
NVIDIA esitteli toukokuussa kolme RTX 4060 -sarjan näytönohjainta, joista nyt myyntiin saapuu edullisin 339 euron hintainen 4060-perusmalli. Aiemmin toukokuussa ensimmäisenä myyntiin saapui 8 gigatavun näyttömuistilla varustettu 459 euron hintainen GeForce RTX 4060 Ti ja myöhemmin heinäkuussa myyntiin on vielä tulossa tuplatulla 16 gigatavun näyttömuistilla varustettu versio 569 eurolla. NVIDIA markkinoi 4060-sarjan näytönohjaimia ensisijaisesti Full HD -resoluutiolla pelaamiseen.
Tutustumme tässä artikkelissa MSI:n GeForce RTX 4060 Ventus 2X Black OC -näytönohjaimeen. Suorituskykytestit on ajettu pääasiassa 1920×1080-resoluutioilla ilman säteenseurantaa ja säteenseuranta sekä DLSS 3 -ominaisuus käytössä. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
Näytönohjaimen esittely
NVIDIAlta ei tule lainkaan myyntiin yhtiön omaan suunnitteluun pohjautuvaa Founders Edition -mallia, vaan jälleenmyyjiltä on ostettavissa näytönohjainvalmistajien omiin suunnitelmiin perustuvia malleja alkaen 339 suositushinnalla ja siitä ylöspäin.
Saimme MSI:ltä testiin GeForce RTX 4060:stä tehdasylikellotetun Ventus 2X Black OC -mallin, jonka hinta Suomessa on 339 euroa.
MSI GeForce RTX 4060 Ventus 2X Black OC on pienikokoinen eli 19,9 cm pitkä, kahden korttipaikan paksuinen, 12 cm leveä ja painaa 544 grammaa. Näytönohjaimen päällipuolen muovikehikkoon on upotettu kaksi 85 mm:n tuuletinta.
Piirilevy on varustettu yhdellä 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä eli erillistä adapteria tai päivitystä uuteen ATX 3.0 -virtalähteeseen ei tarvita. Näytönohjaimen Power Limit -tehorajoitus on vakiona 115 wattia, eikä sitä ole mahdollista nostaa lainkaan. MSI suosittelee näytönohjaimen kanssa käytettäväksi 550-wattista virtalähdettä. Näyttöliittiminä on yksi HDMI 2.1- ja kolme DisplayPort 1.4a -liitintä.
Toisin kuin 4060 Ti:ssä GeForce RTX 4060:ssä on käytössä AD107-grafiikkapiiri, joka valmistetaan TSMC:n NVIDIAlle optimoidulla 5 nanometrin eli 4N-prosessilla. Grafiikkapiiri rakentuu 18,9 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 156 neliömillimetriä.
Käytössä on AD107:stä täysi piiri eli 3072 CUDA-ydintä, 96 teksturointiyksikköä, 96 tensoriydintä, 24 RT-ydintä ja 48 ROP-yksikköä.
Muistiväylä on 4060 Ti:n tavoin 128-bittinen ja sen jatkeena on kahdeksan gigatavua 17 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6-muistia, jonka myötä todellista muistikaistaa on käytettävissä 272 Gt/s, mutta NVIDIA itse mainostaa 24 megatavun L2-välimuistin myötä efektiiviseksi kaistanleveydeksi 453 Gt/s. Huomionarvoista on myös PCI Express 4.0 -väylän kuristaminen 16 linjasta 8:aan.
Vertailun vuoksi 4060 Ti -isoveljen AD106-grafiikkapiirissä on käytössä noin 40 % enemmän laskentayksiköitä, muistiväylän kaistanleveys on 128-bittisellä muistiväylällä lähes sama (288 vs 272 Gt/s), mutta pienemmän L2-välimuistin (24 vs 32 Mt) myötä NVIDIAn ilmoittama efektiivinen kaistanleveys on 18 % alhaisempi.
MSI on asettanut Ventus 2X Black OC -mallin toimimaan vakiona 3D-rasituksessa 2490 MHz:n Boost-taajuudella. Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa Cyberpunk 2077 -pelissä noin 2700-2745 MHz.
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä GeForce RTX 4060 -näytönohjainta verrattiin ensisijaisesti edellisen RTX 30 -sukupolven vastaavaan 3060-malliin sekä pykälän parempaan 3060 Ti -malliin, jonka hintataso on tällä hetkellä sama 340 euroa kuin 4060:llä.
Mukana on myös tulokset aiemmin toukokuussa myyntiin tulleella 8 gigatavun 4060 Ti -isoveljellä, pykälän kalliimmalla 4070-mallilla sekä pari sukupolvea vanhalla 2060 Superilla.
AMD:n vastine GeForce RTX 4060:lle on toukokuussa julkaistu Radeon RX 7600, mutta mukana on tulokset myös edellisen sukupolven Radeon RX 6600-, 6650 XT- ja 6750 XT -malleilla 210-430 euron hintahaarukasta.
Lisäksi mukana on tulokset Intelin Arc A750- ja A770-näytönohjaimilla.
Hintataso Suomessa 28.6.2023 (saatavilla):
- AMD Radeon RX 6600: alkaen 212 €
- AMD Radeon RX 6650 XT: alkaen 260 €
- Intel Arc A750 alkaen 260 €
- NVIDIA GeForce RTX 3060 (12 Gt): alkaen 300 €
- AMD Radeon RX 7600: alkaen 300 €
- Intel Arc A770 (8 Gt): alkaen 325 €
- NVIDIA GeForce RTX 4060: alkaen 339€
- NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti: alkaen 340 €
- NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti (8 Gt): alkaen 429 €
- AMD Radeon RX 6750 XT: alkaen 440 €
- NVIDIA GeForce RTX 4070: alkaen 650 €
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kolme 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi Asuksen ROG Ruyjin II 360 AIO -nestekierrolla jäähdytetty Intelin 24-ytiminen Core i9-13900K -prosessori asennettuna Asuksen ROG Maximus Z790 Extreme -emolevylle ja 32 gigatavua DDR5-6000-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 11 Pro asennettuna Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Asuksen 1200 watin ROG Thor II -virtalähde.
- Intel Core i9-13900K (24/32 ydintä/säiettä, boost 5,5 GHz)
- Asus ROG Maximus Z790 Hero
- 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB DDR5-6000 (36-36-36-72)
- Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
- Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
- Asus ROG Ruyjin II 360 AIO -nestejäähdytys
- Asus ROG Thor II 1200W -virtalähde
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.
Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla ilman säteenseurantaa
Cyberpunk 2077:ssä parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4060:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 6 % parempi kuin 3060:llä, mutta 3060 Ti oli sitä 20 % ja RX 7600 10 % suorituskykyisempi.
Hogwarts Legacyssä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4060 oli 8 % suorituskykyisempi kuin 3060, mutta 3060 Ti oli sitä 20 % ja RX 7600 2 % suorituskykyisempi.
Last of Us Part 1:ssä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4060 oli 19 % suorituskykyisempi kuin 3060, mutta 3060 Ti oli sitä 9 % suorituskykyisempi ja RX 7600 tasoissa.
Dying Light 2:ssa parhailla High Quality -kuvanlaatuasetuksilla 4060 oli 19 % suorituskykyisempi kuin 3060, mutta 3060 Ti oli sitä 10 % suorituskykyisempi ja RX 7600 oli tasoissa, paitsi sen minimi oli selvästi parempi.
Far Cry 6:ssa parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4060 oli 16 % suorituskykyisempi kuin 3060, mutta 3060 Ti oli sitä 13 % ja RX 7600 10 % suorituskykyisempi.
Assanssin’s Creed Valhallan sisäänrakennetussa benchmarkissa parhailla Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla 4060 oli 26 % suorituskykyisempi kuin 3060 ja noin 4 % suorituskykyisempi kuin RX 7600, mutta 3060 Ti oli sitä 4 % suorituskykyisempi.
Watch Dogs: Legionin sisäänrakennetussa benchmarkissa parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4060 oli 21 % suorituskykyisempi kuin 3060, mutta 3060 Ti oli sitä 13 % ja RX 7600 7 % suorituskykyisempi.
Suorituskykytestit 2560×1440- ja 3840×2160-resoluutioilla
3DMark TimeSpy -testissä 2560×1440-vakioresoluutiolla 4060:n grafiikkatulos oli 19 % suorituskykyisempi kuin 3060:lla, mutta 3060 Ti:n tulos oli sitä 13 % ja RX 7600:n 3 % parempi.
Cyberpunk 2077:ssä 1440p-resoluutiolla 4060 ja 3060 olivat tasoissa, mutta 3060 Ti oli sitä 26 % ja RX 7600 19 % suorituskykyisempi. 4k-resoluutiolla ruudunpäivitysnopeus jäi kaikilla alle 30 FPS:ään.
DirectX Raytracing -säteenseuranta & DLSS 2/3 -suorituskyky
3DMarkin puhtaasti säteenseurantaa käyttävässä DXR-testissä 4060 oli 37 % suorituskykyisempi kuin 3060, 40 % suorituskykyisempi kuin RX 7600, mutta tasoissa 3060 Ti:n kanssa.
NVIDIA esitteli RTX 40 -sarjan näytönohjaimien julkaisun yhteydessä uuden Deep Learning Super Sampling- eli DLSS 3 -version, jossa isoin uudistus on Optical Multi Frame Generation. Alemman renderöintiresoluution ja skaalauksen lisäksi nyt DLSS myös generoi kokonaan uusia ruutuja parantamaan ruudunpäivitysnopeutta. Frame Generation käyttää NVIDIAn aiempaa järeämpää Optical Flow Accelerator -yksikköä lukeakseen ruuduista liikedataa pelimoottorin liikevektoreiden lisäksi. Sen kerrotaan pystyvän seuraamaan kuvasta esimerkiksi heijastuksia ja vastaavia pikselitasolla asti. Esiopetettu neuroverkko rakentaa näistä ongitun datan ja edeltävien ruutujen perusteella tarvittavat tiedot luodakseen täysin itsenäisesti uuden ruudun, mikä parantaa suorituskykyä sekä prosessori- että näytönohjainriippuvaisissa tilanteissa.
DLSS 3 on tuettu vain Ada Lovelace -arkkitehtuuriin perustuvilla GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimilla ja DLSS 3 -pelit tukevat automaattisesti myös NVIDIA Reflexiä varmistamaan mahdollisimman pienet viiveet. Vaikka peliin olisi lisätty DLSS 3 -tuki, DLSS 2.0 toimii vanhemmilla näytönohjaimilla jatkossakin normaalisti. DLSS 3 on tällä hetkellä tuettuna yli 50 pelissä ja seuraavaksi tuki on tulossa pluginin muodossa Unreal Engine 5 -pelimoottorille.
Cyberpunk 2077:ssä Ray Tracing Ultra -kuvanlaatuasetuksilla ja DLSS/FSR Quality -ominaisuus käytössä 4060 oli DLSS 3:n avulla 80 % suorituskykyisempi kuin 3060 ja 43 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti, kun niillä oli käytössä DLSS 2.
F1 22:ssä parhailla Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla on käytössä myös säteenseuranta. 4060 oli 14 % suorituskykyisempi kuin 3060 ja 12 % suorituskykyisempi kuin RX 7600, mutta 3060 Ti oli sitä 14 % suorituskykyisempi.
DLSS 3 -ominaisuuden avulla 4060 oli DLSS 3:n avulla 57 % suorituskykyisempi kuin 3060 ja 24 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti, kun niillä oli käytössä DLSS 2.
Dying Light 2:ssa High Quality Raytracing -asetuksilla 4060 oli DLSS 3:n avulla 43 % suorituskykyisempi kuin 3060 ja 7 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti, kun niillä oli käytössä DLSS 2.
Hogwarts Legacyssä säteenseuranta käytössä 4060 oli DLSS 3:n avulla 81 % suorituskykyisempi kuin 3060 ja 42 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti, kun niillä oli käytössä DLSS 2.
Far Cry 6:ssa Ultra-asetuksilla ja säteenseuranta käytössä 4060 oli 15 % suorituskykyisempi kuin 3060 ja 6 % suorituskykyisempi kuin RX 7600, mutta 3060 Ti oli sitä 11 % suorituskykyisempi.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Coltech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla.
Cyberpunk 2077:ssä uuden 4060-kokoonpanon tehonkulutus oli testijoukon alhaisin 265 wattia eli 70 wattia alhaisempi kuin 3060:llä ja RX 7600:lla sekä 94 wattia alhaisempi kuin 3060 Ti:llä.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla.
4060:n AD107-grafiikkapiiri toimi MSI:n Ventus 2X Black OC -näytönohjaimessa 71-asteisena.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä -peliä 4k-resoluutiolla. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
MSI:n Ventus 2X Black OC:n tuulettimet pyörivät 3D-rasituksessa 53 % eli 1910 RPM:n kierrosnopeudella ja melutaso kohtalaisen hiljainen eli 38,5 desibeliä.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä MSI:n GeForce RTX 4060 Ventus 2X Black OC oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Power Limit on vakiona 115 wattia, eikä sitä ole mahdollista korottaa.
Näytönohjain ylikellottui AD107-grafiikkapiirin osalta +250 MHz eli 2740 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli ilman säteenseurantaa heitteli 2775-2895 MHz:n välimaastossa näytönohjaimen hakatessa Power Limit -rajoitukseen. GDDR6-muistit ylikellottuivat vakaasti +1750 MHz eli 20,5 Gbps:n nopeudelle (GPU-Z näyttää 2563 MHz).
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna asteella 71 asteesta 72 asteeseen, kokoonpanon tehonkulutus 265 watista 270 wattiin ja tuulettimien kierrosnopeus 1910 -> 2000 RPM melutason säilyessä edelleen kohtalaisen hiljaisena 38,5 desibelissä
Ylikellotettuna RTX 4060:n 3DMark Time Spyn grafiikkatulos parani 11252 pisteeseen eli 7 % ja keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus Cyberpunk 2077:ssä parani noin 10 %.
Loppuyhteenveto
GeForce RTX 4060 on toistaiseksi edullisin RTX 40 -sarjan näytönohjain ja sen 339 euron suositushinta on sama kuin reilu 2 vuotta sitten julkaistulla RTX 3060:llä aikoinaan. Uuden Ada Lovelace -arkkitehtuurin parannusten rinnalla 4060:n näyttömuistin määrä on kuitenkin tiputettu 12 gigatavusta 8 gigatavuun ja muistiväylä on kuristettu 192-bittisestä 128-bittiseksi, jota NVIDIA on kompensoinut suuremmalla L2-välimuistilla (24 vs 3 Mt). Puhtaassa rasterointisuorituskyvyssä RTX 4060 oli io-techin testeissä Full HD -resoluutiolla pelistä riippuen 6-26 % suorituskykyisempi kuin 3060 ja säteenseurannassa DLSS 3:n avustamana erot kasvoivat 40-80 %:iin.
Tällä hetkellä 3060 Ti:n hinta on Suomessa laskenut 4060:n kanssa samalle tasolle eli 340 euroon ja sen rasterointisuorituskyky oli pääsääntöisesti 10-20 % parempi kuin 4060:llä, mutta DLSS 3:n avulla kelkka kääntyi 4060:n hyväksi noin 40 % erolla. Toukokuussa julkaistu AMD:n Radeon RX 7600 oli rasterointisuorituskyvyssä välillä 4060:n tasoissa ja välillä noin 10 % sitä edellä, mutta säteenseurantasuorituskyvyssä se on kuitenkin täysin toivoton tapaus.
Tehonkulutus oli 4060:llä testijoukon alhaisin 265 wattia ja MSI:n Ventus 2X Black OC:n jäähdytysratkaisu hoiti homman riittävän hyvin lämpöjen ja melutason osalta. Ylikellotustesteissä näytönohjaimesta saatiin puristettua Cyberpunk 2077:ssä irti 7 % parempi suorituskyky, vaikka Power Limit -asetusta ei MSI:llä pystynyt nostamaan lainkaan.
Siinä missä isoveli 4060 Ti oli erittäin suorituskykyinen, mutta samalla turhan kallis Full HD -näytönohjain, 4060:n raaka rasterointisuorituskyky jäi pettymykseksi ja samanhintaisen 3060 Ti:n jalkoihin. Radeon RX 7600:een verrattuna 4060 oli rasterointisuorituskyvyssä suurin piirtein samalla tasolla, mutta säteenseurannassa ja DLSS 3:n avulla se on täysin ylivoimainen, varsinkin kun AMD:n FSR 3:n aikataulusta tai pelituesta ei ole vielä mitään tietoa. DLSS 3 -tuki löytyy yli 50 pelistä ja todennäköisesti tuki tulee löytymään enemmissä määrin myös tulevaisuuden AAA-peleistä, joita AMD ei sponsoroi.
NVIDIAn xx60-sarjalaiset näytönohjaimet ovat perinteisesti olleet hyvän hinta-laatusuhteen järkiostoksia, joilla saa edulliseen hintaan riittävän hyvän suorituskyvyn PC-pelaamiseen, kuten vaikka GeForce GTX 1060 ja GeForce RTX 2060 Super. NVIDIA perustelee 4060:n suorituskykyä ja hintatasoa DLSS 3:n kautta, mutta ainakaan viime aikaisten näytönohjainten myyntilukujen valossa kuluttajat eivät ole olleet täysin samaa mieltä ja jättäneet näytönohjaimet mielummin ostamatta.
Varsinkin kosken laske DLSS/FG-virityksiä mitenkään käyttökelpoisiksi, kunhan kortti toimisi asiallisesti myös kaikilla vanhemmilla peleillä 1080p-resolla. RT’kin on tämän suorituskyvyn kortissa vain slideshow-luokan hidaste vaikka satunnaisesti tulisikin jotain uudempaa kokeiltua.
Seuraavaksi mainostettaneen 500% teholisää kun "frame generation" tuottaa yhden pelaajan tekemisiin liittyvän oikean ruudun sekunnissa ja kaikki muut ovat kortin tulkintoja siitä mitä tällä välin tapahtuikaan
En ole taaskaan kehunut erityisemmin frame geniä. DLSS kylläkin, frame genistä totesin vain että muilla ei ole sitä edes vielä tarjolla.
Voi kai sitä nytkin käyttää jos haluaa, mutta miksipä sitä kukaan vihreän leirin kortin omistava käyttäisi kun se on yksinkertaisesti huonompi ratkaisu tällä hetkellä. AMD voi suoraan itse vaikuttaa siihen sen FSR:n käytön yleistymiseen erittäin helposti: paranna sitä teknologiaa. Sen sijaan siellä näytetään turvauduttavan siihen että sponsoroidaan pelejä ja blokataan niistä DLSS.
Parasta olisikin kun ei sponsoroitaisi lainkaan vaan pelien pitäisi pyöriä hyvin natiivina eikä jollain purkkaviritelmällä ylös skaalattuna tai feikkikuvin varustettuna.
Tuo näkökulma olisi vähän helpompi ymmärtää, jos peleissä ei olisi medium/high asetuksia, joihin voit turvautua jos haluat pelata natiivi resolla.
No paremmin se optimoituna pyörisi alemmin asetuksinkin… Nykyään mennään mistä aita matalin ja skaalataan, tuloksena uudet pelit näyttää 5v vanhoilta.
Mututason teoria vai joku selvästi osoitettavissa oleva tosiasia?
Epäpätevyys toki myös vaihtoehto, kun työehdot tekijöillä aina vaan huononee voittojen kasvaessa.
Skaalaimet kuten DLSS, FSR ja XeSS sekä ruutujen generointi ovat tulleet jäädäkseen ja kehittyvät tulevaisuudessa lisää pohjautuen entistä enemmän tekoälyyn. Sillä saavutettavat suorituskykyparannukset suhteessa kuvanlaadun heikkenemiseen ovat niin merkittävät, ettei puhtaalla arkkitehtuurikehityksellä ja valmistustekniikan pienenemisellä moisia hyötyjä ole mahdollista saavuttaa yhdellä tai kahdella sukupolvipäivityksellä.
Peliteollisuus on valtava bisnes ja AAA-hittipelien kehitys on kallista joten raha puhuu.
Varmasti näinkin ja tottakai upscalereille on paikkansa. Mutta allekirjoittaneen kuten monen muunkin mielestä upscalereiden käyttäminen raudassa ja tai tuotteessa paikkaamassa suorituskykyvajetta jonka olemasasa ololle ei nykytekniikalla edes ole perusteita. Mikään ei olisi käytännössä estänyt nvidiaan tai muitakin valmistajia julkaisemasta -60 sarjan korttia edellisiä sukupolvia vastaavilla specseillä jossa muistikaista, PCIE-kaista ja muistin määrä olisi pidetty ns "suhteellisesti vastaavalla taholla".
Nyt nähtävä ilmiö upscalereiden käytössä vastaa käytännössä sitä jos valmistat keskiolutta ja laimennat sen vahvuutta lisäämällä joukkoon 30% vettä ja korotat hintaa samalla väittäen että myymäsi tuote on käytännössä ihan sama kuin ennenkin. Suurin närän aiheuttaja on edelleen kyseisessä toiminnassa mitä monikaan ei sulata. Väittäisin että jos RTX 4060 olisi julkaistu -50 nimikkeellä tai edellisiä sukupolvia vastaavilla rehellisillä spekseillä negatiivisuus myös upscalereiden tulemiseen uusissa korteissa olisi pienempi.
Siinä vaiheessa, kun haitat ovat keskivertokäyttäjälle selkeästi hyötyjä pienemmät, ominaisuutta käydään käyttämään kiihtyvällä tahdilla, riippumatta muutamista eriävistä mielipiteistä. Ja näin on nyt esim DLSS:n ja vastaavien kohdalla.
Esim seuraavassa konsolisukupolvessa noihin tullaan nojautumaan nykyistäkin huomattavasti raskaammin..
8-pinnisen virtaliittimen ovat kuitenkin laittaneet illuusion vuoksi.
Wahuu jippii skipidiveinau, kaikuu kovasti. Aiemminhan tunnetusti xx60-sarja ollut se jota kaikki kuolanneet suorituskyvyn osalta.
Olisiko alunperin ollut suunnitelmissa että esim. power limittiä voi nostaa tuon 100% yli jolloin 6-pin olisi alkanut olla aika siinä ja siinä. Tuon kortin oikea kulutus on jotain ~125W (igors lab, techpowerup) ja piikeissä vajaa 150W (techpowerup). Softien käyttämä NVAPI valehtelee 115W.
Ei ikinä, mutta ei ole myöskään ikinä ollut pienin piiri -60 sarjan kortti. Sehän tässä onkin että tämä on päivänselvä 4050 myytynä 4060 nimellä. Ja mistäpä sitä tietää vaikka sieltä tulee vielä se 4050 (4030) jollain hiirenpaskan kokoisella piirillä.
Juurikin tämä. Hintakin on suorituskykyä vastaava. Jos halvemmalla ei saa edes käytettynä tehokkaampaa, en näe mitään ongelmaa tässä julkaisussa.
No ei, mutta aiemmin 60-sarjan näyttis on ollut suhteellisesti lähempänä 80/90/titan sarjan suorituskykyä ja toisaalta myös ollut huomattavasti tätä nykyistä hinnoittelua edullisempi
No otetaampa fiktiivinen tilanne jossa 1080 saa 60fps 1440p ja gtx 1060 6gb 20fps
sitten verrataan nykypäivään jossa 4060 60fps ja 4080 180fps
Mielestäni siinä prosentit täsmäis.
Tosin pikaisesti ku katoin että ei nyt ihan noin suoraviivainen ole prosentilleen, mutta en huomaa eroa. Se että "nollataso" suorituskyvyssä noussut, niin sietääkin maksaa enemmän ja kärjen olla vielä jytkympänä.
GTX 1060 6Gb oli noin puolet siitä suorituskyvystä mitä GTX 1080 Ti
RTX 4060 on noin kolmanneksen siitä suorituskyvystä mitä RTX 4090
RTX 2060 oli peräti 2/3 RTX 2080 Ti:n nopeudessa (TPU:n taulukon mukaan, joka toimii ihan hyvin kun verrataan saman arkkitehtuurin kortteja)
GTX 1060 6Gb oli täysin kelpo kortti 1080p resolle aikanaan, ei mikään 20fps lappu. 60-sarja on ylipäänsä sieltä GTX 260 ajoista asti tarjonnut hyvää suorituskykyä edulliseen hintaan. Tai no GTX 960 oli surkea esitys ja ehkä myös GTX 660 jos en väärin muista. Ainakin 900-sarjassa oli surkea 128 bit muistiväylä ja julkaisivuoteen nähden liian pieni 2Gb muisti. Kuulostaa muuten tutulta…
Joo, ne hitaimmat kortit soveltuivat aiemmin huonosti mihinkään, mutta ne maksoivatkin yleensä noin 100€. Kukaan ei niiltä odottanutkaan mitään, ne olivat sitä varten että saatiin kuva toimisto-PC:lle. 200€ luokassa sai sen sijaan täysin pelikelpoisia kortteja pitkään. Oikeastaan vasta RTX 3000 / RX 6000 sarjat tämän romutti.
Yli 300€ entry-tason kortista tappaa PC-pelaamisen. Se ei ole mikään mantra, vaan se on raaka totuus. Myyntiluvuista voit itse katsoa mitä tapahtuu: näyttistoimitukset ennätysalhaalla kun ei ole mitään tarjolla sinne suosituimpaan 200€ luokkaan
Saako vuosiluvun tähän milloin PC-pelaaminen loppuu? Olisi kiva sitten katsoa mikä tilanne on kun tämä ennuste on käynyt toteen, en nimittäin laittanut pari vuotta sitten viestejä bookmarkkiin kun porukka viimeksi oli varma että nyt PC-pelaaminen kuoli kun kryptoboomi räjäytti GPU-hinnat niin nyt voisi korjata virheen.
Sen jälkeen PC-pelimarkkinat on vain kasvaneet mutta kyllä se sieltä vielä kuolee, ihan varpisti.
Niin eihän se mihkään tule kuolemaan. Mutta täällä porukka ei millään meinaa tajuta että on muitakin pelejä olemassa kuin nämä viimeisimmät raudan kyykytys AAA-pelit.
Nytkin hyvin suosittu uutuus nettiräiskintä BattleBit Remastered toimii melkein millä vaan mitä sille tarjoilee kunhan vaan tukee DX11:sta.
Itse olen hakannut semmoista uutuutta kuin Warhammer 40000: Boltgun ja myös DX11 FPS peli. On pelattavuudeltaan paljon näitä AAA-pelejä edellä ja ei grafiikoissakaan ole valittamista.
Tai jos vähän näyttävämpää FPS peliä haluaa niin Trepang 2 joka on aivan mahtava ja taipuu hyvin eri raudalle.
Jos tarkkoja ollaan niin ne hyvät pelit ovat jo pitkään löytyneet AAA-peli laatikon ulkopuolelta. Kun nämä AAA-pelit tuntuvat vaan keskittyvän hienoihin grafiikoihin ja näin edistää uuden raudan myyntiä ja itse pelit jäävät aika keskinkertaisiksi.
Toki monelle vaikuttaa ne grafiikat olevan se tärkein juttu. Monelle kuten itselleni tärkein juttu on itse PELI.
Nauratti vuoden 2019 kommentit 2080 julkkarista (iotekin revikoita kaivelin), samaa tyhjää negatiivista papukaijatoistamista koska se nyt on vaan trendikästä nvidian tuotteita koskien.
Myös <8GB kortit muuttuivat käyttökelvottomiksi pari viikkoa sitten
pc-pelaaminen on loppu. Viimeinen sammuttaa valot. Muisti sitä muisti tätä, vaikka ensisijainen ongelma noissa korteissa on piirin suorituskyky itsessään. Heinäkuussa 2025 mikäli vielä rauha yhteiskunnassa, tarvii tulla naureskelemaan 2023 kiihkoiluille.
Siinä vaiheessa mikäli 300eur näytönohjaimesta on liikaa, tulisi varmaankin prioriteettien olla muualla kuin pumpum-peleissä…?
2018
Ja ei siinäkään muuta vikaa ollut kuin hinta. Itse kehotin äänestämään lompakolla ja toteutin itseäni – minulla ei ollut yhtään 2000-sarjan näytönohjainta. Sama uhkaa käydä toteen 4000-sarjan kohdalla, mutta ehkä enemmän siitä syystä, että näissä ei saa samalla rahalla merkittävää päivitystä.
Muutenkin jännä, miten aina se vanhempi sukupolvi on nimenomaan käyttökelvoton samantien kun uutta julkaistaan. Mä pelailen 2070 Superilla, vaikka foorumipuheiden mukaan tämän ei suunnilleen pitäisi tuottaa edes kuvaa enää ruudulle kun on niin vanha ja tehoton ja sitä muistiakin on naurettavan vähän.
Jedi Fallen Orderia pelailen 80 – 100 fps, en kyllä oikeesti keksimälläkään keksi mistä mun pitäisi tässä tilanteesa valittaa.
Jep, hauskaa oli huomata että kun pari isoa surkeasti optimoitua AAA-peliä julkaistiin jotka tukahdutti alle 10 vrammin kortit, moni ilmoitti että game over, nyt ei enää tee alle 10 gigalla vrammia mitään. Ihan kuin ne 99 prosenttia maailmasta koskaan julkaistuista videopeleistä ei olisi enää pelattavissa, muutaman surkeasti optimoidun pelin takia. Esimerkiksi itselläni on hirvittävän pitkä lista pelejä menneiltä vuosilta pelaamatta, koko ajan niitä otan työn alle.
On totta että Vrammin määrä nousee tulevissa peleissä jyrkästi (ja onhan noita jo nytkin) etenkin kun moni kortti jo suoriutuu 4k-pelailustakin, mutta niin perhanasti on pelattavaa ettei vanhemmat näyttikset mihinkään noin vain kuolla kupsahda. Näin kärjistetysti.
Mielestäni tuo 4060 on mielekäs sen takia, että ei merkitystä tuon taivaallista minkä firman tuotoksen hankkii, koska watit on sitä ~110W pelikäytössä. Jäähtyy tuosta vain ja ollen todella vaitonainen. Mikäli vertaa siihen että saa täyden takuunkin, niin käytettyjen pyynteihin nähden äkkiseltään ei kovin kehno hankinta, siis mikäli alle vuosi käytetyssä takuuta jäljellä. Sehän on juuri sitä mitä tätä segmenttiä ostelevat haluavat, pitkää takuuta ja vaihdellaan korttia vuosien päästä. Enemmän harrastavat ostavat todennäköisesti sitten muuta jytkympää.
Kirjoitushetkellä 339e ja kun hetki eteenpäin niin ollaan vielä lähempänä tasan 300euroa. ASUS GeForce RTX 4060 DUAL – 8GB GDDR6 RAM – Näytönohjaimet
On se käytetty sitten 2080 tai muuta.
katso liitettä 1126503
Siitä, että uudella 300€:n kortilla et saa kovin merkittävää päivitystä. Noista paljastuskuvista näkee, että 1050-luokan kortille nostettu hintoja 200€, kun kilpailua ei ole lainkaan.
Ei kun, nyt käsitit väärin päin.
Foorumipuheita lukiessa tämän mun kortin pitäisi olla jo niin naurettavan huono että tällä pelaaminen ei onnistu juuri mitenkään. En ottanut siis tuohon 4060:een kantaa, vaan tähän omaani, enkä kyllä omasta tilanteestani keksi mitään valittamista.
Ei kun, nyt käsitit väärin päin.
Foorumipuheita lukiessa tämän mun kortin pitäisi olla jo niin naurettavan huono että tällä pelaaminen ei onnistu juuri mitenkään. En ottanut siis tuohon 4060:een kantaa, vaan tähän omaani, enkä kyllä omasta tilanteestani keksi mitään valittamista.
Ei kun, nyt käsitit väärin päin.
Foorumipuheita lukiessa tämän mun kortin pitäisi olla jo niin naurettavan huono että tällä pelaaminen ei onnistu juuri mitenkään. En ottanut siis tuohon 4060:een kantaa, vaan tähän omaani, enkä kyllä omasta tilanteestani keksi mitään valittamista.
Ei kun, nyt käsitit väärin päin.
Foorumipuheita lukiessa tämän mun kortin pitäisi olla jo niin naurettavan huono että tällä pelaaminen ei onnistu juuri mitenkään. En ottanut siis tuohon 4060:een kantaa, vaan tähän omaani, enkä kyllä omasta tilanteestani keksi mitään valittamista.
Ja kuitenkin samaan aikaan suttutekstuurein ylösskaalattu 30-60fps konsolilla on wahuu amazing wippajei <3
Mut PC pelaaminen Kiitos 1995-2023, mukavaa oli niin kauan kuin sitä kesti. Laittaisi lehteen kuolinilmoituksiin… 
Ja kuitenkin samaan aikaan suttutekstuurein ylösskaalattu 30-60fps konsolilla on wahuu amazing wippajei <3
Mut PC pelaaminen Kiitos 1995-2023, mukavaa oli niin kauan kuin sitä kesti. Laittaisi lehteen kuolinilmoituksiin… 
Ja kuitenkin samaan aikaan suttutekstuurein ylösskaalattu 30-60fps konsolilla on wahuu amazing wippajei <3
Mut PC pelaaminen Kiitos 1995-2023, mukavaa oli niin kauan kuin sitä kesti. Laittaisi lehteen kuolinilmoituksiin… 
Ja kuitenkin samaan aikaan suttutekstuurein ylösskaalattu 30-60fps konsolilla on wahuu amazing wippajei <3
Mut PC pelaaminen Kiitos 1995-2023, mukavaa oli niin kauan kuin sitä kesti. Laittaisi lehteen kuolinilmoituksiin… 
Ei se PC-pelaaminen sillä sekunnilla kuole kun näyttisten myynnit romahtavat, mutta jos mitään piristystä ei ole luvassa vuosiin (kuten nyt näyttää), niin joskus 2027 voi pelifirmat tosissaan raapia päätään että kenelle me näitä pelejä oikein tehdään
No täällä on pirusti sitä sakkia että omaa ostosta pitää perustella itselleen ja muille. Että tämmöinen vähintään kaikilla pitää olla tai pelaaminen ei onnistu.
Ja jos joku näyttää että asia ei ole niin, niin yritetään vaikka väkisin keksiä jokin peli tai asetus millä se oma ostos saadaan näyttämään HYVÄLTÄ. Eli maalitolppia siirretään oman ostoksen mukaan.
AAA-peli firmat siinä kusessa on. Ei nämä pikku studiot mitkä tekevät peleistään semmoisia mitkä toimivat lähes millä vaan ja näin saavat ainankin teoriassa ison asiakaskunnan.
Kerro oxmilkille terveisiä, kiitos @Norjan villapaitatroolari 2023-2023.
Äkkiä blenderin open datasta kun katsoo niin 4060 on selvästi nopeampi kuin 3060 (sama TI malleissa)
Blender – Open Data
opendata.blender.org
mm. itsellä oli i7 3770 koneessa 3060 TI ja joku muu siinä lagasi kuin näyttis
Peleissä työpöytägpu on jonkin verran nopsempi johtuen gpun kelloista, mutta aika pieneksi ero jää sielläkin.
Ehkä MSI:llä & Nvidialla on jotain korjattavaa, kun MSI Afterburner ilmoittaa että ”nyt = 0 – 1% 52.6W / BG3 Medium asetukset 1920×1080 = noin 40% / 58 W”. Hmmm. Jotenkin nyt vähän tuntuu, että toinen noista lukemista ei ole ihan oikein..
Ite polkisin suohon tuon afterburnerin.
Katoopa mitä gpu-z sanoo.
katso liitettä 1173452
Ja kyllä, core & memory säädetty tarkoituksellisesti "-500". Jokin kohta / juttu kortissa näyttää vetävän aina sen 47.5 W, vaikka ei tee lähinnä mitään. Googlella löytyi samaa valitusta samasta jutusta (idle = 52 W ), muidenkin valmistajien RTX 4060:stä. || BG:3ssa oli 1:ssa kryptassa / luolassa (josta löytyy Whiters) kohtia, joissa se kävi (medium / 1920×1080) jossain 52.2 W:ssä. Että ja joo. Ei nyt tunnu oikein loogiselta.