![](https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2024/08/amd-strix-halo-videocardz-20240802.jpg)
AMD tulee tuomaan Zen 5 -sukupolvessa ensimmäistä kertaa markkinoille prosessorin erittäin järeällä grafiikkaohjaimella. Strix Halo -koodinimellä tunnettu prosessori tulee tukeutumaan Strix Pointin monoliittimallin sijasta useamman sirun taktiikkaan.
Sam Jiun-Wei Hu on vuotanut nettiin AMD:n FP11-paketoinnin ja sen myötä Strix Halo -prosessorin tietoja. Prosessorin kaksi CCD-prosessorisirua ovat kooltaan 66 mm2 ja IOD-siru peräti 307 mm2. Verrokiksi Ryzen 7000- ja 9000-sarjojen IO-siru on kooltaan noin 122 mm2.
Strix Halon IOD-sirun suurta kokoa selittää paitsi peräti 20 WGP:n eli 40 Compute Unit -yksikön grafiikkaohjain, myös peräti 256-bittinen LPDDR5X-muistiväylä. Huhujen mukaan myös NPU-tekoälykiihdytin on mukana ja järeämpi tai ainakin nopeampi, kuin Strix Pointissa.
Toinen Strix Halo -vuoto liittyy Asukseen ja on samastaa lähteestä. Vuodossa kuvataan tulevan Flow Z13 2025 -taulutietokoneen jäähdytysjärjestelmää, jonka parissa Jiun-Wei Hu on ilmeisesti työskennellyt. Dokumenttien mukaan taulutietokoneessa Strix Halon 16 prosessoriydintä saisivat käyttöönsä 30 watin TDP:n samalla kun 40 CU:n GPU:lle olisi käytössä 80 wattia. Jiun-Wei Hu on ilmeisesti julkaissut tietonsa vahingossa ennakkoon tai ylipäätään vahingossa kaikkien nähtäville, sillä hänen verkkosivunsa ovat parhaillaan ”Maintenance Mode” -tilassa.
Julkaisun lähestyminen näkyy myös AMD:n omissa toimissa, sillä Ryzen AI Software 1.2 -versio on saanut tuen paitsi Strix Pointeille, myös Strix Halolle ja vielä virallisesti julkistamattomalle Krackanille eli Kraken Pointille. Kraken Pointin odotetaan olevan käytännössä Zen 5-, RDNA 3.5- ja XDNA 2 -arkkitehtuureilla päivitetty Phoenix. Se on nähty aiemmin ainakin Clevolta vuotaneessa roadmapissa.
Ovatko nämä kuinka läheistä sukua XSX ja PS5 suorittimille?
Ei ole sukua. Ne on semicustom monoliitteja
Nuo konsolit oli niinkin vanhaa kuin Zen 2 -arkkitehtuuria ja Strix Halo Zen 5 eli useampi sukupolviloikka välissä.
Ja miten voisikaan, kun muistikanavat eivät riitä.
Jollekkin epyc/threadripper kannalle voisi periaatteessa julkaista, mutta luulen että markkinoita ei ole.
On mobiiliprossu, ’kannan’ nimi on FP11
No nimenomaan, sitä mä tavallaan tarkotinkin että ei voi tulla AM5:lle. Kovasti vaan ite haluaisin ITX-setuppiini juuri tuon prossun..
Lähinnä ajattelin järjestelmäarkkitehtuuria. Leveä ulkoinen muisti ja järeä sulautettu näytönohjain. Tämä on mielestäni suoraan konsolipiirien pelikirjasta. Puuttuu enää versio jossa muistikin olisi samassa paketissa niin ollaan M alueella tai konesalien HPC solmun aihiossa.
Eiköhän joku minipc-valmistaja ainakin tee noilla pöytäkoneita
Konepaketti osiosta löytyy MoDT keskustelu, jossa seurataan näitä mobiiliosista tehtyjä pöytäkoneratkaisuja. Strix Halo tarjoaa varmasti mielenkiintoisia tuotteita ensi vuonna.
Konsolipiiriksi tässä on alitehoinen näytönohjain suhteessa prosessoriin. Tässä on arviolta sunnilleen PS5 tehoinen GPU, mutta tosiaan kolme askelta uudempi prosessoriarkkitehtuuri ja huomattavasti korkeammat kellontaajuudet.
Tänävuonna on vahvojen huhujen mukaan tulossa PS5 pro, jossa luultavasti edelleen selkeästi heikompi prosessori ja ainakin tuplat GPU-tehoa tähän verrattuna
Ehkä joku paja tekee integroidun itx emolevyn jossa olis tuo prossu juotettuna kiinni muisteineen. Moisia on joskus tullu markkinoille vastaavissa tilanteissa.
On se tämän GPU selvästi verran nopeampi, vaikka ydinmäärältään onkin melko PS5-luokkaa:
* RDNA3.5 vs RDNA2, tuplamäärä teoreettisia flopseja / ydin, tuplamäärä teksturointinopeutta tietyissä tilantessä, voinee odottaa jotain n. 20% IPC-parannusta.
* Kellotaajuutta lienee luokkaa ~15% enemmän GPUllakin
* Laskentayksiköitä on 11% enemmän.
Näiden yhdistelmä tarkoittaisi sellaista n. puolitoistakertaista suorituskykyparannusta, mikäli muistikaista ei tule pahemmaksi pullonkaulaksi.
Ei, vaan n. puolitoistakertaista parannusta tähän nähden, vähän yli kaksinkertaista parannusta aluperäiseen PS5een nähden.
Mulle se on todennäkösesti laiha lohtu, koska haluan kellottaa piiriä ja muisteja, korkata direct dieksi (jos ei ole jo valmiiksi naku) sekä pistää vesiblokin päälle.
Tuppaa nuo valmiit ratkaisut olemaan todella rajottuneita noissa, vaikka olisikin ITX-kokoinen emo..
Nakuna nuo tulee aina nykyisin. Kellottaminen on aika turhaa, powerlimit ylös vaan ja muistien ajotukset kuntoon ja kovaa ajoa.