AMD esitteli maaliskuussa uuden FidelityFX Super Resolution 2.0 -teknologian. Vaikka nimi viittaa vain versiopäivitykseen, toimii FSR 2.0 täysin eri periaatteella kuin 1.0.
FidelityFX Super Resolution 2.0 on NVIDIAn DLSS:n ja Intelin XeSS:n tavoin ns. temporaalinen skaalain, eli se käyttää lähteenään useamman aiemman ruudun dataa. Teknologia sisältää itse skaalauskomponentin lisäksi valinnaisesti käytettävät reunojenpehmennys- ja RCAS-terävöityskomponentit (Robust Contrast-Adaptive Sharpening), joista jälkimmäisen käytön pitäisi jäädä käyttäjän hallittavaksi.
AMD kertoi Radeon RX 6×50 -näytönohjainten julkaisun yhteydessä vihdoin lisästietoja FSR 2.0:n aikataulusta ja pelituesta. Yhtiön mukaan FSR 2.0 on tarkoitus julkaista kaikelle kansalle 12. toukokuuta eli huomenna Deathloop-pelin päivityksen yhteydessä. Lähikuukausina tuki on luvassa lisäksi Asterigos, Delysium, EVE Online, Farming Simulator 22, Forspoken, Grounded, Microsoft Flight Simulator-, NiShuiHan-, Perfect World Remake-, Swordsman Remake- ja Unknown 9: Awakening -peleihin.
Lähde: AMD
Eiköhän tuo kummasti ala yleistymään, koska konsoleissa on AMD rautaa sisällä.
Xboxille tuo on jo vahvistettu, mutta ainakaan tällä hetkellä Sony ei ole vahvistanut mitään FSR-tukea kehityssoftiinsa, ja koska tuosta FSR 2.0 on on alkuun vain DirectX 12 -yhteensopiva (Vulkan-tuki tulee myöhemmin) niin en usko, että ihan hetkeen tuota nähdään PS5-peleissä.
Sonyn peleissä on ollut temporaalista skaalausta käyttäviä algoritmeja pitkän aikaa. Siellä ei ole akuuttia tarvetta siis fsr:lle. FSR on toki vaihtoehto siinä missä sonyn devaajien omat proprietary ratkaisutkin.
data-unfurl="true" data-result-id="320293" data-url="https://www.techpowerup.com/review/amd-fidelity-fx-fsr-20/4.html" data-host="www.techpowerup.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
AMD FSR 2.0 Quality & Performance Review – The DLSS Killer
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.techpowerup.com
Testasivat RTX 3060:lla, laatu vastaava ja suorituskyky parin FPS:n sisään DLSS:stä eikä tarvetta millekään matriisimurskaimille
Toki tässä on kyseessä vain yksi peli ja implementaatiot voi vähän vaihdella. Ylipäätään avainasemassa on tässä nyt pelituki. Toisaalta, jos miettii tätä pelinkehittäjän näkökulmasta, niin itse kokisin ainakin houkuttelevampana panostaa teknologiaan, joka toimii molemman valmistajan korteilla, ei vaadi mitään ylimääräisiä teknisiä ratkaisuja ja näyttää jokseenkin yhtä hyvällä. Eli siinä mielessä pelituki voi kyllä lähteä laajentumaan hyvinkin nopeasti. Toisaalta AMD:lla on vähän paska track record uusien teknojen kehittämisestä ja pikaisesta hylkäämisestä, mutta toisaalta uskoisin, että tämän kaltaiselle jutulle on niin paljon kysyntää, että luulisi heilläkin olevan motiivia panostaa tämän kehitykseen ja ylläpitoon, varsinkin kun Nvidia tuntuu panostavan DLSS:ään hyvin aggressiivisesti.
Open sourcea tuosta pitäisi tulla:
Ynnä mieluusti näkisin fsr 2.0:n tai intelin xess:stä tulevan de-facto standardin. Ihan siitä syystä, että se toimii niin integroiduilla, kilpailijalla, kuin valmistajan omilla vanhoilla korteilla. Muut toteutukset voi hyvin lisätä siinä sivussa, jos devaajilla on intoa ja aikaa. Samoja suuntavektoreitahan ne käyttää, joten yhden jälkeen muut pitäisi saada suht. helposti lisättyä.
Noh, tiedä onko matriisimurskaimien ansiota vai ei mutta aika paljon vilkkui telaketjuissa artefakteja FSR:n molemmilla versioilla kun taas DLSS sai aika stabiilia kuvaa aikaiseksi. Että ilman laajempaa vertailua en lähtisi vielä vastaavaksi kehumaan, mutta voi olla että FSR 2.0 terävöityksineen[1] onnistuu muualla paremmin. Toki nämä on vähän makuasioitakin että mikä häiritsee ketäkin ja minkä verran.
Mutta eiköhän tähän saada pian hyviä vertailukohtia jos porukka innostuu yhtä paljon kuin 1.0:sta jolloin AMD ja pelikehittäjät motivoituu toteutuksiin ja tuki laajenee. Pitäisi olla helppoa lisätä jos joku TAA tai DLSS on jo olemassa.
[1] DLSS sisältää kanssa terävöityksen nykyään käsittääkseni, mutta Deathloop ei vissiin tue sitä.
Nyt myös Hardware Unboxed testannu YouTubessa FSR 2.0:aa Deathloopissa ja lyhyen testin perusteella loppukaneetti on "impressive":
The performance improvements available to the GTX 1080 and RX Vega 64 are relatively consistent with FSR 2.0. Both get just under 20% more performance with FSR 2.0 Quality mode, or a bit more than 30% more performance in Performance mode. The same mostly goes for FSR 1.0, where Quality mode gave the GTX 1080 28% more performance and the Vega 64 26% higher performance, while Performance mode was 47% faster than native on the 1080 and 44% faster on Vega 64.
Going back another generation of GPUs, the gains were lower. The RX 480 only increase fps by 8% with FSR 2.0 Quality mode, or 19% with Performance mode — granted, running at maximum quality probably had something to do with that. FSR 1.0 meanwhile gave the old-timer GPU 19% or 30% more performance. The GTX 970 on the other hand, running high quality settings, was 15% and 24% faster with FSR 2.0, and 24% and 38% faster with FSR 1.0.
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä