
NVIDIA kiusoitteli toukokuun lopulla Twitterissä ja Youtubessa Super-aiheisella videolla ennen Taiwanissa järjestettyjä Computex-messuja, mutta kaikkien yllätykseksi messujen yhteydessä järjestetyssä lehdistötilaisuudessa ei mainittu asiasta sanallakaan. Huhujen mukaan NVIDIA perui Super-näytönohjaimien lanseerauksen viime hetkillä, kun selvisi ettei AMD kertonutkaan Computex-esityksessään tarkempia yksityiskohtia Radeon RX 5700 -sarjan näytönohjaimista ja niiden hinnoittelusta.
Sen sijaan E3-messujen yhteydessä AMD järjesti The Next Horizon -tapahtuman, jossa se esitteli 7. heinäkuuta myyntiin saapuvat Radeon RX 5700- ja 5700 XT -näytönohjaimet, niiden ominaisuudet, suorituskyvyn ja hinnat. NVIDIA informoi mediaa suljettujen ovien takana tulevista GeForce Super -näytönohjaimista heti seuraavana päivänä.
Ensimmäisenä myyntiin saapuvat 9. heinäkuuta GeForce RTX 2060 Super- ja 2070 Super -mallit, joita seuraa myöhemmin 23. heinäkuuta myyntiin saapuvat GeForce RTX 2080 Super. Näytönohjaimet perustuvat samoihin TSMC:n 12 nanometrin prosessilla valmistettaviin Turing-arkkitehtuurin grafiikkapiireihin kuin aiemmin julkaistut GeForce RTX 2060-, 2070- ja 2080-mallit.
Uudet Super-mallit sijoittuvat suorituskyvyltään nykyisten mallien yläpuolelle. 2060 Super on hinnoiteltu 50 dollaria 2060-mallia kalliimmaksi, mutta NVIDIAn oma Founders Edition -malli GeForce RTX 2070 Superista maksaa Yhdysvalloissa 499 dollaria eli 100 dollaria vähemmän kuin yhtiön oma GeForce RTX 2070 Founders Edition -malli.
2070 Super ja 2080 Super korvaavat 2070- ja 2080-mallit, jotka poistuvat markkinoilta. 2060 jää myyntiin 2060 Superin rinnalle.
Super-lisänimi tarkoittaa, että kyseessä on parannettu versio jo julkaistuista malleista. Sen tarkempia tietoja nimen taustoista NVIDIA ei jakanut, mutta GeForce RTX 2080 Ti jatkaa ainakin toistaiseksi yhtiön lippulaivamallina.
GeForce Super -näytönohjaimet ovat NVIDIAn suora vastaisku AMD:n uusille Radeon RX 5700 -näytönohjaimille, jotka julkaistiin kilpailemaan GeForce RTX 2060- ja 2070-näytönohjaimien kanssa.
GeForce RTX 2070 Superiin on vaihdettu käyttöön karsittu TU104-grafiikkapiiri 2560 CUDA-ytimellä, kun RTX 2070:ssä on käytössä täysi TU106-grafiikkapiiri 2306 CUDA-ytimellä.
GeForce RTX 2060 Superissa on TU106-grafiikkapiiri 2176 CUDA-ytimellä, kun RTX 2060:ssä on käytössä TU106-grafiikkapiiri 1920 CUDA-ytimellä. Lisäksi näyttömuistin määrä on päivitetty kuudesta kahdeksaan gigatavuun ja muistiväylä päivitetty 192-bitistä 256-bittiseksi.
Myöhemmin heinäkuussa myyntiin saapuvassa GeForce RTX 2080 Superissa on käytössä täysi TU104-grafiikkapiiri eli 3072 CUDA-ydintä ja samalla GDDR6-muistit on päivitetty 15,5 Gbps -nopeudelle.
Saimme NVIDIAlta testiin yhtiön omat Founders Edition -mallit GeForce RTX 2060- ja 2070 Superista, mutta myyntiin saapuu myös näytönohjainvalmistajien omiin piirilevyihin ja jäähdytysratkaisuihin perustuvat mallit. Tutustumme tässä artikkelissa pikaisesti päivitettyihin ominaisuuksiin ja suorituskykytestit on ajettu 3840×2160-, 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
Näytönohjaimien esittely
GeForce RTX 2060 Super
NVIDIAn oma Founders Edition -versio GeForce RTX 2060 Superista on varustettu kahdella 85 mm:n tuulettimella, se on kahden korttipaikan korkuinen ja 23 cm pitkä. Yllä olevassa kuvassa NVIDIAn GeForce RTX 2060 Superin rinnalla on tammikuussa julkaistu NVIDIAn GeForce RTX 2060 -näytönohjain. Ainoa näkyvä ero on keskellä näytönohjainta mustan levyn sijaan kromattu metallilevy, johon on painettu RTX 2060 Super -teksti.
2060 Superin veroton suositushinta Yhdysvalloissa on 399 dollaria, Euroopan verollinen suositushinta Saksassa 419 euroa ja Suomessa NVIDIAn verkkosivuilla Founders Edition -mallin hinta on 439 euroa.
Näytönohjain on varustettu TU106-grafiikkapiirillä, jossa on käytössä 256 CUDA-ydintä enemmän eli yhteensä 2176 kappaletta, tekstuuriyksiköiden määrä on kasvanut 120:sta 136:een ja L1-välimuistin koko on kasvanu 1920 kilotavusta 2176 kilotavuun. Näyttömuisti on kasvatettu kuudesta gigatavusta kahdeksaan gigatavuun ja muistiväylä päivitetty 192-bittisestä 256-bittiseksi.
Grafiikkapiiri toimii 1470 MHz:n perustaajuudella ja 3D-rasituksessa 1650 MHz:n Boost-taajuudella. TDP-arvo on kasvanut 160 watista 175 wattiin.
Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa vajaa 1800 MHz. Grafiikkapiirin lämpötila nousi 10 minuutissa 77 asteeseen ja tuulettimen kierrosnopeus 54 %:iin eli 2000 RPM:ään.
GeForce RTX 2070 Super
NVIDIAn oma Founders Edition -versio GeForce RTX 2070 Superista on varustettu samanlaisella kahden 85 mm:n tuulettimella kuin RTX 2060 Super, se on kahden korttipaikan korkuinen ja 26,7 cm pitkä. Yllä olevassa kuvassa NVIDIAn GeForce RTX 2070 Superin rinnalla MSI:n GeForce RTX 2070 Armor -näytönohjain, joka haukkaa kolme korttipaikkaa.
2070 Superin veroton suositushinta Yhdysvalloissa on 499 dollaria, Euroopan verollinen suositushinta Saksassa 529 euroa ja Suomessa NVIDIAn verkkosivuilla Founders Edition -mallin hinta on 549 euroa.
Näytönohjaimeen on päivitetty TU106-grafiikkapiirin tilalle karsittu TU104, jossa on käytössä 256 CUDA-ydintä enemmän eli yhteensä 2560 kappaletta, tekstuuriyksiköiden määrä on kasvanut 144:stä 184:ään ja L1-välimuistin koko on kasvanu 1920 kilotavusta 2176 kilotavuun.
Grafiikkapiiri toimii 1605 MHz:n perustaajuudella ja 3D-rasituksessa 1770 MHz:n Boost-taajuudella. 2070 Superissa TDP-arvo on noussut 175 watista 215 wattiin.
Koska GeForce RTX 2070 Super käyttää nyt TU104-grafiikkapiiriä, se on varustettu NVLink-liittimellä toisin kuin TU106-grafiikkapiiriin perustuva GeForce RTX 2070. NVLink mahdollistaa kahden GeForce RTX 2070 Superin käyttämisen rinnakkain, jos peli tukee useampaa näytönohjainta.
Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa noin 1875 MHz. Grafiikkapiirin lämpötila nousi 10 minuutissa 73 asteeseen ja tuulettimen kierrosnopeus 50 %:iin eli 1875 RPM:ään.
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä GeForce RTX 2060 Super- ja 2070 Super -näytönohjaimia verrataan ensisijaisesti viime vuonna julkaistuihin 2060- ja 2070-malleihin. Mukana ovat myös NVIDIAn leiristä 1660 Ti-, 1080-, 1080 Ti- ja 2080-mallit sekä AMD:n leiristä RX 590-, Vega 56- ja 64- sekä Radeon VII -mallit.
Testit ajettiin 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla. GeForce RTX 2060 Super- ja 2070 Super -näytönohjaimilla oli käytössä 431.16-pressiajurit, muilla GeForce-näytönohjaimilla 430.86-ajurit. AMD:n näytönohjaimilla oli käytössä Adrenalin 2019 Edition 19.6.3 -ajurit.
Hintataso Suomessa 2.7.2019
- GeForce GTX 1660 Ti: alkaen 279 €
- Radeon RX Vega 56: alkaen 294 €
- GeForce RTX 2060: alkaen 359 €
- GeForce RTX 2060 Super: alkaen 419 €(?)
- Radeon RX Vega 64: alkaen 493 €
- GeForce RTX 2070: alkaen 499 €
- GeForce RTX 2070 Super: alkaen 529€(?)
- GeForce GTX 1080: alkaen 600 €
- Radeon VII: alkaen 739 €
- GeForce RTX 2080: alkaen 740 €
- GeForce GTX 1080 Ti: alkaen 849 €
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi vesijäähdytetty Intelin 6-ytiminen Core i7-8700K -prosessori asennettuna ASRockin Z370 Taichi -emolevylle ja 16 gigatavua DDR4-3200-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Kingstonin 480 gigatavun M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.
- Intel Core i7-8700K (6/12 ydintä/säiettä, Turbo 4,7 GHz)
- ASRock Z370 Taichi (Intel Z370)
- 16 Gt AORUS RGB Memory 3200 MHz (16-18-18-36)
- Kingston 480 Gt HyperX Predator PCIe M.2 SSD
- Kingston 960 Gt HyperX Savage SSD
- Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
- Cooler Master MasterLiquid Maker 240 -vesijäähdytys prosessorille
- Corsair HX1000 (1000W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
GeForce-näytönohjaimet:
- Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 OC
- Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti OC
- MSI GeForce GTX 1660 Ti Gaming X
- NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition
- NVIDIA GeForce RTX 2060 Super Founders Edition
- MSI GeForce RTX 2070 Armor
- NVIDIA GeForce RTX 2070 Super Founders Edition
- MSI GeForce RTX 2080 Gaming X
Radeon-näytönohjaimet:
- AMD Radeon RX Vega 56
- AMD Radeon RX Vega 64
- AMD Radeon VII
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili.
99. persentiili (99th percentile) ilmoittaa muuttujan arvon, jota parempia ovat 99 % arvoista. Yksinkertaistetussa esimerkissä on 100 mitattua arvoa, jotka asetetaan paremmuusjärjestykseen. 99. persentiili jättää huomioimatta huonoimman eli 100. arvon ja ilmoittaa 99. parhaimman arvon. Käytännössä 60 sekunnin aikana renderöidään tuhansia ruutuja.
Kyseessä ei ole siis perinteinen ruudunpäivitystesteissä esitetty minimiarvo, joka voi olla vain yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu ja poikkeustapaus, vaan minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja on jätetty huomioimatta.
Suorituskykytesti 3840×2160-resoluutiolla
Monien lukijoiden toiveesta testasimme Battlefield V -pelin 3840×2160-resoluutiolla ja Ultra-kuvanlaatuasetuksilla keskimääräisestä ruudunpäivitysnopeudesta välittämättä. Ruudunpäivitysnopeus ei riittänyt yli 60 FPS:ään kuin Radeon VII:llä. GeForce RTX 2060 Super- ja 2070 Super -näytönohjaimilla on suositeltavaa käyttää 4k-resoluutiolla High- tai Medium-tason kuvanlaatuasetuksia.
Suorituskykytestit 2560×1440-resoluutiolla
Battlefield V:ssä 1440p-resoluutiolla 2060 Super oli noin 13 % suorituskykyisempi kuin 2060 ja 2070 Super oli puolestaan noin 10 % suorituskykyisempi kuin 2070.
Tomb Raiderissa 1440p-resoluutiolla 2060 Super oli noin 15 % suorituskykyisempi kuin 2060 ja 2070 Super oli puolestaan noin 16 % suorituskykyisempi kuin 2070.
Metro Exoduksessa 1440p-resoluutiolla 2060 Super ja 2070 Super olivat molemmat noin 15 % suorituskykyisempiä kuin 2060 ja 2070.
Resident Evil 2:ssa 1440p-resoluutiolla 2060 Super oli noin 15 % suorituskykyisempi kuin 2060 ja 2070 Super oli noin 12 % suorituskykyisempi kuin 2070.
Forza Horizon 4:ssä 1440p-resoluutiolla 2060 Super oli noin 6 % suorituskykyisempi kuin 2060 ja 2070 Super oli noin 21 % suorituskykyisempi kuin 2070.
Wolfenstein II:ssa 1440p-resoluutiolla 2060 Super oli noin 19 % suorituskykyisempi kuin 2060 ja 2070 Super oli noin 11 % suorituskykyisempi kuin 2070.
Huom! NVIDIAn Turing-näytönohjaimilla oli käytössä Content Adaptive Shading -ominaisuus Performance-asetuksella.
Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla
Battlefield V:ssä 1080p-resoluutiolla 2060 Super oli noin 11 % suorituskykyisempi kuin 2060 ja 2070 Super oli noin 12 % suorituskykyisempi kuin 2070.
Tomb Raiderissa 1080p-resoluutiolla 2060 Super oli noin 12 % suorituskykyisempi kuin 2060 ja 2070 Super oli noin 15 % suorituskykyisempi kuin 2070.
Metro Exoduksessa 1080p-resoluutiolla 2060 Super oli noin 13 % suorituskykyisempi kuin 2060 ja 2070 Super oli noin 15 % suorituskykyisempi kuin 2070.
Resident Evil 2:ssa 1080p-resoluutiolla 2060 Super oli noin 10 % suorituskykyisempi kuin 2060 ja 2070 Super oli noin 3 % suorituskykyisempi kuin 2070.
Forza Horizon 4:ssä 1080p-resoluutiolla 2060 Super oli noin 6 % suorituskykyisempi kuin 2060 ja 2070 Super oli noin 19 % suorituskykyisempi kuin 2070.
Wolfenstein II:ssa 1080p-resoluutiolla 2060 Super oli noin 12 % suorituskykyisempi kuin 2060 ja 2070 Super oli noin 6 % suorituskykyisempi kuin 2070.
Huom! NVIDIAn Turing-näytönohjaimilla oli käytössä Content Adaptive Shading -ominaisuus Performance-asetuksella.
Counter Strike: Global Offensivessa 1080p-resoluutiolla 2060 Super oli noin 7 % suorituskykyisempi kuin 2060 ja 2070 Super oli noin 3 % suorituskykyisempi kuin 2070.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä.
GeForce RTX 2060 Superilla tehonkulutus oli 26 wattia korkeampi kuin 2060:llä ja 2070 Superilla 47 wattia korkeampi kuin MSI:n 2070 Armorilla.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin NVIDIAn näytönohjaimilla GPU-Z-ohjelmalla ja AMD:n näytönohjaimilla ajureiden Wattman-välilehden OSD-monitorointityökalulla. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä.
NVIDIA omalla kahdella tuulettimella varustetulla jäähdytysratkaisulla GeForce RTX 2060 Superilla TU106-grafiikkapiirin lämpötila oli neljä astetta korkeampi kuin 2060:llä eli 77 astetta ja 2070 Superilla TU104-grafiikkapiirin lämpötila oli 73 astetta NVIDIAn omalla jäähdytyksellä eli 8 astetta korkeampi kuin MSI:n 2070 Armor -mallilla.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
NVIDIAn oma kahden tuulettimen jäähdytysratkaisu on GeForce RTX 2060 Super- ja 2070 Super -näytönohjaimilla 3D-rasituksessa miellyttävän hiljainen. Molemmilla näytönohjaimilla mitattiin hieman korkeampi 37 desibelin melutaso verrattuna NVIDIAn omaan 2060-malliin, mutta käytännössä eroa ei kuule.
NVIDIA omissa Founders Edition -malleissa on 3D-rasituksessa läheltä kuultavissa korkeataajuuksinen kelojen sirinä (coil whine), joka on 2060 Superissa vielä aavistuksen voimakkaampi kuin 2060-mallissa. Sen sijaan MSI:n GeForce RTX 2070 Armor -mallissa kelojen sirinä on huomattavasti vaimeampaa verrattuna 2070 Superiin, mutta silti olemassa.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä GeForce Super -näytönohjaimet olivat asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat nostettiin maksimiin ja tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
GeForce RTX 2060 Super ylikellottui TU106-grafiikkapiirin osalta 1960 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus oli 3D-rasituksessa vaihteli 1905-1950 MHz:n välillä. GDDR6-muistit venyivät vakaasti ilman grafiikkavirheitä 15,4 Gbps nopeudelle.
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna yhdellä asteella 78 asteeseen ja kokoonpanon tehonkulutus 260 watista kuudella watilla 266 wattiin. Tuulettimien kierrosnopeus nousi 56 %:sta 57 %:iin (2055 -> 2091 RPM) ja melutaso pysyi käytännössä samana 37 desibelissä eli hiljaisena.
GeForce RTX 2070 Super ylikellottui TU104-grafiikkapiirin osalta 1960 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus oli 3D-rasituksessa vaihteli 1965-1980 MHz:n välillä. GDDR6-muistit venyivät vakaasti ilman grafiikkavirheitä 15,8 Gbps nopeudelle.
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna kahdella asteella 75 asteeseen ja kokoonpanon tehonkulutus 297 watista seitsemällä watilla 304 wattiin. Tuulettimien kierrosnopeus nousi 51 %:sta 52 %:iin (1875 -> 1915 RPM) ja melutaso pysyi käytännössä samana 37 desibelissä eli hiljaisena.
Ylikellotettuna GeForce RTX 2060 Super oli Tomb Raiderissa noin 7 % ja GeForce RTX 2070 Super noin 8 % suorituskykyisempi kuin vakiona.
Loppuyhteenveto
NVIDIAn uudet GeForce RTX Super -näytönohjaimet ovat suora vastine AMD:n myöhemmin tällä viikolla myyntiin saapuville Radeon RX 5700 -sarjan näytönohjaimille ja päivitys nykyiseen GeForce RTX 20 -mallistoon. Ensimmäisenä 9. heinäkuuta myyntiin saapuvat io-techissä testatut 2060 Super- ja 2070 Super -mallit ja ne sijoittuvat suorituskyvyltään 2060- ja 2070-mallien yläpuolelle.
2060 Super on hinnoiteltu Yhdysvalloissa 50 dollaria kalliimmaksi kuin myyntiin edelleen jäävä 2060-malli, mutta NVIDIAn oma 2070 Super on 499 dollarin hinnallaan 100 dollaria edullisempi kuin 2070-malli. Samalla 2070 Super korvaa markkinoilla 2070-mallin, jonka tuotanto lopetetaan. AMD:n Radeon RX 5700 -sarjan näytönohjaimiin verrattuna 2060 Super on 20 dollaria kalliimpi kuin 5700 ja 2070 Super puolestaan 50 dollaria kalliimpi kuin 5700 XT.
NVIDIAn omassa Suomen verkkokaupassa 2060 Superin hinta on 439 euroa ja 2070 Superin 549 euroa. Jäämme seuraamaan, mihin NVIDIAn ja AMD:n uusien näytönohjaimien hintataso asettuu Suomessa, kunhan niiden myynti virallisesti alkaa ja myös näytönohjainvalmistajien omat mallit saadaan mukaan valikoimiin.
Lisäetuna uusien GeForce Super -näytönohjaimien ostajille NVIDIA tarjoaa kylkiäisenä kaksi pian julkaistavaa peliä eli Wolfenstein: Youngbloodin ja Controlin. AMD:n vastine Radeon RX 5700 -näytönohjaimien kylkeen on kolmeksi kuukaudeksi Microsoftin Xbox Gaming -passi.
Testissämme oli NVIDIAn omalla kahden tuulettimen jäähdytysratkaisulla ja alumiinisella ilmanohjainkehikolla varustetut GeForce RTX 2060 Super- ja 2070 Super -mallit. 1440p-resoluutiolla molemmat Super-mallit tarjosivat noin 14 % paremman suorituskyvyn kuin 2060- ja 2070-mallit. 1080p-resoluutiolla 2060 Super oli keskimäärin 11 % suorituskykyisempi kuin 2060 ja 2070 Super puolestaan 12 % suorituskykyisempi kuin 2070.
2060 Superin TDP-arvo on noussut 15 wattia verrrattuna 2060:een ja se näkyi kokoonpanon 26 wattia korkeampana tehonkulutuksena. 2070 Superin TDP-arvo on noussut 40 wattia ja kokoonpanon tehonkulutus mitattiin 47 wattia korkeammaksi kuin 2070:llä. 2060 Superilla grafiikkapiirin lämpötila nousi neljä astetta 77 asteeseen, mutta melutasoon päivityksellä ei ollut käytännössä vaikutusta. NVIDIA omien Founders Edition -mallien heikkous verrattuna useimpiin näytönohjainvalmistajien omiin malleihin on selvästi kuultavissa oleva korkeataajuinen kelojen sirinä (coil whine), joka oli 2060 Superissa vielä aavistuksen voimakkaampi kuin 2060:ssä.
Ylikellotustestissä 2060 Superista saatiin puristettu 7 % ja 2070 Superista 8 % parempi suorituskyky ilman merkittävää vaikutusta kokoonpanon tehonkulutukseen ja melutasoon tai grafiikkapiirin lämpötilaan.
NVIDIA on kertonut laskevansa nykyisten 2060- ja 2070-mallien hintoja, mutta toistaiseksi uusia hintoja ei ole ilmoitettu. Samalla 2070-malli tulee poistumaan markkinoilta ja korvataan kokonaan 2070 Super-mallilla. Saman kohtalon kokee myös 2080, joka korvataan 23. heinäkuuta myyntiin saapuvalla 2080 Superilla, jonka veroton suositushinta Yhdysvalloissa on 699 dollaria, Euroopan verollinen hinta Saksassa 739 euroa ja Suomessa 759 euroa..
AMD:n Radeon RX 5700 -sarjan näytönohjaimet saapuvat myyntiin 7. heinäkuuta, jolloin julkaistaan myös io-techin testiartikkeli, joten pysykää kanavalla.
Hyvin se 1080Ti vielä sinnittelee. Ei siis vaihtamisen tarvetta itsellä vielä.
Ja entistä nopeammat super nvlink sillat.
Gtx1070 ilmestyessään +500egee suorituskyky Gtx1660Ti tasoa.
Rtx2070Super 549e suorituskyky Gtx1080Ti tasoa.
Eli miten se on yhtä heikkoa 2016 verrattuna? kun Gtx1070 hinnalla saa Gtx1080Ti tehot ja päälle extrana pääsee pelaileen RT pelejäkin.
Well 50 egee lisää hintaa ja ei nyt niin kovin paljoa parempi nopeus, mutta onhan nää parempia kuin alkuperäiset RT kortit.
Nyt 2070 super on leikattu 2080 siinä missä 2070 oli käytännössä 2060ti…
Omasta mielestä tuo 2070 Super on kyllä hyvä parannus siihen minkälaista suorituskykyä on tarjolla reiluun 500 euroon.
Se on asiallisesti hinnoiteltu mutta 2060S taisi avistuksen Perf/euro heikentyä vs perus 2060.
Tosin Vram lisääntyi jota ei suoranaisesti huomaa benchmarkeista, mutta lisää ainakin ohjaimen elinkaarta.
Huomaa "melkein", eli en sanonut että yhtä heikkoa, mutta silti todella lähellä sitä.
Nyt ollaan menty ajallisesti 3v eteenpäin, moni varmasti haluaisi jo päivittää nuo 1070 tason korttinsa jotka olisi normaalisti tässä vaiheessa ikää jo low endiä. Eli ollaan jumitettu apple tason katteissa jo useampi vuosi.
Siitäkin huolimatta midrange tuntuu olevan nykyään se 400-500e varsinkin tulevien navin korttien hinnoittelun kohdalla, eli ei kovin moni peruspelaaja tule ostamaan yhtään näistä, kun AMD ei lähtenyt siihen hintakilpailuun, vaan laittoi nvidian tasolle katteet.
Joo, näiden väliin on tosiaan tullut +x määrä lisää välimallin kortteja, joissa suorituskykyerot voidaan laskea jossain kymmenissä prosenteissa, eli jos on jo kortti ostettu joskus mikä on tuolla 1070-1080 tehoissa tai omistaa vaikka sen 980 TI:n niin ei tunnu edelleenkään saavan rahalleen vastinetta, jos korttia pitäisi päivittää.
Lähtökohtaisesti moni varmaan toivoo että se just ostettu kortti riittäisi mahdollisimman monta vuotta pyörittelemään uusiakin pelejä.
Tämä toivomus ja futureProof josta ajoittain puhutaan on ainakin käynyt toteen Gtx1070/1080 tms. kanssa.
Pitäisikö olla iloinen ettei varsinaista päivitystarvetta ole ja rahat säästyy, vaiko pettynyt että nykyisellä pärjää vieläkin kohtuu hyvin ilman päivityksen akuuttia tarvetta.
Tuo RTX 2060:n 6 gigatavua riittänee ihan hyvin, mutta kun kilpailija tuo RX 5700 -näytönohjaimet 8 gigatavun näyttömuistilla niin pakkohan se on jo ihan markkinointimielessäkin mätsätä.
Hmm, onkohan tulevat navit nopeampia kuin superit kun Nvidialla oli kiire saada ulos ennen Amd:tä.
Samaa mieltä.
Ja noille jotka hinnasta valittaa niin eipä enää tule takaisin kymmenen vuoden takaiset ajat jolloin about huippumallin sai runsaalla viidelläsadalla ja sen "paras hinta/laatu" -ohjaimen 300-400 eurolla. Ihan jo varmaan näytönohjainten monimutkaistuminenkin (taitavat olla fyysisestikin suurempia huomattavasti) ja tuotekehityskulujen nousu osaltaan selittää miksi hinnat nykyään ovat mitä ovat.
Yllättävän paljon mehua vievät nämä kortit, tosin eihän sitä tehoa samalla arkkitehtuurilla tyhjästä taiota. Näille korteille ei olisi tarvetta jos Navi ei olisi kilpailukykyinen, joten oletan tässä vaiheessa, että RX 5700 XT on yhtä tehokas kuin perus RTX 2070, joten tuo Super-malli on lähinnä nokitus ollakseen hieman tehokkaampi mitä kilpalija. Tämän vuoksi RTX 2070 poistuu markkinoilta, kun RTX 2060 ei tarvitse poistua, sillä se on enemmän tai vähemmän RX 5700:n tehoinen, ehkä hilkun hitaampi. Kaikista mielenkiintoisimmat Nvidian mallistosta tulee jälleen kerran olemaan RTX 2060 Super ja RTX 2080 Super, sillä ne tarjoavat enemmän tehoa ilman loikkaa hinnassa. Erityiseti RTX 2060 Super 400 € hintalapulla ja etenkin 8 Gt muistilla, on aidosti harppaus eteenpäin hintatehosuhteessa, mikä päätyy varmastikin monen pelurin koneeseen tarjoten jopa jonkinlaista 4K-kyvykkyyttä riittävällä muistilla. Minusta aiempikin RTX 2060 oli myönteinen julkaisu, mutta 6 Gt muisti on seuraavien konsolien lähetessä jo liian vähän; turhan moni peli syö parhailla tekstuureilla sen jo kokonaan.
Myönteinen julkaisu kaiken kaikkiaan, vaikkakin lähinnä nokittelua. Ainahan Nvidia olisi voinut laskea olemassa olevien mallien hintoja vastaavaksi, mutta silloin tulisi maineeseen tahra ja päivittämällä pari mallia paremmaksi voi todennäköisesti kiskoa parempaa katetta. Kuluttaja voittaa tässä päivityksessä joka tapauksessa, mutten silti usko näistä korteista olevan vakavaa vastusta Naville. AMD:n suurin etu on mahdollisuus hinnoitella Navit todella alas, mihin Nvidia ei varmastikaan ryhdy, vaan korkeintaan tarjoaa pelejä ja muita oheistarjouksia näyttistensä kylkiäisenä hehkuttaen RTX:ää entistäkin enemmän. Tosi on että niitä aidosti RTX:ää hyödyntäviä pelejä alkaa vasta tässä syksyllä tulla. Nyt kun tehonkulutus nousi näillä Super-malleilla, ollaan varmaan aika tasoissa virrankulutuksessa AMD:n kanssa, mikä on sikäli aika ihmeellistä.
Kiitoksia artikkelista, 99- persentiili edelleen liian harvalla revikoiden tekijällä käytössä. Pari 4k-testiä olisi kanssa ollut kiva nähdä lisää, mutta oli sentään tuo yksi!
Parannusehdotus:
Tuohon ylikellotus osioon olisi kiva saada nuo oletusarvot niin kellojen kuin muidenkin osin mukaan malliin ”1800Mhz –> 1950Mhz”. Ei tarvitsisi scrollailla takaisin ylös kattelemaan mitä ne oletus arvot olivatkaan ja taas scrollata takas alas kattomaan mihin ne venyikään kellotuksissa.
No tuo .99 persentiilikin on vähän siinä ja tässä sen suhteen, että kuinka hyvää dataa se antaa. Tuo Battlefield on tästä karuin esimerkki. Tässä alla testistä kaksi liki identtistä kuvaa .99 persentiilin kohdalla. Ei uskoisi, että toisessa testissä piirretään 1.7 kertainen määrä tavaraa ruudulle samassa ajassa kun noita vertaa.
![[IMG]](https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2019/07/rtxsuper-bfv-1080p.png)
Navit luultavasti muutaman prosentin nopeampia kuin perus2060/2070, Superit varmaankin nopeampia, liittyy Nvidian taktiikkaan myös nopea julkaisu.
Techspot on ilmoittanut sitä jo vuosia: Nvidia GeForce RTX 2070 Super and RTX 2060 Super Review
Oletko varma ettet tarkoittanut Rtx2070Superia? joka on nyt selvästi paras näistä kaikista supereista ja hintakin laski 2070FE verrattuna yli 100$ (2070 Customeihin nähden pysyi ennallaan Nvidian 2070S referenssin hinnoittelu)
2060S Perf/hinta suhde aavistuksen heikkeni Vs 2060 kiitos hinnan nousun, 2070S Perf/hinta parani.
Kiitettävä saavutus olisi jos 5k navien suorituskyky on rtx 2060-2070 perusmallien tasolla, perf/w ratukat jää joka tapauksessa kauas. Sinällään nvidialla ei ollut tarvetta kiirehtia s-mallien julkaisua, he olisivat voineet julkaista ne aiemmin, 7.7 tai vasta syksyllä. S-kortteja julkaistiin nyt vain koska aika oli sopiva parin myydyimmän mallin päivitykselle ja samalla tietenkin pienen kilpailijan kiusaksi, rtx 2070 esittelystä on kulunut lähes vuosi, eikä tuo 2060 aivan tuore tuote ole.
No joo totta, sinällään ei ole ongelmaa siinä, että teholisäykset on kaventuneet ja että vanhemmalla kortilla pärjäisi sitten vähän kauemmin. 🙂
Enemmän häiritsee toi rahastus siltä osin, vähän kuin intelin 4-ytimiset suorittimet vuosia takaperin – Uudet prossut oli aina 5% nopeampia mutta ei edes vanhojen hinnat ikinä laskeneet… Tätä siis lähinnä hain takaa. Aika moni jo olettaisi että 3 vuoden päästä 1080 suorituskykyä voisi saada siihen 200-250e hintaan eli keskiluokkaa (nyt 2060 pikkuhiljaa valuukin sinne), mutta edelleen ne vanhat kortitkin porskuttaa tuolla korkeammilla hinnoilla 3 vuoden jälkeenkin, vaikka varmaan valmistuskustannukset eivät ole sitä luokkaa mitä ne oli 2016.
Sitten taas toisaalla voit suositella jo peruspelaajille vaikka nyt vaikka sen uuden rytsölän (3600) ostamista tehokkaaksi pelikoneeksi kun hinta ei ole päätä huimaava 199$, mutta näytönohjainrintamalla onkin oudompi juttu.
Voit myydä kaverille joka haluaa vain riittävän tehokkaan koneen vaikka sen vanhan high-end näyttiksesi "velihinnalla" ja sitten erotuksesta maksaa itselleen ihan hiukan tehokkaamman kortin, tai sitten sanoa sille ettei alle 400e korttiin kannata laittaa rahaa kiinni jos meinaa näyttöön sijoittaa vähän enemmän (Esim. 1440p + 144Hz ruutuihin jotka ei enää niin kalliita ole).
tuosta palit ”superista” tuli mieleen, että sehä se jos nvidia julkaisis tuplapiiriversiot nimellä ”dual”.. bwuahhahaha
Jotenkin oletin että 2060 Super olisi mennyt perus-2070:n ohi suorituskyvyssä, varsinkin kun tehonkulutus on korkeampi. Jos 2070:n hinta tippuu ”poistomyynnissä” niin mieluummin ottaisin kyllä sellaisen..
Tämä on nyt korjattu artikkeliin.
Tai sitten ihmiset odottavat että niitä alunperin "järjettömän" hintaisia kortteja alkaa saamaan alle 400€ hintaan tarjouksesta, kuten tästä: Saphiren Nitro+ Vega 64 376€…
Vaikka se tarkoittaisikin vuoden-parin odotusta vs että maksaisi päälle 700€ kortista.
2060 Superissa 5,6% vähemmän CUDA coreja, mutta boost kellotaajuus puolestaan 2% korkeampi. Kyllä paperillakin 2070 voittaa, vaikka naurettavan lähellä toisiaan spekseiltään ovatkin.
TDP molemmilla sama 175W, tiedä sitten miksi Sampsan testeissä 2060 Super imaissut pikkasen enemmän.
Mun mielestä näyttisten hinnan nousu johtuu siitä, että pelaamisen merkitys ihmisille on moninkertaistunut kymmenessä vuodessa. Eli ollaan valmiita myös maksamaan enemmän.
katso liitettä 245486
Verrokkina kännyköiden hinta on myös noussut ja niiden kanssa räplätään ihan eri lailla kuin 10 v sitten.
Onhan toi kuitenkin aika outo veto, kun samalla lopetetaan sen 2070 perusmallin valmistus. Olisi kuvitellut, että olisi nyt edes vähintään saman tehoinen kuin 2070, jos kerran sen valmistus lopetetaan. Nyt siihen jää outo aukko 2060S ja 2070S väliin ja 2060S ei taas toisaalta itsessään ole kauheasti tehokkaampi kuin 2060. Toki joissain peleissä 2060S onkin nopeampi kuin 2070, mutta pahimmillaan eroa on niidenkin välillä merkittävästi ja sitten kun verrataan siihen vielä sen 10-15% tehokkaampaan 2070S, niin en oikein ymmärrä tätä kokonaisuutta.
Palitin ei tarvitse lähteä edes nimeä vaihtamaan vai onkohan se nyt sitten
Palit Rtx2070 Super Super Jetstream 😀
Oudompaahan toi olisi, jos jatkettaisiin 2070 valmistusta 2060Superin kanssa samaan aikaan. Myytäisiin kahta lähes identtistä tuotetta 399 ja 499 hintoihin.
Ja 2060S ja 2070S aukkohan taitaa olla vähän pienempi kuin 2070 ja 2080 välinen. Ylipäätään nuo aukot pienempiä kun RTX kortteja on nyt tuotannossa yksi enemmän.
Ei ole
Kyllä, mutta nyt on isompi cap välissä 2060S ja 2070S kuin aiemmin. Samaan aikaan myydään 50$ hintaerolla kahta korttia. Ei toi nyt ihan hirveän fiksulta vaikuta. Tuskin sen 2070 tekeminen niin kallista voi olla. Ennemminkin olisivat vaan uudelleen brändänneet sen 2060S malliksi.
Siis isompi kuin 2060 vs 2070? Aikalailla sama ~18% ero TPU:n summaryssa @1440p ja ~15% @1080p.
2060S ja 2070 korteilla on niin pieni ero spekseissä, että tehonkulutusmittauksissa tulee suuremmat erot piilotosta, kuin noista spekseistä. Eli jos otetaan sattumanvaraisesti yksi 2060S kortti ja yksi 2070 kortti, niin kumpi tahansa saattaa viedä vähemmän sähköä. Tämän vuoksi vaihtelee revikasta toiseen, että kumpi vie enemmän tehoa.
Tässä vaiheessa näin, mutta muiden valmistajien korttien saapuessa näemme todelliset hinnat. Samaan aikaan Navi ollee vaikuttamassa niiden hintaan, joten heti niiden saapuessa näemme mikä kortti on houkuttelevin. RTX 2060 Super on hintalapultaan suuren ostajakunnan kipurajalla, kun taas RTX 2070 Super siitä reilusti yli. Ne ketkä haluavat oikean tehotykin ovat varmastikin hyvin kiinnostuneita parannellusta RTX 2080:sta, mikä on paljon houkuttelevampi kortti kuin RTX 2080 Ti. On totta että RTX 2070 Super paranti entisestä, mutta se on edelleen kortti mikä pyörii houkuttelevuudessa hinnoittelun puolesta harmaalla alueella.
Tiedän mitä tarkoitat, minä taas tarkoitin pelejä mitkä käyttävät yli 6 Gt muistia. Tällaisia pelejä ovat esimerkiksi jo 1080p-tarkkuudella parhailla tekstuureilla Rainbow Six: Siege, kumpikin uudempi Tomb Raider, Titanfall 2, Resident Evil 2, Wolfenstein 2 ja muitakin on. Nvidia on tunnettu siitä että se pakottaa ostamaan uuden kortin huomattavasti pikemmin, asettamalla videomuistin määrän juuri siihen kipurajalle. Tiedän että iso osa peleistä ei vielä käytä yli 6 Gt edes parhailla asetuksilla 4K-tarkkuudella, mutta kaikki onkin pelikohtaista, niin myös näytönohjaimien tehomittauksissa. Aina on otettava käyttäjäkohtaisesti huomioon mitä pelejä pelaa ja millä asetuksilla ja tarkkuudella. Se joka pelaa juuri mainitsemiani pelejä ja haluaa parhaat tekstuurit käyttöönsä, mitkä pelin koodaustavasta huolimatta yleensä eivät aiheuta kuormitusta nimeksikään, saa näpeilleen Nvidian 6 Gt muistin kanssa, kun pelit alkavat nykimään pahasti jonkin aikaa kun peliä pyörittää. Testisivustot eivät näitä nykimisiä hyvin lyhyillä testeillään paljasta, joten käsitys elää vuodesta toiseen, että Nvidia laittaa kortteihinsa riittävästi muistia, eli "riittävästi" pitää nyt ajatella suhteellisena käsitteenä. Näpeille tulee vielä lisää ja pahemmin kun seuraavat konsolit saapuvat. Minusta muistia pitää olla tarpeeksi kortin tehokkuuteen nähden aivan kaikille peleille. Muista että jokainen pelaa pelejä hyvin rajatussa määrin, yleensä muutamaa valikoitua peliä ennemmin kuin kaikkia mitä laajimmista testimittauksista löytyy. Minä haluan että omiin valikoituihin peleihini saan parhaat tekstuurit käyttöön ongelmitta.
Suhteellinen tehonkulutus on vain osa kokonaisuutta, tärkeintä on siedettävä tehonkulutus suhteessa hintaan. Ylittäessä 200 W rajan kortti kuin kortti alkaa monelle ostajalle olemaan melko ei-vihreä ja jäähdytys pitää olla hyvin suunniteltu, minkä en ollenkaan epäile olevan toimiva näiden FE-korttien kohdalla. Siltikään suurinosa ihmisistä tuskin haluaa juuri ylittää tuota 200 W rajaa, tekkiläiset pois lukien. Sähkölaskun ja asuntoon leviävän lämmön kannalta on parempi pyöriä korkeintaan siinä 180 W paikkeilla. Juuri virrankulutuksen ja hinnan suhteen ansioista GTX 1060 Gt on tämän hetken käytetyin näytönohjain, vaikka RX 580 on moneen otteeseen tarjonnut enemmän tehoa ja muistia jopa alemmalla hinnalla (pois lukien louhintailmiö). RX 5700 ei varmaankaan ylitä tuota 200 W rajaa toisin kuin isoveljensä, mikä tekee siitä loistavan vaihtoehdon massoille.
…
Eriteltyihin lainauksiin voi kaikkiin vastata että suhteellisuudentajua mukaan kiitos! Olen ennenkin sinulle samasta asiasta toisessa ketjussa puhunut. Tiedän että tällä palstalla ajatellaan kaikki lukuina ja matemaattisesti, mutta tällä tavoin tulee lähinnä sokeaksi. Erityisesti pitää muistaa se paljonko tavanomainen pelaaja on halukas maksamaan näytönohjaimesta ja mitä vaatimuksia hän tuotteeseen kohdistaa, kuinka usein hän päivittää, kun puhutaan markkinoilla menestymisestä. Mukaan lukeutuu vielä merkkiarvo ja mainonta päälle, sekä tänä vuonna myös ominaisuudet. Suoraan lukuja vertaillen RTX 2070 Super mahtanee olla mainio julkaisu, mutta itse en pidä sitä sellaisena.
On korkeampi:
:confused:
Tosta sun kuvaajasta tulee kyllä hyvin esille se että nykyisestä GTX 1070:stä 20-sarjalaisiin siirtyessä tehonkulutus kasvaa joka tapauksessa kymmeniä watteja jos haluaa jonkunlaisen suorituskykyparannuksen. Mini-ITX -koneen kanssa tuo on minulle ihan oikea valintakriteeri, joten tämä sarja taitaa jäädä kyllä kokonaan välistä. Ehkä 7nm parantaa tilannetta tuon osalta.
joo, aika pelejä,erinomaisia näykkäreitä.
ja,niin kävi että rtx 2070 super (founder edition) pinnisti voittoon amd:n lippulaivamallista eli radeon VII jää taakse. odotellan AIB versioita…
(on jo postattu siitä monia testejä ,joten se siitä.)
amd rx 5700 mallit?…..,ei komemnttia. no, amd ilmoittaa hinnan laskuista…
no, rautasivun kommentti kelpanee..
'The RX 5700 XT will definitely not be able to match RTX 2070 Super performance, and we're having doubts about whether thermals or noise will end up being comparable, which could make the $50 price increase to the Super very justifiable for potential customers, or force AMD to reduce their pricing.'
pointti on että josko 2060 super voittaa rx 5700 xt:n… no ei kait suorituskyvyssä…, mutta fps/watti helposti.
uskomatonta että nvidia rakentaa moisia 12nm tekniikalla!
miten sitten 7nm mallit…ja intelin eka 10nm gpu, nielenkiintoista, Q1-2/2020!
kritiikkiä rtx 2000 supereille.
ei idle 0db ja vaikeahko ylikellotus,no,onnistuu kyllä,ja rtx 2070 super kellottuu hyvin,rtx 2060 super erinomaisesti.
hinnat on jo sitä mihin nvidia tähtää…kohtuulliset… normi rtx 2000 sarjalaisia saa halvalla kohta…nopeimmille.
– editor choice –
p.s. joku sanoi että 'hyvä että kilpailua tulee…
erhh,mihin? nvidian omiin kortteihin tarkoittaa varmaan…
Juuri kilpailun vuoksi nämä Super mallit ylipäätänsä julkaistiin. Jos ei olisi minkäänlaista kilpailua, niin tuskin koko Super-sarjaa olisi edes julkaistu.
Ja jos AMD vastaa tähän, voidaan odottaa hyper-sarjaa jossa kortteja on taas karsittu hieman vähemmän jonkin ontuvan tekosyyn takia 🙂
Tässäpä syy miksi lopetin PC pelailun ja siirryin pleikkariin 2013.
Ennen sai tosiaan riittävän prossun jota kellotteli 50-100€ ja gpu jolla pelaili 100-200€ hintaan, kun high end pyöri siellä 400-500€ tienoilla.
Toki kompromisseja ne oli silloinkin, vaan nyt on pitkään tuntunut että halpisten ja highendin väli on niin suuri ettei kannata vaan on sama pelata konsolilla 30/60fps pelejä ilman turhaa säätöä(jota hitailla osilla etenkin riittää)
Jospa toi kilpailu nyt kiristyy ja voi joskus miettiä pc pelailua ilman että menee se tonni keskinkertaiseen koneeseen 😀
Ei välttämättä kannata roikkua tuossa johtopäätöksessä yhden testin perusteella, jossa ero vieläpä hyvin pieni. Nopeasti kurkkasin Anandtechin ja Guru3d:n numerot ja molemmissa 2060S kuluttaa ihan hitusen vähemmän kuin 2070. Käytännössä ollaan tasoissa.
Katsotaan mitä seuraavan sukupolven konsolit maksaa, voi olla tuoreeltaan hintaa niilläkin.
Konsolin hinta ei ole se konsolilaite vaan pelit, joista samat rahat lypsetään. Halpa partahöylä + kalliit terät, on hinnoittelun malli.
PC-pelaamisen (kokemuksen) laatu noussut samalla, kun näyttikselle on tullut lisää hintaa.
144 Hz vaatii 2,5-kertaisen määrän potkua 60 Hz pelaamiseen verrattuna. Ja jokainen resoluution nosto vaatii isosti lisää potkua.
Kauan sitten, kun näyttikset oli halpoja, fps sai luvan kanssa seilata 60 Hz allekin.
Kiitos viestistä.
Jep. Vega VII:n haluttavuus tippui miltei nollaan ja ainostaan punafani laittaa semmosen tuohon hintaan kun Nvidian leluilla toimii jo nuo freesynkkeli näytötkin;)
Kyllä sille VII kortille vielä paikkansa on, mutta ei peleissä, työ käyttöön hullu kortti hintaansa nähden 16GB VRAM takia.
2060S asettaa varmaankin PC pelien vertailutason seuraavaksi pariksi vuodeksi suorituskyvyn ja rautaominaisuuksien suhteen. Hinta kun tuosta hakeutuu vähän alemmaksi joulu ja BF sesongin myötä niin tämä lienee kortti josta tulee se yleisin pelikortti.
Enpä usko että kannattaa siltä osin pidätellä hengitystä jos "keskinkertainen" mitataan tarjolla olevan tehon keskivaiheilta. Kuten totesitkin tehoskaala on venähtänyt valtavaksi ja pelaamisen nousukausi hilannut tehon keskihintaa ylöspäin eikä alaspäin varmaan olla tulossa.
Sen sijaan jos peilataan keskinkertaisuutta siihen että "mikä riittää" esim. nykyisen konsolitarjonnan tasolle niin vaikkapa juuri uutta rytsölää ja RTX 1650:stä koppaan niin siinähän on jo 1080p@60Hz gamingiä kun tinkii asetuksista ja kokonaisuuden hinta jää ihan reilusti alle tonnin jos ei lasketa näyttöjä sun muita mukaan.
Ja 1080p@60Hz tosiaan vastaa siinä mielessä konsolipelaamista että useimmat pelit ei siellä rendata edes 1080p resoluutiolla, asetukset on yleensä about PC-version high/medium akselilla ja usein myös pro/X versioilla targetti putoaa 30fps:n puolelle joka tasoittaa puntteja.
Sinänsä tosin PC/konsoli vertailu on hiukka harhaanjohtavaa kun kyse ei ole täysin vastaavasta toiminnasta. Pelitarjonta on kuitenkin niin paljon laajempaa PC-puolella eikä kaikki pelit yksinkertaisesti taivu konsoleihin ihan yhtä hyviksi kuin PC:llä. Molemmille omat markkinansa toki.
Gtx1070 Refu kuten Gtx1080 refujen kulutus on matalempi koska ne Throtlaa vakio jäähyllä.
Custom ohjaimissa selvästi kovempi kulutus ja myös suorituskyäkin enemmän.
2000 sarja on energiatehokkaampi kuin 1000 sarja.
Gtx1070 vakio 145w(peak 151w)
Msi Gtx1070 gaming 175w(peak 193w)
2060S ja 2070 ovat lähellä toisiaan kulutukseltaan, jo pelkkä lämpötilakin vaikuttaa kelloihin jolloin saadaan helposti tuollaisia pieniä eroja jotka vaikuttavat myös kulutukseen.
Nämä varmasti itsestään selvyyksien toistelua jo kaikille enemmän näyttiksistä perillä oleville henkilöille.
2,5v menty gtx1060 6gb, ei ole kyllä hirveästi pelailtu muuta kuin wowia ja fallout 4:sta. Alkaa olla vaihdon paikka nyt kun tuli hommattua nippu uusia pelejäkin ja odottelen vain oikeita testejä amd korteista ja mitä niiden hinnat sitten ovat. Onhan niistä ilmoitettu sinnepäin olevat summat mutta katsotaan kun tulevat. Ei väliä onko Amd/nvidia. Ainoastaan hinta/teho suhde ja melu ainakin jossain määrin.
Kiinnostaa myös GPU apu kuvankäsittelyssä, nyt en ole vähään aikaan seurannut kumpi toimii paremmin siinä.
Yllätys, että Nvidialta löytyy kyllä lisää suorituskykyä kunhan kilpailu sitä vaatii, mutta bisnes on bisnestä. 2060 ja 2070 omistajia tässä vaan kairataan vähän pakoputkeen samalla.
Jos osti kortin vaikka 6kk sitten ja nyt about vastaavan tehoisen saa vähän halvemmalla, niin onko tuo nyt kovin kovaa kairaamista? Eikö se ole aika standardi, että raudan hinta putoaa ajan kanssa.
2017 sai 1080 ti alimmillaan 650€ luokkaan saksasta, melkoista ku nykyään saa samalla hinnalla paskempaa tehoa 2 vuotta myöhemmin.
2070S on kuitenkin parempi Perf/€ jos ostaa referenssinä.
Saattaa saada saksasta pian ehkä halvemmallakin.
Mutta näin käy kun kilpailua ei ole, pärjää pidempään sillä vanhemmalla kortilla.
Nauti siittä FutureProoffista 😀