Testissä alunperin syyskuussa esitelty 12 gigatavun GeForce RTX 4080, jonka julkaisu peruttiin ja nyt se on uudelleennimetty 4070 Ti:ksi.

NVIDIA esitteli viime syksynä uusien GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimien julkaisun yhteydessä 12 gigatavun näyttömuistilla varustetun RTX 4080 -mallin, jonka oli alunperin tarkoitus saapua myyntiin marraskuussa. Julkaisun jälkeen NVIDIA kohtasi kuitenkin kovaäänistä kritiikkiä erityisesti 4080-mallinimestä, koska 12 gigatavun versio oli karsittu monilta muiltakin osin verrattuna 16 gigatavun 4080-malliin. Yhtiö päätyi poikkeuksellisesti perumaan julkaisun kokonaan ja lanseeraamaan alkuperäisen 12 gigatavun 4080:n samoilla ominaisuuksilla, mutta uudella 4070 Ti -mallinimellä ja 100 dollaria alkuperäistä edullisemmalla suositushinnalla.

NVIDIA uudelleenjulkaisi 4070 Ti -näytönohjaimen virallisesti eilen CES 2023 -messujen yhteydessä ja saimme heti tuoreeltaan testiin Gigabyten Gaming OC -mallin. Suorituskykytestit on ajettu pääasiassa 3840×2160-resoluutioilla ilman säteenseurantaa ja säteenseuranta käytössä. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.

 

Näytönohjaimen esittely

NVIDIA ei julkaise 4070 Ti:stä lainkaan omaa Founders Edition -versiota, vaan saataville tulee ainoastaan valikoima näytönohjainvalmistajien omia malleja jälleenmyyjien kautta. NVIDIAn ilmoittama suositushinta 4070 Ti:lle Suomessa on 939 euroa ja julkaisupäivänä myyntiin saapuu erä näytönohjaimia kyseisellä hinnalla, kuten Gigabyten Eagle OC -malli. Gaming OC -mallin hinta Suomessa on alkaen 1030 euroa Proshopissa ja 1040 euroa Jimm’sissä.

Gigabyten Gaming OC on 33,6 cm pitkä, 6 cm paksu, 14 cm leveä ja painaa 1,58 kiloa. Näytönohjaimen päällipuolen muovikehikkoon on upotettu kolme 100 mm:n tuuletinta ja takapuolella on suuri aukko, jonka läpi ilmaa puhalletaan. Jäähdytysratkaisu on hieman pienikokoisempi kuin Gigabyten 4090- ja 4080 Gaming OC -malleissa on käytössä. Vakiona käytössä on OC-tila, mutta näytönohjaimesta löytyy BIOS-kytkin hiljaisemmalle Silent-tilalle, jolla melutaso laskee äänekkäästä 40 desibelistä miellyttävän hiljaiseksi 38 desibeliin (tuulettimien kierrosnopeus 2000 vs 1500 RPM).

Piirilevy on varustettu yhdellä 16-pinnisellä PCIe 5.0 12VHPWR -lisävirtaliittimellä ja mukana toimitetaan adapteri kahdelle 8-pinniselle PCI Express -lisävirtaliittimelle. Näytönohjaimen Power Limit -tehorajoitus on vakiona 285 wattia ja se on mahdollista nostaa 340 wattiin. Gigabyte suosittelee näytönohjaimen kanssa käytettäväksi 750-wattista virtalähdettä. Näyttöliittiminä on yksi HDMI 2.1- ja kolme DisplayPort 1.4a -liitintä. Näytönohjaimessa päädyn Gigabyte-teksti ja tuulettimien alle sijoitetut valonauhat on RGB-valaistu. Valonauhat aiheuttavat vilkkuvan efektin, joka saattaa olla erittäin häiritsevä, kun tuulettimien lavat pyörivät valaistujen nauhojen päällä.

GeForce RTX 4070 Ti:ssä on käytössä täysi AD104-grafiikkapiiri, joka valmistetaan TSMC:n optimoidulla 4 nanometrin eli N4-prosessilla. Käytössä on 7680 CUDA-ydintä, 240 teksturointiyksikköä, 240 tensoriydintä, 60 RT-ydintä ja 80 ROP-yksikköä. Grafiikkapiiri rakentuu 35,8 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 295 neliömillimetriä.

Muistiväylä on 192-bittinen ja sen jatkeena on 12 gigatavua 21 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6X-muistia, jonka myötä muistikaistaa on käytettävissä 502 Gt/s.

Vertailun vuoksi 4090:n AD102-grafiikkapiirissä on käytössä 68 % enemmän CUDA-ytimiä, teksturointiyksikköjä, Tensor-ytimiä, RT-ytimiä ja 4080:n AD103-grafiikkapiirissä laskentayksiköitä on 27 % enemmän. 4090:n 384-bittisen muistiväylän ansiosta muistikaistaa on 100 % ja 4080:n 256-bittisellä 42 % enemmän kuin 4070 Ti:llä.

Gigabyte on asettanut Gaming OC -mallin toimimaan vakiona BIOS-kytkimen OC-tilassa ja grafiikkapiirin Boost-taajuus 3D-rasituksessa on 2640 MHz. Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa Cyberpunk 2077 -pelissä 4k-resoluutiolla ja Ray Tracing Ultra -säteenseurannalla noin 2700-2805 MHz.

 

Testikokoonpano

Suorituskykytesteissä GeForce RTX 4070 Ti -näytönohjainta verrattiin ensisijaisesti AMD:n 100 dollaria kalliimpaan Radeon RX 7900 XT -malliin sekä edellisen RTX 30 -sarjan 3090 Ti -lippulaivaan. Testituloksissa on mukana myös GeForce RTX 40 -sarjan suorituskykyisemmät 4080- ja 4090-mallit sekä 30-sarjasta myös 3090-, 3080 Ti- ja 3080-mallit. AMD:n leiristä mukaan ajettiin testit lisäksi Radeon RX 7900 XTX:llä, 6950 XT:llä ja 6900 XT:llä.

 

Hintataso Suomessa 4.1.2023 (saatavilla):

 

Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kolme 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi Asuksen ROG Ruyjin II 360 AIO -nestekierrolla jäähdytetty Intelin 24-ytiminen Core i9-13900K -prosessori asennettuna Asuksen ROG Maximus Z790 Extreme -emolevylle ja 32 gigatavua DDR5-6000-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 11 Pro asennettuna Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Asuksen 1200 watin ROG Thor II -virtalähde.

  • Intel Core i9-13900K  (24/32 ydintä/säiettä, boost 5,5 GHz)
  • Asus ROG Maximus Z790 Hero
  • 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB DDR5-6000 (36-36-36-72)
  • Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
  • Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
  • Asus ROG Ruyjin II 360 AIO -nestejäähdytys
  • Asus ROG Thor II 1200W -virtalähde

 

Näytönohjainten testimetodit

io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.

 

Suorituskykytestit 3840×2160-resoluutiolla ilman säteenseurantaa

3DMark TimeSpy Extreme -testissä 7900 XT:n grafiikkatulos oli 11 % parempi ja 3090 Ti:n 4 % parempi kuin 4070 Ti:llä.

Cyberpunk 2077:ssä parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 7900 XT:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 13 % parempi ja 3090 Ti:n 17 % parempi kuin 4070 Ti:llä.

Shadow of the Tomb Raiderissa Highest-kuvanlaatuasetuksilla 7900 XT:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli tasoissa 4070 Ti:n kanssa, mutta 3090 Ti oli 8 % suorituskykyisempi.

Dying Light 2:ssa parhailla High Quality -kuvanlaatuasetuksilla 7900 XT:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 8 % parempi ja 3090 Ti:n 12 % parempi kuin 4070 Ti:llä.

Far Cry 6:ssa parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 7900 XT:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 20 % parempi ja 3090 Ti:n 5 % parempi kuin 4070 Ti:llä.

Assanssin’s Creed Valhallan sisäänrakennetussa benchmarkissa parhailla Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla 7900 XT:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 14 % parempi ja 3090 Ti:n 4 % parempi kuin 4070 Ti:llä.

Watch Dogs: Legionin sisäänrakennetussa benchmarkissa parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 7900 XT:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 17% parempi ja 3090 Ti:n 4 % parempi kuin 4070 Ti:llä.

Flight Simulatorissa Ultra-kuvanlaatuasetuksilla ja TAA käytössä ruudunpäivitysnopeudet jumittuivat käytännössä 60 FPS:ään. Tulosten perusteella, vaikka käytössä on Core i9-13900K -prosessori, keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ei merkittävästi parane 4k-resoluutiolla näytönohjainta vaihtamalla. Tulokset olivat testikerrasta riippuen hyvin epätasaiset, mutta listasimme jokaisella näytönohjaimella ensimmäisen testiajon tuloksen.

4070 Ti:n 57 FPS:n tulos on samassa nipussa 4080:n ja 4090:n kanssa ja 8 % parempi kuin 7900 XT:llä.

 

Suorituskykytestit 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla

Cyberpunk 2077:ssä 1440p-resoluutiolla 7900 XT oli 11 % ja 3090 Ti 8 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti, mutta Full HD -resoluutiolla prosessori on pullonkaulana ja suorituskykyerot tasottuivat 140 FPS:n tuntumaan.

Counter Strike: Global Offensivessa oli Full HD -resoluutiolla käytössä alhaiset kuvanlaatuasetukset ja käytimme FPS Benchmark -testiä keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden mittaamiseen. 4070 Ti oli 7 % suorituskykyisempi kuin 7900 XT, mutta 3090 Ti oli niukasti 2 % erolla suorituskykyisempi.

 

DirectX Raytracing & DLSS -suorituskyky (säteenseuranta)

3DMarkin puhtaasti säteenseurantaa käyttävässä DXR-testissä 4070 Ti oli 62 % suorituskykyisempi kuin 7900 XT ja 10 % suorituskykyisempi kuin 3090 Ti.

Cyberpunk 2077:ssä Ray Tracing Ultra -kuvanlaatuasetuksilla ja DLSS Quality -asetuksella 3090 Ti oli 4k-resoluutiolla 8 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti, mutta 1440- ja Full HD -resoluutioilla kelkka kääntyi niukasti 4070 Ti:n hyväksi.

7900 XT:hen verrattuna 4070 Ti oli resoluutiosta riippuen noin 50 % suorituskykyisempi.

F1 22:ssä parhailla Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla on käytössä myös säteenseuranta. 4070 Ti oli 7 % suorituskykyisempi kuin 7900 XT, mutta 3090 Ti oli 6 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti.

Dying Light 2:ssa High Quality Raytracing -asetuksilla ja DLSS käytössä 4070 Ti oli 33 % suorituskykyisempi kuin 7900 XT, mutta tasoissa 3090 Ti:n kanssa.

Far Cry 6:ssa Ultra-asetuksilla ja säteenseuranta käytössä 7900 XT oli 12 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti ja 3090 Ti oli 3 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti.

 

DLSS 3 -testit

NVIDIA esitteli RTX 40 -sarjan näytönohjaimien julkaisun yhteydessä uuden Deep Learning Super Sampling- eli DLSS 3 -version, jossa isoin uudistus on Optical Multi Frame Generation. Alemman renderöintiresoluution ja skaalauksen lisäksi nyt DLSS myös generoi kokonaan uusia ruutuja parantamaan ruudunpäivitysnopeutta. Frame Generation käyttää NVIDIAn aiempaa järeämpää Optical Flow Accelerator -yksikköä lukeakseen ruuduista liikedataa pelimoottorin liikevektoreiden lisäksi. Sen kerrotaan pystyvän seuraamaan kuvasta esimerkiksi heijastuksia ja vastaavia pikselitasolla asti. Esiopetettu neuroverkko rakentaa näistä ongitun datan ja edeltävien ruutujen perusteella tarvittavat tiedot luodakseen täysin itsenäisesti uuden ruudun, mikä parantaa suorituskykyä sekä prosessori- että näytönohjainriippuvaisissa tilanteissa.

DLSS 3 on tuettu vain Ada Lovelace -arkkitehtuuriin perustuvilla GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimilla ja DLSS 3 -pelit tukevat automaattisesti myös NVIDIA Reflexiä varmistamaan mahdollisimman pienet viiveet. Tuki DLSS 3:lle on luvattu nyt jo 35 peliin, joista osan kohdalla kyse on nykyisen DLSS 2.0 -tuen päivittämisestä DLSS 3:een. Vaikka peliin olisi lisätty DLSS 3 -tuki, DLSS 2.0 toimii vanhemmilla näytönohjaimilla jatkossakin normaalisti.

Testasimme 4k-resoluutiolla DLSS 3 -ominaisuutta Cyberpunk 2077 -pelillä säteenseuranta päällä. Ray Tracing Ultra -asetuksella ilman DLSS:ää 4070 Ti:n suorituskyky jäi alle 20 FPS:ään ja peli ei käytännössä ollut pelattava.

DLSS 2.0 Quality-asetuksella paransi 4070 Ti:llä keskimääräistä ruudunpäivitysnopeutta 110 % yli 40 FPS:ään..

DLSS 3 paransi 4070 Ti:n keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden 61 FPS:ään ja natiiviin kuvaan verrattuna ruudunpäivitysnopeus parani 221 % ja DLSS 2.0:aan verrattuna 53 %. Peliä pelatessa ja kuvankaappauksista eroa kuvanlaadussa DLSS 2.0:n ja DLSS 3:n välillä oli mahdoton todeta pikaisella testillä silmämääräisesti.

Microsoft Flight Simulatorissa DLSS 3 paransi 4070 Ti:n keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden yli 100 FPS:ään ja natiiviin kuvaan verrattuna parannusta tuli noin 86 %. DLSS 2.0:n käyttö paransi ruudunpäivitysnopeutta 11 %. Flight Simulatorissa DLSS:n käyttö aiheuttaa mittariston sumentumista ja näkyviä grafiikkavirheitä muun muassa satunnaisten tekstuurien reunoihin. Samat virheet toistuivat DLSS 2.0:aa ja DLSS 3:a käytettäessä, joten odotettavissa on todennäköisesti vielä runsaasti viilausta DLSS-tukeen.

 

Tehonkulutusmittaukset

Tehonkulutusta mitattiin seinästä Coltech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla ja säteenseuranta päällä.

Cyberpunk 2077:llä ja säteenseuranta päällä 4070 Ti -kokoonpanon tehonkulutus noin 450 wattia eli 25 wattia alhaisempi kuin 7900 XT:llä ja jopa 213 wattia alhaisempi kuin Asuksen tehdasylikellotetulla ROG Strix 3090 Ti:llä.

 

Lämpötilamittaukset

Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla ja säteenseuranta päällä.

AD104-grafiikkapiiri toimi Gigabyten Gaming OC -näytönohjaimessa 65-asteisena eli lämmöt olivat hyvin kurissa ja samalla tasolla 7900 XT:n kanssa. BIOS-kytkimen hiljaisemmalla Silent-asennolla grafiikkapiirin lämpötila nousi x asteella x asteeseen.

Melumittaukset

A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä -peliä 4k-resoluutiolla ja säteenseuranta päällä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.

Gigabyten Gaming OC -näytönohjaimen melutaso vakiona eli BIOS-kytkimen OC-tilassa oli melko äänekäs 40 desibeliä. Tuulettimet pyörivät 78 % eli 2000 RPM:n kierrosnopeudella ja korvakuulolla näytönohjain oli selvästi kuultavissa. Kytkimen hiljaisemmalla Silent-asennolla tuulettimien kierrosnopeus laski 1500 RPM:ään ja melutaso 2 desibelillä 38 desibeliin ja miellyttävän hiljaiseksi.

 

Ylikellotustestit

Ylikellotustestissä Gigabyten GeForce RTX 4070 Ti Gaming OC oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat nostettiin maksimiin eli +19 %:iin ja 88 asteeseen. Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.

Power Limit on vakiona 285 wattia ja 19 % korotus maksimiin tarkoittaa noin 340 wattia.

Näytönohjain ylikellottui AD104-grafiikkapiirin osalta +175 MHz eli 2815 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa 4k-resoluutiolla oli noin 2970 MHz. GDDR6X-muistit ylikellottuivat vakaasti +2000 MHz eli 25 Gbps:n nopeudelle (1563 MHz), jonka jälkeen Afterburnerista loppui säätövara kesken.

Ylikellottamisella ei käytännössä ollut vaikutusta grafiikkapiirin tai muistien lämpötiloihin tai melutasoon. Ainoastaan kokoonpanon tehonkulutus nousi 453 watista 486 wattiin.

Ylikellotettuna 4070 Ti:n 3DMark Time Spy Extremen grafiikkatulos parani 8 %, F1 22:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus 10 % ja Cyberpunk 2077:n ruudunpäivitysnopeus  9 %.

 

Loppuyhteenveto

GeForce RTX 4070 Ti sai yllättävän paljon kyseenalaista huomiota osakseen jo ennen myyntiintuloaan. Alunperin näytönohjain julkaistiin 4080-mallinimellä, mutta julkaisu peruttiin, nimi vaihdettiin ja hintaa laskettiin sadalla dollarilla. Uudelleenjulkaisun yhteydessä NVIDIA itse mainosti 4070 Ti:n olevan suorituskykyisempi kuin RTX 30 -sarjan lippulaivamalli 3090 Ti esittelemällä muun muassa kolme kertaa suorituskykyisempää Cyberpunk 2077 -testitulosta DLSS 3:n avustuksella ja Overdrive-säteenseurantaominaisuutta käyttämällä.

Kaikesta huolimatta 4070 Ti on tervetullut uutuus näytönohjainmarkkinoille, joka on viime vuodet kärsinyt korkeista hinnoista ja heikosta saatavuudesta. 4070 Ti ei missään nimessä ole 939 euron suositushinnallaan halpa näytönohjain, mutta tarjoaa kuitenkin RTX 40 -sarjan uudet ominaisuudet kuten DLSS 3:n huomattavasti aiempaa edullisempaan hintaan.

Suorituskykytesteissä AMD:n Radeon RX 7900 XT oli ilman säteenseurantaa keskimäärin pelistä riippuen noin 9 % ja 3090 Ti puolestaan 7 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti. Säteenseurantaa käytettäessä 4070 Ti oli selvästi eli keskimäärin 26 % suorituskykyisempi kuin 7900 XT, mutta 3090 Ti oli edelleen 4 % suorituskykyisempi.

Energiatehokkuuden suhteen 4070 Ti on erittäin onnistunut julkaisu sillä se tarjoaa lähes vastaavan suorituskyvyn kuin 3090 Ti, mutta yli 200 wattia alhaisemmalla tehonkulutuksella. 7900 XT:hen verrattuna tehonkulutus oli 25 wattia alhaisempi. Gigabyten Gaming OC -näytönohjain toimii vakiona BIOS-kytkimen OC-tilassa, joka on täysin turhaan liian äänekäs. Suositeltavaa on käyttää näytönohjainta Silent-tilassa, jolla lämmöt olivat lähes vastaavat, mutta melutaso kaksi desibeliä hiljaisempi.

Ylikellotustesteissä Gigabyten GeForce RTX 4070 Ti:stä saatiin puristettua vielä noin 10 % lisää suorituskykyä irti.

GeForce RTX 4070 Ti -näytönohjaimien myynti alkaa torstaina 5. tammikuuta klo 16 ja hinnat ovat alkaen 939 euroa.

This site uses XenWord.
;