Näyttöjen hertsit ovat kasvaneet tasaisen tappavaan tahtiin jo 360 hertsiin asti. Se ei kuitenkaan riitä, sillä paneelivalmistajilla on työn alla jo seuraava hyppy korkeampiin virkistystaajuuksiin.
Seuraava hyppy hertsikisassa tulee olemaan 480 hertsiä. Sekä AU Optronics että LG Display valmistelevat omilla tahoillaan 1080p-resoluution 480 hertsin paneeleita. LG aikoo saada omat paneelinsa massatuotantoon ensi vuoden loppupuolella ja AUO tarkemmin määrittelemättömänä ajankohtana ensi vuonna.
Virkistystaajuuksilla on tilaa kasvaa myös korkeammilla resoluutioilla, ainakin jos AUO:lta kysytään. Yhtiö aikoo saada vielä tämän vuoden puolella tuotantoon 360 hertsin 2560×1440-resoluution paneelin ja ensi vuonna 480 Hz:n 1080p-paneelin lisäksi tuotantoon on tulossa 240 hertsin 3840×2160- eli 4K-paneeli.
Paneelityyppien puolella mielenkiintoinen tuleva uutuus on LG Displayn kehittämä IPS Black, jonka luvataan olevan terävämpi, tarjoavan mustemmat mustat, laajemmat katselukulmat ja tarkemmat värit, kuin perinteiset IPS-paneelit. Yhtiö tulee tuottamaan tämän hetkisten tietojen perusteella 27- ja 31,5-tuumaisia IPS Black -paneeleita, joista kumpikin tarjoaa 4K-resoluution ja DCI-P3-väriavaruuden sekä uusia valon sinisiä aallonpituuksia rajoittavia Low Blue Light -teknologioita. Paneeleiden tuotannon odotetaan käynnistyvän tammikuussa 2022. TFT Centralin alkuperäisartikkeleista löydät myös päivitettyjä aikatauluja lukuisille muille uusille paneeleille.
Lähteet: TFT Central (1), (2), Tom’s Hardware
Mietin tässä vaan että onko 480hz liikaa kun 144hz ja 240hz välilläkin on niin pieni ero
Tärkeintä ei ole että huomaako sen heti, vaan se että on enemmän kuin kilpailukaverilla että voi pelata psykolgista peliä jos ennen varsinaista peliä…
Kehittäisivät nyt edes sen yhden Odyssey G7 paneelia vastaavan VA-paneelin ilman järkyttävää kaarta. Tai TFT Centralin artikkelin mukaan näköjään on VA:ta tulossa, mutta aivan yhtä tyhjän kanssa kun hyppäävät vaan mukaan tuohon 1000R meemiin jälkijunassa.
Ei se liikaa ole. Mielelläni ottaisin jos vain resoluutio olisi parempi. Eri asia tarvitsisinko tai olisiko siitä hyötyä.
Kiva että kehitystä tapahtuu.
Toivottavasti sitä kehitystä tapahtuisi myös pikselien nopeudessa. Ainakin noissa ensimmäisen generaation 360 Hz näytöissä pikselien nopeus ei ollut vielä ihan sillä tasolla, että ehtisi vaihtumaan hertsien tahdissa. Voi olla, että tässä kohtaa olisi tarjolla subjektiivista hyötyä enemmän liiketerävyyden parantamisesta kuin korkeammasta päivitystahdista.
No tämä vaikuttaa potentiaalisesti hyvältä kehitykseltä. Varsinkin kontrastissa olisi paljon petrattavaa.
Kaikki kehityst toki hyvästä.
Displayport 2.0 saisi tulla jo ulos.
Tekniikkaa ei voi vertailla ja virkistystaajuus plasmoissa tarkoitti ihan muuta.
Tässä lyhyt artikkeli. Understand the Refresh Rate and Sub-field Drive on a Plasma TV
Tuo olisi sitten vain täppä GFX settingseissä peleissä ottaako sen käyttöön vai ei.
Tuo onnistuu vain vähintään yhden framen viiveellä, plus interpoloinnin laskenta-aika. Mielummin mä ottaisin ton 150 fps gsyncillä kuin interpoloidun 480 fps:n 1/150s lisäviiveellä. Samsung tuota jo telkkareissaan tarjoaa 30/60fps -> 120fps muunnoksella.
Olisi hauska kuitenkin miettiä millainen se interpolaatiotekniikka olisi jos se tehtäisiin GPU:lla/pelienginen sisällä. Interpolaattorilla olisi kuitenkin tiedossa kaikki data skenestä ja keyframe josta lähdetään liikkeelle. Vähän sekaan nVidian tensor magiikkaa AI-modelilla joka alkaisi takomaan keyframesta lopusta skene motion datasta millisekunnin välein uutta framea kunnes tulee seuraava frame.
Pakko kai niiden on nvidian kellareissa tätä jo miettiä.
En kyllä näe mitään hyötyä noista virkistystaajuuksista kun monessa peleissä on vaikea päästä edes puolet tuosta ja kun SLI on kuopattu niin ei edes rahalla saa suorituskykyä.
600Hz:lla myös sekä 50Hz, että 60Hz loisteputket / ledit / yms. toistuisivat kivasti ja koko maailma pärjäisi yhdellä ainoalla virkistystaajuudella.
Tyypillisesti niissä peleissä, joissa tuosta on suurin hyöty, onnistuu hyvin korkeat fps:t kelvollisella raudalla. CSGO, LoL, Apex, Overwatch jne. Eivät vaadi ihmeitä, etenkään low-asetuksilla.
Jos tuollainen interpolaatio toimisi, voisi yhtä helposti piirtää välittömästi "key framen" jälkeen sen viimeisen interpoloidun ruudun ja saada aikaan negatiivinen viive.
Just näin. Sellainen toimii VR peleissä että rendataan vähän isompi alue ja sitä sit siirrellään pienemmällä viiveellä pään asennon mukaan. Samaa vois yrittää hiiriohjatuissakin peleissä, mut tommonen pelitilanteen eteenpäin extrapolointi, jota @PÌÎUW®[ªøËrhl¾ÇÌ°1¿¼ jostain syystä kutsui interpoloinniksi, ei vaan yksinkertaisesti toimisi fiksusti.