AMD on julkaissut vuoden ensimmäiset ajurinsa ja mahduttanut kerralla julkaisuun enemmänkin uusia ominaisuuksia. Käymme tässä uutisartikkelissa läpi tarkemmin ajureiden uutuusominaisuudet, kuten AMD Fluid Motion Frames- eli AFMF-teknologian.
AFMF on AMD:n ajuritasolla toteutettu Frame Generation -teknologia parantamaan ruudunpäivitysnopeutta. Ominaisuus on ollut aiemmin testikäytössä erillisissä Technology Preview -ajureissa, mutta on nyt todettu valmiiksi parrasvaloihin. Ominaisuus kytketään päälle osana AMD HYPR-RX -teknologiaa.
Teknologia toimii kaikilla DirectX 11- ja 12 -peleillä, mutta joidenkin kilpailullisten pelien kohdalla ominaisuus on kytkettävä erikseen pelikohtaisesti päälle, vaikka ominaisuus muutoin olisikin valittu käyttöön aina. Syynä tähän on teknologian lisäämä input lag -viive, jota Radeon Anti-Lag -ominaisuus kompensoi parhaansa mukaan. Teknologia kytkee itsensä automaattisesti pois päältä tilanteissa, joissa ruudun tapahtumat muuttuvat liikaa väliruudun generoimiseksi. Jos käytössä on jonkinlainen hybridigrafiikkajärjestelmä, eli sekä erillis- että integroitu näytönohjain on samanaikaisesti käytössä, pitää AFMF:n olla tuettuna ruudut näyttävän näytönohjaimen toimesta.
AMD Fluid Motion Frames vaatii virallisesti pelin pelaamista täyden ruudun tilassa, mutta Windows 11 -käyttöjärjestelmällä myös ns. reunattoman ikkunan tilan pitäisi toimia, kunhan käyttöjärjestelmän Ikkunoitujen pelin optimoinnit (Asetukset > Järjestelmä > Näyttö > Grafiikka > Muuta grafiikan oletusasetuksia). Lisäksi V-Sync-ominaisuuden tulee olla kytketty pois päältä ja parhaan kokemuksen takaamiseksi jonkinlaisen vaihtelevan virkistystaajuusteknologian käyttö on suotavaa.
Teknologian voi kytkeä päälle tai pois AMD Software -hallintasovelluksen lisäksi pikanäppäinyhdistelmällä, olettaen että sovelluksen omat näppäinoikotiet ovat käytössä. Väliruutujen kasvattama ruudunpäivitysnopeus ei ole tällä hetkellä useimpien FPS-mittareiden luettavissa, vaan sen nähdäkseen tulee käyttää AMD:n ajureiden tarjoamaa Performance Metrics Overlayta, joka samalla kertoo käytevästi onko teknologia ylipäätään käytössä.
AFMF:n lisäksi AMD toi vuoden ensimmäisiin ajureihin merkittäviä päivityksiä mediapuolelle. AMD Video Upscaling -teknologia skaalaa nimensä mukaisesti videoita korkeammalle resoluutiolle. Ominaisuus toimii DirectX 11 -sovelluksilla, kuten selaimilla ja monilla mediasoittimilla, ja se tukee maksimissaan 4K-resoluutiota. Video Upscaling toimii toistaiseksi vain Radeon RX 7000 -sarjalla, vaikka tiettävästi se pohjaa FidelityFX Super Resolutioniin. Chromium-pohjaiset selaimet saattavat vaatia selain://flags/-sivuilta ’Media Foundation for Clear’ ominaisuuden käyttöönottoa. Ominaisuuden terävöityksen voimakkuutta voi hallita AMD Softwaren Graphics-välilehdeltä.
Lisäksi ajureiden videopuolella on päivitetty CAML- eli Content Adaptive Machine Learning -tekstintunnistus tukemaan 4K-resoluutiota tekstien laadun parantamiseksi videoissa, päivitetty AVC-, HEVC- ja AV1-koodekkeja tarjoamaan entistä parempaa pakkausjälkeä. AMD työskentelee myös aktiivisesti ulkopuolisten kehittäjien kanssa tuodakseen tuen uusille ominaisuuksille entistä laajemmalle.
Lähde: AMD
antilag+ ei vielä toimi cs2 kanssa?
Voisi samalla tuoda myös vanhemmille Nvidian ohjaimille jollain tapaa – turhaa riistoa lukita DLSS3 vain uusimpiin vaikka aivan takuulla toimisi ihan hyvin vanhemillakin.
Pandora hidastui huomattavasti tämän 24.1 päivityksen jälkeen, vaihdoin ajurit takaisin versioon 23.12 ja ruudunpäivitys palautui nopeammaksi.
Äskettäin tosin Youtubea kattoessa veti semmoset grafiikkabugit ja valoshowt että piti tietokone sammuttaa virtanapista. Jäämme jännityksellä seuraamaan….
Mikä kortti ja selain?
Firefox ja 7800XT
Tuliko se youtube efekti saman tien? Kokeilin itsekin youtubea ajuripäivityksen jälkeen Firefox / 7900XTX combolla enkä huomannut mitään erikoista. Tosin kone piti bootata ajuriasennuksen jälkeen vaikka se ei sitä vaatinut erikseen, koska värit olivat varsin oudot asennuksen jäljiltä. Palautuivat normaaliksi bootilla
Kuulostaa samalta mitä itse tein, mutta en huomannut mitään erikoista
Mistä etsit?
Löytyy pelikohtaisista asetuksista.
katso liitettä 1249544
RX 6600 desktop versiossa AMFM toimii ja asetus löytyy ajureista juuri tuolta mistä @demu näytti.
Eikös myös Anti-Lag ja Boost käyttöä tuon AFMF:n kaverina suositella?
Cyberpunkilla kokeilin high/medium asetuksilla 3440×1440 resolla. Ihan mukavasti peli rullasi, en tiedä oliko sujuvampaa kanssa vai ilman mutta jätän käyttöön.
Ei löydy pelikohtaisistakaan. Muualta netistä tutkimalla näyttäisi liittyvän siihen, että tässä HP Omen 16 -läppärissä on näytönohjaimet hybriditilassa ja sen vuoksi ei asetuksista ole mahdollista pistää RSR tai AFMF päälle. Joku espanjankielinen hemmo oli saanut MSI:n läppärissä BIOSia säätämällä vaihdettua tuon RX 6600M ensijaiseksi ja sitä kautta toimimaan, mutta vain ulkoisella näytöllä. Joutuu näemmä siis vielä hiukan puukottamaan asetuksia tai sitten tyytymään vielä odottelemaan mahdollista tulevaa ohjelmistoa.
Tämähän se just on idea tuossa "fps-tuplaimessa" jota nvidia kutsuu frame generationiksi ja amd fluid motion frameiksi. FPS-lukema tuplaantuu mutta se pelimoottori siellä taustalla pyörii kuitenkin ns. "oikeaa nopeutta". Toimii hyvin jossain elokuvamaisissa kävelysimulaattoreissa, mutta jos ruudulla on paljon toimintaa mitä pitää seurata ja mihin pitää reagoida, niin huono.
Hitaasti kameraa kääntäessäkään en huomannut mitään eroa. Luulisi, että edes tuossa toimisi etenkin, kun Starfieldin alkuperäinen FPS oli jo aika korkea. Ehkä frame pacing on niin huono, että FPS:n lisäys ei käytännössä tunnu. Cyberpunkissa Path Tracing päällä oli ihan parin sekunnin sulavia hetkiä, mutta 98% ajasta tuntui tökkivältä.
Mite vr fluidiframet?
Luulisi auttavan myös nopeissa kohdissa, koska kuvan liiketerävyyden pitäisi olla kuitenkin huomattavasti parempi tällä
Eikös nää luikkarifreimit just menneet pois päältä, kun hiirtä liikuttaa nopeammin? Eli nopeissa kohdissa eli just siellä, missä niitä freimejä yleensä kaipaa…
Päivityksen jälkeen ainakin battlefield 2042:sen pelaaminen mahdotonta, aivan järkyttävää lagaamista, FPS muutaman luokkaa heti kun pääsee peliin. Palautin vanhaan ajuriversioon niin toimii normaalisti.
Käytössä R5 3600 & RX 6600 @3440×1440.
Ostaa 4k240hz näytön niin ei tarvi paljoa miettiä tommosia juttuja.
Tämähän se varmaan paras ratkaisu jokaiselle, miksei saman tien 4090? Idioottimaisuuksia voi aina heitellä, mutta yämän tekniikan ideahan on se että vaikkapa budjetttivehkeilläkin saadaan nostettua fps:ää. Rahallahan saa aina laatua ja vauhtia lisää.
Mut jos ei ole näyttöä joka sitä nostettua fps:ää voisi näyttää, niin mitä järkeä tässä teknologiassa on ylipäänsä?
Fps dropit katos ku pisti 23 takaasi. katellaa sitte seuraavan kerran ku ajurit päivittyy
Kuten tuossa videolla on näytetty, jos pelaa 120hz näytöllä peliä, joka jaksaa 60fps:ää, tuolla tekniikalla saa tuplattua freimit tuon näytön ylärajaan.
1080/1440p 120hz-160z näyttö taitaa nykyään löytyä lähes joka pelaajalla eli sattuu isoimpaan osaan kohderyhmästä.
Ja jos ei ole näyttöä, ei sitten käytä. Mikä tässä on niin monimutkaista?
Ja mikä se ongelma nyt siis oli? Että yllättäen jos peli pyörii ilman tuplaamista yli 60hz, niin framejen tuplaaminen on paska idea 120hz näytön kanssa. Yllätys.
Tämä teknologia tuplaa ruutujen määrän, kyllä sitä pitäis ymmärtää että tulee ongelmia jos mennään yli näyttöpäätteen kyvyistä. Tulee jaksotusongelmia tai sit tearingia. Duh.
Ei joudu kikkailemaan yhtään mitään. Kovaa ajoa vaan kunhan näyttö pysyy perässä. Jos ei pysy niin ehkä olis aika ostaa näyttö joka tätä teknologiaa voi sinua auttaa hyödyntämään.
Kukaan ei yllättynyt että näytön ylärajan ylittyessä tulee ongelmia, kenen kanssa oikein väittelet? Eikä ole myöskään paska idea, kunhan saavat vsyncin tuettua ja sillä tavoin repeilyt kuriin. Silloin ei haittaisi sitten enää näytön herzi-rajatkaan. Ensimmäinen virallinen ajuri vasta ja pelistä riippuen parempi tai huonompi kokemus. Jospa tällä penaalin tylsemmätkin kynät ymmärtäisi, en jaksa vääntää asiasta enempää.
Miten ajattelet että tuon saisi onnistumaan? Jos mennään yli näytön hertseistä, niin silloin voisi tulla tilanteita joissa näytetään peräkkäin vaikka sata generoitua ruutua ja ei yhtäkään renderöityä, jos siis aina näytetään viimeisin kumpi tahansa kuten normaalisti vsync + ei fps cap tilanteissa. Ei hyvä.
Se repeilyhän käsittääkseni nyt johtuu siitä, ettei vsyncia voi hyödyntää. Ei päällä lähtökuvassa ja se näkyy lopputuloksessa. Jos sen saisi pitää jo "basekuvassa" päällä, se auttaisi siinä generoidussa lopputuloksessa, toki ilmeisesti senkin olisi hyvä olla syncin alueella jos paras lopputulos…mutta ok silloinkin ylittäessäkin ainakin näin oman ymmärrykseni mukaan. Noh pähkäilkööt AMD, ehkei vsync sovellu tuohon tekniikaan lainkaan ja AMD sen jo tietää. Aikahan sen vasta näyttää, jääkö tuollaiseksi toteutukseltaan vaiko tuleeko joku ratkaisu.
Saahan ne fps nousut helposti kuriin, senkun säätää vaan amd:n asetuksista max fps -rajan. Itsellä se on tällä hetkellä 144. vsync off joka pelissä ja fps on aina maksimissaan 144 luonnollisesti – koska näyttöni tukee 144hz.
eikös nvidiallakin pitäisi olla tuommoinen fps max -asetus siellä control panelissa?
Noin on itselläkin asetukset: radeonista max fps raja ja adaptive sync päälle, peleissä vsync pois. Ja fullscreen.
Jos ylittää edes hieman, niin aika usein tulisi kaksi generoitua ruutua peräkkäin ja skipataan niitä rendattuja, jos siis vaan näytetään uusin kokonainen ruutu ja se siitä. Tästä syystä en usko että tuota kovin vakavasti kukaan pohtii. ”Fiksut tavat” kiertää tuota ongelmaa johtaa vaan siihen että itseasiassa lasketaan vähemmän niitä oikeita ruutuja. Ainoa toimiva ratkaisu jossa ei heikennetä suorituskykyä on näytön hertsien kasvattaminen, joka on halpaa ja helppoa.