyllä myytyä vanha RX 5700 mainaajille kovaan hintaan, kun sai vielä heti toisen näyttiksen halvemmalla tilalle. Saa nähdä, kuinka kauan tällä 3060:lla on mentävä. Sentään varsin mainio kortti 1080p-pelaamiseen.
Täytyy jo olla jonkin sortin peliriippuvainen, jos noista sellaista hintaa on valmis maksamaan. 3060 ei-Ti oli ylihintainen jo 500 eurolla, eikä sen paremmaksi muutu hinnan lähetessä 800 euroa. Käytettyjä 2080 supereitakin saa jo halvemmalla. Harmi vaan, että tulevat AMD:n (paperi-)julkaisut tuskin muuttavat nykytilannetta miksikään.
Mä en kyllä uskalla sanoa enää mitään arviota näytönohjaimien tulevista hinnoista. Aina kun tuntuu, että eivät hinnat voi enää hullummaksi mennä, niin muutaman viikon päästä ollaan taas ihan uusissa lukemissa. Valitettavasti käytettyjenkin hinnat jatkavat myös nousuaan samaan tahtiin.
Viikko takaperin laitettu tilaus 3070:sta hintaan 669€ alkaa vaikuttamaan loisto diililtä. Toki sitten kun kortin saa niin korttien arvo on voinu romahtaakki jo normi hintoihin takasi. Mitä nyt joku 900 asiakasta ennen ku oma vuoro niin siinä voi yks jouluki mennä ohi jo.